En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.
Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.
Ainakaan meillä ei ole mikään kiire saada kotilatausta, kun se on elämä on ilmankin helpompaa, vaivatompaa ja halpaa verraten edellisiin kulkineisiin. Toki aina voi päässään kehittää skenaarioita, joissa kaikki lataukset pitää suorittaa pikalatureilla ja vieläpä kalliilla sellaisilla, missään kaupoissa ei käydä koskaan ja muutenkin lataaminen on äärimmäisen vaikeaa ja inhottavaa ja joka viikko pitää käydä lapissa.
En minä väitä, että lataaminen pelkillä julkisilla latureilla olisi yhtä juhlaa. Ei tosiaan ole, varsinkin pari ekaa viikkoa meni opetellessa, sillä latureissa ja niiden toimivuudessa on eroja, hinnoittelu on villi länsi ja edes markkinatalouden perussäännöt ei lataamisessa toimi (on mm. latureita joiden käyttöaste on 0,001%eikä niihin halutakaan lataajia) ja erilaisten puolihuolimattomasti koodattujen paskaäppien kanssa on raskasta takuta.
Mutta sitten kun pahimmat typeryydet oppi välttämään niin sitten ei se mitään vaikeaa ole edes meille betonikuutiossa asuville. Käyttöoimakuluiltaan halpaa ja elämä muutenkin helppoa kun aikaisempiin kulkupeleihin vertaa.
Halvinta ja helpointa olisi toki ladata yöllä pörssisähköä 11kW teholla ja sitäkin vain halvimpina öinä (ja silloinkin vasta vuosikausien kuoletuksen jälkeen), mutta ei se nyt mikään iso nakki ole käyttää edukkaita asiointilatauksia ja pikalatureita vain jos on tarve. Toki meilläkin lopulta se kotilataus varmaan laitetaan, mutta kiirettä sen suhteen ei ole ja hintaansahan se ei ehkä tule kuolettamaan elinaikanaan (ellei sitten laske jotain arvonnousua kämpälle) jos pelkällä sähkön erotuksella miettii.
Viimeksi muokattu: