Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Erityisen ärsyttää noissa on se, että ne eivät edes toimi. Kun on talvi ja -kesärajoitukset, muuttuvat rajoitukset ja lumisia kylttejä niin auton arvaama nopeus on välillä ihan mitä sattuu. Onneksi tuo omassa kulkineessa on vain vilkkuva nopeusrajoitusmerkit jonka on oppinut täysin suodattamaan pois, mutta olisi hieman raivostuttavaa kuunnella jotain pimputusta silloinkin kun ajat rajoitusten mukaan. Saati sitten jos tuo on pakotettu heti 1km ylinopeudesta niin tuohan pompottaa mittarivirheen takia jo sallituista nopeuksista ja myös esim. vakkarin normivaihtelun takia.Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti![]()
Viittaatko kaistavaihteihin, nopeusrajoitusvaihteihin , virkeenä olovahteihin jne?Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti![]()
no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...Viittaatko kaistavaihteihin, nopeusrajoitusvaihteihin , virkeenä olovahteihin jne?
Kaistavahdille nyt on ihan tarve, varsinkin kaksikaistaisilla teillä riski on aikamoinen, koskee vastaantuliaakin. Eli ihan täyspäinenkin voi harhautua , toki taustalla on yleensä joku virhe, mutta täyspäisetkin tekee joskus virheitä.
Nopeusrajoitusvahti, se mielestäni lähinnä kokeilu, jos siitä huolimatta ajaa ylinopeutta niin on jo aika tahallista, ja se kokeilu, tulee siitä että jos se riittää karsiin ylinopeuksia niin hyvä, jos ei, niin seuraava aste on sitten rajoittimet. rajoittimet tehoaa sitten niihin kehäreihinkin jotka eivät varoitusta ymmärrä.
Ajokuntovahdit, ehkä ensisijaisesti mm väsymys, joka toki virhe, ja virheitä voi tehdä täyspäisetkin, ja toki voi tulla yllättäviäkin vireystilan puutteita.
Toki ei noita tarvittaisi, jos nopeudet pysyisi ilman muistuttelua, vahtimista, jos kuskit pysytyi kaistalla, ei ajaisi väsyneenä, ei ajatukset ja katse harhailisi jne, mutta autoilla ajaa ihan tavalliset ihmiset, ei mitkään yli-ihmiset. + sitten ne tietoisesti mokailevat.
Volvolla C40 my23 tuo kaistavahti toimii oikein nätisti. Lievästi pakottaa rattia oikeaan suuntaan ja mittarissa näkyy oranssina pieni logo että se toimii. En itseasiassa ottaisi pois käytöstä vaikka sen helposti saisi.no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...
edit: mutta tämäkin lienee koskevan uusia poltiksia kans eikä vain säkiksiä...
Ylinopeudesta kiinnijääneiltä kaasupoljin vain tekoälyn operoimaksi...Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti![]()
Eikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...
edit: mutta tämäkin lienee koskevan uusia poltiksia kans eikä vain säkiksiä...
No Volvossa sen voi valita ratin napista. Eli adaptiivinen vakkari vai adaptiivinen + itseohjaus. Joskus motarilla tullut käytettyä tuota itseohjausta, on se mukavaa kun voi katsella hetken aikaa maisemiakin.Eikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.
Kaistan keskellä pitävä ominaisuus taas sitten mukavuusvaruste, ei niinkään turvallisuus. Voi käyttää jos ei itse huvita ohjata. Ilmeisesti sekin on oletuksena päällä monessa nykyautossa?
Nyt taisit sekoittaa kaistallapitoavustimen ja Autopilotin keskenään.Lähinnä vain vanhemmasta autosta noista kaistavahdeista kokemusta (malli 21 korealaisesta) ja siinä se toimii oikein hyvin eli ensin vilkuttaa ikonia ja sitten vääntää vastaan jos mennään enemmän vastaan/reunaan. Ei ole ollut ongelmaa ohjata urien ulkopuolella.
Sitten on tietty huonompiakin viritelmiä, kuten esim. Teslan uusimman model3:n, joka kytkee softaa pois päältä jos yrität hivenen ohjata pois urasta mutta vaatii kuitenkin pientä liikettä rattiin että pysyy päällä. Mutta toki osaltaan softalla korjattavissa. Tuo viisi keltaista korttia ja sitten automaattiajaminen viikoksi poikki on mielestäni jo aika lähellä kyseenalaista. Itse ottaisin ennemmin ettei mitään varoituksia saa pois päältä. Myöskin liikenteen seuraamisvaroitukset ovat aika aggressiivisia ja turhan aktiivisia.
No kyllä ainakin id3 se vahti on vaan ihan et ootko keskellä uraa vai et.. se ohjaa ko hiukan jos meinaa mennä piantareelle, ei aja mitenkään enempää, ja se ohjauskin tosi hepponen.. piipata kyllä osaa jollet aja niissä urissaEikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.
Kaistan keskellä pitävä ominaisuus taas sitten mukavuusvaruste, ei niinkään turvallisuus. Voi käyttää jos ei itse huvita ohjata. Ilmeisesti sekin on oletuksena päällä monessa nykyautossa?
Nyt taisit sekoittaa kaistallapitoavustimen ja Autopilotin keskenään.
Kyllä se adaptiivinen vakkari toimii vaikka saiskin 5ylilyönnin takia bännit autopilottiin. Myös edelleen auto ohjaa takaisin jos meinaat ylittää kaistaviivan ilman vilkkua. Tästäkin on erilaisia variaatioita. Välillä tulee äänimerkin kanssa välillä ei.Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.
"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"
Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?
Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Aika usein nämä menee ihmisillä sekaisin.Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.
"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"
Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?
Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Kaistallapitoavustin toimii aina jos ylittää 20 tai 30km/h, niin ohjaa tai varoittaa miten asetukset on laitettu. Vakiona taisi olla, että ohjaa takaisin kaistalle. Saa myös piipin jos haluaa.Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.
"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"
Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?
Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Kaistallapitoavustin toimii aina jos ylittää 20 tai 30km/h, niin ohjaa tai varoittaa miten asetukset on laitettu. Vakiona taisi olla, että ohjaa takaisin kaistalle. Saa myös piipin jos haluaa.
AAC/TACC miten sitä haluaa kutsua on adaptiivinen vakkari ja se pysyy päällä vaikka vaihtaa kaistaa jne. AP on ainut mikä deaktivoituu kun vaihdat kaistaa tai käännät rattia. Muilla valmistajilla vastaava AP aktivoituu takaisin esim. kaistanvaihdon jne. jälkeen.
Teslaankin tuo olisi suotavaa tulla mutta se taas tappaisia EAP/FSD myyntiä.
Kuuluisi olla perusominaisuus.Tuon saa Teslaan myös S3XY-commanderilla, kuten monia muitakin lisäominaisuuksia. Ollut tuo viime joulusta lähtien käytössä ja toimii kyllä täydellisesti ja aktivoi AP kaistanvaihdon jälkeen takaisin.
![]()
S3XY Commander Gen2 | Motonet Oy
S3XY Commanderin avulla teet Tesla-ajoneuvostasi älykkäämmän ja helpommin käytettävän arkisissa perustarpeissa. Commanderiin on yhdistettävissä S3XY...www.motonet.fi
Kuuluisi olla perusominaisuus.
Olen tuota joskus miettinyt mutta eipä ole vielä tullut ostettua. Tesla kuitenkin lisännyt toiminnallisuuksia hiljakseen.
Riipuen paketista niin tulee mukaan tai sitten seuraavassa.Onko tuo kaikissa muissa merkeissä perusominaisuus vai pitääkö siitä maksaa extraa? Voihan teslaan tuon EAP ostaa, jos haluaa. Mielestäni tuo Commander on kyllä hinnaltaan joka euron arvoinen ja asennuskin onnistui ensikertalaiselta alle 15min. Toki suosittelen paria nappia tuohon vielä kaveriksi, niin käyttömahdollisuudet kasvaa vielä entisestään.
Riipuen paketista niin tulee mukaan tai sitten seuraavassa.
EAP hinta on aika suolainen verrattuna saataviin ominaisuuksiin.
Onko antaa esimerkkejä mihin S3xyä voisi käyttää? Mikä voisi helpottaa normaalia päiväittäistä elämää.
Jos saavat sen uuden ASS summonin tuotua, niin tuo 3800€ ole niin paha.EAP hinta on aika suolainen verrattuna saataviin ominaisuuksiin.
Eihän nykyään AP:n kanssa pyyhkijät mene päälle enää.Pelkällä commanderilla:
- Continuous AP (eli juuri tuo kaistanvaihdon jälkeen AP takaisin päälle)
- Oven kahvoista frunkin avaus ja latausjohdon lukituksen poisto (jälkimmäinen ei tarpeen jos ei usein tule ladattua laturilla, jossa ei tesla nappia)
- Automaattiset pyyhkijät ei mene päälle kun aktivoi AP
- Talvella akun esilämmitys ilman navigointia
Sitten ratin takana napeissa: AP aktivointi (yleensä vasen käsi ratilla, niin ei tarvitse oikeaa viikseä käyttää AP aktivointiin/poistoon), automaattiset pyyhkijät päälle/pois, ajovalojen pakotus päälle (esim. sateella, jos ei tarpeeksi hämärää), sumuvalot päälle/pois
Yksi nappi vielä keski kyynernojan alla: sisävalot päälle (pieni lapsi takapenkillä, joten välillä tarvitsee pistää hetkeksi valot ajaessa), peilien taitto jos tarvitsee taittaa jo parkkiruutuun/talliin ajaessa, peilien tummennus pois (helpottaa talvella/pimeässä kun peruuttaa ahtaaseen hämärään katokseen).
EDIT: Niin ja ratin takana napista talvella tuli kytkettyä myös Snow-mode päälle, mitä ei taida kolmosesta saada mistään muuten päälle.
No kyllä ainakin id3 se vahti on vaan ihan et ootko keskellä uraa vai et.. se ohjaa ko hiukan jos meinaa mennä piantareelle, ei aja mitenkään enempää, ja se ohjauskin tosi hepponen.. piipata kyllä osaa jollet aja niissä urissa
Edit, ja viellä joka helkutin ajoon lähtöön se pitää erikseen ottaa pois monen napin takaa
Edit, ja juuh kyllä se piippaa jos vaikka ajautumassa pois kaistalta,mutta ko jo piipannut pitkään ja veetuttaa se ni sitä enää reagoi.. eli tarkoitus musertaa hyödyn liiallisella keskelläpysymisellä jossa ei normiihminen halua ajaa varsinkaan jos vähänkin huono keli. Toki muuten ois optimaalinen, jollei ois uria yms mitä kuski näkee ja välttää mut kone ei niistä tie
Eihän nykyään AP:n kanssa pyyhkijät mene päälle enää.
Model 3:ssa snow mode aktivoituu jos on liukasta ja on päällä X aikaa.
Ihan ok ideoita toki mutta pitää miettiä, tarvitseeko vai ei. Enemmän Tesla voisi parantaa asioita jos olisi palautekanava olemassa.
- Off-Road Assist is designed to provide overall improvements when driving off-road. In addition to allowing the wheels to spin, Off-Road Assist balances the torque between the front and rear motors to optimize traction. Off-Road Assist improves traction on rough and soft surfaces where one side of the vehicle may lose traction while the other side still has traction. When Off-Road Assist is on, the accelerator pedal provides more gradual torque, which is useful for crawling at low speeds (for example, over rocky surfaces). When enabled, OFF-ROAD displays on the touchscreen above the driving speed.
After the circumstances that required you to turn on Slip Start or Off-Road Assist have passed, it is strongly recommended that you turn the setting off to re-enable traction control. If you leave these settings on, Traction Control automatically re-enables on your next drive.
Syynä on alunperin ymmärtääkseni autonvalmistajien kiristyneet vaatimukset saada päästöt eli energiankulutus mahdollisimman alas. Luulisi ettei tuolla ole polttomoottorin kulutukseen merkitystä pierun vertaa mutta kai autonvalmistajat sitten tietävät paremmin. Toki sähköautoissa sähkönkulutuksen minimoiminen voi olla järkevämpää, siinä jokaisella pienelläkin sähkönsäästöllä on enemmän merkitystä.Takavalot jos palais kokoajan ois kans mun juttu, en ymmärrä miks niitä pitäis säästää
Tekisi mieli sanoa etta menisiko avustinkeskustelu paremmin ketjuun "yleista keskustelua autoista". Kun ymmartaakseni eivat liity pelkastaan sahkoautoihin.
En edelleenkään ymmärrä mitä ne välttämättömät asetukset ovat. Eikö kukaan selviä liikenteessä omasta pihasta lähimmälle isommalle väylälle ilman opastimia, missä voi sitten hiljalleen naputella osoitteen kerran pari vuodessa? Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.Menisi, mutta toisaalta tuo näytön, gps:n ja dashboardin rooli on isompi sähköautoissa, kuin perinteisissä autoissa. Sähköautoissa sitä joudutaan hyödyntämään reittisuunnitelmissa ja latauspisteiden optimoinnissa. Samaan aikaan kuin siihen tungetaan välttämättömiä liikkeelle lähdössä tehtäviä asetteluja ja hidas käynnistyvyys, niin keskustelu ja purnaus nousee esiin täällä sähköautokeskustelussa.
Kauankos tyypillisesti tuo esilämmitys ottaa aikaa ? Ja onko eroa kesällä tai talvella ?Pikalatauksillekin kuvittelisin sen navigoinnin syöttämisen olevan vain ärsyttävää. Itse ajelisin mielelläni omalle vakiolatauspisteelle ilman navia ja laittaisin manuaalisesti etukäteen esilämmityksen päälle. Onneksi tällaisiakin vaihtoehtoja on jatkuvan navigoinnin pakottamisen lisäksi.
Eiku kokkauksia. Hyvin tuntuvat tekevän kauppansa ainakin tiettyyn väestönosaan. Ei ole pizzeria vaan eräänlaista hieman työläästi valmistettavaa pikkupurtavaa jonka reseptiä vaimolta on monesti yritetty onkia muiden toimesta. Myy niitä menestyksekkäästi myös erinäisissä katuravintolatapahtumissa, esim. viime lauantaina kaikki myytiin muutamassa tunnissa.Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.
Onhan sillä eronsa, mitä kylmempää, sitä kauemmin. Sanotaan yleismaailmallisesti "reilu vartti" talviolosuhteissa.Kauankos tyypillisesti tuo esilämmitys ottaa aikaa ? Ja onko eroa kesällä tai talvella ?
En edelleenkään ymmärrä mitä ne välttämättömät asetukset ovat. Eikö kukaan selviä liikenteessä omasta pihasta lähimmälle isommalle väylälle ilman opastimia, missä voi sitten hiljalleen naputella osoitteen kerran pari vuodessa? Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.Ne välttämättömät asetukset on käyty tässä ketjussa läpi moneen otteeseen viimeisen viikon aikana. Että jos muutaman sivun viitsit selata taaksepäin, niin varmasti löytyy.
Navigaattorin osalta se ongelma on hidas käynnistyminen, jolloin työkeikoilla pitää ensimmäiset risteykset ajaa hyvin usein sokkona. Tyypillisesti esimerkiksi aamulla hotellista lähtiessä.
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.
Siellä varmaan pistetään huollossa kaikki pysyvästi off ja nauretaan hölmöille jotka tuota kuuntelee.
Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:Skoda Enyaq coupe RS 2023
1.Täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä pois päältä hitaasti käynnistyvän näytön syövereistä
2. Kaukovaloautomatiika pitää joka kerta kytkeä ajoon lähtiessä päälle uudestaan. Tämä sentään onnistuu viikseä työntämällä, mutta paremmissa toteutuksissa valittu toiminta pysyy päällä yli ajokertojen
3. Näytön/gps:n käynnistymisaika 2-60 sekuntia. Ei riipu sijainnista, eikä auta vaikka auton appista on valittu "herätystoiminto" jonka pitäisi herätellä auto jos vaikka laittaa lämmityksen tai ilmastoinnin appin kautta päälle.
Muut voivat kertoa lisää siitä nopeuspiipparista ja aloittaa pimputtelun 1 km/h kuvitteellisesta ylinopeudesta.
Ei mene paljon paremmin kyllä Teslallakaan Ostin Teslan, ja se vei minut sekä ilojen että kauhujen äärelle | HS.fi
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.
Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Tähän nopeuspimputukseen liittyen katsoin jostain videosta että i4 ratissa olevaan ohjelmoitavaan nappiin saa myös laitettua toiminnoksi tuon kytkemisen pois. Kaistavahti lähtee pois painamalla viiksen päästä pitkään.Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:
1. En edes tiedä mistä kaistavahti menee pois päältä eikä ole ollut syytä selvittää koska se ei millään tavoin häiriköi ajamista, paitsi jos tyypilliseen bmw tyyliin koittaa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
2. Kaukovaloautomatiikka on ollut päällä ostohetkestä lähtien.
3. Näyttö ja gps on aina päällä autoon sisälle tultaessa. En tiedä mikä on se hetki kun herättelee itsensä mutta uskoisin olevan sen ku autosta kuuluu sellainen pieni sähköinen surahdus lähestyttäessä mutta kuitenkin vielä niin kaukana että ei avaa lukkoja.
Itsellä myös -23 malli mutta siinä ei vielä tuota piippailevaa nopeusjuttua, pelkästään vilkuttaa hetken hudissa rajoitusmerkkiä.
Automaattiohjauksessa ratin hiplaustunnistus on todella jees. Senku vähä edes pitää jotenkin kiinni, tai ei edes tarvitse pitää kiinni mutta jos 3 sormea osuu rattiin samaan aikaan niin on tyytyväinen, 2 sormella saattaa joskus valitella.
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.
Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.
Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Mistä toimintamatkaan saatiin ylimääräiset 63 km vai onko tähän liittyvä kulutus mitattu jollain aivan eri menetelmällä tai ympäristössä?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.