Yleistä keskustelua sähköautoista

Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti :cigarbeye:
 
Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti :cigarbeye:
Erityisen ärsyttää noissa on se, että ne eivät edes toimi. Kun on talvi ja -kesärajoitukset, muuttuvat rajoitukset ja lumisia kylttejä niin auton arvaama nopeus on välillä ihan mitä sattuu. Onneksi tuo omassa kulkineessa on vain vilkkuva nopeusrajoitusmerkit jonka on oppinut täysin suodattamaan pois, mutta olisi hieman raivostuttavaa kuunnella jotain pimputusta silloinkin kun ajat rajoitusten mukaan. Saati sitten jos tuo on pakotettu heti 1km ylinopeudesta niin tuohan pompottaa mittarivirheen takia jo sallituista nopeuksista ja myös esim. vakkarin normivaihtelun takia.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti :cigarbeye:
Viittaatko kaistavaihteihin, nopeusrajoitusvaihteihin , virkeenä olovahteihin jne?

Kaistavahdille nyt on ihan tarve, varsinkin kaksikaistaisilla teillä riski on aikamoinen, koskee vastaantuliaakin. Eli ihan täyspäinenkin voi harhautua , toki taustalla on yleensä joku virhe, mutta täyspäisetkin tekee joskus virheitä.

Nopeusrajoitusvahti, se mielestäni lähinnä kokeilu, jos siitä huolimatta ajaa ylinopeutta niin on jo aika tahallista, ja se kokeilu, tulee siitä että jos se riittää karsiin ylinopeuksia niin hyvä, jos ei, niin seuraava aste on sitten rajoittimet. rajoittimet tehoaa sitten niihin kehäreihinkin jotka eivät varoitusta ymmärrä.
Ajokuntovahdit, ehkä ensisijaisesti mm väsymys, joka toki virhe, ja virheitä voi tehdä täyspäisetkin, ja toki voi tulla yllättäviäkin vireystilan puutteita.

Toki ei noita tarvittaisi, jos nopeudet pysyisi ilman muistuttelua, vahtimista, jos kuskit pysytyi kaistalla, ei ajaisi väsyneenä, ei ajatukset ja katse harhailisi jne, mutta autoilla ajaa ihan tavalliset ihmiset, ei mitkään yli-ihmiset. + sitten ne tietoisesti mokailevat.
 
Sinänsä ihan mielenkiintoista, että aika monella eri tavalla tuota ylinopeusvahtia on toteutettu. Tietty ilmaisinääntä on monenlaista ja lisäksi osa valmistajista on sieltä sitä prosentin-parin marginaalia hyödyntänyt (mikä on oletettavasti lain mukainen kun muutamien kilometrien ylitys on sallittuna).
 
Viittaatko kaistavaihteihin, nopeusrajoitusvaihteihin , virkeenä olovahteihin jne?

Kaistavahdille nyt on ihan tarve, varsinkin kaksikaistaisilla teillä riski on aikamoinen, koskee vastaantuliaakin. Eli ihan täyspäinenkin voi harhautua , toki taustalla on yleensä joku virhe, mutta täyspäisetkin tekee joskus virheitä.

Nopeusrajoitusvahti, se mielestäni lähinnä kokeilu, jos siitä huolimatta ajaa ylinopeutta niin on jo aika tahallista, ja se kokeilu, tulee siitä että jos se riittää karsiin ylinopeuksia niin hyvä, jos ei, niin seuraava aste on sitten rajoittimet. rajoittimet tehoaa sitten niihin kehäreihinkin jotka eivät varoitusta ymmärrä.
Ajokuntovahdit, ehkä ensisijaisesti mm väsymys, joka toki virhe, ja virheitä voi tehdä täyspäisetkin, ja toki voi tulla yllättäviäkin vireystilan puutteita.

Toki ei noita tarvittaisi, jos nopeudet pysyisi ilman muistuttelua, vahtimista, jos kuskit pysytyi kaistalla, ei ajaisi väsyneenä, ei ajatukset ja katse harhailisi jne, mutta autoilla ajaa ihan tavalliset ihmiset, ei mitkään yli-ihmiset. + sitten ne tietoisesti mokailevat.
no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...
edit: mutta tämäkin lienee koskevan uusia poltiksia kans eikä vain säkiksiä...
 
Tuon ISA:n voi toteuttaa muullakin tavalla kuin piippauksella. Eikös siinä ollu vaihteoehtona täristää rattia, työntää kaasupoljinta kengän pohjaa vasten yms.
 
no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...
edit: mutta tämäkin lienee koskevan uusia poltiksia kans eikä vain säkiksiä...
Volvolla C40 my23 tuo kaistavahti toimii oikein nätisti. Lievästi pakottaa rattia oikeaan suuntaan ja mittarissa näkyy oranssina pieni logo että se toimii. En itseasiassa ottaisi pois käytöstä vaikka sen helposti saisi.
Ajelen joo itse urien ulkopuolella kanssa, välillä tuon olemassa olon huomaa mutta yleensä ei.
Kerran se on ottanut ohjia vähän reilummin kun säädin kaksinumeroisella tiellä Spotifyä ja mentiin loivaan mutkaan ihan reilusti viivan päälle.
 
Mä oon taas ihmetelly että kelle noita keharisysteemeitä oikein suunnitellaan? Ei voi ymmärtää, taas vaan viedään kuskin vastuuta pois. Pitäskö kohta olla uusi ajokorttiluokka, kehareille pimputtimet ja normaalihoksottimilla varustetuille ihmisille normikortti? Vrt. Automaattilla jos ajat inssin niin tulee joku automaattikortti :cigarbeye:
Ylinopeudesta kiinnijääneiltä kaasupoljin vain tekoälyn operoimaksi...
 
no kyllä se kaistanvahti on aika persiistä kans, varsinkin näin suomen suvessa ko vettä tulee ja urat täynnä sitä.. se piiputtaa et aja siinä urassa.. älä uran vieressä, samoi ko leveekaistatiellä pitäis olla keskemmällä ko yleinen ohje sanoo reunassa ajoa...
edit: mutta tämäkin lienee koskevan uusia poltiksia kans eikä vain säkiksiä...
Eikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.

Kaistan keskellä pitävä ominaisuus taas sitten mukavuusvaruste, ei niinkään turvallisuus. Voi käyttää jos ei itse huvita ohjata. Ilmeisesti sekin on oletuksena päällä monessa nykyautossa?
 
Eikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.

Kaistan keskellä pitävä ominaisuus taas sitten mukavuusvaruste, ei niinkään turvallisuus. Voi käyttää jos ei itse huvita ohjata. Ilmeisesti sekin on oletuksena päällä monessa nykyautossa?
No Volvossa sen voi valita ratin napista. Eli adaptiivinen vakkari vai adaptiivinen + itseohjaus. Joskus motarilla tullut käytettyä tuota itseohjausta, on se mukavaa kun voi katsella hetken aikaa maisemiakin.
 
Lähinnä vain vanhemmasta autosta noista kaistavahdeista kokemusta (malli 21 korealaisesta) ja siinä se toimii oikein hyvin eli ensin vilkuttaa ikonia ja sitten vääntää vastaan jos mennään enemmän vastaan/reunaan. Ei ole ollut ongelmaa ohjata urien ulkopuolella.

Sitten on tietty huonompiakin viritelmiä, kuten esim. Teslan uusimman model3:n, joka kytkee softaa pois päältä jos yrität hivenen ohjata pois urasta mutta vaatii kuitenkin pientä liikettä rattiin että pysyy päällä. Mutta toki osaltaan softalla korjattavissa. Tuo viisi keltaista korttia ja sitten automaattiajaminen viikoksi poikki on mielestäni jo aika lähellä kyseenalaista. Itse ottaisin ennemmin ettei mitään varoituksia saa pois päältä. Myöskin liikenteen seuraamisvaroitukset ovat aika aggressiivisia ja turhan aktiivisia.
 
Lähinnä vain vanhemmasta autosta noista kaistavahdeista kokemusta (malli 21 korealaisesta) ja siinä se toimii oikein hyvin eli ensin vilkuttaa ikonia ja sitten vääntää vastaan jos mennään enemmän vastaan/reunaan. Ei ole ollut ongelmaa ohjata urien ulkopuolella.

Sitten on tietty huonompiakin viritelmiä, kuten esim. Teslan uusimman model3:n, joka kytkee softaa pois päältä jos yrität hivenen ohjata pois urasta mutta vaatii kuitenkin pientä liikettä rattiin että pysyy päällä. Mutta toki osaltaan softalla korjattavissa. Tuo viisi keltaista korttia ja sitten automaattiajaminen viikoksi poikki on mielestäni jo aika lähellä kyseenalaista. Itse ottaisin ennemmin ettei mitään varoituksia saa pois päältä. Myöskin liikenteen seuraamisvaroitukset ovat aika aggressiivisia ja turhan aktiivisia.
Nyt taisit sekoittaa kaistallapitoavustimen ja Autopilotin keskenään.
 
Eikös tämä ole se lane centering assist (LCA) / autopilot tai miksikä tuota kutsuisi, kun taas kaistavahti reagoi vain jos on ajautumassa ulos kaistalta. Mielestäni kaistavahti on ihan hyvä tekniikka, jos se esim. nokkakolarin tai ulosajon onnistuu jossain tilanteessa (väsymys?) estämään. Ei sekään toki täydellinen ole ja ei toimi kaikissa olosuhteissa/autoissa.

Kaistan keskellä pitävä ominaisuus taas sitten mukavuusvaruste, ei niinkään turvallisuus. Voi käyttää jos ei itse huvita ohjata. Ilmeisesti sekin on oletuksena päällä monessa nykyautossa?
No kyllä ainakin id3 se vahti on vaan ihan et ootko keskellä uraa vai et.. se ohjaa ko hiukan jos meinaa mennä piantareelle, ei aja mitenkään enempää, ja se ohjauskin tosi hepponen.. piipata kyllä osaa jollet aja niissä urissa
Edit, ja viellä joka helkutin ajoon lähtöön se pitää erikseen ottaa pois monen napin takaa :mad:
Edit, ja juuh kyllä se piippaa jos vaikka ajautumassa pois kaistalta,mutta ko jo piipannut pitkään ja veetuttaa se ni sitä enää reagoi.. eli tarkoitus musertaa hyödyn liiallisella keskelläpysymisellä jossa ei normiihminen halua ajaa varsinkaan jos vähänkin huono keli. Toki muuten ois optimaalinen, jollei ois uria yms mitä kuski näkee ja välttää mut kone ei niistä tie
 
Viimeksi muokattu:
Nyt taisit sekoittaa kaistallapitoavustimen ja Autopilotin keskenään.

Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.

"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"

Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?

Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
 
Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.

"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"

Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?

Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Kyllä se adaptiivinen vakkari toimii vaikka saiskin 5ylilyönnin takia bännit autopilottiin. Myös edelleen auto ohjaa takaisin jos meinaat ylittää kaistaviivan ilman vilkkua. Tästäkin on erilaisia variaatioita. Välillä tulee äänimerkin kanssa välillä ei.
 
Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.

"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"

Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?

Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Aika usein nämä menee ihmisillä sekaisin.

LDW -> Kaistavahti, varoittaa kaistalta poistumisesta muttei tee mitään ohjausliikkeitä
LKA -> Kaistallapitoavustin, varoittaa ja tarvittaessa korjaa kaistalta poistumisen muttei muuten tee mitään. Nykyisin pakollinen kaikissa uusissa henkilöautoissa.
LCA -> Kaistan keskitysavustin, pitää auton aktiivisesti kaistan keskellä (esim. Teslan Autopilot)
ALKS -> SAE Level 3 tason autonominen ajo, jossa tietyissä tilanteissa auto ottaa vastuun ajamisesta

There are four types of systems:
  • Lane departure warning (LDW): Systems which warn the driver if the vehicle is leaving its lane with visual, audible, and/or vibration warnings
  • Lane keeping assist (LKA/LKS): Systems which warn the driver and, with no response, automatically take steps to ensure the vehicle stays in its lane
  • Lane centering assist (LCA): Systems which assist in oversteering, keeping the car centered in the lane, and asking the driver to take over in challenging situations
  • Automated lane keeping systems (ALKS): Designed to follow lane markings with no human driver.


 
Niin, hipaiset rattiin niin kytkee autopilotin pois päältä. Jos autopilot on disabloituna varoitusten takia niin TACC ja Autosteer ovat disabloituna.

"TACC matches the speed of your car to that of the surrounding traffic while Autosteer assists with steering within a clearly marked lane while TACC is engaged"

Kaistallapitoavustin on sitten ilmeisesti noista erillinen järjestelmä ja vakionopeudensäädin pysyy päällä jos kosket rattiin?

Kian malli ei itselläni piippaa vasta kuin viivan päällä, eli kyllä sillä aika reunassa saa halutessaan ajaa, mutta varmasti toteutuksissa on paljon eroja.
Kaistallapitoavustin toimii aina jos ylittää 20 tai 30km/h, niin ohjaa tai varoittaa miten asetukset on laitettu. Vakiona taisi olla, että ohjaa takaisin kaistalle. Saa myös piipin jos haluaa.
AAC/TACC miten sitä haluaa kutsua on adaptiivinen vakkari ja se pysyy päällä vaikka vaihtaa kaistaa jne. AP on ainut mikä deaktivoituu kun vaihdat kaistaa tai käännät rattia. Muilla valmistajilla vastaava AP aktivoituu takaisin esim. kaistanvaihdon jne. jälkeen.
Teslaankin tuo olisi suotavaa tulla mutta se taas tappaisia EAP/FSD myyntiä.
 
Kaistallapitoavustin toimii aina jos ylittää 20 tai 30km/h, niin ohjaa tai varoittaa miten asetukset on laitettu. Vakiona taisi olla, että ohjaa takaisin kaistalle. Saa myös piipin jos haluaa.
AAC/TACC miten sitä haluaa kutsua on adaptiivinen vakkari ja se pysyy päällä vaikka vaihtaa kaistaa jne. AP on ainut mikä deaktivoituu kun vaihdat kaistaa tai käännät rattia. Muilla valmistajilla vastaava AP aktivoituu takaisin esim. kaistanvaihdon jne. jälkeen.
Teslaankin tuo olisi suotavaa tulla
mutta se taas tappaisia EAP/FSD myyntiä.

Tuon saa Teslaan myös S3XY-commanderilla, kuten monia muitakin lisäominaisuuksia. Ollut tuo viime joulusta lähtien käytössä ja toimii kyllä täydellisesti ja aktivoi AP kaistanvaihdon jälkeen takaisin.

 
Tuon saa Teslaan myös S3XY-commanderilla, kuten monia muitakin lisäominaisuuksia. Ollut tuo viime joulusta lähtien käytössä ja toimii kyllä täydellisesti ja aktivoi AP kaistanvaihdon jälkeen takaisin.

Kuuluisi olla perusominaisuus.
Olen tuota joskus miettinyt mutta eipä ole vielä tullut ostettua. Tesla kuitenkin lisännyt toiminnallisuuksia hiljakseen.
 
Kuuluisi olla perusominaisuus.
Olen tuota joskus miettinyt mutta eipä ole vielä tullut ostettua. Tesla kuitenkin lisännyt toiminnallisuuksia hiljakseen.

Onko tuo kaikissa muissa merkeissä perusominaisuus vai pitääkö siitä maksaa extraa? Voihan teslaan tuon EAP ostaa, jos haluaa. Mielestäni tuo Commander on kyllä hinnaltaan joka euron arvoinen ja asennuskin onnistui ensikertalaiselta alle 15min. Toki suosittelen paria nappia tuohon vielä kaveriksi, niin käyttömahdollisuudet kasvaa vielä entisestään.
 
Onko tuo kaikissa muissa merkeissä perusominaisuus vai pitääkö siitä maksaa extraa? Voihan teslaan tuon EAP ostaa, jos haluaa. Mielestäni tuo Commander on kyllä hinnaltaan joka euron arvoinen ja asennuskin onnistui ensikertalaiselta alle 15min. Toki suosittelen paria nappia tuohon vielä kaveriksi, niin käyttömahdollisuudet kasvaa vielä entisestään.
Riipuen paketista niin tulee mukaan tai sitten seuraavassa.
EAP hinta on aika suolainen verrattuna saataviin ominaisuuksiin.

Onko antaa esimerkkejä mihin S3xyä voisi käyttää? Mikä voisi helpottaa normaalia päiväittäistä elämää.
 
Riipuen paketista niin tulee mukaan tai sitten seuraavassa.
EAP hinta on aika suolainen verrattuna saataviin ominaisuuksiin.

Onko antaa esimerkkejä mihin S3xyä voisi käyttää? Mikä voisi helpottaa normaalia päiväittäistä elämää.

Pelkällä commanderilla:
- Continuous AP (eli juuri tuo kaistanvaihdon jälkeen AP takaisin päälle)
- Oven kahvoista frunkin avaus ja latausjohdon lukituksen poisto (jälkimmäinen ei tarpeen jos ei usein tule ladattua laturilla, jossa ei tesla nappia)
- Automaattiset pyyhkijät ei mene päälle kun aktivoi AP
- Talvella akun esilämmitys ilman navigointia

Sitten ratin takana napeissa: AP aktivointi (yleensä vasen käsi ratilla, niin ei tarvitse oikeaa viikseä käyttää AP aktivointiin/poistoon), automaattiset pyyhkijät päälle/pois, ajovalojen pakotus päälle (esim. sateella, jos ei tarpeeksi hämärää), sumuvalot päälle/pois
Yksi nappi vielä keski kyynernojan alla: sisävalot päälle (pieni lapsi takapenkillä, joten välillä tarvitsee pistää hetkeksi valot ajaessa), peilien taitto jos tarvitsee taittaa jo parkkiruutuun/talliin ajaessa, peilien tummennus pois (helpottaa talvella/pimeässä kun peruuttaa ahtaaseen hämärään katokseen).

EDIT: Niin ja ratin takana napista talvella tuli kytkettyä myös Snow-mode päälle, mitä ei taida kolmosesta saada mistään muuten päälle.
 
Pelkällä commanderilla:
- Continuous AP (eli juuri tuo kaistanvaihdon jälkeen AP takaisin päälle)
- Oven kahvoista frunkin avaus ja latausjohdon lukituksen poisto (jälkimmäinen ei tarpeen jos ei usein tule ladattua laturilla, jossa ei tesla nappia)
- Automaattiset pyyhkijät ei mene päälle kun aktivoi AP
- Talvella akun esilämmitys ilman navigointia

Sitten ratin takana napeissa: AP aktivointi (yleensä vasen käsi ratilla, niin ei tarvitse oikeaa viikseä käyttää AP aktivointiin/poistoon), automaattiset pyyhkijät päälle/pois, ajovalojen pakotus päälle (esim. sateella, jos ei tarpeeksi hämärää), sumuvalot päälle/pois
Yksi nappi vielä keski kyynernojan alla: sisävalot päälle (pieni lapsi takapenkillä, joten välillä tarvitsee pistää hetkeksi valot ajaessa), peilien taitto jos tarvitsee taittaa jo parkkiruutuun/talliin ajaessa, peilien tummennus pois (helpottaa talvella/pimeässä kun peruuttaa ahtaaseen hämärään katokseen).

EDIT: Niin ja ratin takana napista talvella tuli kytkettyä myös Snow-mode päälle, mitä ei taida kolmosesta saada mistään muuten päälle.
Eihän nykyään AP:n kanssa pyyhkijät mene päälle enää.
Model 3:ssa snow mode aktivoituu jos on liukasta ja on päällä X aikaa.

Ihan ok ideoita toki mutta pitää miettiä, tarvitseeko vai ei. Enemmän Tesla voisi parantaa asioita jos olisi palautekanava olemassa.
 
No kyllä ainakin id3 se vahti on vaan ihan et ootko keskellä uraa vai et.. se ohjaa ko hiukan jos meinaa mennä piantareelle, ei aja mitenkään enempää, ja se ohjauskin tosi hepponen.. piipata kyllä osaa jollet aja niissä urissa
Edit, ja viellä joka helkutin ajoon lähtöön se pitää erikseen ottaa pois monen napin takaa :mad:
Edit, ja juuh kyllä se piippaa jos vaikka ajautumassa pois kaistalta,mutta ko jo piipannut pitkään ja veetuttaa se ni sitä enää reagoi.. eli tarkoitus musertaa hyödyn liiallisella keskelläpysymisellä jossa ei normiihminen halua ajaa varsinkaan jos vähänkin huono keli. Toki muuten ois optimaalinen, jollei ois uria yms mitä kuski näkee ja välttää mut kone ei niistä tie

Joo, toi volkkarin versio on kyllä semmonen että se lähinnä koittaa aktiivisesti tappaa kuljettajansa suuntaamalla autoa kohti liikenteenjakajaa. Talvisin jos se näkee kaistaviivan pätkän lumen alta, niin johan ollaan menossa kohti ojanpohjaa. Tämä ei ole edes mitenkään väritetty juttu, vaan se on ihan hirveä.

Kuten aikaisemmin sanottu, niin äkkiä vaan OBDeleven lataukseen ja koodaile pois päältä. Samalla saat takavalot palamaan kokoajan yms. kätevää.
 
Pakko kehua myös Volvon kaistavahtia. Aikanaan pidin koko vahtia paholaisen keksintönä, juuri koeajo-Enyaqissa se oli liukkailla ja lumisilla kaistoilla suorastaan vaarallinen. Volvon vahtia taas en edes halua pois päältä. Toimii pehmeästi ja vain tarvittaessa, ei koskaan hätäisiä nykäyksiä eikä ole ainakaan toistaiseksi kertaakaan tulkinnut ympäristöä vaarallisesti väärin, ei talvellakaan. Kaistavahdin voi tehdä myös hyvin, mikä on ollut positiivinen yllätys.
 
Jonkilainen laatusertifiointi ja pisteytys noille pakolla kytkeytyville turvavarusteille pitäisi olla.

Kuten sanottua osa on erittäin epämukavia ja pahimmissa tapauksissa hengen vaaraallisia.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nykyään AP:n kanssa pyyhkijät mene päälle enää.
Model 3:ssa snow mode aktivoituu jos on liukasta ja on päällä X aikaa.

Ihan ok ideoita toki mutta pitää miettiä, tarvitseeko vai ei. Enemmän Tesla voisi parantaa asioita jos olisi palautekanava olemassa.

Oletin, että pyyhkijät edelleen menee automaatille, mutta sen saa pois. Hyvä, jos ei edes mene automaattisesti päälle.

Kolmosessa kyllä neliveto aktivoituu, mutta tuossa off-road/snow modessa taitaa ottaa luistoneston yms myös pois. Ainakin auto viime talvena tuntui erilaiselta snow modella mitä ilman sitä, kun ajeli lumisohjoisella pikkutiellä.

Ei tosiaan mikään pakollinen enää ole kun nuo pyyhkijät saa ilmankin pois, mutta kyllä tuon commanderin edelleen hommaisin pelkän kaistanvaihdon jälkeisen AP kytkemisen takia. Napit ratin takana kiva lisä, joka tekee ajamisesta mukavampaa.


  • Off-Road Assist is designed to provide overall improvements when driving off-road. In addition to allowing the wheels to spin, Off-Road Assist balances the torque between the front and rear motors to optimize traction. Off-Road Assist improves traction on rough and soft surfaces where one side of the vehicle may lose traction while the other side still has traction. When Off-Road Assist is on, the accelerator pedal provides more gradual torque, which is useful for crawling at low speeds (for example, over rocky surfaces). When enabled, OFF-ROAD displays on the touchscreen above the driving speed.

After the circumstances that required you to turn on Slip Start or Off-Road Assist have passed, it is strongly recommended that you turn the setting off to re-enable traction control. If you leave these settings on, Traction Control automatically re-enables on your next drive.
 
Tekisi mieli sanoa etta menisiko avustinkeskustelu paremmin ketjuun "yleista keskustelua autoista". Kun ymmartaakseni eivat liity pelkastaan sahkoautoihin.
 
Takavalot jos palais kokoajan ois kans mun juttu, en ymmärrä miks niitä pitäis säästää
Syynä on alunperin ymmärtääkseni autonvalmistajien kiristyneet vaatimukset saada päästöt eli energiankulutus mahdollisimman alas. Luulisi ettei tuolla ole polttomoottorin kulutukseen merkitystä pierun vertaa mutta kai autonvalmistajat sitten tietävät paremmin. Toki sähköautoissa sähkönkulutuksen minimoiminen voi olla järkevämpää, siinä jokaisella pienelläkin sähkönsäästöllä on enemmän merkitystä.

Toki ne takavalot saa itsekin päälle laittamalla lähivalot päälle manuaalisesti, eikä luota automatiikkaan.

Muistan kun tuo takaosan pimeys alkoi vasta yleistyä Suomessa. Isoveljeni vei uudehkoa autoaan ekaan katsastukseen eikä katsastusmies meinannut päästää autoa läpi koska "takavalot eivät toimi", katsastusmies oli sitä mieltä että kyllä niiden pitää olla aina päällä kun auto on käynnissä. Veli joutui hakemaan jostain todisteen sille että kyllä, tuolla tavalla toimivat takavalot olivat silloin sallittuja EU:ssa kun ei katsastusmies ilmeisesti ollut siitä vielä tietoinen.
 
Tekisi mieli sanoa etta menisiko avustinkeskustelu paremmin ketjuun "yleista keskustelua autoista". Kun ymmartaakseni eivat liity pelkastaan sahkoautoihin.

Menisi, mutta toisaalta tuo näytön, gps:n ja dashboardin rooli on isompi sähköautoissa, kuin perinteisissä autoissa. Sähköautoissa sitä joudutaan hyödyntämään reittisuunnitelmissa ja latauspisteiden optimoinnissa. Samaan aikaan kuin siihen tungetaan välttämättömiä liikkeelle lähdössä tehtäviä asetteluja ja hidas käynnistyvyys, niin keskustelu ja purnaus nousee esiin täällä sähköautokeskustelussa.
 
Menisi, mutta toisaalta tuo näytön, gps:n ja dashboardin rooli on isompi sähköautoissa, kuin perinteisissä autoissa. Sähköautoissa sitä joudutaan hyödyntämään reittisuunnitelmissa ja latauspisteiden optimoinnissa. Samaan aikaan kuin siihen tungetaan välttämättömiä liikkeelle lähdössä tehtäviä asetteluja ja hidas käynnistyvyys, niin keskustelu ja purnaus nousee esiin täällä sähköautokeskustelussa.
En edelleenkään ymmärrä mitä ne välttämättömät asetukset ovat. Eikö kukaan selviä liikenteessä omasta pihasta lähimmälle isommalle väylälle ilman opastimia, missä voi sitten hiljalleen naputella osoitteen kerran pari vuodessa? Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.

Pikalatauksillekin kuvittelisin sen navigoinnin syöttämisen olevan vain ärsyttävää. Itse ajelisin mielelläni omalle vakiolatauspisteelle ilman navia ja laittaisin manuaalisesti etukäteen esilämmityksen päälle. Onneksi tällaisiakin vaihtoehtoja on jatkuvan navigoinnin pakottamisen lisäksi.
 
Pikalatauksillekin kuvittelisin sen navigoinnin syöttämisen olevan vain ärsyttävää. Itse ajelisin mielelläni omalle vakiolatauspisteelle ilman navia ja laittaisin manuaalisesti etukäteen esilämmityksen päälle. Onneksi tällaisiakin vaihtoehtoja on jatkuvan navigoinnin pakottamisen lisäksi.
Kauankos tyypillisesti tuo esilämmitys ottaa aikaa ? Ja onko eroa kesällä tai talvella ?
 
Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.
Eiku kokkauksia. Hyvin tuntuvat tekevän kauppansa ainakin tiettyyn väestönosaan. Ei ole pizzeria vaan eräänlaista hieman työläästi valmistettavaa pikkupurtavaa jonka reseptiä vaimolta on monesti yritetty onkia muiden toimesta. Myy niitä menestyksekkäästi myös erinäisissä katuravintolatapahtumissa, esim. viime lauantaina kaikki myytiin muutamassa tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kauankos tyypillisesti tuo esilämmitys ottaa aikaa ? Ja onko eroa kesällä tai talvella ?
Onhan sillä eronsa, mitä kylmempää, sitä kauemmin. Sanotaan yleismaailmallisesti "reilu vartti" talviolosuhteissa.
 
En edelleenkään ymmärrä mitä ne välttämättömät asetukset ovat. Eikö kukaan selviä liikenteessä omasta pihasta lähimmälle isommalle väylälle ilman opastimia, missä voi sitten hiljalleen naputella osoitteen kerran pari vuodessa? Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.

Ne välttämättömät asetukset on käyty tässä ketjussa läpi moneen otteeseen viimeisen viikon aikana. Että jos muutaman sivun viitsit selata taaksepäin, niin varmasti löytyy.

Navigaattorin osalta se ongelma on hidas käynnistyminen, jolloin työkeikoilla pitää ensimmäiset risteykset ajaa hyvin usein sokkona. Tyypillisesti esimerkiksi aamulla hotellista lähtiessä.
 
Ne välttämättömät asetukset on käyty tässä ketjussa läpi moneen otteeseen viimeisen viikon aikana. Että jos muutaman sivun viitsit selata taaksepäin, niin varmasti löytyy.

Navigaattorin osalta se ongelma on hidas käynnistyminen, jolloin työkeikoilla pitää ensimmäiset risteykset ajaa hyvin usein sokkona. Tyypillisesti esimerkiksi aamulla hotellista lähtiessä.
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.
 
ei sähköautoilijat kerkee oottelee kuten diselin hehkuttajat.. heti o mentävä ja täysiä, jotta keretään kiukuttelee laturille kui toi vielkin tossa noin hitaasti lataa mä lataisin nopeemin, ja si oon kuitenkin kahvella ja pullalla pitkään ko auto jo täys...
 
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.

Skoda Enyaq coupe RS 2023
1.Täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä pois päältä hitaasti käynnistyvän näytön syövereistä
2. Kaukovaloautomatiika pitää joka kerta kytkeä ajoon lähtiessä päälle uudestaan. Tämä sentään onnistuu viikseä työntämällä, mutta paremmissa toteutuksissa valittu toiminta pysyy päällä yli ajokertojen
3. Näytön/gps:n käynnistymisaika 2-60 sekuntia. Ei riipu sijainnista, eikä auta vaikka auton appista on valittu "herätystoiminto" jonka pitäisi herätellä auto jos vaikka laittaa lämmityksen tai ilmastoinnin appin kautta päälle.

Muut voivat kertoa lisää siitä nopeuspiipparista ja aloittaa pimputtelun 1 km/h kuvitteellisesta ylinopeudesta.

Ei mene paljon paremmin kyllä Teslallakaan Ostin Teslan, ja se vei minut sekä ilojen että kauhujen äärelle | HS.fi
 
Siellä varmaan pistetään huollossa kaikki pysyvästi off ja nauretaan hölmöille jotka tuota kuuntelee.

Jeps. Sama juttu kun EGR:ien ja kusikilkkeiden kanssa. Kaikki pois ja huolettomia kilometrejä.

Täällähän tuotakin alettiin nyt tietysti valvoa, tai en tiedä onko katsureilla vielä siihen vehkeitä, mutta ainakin aletaan.
 
Skoda Enyaq coupe RS 2023
1.Täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä pois päältä hitaasti käynnistyvän näytön syövereistä
2. Kaukovaloautomatiika pitää joka kerta kytkeä ajoon lähtiessä päälle uudestaan. Tämä sentään onnistuu viikseä työntämällä, mutta paremmissa toteutuksissa valittu toiminta pysyy päällä yli ajokertojen
3. Näytön/gps:n käynnistymisaika 2-60 sekuntia. Ei riipu sijainnista, eikä auta vaikka auton appista on valittu "herätystoiminto" jonka pitäisi herätellä auto jos vaikka laittaa lämmityksen tai ilmastoinnin appin kautta päälle.

Muut voivat kertoa lisää siitä nopeuspiipparista ja aloittaa pimputtelun 1 km/h kuvitteellisesta ylinopeudesta.

Ei mene paljon paremmin kyllä Teslallakaan Ostin Teslan, ja se vei minut sekä ilojen että kauhujen äärelle | HS.fi
Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:

1. En edes tiedä mistä kaistavahti menee pois päältä eikä ole ollut syytä selvittää koska se ei millään tavoin häiriköi ajamista, paitsi jos tyypilliseen bmw tyyliin koittaa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
2. Kaukovaloautomatiikka on ollut päällä ostohetkestä lähtien.
3. Näyttö ja gps on aina päällä autoon sisälle tultaessa. En tiedä mikä on se hetki kun herättelee itsensä mutta uskoisin olevan sen ku autosta kuuluu sellainen pieni sähköinen surahdus lähestyttäessä mutta kuitenkin vielä niin kaukana että ei avaa lukkoja.

Itsellä myös -23 malli mutta siinä ei vielä tuota piippailevaa nopeusjuttua, pelkästään vilkuttaa hetken hudissa rajoitusmerkkiä.

Automaattiohjauksessa ratin hiplaustunnistus on todella jees. Senku vähä edes pitää jotenkin kiinni, tai ei edes tarvitse pitää kiinni mutta jos 3 sormea osuu rattiin samaan aikaan niin on tyytyväinen, 2 sormella saattaa joskus valitella.
 
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
 
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.

Model Y on samanlaiset renkaat edessä ja takan pl. Performance malli.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:

1. En edes tiedä mistä kaistavahti menee pois päältä eikä ole ollut syytä selvittää koska se ei millään tavoin häiriköi ajamista, paitsi jos tyypilliseen bmw tyyliin koittaa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
2. Kaukovaloautomatiikka on ollut päällä ostohetkestä lähtien.
3. Näyttö ja gps on aina päällä autoon sisälle tultaessa. En tiedä mikä on se hetki kun herättelee itsensä mutta uskoisin olevan sen ku autosta kuuluu sellainen pieni sähköinen surahdus lähestyttäessä mutta kuitenkin vielä niin kaukana että ei avaa lukkoja.

Itsellä myös -23 malli mutta siinä ei vielä tuota piippailevaa nopeusjuttua, pelkästään vilkuttaa hetken hudissa rajoitusmerkkiä.

Automaattiohjauksessa ratin hiplaustunnistus on todella jees. Senku vähä edes pitää jotenkin kiinni, tai ei edes tarvitse pitää kiinni mutta jos 3 sormea osuu rattiin samaan aikaan niin on tyytyväinen, 2 sormella saattaa joskus valitella.
Tähän nopeuspimputukseen liittyen katsoin jostain videosta että i4 ratissa olevaan ohjelmoitavaan nappiin saa myös laitettua toiminnoksi tuon kytkemisen pois. Kaistavahti lähtee pois painamalla viiksen päästä pitkään.

Volkkarin id7 saa näytön yläreunaan ikonin josta nopeuspimputuksen saa päältä yhdellä klikkauksella.
 
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.

En ole huomannut nelivetoisena mitään ihmeellistä kulumisen osalta renkaissa. Ainoastaan ensiasennus-kesäpirellit oli muuten vaan vähän persiistä sekä fiiispohjalla 1-2mm vähemmän pintoja kuin nyt tilalle tulleet uudet ecocontact 6Q:t.

Mikään ei muuten estä vaihtamasta joka kulmaan vaikka 235:t vs. sekarengastus, kunhan kantavuus riittää. 19"-vanteet ainakin itsellä on yhtä leveät.

Isossa kuvassa uudehkon auton kuluissa renkaiden osuus on tasolla aivan sama, jos tarve jumppaa akselilta toiselle noita.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.

Voi muuttaa samoiksi. Tarkista ensin että onko vanteet yhtä leveitä ja samalla ET-arvolla, niin sitten on ihan sama vaikka laittais yhtä leveät kumit ja vaihtelee paikkaa.

Monessa autossa on takana leveämmät vanteetkin. Silloin niitä ei oikeen enää pyöritellä akseleiden välillä vaan on vaihdettava vanteetkin.

Itse ensi töikseni myin OEM renkaat pois ja ostin tarvikevanteet tilalle juuri tästä syystä.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Volvossa eroa on sekä vanteen leveydessä että et:ssä. Aika samaan tahtiin ovat kuluneet ensimmäisen 15 000 km aikana, eli kierrättämisellä tuskin paljon voittaisi. Taitaa olla juuri peruste eri leveyksille, että kuluisivat samaan tahtiin. Pöhkö asia Volvossa on (tai ainakin oli) lähinnä ensiasennusrenkaana oleva all season rengas. Koemielessä ajoin noilla ensimmäisen talven, mutta vaikka tiellä pysyinkin, seuraavan talven ajan oikeilla kitkoilla. Stressittömämpää liukkailla. Michelinin cross climate on lisäksi meluisampi kuin esimerkiksi vuosi sitten koeajoautossa ollut pirelli. Eli tuon vuoksi ei optimi kesärenkaanakaan, vaikka muuten toimii ihan hyvin. Kuluisi vaan pian siihen jamaan, että nuukakin ilkeäisi vaihtaa tilalle hyvät ja mahdollisimman hiljaiset kesärenkaat. Varmaan tämän syksyn lisäksi vielä ensi kesäkausi noita pitää kuunnella. En sitten tiedä, onko uusissa Volvoissa enää tätä samaa rengaspöhköyttä. Toivottavasti ei.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Mistä toimintamatkaan saatiin ylimääräiset 63 km vai onko tähän liittyvä kulutus mitattu jollain aivan eri menetelmällä tai ympäristössä?

Kulutuksessa auton sisäiset lataushäviöt mukana. Eli ilman lataushäviöitä (autossa ajonaikana näkyvä) kulutus pitäisi olla 77kWh/495km=156wh/km
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 865
Viestejä
4 873 252
Jäsenet
78 726
Uusin jäsen
Deddis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom