Yleistä keskustelua sähköautoista

En nyt tiedä millaisia salmalähtöjä autolla pitäisi suorittaa, olkoot auto mikä tahansa, mutta kyllähän siinä liikkeellelähdössä hetki menee.

1. istu autoon.
2. auto pälle
3. turvavyö päälle
4. vilkaisu ympäristöön että lähtö OK
5 menoksi

Kyllä tuossa pakosti menee hetkinen, ei tarvitse tyhjänpanttin odotella. Tuskin sähkiksellä yytään sen nopeammin suoriutuu. Ei tuo autosta ole kiinni vaan kuskista.
Taitaa oven kahvaan tarttumisesta noin 5sekuntia mennä niin olet jo Teslalla liikenteessä.
 
En nyt tiedä millaisia salmalähtöjä autolla pitäisi suorittaa, olkoot auto mikä tahansa, mutta kyllähän siinä liikkeellelähdössä hetki menee.

1. istu autoon.
2. auto pälle
3. turvavyö päälle
4. vilkaisu ympäristöön että lähtö OK
5 menoksi

Kyllä tuossa pakosti menee hetkinen, ei tarvitse tyhjänpanttin odotella. Tuskin sähkiksellä yytään sen nopeammin suoriutuu. Ei tuo autosta ole kiinni vaan kuskista.

Turvavyöpiippari alkaa varoittamaan 20-25 km/h nopeudessa. Minä ainakin kytken turvavyön kun auto on jo liikkeellä. Kyllä sillä 1-2 sekuntia säästää liikkellelähtöajassa. Lisäksi kotipihalla on auto aina parkerattu peruuttamalla, niin mitä erillisä ympäristöön vilkaisuja ei tarvitse tehdä.
 
Mä en kans ymmärrä, id3 lähtee kans liikenteeseen nopeemin ko mä kerkeisisin vaikkei infortaiment ois heränny ni auto on jo ajovalmis.. perse penkiin samalla ko painaa jarrua ja valkaa D/B tai R ni jo liikkuu, mutta tarvetta ei oo ikinä niin nanosekunnissa lähtee ajoonkin jo
 
Mua vituttaa jo tuo 2s käynnistysviive mikä Teslassa on, en tiedä onko se raudan rajoite, epäilen kylläkin, että se on joku "turvallisuusominaisuus" ettei auto heti liikahda sadasosasekunnissa kun iskee jarrupoljinta ja heilauttaa tikkua eteen tai taakse.

Mut haluaisin sen pois, että saa lentävän lähdön! :joy:
 
Uutena (odottavana) sähköautoilijana voin kysellä hölmöjä. Onko sähkisten teho/vääntökäyrissä eroa autojen välillä ? Eli jotkut panostaa nopeaan lähtemiseen ja jotkut toimvat paremmin liikeellä olevissa kiihdytyksissä.

Luin tuossa yhden revikan jossa mainittiin jotain tämänsuuntaista.....
 
Kyllä tuossa pakosti menee hetkinen, ei tarvitse tyhjänpanttin odotella. Tuskin sähkiksellä yytään sen nopeammin suoriutuu. Ei tuo autosta ole kiinni vaan kuskista.
nojoo, vaikkapa bensa-mersulla 4 sek, teslalla ehkä 2. Prosentuaalisesti iso ero - käytännössä ei niin väliksi. Mutta siihen nopeampaan tottuu. (bensa-mersussa pitää renkata mm. auto-start pois päältä, media päälle/pois jne - ja kun ei ole ollut varaa sähköpenkkeihin, niin niitä pitää säätää jne) . Mersun peruutuskamera on kyllä 20x parempi kun ei likaannu.
 
Mä en kans ymmärrä, id3 lähtee kans liikenteeseen nopeemin ko mä kerkeisisin vaikkei infortaiment ois heränny ni auto on jo ajovalmis.. perse penkiin samalla ko painaa jarrua ja valkaa D/B tai R ni jo liikkuu, mutta tarvetta ei oo ikinä niin nanosekunnissa lähtee ajoonkin jo

Tämä keskustelu liikkeelle lähdöstä lähti liikkeelle siitä että joitakin ei haitannut infonäytö/gps:n hidas käynnistyminen. Heidän mukaansa sitä voi aivan hyvin odotella kymmeniä sekuntejä (joka ikinen kerta liikkeelle lähtiessä). Täytyy ottaa huomioon, että näissä nyksyisissä autoissa on välttämättömiä asetuksia, joita pitää joka kerta laittaa/muuttaa liikkeelle lähtiessä ja ne kaikki ovat riippuvaisia tuosta ajotietokoneen käynnitymisajasta. Itsekin kellotin työpäivän jälkeen laitteistolle 48 sekunnin tiimalasin pyörityksen, ennen kuin sille pystyi tekemään mitään asetuksia.

Auton liikkeellelähtöaika ei ole ollut ongelma tietääkseni kenellekkään. Sen sijaan on aivan älytöntä, että kun niitä asetuksia ja kohteen osoitteita pitäisi laittaa, niin se tapahtuu aina liikkeelle lähdön yhteydessä ja silloin juuri se laitteisto ei ole toimintakunnossa.
 
Tämä keskustelu liikkeelle lähdöstä lähti liikkeelle siitä että joitakin ei haitannut infonäytö/gps:n hidas käynnistyminen. Heidän mukaansa sitä voi aivan hyvin odotella kymmeniä sekuntejä (joka ikinen kerta liikkeelle lähtiessä). Täytyy ottaa huomioon, että näissä nyksyisissä autoissa on välttämättömiä asetuksia, joita pitää joka kerta laittaa/muuttaa liikkeelle lähtiessä ja ne kaikki ovat riippuvaisia tuosta ajotietokoneen käynnitymisajasta. Itsekin kellotin työpäivän jälkeen laitteistolle 48 sekunnin tiimalasin pyörityksen, ennen kuin sille pystyi tekemään mitään asetuksia.

Auton liikkeellelähtöaika ei ole ollut ongelma tietääkseni kenellekkään. Sen sijaan on aivan älytöntä, että kun niitä asetuksia ja kohteen osoitteita pitäisi laittaa, niin se tapahtuu aina liikkeelle lähdön yhteydessä ja silloin juuri se laitteisto ei ole toimintakunnossa.
Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?
Bemari ainakin lähtee tasan niillä asetuksilla millä sen on parkkiin jättänytkin poislukien kaistavahti mutta se toimii siinä niin upean hienostuneesti ettei sitä tule koskaan täpättyä pois.
 
Kai se navigointi on se pullonkaula, jos sitä tarvitsee heti liikkeellelähdössä ensisekunneilta.
 
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman? :hmm:
 
Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?
Bemari ainakin lähtee tasan niillä asetuksilla millä sen on parkkiin jättänytkin poislukien kaistavahti mutta se toimii siinä niin upean hienostuneesti ettei sitä tule koskaan täpättyä pois.

Tarpeet ovat yksilöllisiä ja autojen ominaisuuksista riippuvaisia. Minun tapauksessa Skoda Enyaq-autossa on täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä erikseen kytkeä pois päältä. Lisäksi kaukovaloautomatiikkaa pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä erikseen manuaalisesti päälle. Uusimmissa autoissa on nopeusrajoitusvaroitusjärjestelmä, joka alkaa varoittamaan 1 km/h nopeuden ylityksestä. Kaikki nämä (ja muitakin) valinnat/pois kytkennät pitää tehdä manuaalisesti joka ikinne kerta. Täisin järjetontähän se on, mutta niillä on mentävä. Lisää tulee koko ajan.
 
Kai se navigointi on se pullonkaula, jos sitä tarvitsee heti liikkeellelähdössä ensisekunneilta.

Navigoinnin käyntii lähtö on ongelma vieraalla paikkakunnalla kun hotellin (hotellin tilalla voi olla muukin paikka kuin hotelli) pihasta lähtiessä pitää useampi risteys ajaa sokkona ennen kuin vehje suostuu heräämään henkiin. Kaupunkiympäristössä tämä ongelma toistuu.
 
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman?
No ei. Ainakin Android Autoon on pystynyt laittamaan osoitteen valmiiksi jo ikuisuuden.
Eli puhelimella määrittelee paikan, niin autoon astuessa määränpää on valmikksi autossa saatavilla. ( toki kun kaikki tapahtuu puhelimen kautta )

Olisi kiva kuulla miten asia on Android Automotiven kanssa. Toimiiko yhtä jouhevasti ?
( varsinkin kun seuraava kulkine on Android Automotiven päälle kyhätty systeemi )
 
Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?
Bemari ainakin lähtee tasan niillä asetuksilla millä sen on parkkiin jättänytkin poislukien kaistavahti mutta se toimii siinä niin upean hienostuneesti ettei sitä tule koskaan täpättyä pois.
ISA pimputus ja lisäksi ehkä se kaistavahti.
 
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman? :hmm:
Myös Leafin Apissa on mahdollisuus tähän, mutta olen tottunut käyttämään Wazea navigointiin ja Carplay osaa tuoda tuon kartan näytölle. Sama pätee näihin yleisimpiin puhelimesta löytyviin navigaattoreihin, jotka toimivat myös hyvin.
Teslalle ei voi lähettää reittiä. Vain päätepisteen.
Leafin Apista löytyy mahdollisuus myös välietappeihin, eli reitin lähetys pitäisi onnistua. Pitääkin kokeilla joku päivä.
 
Vanhemmista volkkareista (eli ei uusimmista ID7 ja ID3/4 facelifteistä) saa sen kauhean kaistavahdin OBDelevenillä ohjelmoitua pysyvästi pois. Varmaan sama toimii Enyaqissakin. Paljon muutakin pientä säätöä saa aika helposti tehtyä, hintaa on jotain roposia-kymppejä riippuen ohjelman lisenssistä.

Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman? :hmm:

Volvoon saa suoraan Google mapsista, on yksi kätevimmistä ratkaisuista mitä on tullut testattua.
 
Teslalle ei voi lähettää reittiä. Vain päätepisteen.
Kyllä nykyään voi sovelluksessa lisätä välietappeja ja lähettää koko roskan autoon. Uskoakseni se myös toimii. Tosin itsellä tuo sovelluksen navigointi on laginen (S22 Ultra) ja kuumentaa puhelimen, niin en sitä juuri tykkää käyttää.
 
Kyllä nykyään voi sovelluksessa lisätä välietappeja ja lähettää koko roskan autoon. Uskoakseni se myös toimii. Tosin itsellä tuo sovelluksen navigointi on laginen (S22 Ultra) ja kuumentaa puhelimen, niin en sitä juuri tykkää käyttää.
Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.

Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
 
Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.

Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
Sovelluksen sijainti-valikossa on navi. Se on kyllä paljon huonompi (raskauden lisäksi) kuin auton oma tai Google Maps.
 
Sovelluksen sijainti-valikossa on navi. Se on kyllä paljon huonompi (raskauden lisäksi) kuin auton oma tai Google Maps.
Joo. Ei ihan niin intuitiivinen. Aluksi kun sen avaa se tarjosi latureita. Sitten piti painaa X että antoi kirjoittaa osoitetta.
 
Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.

Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
Teslan äpillä voi lisätä välietappeja vaikka kuinka monta. Ja haku toimii ihan kuten google mapsilla, vai mitä tarkoitit? Senkun kirjoittaa osoitteen minkä haluaa osoite kenttään.
 
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman? :hmm:
Eiköhän jotakuinkin kaikkiin voi lähettää (ehkä ihan halvimmat kikottimet poislukien) kun tuo ominaisuus on ollut jo vaikka kuinka kauan ihan polttiksissakin.
 
Voi lähettää kaikkiin, mutta mitä se auttaa jos masiina on toimintakunnossa vasta minuutin liikkeelle lähdön jälkeeen?

Toivoisin, että autolehdistö ja youtubettajat ottaisivat asian esille toisivat automallien eroja esille tässäkin näkökannassa.

3 testiä:
1. Kuinka nopeasti auton gps/dashpoard on toimintakunnossa ajoon lähdön jälkeeen
2. Miten auton toiminnot ovat hallittavissa kokonaan ilman kännykkäappseja
3. Onko välttämätöntä modailla autoa obd eleventillä että siitä saa ajokelpoisen
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa mennä tässä keskustelussa nyt reitit ja päätepisteet sekaisin. Enyaqissa pystyi lähettämään päätepisteen mutta ei usean pisteen kautta kulkevaa reittiä vaikka se puhelinäppi pystyy sellaisten tekemään. Käyttää muistaakseni ABRP siellä taustalla jos haluaa esim. latauspysähdyksetkin nähdä mutta autoon sitä ei saa siirrettyä.

EV6 tuo on vielä yksinkertaistetumpi, autoon voi lähettää pisteitä mutta niihin navigointi pitää aktivoida sitten autosta.
 
Tarpeet ovat yksilöllisiä ja autojen ominaisuuksista riippuvaisia. Minun tapauksessa Skoda Enyaq-autossa on täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä erikseen kytkeä pois päältä. Lisäksi kaukovaloautomatiikkaa pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä erikseen manuaalisesti päälle. Uusimmissa autoissa on nopeusrajoitusvaroitusjärjestelmä, joka alkaa varoittamaan 1 km/h nopeuden ylityksestä. Kaikki nämä (ja muitakin) valinnat/pois kytkennät pitää tehdä manuaalisesti joka ikinne kerta. Täisin järjetontähän se on, mutta niillä on mentävä. Lisää tulee koko ajan.
Nämähän saa obd elevenillä asentoihin aina pois päältä, kaistavahdista samaa mieltä. Valot käytän myös en manual, mutta vilkkaasti liikennöidyllä tiellä automaatti toimii, liian aikaisin vaihtaa pois pimeässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tarpeet ovat yksilöllisiä ja autojen ominaisuuksista riippuvaisia. Minun tapauksessa Skoda Enyaq-autossa on täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä erikseen kytkeä pois päältä. Lisäksi kaukovaloautomatiikkaa pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä erikseen manuaalisesti päälle. Uusimmissa autoissa on nopeusrajoitusvaroitusjärjestelmä, joka alkaa varoittamaan 1 km/h nopeuden ylityksestä. Kaikki nämä (ja muitakin) valinnat/pois kytkennät pitää tehdä manuaalisesti joka ikinne kerta. Täisin järjetontähän se on, mutta niillä on mentävä. Lisää tulee koko ajan.
15t km Enyaqilla alla ja en tehnyt mitään näistä kolmesta kertaakaan :/

Eikös kaukovaloautomatiikka mene vasemmasta viiksestä eteenpäin pukkaamalla päälle?
 
3 testiä:
1. Kuinka nopeasti auton gps/dashpoard on toimintakunnossa ajoon lähdön jälkeeen
2. Miten auton toiminnot ovat hallittavissa kokonaan ilman kännykkäappseja
3. Onko välttämätöntä modailla autoa obd eleventillä että siitä saa ajokelpoisen

Tämmöisissä testeissä on vaan se ongelma, että ne eivät välttämättä ole toistettavissa luotettavasti. Autolla menee lossilla veden yli ja GPS on missä sattuu, autolla ajetaan koko päivä ja järjestelmä on aina hereillä, auto on päivän käyttämättä ja järjestelmä menee syvempään uneen. Autoa käyttää eri käyttäjä kuin viimeksi ja se pitää valita (joskus molemmat yhtäaikaa autossa, joskus vain toinen).

Jo omalla plugarilla "käynnistyminen" vaihtelee. Yleensä tuohon menee muutamia sekunteja, joskus pohtii kymmenenkin+ sekuntia. Auto kyllä liikkuu ja peruuttaessa takakamera näkyy ja edellinen käyttäjä valitaan jos ei tee mitään. Navigoinnin käskeminen on kaikissa tapauksissa nopeinta äänikomennoilla ja kirjoittaminen on aina tosi kömpelöä. Sinänsä toki esim. osoitteen lähettäminen kyllä onnistuu kännysovelluksella ja auton käynnistämällä auto kysyy että navigoidaanko tähän. Mutta jos pitää vaikka poiketa reitiltä apteekkiin tms. niin Android autoa parempaan en ole törmännyt (ei Apple laitteita).
 
Tämmöisissä testeissä on vaan se ongelma, että ne eivät välttämättä ole toistettavissa luotettavasti. Autolla menee lossilla veden yli ja GPS on missä sattuu, autolla ajetaan koko päivä ja järjestelmä on aina hereillä, auto on päivän käyttämättä ja järjestelmä menee syvempään uneen. Autoa käyttää eri käyttäjä kuin viimeksi ja se pitää valita (joskus molemmat yhtäaikaa autossa, joskus vain toinen).
Jos GPS on hukassa yönjälkeen, niin se on halvan GPSn vika. Se on avustamattoman enemmän normaalia jos vetää lautalla Helsingistä Saksaan. Mutta toki normaali (mobiili) netissä kiinni oleva avustettu voi saada tiedot millä tarkka GNSS fixi nopeasti, riippuen tausta järjestelmän kyvykkyydestä.
Mutta itse karttaohjelman käynnistymiseen sen ei välttämättä tarvi viivästyttää, kohdetta pitäisi voida valita/syöttää nyky sijainnista huolimatta, ja jos ei jatkuvasti mene Helsinkin, Tukoholma väliä niin se ei ole se juttu, vaan se että yön jälkeen, homma toimii. Vaikka nyt hotellista lähtisi, niin ainakin osa nyt vähän valmistautuu päinvaohjelmaan, että tietää kumpaan suuntaan kääntyyn. Tosin se ei auta yksilöä jolla se pivä alkaa vasta ratista ja pihalle tullessa aletaan suuntiin.

(Tätä kommenttia varten en tarksitannut intsenäisen GPSn kuuma, lämmin, kylmä startin laskennallisia aikoja, mihin normi laatu käsikapula pystyy, saati miten jos käytössä koko GNSS paletti, mutuilin, pari tuntia, vuorokausi, yli 100km, oliko joskus reilusti alle)
 
Kai se vaikuttaa kuinka kauan auto on ollut parkissa siihen kuinka syvään uneen keskustietokone menee. Aikanaan joissain autoissa ei toiminut edes avaimen kaukosäätö jos oli yli 5 päivää parkissa..
 
Tämmöisissä testeissä on vaan se ongelma, että ne eivät välttämättä ole toistettavissa luotettavasti. Autolla menee lossilla veden yli ja GPS on missä sattuu, autolla ajetaan koko päivä ja järjestelmä on aina hereillä, auto on päivän käyttämättä ja järjestelmä menee syvempään uneen. Autoa käyttää eri käyttäjä kuin viimeksi ja se pitää valita (joskus molemmat yhtäaikaa autossa, joskus vain toinen).

Huonoimpien "worst case" tulosten julkaisu riittäisi aivan hyvin, niin silläkin saisi autojen erot esille.

Nopeammat toimintaan toteutuvat tapahtumat olisivat sitten iloisia yllätyksiä.
 
Kylläpäs tuo Rellun uusi sähkö-scenic vaikuttaa kaikin puolin lähes täydelliseltä. Harmi vaan, että oli kyllä vähän ajatuksena että seuraava auto olisi nelikko koska nämä meidän naapuruston tiet on talvella käytännössä hoitamattomana ja venerampeilla huomaa toisinaan kaipaavansa vähän enemmän vetäviä pyöriä.
 
Kylläpäs tuo Rellun uusi sähkö-scenic vaikuttaa kaikin puolin lähes täydelliseltä. Harmi vaan, että oli kyllä vähän ajatuksena että seuraava auto olisi nelikko koska nämä meidän naapuruston tiet on talvella käytännössä hoitamattomana ja venerampeilla huomaa toisinaan kaipaavansa vähän enemmän vetäviä pyöriä.
Minua olisi myös tuo Scenic kiinnostellut mut etuveto niin ei. Takavetona sähköauto menis mut ei etuvetona oikein.
 
Näissä sähkiksissä on vähän se, etten ainakaan itse suostu ostamaan autoa ilman koeajoa joten jotkut näyttelyautot ovat vähän turhia kun autoa pääsee ajamaan vasta paljon myöhemmin. Ei oikein muuten osaa muodostaa mielipidettä etuveto vs. takaveto kun itselle itse vetotavalla ei ole tuossa valinnassa mitään väliä vaan ennemmin sillä millainen se vetopito on. Neliveto sitten toki vakiona paljon houkuttelevampi.
 
Näissä sähkiksissä on vähän se, etten ainakaan itse suostu ostamaan autoa ilman koeajoa joten jotkut näyttelyautot ovat vähän turhia kun autoa pääsee ajamaan vasta paljon myöhemmin. Ei oikein muuten osaa muodostaa mielipidettä etuveto vs. takaveto kun itselle itse vetotavalla ei ole tuossa valinnassa mitään väliä vaan ennemmin sillä millainen se vetopito on. Neliveto sitten toki vakiona paljon houkuttelevampi.
Hmmm, en ole koskaan (hyvin pitkään aikaan ) koeajanut ostamaani autoa. En polttista, enkä juuri tilaamaani ensimmäistä sähkistä. Kyllä sitä tietää nettiä lukemalla tietää hyvin tarkkaan mitä saa, Ei ole koskaan tullut yllätyksiä.
Mutta ymmärrärn koeajon tarkoituksen. Joskun aikoinaan (tosi kauan aikaa sitten ) niin itsekin tein, mutta totesin sitten aika tarpeettomaksi.
 
Uutena (odottavana) sähköautoilijana voin kysellä hölmöjä. Onko sähkisten teho/vääntökäyrissä eroa autojen välillä ? Eli jotkut panostaa nopeaan lähtemiseen ja jotkut toimvat paremmin liikeellä olevissa kiihdytyksissä.

Luin tuossa yhden revikan jossa mainittiin jotain tämänsuuntaista.....
Onhan niissä eroja. Suurin osa taitaa kuitenkin olla välitetty niin että 1-80kmh on käytössä about kaikki että saadaan hieno 0-100 numero ja sen jälkeen laskee.

Jos vertaa vaikka omaa EV6 AWD ja vastaavan tehoista diisseliä niin alle 100kmh tuntuu että hirveä ero mutta sen jälkeen taitaa diisseli ottaa kiinni ja paeta horisonttiin.

Onkohan joku TM tai vast dynottanut sähköautoja jossain verailussa?
 
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman? :hmm:
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
 
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.

Navigaattori osaa ilmoittaa kolareista yms. useimmiten ja ohjata kiertoreitille.
 
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Ajan useimmiten pitkälle ja paikkoihin jonne en ole ennen mennyt. Navi näyttää saapumisajan, matkalla olevat ruuhkat, jäljellä olevan akun perillä ja osaa kertoa jos pitää ladata matkalla. Joten kyllä, käytän navia päivittäin.
 
Hmmm, en ole koskaan (hyvin pitkään aikaan ) koeajanut ostamaani autoa. En polttista, enkä juuri tilaamaani ensimmäistä sähkistä. Kyllä sitä tietää nettiä lukemalla tietää hyvin tarkkaan mitä saa, Ei ole koskaan tullut yllätyksiä.
Mutta ymmärrärn koeajon tarkoituksen. Joskun aikoinaan (tosi kauan aikaa sitten ) niin itsekin tein, mutta totesin sitten aika tarpeettomaksi.
Itsekin ajattelin näin ja meinasinkin tilata pari vuotta sitten model kolmosen. Kävin kuitenkin koeajamassa ja ihan pelkästään se, että siinä ei ole naaman edessä mittaristoa eikä hudia edes varusteena riitti hylkäämään sen. Tältäkin foorumilta saa sen käsityksen että se siinä keskinäytön kulmassa on vähintäänkin erinomainen paikka ja itsekin ajattelin että varmaan se siinä ihan hyvä mutta todellisuudessa itselle se oli niin luotaantyöntävä että en enää edes harkinnut.
Saati sitten että upouudessa esittelyautossa rämisi sisustan paneelit, vaikka tääkin on ihan ok ja kuuluu asiaan.
 
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Itellä jopa sellainen tilanne, että ärsyttää ku navi tuli pakotettuna autoon varusteena. Käytän sitä niin harvoin että ne harvat ajot missä on tarpeen voisin ihan hyvin navigoida vaikka puhelimella.
Ainakaan euroakaan en olisi valmis siitä maksamaan.
 
Itellä jopa sellainen tilanne, että ärsyttää ku navi tuli pakotettuna autoon varusteena. Käytän sitä niin harvoin että ne harvat ajot missä on tarpeen voisin ihan hyvin navigoida vaikka puhelimella.
Ainakaan euroakaan en olisi valmis siitä maksamaan.
Monessa taitaa vielä päivitykset muuttua maksullisiksi jonkun ajan jälkeen.

Toimiiko jossain autossa jo se aa/cp joka osaa autolta kysyä akun varauksen ym. tietoa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 600
Viestejä
4 552 011
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom