- Liittynyt
- 04.04.2020
- Viestejä
- 1 397
Ootte te hektistä porukkaa !
1 000 000 kilometriä takana, niin siinä on oppinut jollakin lailla optimoimaan autoiluun käytettävää aikaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ootte te hektistä porukkaa !
nojoo, vaikkapa bensa-mersulla 4 sek, teslalla ehkä 2. Prosentuaalisesti iso ero - käytännössä ei niin väliksi. Mutta siihen nopeampaan tottuu. (bensa-mersussa pitää renkata mm. auto-start pois päältä, media päälle/pois jne - ja kun ei ole ollut varaa sähköpenkkeihin, niin niitä pitää säätää jne) . Mersun peruutuskamera on kyllä 20x parempi kun ei likaannu.Kyllä tuossa pakosti menee hetkinen, ei tarvitse tyhjänpanttin odotella. Tuskin sähkiksellä yytään sen nopeammin suoriutuu. Ei tuo autosta ole kiinni vaan kuskista.
Mä en kans ymmärrä, id3 lähtee kans liikenteeseen nopeemin ko mä kerkeisisin vaikkei infortaiment ois heränny ni auto on jo ajovalmis.. perse penkiin samalla ko painaa jarrua ja valkaa D/B tai R ni jo liikkuu, mutta tarvetta ei oo ikinä niin nanosekunnissa lähtee ajoonkin jo
Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?Tämä keskustelu liikkeelle lähdöstä lähti liikkeelle siitä että joitakin ei haitannut infonäytö/gps:n hidas käynnistyminen. Heidän mukaansa sitä voi aivan hyvin odotella kymmeniä sekuntejä (joka ikinen kerta liikkeelle lähtiessä). Täytyy ottaa huomioon, että näissä nyksyisissä autoissa on välttämättömiä asetuksia, joita pitää joka kerta laittaa/muuttaa liikkeelle lähtiessä ja ne kaikki ovat riippuvaisia tuosta ajotietokoneen käynnitymisajasta. Itsekin kellotin työpäivän jälkeen laitteistolle 48 sekunnin tiimalasin pyörityksen, ennen kuin sille pystyi tekemään mitään asetuksia.
Auton liikkeellelähtöaika ei ole ollut ongelma tietääkseni kenellekkään. Sen sijaan on aivan älytöntä, että kun niitä asetuksia ja kohteen osoitteita pitäisi laittaa, niin se tapahtuu aina liikkeelle lähdön yhteydessä ja silloin juuri se laitteisto ei ole toimintakunnossa.
Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?
Bemari ainakin lähtee tasan niillä asetuksilla millä sen on parkkiin jättänytkin poislukien kaistavahti mutta se toimii siinä niin upean hienostuneesti ettei sitä tule koskaan täpättyä pois.
Kai se navigointi on se pullonkaula, jos sitä tarvitsee heti liikkeellelähdössä ensisekunneilta.
No ei. Ainakin Android Autoon on pystynyt laittamaan osoitteen valmiiksi jo ikuisuuden.Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman?
ISA pimputus ja lisäksi ehkä se kaistavahti.Mitä nämä joka kerta ajoon lähtiessä pakollisesti säädettävät asetukset ovat?
Bemari ainakin lähtee tasan niillä asetuksilla millä sen on parkkiin jättänytkin poislukien kaistavahti mutta se toimii siinä niin upean hienostuneesti ettei sitä tule koskaan täpättyä pois.
Myös Leafin Apissa on mahdollisuus tähän, mutta olen tottunut käyttämään Wazea navigointiin ja Carplay osaa tuoda tuon kartan näytölle. Sama pätee näihin yleisimpiin puhelimesta löytyviin navigaattoreihin, jotka toimivat myös hyvin.Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman?![]()
Leafin Apista löytyy mahdollisuus myös välietappeihin, eli reitin lähetys pitäisi onnistua. Pitääkin kokeilla joku päivä.Teslalle ei voi lähettää reittiä. Vain päätepisteen.
Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman?![]()
Kyllä nykyään voi sovelluksessa lisätä välietappeja ja lähettää koko roskan autoon. Uskoakseni se myös toimii. Tosin itsellä tuo sovelluksen navigointi on laginen (S22 Ultra) ja kuumentaa puhelimen, niin en sitä juuri tykkää käyttää.Teslalle ei voi lähettää reittiä. Vain päätepisteen.
Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.Kyllä nykyään voi sovelluksessa lisätä välietappeja ja lähettää koko roskan autoon. Uskoakseni se myös toimii. Tosin itsellä tuo sovelluksen navigointi on laginen (S22 Ultra) ja kuumentaa puhelimen, niin en sitä juuri tykkää käyttää.
Tesla appiä.Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.
Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
Sovelluksen sijainti-valikossa on navi. Se on kyllä paljon huonompi (raskauden lisäksi) kuin auton oma tai Google Maps.Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.
Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
Joo. Ei ihan niin intuitiivinen. Aluksi kun sen avaa se tarjosi latureita. Sitten piti painaa X että antoi kirjoittaa osoitetta.Sovelluksen sijainti-valikossa on navi. Se on kyllä paljon huonompi (raskauden lisäksi) kuin auton oma tai Google Maps.
Teslan äpillä voi lisätä välietappeja vaikka kuinka monta. Ja haku toimii ihan kuten google mapsilla, vai mitä tarkoitit? Senkun kirjoittaa osoitteen minkä haluaa osoite kenttään.Jos käyttää Google Mapsia? Siitä tässä taidettiin keskustella.
Teslan oma antaa lisätä mutta miten tuolla edes hakee kohteen?
Eiköhän jotakuinkin kaikkiin voi lähettää (ehkä ihan halvimmat kikottimet poislukien) kun tuo ominaisuus on ollut jo vaikka kuinka kauan ihan polttiksissakin.Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman?![]()
Nämähän saa obd elevenillä asentoihin aina pois päältä, kaistavahdista samaa mieltä. Valot käytän myös en manual, mutta vilkkaasti liikennöidyllä tiellä automaatti toimii, liian aikaisin vaihtaa pois pimeässä.Tarpeet ovat yksilöllisiä ja autojen ominaisuuksista riippuvaisia. Minun tapauksessa Skoda Enyaq-autossa on täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä erikseen kytkeä pois päältä. Lisäksi kaukovaloautomatiikkaa pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä erikseen manuaalisesti päälle. Uusimmissa autoissa on nopeusrajoitusvaroitusjärjestelmä, joka alkaa varoittamaan 1 km/h nopeuden ylityksestä. Kaikki nämä (ja muitakin) valinnat/pois kytkennät pitää tehdä manuaalisesti joka ikinne kerta. Täisin järjetontähän se on, mutta niillä on mentävä. Lisää tulee koko ajan.
Lisään tuon obd elevenin tuohon aiempaan listaan.
Ei paljon kannata vaivautua, kun pistää reitin valmiiksi kännyyn ja tökkää autoon kiinni. Siitä liikkeelle valmiilla reitillä.EV6 tuo on vielä yksinkertaistetumpi, autoon voi lähettää pisteitä mutta niihin navigointi pitää aktivoida sitten autosta.
15t km Enyaqilla alla ja en tehnyt mitään näistä kolmesta kertaakaan :/Tarpeet ovat yksilöllisiä ja autojen ominaisuuksista riippuvaisia. Minun tapauksessa Skoda Enyaq-autossa on täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä erikseen kytkeä pois päältä. Lisäksi kaukovaloautomatiikkaa pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä erikseen manuaalisesti päälle. Uusimmissa autoissa on nopeusrajoitusvaroitusjärjestelmä, joka alkaa varoittamaan 1 km/h nopeuden ylityksestä. Kaikki nämä (ja muitakin) valinnat/pois kytkennät pitää tehdä manuaalisesti joka ikinne kerta. Täisin järjetontähän se on, mutta niillä on mentävä. Lisää tulee koko ajan.
3 testiä:
1. Kuinka nopeasti auton gps/dashpoard on toimintakunnossa ajoon lähdön jälkeeen
2. Miten auton toiminnot ovat hallittavissa kokonaan ilman kännykkäappseja
3. Onko välttämätöntä modailla autoa obd eleventillä että siitä saa ajokelpoisen
Eikös kaukovaloautomatiikka mene vasemmasta viiksestä eteenpäin pukkaamalla päälle?
Jos GPS on hukassa yönjälkeen, niin se on halvan GPSn vika. Se on avustamattoman enemmän normaalia jos vetää lautalla Helsingistä Saksaan. Mutta toki normaali (mobiili) netissä kiinni oleva avustettu voi saada tiedot millä tarkka GNSS fixi nopeasti, riippuen tausta järjestelmän kyvykkyydestä.Tämmöisissä testeissä on vaan se ongelma, että ne eivät välttämättä ole toistettavissa luotettavasti. Autolla menee lossilla veden yli ja GPS on missä sattuu, autolla ajetaan koko päivä ja järjestelmä on aina hereillä, auto on päivän käyttämättä ja järjestelmä menee syvempään uneen. Autoa käyttää eri käyttäjä kuin viimeksi ja se pitää valita (joskus molemmat yhtäaikaa autossa, joskus vain toinen).
Tämmöisissä testeissä on vaan se ongelma, että ne eivät välttämättä ole toistettavissa luotettavasti. Autolla menee lossilla veden yli ja GPS on missä sattuu, autolla ajetaan koko päivä ja järjestelmä on aina hereillä, auto on päivän käyttämättä ja järjestelmä menee syvempään uneen. Autoa käyttää eri käyttäjä kuin viimeksi ja se pitää valita (joskus molemmat yhtäaikaa autossa, joskus vain toinen).
Minua olisi myös tuo Scenic kiinnostellut mut etuveto niin ei. Takavetona sähköauto menis mut ei etuvetona oikein.Kylläpäs tuo Rellun uusi sähkö-scenic vaikuttaa kaikin puolin lähes täydelliseltä. Harmi vaan, että oli kyllä vähän ajatuksena että seuraava auto olisi nelikko koska nämä meidän naapuruston tiet on talvella käytännössä hoitamattomana ja venerampeilla huomaa toisinaan kaipaavansa vähän enemmän vetäviä pyöriä.
Hmmm, en ole koskaan (hyvin pitkään aikaan ) koeajanut ostamaani autoa. En polttista, enkä juuri tilaamaani ensimmäistä sähkistä. Kyllä sitä tietää nettiä lukemalla tietää hyvin tarkkaan mitä saa, Ei ole koskaan tullut yllätyksiä.Näissä sähkiksissä on vähän se, etten ainakaan itse suostu ostamaan autoa ilman koeajoa joten jotkut näyttelyautot ovat vähän turhia kun autoa pääsee ajamaan vasta paljon myöhemmin. Ei oikein muuten osaa muodostaa mielipidettä etuveto vs. takaveto kun itselle itse vetotavalla ei ole tuossa valinnassa mitään väliä vaan ennemmin sillä millainen se vetopito on. Neliveto sitten toki vakiona paljon houkuttelevampi.
Onhan niissä eroja. Suurin osa taitaa kuitenkin olla välitetty niin että 1-80kmh on käytössä about kaikki että saadaan hieno 0-100 numero ja sen jälkeen laskee.Uutena (odottavana) sähköautoilijana voin kysellä hölmöjä. Onko sähkisten teho/vääntökäyrissä eroa autojen välillä ? Eli jotkut panostaa nopeaan lähtemiseen ja jotkut toimvat paremmin liikeellä olevissa kiihdytyksissä.
Luin tuossa yhden revikan jossa mainittiin jotain tämänsuuntaista.....
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.Onko Tesla ainoa jolle voi lähettää reitin etukäteen puhelimesta? Jotenki olis kutina, että nuo Vollet, Polet ja Rellut eli A.A käyttistä pyörittävät osais saman?![]()
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Ajan useimmiten pitkälle ja paikkoihin jonne en ole ennen mennyt. Navi näyttää saapumisajan, matkalla olevat ruuhkat, jäljellä olevan akun perillä ja osaa kertoa jos pitää ladata matkalla. Joten kyllä, käytän navia päivittäin.Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Itsekin ajattelin näin ja meinasinkin tilata pari vuotta sitten model kolmosen. Kävin kuitenkin koeajamassa ja ihan pelkästään se, että siinä ei ole naaman edessä mittaristoa eikä hudia edes varusteena riitti hylkäämään sen. Tältäkin foorumilta saa sen käsityksen että se siinä keskinäytön kulmassa on vähintäänkin erinomainen paikka ja itsekin ajattelin että varmaan se siinä ihan hyvä mutta todellisuudessa itselle se oli niin luotaantyöntävä että en enää edes harkinnut.Hmmm, en ole koskaan (hyvin pitkään aikaan ) koeajanut ostamaani autoa. En polttista, enkä juuri tilaamaani ensimmäistä sähkistä. Kyllä sitä tietää nettiä lukemalla tietää hyvin tarkkaan mitä saa, Ei ole koskaan tullut yllätyksiä.
Mutta ymmärrärn koeajon tarkoituksen. Joskun aikoinaan (tosi kauan aikaa sitten ) niin itsekin tein, mutta totesin sitten aika tarpeettomaksi.
Itellä jopa sellainen tilanne, että ärsyttää ku navi tuli pakotettuna autoon varusteena. Käytän sitä niin harvoin että ne harvat ajot missä on tarpeen voisin ihan hyvin navigoida vaikka puhelimella.Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.
Monessa taitaa vielä päivitykset muuttua maksullisiksi jonkun ajan jälkeen.Itellä jopa sellainen tilanne, että ärsyttää ku navi tuli pakotettuna autoon varusteena. Käytän sitä niin harvoin että ne harvat ajot missä on tarpeen voisin ihan hyvin navigoida vaikka puhelimella.
Ainakaan euroakaan en olisi valmis siitä maksamaan.
Bemarissa jos on carplay navi päällä niin ehdottelee latureita jos on alhainen akku tai ei riitä määränpäähän. Automaattisen akun valmistelun osaa tosin vaan bemmin omalla navilla mentäessä joten carplay navilla täytyy itse klikata valmistelu päälle.Monessa taitaa vielä päivitykset muuttua maksullisiksi jonkun ajan jälkeen.
Toimiiko jossain autossa jo se aa/cp joka osaa autolta kysyä akun varauksen ym. tietoa?
Joo, itselle riitti pelkkä kuva kolmosen ohjaamosta aikoinaan. Ei herättänyt positiivia tunteita. En edes epäillyt ensireaktiotani silloin, ja hyvä niin olin oikassa. Ei ollut se ohjaamo minua varten.Itsekin ajattelin näin ja meinasinkin tilata pari vuotta sitten model kolmosen. Kävin kuitenkin koeajamassa ja ihan pelkästään se, että siinä ei ole naaman edessä mittaristoa eikä hudia edes varusteena riitti hylkäämään sen. Tältäkin foorumilta saa sen käsityksen että se siinä keskinäytön kulmassa on vähintäänkin erinomainen paikka ja itsekin ajattelin että varmaan se siinä ihan hyvä mutta todellisuudessa itselle se oli niin luotaantyöntävä että en enää edes harkinnut.
Käytättekö te oikeasti navigaattoria joka päivä lähikauppaan ja töihin ajaessa, vai miksi sitä navia pitää räplätä niin usein että sillä on jotain väliä? Itse tarvitsen hyvä jos kerran kuussa. Ja silloinkin se kartta tulee carplayllä ja ei tarvitse koskea autoon kertaakaan.