Kalliimman hinnan lisäksi sähköautot ovat painavia, joka rasittaa tiestön kuntoa (ja tuottaa paljon pienhiukkaspäästöjä)
Sähkiksillä nimenomaan paikallispäästöt ovat pieniä, jäljelle jää toki tienpinnan päästöt, renkaiden päästöt, jarrupäästöt, jälkimmäisetkin vähenee vs polttis. Rengas, tienpinta, enemmän kiinni niistä komponenteista, kuin painoerosta (joka ero muuten on yllättävän pieni).
Isoin juttu on toki moottorin päästöjen käytännössä uupuminen
Kalliimman hinnan lisäksi sähköautot
Verottomat hinnat ovat vielä kallimpia, mutta toistaiseksi, lähinnä kyse tasoittuuko ensivuonna vai myöhemmin, riippuu valmistajasta, mutta lähitulevaisuudessa odotus että sähkis halvempi valmistaa kuin vastaava polttis.
ja niissä on huomattavasti mm siitä johtuvia vikoja.
Hiukkaspäästöistä vikoja? meneekö nyt sekaisin pölystä syntyneet jakohihnaviat Oulussa .
Ja kun joku sähkövimstaagi niistä hajoaa, niin maksaa yleensä sitten ihan vitusti osat ja huoltojakaan ei voi tehdä, kuin hyvin harvalla pajalla, joka toki näkyy korjaushinnan rajuna nousuna.
On kallita osia ja on halpoja osia, noin yleistäen hyvin suunnitellut sähköpoulen komponentit on pitkäikäisiä huoltovapaita.
Sähköautossa on kuluvia osia vähän, ja nekin suurelta osin samoja kuin polttiksessa. Ainoa iso ns kuluva komponentti on akku, hyvin mitoitettu ja suunniteltu ja valmistettu kestää koko autoneliniän.
huoltojakaan ei voi tehdä, kuin hyvin harvalla pajalla, joka toki näkyy korjaushinnan rajuna nousuna.
Parissa vuodessa pajojen määrä kasvannut osalla merkkejä on kattavampi merkki huoltoverkko vs jonkun toisen polttiksen. Sähkisten huoltotarve on hyvin pieni vs polttis. Lasinpesuneste säiliön täyttö ja pyyhkijän sulkien vaihto ei välttämättä tarvi merkkihuoltoa.
Sähköauto ei siis todellakaan ole kaikinpuolin parempi, kyseinen väite on täysin silkkaa ripulipaskaa, tällähetkellä ainankin. Vaaatii vielä todennäköisesti ainankin parin vuosikymmenen kehityksen, jotta on järkevä ja parempi..
---------------
Kaikinpuolin ei ole parempi, mutta hyvin suuniteltu ja valmistettu tarjoaa monia vahvuuksia vs polttis. niin hyviä että henilöt jotka ovat suurinpiirtein ilmastonmuutos kieltäjiä saattavat ostaa sähkiksen ominaisuuksien takia, lisäksi kannustimena voi olla edullisuus.
Vaaatii vielä todennäköisesti ainankin parin vuosikymmenen kehityksen, jotta on järkevä ja parempi..
Sähkiksessä ainoa asia missä kirittävää polttiksiin verrattuna on se energiavarasto, akku, siinä ei näkyvissä mitään 80kg/80litraa/tuhatkilometriä/5min täyttö ratkaisua. Tosin sen saavuttaminen ei ole mikään kynnyskysymys kumipyörä liikenteessä, nykyinen riittää moneen ja se puoli kehittyy.
Ja muutenkin: liikenne on hyvin pieni osa päästölähteistä.
Se on iso, merkittävä, ja se on puhdisttetavissa. Toki se on pienempi kuin kaikki muut yhteensä
Teollisuus ja energiantuotanto on suurimmat.
Teollisuus, energiantuotanto puhdistuu. Ja meillä esim Sähköntuotanto on varsin puhdasta, ja puhtaaseen sähköön perustuu vahvasti teollisuuden puhdistuminen.