Itselläni auto on tosiaan työkäytössä. Kotona lataan aina ennen reissua 100% mutta päiväajotarve on vuodenajasta riippumatta 300-500 km silloin kun lähden reisuuun. Perillä olevassa välikohteessa ei ole tyypillisesti latausmahdollisuutta (latausinfrastruktuurin puutteellisuus).
Mummolat, anoppilat tai joulureissut ei kiinnosta pätkän vertaa. Laturien ruuhkillakaan ei ole vielä ollut minun autoiluun juuri mitään merkitystä.
Minua kiinnosti se mahdollisuus että maantieauton range olisi talvellakin jotakin samaa tasoa kuin nykuinen kesärange. Se riittäisi minulle.
Tämä kuulostaa siltä että olis valkattu vähän vääränlainen pirssi käyttötarpeeseen nähden. Jos omat jokapäiväiset ajomatkat olisi tuota luokkaa niin kyllä menisin sillä polttomoottorilla edelleen. Vaikka sähköautoista kuinka ruusuisia wltp rangelupauksia tehdäänkin. Onko kyseessä nyt taksi?
Suomen talvi vaan tuo tosi paljon haasteita tuon rangen suhteen. Siitä ei pääse mihinkään. Jos pitää päästä myös talvella säässä kuin säässä 500km niin pitäisi wltp rangelupausten olla jossain 1000+km luokassa.
Myös yllättävät säämuutokset kesken matkan tekee joskus ylläreitä. Pari kertaa lomareissuilla katsonut että päästään kevyesti joku etappi, mutta puolivälissä onkin keli muuttunut merkittävästi rankemmaksi ja vähän joutunut jopa jännäämään.
Tuosta rangekeskustelusta yleisesti. Moottoripyörillähän (polttomoottorisilla) ei käsittääkseni pääse kuin sen 250-500km kans tankillaan. Tämä rangen vähyys ei taas tunnu haittaavan ketään että moottoripyörällä joutuu pysähtymään 300km välein, mutta sähköautojen kanssa tämä on punainen vaate. Onneksi heille on polttomoottoriautot, jollaisen itsekin tällä hetkellä valkkaisin jos päivittäin pitäisi ajaa useita satoja kilometreja säässä kuin säässä.