Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse en pysty sanomaan vielä mitään, sain auton vasta huhtikuussa. Odotukset ei ole kyllä korkealla kun niitä on melko vuolaasti haukuttu.
Mielenkiintoista, että joku päätyy sähköiseen MX-30:een, erityisesti Suomessa. Talvella järkevä range on kai jotain 100 km, ettei tarvitse ajella akkua 0-100% välillä? Vaikka se sopisi ajoprofiiliin, niin tuossa ei jää paljon varaa mihinkään yllättävään edes kakkosautossa. Toivottavasti auto riittää tarpeisiinne. Olisi kiva kuulla miten sen kanssa arki sujuu talvella.On se tämä keli kyllä melko vekkuli. MX-30 nyt ollut pääosin käytössä kesällä ja lomilla hurjan 30kW akkunsa kanssa, jossa ”pikalataus” on maksimissaan 37kWh. Random taajamaa/maantietä kun ajelee keskinopeuden ollessa siinä 72-75 (auton mukaan), on kulutus seilannut 11 - 14kWh satasta kohden. Kakkosautohan tämä on ja mitään pitkää matkaa ei tule taitettua ellei ihan masokistiksi rupea, mutta tälläkin pikkuakulla pääsee yllättävän pitkälle. Autohan on ajossa mukava, hiljainen ja käyttäytyy loogisesti. Vielä kun Mazda olisi tunkenut edes sen 50kWh akun tähän, niin pärjäisi ykkösautonakin.
Tuo 100km ehkä aivan pahimpina pakkaspäivinä. Etelän talvessa voi varmaan odottaa lähemmäs 150km:n rangea. Jos perusajot on vaikka 50km päivässä niin aika hyvin tuolla vielä pärjää pienten yllätystenkin kanssa kun kuitenkin on CCS, vaikka latausteho ei huimaakaan. En pidä mitenkään pöllömpänä valintana vaikka 40kWh Leafiin verrattuna, vaikka toki oli uutena aivan legendaarisen huono sähköauto hintaisekseen.Mielenkiintoista, että joku päätyy sähköiseen MX-30:een, erityisesti Suomessa. Talvella järkevä range on kai jotain 100 km, ettei tarvitse ajella akkua 0-100% välillä? Vaikka se sopisi ajoprofiiliin, niin tuossa ei jää paljon varaa mihinkään yllättävään edes kakkosautossa. Toivottavasti auto riittää tarpeisiinne. Olisi kiva kuulla miten sen kanssa arki sujuu talvella.
Laskeskelin, että jos wltp on 200 km, mutta akkua lataillaan 10-90% välillä ja talvella range on 70% wltp:stä, niin jäljelle jää 112 km. Joka toinen päivä lataus 40 km päivittäisellä ajolla jättää akkuun enää 30 km ajoa. Ykkösauton vikaantuminen, lääkäri reissu tai mikä tahansa muu yllättävä asia onkin nopeasti ongelma.Tuo 100km ehkä aivan pahimpina pakkaspäivinä. Etelän talvessa voi varmaan odottaa lähemmäs 150km:n rangea. Jos perusajot on vaikka 50km päivässä niin aika hyvin tuolla vielä pärjää pienten yllätystenkin kanssa kun kuitenkin on CCS, vaikka latausteho ei huimaakaan. En pidä mitenkään pöllömpänä valintana vaikka 40kWh Leafiin verrattuna, vaikka toki oli uutena aivan legendaarisen huono sähköauto hintaisekseen.
Latailisin ihan huoletta täyteen ainakin talvella, jos on pienikin pelko että range ei riitä. Ja voi sen myös ajaa tyhjäksi. Jos lataus on vain joka toinen päivä niin ymmärrän ongelman, mutta eikö voisi laidata joka yö?Laskeskelin, että jos wltp on 200 km, mutta akkua lataillaan 10-90% välillä ja talvella range on 70% wltp:stä, niin jäljelle jää 112 km. Joka toinen päivä lataus 40 km päivittäisellä ajolla jättää akkuun enää 30 km ajoa. Ykkösauton vikaantuminen, lääkäri reissu tai mikä tahansa muu yllättävä asia onkin nopeasti ongelma.
Tullessaan sähköinen MX-30 näytti hyvinkin mielenkiintoiselta, kunnes siitä selvisi hinta ja akun koko. Kumpi tahansa yksinään vei innostukseni siihen.
Juuri näin. Ehkä jopa tyypillisessä sähköauto kakkosautona tapauksessa ajetaan joka päivä, jolloin IMO ei tarvitse pelätä 100% lataamista. Eri juttu jos on ajamatta esim useamman päivän.Latailisin ihan huoletta täyteen ainakin talvella, jos on pienikin pelko että range ei riitä. Ja voi sen myös ajaa tyhjäksi. Jos lataus on vain joka toinen päivä niin ymmärrän ongelman, mutta eikö voisi laidata joka yö?
Voi toki ladata joka yö, niinhän plugareillakin tehdään. Joskus se voi kuitenkin unohtua, epäonnistua tai ehkä ykkösauto on välillä latauksessa. Ehkä ei viitsi laittaa töpseliä kiinni joka päivä vain varmuuden vuoksi, jos olettaa ettei tarvitse. Yleisesti siis minusta mennään aika tiukoilla tuon auton kanssa Suomen oloissa. Voihan se kuitenkin olla sopiva vaihtoehto joillekin.Latailisin ihan huoletta täyteen ainakin talvella, jos on pienikin pelko että range ei riitä. Ja voi sen myös ajaa tyhjäksi. Jos lataus on vain joka toinen päivä niin ymmärrän ongelman, mutta eikö voisi laidata joka yö?
- Blade-akku 73,4 kW
- Pikalataus 145 kW
- Toimintamatka 462-635 km
- Teho 207 hv / 152 kW
- Tavaratila yli 700 litraa
- Vetokyky 1500 kg
- Takuu 7 vuotta tai 150 000 km
- Akkutakuu 10 vuotta tai 1 000 000 km
Sähköautoilijat pienemmillä akuilla ovat tekniikan edellä kävijöitä, jotka ns. sopeutuvat ja tiedostavat reunaehdot tapauksestaan. Nämä 10-20teur sähköautot tarjoavat edelleen houkuttelevia mahdollisuuksia kiinnostuneille. Äkkiä sähköauto kakkosautona on vuotuisten kilometrien puolesta kunkku ja fossiili makaa pihassa pl mökkireissut.Voi toki ladata joka yö, niinhän plugareillakin tehdään. Joskus se voi kuitenkin unohtua, epäonnistua tai ehkä ykkösauto on välillä latauksessa. Ehkä ei viitsi laittaa töpseliä kiinni joka päivä vain varmuuden vuoksi, jos olettaa ettei tarvitse. Yleisesti siis minusta mennään aika tiukoilla tuon auton kanssa Suomen oloissa. Voihan se kuitenkin olla sopiva vaihtoehto joillekin.
Tuo ML:n pitkä jarrutusmatka ei liity 16"/massaan, vaan liukkaisiin renkaisiin/huonoihin jarruihin/alustaan. En muista vanhan ML:n pysähtyneen missään testissä hyvin.En osaa HK puolesta sanoa mutta äkkiseltään kun katson tuota pihalla seisovaa ensimmäisen generaation Mersun ML johon vielä 16” saa juuri mahtumaan ja paino on samaa luokkaa kuin Ion5/Ev6 niin on jarruissa jo tuntumaltaan iso ero. Äkkiä googlettamalla 100kmh vauhdista eroa 10m pysähtymismatkassa.
Voi toki ladata joka yö, niinhän plugareillakin tehdään. Joskus se voi kuitenkin unohtua, epäonnistua tai ehkä ykkösauto on välillä latauksessa. Ehkä ei viitsi laittaa töpseliä kiinni joka päivä vain varmuuden vuoksi, jos olettaa ettei tarvitse. Yleisesti siis minusta mennään aika tiukoilla tuon auton kanssa Suomen oloissa. Voihan se kuitenkin olla sopiva vaihtoehto joillekin.
![]()
Torres EVX - KGM Suomi
ISO KOREALAINEN TORRES EVX -TÄYSSÄHKÖAUTO Akkutakuu 10 vuotta tai 1 000 000 km Blade-akku 73,4 kWh Pikalataus 145 kW Toimintamatka 462-635 km Teho 207 hv / 152 kW Tavaratila yli 700 litraa Vetokyky 1500 kg Takuu 7 vuotta tai 150 000 km Torres EVX:n vahva ulkoasu kestää hyvin aikaa ja se on...www.kgm-auto.fi
Uutta pukkaa.
Parannus tuli tämän vuoden malliin, joita on vielä aika vähän liikenteessä. Ja riippuu siitä onko taka- vai neliveto. Tällä videolla Q4 quattron lataus ja käsittääkseni vastaavasti lataavat myös ID.4 neliveto ja ID.7:
Ja näköjään tuokin parannus vaatii sen, että laturille saapuu aina todella pienillä prosenteilla, mikä ei läheskään aina ole mahdollista tai tekee ajosta turhan hankalaa.
Korealaisten (tai ainakin Ioniq 5) paras puoli on just se, että voi saapua laturille lähes millä prosenteilla tahansa ja lataa aina hyvin. Itse just eilen saavuin laturille reilulla 50%:n varauksella ja heti otti sen ~195kW (laturin maximi 200kW) ja siitä sitten hiljakseen tippui latausnopeus kun akku täyttyi.
Joo VW ei tosiaan pääse ihan parhaalle käyrälle, jos latauksen aloittaa täydemmällä akulla. Noin hihasta ravistaen sanoisin, että jos tuon "optimikäyrän" mukainen teho vaikka 50%:ssa olisi 150kW niin infotainment lupailee ehkä n. 120-130kW:n pikalatauskykyä, jos latauksen aloittaa siinä. Pidän tuota mellko riittävänä eli akkuun ehtii saada hyvin juissia, jos ihmisillä on tarve pitää taukoa, ja jos ei ole tarvetta, niin nykyisellä laturiverkostolla voi lähes aina ajaa akun tyhjemmäksi ennen latausta, mikäli haluaa minimoida latausajan.
Niinkuin aiemmin kirjoiteltiin ei nuo absoluuttiset matkat taida olla kovin hyvin vertailukelpoisia kun korkeintaan saman vertailun sisällä. Esim. Tässä Ioniq 5 mitattu 35 m. Hyundai Ioniq 5 77.4 kWh AWD reviewTuo ML:n pitkä jarrutusmatka ei liity 16"/massaan, vaan liukkaisiin renkaisiin/huonoihin jarruihin/alustaan. En muista vanhan ML:n pysähtyneen missään testissä hyvin.
Kirjoitin: "Ennen on Ioniq 5:ttä raskaammat maasturit, S-mersut ja rolssit pysähtyneet jarruilla, jotka mahtuvat 15-16" vanteiden kanssa.".
Jarrutusmatkat 100-0 km/h:
MB 420 SE kat, 1849 kg (EU-omamassa), 205/65R15, TM 01/1987, 41,0 m
R-R Silver Spirit, 2315 kg (EU), 235/70R15, TM 12/1988, 41,3 m
Mitsubishi Pajero 3.2 Comfort Wagon DI-D, 2355 kg (EU), 265/70R16, TM 14/2000, 41 m
Vannekoot olivat 15-16" ja R-R sekä Pajero olivat raskaampia kuin yksikään Ioniq 5 malliversio. Siitä huolimatta jarrutusmatkat olivat noin 41 m, mikä on oikein hyvä tulos 80- ja 00-luvun renkailla. Pajerossa oli vieläpä M + S, mikä vähän verottaa kuivapitoa.
Vertailun vuoksi uusimmassa TM:ssä BYD, Polestar ja Tesla Model 3 pysähtyivät 39-40 metrissä. Kaikissa oli 19"-vanteet ja oletettavasti suuremmat jarrulevyt kuin em. 1988 Rolssin 281 mm edessä ja 277 mm takana. Rolssissa oli jo Boschin ABS, mutta niissäkin on menty monen monta sukupolvea eteenpäin 36 vuoden aikana.
En näe, miksei reilu paritonnisia sähköautoja saataisi nykyrenkailla ja tiheään tikkaavilla jarruilla pysähtymään asiallisesti sellaisilla jarruilla, jotka mahtuisivat 16" ja 17" vanteiden kanssa. Tällöin löytyisi edullisia ja mukavia renkaita, joilla kulutus pienenisi ja range pitenisi. Onko raskaiden sähköautojen jarru- ja vannekoon kasvuun syynä kenties eco-jarrupalat, vai ovatko ne suuria vain kuvia ja mielikuvia varten? En tykkää.
Voi toki ladata joka yö, niinhän plugareillakin tehdään. Joskus se voi kuitenkin unohtua, epäonnistua tai ehkä ykkösauto on välillä latauksessa. Ehkä ei viitsi laittaa töpseliä kiinni joka päivä vain varmuuden vuoksi, jos olettaa ettei tarvitse. Yleisesti siis minusta mennään aika tiukoilla tuon auton kanssa Suomen oloissa. Voihan se kuitenkin olla sopiva vaihtoehto joillekin.
Eihän siinä mitään ihmeellistä olekaan, mutta paljon enemmän se antaa vapautta, jos auto lataa hyvin myös korkeammilla prosenteilla. Ja jos ajaa 50tkm vuodessa (yksin?) tuttuja reittejä niin eihän siinä ongelmia tulekaan, mutta tilanne muuttuu aika paljon, jos ajaa tuntemattomilla teillä ehkä jopa ulkomailla perheen kanssa niin kyllä ne lataustilanteet on hankalampi ennakoida.Jep - tuossa vajaa 50tkm veivannut aina vuodessa niin reilu parin vuoden pohjalta ei mitään ihmeellistä ajella akku 10% (+/- prosentteja) tietämille.
Ei lähellekään niin huonot kuin haukuttu, mutta ei varmasti nykystandardein parhaat mahdolliset. Kuskin viaksi menee, jos näkemisen puutteen takia johonkin törmää. Automaattipitkät toimii todella hyvin. Ainoa valoihin liittyvä murhe minulla on takakontin onneton yksi tuikku, saisi olla toisellakin puolella samanlainen.
Aika hyvin latureista löytyy tietoa ja verkostot ovat kattavia. Ehkä joku skenaario, missä ei ole kotilatausta tai vaikka taksikäyttö, voisi olla sellainen, missä tuolle latauskäyrän paremmalle loppupäälle olisi oikeasti tarvetta. Älä siis ymmärrä väärin, arvostan kyllä tasaista käyrää, mutta aika vaativa (tai tumpelo) saa olla, jos vaikka VW ID.7:n latauksella ei pärjää. Itse laskisin tuota paremmalle käyrälle arvoa suunnilleen vastaavasti kuin vaikka paremmille penkeille, valoille tai stereoille.Eihän siinä mitään ihmeellistä olekaan, mutta paljon enemmän se antaa vapautta, jos auto lataa hyvin myös korkeammilla prosenteilla. Ja jos ajaa 50tkm vuodessa (yksin?) tuttuja reittejä niin eihän siinä ongelmia tulekaan, mutta tilanne muuttuu aika paljon, jos ajaa tuntemattomilla teillä ehkä jopa ulkomailla perheen kanssa niin kyllä ne lataustilanteet on hankalampi ennakoida.
Mä en edellisellä ID4:lla ikinä saanut yli 80kW ja nyt Ioniq 5:llä en ole kertaakaan pikaladannut niin, että nopeus ei jossain välissä olisi ollut yli 130kW.
Eihän siinä mitään ihmeellistä olekaan, mutta paljon enemmän se antaa vapautta, jos auto lataa hyvin myös korkeammilla prosenteilla. Ja jos ajaa 50tkm vuodessa (yksin?) tuttuja reittejä niin eihän siinä ongelmia tulekaan, mutta tilanne muuttuu aika paljon, jos ajaa tuntemattomilla teillä ehkä jopa ulkomailla perheen kanssa niin kyllä ne lataustilanteet on hankalampi ennakoida.
Mä en edellisellä ID4:lla ikinä saanut yli 80kW ja nyt Ioniq 5:llä en ole kertaakaan pikaladannut niin, että nopeus ei jossain välissä olisi ollut yli 130kW.
Eli korealaiset pääsevät samaan keskitehoon kuin esimerkiksi tuo koolerin mebbi, koska korelaiset käytännössä lataavat sillä 104kW maksimilla vissiin lähes sinne 90% asti.Ulkomaista puheen ollen 100kW:n maksimiteho Teslan Superilla on mielestäni pahahko puute, vaikka eteneehän se matka tuollakin teholla kohtalaisesti.
Korealaisten (tai ainakin Ioniq 5) paras puoli on just se, että voi saapua laturille lähes millä prosenteilla tahansa ja lataa aina hyvin. Itse just eilen saavuin laturille reilulla 50%:n varauksella ja heti otti sen ~195kW (laturin maximi 200kW) ja siitä sitten hiljakseen tippui latausnopeus kun akku täyttyi.
Juuri näin. Ei E-GMP:llä ole käytännössä mitään heikkouksia (matkantekokyvyssä) verrattuna vanhempaan mebbiin ja isona etuna paljon parempi teho 800V latureilla ja esilämmitys. Toisaalta jos on ostamassa uutta autoa 50k€:n hintaluokassa niin ei ole mitenkään ylivoimainen verrattuna vaikka Teslaan tai volkkariin. Itse ainakin tekisin noiden väliltä valinnan ihan muilla perusteilla ja arvostaisin esim. pitkää takuuta paljon enemmän.Eli korealaiset pääsevät samaan keskitehoon kuin esimerkiksi tuo koolerin mebbi, koska korelaiset käytännössä lataavat sillä 104kW maksimilla vissiin lähes sinne 90% asti.
Stylessä ja Premiumissa/Ultimatessahan on erilaiset valot. En sit tiedä miten paljon eroavat käytännössä? Stylessä heijastintyyppiset ja premiumissa projektio.Ei lähellekään niin huonot kuin haukuttu, mutta ei varmasti nykystandardein parhaat mahdolliset. Kuskin viaksi menee, jos näkemisen puutteen takia johonkin törmää. Automaattipitkät toimii todella hyvin. Ainoa valoihin liittyvä murhe minulla on takakontin onneton yksi tuikku, saisi olla toisellakin puolella samanlainen.
Aa, noinpas siinä taitaa olla. En ole stylen valoja nähnyt - Ei ole tainneet valoja haukkuneet toimittajatkaan...?Stylessä ja Premiumissa/Ultimatessahan on erilaiset valot. En sit tiedä miten paljon eroavat käytännössä? Stylessä heijastintyyppiset ja premiumissa projektio.
Mistä sinä tuon akun valmistajan tiedon revit? Minusta näyttää, että noita tulee muualtakin Esim. Hyundai taps CATL and SK Innovation to supply more batteries for E-GMP Jenkkilään ja muualle tulee tehtaita ainakin myös LG:n kanssa. Vähän näyttää minusta siltä, että "kaikki käy". Voitko myös olla varma, että noissa ei ole mitään erilaista? Hynyllä joku sopiva patentti, niin helposti saa muihin nähden etua vaikka "sama" valmistaja. Olihan jo 28 kW Ioniq järjettömän kova latajaa. Eikä nuo käyrät mitään niin erityisiä ole.Itse olen vähän skeptinen siitä että miten mahtaa nuo akut kestää noissa Korealaisissa pidemmän päälle? Tuollainen latauskäyrä on epätyypillinen, ja koska noissa akuissa ei ole mitään mystisiä salaisuuksia, niin herää kysymys että otetaanko latauksessa tietoisesti suurempia riskejä lataamalla sitä liian suurella teholla akun täyttyessä? SK Innovationhan noihin akut toimittaa, ja sama firma on toimittanut akkuja mm. Fordille ja VW:lle. Ainakin Jenkkilässä.
Mulla valoilla ei ole mitään merkitystä, koska 99,9% ajoista on aina valaistuilla tieosuuksilla. Mulla on vielä ne "huonommat" perusvalot. En siis osaa kriittisemmin arvioida valotehoa, mutta enemmän ärsyttää ettei valoissa ole automaattista korkeudensäätöä ja takavalot ei pala aina auto-asetuksella.
Jos käy latauksen aikana syömässä, kuten ainakin itse olen aina pitkillä matkoilla tehnyt ihan autosta riippumatta, on turhan nopea lataus vain haitta. Silloin pitää käydä siirtämässä auto pois laturilta kesken syömisen. Eikä tällä ole mitään tekemistä pennosten kanssa vaan sen, ettei latauspaikkaa pidä varata täydellä akulla. Tässä suhteessa ABCn tyypillinen "pikalataus" on ihan sopivan hidas ruokailijalle.
Tämä on minun mielestäni kyllä muista piittaamattomuutta. Ei ole kovin iso homma käydä siirtämässä autoa pois.Heh, kuka nyt oikeasti lähtee kesken ruokailun siirtelemään autoa pois laturistaEi kukaan. Siitä nyt ei kenenkään maailma järky, jos auto siinä vartin vielä seisoo akun tultua täyteen.
Ai kesken ruokailun?Tämä on minun mielestäni kyllä muista piittaamattomuutta. Ei ole kovin iso homma käydä siirtämässä autoa pois.
Tämä on minun mielestäni kyllä muista piittaamattomuutta. Ei ole kovin iso homma käydä siirtämässä autoa pois.
Karvalakki iida jurnuttelee semmoista 160kw, kun malttaa olla lataamatta noin isoilla % 80% kohdilla seuraavalle laturille mars ellet syö. Yleisesti ABC:n ruuhkat suurempi rajoite tuolle on.Hyvin näkyy, kiitos. Nuo VW-konsernin tuotokset jurnuttaa aina tuota 50 kW:tä paitsi talvella jolloin tulos jää paljon matalammaksi.
Itse laitan ainakin seuraavaksi autoksi 800V auton.
Juuri näin. Miksi ylipäätään vilkuilla jotain appia ruokailun aikana? Alkaa ihan naurattamaan tämäNo voi jeesus, ei todellakaan jätetä ruokaa lautaselle jäähtymään ja lähdetä autoa siirtelemään. Jotain järkeä näissä maailmanparannustouhuissakin pitää olla.
Ainakin itselläni auton sovellus ilmoittaa kun latausraja tulee vastaan, eli ei tarvitse vilkuilla erikseen. En koe muiden huomioimista naurettavana.Juuri näin. Miksi ylipäätään vilkuilla jotain appia ruokailun aikana? Alkaa ihan naurattamaan tämä![]()
Kempowerihan toimii juuri noin - kun latausteho laskee, satelliitit vapauttavat 25kW paloissa muille autoille.Infran pitäisi ennemmin kehittyä siihen suuntaan, että samasta pömpelistä olisi mahdollista ottaa letku kiinni useampaan autoon vaikka lataamaan pystyisi vain vähäisemmällä määrää autoista. Tällöin kun parkkipaikat olisivat pömpelin edessä ja takana voisi tuplamäärä autoja olla kytkettynä ja laturin äly heittäisi latauksen myöhemmin tulleeseeen autoon, kun ekan auton lataus loppuu tai muut parametrit täyttyvät.
Ei tuo vaan yhtään lohduta, kun letkuja ei ole enemmää kuin samanaikaisesti lataamassa olevia. Kuormantasaus sinällään eri pisteiden välillä ei kai nyt mikään uusi juttu muutenkaan ole.Kempowerihan toimii juuri noin - kun latausteho laskee, satelliitit vapauttavat 25kW paloissa muille autoille.
Ainakin itselläni auton sovellus ilmoittaa kun latausraja tulee vastaan, eli ei tarvitse vilkuilla erikseen. En koe muiden huomioimista naurettavana.
Se on aika mykistävää, että jonkun sähköautoilijan mielestä on ihan ok seisottaa autoa vartti latauspaikalla tyhjän panttina. Jos joutuisi odottamaan sen vartin täydellä latauskentällä jonkun jälkiruoan loppuun asti paikan vapautumista, luultavasti silloin asia ei olisikaan ihan ok.