Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ei kai kukaan oletakaan että liikenteen verokertymää voisi radikaalisti pienentää liikenteen sähköistyessä.Jos joku kaivaisi sieltä löytyisi varmaan valiokunnan jäsen joka ajaa diesel-hybridillä!
Eihän toi korotus ole "paha" mutta kun tietää että tuosta tulee joka hallituksen raha-automaatti jatkossa..
Ei tarvitsekaan mutta jos yhden polkimen ajo assosioituu negatiivisessa mielessä sähkötrukkiin niin selvästikin siellä on psykologinen este joka varmasti vaikuttaa siihen kokonaisvaltaiseen kokemukseen yhden polkimen ajosta.Miksi siitä yhden polkimen ajosta pitäisi pitää?
Itsellä ei ole tullut vastaan yhtäkään sähköistä kulkinetta, jossa olisi noin. Kaikissa ajamissani D:llä tulee suunnilleen polttiksen moottorijarrutusta vastaava hidastuvuus ja auto rullaa oikeasti kun vaihtaa N:lle. Valikoista tai rattiläpysköistä D:n ehkä saa oikeasti rullaavaksi. Toki voi olla että monikin auto käyttäytyy kuvaamallasi tavalla.Sehän koko D tilan pointti on, että siinä regen on jarrun takana ja auto rullaa muuten pääasiassa vapaasti.
Bemarit rullaa vapaasti jos edellä ei aja kukaan. Jos siinä on joku niin hidastelee kunnes auton mielestä on sopiva turvaväli jolloin jatkaa taas rullailua. Ajoittain aika ärsyttävä ominaisuus kehien ruuhkissa.Itsellä ei ole tullut vastaan yhtäkään sähköistä kulkinetta, jossa olisi noin. Kaikissa ajamissani D:llä tulee suunnilleen polttiksen moottorijarrutusta vastaava hidastuvuus ja auto rullaa oikeasti kun vaihtaa N:lle. Valikoista tai rattiläpysköistä D:n ehkä saa oikeasti rullaavaksi. Toki voi olla että monikin auto käyttäytyy kuvaamallasi tavalla.
Itse muistelisin i3:n koeajolta sen hidastaneen vauhtia D-moodissa, mutta en mene vannomaan. Bemarikin on tässä reilun kymmenen vuoden aikana ehtinyt tekemään monenlaisia autoja, joten eroja voi olla.Bemarit rullaa vapaasti jos edellä ei aja kukaan. Jos siinä on joku niin hidastelee kunnes auton mielestä on sopiva turvaväli jolloin jatkaa taas rullailua. Ajoittain aika ärsyttävä ominaisuus kehien ruuhkissa.
Saa siihen halutessaan päälle myös kiinteän regenin eri tasoisena tai sitten yhden polkimen ajon.
Omassa ID3:ssa ei ole tuota moottorijarrutus-fiilistä vaan täysin vapaa rullaus, mutta esim. risteystä tai edellä ajavaa autoa lähestyessä auto hidastelee automaattisesti.Itsellä ei ole tullut vastaan yhtäkään sähköistä kulkinetta, jossa olisi noin. Kaikissa ajamissani D:llä tulee suunnilleen polttiksen moottorijarrutusta vastaava hidastuvuus ja auto rullaa oikeasti kun vaihtaa N:lle. Valikoista tai rattiläpysköistä D:n ehkä saa oikeasti rullaavaksi. Toki voi olla että monikin auto käyttäytyy kuvaamallasi tavalla.
Kyllä Seatillakin pystyy yhdellä polkimella ajamaan suht vaivattomasti, jos siitä pitää. B:llä se kyllä pysähtyy. Menee enemmän makuasioiden puolelle sanooko tuota yhden polkimen ajoksi vai ei. Ioniqissa maksimi on vähän voimakkaampi, mutta pääosin molemmissa malleissa on hyvinkin samanlaiset asetukset mahdollista saada. Ts. jokaiselle jotakin ja käyttäjä saa itse valita.Ei ole tripletissä yhden polkimen ajoa, ei ainakaan Seatissa. Eikä tripletin toteutus ole parhain mahdollinen. Esimerkiksi Ioniq 5:ssä on vielä enemmän valinnanvaraa miten auto käyttäytyy regenin osalta. Siinä taitaakin olla kaikki mahdolliset vaihtoehdot valittavissa.
Itse muistelisin i3:n koeajolta sen hidastaneen vauhtia D-moodissa, mutta en mene vannomaan. Bemarikin on tässä reilun kymmenen vuoden aikana ehtinyt tekemään monenlaisia autoja, joten eroja voi olla.
Mikäs ongelma siinä on, että auto rullaa vapaasti ilman kaasua, ja kun painat kevyesti jarrua niin ensin otetaan energiaa talteen ja vasta tietyn jarrupaineen jälkeen aletaan käyttämään myös itse jarruja?
Ei ainakaan oma Mii pysähtynyt B:llä. Aina piti lopullinen pysäytys tehdä jarrulla ihan samoin kuin esim. ID4:llä. Yleisesti se yhden polkimen ajon määritelmä on juuri se, että auto oikeasti pysähtyy paikoilleen voimapolkimen noston jälkeen eikä lähde ryömimään, kun jalan nostaa jarrulta.Kyllä Seatillakin pystyy yhdellä polkimella ajamaan suht vaivattomasti, jos siitä pitää. B:llä se kyllä pysähtyy. Menee enemmän makuasioiden puolelle sanooko tuota yhden polkimen ajoksi vai ei. Ioniqissa maksimi on vähän voimakkaampi, mutta pääosin molemmissa malleissa on hyvinkin samanlaiset asetukset mahdollista saada. Ts. jokaiselle jotakin ja käyttäjä saa itse valita.
50tkm tuli meb skodilakilla ajettua ja tuo jarrutuntuma oli ajettavuudessa ehkä se huonoin asia. Juuri tuon vuoksi että tuntuma vaihteli jatkuvasti. Ainoa tapa käyttää pelkkiä kitkajarruja oli laittaa vapaalle kesken ajon.Ainakaan testaamissani VAG konsernin autoissa sitä ei ole tehty hyvin. (sis. MEB ja ei meb alustaiset autot) Talvella kun regeni on olematon akun lämpötilan takia, se jarrupoljin tuntuu ihan erilaiselta kun eka senttimetri onkin ihan löysä eikä tee mitään. Ehkä siihen tottuu, mutta kuten tuolla todettiin että ei ole pakko tykätä one-pedalista, ei ole pakko myöskään tykätä vaihtelevan tuntuisesta jarrupolkimesta. Kuitenkin se on huomattavasti isompi turvallisuusriski että jarrupoljin ei jarruta, kuin se että auto hidastaa kun nostaa jalan polkimelta.
Olin joku talvi matkustajana mebbiläisen kyydissä niin kuski meinasi ajaa jonkun perään kun ei jarru toiminutkaan talviaamuna odotetulla tavalla. Turha riski. Ja jos autossa on yhdistetyt jarrut ja regen, sitä ei taida saada edes millään kolmannen osapuolen lisäpalikalla pois päältä. Puhumattakaan että se olisi toggle jossain auton omassa käyttöliittymässä.
Äkkiseltään kuulostaa ihan samalle mitä ainakin MEB ja E-GMP autot tekee.Tuossa kun on ollut recuperaatiosta paljon puhetta, niin Audin systeemi vaikuttaa aika kehittyneeltä ?
Jos oiken ymmärrän recuperaatiota, voi säädellä lennosta ratin takana olevilla läpysköillä (entiset rattivaihteet ) ja 95% jarrutuksista voidaan hoitaa energian talteenotolla.
![]()
Efficient interaction between recuperation and friction brake
www.audi-mediacenter.com
Onko tässä oikeasti jotain uutta ja hyvää vai vain taitavaa markkinointia untuvikoille ?
Myös Skoda Enyaq ja Volkkarin Id4 alkaa olee tossa hintaluokassa. Ainoastaan mikä miinuksena niin takuut ovat menneet jo.Kyllä se joku Niro taitaa olla. MG5 voisi olla myös, mutta Niro vois olla kumminkin fiksumpi ja varmempi valinta.
Edit: isompiakkuiset lefat täyttäis noi tarpeet myös, mutta vaikkei chademoa otettaisikaan huomioon, alkaa sisätiloiltaan olla jo aika vanhahtava muihin verrattuina.
PS. Panokatot (verholla) rules, ne jotka väittää muuta, ovat väärässä. Samoin kuin ne, joiden mielestä valkoinen on autolle paras väri.
Mii pysähtyy jos on loivaa ylämäkeä, sen jälkeen menee myös päälle mäkilähtöavustin ja jos haluat siirtää autoa vähän lähemmäs edellä ajavaa niin se hyppää eteenpäin koska mäkilähtöavustin ei lähde ihan pintakaasulla pois.Ei ainakaan oma Mii pysähtynyt B:llä. Aina piti lopullinen pysäytys tehdä jarrulla ihan samoin kuin esim. ID4:llä. Yleisesti se yhden polkimen ajon määritelmä on juuri se, että auto oikeasti pysähtyy paikoilleen voimapolkimen noston jälkeen eikä lähde ryömimään, kun jalan nostaa jarrulta.
Puhutaanko tässä nyt bensa vai sähkö miistä?Mii pysähtyy jos on loivaa ylämäkeä, sen jälkeen menee myös päälle mäkilähtöavustin ja jos haluat siirtää autoa vähän lähemmäs edellä ajavaa niin se hyppää eteenpäin koska mäkilähtöavustin ei lähde ihan pintakaasulla pois.
Sähköautokeskustelu tämä lienee olevan, ja tietääkseni noissa ei pitäisi olla opd:tä vaan tommonen 1,1 polkimen ajo eli tasasella jää rullaamaanPuhutaanko tässä nyt bensa vai sähkö miistä?
VW:n vastine ei tee mitään tuollaista hyppäämistä ja pysähtyy myös alamäkeen.
Joo, ei pidä sotkea mäkilähtöavustinta ja yhden polkimen ajoa keskenään. Yhden polkimen ajoa tukeva auto pysähtyy tasaisella, ala- ja ylämäessä sekä kaikessa tältä väliltä.Mii pysähtyy jos on loivaa ylämäkeä, sen jälkeen menee myös päälle mäkilähtöavustin ja jos haluat siirtää autoa vähän lähemmäs edellä ajavaa niin se hyppää eteenpäin koska mäkilähtöavustin ei lähde ihan pintakaasulla pois.
Myös Skoda Enyaq ja Volkkarin Id4 alkaa olee tossa hintaluokassa. Ainoastaan mikä miinuksena niin takuut ovat menneet jo.
Ensimmäiset koeajoraportit Q6:sta on vihdoin päästetty ilmoille. Tässä Autogefuhlin raportti.
Kyllähän tuolla ajalisi. Hyvin hiljaiseksi kaveri sanoo myös tuota laitosta. Oman silmään pirun nätti SUV tuon värisenä.
Yllättävän pienet takatilat ja yökkömuovia![]()
Yllättävän pienet takatilat ja yökkömuovia mm. ovissa ja keskikonsolissa.
Mielenkiintoista olisi nähdä, mitä Skoda saisi aikaan tällä PPE-alustalla.
Halpuutusta kaiketi ? Pisti kanssa silmään tuossa videossa kun aurinko paistoi sopivasti , niin itse neliönäytöt erottuivat ikävän selvästi taustasta. Sinänsä tämä on yllättävää kun nykyisissäkin on muotoon leikattuja näyttäjä ihan vakiona.Mä en ymmärrä miten noissa "jännästi" muotoilluissa mittaristoissa tyydytään kuitenkin sisäisesti kahteen suorakulmanäyttöön. Näyttää halvalta.
Tuossa kun on ollut recuperaatiosta paljon puhetta, niin Audin systeemi vaikuttaa aika kehittyneeltä ?
Jos oiken ymmärrän recuperaatiota, voi säädellä lennosta ratin takana olevilla läpysköillä (entiset rattivaihteet ) ja 95% jarrutuksista voidaan hoitaa energian talteenotolla.
![]()
Efficient interaction between recuperation and friction brake
www.audi-mediacenter.com
Onko tässä oikeasti jotain uutta ja hyvää vai vain taitavaa markkinointia untuvikoille ?
Ainakaan testaamissani VAG konsernin autoissa sitä ei ole tehty hyvin. (sis. MEB ja ei meb alustaiset autot) Talvella kun regeni on olematon akun lämpötilan takia, se jarrupoljin tuntuu ihan erilaiselta kun eka senttimetri onkin ihan löysä eikä tee mitään. Ehkä siihen tottuu, mutta kuten tuolla todettiin että ei ole pakko tykätä one-pedalista, ei ole pakko myöskään tykätä vaihtelevan tuntuisesta jarrupolkimesta. Kuitenkin se on huomattavasti isompi turvallisuusriski että jarrupoljin ei jarruta, kuin se että auto hidastaa kun nostaa jalan polkimelta.
Olin joku talvi matkustajana mebbiläisen kyydissä niin kuski meinasi ajaa jonkun perään kun ei jarru toiminutkaan talviaamuna odotetulla tavalla. Turha riski. Ja jos autossa on yhdistetyt jarrut ja regen, sitä ei taida saada edes millään kolmannen osapuolen lisäpalikalla pois päältä. Puhumattakaan että se olisi toggle jossain auton omassa käyttöliittymässä.
Ovissa ovat tuota ylintä muovia moittineet yllättävän kovaksi ja joku "epäaudimaiseksi". Pikkujuttu, mutta näin useamman Audin omistaneena täydellistähäön sitä on vaillaTodenneäköisesti olisivat saaneet takapenkille 10 cm lisää tilaa ja 200 litraa konttiiin.
Aika kompaktit ovat takapenkin tilat, yllättävän pienet. Tosin ei Audi ole koskaa tiloilla juhlinut. Lienee harkittu ratkaisu.
Eikös ovien materiaaliksi mainittu pehmeä muovi yläosasta ja verhoiltu alta? Lienee aika standardiratkaisu nykyään. Kritiikkiä videolla tuli B pilarin ehta aidosta ämpärimuovista.
Keskikonsoli on taas kyllä erittäin herkkä narmuille ja pölylle ja sormenjäljille. Minusta pianolakattu pinta on hieno kun se on vaan siisti.
Seat Miissä on tuo kohta ihana. Kiiltomuovia ja semmoisessa kulmassa että sopivaan aikaan päivää aurinko mikä on muuten katon takana heijastuu suoraan silmiinOvissa ovat tuota ylintä muovia moittineet yllättävän kovaksi ja joku "epäaudimaiseksi". Pikkujuttu, mutta näin useamman Audin omistaneena täydellistähäön sitä on vailla
Ongelmahan tuossa pianolakatussa on, että ne pinnat, joihin sitä käytetään harvoin ovat siistejä, koska tuossa kaikki pöly, mikronaarmut ja sormenjäljet näkyvät todella herkästi.
Joskus tuntuu, että taistelen tuulimyllyjä vastaan, koska autoteollisuus vain on päättänyt, että tuota pitää joka paikkaan tunkea ja pienen miehen ristiretkellä tuota vastaan ei liene vaikutustaJa tokkopa katteesta montaa kymppiä olisi kadonnut, jos näissäkin olisi jokin mattapintainen materiaali. Keskellä esim. harjattu alumiini (tai jotain). Ero muutaman vuoden päästä lienee aika huima.
![]()
Autossa on varmasti tehty paljon asioita oikein ja ehdottomasti menee koeistuntaan. Suurin kummastus on tosiaan tuo aiemminkin mainittu takatilojen mitoitus ottaen huomioon, että kyseessä on ~12cm pidempi auto, kuin Enyaq (Jossa tilaa on skodamaisesti runsaasti) ja myöskin täysi sähköautoksi kehittyneelle alustalle rakennettu, joten suuri kummastus onkin.
E: Niin joo, tuo latausluukkujen aukaisumekanismi vaikuttaa juuri semmoiselta turhalta härpäkkeeltä, mikä tulee aiheuttamaan ongelmia joko talvella tai ajan myötä, koska tulee varmasti rikkoutumaan.
Parashan se olisi tietysti että autoissa saisi valita ja säätää ihan kaikkea oman mielensä mukaan. Harmittavasti näin ei vain ole. Onneksi kuitenkin ainakin Teslaan saa s3xy buttonit niin voi säätää regeniäkin sellaiseksi kun haluaa.
E: Niin joo, tuo latausluukkujen aukaisumekanismi vaikuttaa juuri semmoiselta turhalta härpäkkeeltä, mikä tulee aiheuttamaan ongelmia joko talvella tai ajan myötä, koska tulee varmasti rikkoutumaan. Tuosta mekanismista (Tai vaikka toisesta luukusta) säästämällä olisi voinut upgreidata sisusmateriaalit monta monituista kertaa.
Mulla ei tuosta johtuen ollut myöskään mitään tottumiskynnystä yhden polkimen ajoon. Moottorijarrutus on toki sähkärillä voimakkaampi ja sillä saa auton halutessaan myös kokonaan pysähdyksiin, mutta se vain tarkoittaa pienempiä jalan liikkeitä ja oli enemmänkin bonus kuin haitattekijä.Itsellä ei ole tullut vastaan yhtäkään sähköistä kulkinetta, jossa olisi noin. Kaikissa ajamissani D:llä tulee suunnilleen polttiksen moottorijarrutusta vastaava hidastuvuus ja auto rullaa oikeasti kun vaihtaa N:lle. Valikoista tai rattiläpysköistä D:n ehkä saa oikeasti rullaavaksi. Toki voi olla että monikin auto käyttäytyy kuvaamallasi tavalla.
Voi tuossa olla vähän perää ainakin huonommilla teillä. Skoda meni 235/255 rengastuksella kuin se kuuluisa juna kun taas Kia 255/255 renkailla vaatii selvästi enemmän ajamista. Tietysti alustageometriat, akselivälit ym. vaikuttaa.Väittävät että ajettavuuden takia edessä ja takana on erikokoiset renkaat. Lieneekö turhaa kikkailua ja hankaluutta rengaskaupoilla. Eipähän tarvii kierrättä enään renkaita etu ja takapään välillä.
Volkkari-konsernin autot nyt ovat aina olleet valovuoden edellä ajettavuudessa korealaisia. Hankala uskoa, että tuo eriparirengastus toisi kovinkaan suurta eroa vaan kyllä se on alustageometriasta kiinni.Voi tuossa olla vähän perää ainakin huonommilla teillä. Skoda meni 235/255 rengastuksella kuin se kuuluisa juna kun taas Kia 255/255 renkailla vaatii selvästi enemmän ajamista. Tietysti alustageometriat, akselivälit ym. vaikuttaa.
Jep, vaikka ei tuo Skoda muuten mikään alustan taidonnäyte ollut, enemminkin päinvastoin mutta kyllä vaikka vanhoissa Audeissa kyyti on ollut erinomaista melkein kaikissa tilanteissa. Tietysti huoltaessa se tukivarsiviidakko aiheuttaa pientä köhimistä.Volkkari-konsernin autot nyt ovat aina olleet valovuoden edellä ajettavuudessa korealaisia. Hankala uskoa, että tuo eriparirengastus toisi kovinkaan suurta eroa vaan kyllä se on alustageometriasta kiinni.
E: Niin joo, tuo latausluukkujen aukaisumekanismi vaikuttaa juuri semmoiselta turhalta härpäkkeeltä, mikä tulee aiheuttamaan ongelmia joko talvella tai ajan myötä, koska tulee varmasti rikkoutumaan. Tuosta mekanismista (Tai vaikka toisesta luukusta) säästämällä olisi voinut upgreidata sisusmateriaalit monta monituista kertaa.
Ehkäpä tässä haetaankin lisäarvoa valmistajalle. Uusia huoltokohteita, kun vanhoja jää pois käyttövoiman vaihtuessa.Mitä hyötyä tällä on tavoiteltu perinteiseen luukkuun nähden? Eli mikä on se lisäarvo tästä, minkä vuoksi kannattaa laittaa lisää mahdollisesti vikaantuvia osia?
Taisi mennä kiinni automaattisesti kun latauspiuhan ottaa irti. Noissa videoissa demotiiin ilman piuhaa. Mutta joo ihan turhaa kikkailua.Ja kiinni laittaminen tuntui omituiselta, kun joutui käsin vääntämään luukkua ikäänkuin moottoria/vastusta vasten sentin-pari, minkä jälkeen automatiikka älysi että laitetaanpa luukku kiinni.
Mutta tietysti koko homman toiminta-ajatus lienee se että luukku avataan ohjaamosta ja sitten vasta mennään piuhan varteen.....
Tässähän ei taas ole mitään järkeä, ainakin itsellä kotilatauksessa perinteinen "pompahdus" luukku täysin ylivoimainen joka toimii siis ihan vain painamalla joka on varmasti nopeampi kuin mikään sähköinen järjestelmä enkä todellakaan halua mennä istumaan ohjaamoon tai kaivella puhelinta/kaukosäädintä taskusta kun menen illalla laittamaan auton latinkiin.
Taisi mennä kiinni automaattisesti kun latauspiuhan ottaa irti. Noissa videoissa demotiiin ilman piuhaa. Mutta joo ihan turhaa kikkailua.
Mutta tietysti koko homman toiminta-ajatus lienee se että luukku avataan ohjaamosta ja sitten vasta mennään piuhan varteen.....
Avaatko hieman tätä? Mikä on se lisäarvo sinulle sähköisestä luukusta, minkä koet niin arvokkaaksi, että se on kaupanteon este?Itse taas en osta autoa missä on manuaalinen luukku.
Sähköisen luukun järkevyys riippuu toteutuksesta. Teslassa latausluukku aukeaa mm. latauskaapelin kädensijassa olevasta napista (Teslan omilla latureilla & Superchargerilla), eli latausluukku aukeaa siinä samalla, kun kaapelia kuljettaa kohti autoa. Pieniä asioita, mutta lisäävät kummasti käyttömukavuutta, varsinkin kun auto on kotona lähes aina kiinni laturissa.Tässähän ei taas ole mitään järkeä, ainakin itsellä kotilatauksessa perinteinen "pompahdus" luukku täysin ylivoimainen joka toimii siis ihan vain painamalla joka on varmasti nopeampi kuin mikään sähköinen järjestelmä enkä todellakaan halua mennä istumaan ohjaamoon tai kaivella puhelinta/kaukosäädintä taskusta kun menen illalla laittamaan auton latinkiin.
Siis siinä on vain luukku, joka aukeaa joko Teslan omissa latureissa olevalla napilla (myös kotilaturissa), fyysisesti luukkua painamalla, näytöltä, sovelluksesta tai vaikka Siriä käskyttämällä. Luukun alla ei ole enää mitään suojia tai läppiä, vaan johdon voi vain tökätä kiinni. Helppoa ja nopeaa erityisesti noilla Teslan omilla latureilla.Onko teslassa siis ne pikalatauspiikit piilossa luukun alla joka aukeaa vain pikalatauslaitteiden nappulalla, vai miten niiden suojaus on toteutettu? (ja kotilaturilla ne eivät avaudu?).
En ole yhdessäkään kokenut luukun avaustavalla olevan juurikaan väliä. Manuaalia suosin itsekin, mutta jos molemmilla puolilla olisi luukku niin selvästi se olisi paljon parempi ratkaisu.
Joo, ohjaamosta saa auki, mutta edelleen yksi turha välivaihe näpytellä näytöltä luukku auki ennenkuin nousee autosta.
Avaatko hieman tätä? Mikä on se lisäarvo sinulle sähköisestä luukusta, minkä koet niin arvokkaaksi, että se on kaupanteon este?
Pikapesuun yhden Skodan latausluukun menettäneenä ja useasti moottoritielle luukku auki lähteneenä en pidä sähköistä huonona. Manuaaliseen joku varoitin voisi meille simppeleillä olla myös hyvä.
No täytyypi kokeilla kun ehtii. Se on selvää, että se ei pysäytä kuin "seinään", mutta en kyllä omissa nurkka-ajoissa ole kokenut B:llä tarvetta jarruun koskea (jos niin olen halunnut ajaa). Mäkilähtöavustimessa ei ole mitään häiritsevää klapia, varsinkin jos vertaa ioniq 5:n naurettavan korkeaan reagointikynnykseen "auto hold" tilassa.Ei ainakaan oma Mii pysähtynyt B:llä. Aina piti lopullinen pysäytys tehdä jarrulla ihan samoin kuin esim. ID4:llä. Yleisesti se yhden polkimen ajon määritelmä on juuri se, että auto oikeasti pysähtyy paikoilleen voimapolkimen noston jälkeen eikä lähde ryömimään, kun jalan nostaa jarrulta.
Audi käyttää Androidia järjestelmän pohjana -> non-square näyttöjen koodaaminen ja kunnollinen hyödyntäminen on sillä huomattavan tuskaista vs. täysin custom OS jota Cadillac käyttää. Jos tekee kaiken neliönäytöille, on paljon helpompi siirrellä niitä softakikkareita autosta toiseen - myös niihin audimalleihin joissa ei ole noita kaarevia isoja näyttöjä, vaan pelkkä joku neliön mallinen "halpiskeskikonsoli" jne.Mä en ymmärrä miten noissa "jännästi" muotoilluissa mittaristoissa tyydytään kuitenkin sisäisesti kahteen suorakulmanäyttöön. Näyttää halvalta.
Esim. Escaladessa näyttöala oikeasti seuraa näytön muotoja.