Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei ainakaan oma Mii pysähtynyt B:llä. Aina piti lopullinen pysäytys tehdä jarrulla ihan samoin kuin esim. ID4:llä. Yleisesti se yhden polkimen ajon määritelmä on juuri se, että auto oikeasti pysähtyy paikoilleen voimapolkimen noston jälkeen eikä lähde ryömimään, kun jalan nostaa jarrulta.
No täytyypi kokeilla kun ehtii. Se on selvää, että se ei pysäytä kuin "seinään", mutta en kyllä omissa nurkka-ajoissa ole kokenut B:llä tarvetta jarruun koskea (jos niin olen halunnut ajaa). Mäkilähtöavustimessa ei ole mitään häiritsevää klapia, varsinkin jos vertaa ioniq 5:n naurettavan korkeaan reagointikynnykseen "auto hold" tilassa.
 
Mä en ymmärrä miten noissa "jännästi" muotoilluissa mittaristoissa tyydytään kuitenkin sisäisesti kahteen suorakulmanäyttöön. Näyttää halvalta.

Esim. Escaladessa näyttöala oikeasti seuraa näytön muotoja.
Audi käyttää Androidia järjestelmän pohjana -> non-square näyttöjen koodaaminen ja kunnollinen hyödyntäminen on sillä huomattavan tuskaista vs. täysin custom OS jota Cadillac käyttää. Jos tekee kaiken neliönäytöille, on paljon helpompi siirrellä niitä softakikkareita autosta toiseen - myös niihin audimalleihin joissa ei ole noita kaarevia isoja näyttöjä, vaan pelkkä joku neliön mallinen "halpiskeskikonsoli" jne.
 
Tässä kun näitä V2L adaptereita yrittää etsiä niin markkinointi on kohtuu villiä kuten kunnon kiinatuotteilla kuuluukin. Kuvat Amazon.de.

Löytyy 400KW max tehoa, 60A/250V latausta, toimii myös forteslan kanssa vaikka Tesloissa ei taida V2L olla vielä, lisäksi tietysti vähän kyseenalaisia waterproof IP55 schuko ratkaisuja.

1720013080416.png


1720013265956.png

1720013646175.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko noista tarkempaa tietoa, minkä verran millekin valmistajalle noita tulleja tulee? Kun ymmärsin että nuo rangaistustullit ovat valmistajakohtaisia. Saa nähdä nostaako Tesla pysyvästi hintoja, vai siirtääkö tuotannon EU-alueelle toimitettaville autoille pois Kiinasta. Toivottavasti jälkimmäinen.

Onkohan jotain muutoksia tullut kun Teslan sivuilta on poistunut huomautus mahdollisista hinnan nousuista ja Model 3 hinnat ovat kuitenkin ennallaan?
 
Eihän sitä ole pakko näpytellä autosta. Sen saa auki näppäämällä latausluukkua tai vaikka äpistä tai puhelimen ääniavustimella.

Juu, minähän tuon luukusta näppäämisen mainitsin jo ensimmäisessä viestissä, johon sitten vastaukseksi tuli tuo mahdollisuus avata ohjaamosta ja siksi sitä kommentoin.

Luukku ei ikinä unohdu auki, eikä tartte käsiä liata. Aina kun on ollut joku auto lainassa missä on manuaalinen luukku niin 9/10 kerrasta se jää auki ja kiroan että miksei se voi mennä itse kiinni. Ja sitten kun auto on kurainen ja täytyy pidellä sitä luukkua niin ei se mieltä ainakaan piristä. Ja kun lähden laturilta niin luukku on jo kiinni kun olen palauttanut letkun telineeseen. Asiaa ei tarvitse miettiä.

Totta, onhan tuossa tuollaisia hyviä puolia.
 
Onkohan jotain muutoksia tullut kun Teslan sivuilta on poistunut huomautus mahdollisista hinnan nousuista ja Model 3 hinnat ovat kuitenkin ennallaan?
HS:n jutun perusteella neuvottelut edelleen kesken, vaikka tullimaksujen pitäisi tulla voimaan huomenna.

Vähemmän yllättäen myös Saksan autoteollisuus vastustaa tulleja - Kiina on sille iso markkina.

 
Vähemmän yllättäen myös Saksan autoteollisuus vastustaa tulleja - Kiina on sille iso markkina.

Kukaan ei ole niin lyhytnäköinen idiootti kuin Saksalainen. Nordstreamista ei ole mitään opittu.
 
Tuli ajeltua tuossa 700km pariin päivään. Molempiin suuntiin pysähdyin Lohjan ABC:lla lataamaan. Yllätys oli suuri kun Teslat kansoitti ABC-latauksen paikat vaikka vieressä ihan oma latauskenttä. Toisella kertaa jouduin itse pistää Rechargen piuhaan kun 3 (kolmos) Teslaa vei puolet kuudesta paikasta. Teslan kentällä yksi yksinäinen Tesla S.

No itse ajelen niin harvoin tuommoisia matkoja että sinällään se ja sama vaikka jouduin vähän premiumia maksaa Rechargesta. Ihmetytti vain että miksei ne Teslat ole siellä omalla kentällään?
 
Tuli ajeltua tuossa 700km pariin päivään. Molempiin suuntiin pysähdyin Lohjan ABC:lla lataamaan. Yllätys oli suuri kun Teslat kansoitti ABC-latauksen paikat vaikka vieressä ihan oma latauskenttä. Toisella kertaa jouduin itse pistää Rechargen piuhaan kun 3 (kolmos) Teslaa vei puolet kuudesta paikasta. Teslan kentällä yksi yksinäinen Tesla S.

No itse ajelen niin harvoin tuommoisia matkoja että sinällään se ja sama vaikka jouduin vähän premiumia maksaa Rechargesta. Ihmetytti vain että miksei ne Teslat ole siellä omalla kentällään?

Lohjan superi on 41-46c kellonajasta riippuen. ABC 35c
 
Taitaa olla 30% kalliimpaa sähköä kuin samassa pihassa ABC:llä. Kuka nyt samasta tuotteesta enemmän haluaisi maksaa vain sen takia, että letkussa on sama logo kuin autossa.
Lohjan superi on 41-46c kellonajasta riippuen. ABC 35c
6c/kWh ero 20kWh/100km kulutuksella on sama asia kuin 20snt/litra hintaero 6l/100km kuluttavalla autolla.

11c on sitten jo liki 37c/litra hintaeroa dieselille / bensalle jos kulutus on se 6l/100km…

En tiedä kuinka hintasensitiivinen olet polttoaineen hinnalle, mutta väittäisin että aika harva tankkaisi 35c/litra kalliimpaa bensaa kovin kevyin perustein…
 
Latausasemien välinen kilpailu ei myöskään toimi jos väki jatkaisi lataamista kalliimmassa paikassa. Eihän hinnoilla tarvi kilpailla jos asiakkaita silti riittäisi kalliimmista hinnoista huolimatta.

Tuore esimerkki on Recharge, jonka oli pakko alentaa hintoja kun asiakkaat katosivat nousseiden hintojen myötä. Latausasemien välinen hintakilpailu ja lataajien siirtyminen hinta-laatusuhteeltaan paremmille asemille on hyvä asia kaikkien sähköautoilijoiden kannalta.
 
Eli Teslan pitää ruveta mainostamaan ja halpuuttamaan noita latausasemiaan muille kuin Tesloille. Muuten jää tyhjä kortti käteen kun jopa Teslat lataa mieluummin Absilla.
 
Ja sitten kun auto on kurainen ja täytyy pidellä sitä luukkua niin ei se mieltä ainakaan piristä.

Miksi sitä luukkua pitää pidellä? Perstuntumalta about jokaisessa sähköautossa jossa olen luukkua käpistellyt se aukeaa yhdellä sormella painamalla ja samalla sormella saa sen auki "takapuolelta", muistelisin että myös Teslassa. Eikä kurakaan ole ollut koskaan sellainen ongelma että se olisi vaikuttanut häiritsevästi, auton aerodynamiikka vaikuttaa paljon eli monessa autossa ilmavirrat menee siten ettei latausluukkuun juuri kuraa tule.
 
Tuli ajeltua tuossa 700km pariin päivään. Molempiin suuntiin pysähdyin Lohjan ABC:lla lataamaan. Yllätys oli suuri kun Teslat kansoitti ABC-latauksen paikat vaikka vieressä ihan oma latauskenttä. Toisella kertaa jouduin itse pistää Rechargen piuhaan kun 3 (kolmos) Teslaa vei puolet kuudesta paikasta. Teslan kentällä yksi yksinäinen Tesla S.

No itse ajelen niin harvoin tuommoisia matkoja että sinällään se ja sama vaikka jouduin vähän premiumia maksaa Rechargesta. Ihmetytti vain että miksei ne Teslat ole siellä omalla kentällään?
Eikös Recharge maksa 0,3767€/kWh? Ei tuo nyt kauheesti kalliinpi ole kuin abc 0,35€/kWh. Tesla saisi hiukan jo tarkastella superien taksoja...
 
Eikös Recharge maksa 0,3767€/kWh? Ei tuo nyt kauheesti kalliinpi ole kuin abc 0,35€/kWh. Tesla saisi hiukan jo tarkastella superien taksoja...
Itseasiassa ei ollut hajuakaan paljonko se maksaa kun maksoin Volvon kortilla. Oletin että 0.5xx mutta näyttääkin olevan 0,39 omien sivujensa mukaan.
Loppumatkasta otin vielä 10min noin Heleniltä kun kävin kusella ja ostaa kahvin, niin niillä näytti äpin perusteella olevan 0.38.
 
Avaatko hieman tätä? Mikä on se lisäarvo sinulle sähköisestä luukusta, minkä koet niin arvokkaaksi, että se on kaupanteon este?
Mielestäni Teslan luukku on ihan näppärä, latauskaapelissa nappi jolla luukku aukeaa ja sitten vaan tökkää piuhan kiinni. Napista voi myös latauksen lopettaa ja kun irroittaa kaapelin niin luukku menee itsestään kiinni.

Voisin elää ilmankin ja avata/sulkea luukun käsin, mutta varmaan unohtuisi auki välillä.

Toki tuo sähköinen voi hajota ja sitten joutuu maksamaan korjaamisesta.
 
Toki tuo sähköinen voi hajota ja sitten joutuu maksamaan korjaamisesta.

Tuo se on itselläkin, että en mielellään ottaisi tuollaista potentiaalista rikkoontuvaa osaa autoon. Erityisen tympeä tuo on jos se menee rikki silloin kun pitäisi ladata autoa. Siksi olen tykännyt tuosta manuaalisesta luukusta. Toki tunnistan sen ongelman, että jos on kurakelit ja luukku on ihan paskainen, niin onhan sitä epämiellyttävä käsitellä. Ja riski naarmuttamisesta jos siinä jotain pientä hiekkaa on seassa.
 
Tuo se on itselläkin, että en mielellään ottaisi tuollaista potentiaalista rikkoontuvaa osaa autoon. Erityisen tympeä tuo on jos se menee rikki silloin kun pitäisi ladata autoa. Siksi olen tykännyt tuosta manuaalisesta luukusta. Toki tunnistan sen ongelman, että jos on kurakelit ja luukku on ihan paskainen, niin onhan sitä epämiellyttävä käsitellä. Ja riski naarmuttamisesta jos siinä jotain pientä hiekkaa on seassa.
Sitten voi tietysti miettiä, että pitäisikö olla manuaalinen takaluukku, veivillä toimivat ikkunat jne. Ilmastointi ja penkinlämmittimet voivat hajota samoin kun ohjaustehostin jne. Mutta toki tuo automaattinen luukku nyt on suht turha, mutta ihan mukava. Ja ei ehkä hajoa kauhean todennäköisesti jos auton vaihtaa riittävän usein. Tietysti jos ostaa autot käytettynä ja ajaa ne loppuun niin sitten ehkä kannattaa valita malli jossa mahdollisimman vähän mitään mikä voi mennä rikki.
 
Tuo se on itselläkin, että en mielellään ottaisi tuollaista potentiaalista rikkoontuvaa osaa autoon. Erityisen tympeä tuo on jos se menee rikki silloin kun pitäisi ladata autoa. Siksi olen tykännyt tuosta manuaalisesta luukusta. Toki tunnistan sen ongelman, että jos on kurakelit ja luukku on ihan paskainen, niin onhan sitä epämiellyttävä käsitellä. Ja riski naarmuttamisesta jos siinä jotain pientä hiekkaa on seassa.
Autot on täynnä pieniä sähkömoottoreita eikä ne mun mielestä juurikaan mene rikki. Ja kun se manuaalinen painalluksesta ponnahtava luukku on hyvin herkkä jumittumaan pakkasessa ja lumessa ainakin omassa mersussa. Olisin sitä mieltä että sähköinen kestää paremmin kuin tuo manuaalinen painamalla ponnahtava versio.
 
Autot on täynnä pieniä sähkömoottoreita eikä ne mun mielestä juurikaan mene rikki. Ja kun se manuaalinen painalluksesta ponnahtava luukku on hyvin herkkä jumittumaan pakkasessa ja lumessa ainakin omassa mersussa. Olisin sitä mieltä että sähköinen kestää paremmin kuin tuo manuaalinen painamalla ponnahtava versio.
Sähkömoottorit itsessään ei juuri mene rikki. Se on voimansiirto niiden ympärillä mikä hajoaa. Terveisin teollisuudesta.
 
Taitaa olla 30% kalliimpaa sähköä kuin samassa pihassa ABC:llä. Kuka nyt samasta tuotteesta enemmän haluaisi maksaa vain sen takia, että letkussa on sama logo kuin autossa.
Minä. Aivan sama jos se yksittäinen lataus maksaa muutaman euron enemmän, jos sitä virtaa tulee nopeasti ja vieressä ei ole ABC:tä ja paikoilla ruuhkaa. Sama pätee toki Rechargeen (ja kaiketi myös St1:een).

Ajoin myös eilen 800km ja ihmettelin kun sekä Ylöjärven, että Kuopion Supereilla oli hiljaista. En tiedä paljon hinnat, mutta nuo yksittäiset lataukset maksoivat 12€ ja 16€, joka mutulla kalliimpaa kun vaikka viime kesänä, jolloin vastaavat stopit olivat ehkä kybän luokkaa.
 
Onkos kellään kokemuksia V2L adaptereista? Näyttäisi hintahaitari olevan aikamoinen 50 - 600€.
Kannattaa varmaan tarkistaa niiden merkkien sivuilta, joilla ylipäänsä on V2L-ominaisuutta autoissa.
Esim BYDillä maksaa 275e tuollainen viiden metrin 16A piuha, jossa virtakatkaisin ja neljä töpseliä.
 
Tulisipa sähköasemillekkin perus torni, mistä näkyisi päivän hinta ja voisi maksaa pankkikortilla. Siinä nyt minun viisi senttiä tähän lataus keskusteluun.

Sen kerran vuoteen kun joutuu ajamaan matkoja, missä tarvii pikalaturia, niin ois kiva kun vaan jostain näkisi hinnat ja maksaisi pankkikortilla. Ajaisin Volvoni jopa Teslan lataukseen vaikka omistaja aiheuttaa ihottumaa, jos hinta olisi linjassa ja saisi maksaa pankkikortilla.
 
Tulisipa sähköasemillekkin perus torni, mistä näkyisi päivän hinta ja voisi maksaa pankkikortilla. Siinä nyt minun viisi senttiä tähän lataus keskusteluun.

Sen kerran vuoteen kun joutuu ajamaan matkoja, missä tarvii pikalaturia, niin ois kiva kun vaan jostain näkisi hinnat ja maksaisi pankkikortilla. Ajaisin Volvoni jopa Teslan lataukseen vaikka omistaja aiheuttaa ihottumaa, jos hinta olisi linjassa ja saisi maksaa pankkikortilla.
Neste ja ST1 asemilla jo täysin tätä päivää tuo korttimaksu. Jopa jokunen ABC latauskin löytyy jossa perinteinen korttimaksu käy. EUhan vaatii korttimaksulaitteet uusiin latureihin ja jollain siirtymä ajalla vanhoihinkin...
 
Neste ja ST1 asemilla jo täysin tätä päivää tuo korttimaksu. Jopa jokunen ABC latauskin löytyy jossa perinteinen korttimaksu käy.

Voiko niissä syöttää myös pin-koodin? Ainakin itsellä jäänyt välillä latauksen maksu kortilla siihen kun ei ole näppäimistöä ja kortti haluaa koodin - sitten vituttaa. Eli se lähimaksukin haluaa usein koodin jos olet kaukana kotoa tai hinta yli 50 eur (harvemmin varmaan lataus noin paljon maksaa).
 
Tuli ajeltua tuossa 700km pariin päivään. Molempiin suuntiin pysähdyin Lohjan ABC:lla lataamaan. Yllätys oli suuri kun Teslat kansoitti ABC-latauksen paikat vaikka vieressä ihan oma latauskenttä. Toisella kertaa jouduin itse pistää Rechargen piuhaan kun 3 (kolmos) Teslaa vei puolet kuudesta paikasta. Teslan kentällä yksi yksinäinen Tesla S.

No itse ajelen niin harvoin tuommoisia matkoja että sinällään se ja sama vaikka jouduin vähän premiumia maksaa Rechargesta. Ihmetytti vain että miksei ne Teslat ole siellä omalla kentällään?

Jos Rechargen käyttö korpeaa niin mikset mennyt itse sinne Teslan latureille lataaman? Nehän pelaa nykyisin kaikille muillekin kuin Tesloille ja itsekin olen Enyaqia monasti Teslan latureilla ladannut.
Samanlailla halvimman mahdollisen sähkön perässä ne Teslakuskitkin menee kuin me muutkin. ABC ja K-lataus vaan sattuu nykyisin olemaan ne halvimmat niin luonnollisesti ne kansoitetaan ensimmäisenä. Ei pie valittaa jos kerran vapaata laturia on kuitenkin tarjolla, vaikkei sitä halvinta mahdollista.
 
Jos Rechargen käyttö korpeaa niin mikset mennyt itse sinne Teslan latureille lataaman? Nehän pelaa nykyisin kaikille muillekin kuin Tesloille ja itsekin olen Enyaqia monasti Teslan latureilla ladannut.

Ei toimi lähellekkään kaikikki Teslan laturit muiden autojen lataukseen.

1720067886373.png
 
Voiko niissä syöttää myös pin-koodin? Ainakin itsellä jäänyt välillä latauksen maksu kortilla siihen kun ei ole näppäimistöä ja kortti haluaa koodin - sitten vituttaa. Eli se lähimaksukin haluaa usein koodin jos olet kaukana kotoa tai hinta yli 50 eur (harvemmin varmaan lataus noin paljon maksaa).

En ole vielä tuollaista korttimaksullista Nesteen tai ST1:n laturia itse käyttänyt. Mutta muistelen kuulleeni että ne tekee 20-40€ katevarauksen kortille kun aloittaa, ja tämä korjautuu sitten jälkeenpäin siihen oikeaan minkä verran latasit. Että ei pitäisi kysellä PIN-koodia sen vuoksi että maksusumma ylittäisi lähimaksun rajan.
 
Autot on täynnä pieniä sähkömoottoreita eikä ne mun mielestä juurikaan mene rikki. Ja kun se manuaalinen painalluksesta ponnahtava luukku on hyvin herkkä jumittumaan pakkasessa ja lumessa ainakin omassa mersussa. Olisin sitä mieltä että sähköinen kestää paremmin kuin tuo manuaalinen painamalla ponnahtava versio.
Suunnittelusta kiinni, onko suunniteltu ja tehty koko auton elinkaaren kestäväksi ja tälläisissä tapauksissa sellaiseksi ettei hajoa yllättäen ja jos hajoaa niin on vara avaus konsti, onko se sitten sisällä joku mistä pääsää käsimekaniikalla aukaiseen, vai väkivalta. Luukun lukitukset jo polttiksissa onnistuttu pilaa, tai tekee kunnolla..
 
Ei toimi lähellekkään kaikikki Teslan laturit muiden autojen lataukseen.

1720067886373.png

Vieläkö nuita vain Tesloille pyhitetyjä on paljonkin? Ei ole vielä itselle sellaista sattunut kohdalle, täällä pohjoisessa saanut sähköä kaikista Teslan latauspisteistä mitä tullut käytettyä.

Edit:
6kpl löysin suomesta Teslan latauskenttiä jotka ei vielä ole auki kaikille muillekin kuin Tesloille. Lohjan ABC:n vieressä oleva Teslan latauskenttä on avoin kaikille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon latausluukkujen keskusteluun.
Skoda Enyaqissa ei ole sähkömoottorilla aukeavaa luukkua kuten Tesloissa, aukeaa kun painaa takareunasta niin hyppää vähän ulospäin ja voi avata luukun kädellä kääntämällä. Aivan kuten bensa/diesel Octavioissakin muistaakseni on. Mutta yllättävän monessa Enyaqissa on jouduttu luukun lukitusta ohjaava moottori/solenoidi pitänyt vaihtaa, kun jumittunut lukossa-asentoon.
En ymmärrä miksi latausluukussa tarvitaan lukitus, kun ei nuista sähköä saa varastettua kun ei V2X toimintoakaan ole, ainakaan vielä.
 
En ymmärrä miksi latausluukussa tarvitaan lukitus, kun ei nuista sähköä saa varastettua kun ei V2X toimintoakaan ole, ainakaan vielä.

Ainakin omassa, kun on 2 latausluukkua, niin toinen lukittuu aina kun toisen avaa, niin sillä estetään se ettei kukaan kytke molempiin latausportteihin kaapelia yhtäaikaa.
 
Toisaalta saa sen lukitunkin luukun rikottua jos rikkomalla rikkoa haluaa? Tai vaikka peilit potkia hajalle.

Ei kaikilla välttämättä ole uskallusta varsinaisesti rikkoa jotain, mutta jos on kyse kiusanteosta niin työnnellään tikkuja/purkkaa/paskaa tms latausliittimeen.

Lopputulos on toki monesti sama, mutta jostain syystä sotkemista ja pilaamista ei pidetä niin pahana kuin paikkojen hajottamista.
 
KGM Torres EVX Kaarakerhon koeajossa:



Suurimmat puutteet taitaa olla softassa, varsinkin aplikaation puute nykyaikana on outoa. Mukavan tilavan oloinen ja pitkä takuu. "Halpa". Saisipa vielä nelivetona.
 
VW ID.7 GTX:t tulleet tänään myyntiin. Erittäin kovalla varustelulla ja hyvällä hinnalla mielestäni. 64/65 tonnia Fastback/Tourer, vastaavilla lisävarusteilla mitä muualla euroopassa menee 72 tonnilla. Menee kyllä tilaukseen kunhan saa rahoituksen ja lisämyynnin tarjoukset kilpailutettua.
 
VW ID.7 GTX:t tulleet tänään myyntiin. Erittäin kovalla varustelulla ja hyvällä hinnalla mielestäni. 64/65 tonnia Fastback/Tourer, vastaavilla lisävarusteilla mitä muualla euroopassa menee 72 tonnilla. Menee kyllä tilaukseen kunhan saa rahoituksen ja lisämyynnin tarjoukset kilpailutettua.

Ainoa ongelma on vain K-Auto ja heidän omat huonot rahoitusdiilit. Kannattaa melkeinpä hakea muualta.
 
Joo tuo rahoitus kyllä kusee K-auton myyntejä reilusti. Tai ehkä tavallinen asiakas ei niin paljoa välitä siitä, mutta itse olen siirtymässä toisen VW:n myyjän asiakkaaksi.
 
Voiko niissä syöttää myös pin-koodin? Ainakin itsellä jäänyt välillä latauksen maksu kortilla siihen kun ei ole näppäimistöä ja kortti haluaa koodin - sitten vituttaa. Eli se lähimaksukin haluaa usein koodin jos olet kaukana kotoa tai hinta yli 50 eur (harvemmin varmaan lataus noin paljon maksaa).
Nesteellä on fyysiset näppäimet, ja ST1:llä maksupäätteen näyttö on kosketusnäyttö joka pyytää pin-koodin tarvittaessa. Joissain pankki-sovelluksissa (esim revolut) sen pin-kysely laskurin voi resetoida. Muilla ei hirveästi taida olla vielä korttimaksupäätteitä?
 
Tuohon latausluukkujen keskusteluun.
Skoda Enyaqissa ei ole sähkömoottorilla aukeavaa luukkua kuten Tesloissa, aukeaa kun painaa takareunasta niin hyppää vähän ulospäin ja voi avata luukun kädellä kääntämällä. Aivan kuten bensa/diesel Octavioissakin muistaakseni on. Mutta yllättävän monessa Enyaqissa on jouduttu luukun lukitusta ohjaava moottori/solenoidi pitänyt vaihtaa, kun jumittunut lukossa-asentoon.
En ymmärrä miksi latausluukussa tarvitaan lukitus, kun ei nuista sähköä saa varastettua kun ei V2X toimintoakaan ole, ainakaan vielä.
Muistaakseni mulla tuli päivityksen mukana V2G Enyaqiin. En kyllä tiedä pystyisikä siitä jotenkin imemään tankin tyhjäksi.

Ehkä nuo tulevaisuuden kettu(diesel?) tytöt jotka haluaa ökyautoja vahingoittaa voi olla suurempi riski.
 
Tekeekö lämmitystolpasta latauksella yhtään mitään sähköauton kanssa? Olen menossa katsomaan asuntoa, jossa autopaikalla on vaan tuo normi tolppa josta kuulemma voi latailla. Onko se päivittäiseen autoiluun aivan helvetisti liian hidasta?

Model S ja joka päivä ajoa, työajoa yms.
 
Tekeekö lämmitystolpasta latauksella yhtään mitään sähköauton kanssa? Olen menossa katsomaan asuntoa, jossa autopaikalla on vaan tuo normi tolppa josta kuulemma voi latailla. Onko se päivittäiseen autoiluun aivan helvetisti liian hidasta?

Model S ja joka päivä ajoa, työajoa yms.
Saisiko ottaa 8A vai 16A? Jos 16A niin on jo varsin hyvä, vaikka ei riitäkään lataamaan yön aikana tyhjästä täyteen. 8A ehkä jättää toivomisen varaa, jos tulee pidempiä ajoja peräkkäisinä päivinä, mutta on erittäin paljon parempi kuin ei latausta ollenkaan.
 
Tekeekö lämmitystolpasta latauksella yhtään mitään sähköauton kanssa? Olen menossa katsomaan asuntoa, jossa autopaikalla on vaan tuo normi tolppa josta kuulemma voi latailla. Onko se päivittäiseen autoiluun aivan helvetisti liian hidasta?

Model S ja joka päivä ajoa, työajoa yms.
Itse ladannut vuoden pelkästään sukosta (toki ihan ok talon seinästä ei kelloa, ainoastaan automatio saattaa säädellä), vain kaksi kertaa sinäaikana pysähtyny matkalla nopeemmalle laturille, kilsoja tullu sellanen 22tkm
Mutta tosiaan jos siellä joku 2h kello tolpassa ni si toki on helvetistä... Juokse sitä si veivaamaan, jollei saa taloyhtiöltä lupaa sen poistoon
Ja onko mittauskans tolpaan oman mittarin kautta? Sillä jollei ole voi alkaa tulla sanomista. Jollei sinne si asenneta kwh mittaria josta laskutetaan
Edit ja lataan noin 2kw/h
 
Tekeekö lämmitystolpasta latauksella yhtään mitään sähköauton kanssa? Olen menossa katsomaan asuntoa, jossa autopaikalla on vaan tuo normi tolppa josta kuulemma voi latailla. Onko se päivittäiseen autoiluun aivan helvetisti liian hidasta?

Model S ja joka päivä ajoa, työajoa yms.

Jos on ihan perus 8A, niin voit arvioida, että tunnissa saat noin 8-9 km ajon verran sähköä. Eli jos joka päivä saat pidettyä laturissa esim. klo 18-08 välin, niin sillä saat jo noin 120 km verran sähköä. Eli jos ajelet päivässä reilusti vähemmän, niin pärjäät hyvinkin. Ja vaikka ajaisit enemmänkin, niin julkisia nopeita tolppia sattuu väkisinkin kohdalle aina vähän väliä, joten tarvittaessa saat esim. kauppa reissulla akun täyteen ja pärjäät taas pitkään pelkkien yölatausten varassa.

Nykyisin pärjää sähköauton kanssa hyvin vaikka ei voisi kotona ladata ollenkaan.
 
Kiitos vastauksista. Eli kysäisen siis sitä onko se 8A vai 16A lataus ja onko siinä kellolla ajastus. Plus sitä millä hinnalla se lataus menee.

Pystyn kyllä aina illalla laittamaan ja yön yli lataamaan. Oma rytmi on tulla kotiin 20-21 ja aamulla lähden 8-10 aikoihin. 16A varmaan riittäisi, mutta sitten tuo 8A voisi jänskättää? Toki ei nyt päivän aikana tuosta n. 480km rangesta sula kun joku 100km kesällä. Pari kertaa viikkoon oon lataillut täyteen.

E: Okei Oskar jo tuossa vastasi ja 8A tuntuu kyllä hitaalta tuolla tiedolla kuitenkin. Lähinnä mietin jos joku pitkä reissu tulossa ja pitäisi sitten aamulla olla akku 100%.

No pitää miettiä. Kerran asuin jo ilman omaa latausta ja kyllä se perseestä oli aina ladata muualla kuin kotona. Ja kallista.
 
Ei kai 2h kellollisista tolpista sähköautoa kukaan lataa? Eikö asukas osta sähkärin asentamaan siihen tolppaan uuden pistokkeen mihin tulee virtaa 24/7.
 
Tekeekö lämmitystolpasta latauksella yhtään mitään sähköauton kanssa? Olen menossa katsomaan asuntoa, jossa autopaikalla on vaan tuo normi tolppa josta kuulemma voi latailla. Onko se päivittäiseen autoiluun aivan helvetisti liian hidasta?

Model S ja joka päivä ajoa, työajoa yms.

Veikkasin ensimmäisenä, että myyjä/välittäjä tms puhuu mitä sattuu.

Jos siihen lämmitystolppaan tulee sähköt yhtiön mittarin takaa niin enemmän kuin varmaa, että se latailu ei kauaa kestä, ennen kuin joku vetää herneet nenään.

Ja sitten siihen asennetaan joko tuskan tai työn saattamana mittari jolla sähkö voidaan laskuttaa, pahimmillaan jonkun verenimijäpalvelun kautta. (Etolppa jne).

Jos ne tolpat nyt sattuu olemaan oman mittarin takana niin sittenhän se on helpompaa jo.

Eli kysyisin siis latauksesta tarkat tiedot ja mielellään kirjallisesti, että miten se on mahdollista ja kuka maksaa sen lataussähkön ja miten.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 419
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom