Eiköhän sinne nakata remontti Reiska tai joku muu yhdentekevä puhuva pää kertomaan, että näin piti tehdä että on oikeudenmukaista. Ymmärrän verojen keräämisen, mutta tuo 35 miljoona pieneltä porukalta on jotakin ihan muuta kuin valtion talouden paikkaamista
Tuota 35 miljoonaa ei kerätä ihan pieneltä porukalta, vaikka korotus osuu muita pahemmin pieneen porukkaan.
BEV henkilöautot ja pakut, perusveron korotus 3.5.2024 kannan mukaan:
53 €/a *(93 549 + 3 549) = 5 146 194 €/a
BEV henkilöautot, käyttövoimaveron korotus, 3.5.2024:
35 €/a * 93 549 = 3 274 215 €/a
PHEV henkilöautot, perusveron korotus, 3.5.2024:
38 €/a * 146 566 = 5 569 508 €/a
Henkilöauto PHEV:istä noin 2,7 % on dieseleitä.
PHEV henkilöauto bensiini, käyttövoimakorotus, 3.5.2024:
40 €/a * 0,973 * 146 566 = 5 704 349 €/a
PHEV henkilöauto diesel, käyttövoimahelpotus 3.5.2024:
-140 €/a * 0,027 * 146 566 = -554 019 €/a (vero pienenee)
Tässä vaiheessa säästöjä on saatu kasaan 19 140 247 €/a, eli puuttuu 15 859 753 €/a.
Ainoa lausuntopyynnössä mainittu ryhmä yllä mainittujen lisäksi oli pienipäästöiset ei-ladattavat hybridihenkilöautot, joiden perusveron nousuksi oli kerrottu 0-11 €/a. En osaa sanoa noiden tarkkaa määrää, mutta 01/2015-06/2024 rekisteröitiin 151 492 kpl ei-ladattavaa bensa-/diesel-henkilöautoa. Pyöristetään määrä yläkanttiin 200 000:een. Vaikka kaikkien perusvero nousisi haarukan maksimin, eli 11 €/a, olisi vaikutus vain:
11 €/a * 200 000 = 2 200 000 €/a
Edelleen puuttuu 13 659 753 €/a, joten pakosti veronmaksuun osallistuu selvästi lueteltua suurempi porukka (=vähäpäästöiset bensa-/diesel-henkilöautot), jotta säästöä tulisi 35 M€.
Vedetään äskeinen yläkantti takaisin, ja lasketaan montako ei-ladattavaa autoa tarvitaan, jos niiden korotus olisi 0-11 haarukan keskiarvo 5,5 €/a.
15 859 753 €/a / 5,5 €/a = 2,88 milj. autoa. (yli liikennekäytössä olevan henkilöautokannan)
Ylärajan 11 eurolla tarvittaisiin 1,44 milj. autoilijaa maksajaksi. Noin montaa vähäpäästöistä tuskin löytyy, tai sitten valtiovarainministeriö on tulkinnut vähäpäästöisyyttä vähän suurpiirteisemmin. Oikeasti on varmaankin laskettu ja arvioitu BEV ja PHEV määrät 01/2026-tilanteen mukaan, jolloin vähäpäästöisiä ei tarvita ihan 1,44-2,88 miljoonaa talkoisiin. Joka tapauksessa tuon 35 miljoonan maksamiseen tulee osallistumaan melko iso porukka, vaikka sähköautoilijat ja bensa-plugarit maksavatkin muita enemmän per auto.