Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse ajan maantiellä D:llä ilman regenerointia, mutkatiellä regen 1 tai 2 niin voi mutkiin vähän hiljentää vain kaasua himmaamalla ja matelut B:llä jolloin regen maksimilla (4)

Ja D regeneroi ainakin Volkkarissa myös, manuaalisesti jarrupolkimella. Vaimo jostain ihme syystä ajaa kesää talvea B moodissa, koska on helppoa ja kivaa. Itse raivostuin samantien tuohon, kun tottunut jo polttiksilla rullaamaan ja moottorijarruttamaan risteyksiin mahdoton ennakoida kun auto vetää heti liinat kiinni.
 
Ja D regeneroi ainakin Volkkarissa myös, manuaalisesti jarrupolkimella. Vaimo jostain ihme syystä ajaa kesää talvea B moodissa, koska on helppoa ja kivaa. Itse raivostuin samantien tuohon, kun tottunut jo polttiksilla rullaamaan ja moottorijarruttamaan risteyksiin mahdoton ennakoida kun auto vetää heti liinat kiinni.
Juu, meidän hybridissä on ongelma kun B0 estää regeneroinnin ja hidastaa vain kitkajarruilla
 
Itse ajan lähes aina regen lowlla, joka vastaa aikalailla automaattivaihteisen polttiksen moottorijarrutusta. Adaptiivista regeniä olen aina välillä kokeillut, mutta aina päätynyt takaisin lowlle. Tuo adaptiivinen siis rullaa, jos edessä ei ole ketään ja nostaa lineaarisesti regeniä, jos edellä ajava lähestyy. Kuulostaa hyvältä, mutta minusta se on hankala, kun ikinä ei tiedä mitä kaasupolkimen nosto tekee. Lisäksi hämää, kun regen voi olla voimakaskin, mutta sitten mateluvauhdissa se lähteekin pois ja pitää älytä hypätä jarrulle pysäyttämistä varten.

Käytännössä siis käytän vain D asentoa suurimmaksi osaksi, mutta ruuhkaisessa kaupunkiajossa, olen todennut B moodin tarjoaman opd:n käteväksi myös. Isojen teiden ruuhkat taas menee vakkarilla, joka hoitaa käytännössä kaiken pysäyttämisistä ohjaukseen itsekseen. Tarpeeksi hitaasti kun madellaan, niin edes rattiin ei tarvitse koskea. En varsinaisesti optimoi kulutusta, vaan ajomukavuutta näillä valinnoilla, mutta ne saattaa olla vahingossa myös kulutuksen kannalta ihan hyvät vaihtoehdot. Ehkä tuo adaptiivinen rullaus voisi olla vielä marginaalisesti parempi.
 
Ja D regeneroi ainakin Volkkarissa myös, manuaalisesti jarrupolkimella. Vaimo jostain ihme syystä ajaa kesää talvea B moodissa, koska on helppoa ja kivaa. Itse raivostuin samantien tuohon, kun tottunut jo polttiksilla rullaamaan ja moottorijarruttamaan risteyksiin mahdoton ennakoida kun auto vetää heti liinat kiinni.
Eikö regen ala heti, kun keventää poljinta? Tarvitseeko tosiaan vetää liinat kiinni jotta regeneroi?
 
Eikö regen ala heti, kun keventää poljinta? Tarvitseeko tosiaan vetää liinat kiinni jotta regeneroi?
Sehän koko D tilan pointti on, että siinä regen on jarrun takana ja auto rullaa muuten pääasiassa vapaasti.
 
Sehän koko D tilan pointti on, että siinä regen on jarrun takana ja auto rullaa muuten pääasiassa vapaasti.
Itse myös oikeastaan tykkään tuosta D tilasta. Eli Volvo V60 D6 rullaa vapaalla D tilassa (ei muuta säätöä edes). Jarrulla sitten regen.

Peugeot e-2008 ei saa rullaamaan ollenkaan, paitsi "kaasua" hieman painamalla, joka on minusta turhan hankalaa.
 
Itse myös oikeastaan tykkään tuosta D tilasta. Eli Volvo V60 D6 rullaa vapaalla D tilassa (ei muuta säätöä edes). Jarrulla sitten regen.

Peugeot e-2008 ei saa rullaamaan ollenkaan, paitsi "kaasua" hieman painamalla, joka on minusta turhan hankalaa.
Sama homma, tulee käytännössä ainoastaan D:llä ajeltua. Itsellä myös taustalla ajatus siitä että kun jarrua tulee aktiivisesti painettua niin se on ehkä paremmin takaraivossa kun tulee se tiukka tilanne jossa pitää oikeasti jarruttaa kunnolla.
 
D päällä saa ratin läpysköistä säädettyä regenin tasoa. Mutta taitaa MEBeissä ainakin palautua lähdössä aina nollalle.

KIA:ssa myös vastaava mutta siinä taitaa aina palautua 1 tai auto asentoon.

Se on kyllä ihme näissä vehkeissä että penkin asennot, radiokanavat ym kyllä muistetaan kuskin mukaan mutta sitten melkein kaikki ajamiseen liittyvä pitää resetoida kun auton sammuttaa.
 
Sehän tästä puuttuisikin, että henkilöautotkin alkaa puutumaan mäkiin, että saadaan säästettyä vähän sähköä. Ihan ku maanteillä meno ei olisi valmiiksikin jo tarpeeksi pumppaavaa :lol:
Ei tuo vaadi muuta kuin adaptiivisuuden taaksepäin. Jos takana on tilaa niin ajaisi noin ja jos siellä on joku kontissa niin jatkaisi tasaista tahtia.
 
Mitäs ajatuksia Hyundai Inster herättää? Tietysti liian pieni auto keskiverto techiläiselle, mutta sen voi ostaa vaimolle...

A-segmentin crossover-henkinen kärry siis kyseessä. Tilaa näyttäisi olevan hyvin takamatkustajillekin ja konttia on leivottu peräti 280 litran verran, takapenkitkin näkyy taittuvan tasaiseksi. Akku 42-49 kWh, WLTP-kantama 300-355 km ja kiihtyvyys 11,7-10,6 s 0-100 km/h. DC-latauksen huipputeho 120 kW ja 10-80% lataus onnistuu puolessa tunnissa optimiolosuhteissa. Ja saa kaikki elektroniset lisävarusteet ja härpäkkeet mitä vain voi toivoa.

Omaan silmään vaikuttaa varsin kiinnostavalta autolta. Korealaisilta voi onnistua halpuuttaminen paremmin kuin ranskiksilta ja on tuo ulkomuoto nyt parempi kuin Citroen e-C3:ssa, vaikka halvalta näyttääkin.

 
Mitäs ajatuksia Hyundai Inster herättää? Tietysti liian pieni auto keskiverto techiläiselle, mutta sen voi ostaa vaimolle...

A-segmentin crossover-henkinen kärry siis kyseessä. Tilaa näyttäisi olevan hyvin takamatkustajillekin ja konttia on leivottu peräti 280 litran verran, takapenkitkin näkyy taittuvan tasaiseksi. Akku 42-49 kWh, WLTP-kantama 300-355 km ja kiihtyvyys 11,7-10,6 s 0-100 km/h. DC-latauksen huipputeho 120 kW ja 10-80% lataus onnistuu puolessa tunnissa optimiolosuhteissa. Ja saa kaikki elektroniset lisävarusteet ja härpäkkeet mitä vain voi toivoa.

Omaan silmään vaikuttaa varsin kiinnostavalta autolta. Korealaisilta voi onnistua halpuuttaminen paremmin kuin ranskiksilta ja on tuo ulkomuoto nyt parempi kuin Citroen e-C3:ssa, vaikka halvalta näyttääkin.

Tuo puolentunnin 10-80% on omaan makuun aivan liikaa. Nykyinen latautuu about tuossa ajassa tai vähän alle ja luulin että keksisin jotain tekemistä latauksen yhteydessä mutta on todellisuudessa aivan myrkkyä ja tekisi mieli palata bensan 2min "lataukseen", tai no autoverotuksen takia plugarin valitsisin vaikken sitä koskaan lataisikaan.
Jos ei koskaan aja minnekään pidemmälle niin sitten varmastikin erittäinkin hyvä.
 
Jotain tässä rege-tuskailussa menee multa ohi kun oma Pösö säätää regeniä sen mukaan paljonko painaa joko kaasua tai jarrua. Mittari näyttää koko ajan paljonko regen joten jos haluaa rullailla niin pienellä pintakaasulla rullaa muttei kuluta mitään.
 
Jotain tässä rege-tuskailussa menee multa ohi kun oma Pösö säätää regeniä sen mukaan paljonko painaa joko kaasua tai jarrua. Mittari näyttää koko ajan paljonko regen joten jos haluaa rullailla niin pienellä pintakaasulla rullaa muttei kuluta mitään.
Ärsyttää että bemaria ei mistään asetuksesta saa laitettua täysin rullaavaksi. Joko säädettävä regen mikä pienimmässäkin tilassa jarruttaa tai adaptiivinen, mikä kyllä rullaa mutta sitten taas ärsyttävästi koittaa olla osumatta muihin autoilijoihin ja alkaa jarruttelemaan itsekseen jos joku edessä.
Yhden polkimen ajomoodi taas omaan makuun sellaista syöpää että muutaman kokeilun jälkeen jättänyt sähkötrukilla ajelut muille.
 
Ärsyttää että bemaria ei mistään asetuksesta saa laitettua täysin rullaavaksi. Joko säädettävä regen mikä pienimmässäkin tilassa jarruttaa tai adaptiivinen, mikä kyllä rullaa mutta sitten taas ärsyttävästi koittaa olla osumatta muihin autoilijoihin ja alkaa jarruttelemaan itsekseen jos joku edessä.
Yhden polkimen ajomoodi taas omaan makuun sellaista syöpää että muutaman kokeilun jälkeen jättänyt sähkötrukilla ajelut muille.
Kannattaa päästä eroon tuosta psykologisesta triggeristä, joka selvästikkin vaikuttaa kokemukseesi yhden polkimen ajosta.
 
Kannattaa päästä eroon tuosta psykologisesta triggeristä, joka selvästikkin vaikuttaa kokemukseesi yhden polkimen ajosta.
En aidosti ole keksinyt yhtään positiivista asiaa yhden polkimen ajosta. Ajattelin että onkohan se bemarissa vaan toteutettu huonosti ja kävin kokeilemassa Teslan model 3 ja S ja ihan yhtä negatiivinen kokemus.

Ehkä ajan väärällä tavalla mutta se että auto ei rullaa kun nostan kaasun vaan tehokkaasti hidastuu on mielestäni aika raskasta.
 
Omasta mielestä sais olla valinta haluaako 'ypa' vai vapaasti rullaava, tai 0-100 säätö ypa regeneraatioon; pelkkä ohjelmointikysymys.

Valinnan mahdollisuus olis hienoa kun mitään mekaanista ei tarvitse muuttaa, pelkällä ohjelmistolla sujuu kaikki. Jokainen sais itse kokeilla ja sovittaa itselleen sopivat asetukset. :lonely:
 
Omasta mielestä sais olla valinta haluaako 'ypa' vai vapaasti rullaava, tai 0-100 säätö ypa regeneraatioon; pelkkä ohjelmointikysymys.

Valinnan mahdollisuus olis hienoa kun mitään mekaanista ei tarvitse muuttaa, pelkällä ohjelmistolla sujuu kaikki. Jokainen sais itse kokeilla ja sovittaa itselleen sopivat asetukset. :lonely:
Minusta YPA pitää myös toimia myös kitkajarruilla jos lähtee -20C pakkasessa alppikylästä serpentiiniä alaspäin - ei saa käydä niin että voimapolkimen hidastuvuutta ei olekaan kun akku on täynnä / kyvytön lataamaan lämpötilan takia tjsp.
 
Mikäs ongelma siinä on, että auto rullaa vapaasti ilman kaasua, ja kun painat kevyesti jarrua niin ensin otetaan energiaa talteen ja vasta tietyn jarrupaineen jälkeen aletaan käyttämään myös itse jarruja?
bmw toimii juurikin noin mutta jos edellä ajaa joku muu niin rupeaa ärsyttävästi himmailemaan ja jos joku vaikka vaihtaa kehien ruuhkissa eteen pieneen väliin niin ärsyttävänkin voimakkaasti ottaa välin edellä ajavaan.
Ominaisuutta ei saa pois päältä ellei laita kiinteätä regerointia milloin ei kai rullaile ikinä.

Tämähän ei luonnollisesti bmw kuskille sovi kun on tottunut ajamaan perseessä kiinni ;)
 
Mikäs ongelma siinä on, että auto rullaa vapaasti ilman kaasua, ja kun painat kevyesti jarrua niin ensin otetaan energiaa talteen ja vasta tietyn jarrupaineen jälkeen aletaan käyttämään myös itse jarruja?
Se, että Tesla ei tee niin. Tai tekee jos repii verhoiluja ja asentelee jälkimarkkinoilta löytyviä kolmannen osapuolen liimattavia nappuloita, jotka konfitaan kännyllä tekemään jotain. Ja toivotaan et seuraava softaupdate ei riko taas vaihteeksi ihan kaikkea aftermarket kamaa. Yhden polkimen ajo on kyllä aika syöpää, vaikka Teslankin olen omistanut ja en löydä siitä mitään niin hienoa ja ylivertaista miksi se olisi parempi kuin kahden polkimen ajo.

Tuo edellämainittu BMW tasoinen ”autoregen” tapahtuu myös VAGeissakin ja lienee joku saksalaisten juttu. Tähän asti ainoastaan Mazdassa on saanut valittua takalämyillä täysin vapaata rullausta tai raskasta regeniä nostettaessa. Rattiläpyköillä sitä voi säätää lennosta oikein näppärästi.
 
Itseäni lähinnä ärsyttää jos joskus harvoin pitää koskea jarrupolkimeen, jotenkin alkanut tuntumaan todella vaivalloiselta siirtää jalkaa. Itselleni sopii erinomaisesti tuo Teslan regen on vaan niin helppoa kaupunkiajossa kun ei tarvitse kun yhtä poljinta ja regeniä voi säätää portaattomasti pienellä nilkan liikkeellä. Toki olisi raskasta pitkillä matkoilla, mutta kaikki muut kuin kaupunkiajot pidän aina autopilotin päällä muutenkin niin ei haittaa.
 
Itseäni lähinnä ärsyttää jos joskus harvoin pitää koskea jarrupolkimeen, jotenkin alkanut tuntumaan todella vaivalloiselta siirtää jalkaa. Itselleni sopii erinomaisesti tuo Teslan regen on vaan niin helppoa kaupunkiajossa kun ei tarvitse kun yhtä poljinta ja regeniä voi säätää portaattomasti pienellä nilkan liikkeellä. Toki olisi raskasta pitkillä matkoilla, mutta kaikki muut kuin kaupunkiajot pidän aina autopilotin päällä muutenkin niin ei haittaa.

Täysin tämä. Jarrupolkimelle jalan nostelu tuntuu niin vanhanaikaiselta, en enää osta autoa jossa pitää liikutella jalkaa jarrulle normiajossa koko ajan. Ei ajaessa edes enää mieti kaasua tai jarrua. Jalka liikkuu automaattisesti sen verran että pääsee sinne minne haluaa sitä nopeutta mitä haluaa.
 
Itseäni lähinnä ärsyttää jos joskus harvoin pitää koskea jarrupolkimeen, jotenkin alkanut tuntumaan todella vaivalloiselta siirtää jalkaa. Itselleni sopii erinomaisesti tuo Teslan regen on vaan niin helppoa kaupunkiajossa kun ei tarvitse kun yhtä poljinta ja regeniä voi säätää portaattomasti pienellä nilkan liikkeellä. Toki olisi raskasta pitkillä matkoilla, mutta kaikki muut kuin kaupunkiajot pidän aina autopilotin päällä muutenkin niin ei haittaa.
Tämän takia autoissa olisi syytä olla vaihtoehtoja. Itse inhoan yhden polkimen ajoa ja haluaisin option että tilanteesta riippumatta rullailisi täysin vapaasti ilman mitään regen ominaisuuksia. En ikipäivänä ostaisi autoa mikä olisi pelkästään kovasti regeneroiva kaasua nostettaessa, omaan makuun niin absoluuttisen luotaantyöntävä ajokokemus ku olla ja voi.
 
Tämän takia autoissa olisi syytä olla vaihtoehtoja. Itse inhoan yhden polkimen ajoa ja haluaisin option että tilanteesta riippumatta rullailisi täysin vapaasti ilman mitään regen ominaisuuksia. En ikipäivänä ostaisi autoa mikä olisi pelkästään kovasti regeneroiva kaasua nostettaessa, omaan makuun niin absoluuttisen luotaantyöntävä ajokokemus ku olla ja voi.
Samaa mieltä valinnanvarasta.
 
Itselleni sopii erinomaisesti tuo Teslan regen on vaan niin helppoa kaupunkiajossa kun ei tarvitse kun yhtä poljinta ja regeniä voi säätää portaattomasti pienellä nilkan liikkeellä.
Tämän takia autoissa olisi syytä olla vaihtoehtoja. Itse inhoan yhden polkimen ajoa ja haluaisin option että tilanteesta riippumatta rullailisi täysin vapaasti ilman mitään regen ominaisuuksia.
Juuri näin kuin yllä arvon kanssafoorumilaiset toteavat.

Minusta yhden polkimen ajo on ihan parasta kaupungissa ja ruuhkassa. Maantiellä se ei sitten sitä olekaan, vaikka vakkari pääosin käytössä onkin.

Teslan pitäisi minusta tarjota mahdollisuus 50% ja 0% regeniin nykyisen lisäksi. Monen muun valmistajan tass pitäisi tarjota parempaa regenin hyödyntämistä ja voimapolkimen käyttöä. Esimerkiksi Stellantiksen autot ovat tämän osalta aivan hanurista.
 
Jos tuntuu siltä että ohjaimia on liikaa, niin voisi kai ratin ja polkimet vaihtaa joystickiin. Siinä on ohjaus, kaasu, jarru sekä suunnanvalitsin kaikki samassa...
 
Parashan se olisi tietysti että autoissa saisi valita ja säätää ihan kaikkea oman mielensä mukaan. Harmittavasti näin ei vain ole. Onneksi kuitenkin ainakin Teslaan saa s3xy buttonit niin voi säätää regeniäkin sellaiseksi kun haluaa.
 
Se, että Tesla ei tee niin. Tai tekee jos repii verhoiluja ja asentelee jälkimarkkinoilta löytyviä kolmannen osapuolen liimattavia nappuloita, jotka konfitaan kännyllä tekemään jotain. Ja toivotaan et seuraava softaupdate ei riko taas vaihteeksi ihan kaikkea aftermarket kamaa. Yhden polkimen ajo on kyllä aika syöpää, vaikka Teslankin olen omistanut ja en löydä siitä mitään niin hienoa ja ylivertaista miksi se olisi parempi kuin kahden polkimen ajo.

Tuo edellämainittu BMW tasoinen ”autoregen” tapahtuu myös VAGeissakin ja lienee joku saksalaisten juttu. Tähän asti ainoastaan Mazdassa on saanut valittua takalämyillä täysin vapaata rullausta tai raskasta regeniä nostettaessa. Rattiläpyköillä sitä voi säätää lennosta oikein näppärästi.
Yhden polkimen ajo olisi omassa autossa mahdollista mutta en myöskään pidä siitä.
Ennemmin sen 0 regenin haluaisin aina startissa kuten Skodassa oli mahdollista. Siinä sen autoregenin sai myös pois päältä niin että ainoastaa jos alamäessä alkaa vauhti kiihtymään reilusti niin alkaa jarruttamaan.

Onkos kellään kokemuksia V2L adaptereista? Näyttäisi hintahaitari olevan aikamoinen 50 - 600€.
 
Tripleteissä tuo on toteutettu parhaiten.

Vakioasetuksella auto rullaa ja jarrua painettaessa regeneroi siihen asti kun akku voi ottaa kaiken vastaan ja vasta sen jälkeen käyttää normijarruja. Normaaliajossa tämä tapahtuu vasta juuri ennen kuin auto pysähtyy.

Sitten on 4 eri tasoa regenerointia tarjolla, jotka toimivat pysähdyksiin asti. Viimeinen taso on käytännössä 1 polkimen ajo.
 
Tripleteissä tuo on toteutettu parhaiten.

Vakioasetuksella auto rullaa ja jarrua painettaessa regeneroi siihen asti kun akku voi ottaa kaiken vastaan ja vasta sen jälkeen käyttää normijarruja. Normaaliajossa tämä tapahtuu vasta juuri ennen kuin auto pysähtyy.

Sitten on 4 eri tasoa regenerointia tarjolla, jotka toimivat pysähdyksiin asti. Viimeinen taso on käytännössä 1 polkimen ajo.
Tuo vastaava kuin MEB jos D päällä. Tosin ne jää ryömimään eikä pysähdy.
 
Parashan se olisi tietysti että autoissa saisi valita ja säätää ihan kaikkea oman mielensä mukaan. Harmittavasti näin ei vain ole. Onneksi kuitenkin ainakin Teslaan saa s3xy buttonit niin voi säätää regeniäkin sellaiseksi kun haluaa.

Jos s3xy-buttoneilla laittaa regenin nollaan, niin käyttääkö jarrupoljin silti regenerointia ennen jarrupaloja?
 
Sähköautojen ja lataushybridien ajoneuvoveron korottaminen lausuntokierrokselle

"Perusveron korotuksen tavoitteena on parantaa valtiontaloutta. Käyttövoimaveron muutoksella pyritään lisäksi päivittämään energiaverojärjestelmää johdonmukaisemmaksi poistamalla sähköautoille ja ladattaville hybrideille aiheutuva veroetu, joka syntyy sähkön alemmasta valmisteverosta verrattuna moottoribensiiniin.

Ajoneuvoveron korotukset
  • Sähköhenkilö- ja pakettiautojen vuosittainen ajoneuvoveron perusvero nousisi noin 53 euroa.
  • Sähköhenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 35 euroa vuodessa.
  • Ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi keskimäärin noin 38 euroa vuodessa.
  • Ladattavien bensiinikäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 40 euroa vuodessa.
  • Ladattavien dieselkäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero laskisi keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
  • Pienipäästöisten ei-ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi noin 0–11 euroa vuodessa.
 
Jos s3xy-buttoneilla laittaa regenin nollaan, niin käyttääkö jarrupoljin silti regenerointia ennen jarrupaloja?

Teslassa jarrupoljin on jarrupoljin. Sillä lisäyksellä, että blended braking saa optiona päälle että auto regeneroinnissa tuntuu samalta vaikka akku olisi täynnä (jolloin se käyttää hidastumiseen regeneroinnin lisäksi jarruja).

Itse koen yhden polkimen ajon myös epämiellyttäväksi. Ensinnäkin nopeus helposti pumppaa ja toisekseen jos se jalka tottuu että jarrulle ei mennä niin hätätilanteessa en ainakaan itseni kohdalla luota että tuo tulisi refleksinä enää.

Jollekin toiselle se vsrmasti sopii paremmin, joten siitä vaan.
 
Eipä yllätä, autoilijat on kelpo kohde lypsää rahaa ja syitä tälle keksitään aina lisää.
Melko pähkinöitä valtion budjetissa. Prosentuaalisesti taas oman Leafin verot nousee aika paljon. Enemmän tämä lienee ideologista, että voidaan näyttää omille miten vihataan kans sähköä liikkumiseen käytettynä energiana
 
Sähköautojen ja lataushybridien ajoneuvoveron korottaminen lausuntokierrokselle

"Perusveron korotuksen tavoitteena on parantaa valtiontaloutta. Käyttövoimaveron muutoksella pyritään lisäksi päivittämään energiaverojärjestelmää johdonmukaisemmaksi poistamalla sähköautoille ja ladattaville hybrideille aiheutuva veroetu, joka syntyy sähkön alemmasta valmisteverosta verrattuna moottoribensiiniin.

Ajoneuvoveron korotukset
  • Sähköhenkilö- ja pakettiautojen vuosittainen ajoneuvoveron perusvero nousisi noin 53 euroa.
  • Sähköhenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 35 euroa vuodessa.
  • Ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi keskimäärin noin 38 euroa vuodessa.
  • Ladattavien bensiinikäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero nousisi keskimäärin noin 40 euroa vuodessa.
  • Ladattavien dieselkäyttöisten hybridihenkilöautojen käyttövoimavero laskisi keskimäärin noin 140 euroa vuodessa.
  • Pienipäästöisten ei-ladattavien hybridihenkilöautojen perusvero nousisi noin 0–11 euroa vuodessa.

Jos tuo toteutuessaan nostaa sähköauton verotusta vielä nykyisestään, niin lähtee kyllä sähköauto kiertoon ja vaihdan takaisin dieseliin.
Vituttaa jo nyt maksella sähköautosta tuplasti veroa vuodessa verrattuna bensa-autoon. Nuo korotukset jos toteutuu niin sitten sähköautosta maksellaan jo samaa veroa kuin diesel-tupruttajasta.
Ostan vanhan 200D louskuttajan ja rekisteröin pakuksi stana.
 
Ensimmäiset koeajoraportit Q6:sta on vihdoin päästetty ilmoille. Tässä Autogefuhlin raportti.



Kyllähän tuolla ajalisi. Hyvin hiljaiseksi kaveri sanoo myös tuota laitosta. Oman silmään pirun nätti SUV tuon värisenä.

Tuossa toinenkin, hieman eri asioita esillä:

 
Viimeksi muokattu:
Tripleteissä tuo on toteutettu parhaiten.

Vakioasetuksella auto rullaa ja jarrua painettaessa regeneroi siihen asti kun akku voi ottaa kaiken vastaan ja vasta sen jälkeen käyttää normijarruja. Normaaliajossa tämä tapahtuu vasta juuri ennen kuin auto pysähtyy.

Sitten on 4 eri tasoa regenerointia tarjolla, jotka toimivat pysähdyksiin asti. Viimeinen taso on käytännössä 1 polkimen ajo.
Ei ole tripletissä yhden polkimen ajoa, ei ainakaan Seatissa. Eikä tripletin toteutus ole parhain mahdollinen. Esimerkiksi Ioniq 5:ssä on vielä enemmän valinnanvaraa miten auto käyttäytyy regenin osalta. Siinä taitaakin olla kaikki mahdolliset vaihtoehdot valittavissa.
 
Hyundain ja Kian sähkäreissä joku tietoturvapuute/ominaisuus jonka kautta onnistuu ilmeisesti uuden avaimen generoiminen helposti ja auton varastaminen.
Uutisessa tosin mainitaan että muidenkin merkkien varastamiseen olisi vastaavan tyyppisiä laitteita.
"Hyundai and Kia aren't alone in this high-tech fight. The same resellers offer console-like devices that can brute force key combinations for modern Infiniti, Lexus, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Subaru and Toyota vehicles, among other makes not sold in the U.S."

Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 Are Newest Victims Of 'Game Boy' Hack
Using a small "Game Boy"-like device, thieves are able to steal Hyundai and Kia EVs in just seconds.

 
Ei ole tripletissä yhden polkimen ajoa, ei ainakaan Seatissa. Eikä tripletin toteutus ole parhain mahdollinen. Esimerkiksi Ioniq 5:ssä on vielä enemmän valinnanvaraa miten auto käyttäytyy regenin osalta. Siinä taitaakin olla kaikki mahdolliset vaihtoehdot valittavissa.
Oletin että kun e-Upissa tuo on, että olisi niissä muissakin.

Vaihtaminen tilasta toiseen onnistuu myös helposti ajaessa, irroittamatta katsetta liikenteestä.
 
Eipä yllätä, autoilijat on kelpo kohde lypsää rahaa ja syitä tälle keksitään aina lisää.

Joo se onnistuu käyttövoimasta huolimatta! Syntien synti. Onneksi julkinen liikenne pelaa hyvin isojen kaupunkien ulkopuolella, eiku…

Itsellä toinen vuosi jäljellä ”liisausta” sähkäristä ja nykymenolla se on joko paluu bensaan tai elämäni ensimmäinen diesel-auto.

Siinäpä sitten katsovat miten liikenteen sähköistymistavoitteille käy…näemmä nykyinen hallitus ei sitä ainakaan aja.
 
Sinänsä tosiaan kumma kun bensa ja diesel vaan halpenee ja sähköautoille tulee lisää veroja. Eli ilmeisesti liikenteen sähköistäminen ei ole yhteiskunnan tavoite vaan polttomoottoreilla jatkaminen hamaan tulevaisuuteen. Erikoista sinänsä kun joku vuosi sitten tuosta sähköistymisestä puhuttiin niin paljon ja että sillä saadaan päästöjä alas, mutta nyt sitten vähin äänin luovutaankin koko hommasta? Samaan aikaan sitten puhutaan että suomelle tulee miljardien eurojen eu sakot kun ei päästä päästötavoitteisiin. Luulisi että olisi veronmaksajiöle halvempaa jakaa ilmaiseksi sähköautot ihmisille kun maksaa vuosittain mahdollisesti kymmenien miljardien eu sakkoja ulkomaille?
 
Kyllä se eteen tulee kun vuosikymmen etenee, sinällään hiukan järjetöntä tämä lyhytaikainen näpettely.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 669
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom