- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 2 101
En kyllä moisesta mitään maksaisi mut jos se jossain autossa on niin ei niin väliä kunhan ei ole semmoinen avautuva. Volvon lasikaton luukun narinaa kun on talvella kuunnellut niin hyi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö kaikki Teslat esimerkiksi ole sellaisia.Missäs vehkeessä on lasikatto ilman verhoa? Sellaisista kannattaa kyllä pysyä kaukana.
Panoramakaton hienous varmaan riippuu vahvasti myös ajoreiteistä. Itselläni ei moista ole, mutta takseissa kokenut eri kaupungeissa Suomessa ja muualla Euroopassa - onhan se ihan hienoa ajella keskustassa ja katsella rakennuksia ikkunoista ja jatkaa katonki läpi.
Jos ajot olisivat pelkkää motaria päivisin, niin ei varmaan paljoa taivasta jaksakaan ihastella paria kertaa enempää.
Eikö kaikki Teslat esimerkiksi ole sellaisia.
Mikään muu lasi ei ole mistään omistamastani autosta koskaan hajonnut. Ei se toki tarkoita etteikö voisi hajota, mutta todennäköisyys vaikuttaa aika pieneltä.
BYD:t ei taida olla hellekelien autoja, nallella haasteita latauksien kanssa "kusitauoilla Lappiin" testissään.
Kun olisikin ero tuo. Pikalatureiden hinnat vaan alkaa olee sellaiset että kohtuu pienikulutuksiseen bensa tai dieselautoon verrattuna säästö on joko pieni tai olematon.
Laskin niin viime reissulla sähköllä ajo maksoi 9,53€/100km ja 7litraa kuluttavalla bensalla olisi ollut 12,6€.
Heittämällä olisin maksanut tuon erotuksen jos olisin selvinnyt 2minuutin odottelulla puolentunnin sijaan.
Epäilen että se koko "regenointi" on vain auton mittaristoon tuotettu virtuaalinen show, joilla kuljettajaa kusetetaan luulemaan saavuttavanssa jotakin, mitä ei koskaan saavuteta.
Tätä ajatusta tukee myös omat testaukseni. Kun maantieajossa on ottaa regenoinnin kokonaan pois päältä, tippuu kulutus 1 kWh/100 km.
Sitten toisaalta tämä kaveri kehuu 6kk omistamisen jälkeen autoa ja asuu australiassa. Ota näistä nyt sitten selvää
Ei tuo kyllä Teslassa ainakaan mitään haittaa ettei ole verhoa. Ei häikäise yhtään auringon paiste eikä aurinko paista tuon läpi kuumasti. En tiedä mitä lasia tuo on, mutta todella hyvä tummennus ym. ominaisuudet kyllä.Missäs vehkeessä on lasikatto ilman verhoa? Sellaisista kannattaa kyllä pysyä kaukana.
Lähinnä meinasin tuota kommenttia ylikuumenemiseen ja ettei toimisi kuumissa olosuhteissa.Tämä heppu kommentoi näin videoonsa: Admittedly I don't drive 1000km on a regular basis, it's good enough for my daily ride.
Eipä sitä varmaan huomaa huonoja puolia lataamisessa tai tehorajoissa jos ajelee vaan pikkuajoja. Varmaan tuo semmoiseen nurkka-ajoon riittää siten.
Taitaa nuo Teslan kattolasit olla vähän pidemmälle mietittyjä kun että olisi lätkästy perus lasi vaan katolle. Nuo teslan kattolasit mm. suodattaa 99% uv säteilystä ja kestää 4x auton painon.Ei tuo kyllä Teslassa ainakaan mitään haittaa ettei ole verhoa. Ei häikäise yhtään auringon paiste eikä aurinko paista tuon läpi kuumasti. En tiedä mitä lasia tuo on, mutta todella hyvä tummennus ym. ominaisuudet kyllä.
Ja saahan tuohon verhon laitettua jos jostain syystä kaipaisi, itse en ole kyllä yhtään kaivannut. Ja kuten sanottua niin lapset ainakin tykkäävät tuosta lasikatosta todella paljon. Vielä kun oli selkä menosuuntaan oleva istuin josta ei nähnyt sivuille ulos niin tuo olisi ihan huikea 2-3 vuotiaan mielestä.
Jos otetaan Teslaratin antamat fanilasit pois, voi todeta samaa jokikisestä muustakin lasikatosta. Eli ne kestää ja ei ole mitään peruslasia. Järki käteen nyt. Jos luulee et Tesla on ainoa, kannattaa mennä FB-rinkirunkkuryhmään. Lasikatto on vaan paska, vaikka Teslan omistajalle se voikin tulla yllätyksenä et jotkut haluaa jopa eri asioita kuin mitä valmistaja tarjoaa.Taitaa nuo Teslan kattolasit olla vähän pidemmälle mietittyjä kun että olisi lätkästy perus lasi vaan katolle. Nuo teslan kattolasit mm. suodattaa 99% uv säteilystä ja kestää 4x auton painon.
Orja pitää katseen tiessä/liikenteessä. (hän kertoi matkustaja kokemuksia),Jos kuski katselee ajon aikana maisemia kattoikkunan kautta, niin kannattaa viedä ajokortti takaisin poliisilaitokselleMutta tämä aihe kuuluisi ehkä johonkin muuhun ketjuun, kun ei tällä ole mitään tekemistä sähköautojen kanssa.
BYD:t ei taida olla hellekelien autoja, nallella haasteita latauksien kanssa "kusitauoilla Lappiin" testissään.
Taitaa nuo Teslan kattolasit olla vähän pidemmälle mietittyjä kun että olisi lätkästy perus lasi vaan katolle. Nuo teslan kattolasit mm. suodattaa 99% uv säteilystä ja kestää 4x auton painon.
UV säteilyä kai autonlasit muutenkin suodattaa varsin tehokkaasti, mutta tuosta kestävyydestä että ymmärtäisi mitä se tarkoittaa.Taitaa nuo Teslan kattolasit olla vähän pidemmälle mietittyjä kun että olisi lätkästy perus lasi vaan katolle. Nuo teslan kattolasit mm. suodattaa 99% uv säteilystä ja kestää 4x auton painon.
Tuolle lasille oli haettu patentti Cybertruckiin mut onko tuotannossa kaikissa autoissa?
Tosiaan itsellä latausten keskihinnaksi on tullut nyt 10 000 kilsan osalta 4,70€/100km ja edellisellä bensa-autolla vastaava luku oli 11,50€/100km. Eli alle puolet maksaa sähkiksellä. Kulutukset oli 22kWh/100km ja 7,1l/100km. Suurin osa kilsoista menee tietysti kotilatauksella eli pelkän pikalatauksen kilometri kuluksi tulee enemmän. Mutta polttiksella ei ole vaihtoehtoja, vaan pakko käydä julkisella, kun ei sitä bensaa yleensä kotihanasta tule.Tuosta kun laskee niin 20kWh/100km kulutuksella sähkön hinta on yli 47snt/kWh. Tuohon kulutukseen lataushäviöineen pääsee aika moni auto. Jos alla on fat e-tron niin sitten voi kulutus olla suurempi, mutta sitten vastaava auto bensakoneella kuluttaisi paljon enemmän kuin 7 litraa/100km.
Alle 40 senttiä pääsee suurimmalla osalla julkisista latureista. Omalla autolla olen laskenut konservatiiviseksi lukemaksi 7€/100km julkisilla pikalatureilla. Todellisuudessa vielä vähemmän. Kotona ja hotelleissa sitten missä oikeasti se suurin osa wattitunneista tulee ladattua, on hinta puoli-ilmaista verrattuna polttikseen.
Tesla claims that the glass roof in its vehicles can withstand 4x the weight of the car.
Missäs vehkeessä on lasikatto ilman verhoa? Sellaisista kannattaa kyllä pysyä kaukana.
, hyvä kuvaus, lisätään parilainaustaJa Polestar 2, itse lasin tummuudesta ei kokemusta.
Toki sinne tämmösen kämäsen saa laitettua:
Polestar Extras
www.polestar.com
Mitä se sisältää?
Panoraamalasikaton aurinkosuoja, sisältää säilytyspussin suojalaukun
Kuvaus
Tämä panoraamakattoon tarkoitettu kokoontaitettava kevyt aurinkosuoja on valmistettu verkkokankaasta, ja se auttaa vähentämään auringon häikäisyä kaikkien matkustajien osalta. Se on helppo asentaa ja irrottaa ja säilyttää kätevästi omassa pussissaan suojalaukussaan, kun ei ole käytössä autossa.
Mulla on ollut neljässä viimeisimmässä autossa lasikatto tai kattoluukku ja samaan aikaan ko. autojen kanssa on tallista löytynyt auto ilman lasia katolla. Bemarissa räjähti lasi sisään omia aikojaan, olisiko syynä ollut jokin pintajännitys. Kattoluukku on "ihan kiva", mutta Suomen olosuhteissa mekanismin kesto ei herätä luottamusta ainakaan bemarissa tai VW:ssä. Teslan lasikatto on hyvä siinä, että se ei häikäise.Jos otetaan Teslaratin antamat fanilasit pois, voi todeta samaa jokikisestä muustakin lasikatosta. Eli ne kestää ja ei ole mitään peruslasia. Järki käteen nyt. Jos luulee et Tesla on ainoa, kannattaa mennä FB-rinkirunkkuryhmään. Lasikatto on vaan paska, vaikka Teslan omistajalle se voikin tulla yllätyksenä et jotkut haluaa jopa eri asioita kuin mitä valmistaja tarjoaa.
Ostin pari vuotta sitten auton jossa oli lasinen kattoluukkuikkuna ja verhoilun sai vedettyä sen eteen. meni melkein vuosi kun seuraavana keväänä muistin että ainiin täällähänä on visiin kattoluukkuki jossainAika gimmick -tason pelleilyä se on, vähän kuin joku kattoluukkukin
Olisi kysymyskin. Mikä on fiksuin sähköauto 25-30k hintaluokassa, kun vuosimalli on vähintään 2021, kilsoja alle 60tkm ja akkua väh. 60 kWh? Voiko akun lämmityksestä haaveilla noilla spekseillä?
Viiden vuoden välein akku vaihtoon? Pikalataus on aina myrkkyä akun kestolle.![]()
Electric car battery charges in under five minutes in track test
The charging time is much quicker than even the fastest-charging batteries currently on the market.www.bbc.com
10-80% lataus 4min 37sec. Ei ehdi enää lounastaa, kahvia eikä vanhat sedät edes kusta loppuun.
Lähde lupasi 4000 syklin jälkeen akku on vielä 80% uuden kapasta. Tosin heti perään selitetään kuinka kaksi latausta 0-50% lasketaan sykliksi. Teknisesti joo, mutta kulumisen kannalta tuo vastaa jotain 0,2 sykliä eli ei todellakaan sama asia. Akun kokoakaan ei kerrottu, kuten ei auton kulutustakaan. Sanottiin vaan range, joka oli 200km eli ei kovin kaksinen.Viiden vuoden välein akku vaihtoon? Pikalataus on aina myrkkyä akun kestolle.
Puhutaan 350kW lataustehosta ja 6min 0-100% latauksesta. Tuo tarkoittaa, että jos mitään häviöitä ei ole, niin akku on maksimissaan 35kWh kokoinen.![]()
Electric car battery charges in under five minutes in track test
The charging time is much quicker than even the fastest-charging batteries currently on the market.www.bbc.com
10-80% lataus 4min 37sec. Ei ehdi enää lounastaa, kahvia eikä vanhat sedät edes kusta loppuun.
Puhutaan 350kW lataustehosta ja 6min 0-100% latauksesta. Tuo tarkoittaa, että jos mitään häviöitä ei ole, niin akku on maksimissaan 35kWh kokoinen.
10-80% latausajoista ei voi suoraan ekstrapoloida 0-100% aikaa tai akun kokoa. 80-100% voi 10min tms.
Eihän sitä latausaikaa tuossa extrapoloitukaan, vaan laskettiin arvio sille, kauanko tuolla samalla teholla kestäisi 100 % akun lataus, jotta voidaan helposti laskea arvio akun kapasiteetista.
Regenerointi on parempi vaihtoehto kitkajarruille, joita ei usein tarvitse käyttää maantiellä. Parashan on antaa auton rullata, ja maantiellä on sitä tilaa rullailla.
Kaupungissa ero voi olla hyvinkin merkittävä, mikäli ajaa liikenteessä missä ei ole mahdollista antaa auton rullata ja hidastua vain vierintävastuksen ja ilmanvastuksen avulla.
Jos lasketaan, että regeneroidessa liike-energiaa sähköenergiaksi tulee hukkaa 20% ja kiihydytettäessä sähköenergiaa liike-energiaksi hukataan 10% energiasta, niin regeneroinnilla saa talteen suunnilleen 70% siitä energiasta joka tarvitaan hidastusta edeltävän nopeuden saamiseksi uudelleen. Luvut keksin hatusta.Osaatko sinä tai joku muu sanoa, että paljonko on yhden kaupunkinopeudessa tehdyn regenointijarrutuksen akkuun tuottama energiamäärä noin suurin piirtein?
Sepä siinä on että niin ei voi tehdä. Kun SoC on aidosti korkea, ei voi ladata enää samalla teholla, sillä jotta virta kulkee pitää olla potentiaaliero eli jännite jota laturi antaa ei voi olla tismalleen sama kuin akun jännite. Tällöin ei virta kulkisi. Jossain kohtaan tulee vastaan raja ettei voi pitää jännite-eroa yhtä korkealla, sillä jos akun maksimijännite ylittyy, se vaurioituu.
Vaikka akun sisäinen resistanssi olisi kuinka pieni, suhteellisesti et voi täydellä teholla ladata kun akku lähestyy täyttä. Puhun tässä fyysisesti/kemiallisesti täydestä, en siitä mitä auto kertoo, se voi olla ihan jotain muuta.
Eli varsinkin jos akun nettokapasiteettia koitetaan laskea, tuo tapa ei ole välttämättä kovinkaan tarkka.
Saahan lyijyakunkin ladattua 0-100% vaikka minuutissa, jos akun koko on ylimitoitettu, eli bufferia on paljon. Otetaan vaikka megawattitunnin kokoinen lyijyakusto, josta käytetään 10kWh 0-100% alueena. Megawattitunnin akustoon menee 10kWh alta aikayksikön oli kemia mikä tahansa.
En minä laskenut mitään, vaan otin suoran quoten artikkelista:Et nyt ymmärtänyt mitä tässä laskettiin. Tässä ei ole siis väitetty latausnopeudesta yhtään mitään. Se, että lataus hidastuu välillä 80%-100% ei vaikuta millään tavalla akun kapasiteettiin. Ei ole siis kukaan väittänyt, että akku latautuisi tuolla välillä yhtä nopeasti kuin 10%-80% välillä.
Kyse oli siitä, että jos oletetaan, että tuo 10%-80% väli latautuu täydellä teholla, eli 350 kW teholla ja se kestää 4 min 37 sek, niin tästä voidaan laskea että 70 % akun kapasiteetista on maksimissaan 350 kW * 4,62/60 h = 26,95 kWh, joten 100 % akun kapasiteetista on maksimissaan 26,95/0,7 = 38 kWh
Ja tämän saman laskutoimituksen voi tehdä toisella tapaa arvioimalla tuota latausaikaa niin, että jos 70 %:n lataaminen kestää 4 min 37 sek, niin 100 % lataaminen "kestää" 6 min 36 sek. Joten maksimilataustehosta voidaan sitten laskea 350 kW * 6,6/60 h = 38 kWh. Ja tämä on siis maksimi sillä oletuksella, että tuo 10%-80% väli olisi latautunut koko ajan 350 kW teholla. Ja koska näin ei varmasti ole, vaan latausteho on paikoin ollut hitaampikin, niin se tarkoittaa sitä, että akun kapasiteetti on pienempi kuin tuo 38 kWh. Sitä tarkemmin emme voi sitä laskea, koska emme tiedä todellista lataustehoa välillä 10%-80%. Mutta noilla tiedoilla pystyimme laskemaan, mikä se akun kapasiteetti voi maksimissaan olla.
zepillä oli vain pieni laskuvirhe tuossa, kun mainitsi että 100% lataus olisi 6 min. Se on siis 6,6 min. Ja edelleen korostan, että tässä ei siis tehdä mitään oletuksia, väitteitä tai laskuja siitä, kauanko 0-100 % lataaminen oikeasti kestää, vaan noita oletuksia käytettiin vain siihen, että lasketaan mikä tuo akun kapasiteetti voi maksimissaan olla, sillä oletuksella että maksimilatausteho on 350 kW.
En minä laskenut mitään, vaan otin suoran quoten artikkelista:
These factors prevented the firm from recreating laboratory results, in which it says the battery can charge from 0% to 100% in six minutes.
…
The powerful 350kW DC superfast chargers that it requires are publicly available in the UK but are not yet widespread.
Anyway, akku on säälittävän kokoinen. Oli se sitten 35 vai 38kWh
Kyse oli siitä, että jos oletetaan, että tuo 10%-80% väli latautuu täydellä teholla, eli 350 kW teholla
Et nyt ymmärtänyt mitä tässä laskettiin. Tässä ei ole siis väitetty latausnopeudesta yhtään mitään. Se, että lataus hidastuu välillä 80%-100% ei vaikuta millään tavalla akun kapasiteettiin. Ei ole siis kukaan väittänyt, että akku latautuisi tuolla välillä yhtä nopeasti kuin 10%-80% välillä.
Kyse oli siitä, että jos oletetaan, että tuo 10%-80% väli latautuu täydellä teholla, eli 350 kW teholla ja se kestää 4 min 37 sek, niin tästä voidaan laskea että 70 % akun kapasiteetista on maksimissaan 350 kW * 4,62/60 h = 26,95 kWh, joten 100 % akun kapasiteetista on maksimissaan 26,95/0,7 = 38 kWh
Ja tämän saman laskutoimituksen voi tehdä toisella tapaa arvioimalla tuota latausaikaa niin, että jos 70 %:n lataaminen kestää 4 min 37 sek, niin 100 % lataaminen "kestää" 6 min 36 sek. Joten maksimilataustehosta voidaan sitten laskea 350 kW * 6,6/60 h = 38 kWh. Ja tämä on siis maksimi sillä oletuksella, että tuo 10%-80% väli olisi latautunut koko ajan 350 kW teholla. Ja koska näin ei varmasti ole, vaan latausteho on paikoin ollut hitaampikin, niin se tarkoittaa sitä, että akun kapasiteetti on pienempi kuin tuo 38 kWh. Sitä tarkemmin emme voi sitä laskea, koska emme tiedä todellista lataustehoa välillä 10%-80%. Mutta noilla tiedoilla pystyimme laskemaan, mikä se akun kapasiteetti voi maksimissaan olla.
zepillä oli vain pieni laskuvirhe tuossa, kun mainitsi että 100% lataus olisi 6 min. Se on siis 6,6 min. Ja edelleen korostan, että tässä ei siis tehdä mitään oletuksia, väitteitä tai laskuja siitä, kauanko 0-100 % lataaminen oikeasti kestää, vaan noita oletuksia käytettiin vain siihen, että lasketaan mikä tuo akun kapasiteetti voi maksimissaan olla, sillä oletuksella että maksimilatausteho on 350 kW.
Lukematta artikkelia, voiko tätä oletusta tehdä?
Valitettavasti oli pakko ottaa mustilla penkeillä jotta sai 20tkm ilmaista superia ja vältti samalla kivat 13ke tullia mitä heinäkuussa tulee voimaan jos olisi jäänyt odottamaan alunperin tilattuja valkoisia jakkaroita...
Onko noista tarkempaa tietoa, minkä verran millekin valmistajalle noita tulleja tulee? Kun ymmärsin että nuo rangaistustullit ovat valmistajakohtaisia. Saa nähdä nostaako Tesla pysyvästi hintoja, vai siirtääkö tuotannon EU-alueelle toimitettaville autoille pois Kiinasta. Toivottavasti jälkimmäinen.
Hauska tilanne heinäkuun jälkeen, jos pienempi kolmonen maksaa 10k enemmän kun Y. Itse valitsisin silti kolmosen, mutta uskoisin 95% näiden välillä miettivistä päätyvän siihen Y:hyn vaikkeivat niitä tiloja tarvitsisikaan.Mitä itse kuullut niin Teslalle tulisi se keskiarvo 21% jos neuvottelut ei johda mihinkään.
Saic (mm. mg4) saisi 38,1%
Netistähän noita löytää lisää