Et nyt ymmärtänyt mitä tässä laskettiin. Tässä ei ole siis väitetty latausnopeudesta yhtään mitään. Se, että lataus hidastuu välillä 80%-100% ei vaikuta millään tavalla akun kapasiteettiin. Ei ole siis kukaan väittänyt, että akku latautuisi tuolla välillä yhtä nopeasti kuin 10%-80% välillä.
Kyse oli siitä, että jos oletetaan, että tuo 10%-80% väli latautuu täydellä teholla, eli 350 kW teholla ja se kestää 4 min 37 sek, niin tästä voidaan laskea että 70 % akun kapasiteetista on maksimissaan 350 kW * 4,62/60 h = 26,95 kWh, joten 100 % akun kapasiteetista on maksimissaan 26,95/0,7 = 38 kWh
Ja tämän saman laskutoimituksen voi tehdä toisella tapaa arvioimalla tuota latausaikaa niin, että jos 70 %:n lataaminen kestää 4 min 37 sek, niin 100 % lataaminen "kestää" 6 min 36 sek. Joten maksimilataustehosta voidaan sitten laskea 350 kW * 6,6/60 h = 38 kWh. Ja tämä on siis maksimi sillä oletuksella, että tuo 10%-80% väli olisi latautunut koko ajan 350 kW teholla. Ja koska näin ei varmasti ole, vaan latausteho on paikoin ollut hitaampikin, niin se tarkoittaa sitä, että akun kapasiteetti on pienempi kuin tuo 38 kWh. Sitä tarkemmin emme voi sitä laskea, koska emme tiedä todellista lataustehoa välillä 10%-80%. Mutta noilla tiedoilla pystyimme laskemaan, mikä se akun kapasiteetti voi maksimissaan olla.
zepillä oli vain pieni laskuvirhe tuossa, kun mainitsi että 100% lataus olisi 6 min. Se on siis 6,6 min. Ja edelleen korostan, että tässä ei siis tehdä mitään oletuksia, väitteitä tai laskuja siitä, kauanko 0-100 % lataaminen oikeasti kestää, vaan noita oletuksia käytettiin vain siihen, että lasketaan mikä tuo akun kapasiteetti voi maksimissaan olla, sillä oletuksella että maksimilatausteho on 350 kW.