Yleistä keskustelua sähköautoista

Se tuo kyllä sitä valoa kabiiniin mutta tämä tarkoittaa myös että aurinko voi paistaa ikävästi. Aurinkon häikäisy oli juurikin syy miksi luovuin tuosta. Kaiken kaikkiaan turha juttu.

Missäs vehkeessä on lasikatto ilman verhoa? Sellaisista kannattaa kyllä pysyä kaukana.
 
En kyllä moisesta mitään maksaisi mut jos se jossain autossa on niin ei niin väliä kunhan ei ole semmoinen avautuva. Volvon lasikaton luukun narinaa kun on talvella kuunnellut niin hyi.
 
Missäs vehkeessä on lasikatto ilman verhoa? Sellaisista kannattaa kyllä pysyä kaukana.
Eikö kaikki Teslat esimerkiksi ole sellaisia.

Lasikatto on ihan kiva, mutta muutamassa autossa kun sellainen on ollut niin en kyllä siitä maksaisi yhtään lisähintaa autoa hankkiessa. Useimmiten sitä tuli kuitenkin ajeltua verho kiinni, koska talvella oli liian pimeää, että siitä olis juuri mitään hyötynyt ja kesällä taas aurinko kuumottaa muutenkin kabiinissa liikaa.
 
Panoramakaton hienous varmaan riippuu vahvasti myös ajoreiteistä. Itselläni ei moista ole, mutta takseissa kokenut eri kaupungeissa Suomessa ja muualla Euroopassa - onhan se ihan hienoa ajella keskustassa ja katsella rakennuksia ikkunoista ja jatkaa katonki läpi.

Jos ajot olisivat pelkkää motaria päivisin, niin ei varmaan paljoa taivasta jaksakaan ihastella paria kertaa enempää.

Jos kuski katselee ajon aikana maisemia kattoikkunan kautta, niin kannattaa viedä ajokortti takaisin poliisilaitokselle :) Mutta tämä aihe kuuluisi ehkä johonkin muuhun ketjuun, kun ei tällä ole mitään tekemistä sähköautojen kanssa.
 
Mikään muu lasi ei ole mistään omistamastani autosta koskaan hajonnut. Ei se toki tarkoita etteikö voisi hajota, mutta todennäköisyys vaikuttaa aika pieneltä.

Muistan itsellä yhden tapauksen. Seisoin liikennevaloissa ja takalasi hajosi yllättäen pamauksen kera.

Syystä en ole varma mutta autosta putosi kerran suksiboksi ajossa olisko se kolauttanut kattoa ja jäänyt jotain jännityksiä. Helle oli myös ja ilmastointi kovalla. Mitään (ilmakiväärin)luotia ei löytynyt tjms. joten en usko että oli ulkoinen syy. Aika pieniksi murusiksi meni kun ei tainnut olla mitään turvalasia.
 


BYD:t ei taida olla hellekelien autoja, nallella haasteita latauksien kanssa "kusitauoilla Lappiin" testissään.
 
Liikennevaloissa lasikatosta on joskus hyötyä, kun näkee valot paremmin sen kautta kuin kuikuilla tuulilasin kautta. Mutta ei ole kyllä käynyt kertaakaan mielessä että Teslaan olisi tarvinnut verhon katon suojaksi. Ei ainakaan vielä ole tullut tilannetta vastaa, että aurinko olisi häikäissyt. Katto on itseasiassa niin tumma, että sen läpi voi katsoa suoraan aurinkoon paljain silmin ilman ongelmia.
En kyllä tiedä alkaisinko maksamaan erikseen tuosta.
 
Kun olisikin ero tuo. Pikalatureiden hinnat vaan alkaa olee sellaiset että kohtuu pienikulutuksiseen bensa tai dieselautoon verrattuna säästö on joko pieni tai olematon.
Laskin niin viime reissulla sähköllä ajo maksoi 9,53€/100km ja 7litraa kuluttavalla bensalla olisi ollut 12,6€.
Heittämällä olisin maksanut tuon erotuksen jos olisin selvinnyt 2minuutin odottelulla puolentunnin sijaan.

Joko olet käyttänyt premium hinnoiteltuja latureita tai auto on iso tai kaasujalka painava.

Tuosta kun laskee niin 20kWh/100km kulutuksella sähkön hinta on yli 47snt/kWh. Tuohon kulutukseen lataushäviöineen pääsee aika moni auto. Jos alla on fat e-tron niin sitten voi kulutus olla suurempi, mutta sitten vastaava auto bensakoneella kuluttaisi paljon enemmän kuin 7 litraa/100km.

Alle 40 senttiä pääsee suurimmalla osalla julkisista latureista. Omalla autolla olen laskenut konservatiiviseksi lukemaksi 7€/100km julkisilla pikalatureilla. Todellisuudessa vielä vähemmän. Kotona ja hotelleissa sitten missä oikeasti se suurin osa wattitunneista tulee ladattua, on hinta puoli-ilmaista verrattuna polttikseen.


Epäilen että se koko "regenointi" on vain auton mittaristoon tuotettu virtuaalinen show, joilla kuljettajaa kusetetaan luulemaan saavuttavanssa jotakin, mitä ei koskaan saavuteta.

Tätä ajatusta tukee myös omat testaukseni. Kun maantieajossa on ottaa regenoinnin kokonaan pois päältä, tippuu kulutus 1 kWh/100 km.

Regenerointi on parempi vaihtoehto kitkajarruille, joita ei usein tarvitse käyttää maantiellä. Parashan on antaa auton rullata, ja maantiellä on sitä tilaa rullailla.

Kaupungissa ero voi olla hyvinkin merkittävä, mikäli ajaa liikenteessä missä ei ole mahdollista antaa auton rullata ja hidastua vain vierintävastuksen ja ilmanvastuksen avulla.

Sitähän se hypermiling on, myös polttiksella. Vältetään kitkajarrujen sekä myös moottorijarrun käyttöä mahdollisimman paljon. Esim bemarin polttiksien eco moodin saa laittamaan vaihteen vapaalle kun nostaa jalan kaasulta. Näin saavutetaan pienin mahdollinen kulutus käyttövoimasta riippumatta. Se vain ei ole joka tilanteessa käytännöllistä.
 
Sitten toisaalta tämä kaveri kehuu 6kk omistamisen jälkeen autoa ja asuu australiassa. Ota näistä nyt sitten selvää


Tämä heppu kommentoi näin videoonsa: Admittedly I don't drive 1000km on a regular basis, it's good enough for my daily ride.

Eipä sitä varmaan huomaa huonoja puolia lataamisessa tai tehorajoissa jos ajelee vaan pikkuajoja. Varmaan tuo semmoiseen nurkka-ajoon riittää siten.
 
Viimeksi muokattu:
Missäs vehkeessä on lasikatto ilman verhoa? Sellaisista kannattaa kyllä pysyä kaukana.
Ei tuo kyllä Teslassa ainakaan mitään haittaa ettei ole verhoa. Ei häikäise yhtään auringon paiste eikä aurinko paista tuon läpi kuumasti. En tiedä mitä lasia tuo on, mutta todella hyvä tummennus ym. ominaisuudet kyllä.

Ja saahan tuohon verhon laitettua jos jostain syystä kaipaisi, itse en ole kyllä yhtään kaivannut. Ja kuten sanottua niin lapset ainakin tykkäävät tuosta lasikatosta todella paljon. Vielä kun oli selkä menosuuntaan oleva istuin josta ei nähnyt sivuille ulos niin tuo oli ihan huikea 2-3 vuotiaan mielestä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt VW ID.7:aa katselemassa ja todennäköisesti lasikatollista, enkä todellakaan ajatellut että se on lähtökohtaisesti itseä/kuskia varten, vaan perheelle kiva lisä. Volkkarissa sen saa suhteellisen kätevästi himmennettyä, ja ainakin kesäkeleillä se tuo mukavaa avaruutta autoon. Hintakin mielestäni suhteellisen kohdillaan, kun maksaa käytännössä tonnin ekstraa.
 
Tämä heppu kommentoi näin videoonsa: Admittedly I don't drive 1000km on a regular basis, it's good enough for my daily ride.

Eipä sitä varmaan huomaa huonoja puolia lataamisessa tai tehorajoissa jos ajelee vaan pikkuajoja. Varmaan tuo semmoiseen nurkka-ajoon riittää siten.
Lähinnä meinasin tuota kommenttia ylikuumenemiseen ja ettei toimisi kuumissa olosuhteissa.
Tuossa Björnin ajamassa autossa ei tainnut myöskään ollut sitä fixausta tehty että toimisi Teslan latureilla.

Mutta mielenkiintoisia vehkeitä kaikki. Kilpailu tekee hyvää
 
Lasikattoisia autoja mitä on omistanut perhevankkureista hothatchiin, niin en senttiäkään siitä maksaisi. Ei kyllä kertaakaan ole muksut tai matkustajatkaan olleet haltioissa moisesta. Enemmänkin tuli ”voiko tän sulkee, kun aurinko heijastaa” tason pyyntöjä, kun takapenkillä harvemmin aurinkolaseja tarttee. Aika gimmick -tason pelleilyä se on, vähän kuin joku kattoluukkukin. Jos haluaisin nauttia ”avarasta tunteesta” tai millä näitä nyt yritetäänkin myydä, niin hankkisin avoauton. Ei liity mitenkään mihinkään tosin, mutta turha se on.
 
Ei tuo kyllä Teslassa ainakaan mitään haittaa ettei ole verhoa. Ei häikäise yhtään auringon paiste eikä aurinko paista tuon läpi kuumasti. En tiedä mitä lasia tuo on, mutta todella hyvä tummennus ym. ominaisuudet kyllä.

Ja saahan tuohon verhon laitettua jos jostain syystä kaipaisi, itse en ole kyllä yhtään kaivannut. Ja kuten sanottua niin lapset ainakin tykkäävät tuosta lasikatosta todella paljon. Vielä kun oli selkä menosuuntaan oleva istuin josta ei nähnyt sivuille ulos niin tuo olisi ihan huikea 2-3 vuotiaan mielestä.
Taitaa nuo Teslan kattolasit olla vähän pidemmälle mietittyjä kun että olisi lätkästy perus lasi vaan katolle. Nuo teslan kattolasit mm. suodattaa 99% uv säteilystä ja kestää 4x auton painon.
 
Taitaa nuo Teslan kattolasit olla vähän pidemmälle mietittyjä kun että olisi lätkästy perus lasi vaan katolle. Nuo teslan kattolasit mm. suodattaa 99% uv säteilystä ja kestää 4x auton painon.
Jos otetaan Teslaratin antamat fanilasit pois, voi todeta samaa jokikisestä muustakin lasikatosta. Eli ne kestää ja ei ole mitään peruslasia. Järki käteen nyt. Jos luulee et Tesla on ainoa, kannattaa mennä FB-rinkirunkkuryhmään. Lasikatto on vaan paska, vaikka Teslan omistajalle se voikin tulla yllätyksenä et jotkut haluaa jopa eri asioita kuin mitä valmistaja tarjoaa.
 
Jos kuski katselee ajon aikana maisemia kattoikkunan kautta, niin kannattaa viedä ajokortti takaisin poliisilaitokselle :) Mutta tämä aihe kuuluisi ehkä johonkin muuhun ketjuun, kun ei tällä ole mitään tekemistä sähköautojen kanssa.
Orja pitää katseen tiessä/liikenteessä. (hän kertoi matkustaja kokemuksia),

Jos sitä ei saa pimeäksi, riittävän tummaksi, niin valaistuilla osuuksilla ei ehkä toivottu kuskillekkaan, se kai tyypillisin harmi.
Tietenkään kaikkia ei mielletty olla korkeampien autojen rinnalla kattopaljaana, tai että auto parkissa kattopaljaana. Voimalinja ei tietenkään siihen vaikuta, vaan se toteutus.

Verhomainittu, jos toteutus ei lisää pääntilaa, vaan päinvastoin, niin sekin negatiivinen pidemmila/hattupäisille.

Eli jos jos toetusu pitää sisällään plussat ja mahdollista kytkeä pois haitat, ja hintavaikutus lähinnä valintakysymys, niin luulis kelpaavan.

Se nyt meni ohi, onko se kattolasi katsastuksessa kuinka herkkä hylky, vs peltikatto, jälkimmäisessä pienet ei haittaa, mutta pieniä voi tulle helposti, mutta ei ehkä niin yllättäen.
 


BYD:t ei taida olla hellekelien autoja, nallella haasteita latauksien kanssa "kusitauoilla Lappiin" testissään.

Nopeasti kun selailin, niin ongelma on siis akun ylikuumeneminen ja lataustehot jää muutaman latauksen jälkeen vajaaksi. Akun lämmönhallinta on myös aika outoa, sillä akun lämpötilan min-max delta oli peräti yli 20 astetta. 1000km challengen tulos oli silti ihan hyvä.
 
Taitaa nuo Teslan kattolasit olla vähän pidemmälle mietittyjä kun että olisi lätkästy perus lasi vaan katolle. Nuo teslan kattolasit mm. suodattaa 99% uv säteilystä ja kestää 4x auton painon.

Tuolle lasille oli haettu patentti Cybertruckiin mut onko tuotannossa kaikissa autoissa?
 
Taitaa nuo Teslan kattolasit olla vähän pidemmälle mietittyjä kun että olisi lätkästy perus lasi vaan katolle. Nuo teslan kattolasit mm. suodattaa 99% uv säteilystä ja kestää 4x auton painon.
UV säteilyä kai autonlasit muutenkin suodattaa varsin tehokkaasti, mutta tuosta kestävyydestä että ymmärtäisi mitä se tarkoittaa.
- pistemäinen, (vertaa kivenpäällä, vs asfaltti/nurmi)
- Paljonko peltikattoinen katto kestää ?
- Jos jätetään ne katonkautta ympäri jutut, niin miten pakollisia kattokorjaukset jakaantuu pelti vs lasi
- Entä miten nämä korjausta vaativat tilanteet missä ei selkeää syytä, siis jotain sellaista että puukaatunut, kolari, vaan ns itsekseen, arkiliikenteessä, jääpalat (rakeet), kivetrisut ym ilmassa. (siis ei esteettisiä korjauksia)
 
Meillä on Model Y:ssä lasikatto ja ainakaan negatiivisiä puolia ei ole tullut esiin 9/2023-. Lähinnä on kiva kun on kyydissä ja katsella paljon laajemmalle alueelle, kuin vaan eteen tai sivuille. Kuskina sitä ei käytännössä tule ajateltua ollenkaan. Jos tulee iso kivi kattoon ja lasiin tulee särö, niin sittenhän lasi vaihdetaan. Peltikatto pitää oikaista ja maalata.

Jos pitäisi valita, ottaisin varmaan tuollaisen ison lasikaton, ihan sen takia, että kyydissä on takana kivempi olla. En kyllä hirveästi tosin siitä maksaisi, ehkä 500-1000e jos uuteen autoon se olisi lisävaruste.
 
Tuolle lasille oli haettu patentti Cybertruckiin mut onko tuotannossa kaikissa autoissa?

Tesla claims that the glass roof in its vehicles can withstand 4x the weight of the car.
 
Tuosta kun laskee niin 20kWh/100km kulutuksella sähkön hinta on yli 47snt/kWh. Tuohon kulutukseen lataushäviöineen pääsee aika moni auto. Jos alla on fat e-tron niin sitten voi kulutus olla suurempi, mutta sitten vastaava auto bensakoneella kuluttaisi paljon enemmän kuin 7 litraa/100km.

Alle 40 senttiä pääsee suurimmalla osalla julkisista latureista. Omalla autolla olen laskenut konservatiiviseksi lukemaksi 7€/100km julkisilla pikalatureilla. Todellisuudessa vielä vähemmän. Kotona ja hotelleissa sitten missä oikeasti se suurin osa wattitunneista tulee ladattua, on hinta puoli-ilmaista verrattuna polttikseen.
Tosiaan itsellä latausten keskihinnaksi on tullut nyt 10 000 kilsan osalta 4,70€/100km ja edellisellä bensa-autolla vastaava luku oli 11,50€/100km. Eli alle puolet maksaa sähkiksellä. Kulutukset oli 22kWh/100km ja 7,1l/100km. Suurin osa kilsoista menee tietysti kotilatauksella eli pelkän pikalatauksen kilometri kuluksi tulee enemmän. Mutta polttiksella ei ole vaihtoehtoja, vaan pakko käydä julkisella, kun ei sitä bensaa yleensä kotihanasta tule.

Itseä ainakin kiinnostaa enemmän keskihinta kuin satunnaisten reissujen satunnaiset kalliit pikalataukset. Toki jos ajaa lähinnä pitkää matkaa ja valtaosa on pikalatauksia, niin varmaan joo säästö jää pienemmäksi. Omalla kohdalla sähkis on jokatapauksessa mennyt halvemmalla, vaikka mukana on useampi pitkä reissu, jossa latauksia ei edes ole sinänsä optimoitu, vaan kotiin tullessa on ollut akkua yli puoletkin jäljellä. Säästömielessä kannattaisi kotiutua alle 10% akulla, mutten vielä ole jaksanut suunnitella sen enempää, vaan ladannut silloin, kun on pysähdytty tauoille muutenkin ja ladannut niin pitkään kuin tauko on kestänyt. Autoa ei ole odoteltu ikinä, ihmiset on aina olleet se hidaste.
 
Ja Polestar 2, itse lasin tummuudesta ei kokemusta.

Toki sinne tämmösen kämäsen saa laitettua:
, hyvä kuvaus, lisätään parilainausta
kuva_2024-06-28_141456329.png
Kuva, ja alla myyjän kuvaus
Mitä se sisältää?
Panoraamalasikaton aurinkosuoja, sisältää säilytyspussin suojalaukun

Kuvaus
Tämä panoraamakattoon tarkoitettu kokoontaitettava kevyt aurinkosuoja on valmistettu verkkokankaasta, ja se auttaa vähentämään auringon häikäisyä kaikkien matkustajien osalta. Se on helppo asentaa ja irrottaa ja säilyttää kätevästi omassa pussissaan suojalaukussaan, kun ei ole käytössä autossa.
 

Liitteet

  • kuva_2024-06-28_141725003.png
    kuva_2024-06-28_141725003.png
    907,2 KB · Luettu: 39
Jos otetaan Teslaratin antamat fanilasit pois, voi todeta samaa jokikisestä muustakin lasikatosta. Eli ne kestää ja ei ole mitään peruslasia. Järki käteen nyt. Jos luulee et Tesla on ainoa, kannattaa mennä FB-rinkirunkkuryhmään. Lasikatto on vaan paska, vaikka Teslan omistajalle se voikin tulla yllätyksenä et jotkut haluaa jopa eri asioita kuin mitä valmistaja tarjoaa.
Mulla on ollut neljässä viimeisimmässä autossa lasikatto tai kattoluukku ja samaan aikaan ko. autojen kanssa on tallista löytynyt auto ilman lasia katolla. Bemarissa räjähti lasi sisään omia aikojaan, olisiko syynä ollut jokin pintajännitys. Kattoluukku on "ihan kiva", mutta Suomen olosuhteissa mekanismin kesto ei herätä luottamusta ainakaan bemarissa tai VW:ssä. Teslan lasikatto on hyvä siinä, että se ei häikäise.

Lapset kiittelevät lasikattoa sen antamasta avaruuden tunteesta ja lisäksi se tekee auton tiloista valoisammat (joka minulle isoin lisäarvo). Tätä kiitosta olen saanut myös melkein kaikilta aikuisilta, jotka takapenkillä ovat istuneet kaikissa neljässä autossa. Itse voisin lasikatosta ~500€ vielä maksaa, mutta mitään tonnihintoja en. Niin ja vakuutus kannattaa tarkistaa.

Lasikaton kanssa on sama juttu kuin muidenkin varusteiden kanssa, jotkut tykkäävät ja jotkut eivät.

Olisi kysymyskin. Mikä on fiksuin sähköauto 25-30k hintaluokassa, kun vuosimalli on vähintään 2021, kilsoja alle 60tkm ja akkua väh. 60 kWh? Voiko akun lämmityksestä haaveilla noilla spekseillä?
 
Aika gimmick -tason pelleilyä se on, vähän kuin joku kattoluukkukin
Ostin pari vuotta sitten auton jossa oli lasinen kattoluukkuikkuna ja verhoilun sai vedettyä sen eteen. meni melkein vuosi kun seuraavana keväänä muistin että ainiin täällähänä on visiin kattoluukkuki jossain
heti seuraavan kerran tämän testin jälkeen avasin sen verhoilun kun joku oli osunu siihen katkaisijaan ja ilma suhisi ja piti nähä missä vaiheessa se on kiinni
 
Olisi kysymyskin. Mikä on fiksuin sähköauto 25-30k hintaluokassa, kun vuosimalli on vähintään 2021, kilsoja alle 60tkm ja akkua väh. 60 kWh? Voiko akun lämmityksestä haaveilla noilla spekseillä?

Kyllä se joku Niro taitaa olla. MG5 voisi olla myös, mutta Niro vois olla kumminkin fiksumpi ja varmempi valinta.

Edit: isompiakkuiset lefat täyttäis noi tarpeet myös, mutta vaikkei chademoa otettaisikaan huomioon, alkaa sisätiloiltaan olla jo aika vanhahtava muihin verrattuina.

PS. Panokatot (verholla) rules, ne jotka väittää muuta, ovat väärässä. Samoin kuin ne, joiden mielestä valkoinen on autolle paras väri.
 
Ei mainittu puhuttiinko 800V infrasta, mutta olettaa sopii kun sitä kohti kuljetaan muutenkin?
 
Viiden vuoden välein akku vaihtoon? Pikalataus on aina myrkkyä akun kestolle.
Lähde lupasi 4000 syklin jälkeen akku on vielä 80% uuden kapasta. Tosin heti perään selitetään kuinka kaksi latausta 0-50% lasketaan sykliksi. Teknisesti joo, mutta kulumisen kannalta tuo vastaa jotain 0,2 sykliä eli ei todellakaan sama asia. Akun kokoakaan ei kerrottu, kuten ei auton kulutustakaan. Sanottiin vaan range, joka oli 200km eli ei kovin kaksinen.
 

10-80% lataus 4min 37sec. Ei ehdi enää lounastaa, kahvia eikä vanhat sedät edes kusta loppuun.
Puhutaan 350kW lataustehosta ja 6min 0-100% latauksesta. Tuo tarkoittaa, että jos mitään häviöitä ei ole, niin akku on maksimissaan 35kWh kokoinen.

Saa olla tunnin välein laturilla kun ajaa motaria tuollaisella mikroakulla.
 
10-80% latausajoista ei voi suoraan ekstrapoloida 0-100% aikaa tai akun kokoa. 80-100% voi 10min tms.

Eihän sitä latausaikaa tuossa extrapoloitukaan, vaan laskettiin arvio sille, kauanko tuolla samalla teholla kestäisi 100 % akun lataus, jotta voidaan helposti laskea arvio akun kapasiteetista.
 
Eihän sitä latausaikaa tuossa extrapoloitukaan, vaan laskettiin arvio sille, kauanko tuolla samalla teholla kestäisi 100 % akun lataus, jotta voidaan helposti laskea arvio akun kapasiteetista.

Sepä siinä on että niin ei voi tehdä. Kun SoC on aidosti korkea, ei voi ladata enää samalla teholla, sillä jotta virta kulkee pitää olla potentiaaliero eli jännite jota laturi antaa ei voi olla tismalleen sama kuin akun jännite. Tällöin ei virta kulkisi. Jossain kohtaan tulee vastaan raja ettei voi pitää jännite-eroa yhtä korkealla, sillä jos akun maksimijännite ylittyy, se vaurioituu.

Vaikka akun sisäinen resistanssi olisi kuinka pieni, suhteellisesti et voi täydellä teholla ladata kun akku lähestyy täyttä. Puhun tässä fyysisesti/kemiallisesti täydestä, en siitä mitä auto kertoo, se voi olla ihan jotain muuta.

Eli varsinkin jos akun nettokapasiteettia koitetaan laskea, tuo tapa ei ole välttämättä kovinkaan tarkka.

Saahan lyijyakunkin ladattua 0-100% vaikka minuutissa, jos akun koko on ylimitoitettu, eli bufferia on paljon. Otetaan vaikka megawattitunnin kokoinen lyijyakusto, josta käytetään 10kWh 0-100% alueena. Megawattitunnin akustoon menee 10kWh alta aikayksikön oli kemia mikä tahansa.
 
Regenerointi on parempi vaihtoehto kitkajarruille, joita ei usein tarvitse käyttää maantiellä. Parashan on antaa auton rullata, ja maantiellä on sitä tilaa rullailla.

Kaupungissa ero voi olla hyvinkin merkittävä, mikäli ajaa liikenteessä missä ei ole mahdollista antaa auton rullata ja hidastua vain vierintävastuksen ja ilmanvastuksen avulla.

Osaatko sinä tai joku muu sanoa, että paljonko on yhden kaupunkinopeudessa tehdyn regenointijarrutuksen akkuun tuottama energiamäärä noin suurin piirtein?
 
Osaatko sinä tai joku muu sanoa, että paljonko on yhden kaupunkinopeudessa tehdyn regenointijarrutuksen akkuun tuottama energiamäärä noin suurin piirtein?
Jos lasketaan, että regeneroidessa liike-energiaa sähköenergiaksi tulee hukkaa 20% ja kiihydytettäessä sähköenergiaa liike-energiaksi hukataan 10% energiasta, niin regeneroinnilla saa talteen suunnilleen 70% siitä energiasta joka tarvitaan hidastusta edeltävän nopeuden saamiseksi uudelleen. Luvut keksin hatusta.
 
Sepä siinä on että niin ei voi tehdä. Kun SoC on aidosti korkea, ei voi ladata enää samalla teholla, sillä jotta virta kulkee pitää olla potentiaaliero eli jännite jota laturi antaa ei voi olla tismalleen sama kuin akun jännite. Tällöin ei virta kulkisi. Jossain kohtaan tulee vastaan raja ettei voi pitää jännite-eroa yhtä korkealla, sillä jos akun maksimijännite ylittyy, se vaurioituu.

Vaikka akun sisäinen resistanssi olisi kuinka pieni, suhteellisesti et voi täydellä teholla ladata kun akku lähestyy täyttä. Puhun tässä fyysisesti/kemiallisesti täydestä, en siitä mitä auto kertoo, se voi olla ihan jotain muuta.

Eli varsinkin jos akun nettokapasiteettia koitetaan laskea, tuo tapa ei ole välttämättä kovinkaan tarkka.

Saahan lyijyakunkin ladattua 0-100% vaikka minuutissa, jos akun koko on ylimitoitettu, eli bufferia on paljon. Otetaan vaikka megawattitunnin kokoinen lyijyakusto, josta käytetään 10kWh 0-100% alueena. Megawattitunnin akustoon menee 10kWh alta aikayksikön oli kemia mikä tahansa.

Et nyt ymmärtänyt mitä tässä laskettiin. Tässä ei ole siis väitetty latausnopeudesta yhtään mitään. Se, että lataus hidastuu välillä 80%-100% ei vaikuta millään tavalla akun kapasiteettiin. Ei ole siis kukaan väittänyt, että akku latautuisi tuolla välillä yhtä nopeasti kuin 10%-80% välillä.

Kyse oli siitä, että jos oletetaan, että tuo 10%-80% väli latautuu täydellä teholla, eli 350 kW teholla ja se kestää 4 min 37 sek, niin tästä voidaan laskea että 70 % akun kapasiteetista on maksimissaan 350 kW * 4,62/60 h = 26,95 kWh, joten 100 % akun kapasiteetista on maksimissaan 26,95/0,7 = 38 kWh

Ja tämän saman laskutoimituksen voi tehdä toisella tapaa arvioimalla tuota latausaikaa niin, että jos 70 %:n lataaminen kestää 4 min 37 sek, niin 100 % lataaminen "kestää" 6 min 36 sek. Joten maksimilataustehosta voidaan sitten laskea 350 kW * 6,6/60 h = 38 kWh. Ja tämä on siis maksimi sillä oletuksella, että tuo 10%-80% väli olisi latautunut koko ajan 350 kW teholla. Ja koska näin ei varmasti ole, vaan latausteho on paikoin ollut hitaampikin, niin se tarkoittaa sitä, että akun kapasiteetti on pienempi kuin tuo 38 kWh. Sitä tarkemmin emme voi sitä laskea, koska emme tiedä todellista lataustehoa välillä 10%-80%. Mutta noilla tiedoilla pystyimme laskemaan, mikä se akun kapasiteetti voi maksimissaan olla.

zepillä oli vain pieni laskuvirhe tuossa, kun mainitsi että 100% lataus olisi 6 min. Se on siis 6,6 min. Ja edelleen korostan, että tässä ei siis tehdä mitään oletuksia, väitteitä tai laskuja siitä, kauanko 0-100 % lataaminen oikeasti kestää, vaan noita oletuksia käytettiin vain siihen, että lasketaan mikä tuo akun kapasiteetti voi maksimissaan olla, sillä oletuksella että maksimilatausteho on 350 kW.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Et nyt ymmärtänyt mitä tässä laskettiin. Tässä ei ole siis väitetty latausnopeudesta yhtään mitään. Se, että lataus hidastuu välillä 80%-100% ei vaikuta millään tavalla akun kapasiteettiin. Ei ole siis kukaan väittänyt, että akku latautuisi tuolla välillä yhtä nopeasti kuin 10%-80% välillä.

Kyse oli siitä, että jos oletetaan, että tuo 10%-80% väli latautuu täydellä teholla, eli 350 kW teholla ja se kestää 4 min 37 sek, niin tästä voidaan laskea että 70 % akun kapasiteetista on maksimissaan 350 kW * 4,62/60 h = 26,95 kWh, joten 100 % akun kapasiteetista on maksimissaan 26,95/0,7 = 38 kWh

Ja tämän saman laskutoimituksen voi tehdä toisella tapaa arvioimalla tuota latausaikaa niin, että jos 70 %:n lataaminen kestää 4 min 37 sek, niin 100 % lataaminen "kestää" 6 min 36 sek. Joten maksimilataustehosta voidaan sitten laskea 350 kW * 6,6/60 h = 38 kWh. Ja tämä on siis maksimi sillä oletuksella, että tuo 10%-80% väli olisi latautunut koko ajan 350 kW teholla. Ja koska näin ei varmasti ole, vaan latausteho on paikoin ollut hitaampikin, niin se tarkoittaa sitä, että akun kapasiteetti on pienempi kuin tuo 38 kWh. Sitä tarkemmin emme voi sitä laskea, koska emme tiedä todellista lataustehoa välillä 10%-80%. Mutta noilla tiedoilla pystyimme laskemaan, mikä se akun kapasiteetti voi maksimissaan olla.

zepillä oli vain pieni laskuvirhe tuossa, kun mainitsi että 100% lataus olisi 6 min. Se on siis 6,6 min. Ja edelleen korostan, että tässä ei siis tehdä mitään oletuksia, väitteitä tai laskuja siitä, kauanko 0-100 % lataaminen oikeasti kestää, vaan noita oletuksia käytettiin vain siihen, että lasketaan mikä tuo akun kapasiteetti voi maksimissaan olla, sillä oletuksella että maksimilatausteho on 350 kW.
En minä laskenut mitään, vaan otin suoran quoten artikkelista:

These factors prevented the firm from recreating laboratory results, in which it says the battery can charge from 0% to 100% in six minutes.



The powerful 350kW DC superfast chargers that it requires are publicly available in the UK but are not yet widespread.

Anyway, akku on säälittävän kokoinen. Oli se sitten 35 vai 38kWh
 
En minä laskenut mitään, vaan otin suoran quoten artikkelista:

These factors prevented the firm from recreating laboratory results, in which it says the battery can charge from 0% to 100% in six minutes.



The powerful 350kW DC superfast chargers that it requires are publicly available in the UK but are not yet widespread.

Anyway, akku on säälittävän kokoinen. Oli se sitten 35 vai 38kWh

No se selittääkin :) Minä laskin tosiaan tuon 10-80 välin perusteella mikä se akun kapa voisi olla ja koska tuli niin lähelle tuota sinun raportoimaa, niin luulin että sinä teit samanlaiset laskutoimitukset :) Pahoittelut, mun moka kun en lukenut tarkemmin.

Eli labraolosuhteissa ovat saaneet 6 minuuttiin 0-100 % latauksen, joten sen perusteella voidaan sanoa, että akun koko on selkeästi pienempi kuin tuo minun laskema maksimi 38 kWh.

Mutta kaikenkaikkiaan hyvä esimerkki siitä, että näitä artikkeleita kirjoittavat toimittajat ovat aivan pihalla asioista. Tuollaisten asioiden kertominen, kuin että "akku latautuu 5 minuutissa täyteen" on täysin nollainformaatiota kun ei kerrota minkä kokoinen akku kyseessä. Vähän sama kuin hehkutettaisiin että auto ajoi lenkin vartissa, mutta ei kerrottaisi kuinka pitkä lenkki kyseessä :D
 
Et nyt ymmärtänyt mitä tässä laskettiin. Tässä ei ole siis väitetty latausnopeudesta yhtään mitään. Se, että lataus hidastuu välillä 80%-100% ei vaikuta millään tavalla akun kapasiteettiin. Ei ole siis kukaan väittänyt, että akku latautuisi tuolla välillä yhtä nopeasti kuin 10%-80% välillä.

Kyse oli siitä, että jos oletetaan, että tuo 10%-80% väli latautuu täydellä teholla, eli 350 kW teholla ja se kestää 4 min 37 sek, niin tästä voidaan laskea että 70 % akun kapasiteetista on maksimissaan 350 kW * 4,62/60 h = 26,95 kWh, joten 100 % akun kapasiteetista on maksimissaan 26,95/0,7 = 38 kWh

Ja tämän saman laskutoimituksen voi tehdä toisella tapaa arvioimalla tuota latausaikaa niin, että jos 70 %:n lataaminen kestää 4 min 37 sek, niin 100 % lataaminen "kestää" 6 min 36 sek. Joten maksimilataustehosta voidaan sitten laskea 350 kW * 6,6/60 h = 38 kWh. Ja tämä on siis maksimi sillä oletuksella, että tuo 10%-80% väli olisi latautunut koko ajan 350 kW teholla. Ja koska näin ei varmasti ole, vaan latausteho on paikoin ollut hitaampikin, niin se tarkoittaa sitä, että akun kapasiteetti on pienempi kuin tuo 38 kWh. Sitä tarkemmin emme voi sitä laskea, koska emme tiedä todellista lataustehoa välillä 10%-80%. Mutta noilla tiedoilla pystyimme laskemaan, mikä se akun kapasiteetti voi maksimissaan olla.

zepillä oli vain pieni laskuvirhe tuossa, kun mainitsi että 100% lataus olisi 6 min. Se on siis 6,6 min. Ja edelleen korostan, että tässä ei siis tehdä mitään oletuksia, väitteitä tai laskuja siitä, kauanko 0-100 % lataaminen oikeasti kestää, vaan noita oletuksia käytettiin vain siihen, että lasketaan mikä tuo akun kapasiteetti voi maksimissaan olla, sillä oletuksella että maksimilatausteho on 350 kW.

Sitten ymmärsin kommenttisi väärin tosiaan
 
Lukematta artikkelia, voiko tätä oletusta tehdä?

Ei sitä tarvitse voida tehdä. Olettamalla täysi teho, voidaan laskea MAKSIMIkapasiteetti akulle. Eli näin laskemalla saatu kapasiteetti on suurin mahdollinen mikä se voi olla, joten sen jälkeen tiedämme, että akun kapasiteetti on MAKSIMISSAAN se, mitä laskutoimitus kertoo.

Eli jos matemaattisten ongelmien ratkaisu on tuttua, niin tämä on juurikin sitä. Eli me emme oikeasti oleta että teho on maksimin tuon koko 10-80 % latauksen ajan, mutta laskuissa se voidaan olettaa, koska tässä haetaan maksimia. Ja lopputuloksessa tämä olettaminen tarkoittaa vain sitä, että todellisuudessa akun kapasiteetti ei voi olla suurempi kuin tuo arvo.
 


Valitettavasti oli pakko ottaa mustilla penkeillä jotta sai 20tkm ilmaista superia ja vältti samalla kivat 13ke tullia mitä heinäkuussa tulee voimaan jos olisi jäänyt odottamaan alunperin tilattuja valkoisia jakkaroita...

En muista kyllä koskaan ajaneeni millään yhtä hauskalla autolla mikä on myös super mukava, suosittelen koeajamaan :p

Edit.
Sen verran voin kokemuksia kertoa että ensimmäisessä risteyksessä vasen käsi hapuili tottuneesti vilkkuviikseä, mutta kun sen asian vaan sisäisti ettei viikseä ole niin nappulasta onnistui vilkun käyttö helposti jo seuraavassa risteyksessä, sekä myös liikenneympyröissä joissa yleensä ajetaan melko hiljaa ja jos ei peukalo ole valmiiksi jo oikealla kohdalla (sellainen ote kannattaa jo valmiiksi ottaa ennenkuin poistuu ympyrästä) nii aika nopeasti sai vilkaistua missä nappula on.
(Eri asia on sitten ymmärtääkö aivot kuitenkaan painamaan oikeaan suuntaan vilkkua, joten ei välttämättä maailman paras idea ja vaatii vielä lisäkilometrejä alle, mutta itselle ihan fine.)


Penkit on 6/5 ja viileä puhallus on todella jees varsinkin kun eilen oli +30c helle.

Itse auto täysin virheetön ja ilman mitään nitinöitä tai pölykapseleiden natinoita. (ulkomaalaisilla foorumeilla monella ollut ongelmana, mutta isommat palat lentää kyllä itsellä tänä vkloppuna varaston nurkkaan samalla kun asennan sexybuttonit)
(videokuvasin myös auton kauttaaltaan luovutuksessa varmuuden vuoksi)

Stereot on 5/5 ja auto on myös omasta mielestä mukavan hiljainen vaikka rengasmelua 275 leveistä takanakeista irtoaakin. (ylläri)

Alusta on ylivoimaisesti paras mitä itse koskaan ajanut (molemmilla asetuksilla mukava) ja hydraulisiin ohjaustehostimiin tottuneena laitoin jäykimmän ohjauksen koska muut tuntuivat keinotekoisen lerpuilta, ohjauksessa on myös parkkipaikkapyörittelyssä hämmentävän nopea ohjaus ( Me like :cool: )

Ja mitä kiihtyvyyteen tulee niin "ihan ok". :p

Kaikin puolin auto ylitti odotukset myös laadun kannalta reilusti. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti oli pakko ottaa mustilla penkeillä jotta sai 20tkm ilmaista superia ja vältti samalla kivat 13ke tullia mitä heinäkuussa tulee voimaan jos olisi jäänyt odottamaan alunperin tilattuja valkoisia jakkaroita...

Onko noista tarkempaa tietoa, minkä verran millekin valmistajalle noita tulleja tulee? Kun ymmärsin että nuo rangaistustullit ovat valmistajakohtaisia. Saa nähdä nostaako Tesla pysyvästi hintoja, vai siirtääkö tuotannon EU-alueelle toimitettaville autoille pois Kiinasta. Toivottavasti jälkimmäinen.
 
Nopeita muutoksia Tesla tuskin pystyy tekemään. Kiinassa valmistetaan kuitenkin suurin osa Tesloista, joten tuotannon noin vain siirtäminen ei tule tapahtumaan. Uusien tehtaiden (vaikka sitten pienempien) perustaminen varmasti olisi mahdollista, mutta kun nykyisetkään tuotantomäärät eivät mene riittävän hyvin kaupaksi ja varastot kasvavat niin uuden tuotantolaitoksen perustaminen ei oikein sovi tuohon yhtälöön.

Olettaisin että kuskaaminen jenkeistä on todennäköisempää kun sielläkään ei markkina vedä (olettaen että tullit ovat pienemmät).
 
Onko noista tarkempaa tietoa, minkä verran millekin valmistajalle noita tulleja tulee? Kun ymmärsin että nuo rangaistustullit ovat valmistajakohtaisia. Saa nähdä nostaako Tesla pysyvästi hintoja, vai siirtääkö tuotannon EU-alueelle toimitettaville autoille pois Kiinasta. Toivottavasti jälkimmäinen.

Mitä itse kuullut niin Teslalle tulisi se keskiarvo 21% jos neuvottelut ei johda mihinkään.

Saic (mm. mg4) saisi 38,1%

Netistähän noita löytää lisää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 724
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom