Kyllä se varmasti joillekin on riesa mutta onko se nyt oikeasti noin isokaan kuin mitä annetaan ymmärtää? Jos kantamaa on vaikka 300-400km niin eikös tuossa tauon kohdalla ole ajeltu jo sellainen 3-4 tuntia? Ihan tervettä muutenkin pitää tuossa kohtaa suunnilleen se vartin ajotauko, kiinnosti pulla ja taukokeitaan piha tai ei.
Niin kai tässä on vähän eri asia, että ajaako kerran vuodessa Helsingistä - Leville ja muuten pääsääntöisesti sen rangen sisällä kotinurkilla vai ajeleeko sillä autolla henkensä pitimiksi muuallakin, kuin E75 pitkin.
Jos nyt julkaistaisiin auto bensa tai diesel koneella, jolla pääsee tankillisella parhaimmillaan 300km ja huonolla kelillä tai isommalla kuormalla 200km. 80% tankkaus kestäisi aina sen 20-30 minuuttia, koska polttoaineen tankkausta on hidastettu ajan hengen vuoksi. En usko, että näitä myytäisiin yhtään kappaletta tai että täällä olisi satoja ihmisiä puolustamassa henkeen ja vereen sitä, että tämähän on helvetin hieno juttu kokonaisuudessaan, tähän pitää vain tottua, reissut pitää vaan osata suunnitella tämän mukaan, näinhän autot ja kuskit ovat aina toimineet jne.
Jos haluat nähdä asian pointin niin ajattele se näin. Jos eläisimme maailmassa missä sähköauton akulla ajaisi yhdellä latauksella 2500km, niin lataisitko sitä mielellään 30 minuuttia 300-400km välein, jos kävisit kusella ja nappaisit kahvin mukaan? Tai lataisitko sitä naama hiessä joka yö kotipihassa, jos olisit ajanut päivän aikana 45 km töihin ja takaisin? En millään jaksa uskoa, että kukaan tekisi niin, vaan sitä ladattaisiin vasta 2300-2400km ajon jälkeen ja silloinkin vain varmuuden vuoksi, että akku ei mene tyhjäksi. Ja täällä keskusteltaisiin, että kuka nyt polttomoottorilla ajaisi, kun sillä ei pääse, kun tonnin yhdellä tankkauksella!
Vielä toisenlainen matikka, ei oteta huomioon pullakahveja tai kusitaukoja, jos ajat vaikka 70000km vuodessa ja tämä pätkitään optimaalisiin 300km pätkiin ja joka välissä ladataan 20-30min, niin se tekee vuodessa 3,5 - 5 vuorokautta laturissa. Tohon ei tietenkään ole laskettu mukaan sitä, että jos jossain on jonoa tai et voikaan ajaa sitä akkua joka kerta täydestä tyhjäksi. Muuten näistä olisi voinut selvitä koko vuoden ajalta esimerkiksi reilun 2h tankkauksilla.
Uskon myös, että sähköautoteollisuus tulee saavuttamaan tämän eron joidenkin vuosien päästä. Akuilla pääsee sen tonnin ja lataus onnistuu muutamassa minuutissa. Ja 20-30 vuoden päästä kukaan ei edes muista miksi kukaan koskaan ajoi muulla kuin sähköautolla.