- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 21 421
Teksti vaikuttaa kopioidun täältä tekniikkatalous.fi/uutiset/kiinalainen-autojatti-haluaa-euroopan-automarkkinoille-halpa-sahkoauto-luvassa/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Teksti vaikuttaa kopioidun täältä tekniikkatalous.fi/uutiset/kiinalainen-autojatti-haluaa-euroopan-automarkkinoille-halpa-sahkoauto-luvassa/
Sama vehje. En kylläkään karsisi mutta muuttaisin tarkoitusta. Esim niitä kolmea oikeanpuoleista (set/mode/p), takalasin lämmitystä tai puheohjeuksen nappia ratissa en ole koskaan käyttänyt. Tilalle esim. lataus heti/ensisijaisina aikoina, lane assist on/off ja joku nappi mikä pitää ilmanvaihdon käynnistä vaikka kuski nousee pois autosta.Itsellä Enyaq ja siinä on nappuloita ehkä 30% joihin en ole koskenut arkiajossa edes viikoittain. Eli ainakin omasta näkökulmasta voisi vielä karsia lisää.
Täällä varmaan on ID.4/ID.5/Enyaq omistajia.
Tätä on ehkä kysytty aiemminkin mutten nyt osannut löytää.
Meneekö noissa malleissa Lane Assist aina automaattisesti päälle kun auton käynnistää/lähtee ajamaan? Ja saako disabloitua pysyvästi ettei mene itsestään päälle jokaisesa startissa?
Saa ilmeisesti ohjelmoitua pitämään valintansa mutta huollossa eivät suostu sitä tekemään.Täällä varmaan on ID.4/ID.5/Enyaq omistajia.
Tätä on ehkä kysytty aiemminkin mutten nyt osannut löytää.
Meneekö noissa malleissa Lane Assist aina automaattisesti päälle kun auton käynnistää/lähtee ajamaan? Ja saako disabloitua pysyvästi ettei mene itsestään päälle jokaisesa startissa?
No ei takuulla haasta, ellei hinnat oli ihan oikeastikin helvetisti alempana. En ole edes Tesla fani, mutta voisin kuvitella laittavani Teslaan 10k til, vaikka kiinalainen olisi samoin speksattu. Avainasemassa on mielestäni hintaluokka, eli uuden auton ostajilla se voisi olla vaikkapa karkeasti 1) Alle 30k, 2) 50k 3) 60k ja sen yli. Tesla on kyennyt antamaan hyvää painetta suositumpaan 50k hintaluokkaan, jossa on eurooppalaisiakin merkkejä.Byd ja Nio kohta kovat haastajat Tesloille Euroopassa. Mitään halpoja noi kiinalaisetkaan eivät ole vaikka saattaisi kuvitella.
Kiinalaisten autojen tulosta puhuttu vuosia mutta nyt näyttää jotain tapahtuvankin oikeasti.
No ei takuulla haasta, ellei hinnat oli ihan oikeastikin helvetisti alempana. En ole edes Tesla fani, mutta voisin kuvitella laittavani Teslaan 10k til, vaikka kiinalainen olisi samoin speksattu. Avainasemassa on mielestäni
Tsekkasin tuon speksit, ja ainakin Iltalehti väittää ruotsihintojen olevan 49k. Sillä saa 60 kwh akun ja 420km toimintamatkan (ilmeisesti WLTP?). Pikalatausnopeus 88kwh, Ac ei puolestaan irtoa edes 11kwh, ilman ruksaamista varustelistauksesta (hintaa ei ilmoitettu). Muilta osin puhutaan etuvedosta, tehon puolesta keskiluokassa, tavaratila ei kummoinen.Meinaat että Teslan laatu on niin kova ettei kiinalaiset pääse siihen?
Yllättävän hyviä arvostelua saanut perusmalli Byd Atto 3 varsinkin viimeistelyn osalta, verrattu ihan Bemareihin (sieltä varmaan kopsattu paljon heh) ja muihin ”premium” autoihin.
Suomalaiset sivut löytyy jo mutta hintoja ei ole julkistettu. 42-45 tonnia maksavat Atot muualla Europessa.
OBDeleven taitaa olla ainoa vaihtoehto millä tämä muutos onnistuu. Samalla avautuu muitakin kustomointeja.Täällä varmaan on ID.4/ID.5/Enyaq omistajia.
Tätä on ehkä kysytty aiemminkin mutten nyt osannut löytää.
Meneekö noissa malleissa Lane Assist aina automaattisesti päälle kun auton käynnistää/lähtee ajamaan? Ja saako disabloitua pysyvästi ettei mene itsestään päälle jokaisesa startissa?
Enyaqissa menee aina päälle, ei saa pysyvästi pois.
Saa ilmeisesti ohjelmoitua pitämään valintansa mutta huollossa eivät suostu sitä tekemään.
OBDeleven taitaa olla ainoa vaihtoehto millä tämä muutos onnistuu. Samalla avautuu muitakin kustomointeja.
Itsekkin olen auton oston jälkeen pikkuhiljaa ottanut melkein kaikki avustimet pois käytöstä. Travel assistista kyllä tykkään pidemmillä matkoilla kun isoa tietä menee, vielä jos se ei vaatisi sitä että rattia pitää puristaa epänormaalin kovaa niin olisi todella hyvä. Lane assistiin kun on vähän jo väkisin joutunut tottumaan niin lähinnä se häiritsee pienemmillä teillä tai tietyökohdissa tms. Isolla tiellä se antaa kyllä ajaa poissa urista.Kiitos, taitaa siis jäädä nämäkin kauppaan, tai ainakin pitää päästä koestamaan ennen ostoa. Mitä näitä kaista-avustimia tai lane assisteja kokeillut niin yksikään ei ole soveltunut omalle tavalle ajaa. Jatkuvaa nykimistä tai tempoilua keskemmälle kaistaa, kun tykkään ajaa aivan kaistan reunassa poissa niistä karkeista urista. Säästää renkaissa sekä melussa. Nykyisessäkin on moinen avustin mutta ei mene aina itsestään päälle, pari kertaa kokeillut ja totesin että saa pysyä pois päältä.
Vaikeaa on tämä auton valinta kun jokaisessa muuten kiinnostavassa on joku dealbreaker. Joko laatu on skeidaa tai sitten autossa on joku ärsyttävä feature jota ei saa disabloitua. Ei viittis mihinkään obd kikkailuun lähteä heti uuden tai melkein uuden auton kanssa.
Harri Salo videolla kehui ainakin Mersun EQC:n avustinta, että antaa kuljettajan puuttua ohjaamiseen ilman, että ”ottaa siitä itseensä” kuten Teslassa kuulemma lähtee pois päältä. Tietoni on tuon videon varassa pelkästään. Omassa i3:ssa tuota avustinta ei ole enkä kaipaa, koska haluan vielä ajaa autoa, en pelkästään istua kyydissä. Diesel-mersussa meillä on parkkiavustin, kerran kokeilin ja pelotti katsella kun ratti pyörii itsekseen, kyllä se parkkiin itsensä sai, mutta ei ole sillekään käyttöä. Mitä enemmän ”turhaa tekniikkaa” niin sitä kalliimpi korjata ja hankalampi käyttää, kuitenkin auto olettaa, että kaikki järjestelmät pitää olla kunnossa, jotta sillä voi ajaa. OBD-kikkailu lisää vikamahdollisuuksia.Jatkuvaa nykimistä tai tempoilua keskemmälle kaistaa, kun tykkään ajaa aivan kaistan reunassa poissa niistä karkeista urista.
Harri Salo videolla kehui ainakin Mersun EQC:n avustinta, että antaa kuljettajan puuttua ohjaamiseen ilman, että ”ottaa siitä itseensä” kuten Teslassa kuulemma lähtee pois päältä. Tietoni on tuon videon varassa pelkästään. Omassa i3:ssa tuota avustinta ei ole enkä kaipaa, koska haluan vielä ajaa autoa, en pelkästään istua kyydissä. Diesel-mersussa meillä on parkkiavustin, kerran kokeilin ja pelotti katsella kun ratti pyörii itsekseen, kyllä se parkkiin itsensä sai, mutta ei ole sillekään käyttöä. Mitä enemmän ”turhaa tekniikkaa” niin sitä kalliimpi korjata ja hankalampi käyttää, kuitenkin auto olettaa, että kaikki järjestelmät pitää olla kunnossa, jotta sillä voi ajaa. OBD-kikkailu lisää vikamahdollisuuksia.
Ei nyt tuon takia kannata autoa hylätä. Alle satasen investointi on ostaa itselleen se laite jolla tuon kaistavahdin saa muistamaan tilansa, ei paljoa tunnu auton kokonaishinnassa.Kiitos, taitaa siis jäädä nämäkin kauppaan, tai ainakin pitää päästä koestamaan ennen ostoa.
Kyllä ainakin Volvoissa kaista-avustin päälle/pois on ihan pysyvä asetus sekä uusissa Android Automative -autoissa että vanhemmissa Sensus-pohjaisissa. Eli tuskin siinä mikään laki on takana...
Hienoa tietää. Mun Polestar 2:ssa se meni aina päälle vaikka kuinka otti pois.
Vuodesta 24 kaikkien autojen pitää tosiaan lain mukaan sisältää kaista-avustin, jotain merkki/mallikohtaista tuossakin oli kun osan pitää olla jos 22.
Miksi se vaarallinen oli? Harvemmin nuo itsellä edes kaistoja talvella on tunnistanut, joten eivät käytännössä päällääkään ole.Pitäisi olla optio saada se ainakin talvella pois pysyvästi. Kia Sportagessa se tuntui lähinnä vaaralliselta.
Kyllä se ihan direktiiveistä löytyy, avustimen pitää kytkeytyä automaattisesti päälle kun auto käynnistetään.Kyllä ainakin Volvoissa kaista-avustin päälle/pois on ihan pysyvä asetus sekä uusissa Android Automotive -autoissa että vanhemmissa Sensus-pohjaisissa. Eli tuskin siinä mikään laki on takana...
Varmaan joo, mutta ei tosiaan kauaa enää sellaisia ajoneuvoja markkinoilla uutena myydä.^Ja eikös myös Euro NCAP arvosanassa tule penaltia jos ei ole oletusarvoisesti päällä?
Miksi se vaarallinen oli? Harvemmin nuo itsellä edes kaistoja talvella on tunnistanut, joten eivät käytännössä päällääkään ole.
Tempoo rattia liukkaalla kun kaista voivat näkyy aina parin kilometrin välein. Ei niinkään ongelma etelässä mutta pohjoisessa kun ei ole suolattuja teitä.Miksi se vaarallinen oli? Harvemmin nuo itsellä edes kaistoja talvella on tunnistanut, joten eivät käytännössä päällääkään ole.
Kohta 5.3.1: Kaistavahtijärjestelmän on kytkeydyttävä automaattisesti käyttöön aina, kun virta kytketään uudestaan päälle (virtalukko auki).
Toivottavasti loppuvuodesta tuleva sähkö A6 on paljon tämän näköinen jota esiteltiin tammikuussa. Näyttää autolta eikä mitään ihmeellistä sähköautoluukkia ole edes tavoiteltu.. Oman sielmään hieno ja kun kyseessä on vielä tavallinen perheauto.
![]()
![]()
Audilta tulee täyssähköinen RS6 – Kaikki kuvan nähneet hullaantuneet täysin
Suunnittelujohtaja Marc Lichten mukaan RS6:sta on tulossa hänen suosikkiautonsa.www.iltalehti.fi
Ei. Tesla kytkee sen päälle aina uudessa ajossa.Onkohan tässä porsaanreikä Teslan tyyppisille autoille missä virta on aina käytännössä päällä
Taitaa vaan tulla samanlaiset rumat "halkaistut" ajovalot kun BMW i7:ssa.Toivottavasti loppuvuodesta tuleva sähkö A6 on paljon tämän näköinen jota esiteltiin tammikuussa. Näyttää autolta eikä mitään ihmeellistä sähköautoluukkia ole edes tavoiteltu..
Tuosta lähdin pohtii että missä autossa tänäpäivänä ei olisi virta aina päällä. No sillä ei taida olla merkitystä.Onkohan tässä porsaanreikä Teslan tyyppisille autoille missä virta on aina käytännössä päällä
Miksi ihmeessä Audiin tulisi samantyylin valot kuin bmw?Taitaa vaan tulla samanlaiset rumat "halkaistut" ajovalot kun BMW i7:ssa.
![]()
Tuosta lähdin pohtii että missä autossa tänäpäivänä ei olisi virta aina päällä. No sillä ei taida olla merkitystä.
Eiköhän a6 tule olemaan erittäin lähellä mersun eqe hinnaltaan. Tottakai rs6 pomppaa suurimman osan ulottumattomiin mutta niin se polttisversiokin on tehnyt.Tavallinen 150 000 euron perheauto, ei valitettavasti kovin yleinen tule Suomessa olemaan.
Ei noista "viiruledeistä" taida saada kun päiväajovalot. Kunnon pitkille joutuvat noita lisäumpioita sitten laittamaan keulan rumentamaan.Miksi ihmeessä Audiin tulisi samantyylin valot kuin bmw?
edit. Eiku niinhän ainakin testiautossa näyttäisi kun tarkemmin katsoi
No ei A6 tuon hintainen ole, eikä tule olemaan.Tavallinen 150 000 euron perheauto, ei valitettavasti kovin yleinen tule Suomessa olemaan.
Pahalta näyttää jos tuo on se ratkaisu. Rumalta siis. Voi voi taas.Taitaa vaan tulla samanlaiset rumat "halkaistut" ajovalot kun BMW i7:ssa.
Varmaan joo, mutta ei tosiaan kauaa enää sellaisia ajoneuvoja markkinoilla uutena myydä.
Vaatimus siis löytyy täältä: Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UN/ECE) sääntö nro 130 — Yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat moottoriajoneuvojen hyväksyntää kaistavahtijärjestelmien osalta
Kohta 5.3.1: Kaistavahtijärjestelmän on kytkeydyttävä automaattisesti käyttöön aina, kun virta kytketään uudestaan päälle (virtalukko auki).
Minähän sanoinkin että markkinoilla voi vielä olla autoja jotka eivät täytä tuota vaatimusta, mutta pian ne loppuvat.En tiedä määräyksistä mitään mutta ajattelin nyt kuitenkin tarkistaa asian yksittäisestä autosta että en puhu aivan puutaheinää![]()
Ei kuitenkaan varmaan paljoa alle 100k:lla kannata tuosta uudesta A6:sta haaveilla. Mersun EQE lähtee 76k:sta, ja aikaisempia E-sarjaa ja A6 vertaamalla mersu on ollut hieman edullisempi. Niinpä varmaan tuon Audinkin hinta lähtee vähintäänkin 80k eteenpäin, jos edes riittää.No ei A6 tuon hintainen ole, eikä tule olemaan.
Ei kyllä ihan näin ainakaan VAG:n MEB-alustassa. Lane assistant menee automaattisesti päälle ja ei anna poistua kaistalta. Tekee lisäksi aktiivisia ohjausliikkeitä. Eli saattaa tehdä haamuväistöjä jos esimerkiksi jäisessä tiessä aurausurat menee bussipysäkille.Minähän sanoinkin että markkinoilla voi vielä olla autoja jotka eivät täytä tuota vaatimusta, mutta pian ne loppuvat.
Lisäksi on syytä huomata, että kaistaltapoistumisvaroitin on eri asia kuin kaistallapitoavustin.
Ensin mainittu varoittaa jos kuljettaja on lipsumassa ulos kaistaltaan ja jälkimmäinen ohjaa autoa aktiivisesti pitäen sen kaistalla. Ensin mainittu täytyy olla automaattisesti päällä aina ajoon lähtiessä ja jälkimmäinen taas muistaakseni nimenomaan EI saa olla automaattisesti päällä.
Android automotivea ainakin jotain vuosi sitten tms uutisoitiin, että tulisivat käyttämään.Yksi seikka on myös, että missä jamassa on Audin softapuoli. Noissa tämän hetken Audeissa on varsin old school -käyttöjärjestelmä ja käsittääkseni tuohon A6:een ei pitäisi enää tuota vanhaa tulla. Eli onko Audilla vielä toimivaa softapuolen ratkaisua tuohon A6:een. Käsittääkseni Porsche Macan EV:ssä sama ongelma.
No joo, sopii mennä lukemaan noita regulaatioita ja yrittää arpoa mitä auton varustetta mikäkin oikeasti koskee.Ei kyllä ihan näin ainakaan VAG:n MEB-alustassa
Viime viikolla luovutetussa pösön e208:ssa vakiona kaistanvahti OFF![]()