Viime viikolla luovutetussa pösön e208:ssa vakiona kaistanvahti OFF
Näissähän saattaa olla tyyppihyväksyntä vuodelta -19 tms
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viime viikolla luovutetussa pösön e208:ssa vakiona kaistanvahti OFF
Eikö muka MEBissa ole one pedal ajoa? Vai puhuuko Munro taas omiaan? Vähän iskee korvaan tuo että ei tiedä mitä P tarkoittaa valitsemassa tai miten pyyhkijät toimii.
Eli pieni totuuden siemen tuolla on.Ei ole one pedalia. B moodi toki laittaa regeniä vähäsen (tämäkin resetoituu kun käyttää virrat pois), mutta aika heikosti vrt. Tesla. Ja ei pysähdy, täytyy painaa jarrua.
Eikö muka MEBissa ole one pedal ajoa? Vai puhuuko Munro taas omiaan? Vähän iskee korvaan tuo että ei tiedä mitä P tarkoittaa valitsemassa tai miten pyyhkijät toimii.
Lisäksi on syytä huomata, että kaistaltapoistumisvaroitin on eri asia kuin kaistallapitoavustin.
Ensin mainittu varoittaa jos kuljettaja on lipsumassa ulos kaistaltaan ja jälkimmäinen ohjaa autoa aktiivisesti pitäen sen kaistalla. Ensin mainittu täytyy olla automaattisesti päällä aina ajoon lähtiessä ja jälkimmäinen taas muistaakseni nimenomaan EI saa olla automaattisesti päällä.
Olen nähnyt jonkun suomalaisen videon missä ajoi vanhemmalla Xlla saman reitin. Kokeili regenillä ja rullauksella niin rullaus säästi enemmän energiaa.Porschehan juuri sanoi että one pedal ei ole energiatehokas ja on kehittänyt uuden sukupolven järjestelmän.
Porsche: Yhden polkimen ajo sähköautoissa ei ole taloudellista
Porschella kehitetään uudenlaista jarrujärjestelmää, jonka on tarkoitus parantaa energian talteenottoa.www.iltalehti.fi
Eihän tuo nyt ole mikään yllätys, että rullaus säästää ja voittaa regeniin nähden. Regenin hyötysuhde on kaukana sadasta prosentista eli energiaa menee hukkaan siinä missä rullatessa se käytetään kaikki hyödyksi. Regenistä on toki hyötyä siinä tilanteessa, kun on pakko jarruttaa. Tämä talteenotto toiminee kaikissa sähköautoissa ihan riippumatta mikä regen-asetus on.Olen nähnyt jonkun suomalaisen videon missä ajoi vanhemmalla Xlla saman reitin. Kokeili regenillä ja rullauksella niin rullaus säästi enemmän energiaa.
Harmi kun en tuota löydä enää eli lienee tuossa joku pointti.
Ei tuota aikaisemmin tullut ajateltua mutta väännöt on saatu kyllä aikaan kuinka erään merkin regen on paras ja tehokkain.Eihän tuo nyt ole mikään yllätys, että rullaus säästää ja voittaa regeniin nähden. Regenin hyötysuhde on kaukana sadasta prosentista eli energiaa menee hukkaan siinä missä rullatessa se käytetään kaikki hyödyksi. Regenistä on toki hyötyä siinä tilanteessa, kun on pakko jarruttaa. Tämä talteenotto toiminee kaikissa sähköautoissa ihan riippumatta mikä regen-asetus on.
Olen eri mieltä mukavuudesta. Mukavinta on antaa auton rullata vapaalla valoihin ja sit pysäyttää sen jarrulla. Epämukavinta on pitää nilkkaa painettuna eri asentoihin koko ajan. Eli regen-moodit.Rullaus on energiatehokkain, mutta yhden polkimen ajo vie mukavuudessaan voiton, vähän sama kuin vakkari. Ei sekään välttämättä taloudellisin ole, mutta mitä väliä kun vertaa jos olis ilman.
Rullaus on energiatehokkain, mutta yhden polkimen ajo vie mukavuudessaan voiton, vähän sama kuin vakkari. Ei sekään välttämättä taloudellisin ole, mutta mitä väliä kun vertaa jos olis ilman.
Eri mieltä, vähänkin kokeneempana kuskina osaa jo ennakoida liikennettä sen verran hyvin että rullaus on mukavin vaihtoehto ja sitten pysäytys jarrulla.
Näistä täysin samaa mieltä. Kai nämä voivat olla makuasioita, mutta en keksi miten voisi olla mukavinta jännittää nilkkaa koko ajan tiettyyn asentoon.Olen eri mieltä mukavuudesta. Mukavinta on antaa auton rullata vapaalla valoihin ja sit pysäyttää sen jarrulla. Epämukavinta on pitää nilkkaa painettuna eri asentoihin koko ajan. Eli regen-moodit.
kanssa eivät vaan päde silloin ja loppuliuku liikenneympyrään tai risteykseen tai kameratolpan valvomaan risteysalueeseen menee jarrutteluksi kun vauhti ei vaan alene totutusti.
Paras kai olisi sellainen systeemi mitä porschessa on että jarrupolkimen painaminen ensisijaisesti moottorijarruttaa ja vain pakko tilanteessa käyttää jarruja. Tai siis paras energiatehokkuuden näkökulmasta. Voisi rullailla, mutta kun tulee pakollinen pysähtyminen niin saisi energian talteen kuitenkin.
Tämähän on kyllä hyvä jos näin on. En siis tiedä yhtään, mutta turhaahan se on jarruilla jarruttaa jos ei ole ihan pakko.Olen siinä ymmärryksessä että about kaikki EVt tekee suurimman osan jarrutusvoimasta ensisijaisesti regenillä ja vasta kun tarpeeksi syvälle survotaan jarrupedaalia tulee mekaaniset jarrut mukaan.
Ainakin Toyotan hybridi tekee näin, niin luulisi että sähköautot myös...Olen siinä ymmärryksessä että about kaikki EVt tekee suurimman osan jarrutusvoimasta ensisijaisesti regenillä ja vasta kun tarpeeksi syvälle survotaan jarrupedaalia tulee mekaaniset jarrut mukaan.
Käyttöliittymät eroja, eroa tunteeko auton, vai vähemmän tuttu, ja mihin tottunut, myös se ympäristö missä kulloinkin ajaa.Rullaus on energiatehokkain, mutta yhden polkimen ajo vie mukavuudessaan voiton, vähän sama kuin vakkari. Ei sekään välttämättä taloudellisin ole, mutta mitä väliä kun vertaa jos olis ilman.
Adaptiivisilla vakkareilla ja vahvalla regeneroinnilla kaikesta liikenteestä tulee todella pumppaavaa ja kokonaisuudessaan hidasta sekä levotonta, minun mielestäni.
Siinä on se vika, että harva meistä on se kokenut ajaja. Itse en voi henkilökohtaisesti sietää vapaata rullausta, ne "kaasulta päästämisen jarrumerkit" mitkä on selkäytimeen asettuneet vuosikymmenien kanssa eivät vaan päde silloin ja loppuliuku liikenneympyrään tai risteykseen tai kameratolpan valvomaan risteysalueeseen menee jarrutteluksi kun vauhti ei vaan alene totutusti.
Kaikista parhainhan olisi jos käyttäjälle annettaisiin mahdollisuus päättää itse; haluatko rullauksen vai 'YPA?' Kenties jopa tasoja kuinka voimakas moottorijarru rullauksessa, koodiahan ne enää vaatii.
Olen siinä ymmärryksessä että about kaikki EVt tekee suurimman osan jarrutusvoimasta ensisijaisesti regenillä ja vasta kun tarpeeksi syvälle survotaan jarrupedaalia tulee mekaaniset jarrut mukaan.
Toisaalta tästä johtuen teslan regen ei ole yhtä väkevä kuin monella muulla merkillä.
Nuo tuo yksi erikoistapaus.No miksihän se vakkari pumppaa? Siellä edellä ajaa tasakaasutampio ilman vakkaria, jolla vauhti hidastuu 20 alle rajoituksen jokaisessa ylämäessä. Oli vakkari tai ei, niin vaihtoehdot on joko pumpata mukana tai ajaa ohi.
Jos kommentoit jarruttamiseen vs rullaaminen.Miksi, kun siellä isommissa vauhdeissa ajetaan jokatapauksessa vakkarilla.
Sanoisin, että mikä tahansa säädettävissä oleva on pääperiaatteiltaan paras. Voi toki olla automaattinenkin, mutta niissä saa olla sitten älyä jonkin verran ja optimaalista on silti vaikea saavuttaa. Tuollainen parempi vakkari voi varmaan päästä kunnolla tehtynä aika lähelle.
Joku maksimaalinen regen aina kuulostaa paljon pahemmalta kuin oma suhteellisen "mieto" eli about se mikä edellisellä pelkällä polttisvehkeellä olisi ollut ehkä kolmosella tai nelosella kaasun nostaminen. Kevyesti jarruttamalla saa vielä säädettyä regeniä portaattomasti lisää ennen kuin mennään jarrupaloille.
Scodillacissa miltei sama. Auto(adaptiivinen), 1, 2, 3 ja B. Mutta jostain syystä tuo muistaa vain Auto, 1 tai B moodin. 2 ja 3 asetukset ei pysy mielessä vakkarin käytön jälkeen. Ratin läpysköistä saa säädettyä.Tässä audi on tosi lähellä, mutta niin kaukana. Fat e-tronissa saat säädettyä ratin läpysköillä regenin 0, 25% tai 50%. Mutta se resetoituu 0% aina kun käyttää vakkaria eli siis monta kertaa joka ajon aikana pitää asettaa uudelleen regeni päälle. Jos se vain muistaisi viimeksi laitetun asetuksen, niin siinä olisi kaikille paras toteutus. Haluaisin tosin itse pitää sen 100%, mutta sitäkään asetusta ei edes saa, vaan loput regenistä tulee jarrupolkimesta.
Ioniq 5 käsiläpsyköillä saa vaihdettua regenin 0 (liukuu, jarrupoljin vaikuttaisi käyttävän kitkajarruja) - 1 - 2 - 3 - i-pedal. Noissa muissa käyttää ensin regeniä jarrupolkimesta ja vasta tarvittaessa kitkajarrua.
Laittaessa snow-moodi (jatkuva neliveto) päälle eli puolet vuodesta Suomessa maksimiregen on 1 joka on ihan fiksua. Erityisen mukavaa on että regen tapahtuu tällöin myös etuakselilta. En ole tuota i-pedalia käyttänyt lainkaan, mieluummin laskettelee enemmän kuin yrittää nilkka tiukkana etsiä sitä sopivaa kohtaa koko ajan kaasupolkimesta. Hyvin vaikea ymmärtää sähköautointoilijoiden 1-pedal pakotusta.
Noihin mitäis saada webbikamerat. Vai onko jo jossain julkisella laturilla?Rechargen kassakoneet kilisee kun porukka joutuu muiden laturien ollessa täynnä käyttämään sikahintaisia rechargeja.
Olispa mielenkiintoista nähdä statistiikaa miten pahoja ruuhkia on nyt pohjoisempien, kuopiosta ylöspäin, laturien luona.
Kesä tai pari taaksepäin jo katselin lomareissulla Muonion SEO:lla ruuhkaa kun oli kokonaiset 2 latauspaikkaa ja paikalla oli 5 audin sähkistä, 2 imi sähköä ja 3 odotti vuoroaan.
Pyyhkäisin itikat tuulilasista, huitasin 95:sta tankkiin ja jatkoin matkaa.
Lieneekö tuolla nykyisinkään enempää latureita.
Kyllä, ihmeen kauan kestää se liikennevaloista lähtökin, kun pitää arpoa polkimia ja vaihteita ja sitten, kun ne viimein löytyy niin käryä ja savua riittää pakkasaamuina. Kun on ite ensimmäisenä valoissa niin on jo risteyksen toisella puolella, kun vasta vaihde on löytynyt takana olevalla.voin kertoa, että tuolla on ihan muut kulkineet aiheuttamassa hitautta ja levottomuutta kuin vahvalla regenillä varustetut Teslat tai muut sähköautot.
Eikö se rullaa, jos nostaa virtapoljinta tiettyyn kohtaan? Näin mulla tekee. Mittaristossa myös symboli siirtyy charge-power palkin keskelle, silloin rullaa. Siitä on sitten helppo polkimella taas jatkaa menoa tai hiljentää.Paras ratkaisu olisi se, että saa valita rullaako vai ei, ja se että auto muistaa tämän asetuksen.
Eikö se rullaa, jos nostaa virtapoljinta tiettyyn kohtaan? Näin mulla tekee. Mittaristossa myös symboli siirtyy charge-power palkin keskelle, silloin rullaa. Siitä on sitten helppo polkimella taas jatkaa menoa tai hiljentää.
No tämä nyt ei ole kyllä mikään sähköautojuttu vaan vaihteistojuttu. Automaattivaihteinen polttis lähtee ihan samallatavalla eikä arvo yhtään mitään, tai ainakaan itse en ole koskaan ajanut automaatilla mikä ei lähtisi ihan sillä hetkellä kun painaa kaasua.Kyllä, ihmeen kauan kestää se liikennevaloista lähtökin, kun pitää arpoa polkimia ja vaihteita ja sitten, kun ne viimein löytyy niin käryä ja savua riittää pakkasaamuina. Kun on ite ensimmäisenä valoissa niin on jo risteyksen toisella puolella, kun vasta vaihde on löytynyt takana olevalla.
Aika hyvää tietämättömyyttä, jos joku väittää, että sähköauton regen aiheuttaa liikenteeseen hitautta, ilmeisesti asia on silloin varsin vieras.
Rullaus tai vähäinen regen on tosiaan energiatehokkaampaa kuin voimakas regen/one pedal.Porschehan juuri sanoi että one pedal ei ole energiatehokas ja on kehittänyt uuden sukupolven järjestelmän.
Porsche: Yhden polkimen ajo sähköautoissa ei ole taloudellista
Porschella kehitetään uudenlaista jarrujärjestelmää, jonka on tarkoitus parantaa energian talteenottoa.www.iltalehti.fi
No tämä nyt ei ole kyllä mikään sähköautojuttu vaan vaihteistojuttu. Automaattivaihteinen polttis lähtee ihan samallatavalla eikä arvo yhtään mitään, tai ainakaan itse en ole koskaan ajanut automaatilla mikä ei lähtisi ihan sillä hetkellä kun painaa kaasua.
Käsivaihteiset on pikkuhiljaa muutenkin katoamassa kaikista kokoluokista.
Ei nyt suoriltaan tule mieleen merkkiä millä olisi järjestään väkevämpi regeni. Aika mallikohtainen juttu. Esim. e-tron GT:ssä on varmasti väkevämpi kuin fat e-tronissa, jossa on aika mieto
Tesla Model 3 perf max regen 80 kW
Model S Plaid 190 kW
vanhemmat model S n 85 kW
meanwhile
BMW i4 M50 n. 200kW
Porsche taycan n. 300 kW
Omalla matikalla aika paljon jää erotusta