Samalla logiikalla "suurimmalle osalle" varmaan 11kW kolmivaihelatauskaan ei ole tarpeellinen. 3,68kW yksivaihelatauksen pitäisi riittää hidaslataukseksi, ja jos latauksella on kiire, sitten kurvaa 250kW suurteholataukseen.
Kun kerran julkisia AC-latausasemia on kuitenkin pilvin pimein (lähinnä koska sellaisia on paljon halvempaa ja myös järkevämpää rakentaa kauppakeskusten, lentoasemien yms. asiointipaikkojen yhteyteen) ja ne tuppaavat olemaan paljon halvempia käyttäjille (edelleen joskus harvoin jopa ilmaisia), kyllä ainakin minä osaan pistää arvoa sille että saan sellaisesta kaksi kertaa enemmän latausta asioinnin aikana (varsinkin jos esim. ilmaista pysäköintiaikaa on vain yksi tunti, ja sen jälkeen alkaa raksuttaa pysäköintimaksu vielä päälle). Sinä ilmeisesti et, 11kW tai siis 3,68kW pitäisi kyllä riittää kenelle tahansa jos ei kerran pikalaturille mene.
Ehkä muutan mieleni jos halpoja DC-pikalatureita alkaa löytyä vastaavissa määrin asiointipaikoista, mutta nähdäkseni AC- ja DC-latausasemissa alkaa näkyä tietynlainen kahtiajako:
- DC-pikalatureita pyritään tuomaan lähinnä moottoriteiden yms. varteen huoltoasemille jne., pikaisille latauskäynneille joissa on tarkoitus jatkaa matkaa mahdollisimman pian. AC-latausasemia puolestaan ilmestyy yhä enemmän asiointipaikkoihin, joista hyvinä esimerkkeinä kauppakeskukset, lentoasemat jne. Esim. Helsingissä Redin ja Triplan uusiin kauppakeskuksiin tuli ilmeisesti useita satoja 22kW AC-latauspaikkoja molempiin, mutta ei tietääkseni yhtäkään DC-latauspaikkaa. Sama Helsinki-Vantaan lentoasemalla, parkkihallin yksi kerros kokonaan täyteen AC-latausasemia.
- AC-latausasemat tuntuvat monissa noissa paikoissa olevan "sisäänheittotuotteita" eli niiden tuotoilla ei pyritä välttämättä tekemään voittoa (josta esimerkkinä että edelleen löytyy joitakin paikkoja joissa on jopa ilmainen AC-lataus, ja läjäpäin paikkoja joissa on kovin halpa 6-16c/kWh lataus), kun taas DC-pikalatausasemat profiloituvat yhä enemmän paikoiksi missä lataussähkön myynti on se varsinainen bisnes ja sillä pitäisi tehdä voittoakin. Sinänsä järkeenkäypää koska jos on Hangosta matkalla Nuorgamiin, silloin lienee valmiimpi maksamaan vaikka 50c/kWh, kunhan se tulee akkuun vauhdilla. Silloin ei välttämättä hotsittaisi ladata viittä tuntia 11kW teholla, tai 2,5 tuntia 22kW teholla, vaikka se olisi (puoli-)ilmaista. Paitsi tietty jos se tienoon ainoa DC-pikalaturi on rikki ja viereinen AC-latausasema on ainoa vaihtoehto...