Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos jenkeissä tarvii isompaa tehoa niin siellä otetaan kahden vaiheen välistä 240V nimellisjännitettä. Käytännössä esim. kaikki tehokkaammat sähkötyökalut toimii näin.

Toki, mutta ei se muuta sitä että noi parkkitalojen peruslaturit (esim. juuri lentokentillä yms.) ovat usein 120V ja 16A.

Toki jenkkitalosta tosiaan saa 240v käyttöön (tai 220v, vähän riippuen minkätyyppinen talo ja sähkökaappi on kyseessä).

Tokihan sieltä kaikentehoisia julkisia latureita löytyy, ei sillä.
 
Hmmm... tarkoittaako siis että auton moottori pitäisi olla nimenomaan suunniteltu tuota optiota ajatellen, eli ei ihan tuosta vaan voida lisätä lisävarusteeksi about mihin tahansa sähköautoon?

No ei sitten. :(

Joo ja renault/nissan on patentoinut tuon kyseisen tekniikan jossa moottorikäämityksiä hyödynnetään laturin tehoelektroniikan kaverina. Eli muut valmistajat joko joutuu maksamaan lisenssimaksuja jos haluavat toteuttaa tuon kuten rellu/nissan tai sitten toteuttamaan erillisillä komponenteilla saman toiminnallisuuden, joka taas vie tilaa ja maksaa.
 
Siksi koska jos menen vaikka tuonne kauppakeskukseen missä yleensä käyn ruoka- ja muilla ostoksilla, siellä on n. 20 kpl 22kW AC-latausasemaa, ja 0 kpl DC-pikalatausasemaa. Triplassa ja Redissä taitaa olla jopa useampia satoja 22kW AC-latausasemia. eikä käsittääkseni niissäkään ole DC-pikalatausasemia.

22kW on kuitenkin kaksi kertaa nopeampi kuin 11kW, tarkoittaa esim. minun autollani että tunnin ostosten aikana akun lataustaso nousee 40% (11kW latauksella 20%).

AC-latausasemia on yltympäriinsä paljon enemmän kuin DC-pikalatureita, varsinkin taajamissa juuri tuollaisissa asiointipaikoissa (kauppakeskukset jne.), ja oman kokemukseni mukaan yleensä ne ovat 22kW. Toisekseen AC-latausasemat tuppaavat myös olemaan selvästi halvempia, tuolla minun käyttämässäni kauppakeskuksessa tällä hetkellä 0,00€/kWh. Tai vaikka jotkut paikat (esim. Tikkurilan Prisma) joissa on minuuttihintainen 2c/min 22kW-AC lataus, hinta on kaksinkertainen 11kW teholla koska aikaa kuluu kaksin verroin enemmän.

Yhtä hyvin voisi väittää ettei 11kW AC-kolmivaihelatauksella tee mitään, 3,68kW yksivaihelataus riittää hyvin ja jos tarvitsee ladata nopeammin, sitten 250kW DC-superlatausasemalle.

Minun näkökulmastani DC-pikalatausta tarvitaan lähinnä maakunta- ja lomamatkoilla pitkillä rupeamilla, ei arkiajossa ellei ole taksisuhari.

Vielä lopuksi: pointti olikin että se olisikin lisävaruste jonka voi joko hankkia tai olla hankkimatta (esim. Nissan Ariyassa voi myös ostaa version jossa ei ole 22kW AC-latausta). Koska sinusta se olisi täysin turha lisävaruste, sinä voisit jättää sen ostamatta, kun taas esim. minä sen luultavasti ottaisin, jos ei nyt niin hirveän kallis olisi.
Lähinnä kysyin, kun ei ole itselleni tullut vielä vastaan tarvetta tuolle, ellei sitten ole ilmaisen sähkön perässä suhailija, vaan ajan saa käytettyä tehokkaammin DC:llä, vaikka en taksisuhari olekkaan. En siellä kaupassakaan vietä yli tuntia, niin mielummin otan 40kWh+ kuin 22kW.

Lisäksi ihan villinä veikkauksena, jos siellä Tikkurilan Prismassa kaikki lataisivat 22kW teholla, nostaisivat hinnan 4c/min.

Toiseksi, jos omaa koti/työpaikkalatauksen, niin harvemmin on tarvetta ladata hitaasti nopeasti, vaan se on joko yön yli, päivän aikana tai sitten matkalla pikana.
Mutta löytyyhän näitä käyttötarkoituksia varmasti jos kaikki autoilijat perataan läpi, suurimmalle osalle en vain näe tuota tarpeellisena.
Ja kyllä, suurimmalle osalle koti/työpaikka lataajistakin riittää alle 11kW tehotkin.

Omaan autoon saisi 16,5 kW laturin päivitettyä (jos näitä vielä myyvät, en ole kysynyt) ja hintaa tuolle olisi n. 2000 €, ei paljoa kannata.
 
Jos ei ole kotilatausta, niin tuollainen 22kW AC-lataus olisi varmasti suht hyvä juttu. Saattaisi jopa oleellisesti vaikuttaa auton valintaan, jos lähellä on hyviä AC-latureita.

Olishan toi muutenkin hyvä lisä, mutta en itse juurikaan tuollaista tarvitse koti- ja pikalatauksen päälle. Ja en varmaan kovin montaa satasta lisähintaa maksaisi jos maksullisena optiona tarjottaisiin uudessa autossa.
 
Itse olettaisin kaipaavan enemmän kuin noita pikalatureita. Reissussa jos on niin matkojen aikana tietty voi käyttää pikalaturia, mutta kyllähän paikan päällä tuolle olisi käyttöä kun ei tarvitsisi paikkakunnalla pyöriessä pikaladata ollenkaan kun voisi ladata silloin kun on muuta puuhaa samalla.
 
Eiköhän ne kauppakeskusten laturit ole 22kw pitkälti siksi että ne tukevat 7,2kw 1vaihelatausta ja 11kw 3vaihelatausta, jonka alle kuitenkin selvästi suurinosa autoista menee, eikä se 22kw ole mikään merkittävä lisäkustannus tuollaisessa asennuksessa, toisin kuin esim perus kotilaturissa.
 
Täälläkin puhutaan että Volvo on kiinalainen ja Geelyn omistama, tosiasiassa Geely omistaa 16% sen osakekannasta.

Geely (Zhejiang Geely Holding Group) omistaa 82% Volvo Carsin osakekannasta.

"The largest owner, holding 82 per cent of shares and capital, is Geely Sweden Holdings AB, owned by Shanghai Geely Zhaoyuan International Investment Co., Ltd., registered in Shanghai, China, and ultimately owned by Zhejiang Geely Holding Group Ltd., registered in Hangzhou, China."

Suoraan Volvon 2022 tulosraportista: https://vp272.alertir.com/afw/files/press/volvocar/202302089015-1.pdf
 
Tulin lukemaan sähköautoista ja täällä on keskustelun aiheena sosialismi...

Eikö nämä Kiinan-Volvon huutelut kuulu vuoteen 2011 kun Geely osti sen ja silloinkin sitä harrastivat iltapäivälehtien kommenttipalstoilla todennäköisesti samat henkilöt jotka ovat nyt ulisemassa patteriautoista ja sähkövatkaimista joilla ei pääse kusematta Lappiin? Omistussuhde on niin, mutta se ei tee merkistä tai autoista kiinalaisia.
 
Joo ja renault/nissan on patentoinut tuon kyseisen tekniikan jossa moottorikäämityksiä hyödynnetään laturin tehoelektroniikan kaverina. Eli muut valmistajat joko joutuu maksamaan lisenssimaksuja jos haluavat toteuttaa tuon kuten rellu/nissan tai sitten toteuttamaan erillisillä komponenteilla saman toiminnallisuuden, joka taas vie tilaa ja maksaa.
Jaa, pahus. No, kaikella todennäköisyydellä sitten seuraavassa sähköautossani AC-latausteho on puolet nykyisestä, ellen päädy ostamaan Nissan Ariyania (Rellu Megane ei ainakaan nykyisellä hintatasolla kiinnosta tippaakaan, ei edes 22kW AC-latauksella).

Pitää vain totutella ajatukseen että kaupassa käydessä tulee asiointilatauksesta puolet vähemmän latausta nykyiseen verrattuna. Kai sitten kurvaan 32c/kWh pikalataukseen aina sen jälkeen, hakemaan sieltä loput.
 
Mutta löytyyhän näitä käyttötarkoituksia varmasti jos kaikki autoilijat perataan läpi, suurimmalle osalle en vain näe tuota tarpeellisena.
Ja kyllä, suurimmalle osalle koti/työpaikka lataajistakin riittää alle 11kW tehotkin.
Samalla logiikalla "suurimmalle osalle" varmaan 11kW kolmivaihelatauskaan ei ole tarpeellinen. 3,68kW yksivaihelatauksen pitäisi riittää hidaslataukseksi, ja jos latauksella on kiire, sitten kurvaa 250kW suurteholataukseen.

Kun kerran julkisia AC-latausasemia on kuitenkin pilvin pimein (lähinnä koska sellaisia on paljon halvempaa ja myös järkevämpää rakentaa kauppakeskusten, lentoasemien yms. asiointipaikkojen yhteyteen) ja ne tuppaavat olemaan paljon halvempia käyttäjille (edelleen joskus harvoin jopa ilmaisia), kyllä ainakin minä osaan pistää arvoa sille että saan sellaisesta kaksi kertaa enemmän latausta asioinnin aikana (varsinkin jos esim. ilmaista pysäköintiaikaa on vain yksi tunti, ja sen jälkeen alkaa raksuttaa pysäköintimaksu vielä päälle). Sinä ilmeisesti et, 11kW tai siis 3,68kW pitäisi kyllä riittää kenelle tahansa jos ei kerran pikalaturille mene.

Ehkä muutan mieleni jos halpoja DC-pikalatureita alkaa löytyä vastaavissa määrin asiointipaikoista, mutta nähdäkseni AC- ja DC-latausasemissa alkaa näkyä tietynlainen kahtiajako:

- DC-pikalatureita pyritään tuomaan lähinnä moottoriteiden yms. varteen huoltoasemille jne., pikaisille latauskäynneille joissa on tarkoitus jatkaa matkaa mahdollisimman pian. AC-latausasemia puolestaan ilmestyy yhä enemmän asiointipaikkoihin, joista hyvinä esimerkkeinä kauppakeskukset, lentoasemat jne. Esim. Helsingissä Redin ja Triplan uusiin kauppakeskuksiin tuli ilmeisesti useita satoja 22kW AC-latauspaikkoja molempiin, mutta ei tietääkseni yhtäkään DC-latauspaikkaa. Sama Helsinki-Vantaan lentoasemalla, parkkihallin yksi kerros kokonaan täyteen AC-latausasemia.

- AC-latausasemat tuntuvat monissa noissa paikoissa olevan "sisäänheittotuotteita" eli niiden tuotoilla ei pyritä välttämättä tekemään voittoa (josta esimerkkinä että edelleen löytyy joitakin paikkoja joissa on jopa ilmainen AC-lataus, ja läjäpäin paikkoja joissa on kovin halpa 6-16c/kWh lataus), kun taas DC-pikalatausasemat profiloituvat yhä enemmän paikoiksi missä lataussähkön myynti on se varsinainen bisnes ja sillä pitäisi tehdä voittoakin. Sinänsä järkeenkäypää koska jos on Hangosta matkalla Nuorgamiin, silloin lienee valmiimpi maksamaan vaikka 50c/kWh, kunhan se tulee akkuun vauhdilla. Silloin ei välttämättä hotsittaisi ladata viittä tuntia 11kW teholla, tai 2,5 tuntia 22kW teholla, vaikka se olisi (puoli-)ilmaista. Paitsi tietty jos se tienoon ainoa DC-pikalaturi on rikki ja viereinen AC-latausasema on ainoa vaihtoehto...
 
Viimeksi muokattu:
Kai sitten kurvaan 32c/kWh pikalataukseen aina sen jälkeen, hakemaan sieltä loput.

Kannattaa ennemmin kurvata sinne pikalaturille ennen. 65-70% varauksen kohdalla esim. Tesla malli3n lataus tippuu alle 50kWh nopeuden. Alkaa mennä DC pikalataus vähän hukkaan tuossa kohtaa.
 
Tulin lukemaan sähköautoista ja täällä on keskustelun aiheena sosialismi...

Eikö nämä Kiinan-Volvon huutelut kuulu vuoteen 2011 kun Geely osti sen ja silloinkin sitä harrastivat iltapäivälehtien kommenttipalstoilla todennäköisesti samat henkilöt jotka ovat nyt ulisemassa patteriautoista ja sähkövatkaimista joilla ei pääse kusematta Lappiin? Omistussuhde on niin, mutta se ei tee merkistä tai autoista kiinalaisia.
Mikä sitten tekee?

Minä heitin väsyneen Volvo-läpän enemmänkin osoittaakseni ettei sillä merkin "kiinalaisuudella" välttämättä ole ainakaan auton laadulle väliä, enkä kettuillakseni kaikille palstan Volvo-kuskeille.

Eri asia sitten jos haluaa boikotoida kiinalaisia tuotteita koska maailmanpolitiikka, mikä sinänsä on ihan validi syy olla ostamatta kiinalaista, tosin monissa tuotteissa myös yhä vaikeampaa tai lähes mahdotonta, jos siis miettii että ne iPhonetkin tehdään kiinassa jne. (vaikka Apple itsessään ei ole kiinalaisinen, mutta ostamalla Applen tuotteita rahoitat myös Kiinan maailmanvalloitusta).

Suomessa ostettu Tesla sentään lienee yleensä Euroopassa valmistettu tai ainakin kokoonpantu, otaksun. Akut ehkä tulevat Kiinasta, en tiedä.
 
Samalla logiikalla "suurimmalle osalle" varmaan 11kW kolmivaihelatauskaan ei ole tarpeellinen. 3,68kW yksivaihelatauksen pitäisi riittää hidaslataukseksi, ja jos latauksella on kiire, sitten kurvaa 250kW suurteholataukseen.

Kun kerran julkisia AC-latausasemia on kuitenkin pilvin pimein (lähinnä koska sellaisia on paljon halvempaa ja myös järkevämpää rakentaa kauppakeskusten, lentoasemien yms. asiointipaikkojen yhteyteen) ja ne tuppaavat olemaan paljon halvempia käyttäjille (edelleen joskus harvoin jopa ilmaisia), kyllä ainakin minä osaan pistää arvoa sille että saan sellaisesta kaksi kertaa enemmän latausta asioinnin aikana (varsinkin jos esim. ilmaista pysäköintiaikaa on vain yksi tunti, ja sen jälkeen alkaa raksuttaa pysäköintimaksu vielä päälle). Sinä ilmeisesti et, 11kW tai siis 3,68kW pitäisi kyllä riittää kenelle tahansa jos ei kerran pikalaturille mene.

Ehkä muutan mieleni jos halpoja DC-pikalatureita alkaa löytyä vastaavissa määrin asiointipaikoista, mutta nähdäkseni AC- ja DC-latausasemissa alkaa näkyä tietynlainen kahtiajako:

- DC-pikalatureita pyritään tuomaan lähinnä moottoriteiden yms. varteen huoltoasemille jne., pikaisille latauskäynneille joissa on tarkoitus jatkaa matkaa mahdollisimman pian. AC-latausasemia puolestaan ilmestyy yhä enemmän asiointipaikkoihin, joista hyvinä esimerkkeinä kauppakeskukset, lentoasemat jne. Esim. Helsingissä Redin ja Triplan uusiin kauppakeskuksiin tuli ilmeisesti useita satoja 22kW AC-latauspaikkoja molempiin, mutta ei tietääkseni yhtäkään DC-latauspaikkaa. Sama Helsinki-Vantaan lentoasemalla, parkkihallin yksi kerros kokonaan täyteen AC-latausasemia.

- AC-latausasemat tuntuvat monissa noissa paikoissa olevan "sisäänheittotuotteita" eli niiden tuotoilla ei pyritä välttämättä tekemään voittoa (josta esimerkkinä että edelleen löytyy joitakin paikkoja joissa on jopa ilmainen AC-lataus, ja läjäpäin paikkoja joissa on kovin halpa 6-16c/kWh lataus), kun taas DC-pikalatausasemat profiloituvat yhä enemmän paikoiksi missä lataussähkön myynti on se varsinainen bisnes ja sillä pitäisi tehdä voittoakin. Sinänsä järkeenkäypää koska jos on Hangosta matkalla Nuorgamiin, silloin lienee valmiimpi maksamaan vaikka 50c/kWh, kunhan se tulee akkuun vauhdilla. Silloin ei välttämättä hotsittaisi ladata viittä tuntia 11kW teholla, tai 2,5 tuntia 22kW teholla, vaikka se olisi (puoli-)ilmaista. Paitsi tietty jos se tienoon ainoa DC-pikalaturi on rikki ja viereinen AC-latausasema on ainoa vaihtoehto...
Luitkohan nyt viestiä vai kirjoititko mitä sattui?

Ota sinä se 22kWh kaupassa käynnin aikana, itse pysyn tuossa 40kWh+, enempää tästä ei kannata keskustella.
 
Kannattaa ennemmin kurvata sinne pikalaturille ennen. 65-70% varauksen kohdalla esim. Tesla malli3n lataus tippuu alle 50kWh nopeuden. Alkaa mennä DC pikalataus vähän hukkaan tuossa kohtaa.
Omaan autooni en 2021 edes ottanut 5000€ lisähintaan DC-"pikalatausta" koska se olisi joka tapauksessa ollut rajoitettu max 50kW, ja luin käyttötestejä missä se jossain lataili tuntemattomasta syystä jopa selvästi sen alle, vain 30kW teholla tms. Alkoi tuntua onko viiden tonnin hyötyä verrattuna vakiona jo olevaan 22kW AC-lataukseen...

Se on tietty selvä että seuraavassa sähköautossani DC-pikalataus toki on, eikä muunlaisia sähköautoja taideta enää edes valmistaa. Uskallan sitten tehdä sen kuuluisan matkan Nuorgamiin ja takaisinkin.
 
Luitkohan nyt viestiä vai kirjoititko mitä sattui?
Kyllä, luin väitteesi että "suurimmalle osalle" 22kW AC-lataus olisi täysin turha ominaisuus, vain koska sinä koet että se on sinulle henkilökohtaisesti turha ominaisuus, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
 
Kyllä, luin väitteesi että "suurimmalle osalle" 22kW AC-lataus olisi täysin turha ominaisuus, vain koska sinä koet että se on sinulle henkilökohtaisesti turha ominaisuus, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Eli et, kiitos varmistuksesta.

PS. Myöskään se, ettei oma autosi osaa edes ladata nopeampaa kuin 22kW (etkä taida omata koti/työpaikka latausta) ei tee siitä suurimmalle osalle tarpeellista.
 
Eli et, kiitos varmistuksesta.
Aha, eli et kirjoittanut tätä:

"Mutta löytyyhän näitä käyttötarkoituksia varmasti jos kaikki autoilijat perataan läpi, suurimmalle osalle en vain näe tuota tarpeellisena. "

Tämä selvä. Kettu ja pihlajanmarjat.
 
22kW AC-lataus on todella kova etu nimenomaan asiointilatauksessa. Noita AC-tolppia on paljon paremmin saatavilla ja hinnoittelukin usein huokeampi niissä. Käyt esimerkiksi kaupassa, salilla tai puhumattakaan työpäivän aikaisista asiakasvierailuista niin saat tuplasti virtaa samassa ajassa 11kW verrattuna. On aika jees kun 2 tunnin asiakaskäynnillä saa yli 40kWh akkuun virtaa eikä tarvitse miettiä heti seuraavaa latausta.
 
Mikä sitten tekee?

Jos autot suunnitellaan ja kehitetään sekä yritystä johdetaan pääosin muiden kuin kiinalaisten toimesta eikä pääkonttori tai suurin osa tehtaista ei ole siellä niin mielestäni merkki ei ole kiinalainen :)

Suomessa ostettu Tesla sentään lienee yleensä Euroopassa valmistettu tai ainakin kokoonpantu, otaksun. Akut ehkä tulevat Kiinasta, en tiedä.

En ymmärrä tätä Volvo-asian jatkona kun suurin osa Suomessa myytävistä Volvoistakin on edelleen valmistettu Euroopassa?
 
22kW AC-lataus on todella kova etu nimenomaan asiointilatauksessa. Noita AC-tolppia on paljon paremmin saatavilla ja hinnoittelukin usein huokeampi niissä. Käyt esimerkiksi kaupassa, salilla tai puhumattakaan työpäivän aikaisista asiakasvierailuista niin saat tuplasti virtaa samassa ajassa 11kW verrattuna. On aika jees kun 2 tunnin asiakaskäynnillä saa yli 40kWh akkuun virtaa eikä tarvitse miettiä heti seuraavaa latausta.
Pitäisikö siis sen 22kWh:n jälkeen olla jo miettimässä seuraava latausta eli ajelet autolla päivässä useamman sataa? Vai mitä tässä yhteydessä ”heti” tarkoittaa?
 
Pitäisikö siis sen 22kWh:n jälkeen olla jo miettimässä seuraava latausta eli ajelet autolla päivässä useamman sataa? Vai mitä tässä yhteydessä ”heti” tarkoittaa?
No vaikka esimerkkinä sun auton range on noin 250km ja ajat asiakkaalle joka on 200km päässä. Vietät siellä aikaa 2 tuntia. Toinen auto saisi ladattua tuossa ajassa noin 20kWh ja toinen noin 40kWh. On melko paljon todennäköisempää, että 22kW laturilla varustettu auto pääsee takaisin kotiin ilman latausta matkalla (=ei tarvitse mietti latausta ollenkaan). 11kW laturin omaava joutuu miettimään todennäköisemmin missä pysähtyy lataamaan matkalla.

Ihan vain peukalosääntönä tunnin lataus 11kW laturilla tarjoaa noin 50km rangea ja 22kW laturilla tuplasti eli noin 100km. Se on mukavampaa lähteä asiakkaalta liikkeelle tunninkin visiitin jälkeen kun tietää, että sinne voi saapua tyhjällä akulla ja voi sitten miettiä seuraavaa latausta noin 100km etäisyydeltä. AC-latausnopeuden vähättely on yhtä hölmöä kuin vähätellä DC-latauksen nopeutta. Kummallekin on omat käyttötarpeensa ja molemmissa nopeudesta ei ole kuin hyötyä.
 
Geely (Zhejiang Geely Holding Group) omistaa 82% Volvo Carsin osakekannasta.

"The largest owner, holding 82 per cent of shares and capital, is Geely Sweden Holdings AB, owned by Shanghai Geely Zhaoyuan International Investment Co., Ltd., registered in Shanghai, China, and ultimately owned by Zhejiang Geely Holding Group Ltd., registered in Hangzhou, China."

Suoraan Volvon 2022 tulosraportista: https://vp272.alertir.com/afw/files/press/volvocar/202302089015-1.pdf
Geely omistaa 16% AB Volvosta, joka on se alkuperäinen Volvo, ja valmistaa muun muassa Volvo-merkkisiä kuorma-autoja, busseja, kaivureita ja muita rakennuskoneita, mutta ei henkilöautoja.
Volvo Car Corporation valmistaa henkilöautoja ja se erotettiin AB Volvosta vuonna 1999. Geely omistaa 82% Volvo Car Corporationista.
Volvon tavaramerkin omistavat AB Volvo ja Volvo Car Corporation puoliksi.

Tuntuu olevan joskus hankala ymmärtää, että on automerkkejä, mutta samalla nimellä voi toimia myös toinen yritys, josta autonvalmistus on jo kauan sitten erotettu. Esimerkiksi Skoda tekee kiskokalustoa (mm. Tampereen ratikat) sekä höyryturbiineja. Rolls-Royce taas tekee muun muassa kaasuturbiineja ja laivojen järjestelmiä.

Tuosta viimeisestä oli jossain Ilta-Sanomien uutisissa virhekin, kun Rolls-Royce oli lahjoittanut Ukrainaan valmistamiaan dieselgeneraattoreita. Ilta-Sanomat kirjoitti että lahjoituksen oli tehnyt autonvalmistaja Rolls-Royce, vaikka lahjoittaja nimenomaan oli alkuperäinen Rolls-Royce.
 
Geely omistaa 16% AB Volvosta, joka on se alkuperäinen Volvo, ja valmistaa muun muassa Volvo-merkkisiä kuorma-autoja, busseja, kaivureita ja muita rakennuskoneita, mutta ei henkilöautoja.

Jolla taas ei ole mitään tekemistä tämän ketjun kanssa. Ei myöskään Volvo Pentalla, joka valmistaa veneen moottoreita.
 
No vaikka esimerkkinä sun auton range on noin 250km ja ajat asiakkaalle joka on 200km päässä. Vietät siellä aikaa 2 tuntia. Toinen auto saisi ladattua tuossa ajassa noin 20kWh ja toinen noin 40kWh. On melko paljon todennäköisempää, että 22kW laturilla varustettu auto pääsee takaisin kotiin ilman latausta matkalla (=ei tarvitse mietti latausta ollenkaan). 11kW laturin omaava joutuu miettimään todennäköisemmin missä pysähtyy lataamaan matkall

Ihan vain peukalosääntönä tunnin lataus 11kW laturilla tarjoaa noin 50km rangea ja 22kW laturilla tuplasti eli noin 100km. Se on mukavampaa lähteä asiakkaalta liikkeelle tunninkin visiitin jälkeen kun tietää, että sinne voi saapua tyhjällä akulla ja voi sitten miettiä seuraavaa latausta noin 100km etäisyydeltä. AC-latausnopeuden vähättely on yhtä hölmöä kuin vähätellä DC-latauksen nopeutta. Kummallekin on omat käyttötarpeensa ja molemmissa nopeudesta ei ole kuin hyötyä.
Voihan sitä yksinkertaista kysymystä kierrellä näinkin. Eli lyhennettynä, ajat (esimerkkisi henkilö ajaa) yli 300 km vuorokaudessa ja toista sataa yhteen suuntaan sekä autossa menee useampi tunti vuorokaudessa.
Aika yleinen käyttötapaus/ajoprofiili.
 
On sillä sen verran, että se aiemmin kerrottu väärä tieto 16% omistuksesta oli peräisin tuolta.

Varmasti, mutta se taas ei ollut minun kirjoittamaani tekstiä, eikä lainauksessasi ollut mitään viitteitäkään tuollaiseen numerointiin muuten kuin että haluaisit puhua rekoista.
 
Varmasti, mutta se taas ei ollut minun kirjoittamaani tekstiä, eikä lainauksessasi ollut mitään viitteitäkään tuollaiseen numerointiin muuten kuin että haluaisit puhua rekoista.
Se johtuu siitä, ettei foorumi tee sisäkkäisiä lainauksia. Siinä viestissäsi jota lainasin oli lainaus virheelliseen viestiin.
 
Varmasti, mutta se taas ei ollut minun kirjoittamaani tekstiä, eikä lainauksessasi ollut mitään viitteitäkään tuollaiseen numerointiin muuten kuin että haluaisit puhua rekoista.
Se johtuu siitä, ettei foorumi tee sisäkkäisiä lainauksia. Siinä viestissäsi jota lainasin oli lainaus virheelliseen viestiin.
Ei tee automaattisesti, käsin sen toki saat tehtyä jos on tarvetta.
 
Voihan sitä yksinkertaista kysymystä kierrellä näinkin. Eli lyhennettynä, ajat (esimerkkisi henkilö ajaa) yli 300 km vuorokaudessa ja toista sataa yhteen suuntaan sekä autossa menee useampi tunti vuorokaudessa.
Aika yleinen käyttötapaus/ajoprofiili.
Yksinkertaistettuna 22kW AC-lataus tuo vapauksia lataamiseen verrattuna 11kW laturiin, koska latausnopeus on tuplat.
 
Voihan sitä yksinkertaista kysymystä kierrellä näinkin. Eli lyhennettynä, ajat (esimerkkisi henkilö ajaa) yli 300 km vuorokaudessa ja toista sataa yhteen suuntaan sekä autossa menee useampi tunti vuorokaudessa.
Aika yleinen käyttötapaus/ajoprofiili.
Ei tämä minusta kuulosta "asioinnilta", mistä oli puhetta. Oleellista siis se, että siinä asioinnin ohella saattaa hoitua kaikki lataustarpeen edukkaasti. 2-3 kertaa viikossa kun käy ostamassa perheelle ruokaa, niin auto lataa itsensä kaupassa asioinnin aikana. Ko. ominaisuus voi olla jollekin deal maker, koska aika helpostikin saa ladattua muualla kuin kotona kaikki tarpeet (jos kotilataukseen ei ole saumoja).
 
Yksinkertaistettuna 22kW AC-lataus tuo vapauksia lataamiseen verrattuna 11kW laturiin, koska latausnopeus on tuplat.
Ai? Jotenkin ajattelin, että se olisi yhtä nopea.
Ei tämä minusta kuulosta "asioinnilta", mistä oli puhetta. Oleellista siis se, että siinä asioinnin ohella saattaa hoitua kaikki lataustarpeen edukkaasti. 2-3 kertaa viikossa kun käy ostamassa perheelle ruokaa, niin auto lataa itsensä kaupassa asioinnin aikana. Ko. ominaisuus voi olla jollekin deal maker, koska aika helpostikin saa ladattua muualla kuin kotona kaikki tarpeet (jos kotilataukseen ei ole saumoja).
Kyllä, joillekin siitä on hyötyä ja onhan nyttenkin valittavissa auto mikä tuohon 22kW lataukseen kykenee, jos se on se itselle merkittävin tekijä ja ilman ei pärjää.

Muilta osin kaikkien kanta varmasti tuli selville, niin turha tästä enempää on vääntää, toisten mielestä tuo on ehdottomasti kaikille tarpeellinen ja toisten mielestä ei.
 
Ai? Jotenkin ajattelin, että se olisi yhtä nopea.
Yrität varmaan olla nokkela, mutta todella usein esitetty kysymys on, että miksi oma auto lataa vain 11kW teholla vaikka latausasemalla lukee 22kW ja omaa autoa myytiin itselle 125kW latausnopeudella.

... toisten mielestä tuo on ehdottomasti kaikille tarpeellinen ja toisten mielestä ei.
Aivan samoin voisi todeta ihan mistä tahansa muustakin auton ominaisuudesta oli kyseessä sitten DC-latausnopeus, auton kiihtyvyys, vetävien pyörien lukumäärä, tavaratilan koko, auton maksimikantavuus jne. Erona on vain se, että osa noista ominaisuuksista voi olla jollekin heikkous esimerkiksi ei halua isoa konttia vaan pienen auton itselleen. Mutta latausnopeus on sellainen, että suurempi latausnopeus ei ole kenellekään heikkous vaan se on kaikkien autonostajien etu. Toisin sanoen siitä suuremmasta latausnopeudesta ei ole kenellekään haittaa kuten siitä isosta takakontista voi olla.
 
Yrität varmaan olla nokkela, mutta todella usein esitetty kysymys on, että miksi oma auto lataa vain 11kW teholla vaikka latausasemalla lukee 22kW ja omaa autoa myytiin itselle 125kW latausnopeudella.
Lähinnä vaan kummastutti, mitä tuolla itsestään selvyydellä koitit viestiä.

Tästä loppu pätkästäsi tulee ihan mieleen eräs Audi e-tron kuski, joka pakitteli 50kW tolpan eteen, laittoi type 2-kaapelin autoon kiinni, ja sitten yritti sitä toista päätä sovittaa siihen CCS kaapelin päähän, no ei sopinut, seuraavaksi sitten koitti samaa suuremmalla voimalla, ei mennyt vieläkään yllättäen.
Aivan samoin voisi todeta ihan mistä tahansa muustakin auton ominaisuudesta oli kyseessä sitten DC-latausnopeus, auton kiihtyvyys, vetävien pyörien lukumäärä, tavaratilan koko, auton maksimikantavuus jne. Erona on vain se, että osa noista ominaisuuksista voi olla jollekin heikkous esimerkiksi ei halua isoa konttia vaan pienen auton itselleen. Mutta latausnopeus on sellainen, että suurempi latausnopeus ei ole kenellekään heikkous vaan se on kaikkien autonostajien etu. Toisin sanoen siitä suuremmasta latausnopeudesta ei ole kenellekään haittaa kuten siitä isosta takakontista voi olla.
Niin, kyse oli tarpeellisuudesta, mielestäni eri asia kuin onko siitä haittaa.
 
Kyllä, joillekin siitä on hyötyä ja onhan nyttenkin valittavissa auto mikä tuohon 22kW lataukseen kykenee, jos se on se itselle merkittävin tekijä ja ilman ei pärjää.

Muilta osin kaikkien kanta varmasti tuli selville, niin turha tästä enempää on vääntää, toisten mielestä tuo on ehdottomasti kaikille tarpeellinen ja toisten mielestä ei.
Tuo on sarjassamme ominaisuuksia, että sitä ei varsinkaan ekaa autoa ostava osaa kaivata, mutta jos sellainen löytyy, niin se on todella hyvä lisä. Valitettavasti tuota ei ole tarjolla kuin osaan autoista ja jos ne eivät muuten kelpaa, niin sitten täytyy tyytyä 11 kW tai vähemmän ratkaisuun. 22 kW arvo vaan kasvaa sitä mukaa kuin sähköautoja tulee lisää ja pikalatausmahdollisuudet ruuhkautuvat.
 
Tuo on sarjassamme ominaisuuksia, että sitä ei varsinkaan ekaa autoa ostava osaa kaivata, mutta jos sellainen löytyy, niin se on todella hyvä lisä. Valitettavasti tuota ei ole tarjolla kuin osaan autoista ja jos ne eivät muuten kelpaa, niin sitten täytyy tyytyä 11 kW tai vähemmän ratkaisuun. 22 kW arvo vaan kasvaa sitä mukaa kuin sähköautoja tulee lisää ja pikalatausmahdollisuudet ruuhkautuvat.
Latausverkosto tuntuu kyllä kasvavan vähintään autokannan tahdissa. Jos kotilatausta ei olisi niin 22kW AC olisi kyllä tosi hyvä lisä. Ja kyllähän sen jokainen varmaan ottaisi eli sen hyvyydestä keskustelu on aika turhaa, mutta siitä voi tietysti keskustella että saisiko sillä tonnilla tai parilla jotain hyödyllisempää, kuten esim. x kWh lisää akkukapasiteettia. Noin yleisellä tasolla pitäisin kyllä hyvänä sitä, että autoihin ei laitetta kovin isoja akkuja ja latausominaisuuksiin panostetaan.
 
Terveisiä 12x350kW pikalaturilta. Hauska seurata miten eri autot latailee.

-Enyaq taksit kiltisti 100% asti. Niiden autot ihmeellisesti pumppasi tehoa 10-30kW ihan lopussa.
-Fiat 500, täti myös kiltisti 100% asti, teho jossain 90% kieppeillä oli jo 12kW
-ev6, tosi pitkään mateli jollain 60kW teholla mutta sitten pomppasi ja 130kW näytti äsken 70% kohdalla
-etron 55, alkuun 130kw mutta sitten tippui noin 100kW
-pari mustankia noin 70kw on ollut teho kun aina kun katsoin
-polestar aloitti ainakin 120kW teholla
 
Terveisiä 12x350kW pikalaturilta. Hauska seurata miten eri autot latailee.
Tää on varmaan jostain muualta kuin Suomesta, missä 12x latureita ei ole kuin Teslalla - eikä niistä näe miten vauhdikkaasti naapurit lataa...

Lataus opetuksista puhuttaessa, ne suuret nopeudet toteutuu tosiaan yleensä tosi tyhjällä akulla. Harvalla kuitenkaan riittää hermot ajaa akkua lähes tyhjäksi, niin useimmat tulee täydemmällä akulla laturilla - ja lataa sitten akkua hitaasti lähes tai aivan täyteen...
 
Jossakin maissahan oli joku toimija asettanut noihin eri taksoja, eli latauksen hinta nousee 80% jälkeen portaittain vähitellen. Toki jos on minuuttiveloitteinen niin nousee luonnollisesti muutenkin, mutta ei tuo nyt huono olisi yleisesti 50kW ja päälle latureilla muutenkaan. Olisi mahdollisuus siis toki ladata vaikka 100% jos välttämättä tarvitsee, mutta toisaalta motivoitaisiin menemään sillä 80% normaalisti.
 
Tää on varmaan jostain muualta kuin Suomesta, missä 12x latureita ei ole kuin Teslalla - eikä niistä näe miten vauhdikkaasti naapurit lataa...

Lataus opetuksista puhuttaessa, ne suuret nopeudet toteutuu tosiaan yleensä tosi tyhjällä akulla. Harvalla kuitenkaan riittää hermot ajaa akkua lähes tyhjäksi, niin useimmat tulee täydemmällä akulla laturilla - ja lataa sitten akkua hitaasti lähes tai aivan täyteen...
Jep ei Suomessa. Ionityn asema jossa näytöissä paistaa akun taso ja sen hetken nopeus. Taitaa siinä näkyä muutakin infoa pienemmällä fontilla.
 
Itsellä ei kokemusta AA/Carplay käytöstä kuin vanhalla polttiksella jossa se olikin tarpeellinen, mutta osaako nämä mallit jotka noita tukee niin esim Wazea/Google Mapsia käyttäessä esilämmittää myös akun esim navigoidessa laturille? Ilmeisesti Polestar/Volvo osaa kun on Android Automotive pohjainen, mutta miten muut?

Nissan Ariyssa on ihan normivalikosta laitettavissa päälle ihan manuaalisesti. En ainakaan ole törmännyt mainintaa lämmityksen mahdollisuuteen automaattisesti auton osalta (ei tarkoita etteikö sellaista voisi olla., mutta en ole törmännyt).
 
Muutkin joutuvat euroopassa miettimään näitä ominaisuuksien poisjättämisiä

 
Olishan se mukava, mut ei ihan vielä viitti kurotella noin ylhäälle.

 
Olishan se mukava, mut ei ihan vielä viitti kurotella noin ylhäälle.


Mikä näissä uusissa bemareissa on, että näyttävät siltä että venäläiset olisivat ostaneet vanhan eurooppalaisen tuotantolinjan ja sitten tehneet omin päin "faceliftin".
 
En tiedä mikä noita saksalaisia riivaa tässä automuotoilussa. Jotenkin tää i7 voisi olla paljon paremman näköinen keulasta kuin se nyt on. EQS näyttää ihan kummalliselta, iX on kummallinen, kaikki on kummallisia.

Mikä siinä on, että ei voi tehdä oikeasti hyvän näköistä autoa näistä lippulaivoista kun on kalliita autoja. Mm. tämä i7 voisi olla niin paljon paremman näköinen keulan osalta. EQS konsepti oli huikean näköinen, lopputulos ihan kuraa.

En ole asiakaskuntaa, mutta silti asia vähän kummastuttaa.
 
Tuo on sarjassamme ominaisuuksia, että sitä ei varsinkaan ekaa autoa ostava osaa kaivata, mutta jos sellainen löytyy, niin se on todella hyvä lisä. Valitettavasti tuota ei ole tarjolla kuin osaan autoista ja jos ne eivät muuten kelpaa, niin sitten täytyy tyytyä 11 kW tai vähemmän ratkaisuun. 22 kW arvo vaan kasvaa sitä mukaa kuin sähköautoja tulee lisää ja pikalatausmahdollisuudet ruuhkautuvat.
Jos on kotilataus tarjolla, niin en kyllä suoraan sanottuna keksi, että mitä virkaa 22kW AC-latauksella oikeastaan on. Pitkää matkaa ajettaessa se on käyttökelvottoman hidas ja jos kotona voi ladata, niin miksi edes vaivautua miettimään jotain asiointilatauksia?

Ok, jos kotilatausta ei ole, niin ymmärrän jossain määrin hyödyn, mutta sijoittaisin silti paljon mielummin rahat siihen kotilataukseen kuin auton AC-laturin nopeuttamiseen.

Autolomaillessa voisi ehkä kuvitella saavansa hyötyä, mutta sitä mukaa kun hotellien + lomahuoneistojen latausmahdollisuudet paranevat, 22kW hyöty vähenee. Hotlan parkkihallista otan mielummin "oman" 3.6-11kW latauspistokkeen jossa auto saa seistä aamuun asti, kuin 22kW laturin josta auto pitää käydä siirtämässä tunnin tai kahden päästä pois.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on kotilataus tarjolla, niin en kyllä suoraan sanottuna keksi, että mitä virkaa 22kW AC-latauksella oikeastaan on. Pitkää matkaa ajettaessa se on käyttökelvottoman hidas ja jos kotona voi ladata, niin miksi edes vaivautua miettimään jotain asiointilatauksia?

Ok, jos kotilatausta ei ole, niin ymmärrän jossain määrin hyödyn, mutta sijoittaisin silti paljon mielummin rahat siihen kotilataukseen kuin auton AC-laturin nopeuttamiseen.

Autolomaillessa voisi ehkä kuvitella saavansa hyötyä, mutta sitä mukaa kun hotellien + lomahuoneistojen latausmahdollisuudet paranevat, 22kW hyöty vähenee. Hotlan parkkihallista otan mielummin "oman" 3.6-11kW latuauspistokkeen jossa auto saa seistä aamuun asti, kuin 22kW laturin josta auto pitää käydä siirtämässä tunnin tai kahden päästä pois.
No eihän sillä ole virkaa, jos se ajoprofiili on kotoa töihin ja kaupan kautta pikana takas kotiin. Mutta tuohon kun lisäät vielä harrastuksia sun muita, missä se auto seisoo tyhjän panttina, niin 22 kW edut alkaa ehkä hahmottua kun kauppakassin akun rajat alkaa lähestyä päivän ajoilla. DC:n ei oikein voi pistää, kun pitäis nopeasti hakea täysakkuinen auto pois ja <=11 kW ei tuota kovinkaan paljon sähköä kytkemisen vaivaan nähden.

Kyllä tuo pitkällekin matkalle lämmittää, jos kaikki DC:t on täynnä ja pakko ladata. Ruokatauoille tuo myös vapautta, kun täydemmälläkin akulla voi pistää halpaan 22 kW AC paikkaan ilman, että tarvitsee juosta irrottamaan ruokailun aikana. En kyllä tiedä miksi se 22 kW paikasta pitäisi hotellissa pois siirtää, yleensä ne on samalla hinnoittelulla hitaampien kanssa.

Kaikki eivät edes rahalla saa kotiin latausta ja meilläkin kun on kaksi täyssähköä, niin sähköliittymä ei kestä molempia samaan aikaan vaikka töpselit olisi tarjolla. Toki latausnopeutta laskemalla, mutta se on sitten taas kuin housuihinsa kusisi talvella. Kyllä mä voisin hyvin maksaa tuosta 22 kW tuomasta joustavuudesta, jos autoon sellainen olisi tarjolla.
 
En tiedä mikä noita saksalaisia riivaa tässä automuotoilussa. Jotenkin tää i7 voisi olla paljon paremman näköinen keulasta kuin se nyt on. EQS näyttää ihan kummalliselta, iX on kummallinen, kaikki on kummallisia.

Mikä siinä on, että ei voi tehdä oikeasti hyvän näköistä autoa näistä lippulaivoista kun on kalliita autoja. Mm. tämä i7 voisi olla niin paljon paremman näköinen keulan osalta. EQS konsepti oli huikean näköinen, lopputulos ihan kuraa.

En ole asiakaskuntaa, mutta silti asia vähän kummastuttaa.
Tämä on joo outoa, kun ne selkeästi halutessaan osaa tehdä erittäin hyvän näköisiä niistä esim 8-sarja.
Vähän näyttäisi että seiskan muotoilu on tehty miellyttämään kiinalaisia.

Omaan makuun mersunkin olisi pitänyt heittää sähkötekniikka E ja S luokissa suoraan polttiskuoriin, ainakin ulkonäön kannalta.
 

Volvo on ainakin menossa täysillä kohti sähköistymistä ja TJ kritisoi muita jarruttelijoita sijoittajapuhelussa.

until now, the only thing that stood in the way of full-scale electrification was the high cost of raw materials, especially lithium, a key element in modern high-voltage batteries

Lisäksi juttu mainitsee sanamuodot "until now" ja "was" ja jos tuo ei ole toimittajan virhetulkinta niin ilmeisesti akkujen osalta saatavuudessa on parannusta nähtävissä.
 
Eiko suurin jarru kuitenkin ole viela tehtaat kuten akkutehtaat? Elan oletuksessa ettei sahkoautoja vaan voida tehda enempaa koska kaikkien akkutehtaiden tuotanto on ostettu vuosiksi eteenpain. Sahkoautomurroa tapahtui niin saatanan nopeaan ettei mikaan teollisuus pysy sen perassa.
 
Eiko suurin jarru kuitenkin ole viela tehtaat kuten akkutehtaat? Elan oletuksessa ettei sahkoautoja vaan voida tehda enempaa koska kaikkien akkutehtaiden tuotanto on ostettu vuosiksi eteenpain. Sahkoautomurroa tapahtui niin saatanan nopeaan ettei mikaan teollisuus pysy sen perassa.
Mistä taas tulee mieleen että moottoripolttoaineiden tolkuton verotuksen kiristys Suomessa palvelee ainoastaan ideologiaa koska ei se maailmassa sähköautojen myyntiä kasvata. Kaikki menee kaupaksi mitä suinkin aikaan saadaan. Lähinnä sillä saadaan hiekkaa kansantalouden rattaisiin kun ihmisten ostovoima leikkautuu rajusti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 196
Viestejä
4 547 831
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom