Yleistä keskustelua sähköautoista

Mistä taas tulee mieleen että moottoripolttoaineiden tolkuton verotuksen kiristys Suomessa palvelee ainoastaan ideologiaa koska ei se maailmassa sähköautojen myyntiä kasvata. Kaikki menee kaupaksi mitä suinkin aikaan saadaan. Lähinnä sillä saadaan hiekkaa kansantalouden rattaisiin kun ihmisten ostovoima leikkautuu rajusti.
Kyllähän tuossa on taustalla se että kansantalouden varat eivät valuisi öljyntuottajille, jotka ovat vielä paria poikkeusta lukuunottamatta poliittisesti epämiellyttäviä kauppakumppaneita. Hiilidioksidipäästö on vain hyvä keppihevonen jolla tuota voidaan ratsastaa.
 
Kyllähän tuossa on taustalla se että kansantalouden varat eivät valuisi öljyntuottajille, jotka ovat vielä paria poikkeusta lukuunottamatta poliittisesti epämiellyttäviä kauppakumppaneita. Hiilidioksidipäästö on vain hyvä keppihevonen jolla tuota voidaan ratsastaa.
Niin. Venäjää lihotettiin energialla. Tulevaisuudessa lihotetaan Kiinaa joka on myös aika arvaamaton.
Tuskin menee kiinalaisilta edes niin kauan valloittaa merkittävä siivu automarkkinoista kuin Japani teki 70-80-luvuilla.

En ihmettelisi yhtään jos Ruotsiin, missä käsittääkseni on jo akkuteollisuutta, seuraavan autotehtaan rakentaa BYD tai Geely.
 
Niin. Venäjää lihotettiin energialla. Tulevaisuudessa lihotetaan Kiinaa joka on myös aika arvaamaton.
Tuskin menee kiinalaisilta edes niin kauan valloittaa merkittävä siivu automarkkinoista kuin Japani teki 70-80-luvuilla.

En ihmettelisi yhtään jos Ruotsiin, missä käsittääkseni on jo akkuteollisuutta, seuraavan autotehtaan rakentaa BYD tai Geely.
Kiinaahan tässä on lihotettu jo pitkään. Sähköautoja ja akkuja ainakin on mahdollista valmistaa puhtaasti kotimarkkinoilla, toisin kuin öljyä, jota ei eu:n alueella tietääkseni pumpata enää missään.

Kyllähän eu on autontuontia pyrkinyt hillitsemään vaatimuksilla ja tulleilla, joka varmasti on vaikuttanut siihen että ulkomaiset valmistajat ovat siirtäneet tuontia eu alueelle, kiinalaisella autolla on kuitenkin aina rasitteenaan merimatka.
 
Kiinaahan tässä on lihotettu jo pitkään. Sähköautoja ja akkuja ainakin on mahdollista valmistaa puhtaasti kotimarkkinoilla, toisin kuin öljyä, jota ei eu:n alueella tietääkseni pumpata enää missään.

Kyllähän eu on autontuontia pyrkinyt hillitsemään vaatimuksilla ja tulleilla, joka varmasti on vaikuttanut siihen että ulkomaiset valmistajat ovat siirtäneet tuontia eu alueelle, kiinalaisella autolla on kuitenkin aina rasitteenaan merimatka.
Onhan noita, Pohjanmerellä Alankomaat, Hollanti, Tanska, Saksa
Muita Bulgaria, Romania, Italia, Albania, Irlanti, Ranska, Itävalta. Unkari, Puola jne. pienempiä.

Kreikan ja Turkin vesialueilla on kiistanalaisia alueita mitä ei käsittääkseni hyödynnetä. Vielä.
 
Onhan noita, Pohjanmerellä Alankomaat, Hollanti, Tanska, Saksa
Muita Bulgaria, Romania, Italia, Albania, Irlanti, Ranska, Itävalta. Unkari, Puola jne. pienempiä.
Kuvittelin että nuo olisivat jo kaikki käytännössä kuivuneet. Tosin Tanska on ainoa EU maa listassa joka pääsee yli 100000 barrelin tuotantoon, eli voodaan sanoa ettei EUlla ainakaan merkittävää omaa öljyntuotantoa ole.
 
Kuvittelin että nuo olisivat jo kaikki käytännössä kuivuneet. Tosin Tanska on ainoa EU maa listassa joka pääsee yli 100000 barrelin tuotantoon, eli voodaan sanoa ettei EUlla ainakaan merkittävää omaa öljyntuotantoa ole.
Tanskalla on valtavat vielä kokonaan hyödyntämättömät öljy- ja maakaasukentät pohjanmerellä.
Aika näyttää avataanko niitä. Riippuu ihan eksponentiaalisesti kasvavasta hiilivetyjen kulutuksesta ja niiden tuotantotavoista.
Ongelman juurisyy on maapallon väestönkasvu. Hiilivetyjä voidaan kyllä tuottaa orgaanisesti niinkuin ne fossiilisetkin ovat aikoinaan muodostuneet mutta jos suiden määrän kasvu ei lopu niin jostain ne on tehtävä.
 
Eikö tämä 22kW yleensä puolitu jos tolppaan tulee toinen ajokki?

Jos palataan OT:sta ketjun teemaan, niin tämä riippuu tolpasta. On olemassa myös 2x22kW tolppia, mm. Enstolla joiden liitäntäteho on 44kW.

22kW jaettuna taitaa olla toki se yleisin ratkaisu todennäköisesti mitoituksen helppouden takia.
 
Kohtuuhintaista sähköautoa tarjolla. Myös vuodeksi jos pelkkä kokeilu kiinnostaa:


Kävin tänään autoverkkiksestä tilaamassa. C4 Cactus vaihtoon, merkissä tietty pysytään, heh. Valkoiset loppu, joten 600€ joutuu väristä maksamaan. ETA 5/2023
 
Onkos kenellekkään tullut vastaan milloin MEB autoihin suositellaan öljyjen vaihtoja? Vai onko käytössä perinneautoista tuttua ikiöljyä?
 
Onkos kenellekkään tullut vastaan milloin MEB autoihin suositellaan öljyjen vaihtoja? Vai onko käytössä perinneautoista tuttua ikiöljyä?
No ainakin Teslassa tuo on joku liikesalaisuus kun sitä tietoa ei löydy mistään. Ja tavallinen öljynsuodatin ja öljypumppukin niissä on. Öljy on kuulemma erittäin matalalla viskositeetilla kitkahäviöiden pienentämiseksi. Ts. ei voi olla "ikuiset". Ken tietää kertokoon.
 
EIköhän ne eliniän kestä (ja enemmänkin), kun ei tarvitse olla tekemisissä palojätteiden kanssa, eikä myöskään minkään monilevykitkakytkimien kanssa.
 
EIköhän ne eliniän kestä (ja enemmänkin), kun ei tarvitse olla tekemisissä palojätteiden kanssa, eikä myöskään minkään monilevykitkakytkimien kanssa.
Aika äkkiä ne perinteisessä avoimessa perässä tai manuaaliaskissakin alkaa huonolta näyttää. Tässä vielä enemmän(?) kierroksia ja vähän lämmönvaihteluakin.
 
Sama vika. Mutta pysyn lausunnossani että näyttää huonolta. Sormituntumalta myös tuntuu erilaiselta kuin uusi.

Kyllähän tuollainen öljy tummuu aika äkkiä käytössä jonkin verran ihan muutamassa viikossa (nyt puhutaan GL-4/GL-5 öljyistä). Sormituntumasta en tiedä, mutta kuulemma vanhat konemestarit kyllä kokeilivat koneöljyjä sormien välissä, niin kauan kun tuntui liukkaalta, niin antoi palaa. No yhtä kaikki, mun mielestä tuossa käytössä ei juuri ole kuluttavaa komponenttia (moottorin jätökset öljyn seassa, tai luistavan kytkimen palamiset), niin tuhlausta vaihtaa mielestäni. Huonolla tuurilla ne uudet halvat öljyt on huonompia kuin tehtaalla laatikkoon laitetut (jos nyt laajennetaan keskustelu kattamaan manuaalilaatikoita).
 
Täällä jotain lätinää öljyn vaihdosta, en osaa sanoa onko luotettavaa tietoa.


If you own a Tesla Model S or Model X built before 2021, your EV’s drive units might not come with an oil filter. As a result, the oil inside the motor should be changed every 100,000 miles for these vehicles. That’s the official recommendation of the Tesla Service Center.

If your vehicle is a 2021 or newer Model S/X, or a Model 3/Y, your electric motor’s lubricant will last longer than 100,000 miles, because Tesla puts an oil filter into its newer drive units to maintain lubricant’s quality for hundreds of thousands of miles.
 
Kyllähän tuollainen öljy tummuu aika äkkiä käytössä jonkin verran ihan muutamassa viikossa (nyt puhutaan GL-4/GL-5 öljyistä). Sormituntumasta en tiedä, mutta kuulemma vanhat konemestarit kyllä kokeilivat koneöljyjä sormien välissä, niin kauan kun tuntui liukkaalta, niin antoi palaa. No yhtä kaikki, mun mielestä tuossa käytössä ei juuri ole kuluttavaa komponenttia (moottorin jätökset öljyn seassa, tai luistavan kytkimen palamiset), niin tuhlausta vaihtaa mielestäni. Huonolla tuurilla ne uudet halvat öljyt on huonompia kuin tehtaalla laatikkoon laitetut (jos nyt laajennetaan keskustelu kattamaan manuaalilaatikoita).
En ole mikään voiteluaine-insinööri mutta olen myös antanut itseni ymmärtää että avoimessa perässä joka kai aika lailla vastaa esim. tätä MEB alennusvaihdetta(tai mikä tuon oikea nimi on) ja tasauspyörästöä ei öljyn laadulla ole niin justiinsa kunhan sitä on riittävästi. Missään versiossa ei taida olla oikeaa LSD?

Tyhjennysproppu näyttäisi olevan, jos täyttö on helppoa ja oikea aine löytyy niin ehkä itse muutaman vuoden välein vaihtelisin. Olisipahan ainakin jotain väsäämistä ja saa ehkä varoituksen hiukan ennen kun joku osa hioo itsensä loppuun.
 
Eiköhän ne sähköautojen öljyt kestä koko auton elinkaaren ajan, kun polttiksissakin ollut jo +20v(?) ajan ikiöljyt perissä, manuaali ja automaattiaskeissa...
 
Eiköhän ne sähköautojen öljyt kestä koko auton elinkaaren ajan, kun polttiksissakin ollut jo +20v(?) ajan ikiöljyt perissä, manuaali ja automaattiaskeissa...
Kestää mutta jos haluaa vielä pitkäikäisempiä niin kannattaa vaihtaa. Ainakin Ex auton automaattiin kyllä vielä vaihdettiin öljyt.
 
Kestää mutta jos haluaa vielä pitkäikäisempiä niin kannattaa vaihtaa. Ainakin Ex auton automaattiin kyllä vielä vaihdettiin öljyt.
Kuuluko ex autoosi ihan määräaikaishuolto-ohjelmaan automaattilootan öljynvaihto? Mutuna heittäisin että ei kauhean moni autonvalmistaja ole sisällyttänyt 10-20vuoteen huolto-ohjelmaansa automaattivaihteiston öljynvaihtoa. Ja vielä harvempi manuaalilootan.

Mielenkiintoista ois nähdä dataa tuoko se öljynvaihto lisää ikää voimansiirtoon. Maalaisjärjen mukaan kyllä, mutta esim. BMW:eissä oli/on ikiöljyt ZF 6 ja 8vaihteisissa automaattiaskeissa ja laatikoita on särkynyt siinä 400-500tkm ajettuna oli öljyjä vaihdettu tai ei. Myös ainakin takaveto F10/F11 BMW:eissä ei ole perämurikassa kuin yksi proppu eli täyttöä varten.
 
Kyllä se lisää ikää, mutta ongelma tuossa öljynvaihdossa on lähinnä että se pitää oikeasti huuhdella kunnolla. Pelkkä öljynvaihto sellaisenaan ei riitä vaan se pitää tehdä perinpohjaisesti, joka sitten johtaa huolto-ohjelman osalta ennemmin siihen ettei niitä huolleta.

Mitä autonvalmistajiin tulee, niin niiden huolto-ohjelmat ovat relevantteja vain tiettyyn pisteeseen asti koska ei se auto varsinaisesti valmistajaa kiinnosta tietyn pisteen ja kilometrimäärän jälkeen. Tämä ei toki tarkoita etteikö harrastajaa ja omistajaa kiinnostaisi.
 
Kuuluko ex autoosi ihan määräaikaishuolto-ohjelmaan automaattilootan öljynvaihto? Mutuna heittäisin että ei kauhean moni autonvalmistaja ole sisällyttänyt 10-20vuoteen huolto-ohjelmaansa automaattivaihteiston öljynvaihtoa. Ja vielä harvempi manuaalilootan.

Mielenkiintoista ois nähdä dataa tuoko se öljynvaihto lisää ikää voimansiirtoon. Maalaisjärjen mukaan kyllä, mutta esim. BMW:eissä oli/on ikiöljyt ZF 6 ja 8vaihteisissa automaattiaskeissa ja laatikoita on särkynyt siinä 400-500tkm ajettuna oli öljyjä vaihdettu tai ei. Myös ainakin takaveto F10/F11 BMW:eissä ei ole perämurikassa kuin yksi proppu eli täyttöä varten.
Edellisen volvon aisin) ja mersun huolto ohjelmiin kumpaankaan kuulunut mitkään voimansiirron öljyt. Laatikon toimimassa huomasi kuitenkin selkeän eron parempaan aina vaihdon jälkeen. Kestosta sitten tiedä. Perien tai keski, edes LSD toimimassa mitään eroa huomannut vaikka se ulos tullut tavara ei kovin tuoreelta näyttänyt.
 
Kyllä se lisää ikää, mutta ongelma tuossa öljynvaihdossa on lähinnä että se pitää oikeasti huuhdella kunnolla. Pelkkä öljynvaihto sellaisenaan ei riitä vaan se pitää tehdä perinpohjaisesti, joka sitten johtaa huolto-ohjelman osalta ennemmin siihen ettei niitä huolleta.

Mitä autonvalmistajiin tulee, niin niiden huolto-ohjelmat ovat relevantteja vain tiettyyn pisteeseen asti koska ei se auto varsinaisesti valmistajaa kiinnosta tietyn pisteen ja kilometrimäärän jälkeen. Tämä ei toki tarkoita etteikö harrastajaa ja omistajaa kiinnostaisi.
Ei nyt osunut silmään kun googlasin mutta muistelen jonkun Saksalaisen autoinsinöörin tarinan nähneeni näistä ikiöljyistä että se elinikä oli pidempi kuin takuuaikaa mutta luokkaa nykyisten akkutakuiden verran.
 
Kuuluko ex autoosi ihan määräaikaishuolto-ohjelmaan automaattilootan öljynvaihto? Mutuna heittäisin että ei kauhean moni autonvalmistaja ole sisällyttänyt 10-20vuoteen huolto-ohjelmaansa automaattivaihteiston öljynvaihtoa. Ja vielä harvempi manuaalilootan.

Mielenkiintoista ois nähdä dataa tuoko se öljynvaihto lisää ikää voimansiirtoon. Maalaisjärjen mukaan kyllä, mutta esim. BMW:eissä oli/on ikiöljyt ZF 6 ja 8vaihteisissa automaattiaskeissa ja laatikoita on särkynyt siinä 400-500tkm ajettuna oli öljyjä vaihdettu tai ei. Myös ainakin takaveto F10/F11 BMW:eissä ei ole perämurikassa kuin yksi proppu eli täyttöä varten.
Kyllä. DSG Seat 2016 ja MB 2018, taisi olla 7 tai 8 laatikko. Oli mainittuna että X km välein vaihto.
 
Kyllä se lisää ikää, mutta ongelma tuossa öljynvaihdossa on lähinnä että se pitää oikeasti huuhdella kunnolla. Pelkkä öljynvaihto sellaisenaan ei riitä vaan se pitää tehdä perinpohjaisesti, joka sitten johtaa huolto-ohjelman osalta ennemmin siihen ettei niitä huolleta.
Tässä varmaan kommentoidaan voimansiirron öljyjä. Ketjussa kommentteja automaattilaatikoista, menee kai enemmän polttispuolelle, niistä öljynvahtajilla kokemusta ja prosessit. mutta normi elinkaaren aikana vain osaan tarvii vaihdella.

Mutta otsikkoon , sähkiksiä on moneen lähtöön, mutta millaisissa toteutuksissa olisi tarvetta öljynvaihtoon suunnitellun käyttöiän aikana.
 
Kuluttajatuotteen elinikä on suunniteltu lyhyeämmäksi kuin teollisuuteen/ammattikäyttöön, mutta samat lainalaisuudet pätee.

Vaikka sähköauton vaihteisto on käytännössä kiinteän välityksen alennusvaihde, ikuista öljyä, varsinkaan meidän sääolosuhteissamme (-30°C - +30°C) ei ole. Ellei "ikuinen" ole vaihteiston osalta eliniäksi laskettuna esim 250.000km/5v.

Huoltaminen on halvinta remonttia pätee edelleen.
 
Kuluttajatuotteen elinikä on suunniteltu lyhyeämmäksi kuin teollisuuteen/ammattikäyttöön, mutta samat lainalaisuudet pätee.

Vaikka sähköauton vaihteisto on käytännössä kiinteän välityksen alennusvaihde, ikuista öljyä, varsinkaan meidän sääolosuhteissamme (-30°C - +30°C) ei ole. Ellei "ikuinen" ole vaihteiston osalta eliniäksi laskettuna esim 250.000km/5v.

Huoltaminen on halvinta remonttia pätee edelleen.
Oliko tuo vastaus tähän kysymykseen
Mutta otsikkoon , sähkiksiä on moneen lähtöön, mutta millaisissa toteutuksissa olisi tarvetta öljynvaihtoon suunnitellun käyttöiän aikana.

Tarkoitat että sähköautoissa joku alennusvaihde tarvitsee öljynvaihtoa 250t/5v välein.

Pari tarkentavaa kysymystä, onko tämä yleisesti huolto-ohjelmissa, ja onko se nyt sellainen pakkotehdä juttu, vai sellainen että jos nyt on jokin 3v, 300 000 taksi sähkiksen ostanut, niin sitten.

Perinteisesti manuaalit, ja automaatit polttiksissa kestäneet sen auton eliniän, toki niitä malleja joissa se kriittisempää ja myös niitä jotka nyt ei kestäneet vaikka kuinka vaihdellut.

Huoltaminen on halvinta remonttia pätee edelleen.
Mitä tuo vaihto maksaa, noin haarukassa, jos siinä pitää olla noita pesuja sun muita.
 
Vaihteistoöljyt ovat aika oksettavan hajusia. Eiköhän ne öljyt kestä ”eliniän” kuten Juicen maksa. Jos alkaa ulisemaan niin vaihto ja RVS voi antaa vähän lisäikää.
 
Kyllä. Suomessa ei harrasta öljyanalyysejä samaan malliin kuin ameriikan ihmemaassa, mutta älkää suotta pilatko hankintojanne noudattamalla ohjeita, joilla on tarkoitus painaa liisarien huoltokustannukset minimiin ja tuotteelle houkuttelevuutta.

Öljy ei ole ikuista. Jos jollain on paljon turhaa aikaa käsissään, etsikää Hyundai Konan vaihteistosta juttua kuinka kuluu vaurioille, jo normaalilla (pitkällä) öljynvaihtovälillä. Sekin taisi itseasiassa olla "vapaaehtoinen" vaihtoväli, eikä pakollinen.
 
Edellisen volvon aisin) ja mersun huolto ohjelmiin kumpaankaan kuulunut mitkään voimansiirron öljyt. Laatikon toimimassa huomasi kuitenkin selkeän eron parempaan aina vaihdon jälkeen. Kestosta sitten tiedä. Perien tai keski, edes LSD toimimassa mitään eroa huomannut vaikka se ulos tullut tavara ei kovin tuoreelta näyttänyt.
Kyllä esim. Volvolla on ollut taksikäytössä perinteisellä tomaatilla ihan virallinen vaihtoväli, muistaakseni 120K.
Yksityiskäytössä se ei ole ollut määräaikaishuolloissa mutta suositeltu.

Ylipäänsä lootaöljyt kaksoiskytkimissä 60K ja tomaateissa 120K molemmissa huuhtelemalla JA orikkisöljyillä eikä millään "luokitukset täyttävällä".
 
Kyllä esim. Volvolla on ollut taksikäytössä perinteisellä tomaatilla ihan virallinen vaihtoväli, muistaakseni 120K.
Yksityiskäytössä se ei ole ollut määräaikaishuolloissa mutta suositeltu.

Ylipäänsä lootaöljyt kaksoiskytkimissä 60K ja tomaateissa 120K molemmissa huuhtelemalla JA orikkisöljyillä eikä millään "luokitukset täyttävällä".

Jep, kaksoiskytkimissä 60tkm ja tämä ihan huolto-ohjelmassa. Ja sen mitä Audeissa ja BMW:ssa ollut ZF:n laatikoita niin virallisesti ei ole huolto-ohjelmassa mitään, mutta jos vähääkään sopivia foorumeita seuraa niin aika hätäseen noiden pohjalta laatikon öljyt olisi hyvä vaihdella huuhtelemalla 100-120tkm kulmilla. Samalla myös F11:n kohdalla vaihdatin jakolaatikon öljyt, jos tuolla sai elinikää pikkasen lisää ko. palikkaan. ZF:n orggisöljyä öljypohjan kera saa vielä ihan ok-hintaan Saksasta.

Toki sähkiksien kanssa menee vielä vuosia ennen kuin näitä juttuja kukaan miettii tai on tullut tilanteita vastaan. Ja mutuna ehkä vielä pikkasen eri juttu peräöljyt yms kuin automaattilaatikon öljyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä esim. Volvolla on ollut taksikäytössä perinteisellä tomaatilla ihan virallinen vaihtoväli, muistaakseni 120K.
Yksityiskäytössä se ei ole ollut määräaikaishuolloissa mutta suositeltu.

Ylipäänsä lootaöljyt kaksoiskytkimissä 60K ja tomaateissa 120K molemmissa huuhtelemalla JA orikkisöljyillä eikä millään "luokitukset täyttävällä".
Tuo taksikäytön suositus on aika hyvä indikaattori siitä miten sitä pitäisi huoltaa.

Kun otetaan huomioon että taksikäytössä se auton kuluminen suhteessa kilometreihin on vähäisempää (ehkä tyhjäkäyntiä lukuunottamatta), kun paikat pysyvät paremmin lämpimänä ja tuoreessa voitelussa, on aika erikoista että niitä öljyjä tulee vaihtaa useammin. Se että takuuaikana tapahtuva hajoaminen on paljon todennäköisempää, ei tietenkään vaikuta tuohon ohjeistukseen.

Mutta tuo poikkeava ohjeistus taksikäytössä koskee kyllä oikeastaan vain noita vaihteistoöljyjä. En ole kuullut että peräöljyjen suhteen olisi jotain suosituksia, tosin käytännössä noita perässä erikseen vaihdettavia öljyjä ei ole kuin takavetoisissa, mutta nimenomaan se peräöljyhän on se joka sähkärin voimansiirtoa vastaa.

10 vuodessa sinne peräöljyyn/sähkärin voimansiirtoonkin kertyy vettä ja epäpuhtauksia, joten kyllä se jollain aikavälillä kannattaa vaihtaa, mutta kilometreinä mitattuna ne ovat aika pitkäikäisiä, varsinkin normaalissa kevyessä käytössä, jota henkilöauton liikuttami en väistämättä on, ellei sillä vedetä jotain raskasta.
 
Kyllä esim. Volvolla on ollut taksikäytössä perinteisellä tomaatilla ihan virallinen vaihtoväli, muistaakseni 120K.
Yksityiskäytössä se ei ole ollut määräaikaishuolloissa mutta suositeltu.

Ylipäänsä lootaöljyt kaksoiskytkimissä 60K ja tomaateissa 120K molemmissa huuhtelemalla JA orikkisöljyillä eikä millään "luokitukset täyttävällä".
Kyselin toiselta nimimerkitlä sähkisten öljynvaihdosta, onko sinulla käsitystä, mm noiden alennusvaihteiden osalta, millaisia vaihto-ohjelmia autovalmistajilla on. Jotkin autovalmistajat ilmeisesti käyttää enemmän tai vähemmän dynaamista huolto-ohjelmaa, eli menee auto yksilön mukaan.

Ja mitä kerta kustantaa, jos siinä nuo huutelut pitää myös tehdä.

Käytännön kokemusta isossa mittakaavassa vielä vähän, no ehkä vanhempia Tesloja lukuunottamatta.
 
OT: 60tkm on Volvon huoltoväli vaihteistolla. S60/V60I, V70 II/III ja S80 I/II aikana, uudemmista en tiedä.

Kun huoltokohteet muutenkin kokonaisuutena vähenee ja täten kustannukset, on mielestäni kummallista että itsenäisesti vielä leikataan niitä lisää kestävyyden kustannuksella.
 
Onkohan joku joskus jossain keskusteluissa vihjannu sun olevan satunnaisesti raskas M.m? :smoke:






Pelkästään tehokkuuden parantuminen/vaihteiston sisäisten vastusten alenema on suositeltava syy huollattaa alennusvaihde, jos ei sille pidentyvälle kesto-olettamalle arvoa anna. Toki nämä on sille 2-4v samaa autoa normaalilla ajomäärällä ajaville melko yks hailee, vähän kuten ruostesuojaus.
 
Kysymys: kuinka paha oikeasti on autolle tehdä kaikki lataukset Mode 2 älypistorasiasta? Tuollainen onnistuisi töissä mutta kovasti varoitellaan että niin tulisi ladata vain tilapäisesti.
 
Kysymys: kuinka paha oikeasti on autolle tehdä kaikki lataukset Mode 2 älypistorasiasta? Tuollainen onnistuisi töissä mutta kovasti varoitellaan että niin tulisi ladata vain tilapäisesti.

Autolle ei lainkaan paha, pistorasialle aika paha. Jos rasia on uusi ja hyvät kontaktit niin eipä siinä, varsinkin jos rajoitat virran 8A. Vanha kulahtanut rasia ja 13A tai enemmän virtaa niin alkaa jossain vaiheessa käryämään.
 
Autolle ei lainkaan paha, pistorasialle aika paha. Jos rasia on uusi ja hyvät kontaktit niin eipä siinä, varsinkin jos rajoitat virran 8A. Vanha kulahtanut rasia ja 13A tai enemmän virtaa niin alkaa jossain vaiheessa käryämään.

Uskoisin että on aika tarkkaan katsottu sulakkeet yms kun nuo on ihan sähköauton lataamiseen tarkoitettu nuo älysukorasiat. Käyttö ja edullinen laskutus parkkisähkö-apin kautta. Tärkein tieto oli että autolle ei ole paha, kiitos.
 
Uskoisin että on aika tarkkaan katsottu sulakkeet yms kun nuo on ihan sähköauton lataamiseen tarkoitettu nuo älysukorasiat. Käyttö ja edullinen laskutus parkkisähkö-apin kautta. Tärkein tieto oli että autolle ei ole paha, kiitos.

Noin karrikoiden mitä hitaammin lataa, sen parempi se on autolle. Toki kääntöpuolena on myös suurempi lataushävikki ladatessa. Maksat enemmän turhasta vrt. vaikka 3.6kW lataustehoa tai 7.2kW tai jopa 11kW.
 
En ole kuullut, mutta todella valitettavaa jos sitä mieltä olet. Öljynvaihtokeskustelu tuppautuu venymään pitkiksi väittelyiksi siitä onko tarpeen vai ei ja en näe sen antavan juurikaan lisäarvoa sähköautokeskustelulle varsinkin kun kommentit näyttäisi edustavan pääasiassa muita, kuin sähköautoja.
Johtuu siitä että sähkisten öljylaaduista ja vaihtoväleistä on erittäin niukasti saatavissa tietoja.
Vähän pakko verrata polttiksiin.
Selvää on kuitenkin että sähkisten öljyt on erittäin pienellä viskositeetilla kylmässä päässä ja se kuulemma tarkoittaa sitä että niiden kestävyys on rajallinen.
Toisekseen esimerkiksi kun Teslassa on öljypumppu ja tavallinen öljynsuodatin niin ei ne turhaan siellä ole.
Joku oli maininnut että suositus olisi 120K ?
Olisi ihan kiva tietää muistakin sähkiksistä miten asianlaita on. Vaikka vaihto ei olisi pakollista niin kai niillä joku suositus on jo ajallisestikin. esim. 8 vuotta?

Toki monessa vaihteistossa ei ilmoiteta minkäänlaista vaihtoväliä mutta kun sähkiksetkin vanhenee niin mielellään ennakoivaa huoltoa jo takuuttomiin autoihin tekis moni. Ja ylipäänsä MITÄ öljyä niihin kuuluu laittaa ja mistä saa. Motonet? Tuskin.
 
Vähän pakko verrata polttiksiin.
Sieltä löytyy moneenlähtöön verokkia, niitä missä ei ole vaihdettu ajoneuvon historian aikana kertaakaan ja mennään rajusti yliajalla. Sitten esimerkkejä jostain automaattilaatikosta jossa vaihdeltu, huuhdeltu , puunattua tihemäänkin kuin huolto-ohjelma ja porsineet kesken kaiken.


Jos siellä sähkiksessä ei ole moista porsivaa laatikkoa, niin vaikea keksiä asiayhteyttä.



Vähän pakko verrata polttiksiin.
Selvää on kuitenkin että sähkisten öljyt on erittäin pienellä viskositeetilla kylmässä päässä ja se kuulemma tarkoittaa sitä että niiden kestävyys on rajallinen.
Toisekseen esimerkiksi kun Teslassa on öljypumppu ja tavallinen öljynsuodatin niin ei ne turhaan siellä ole.
Joku oli maininnut että suositus olisi 120K ?
Olisi ihan kiva tietää muistakin sähkiksistä miten asianlaita on. Vaikka vaihto ei olisi pakollista niin kai niillä joku suositus on jo ajallisestikin. esim. 8 vuotta?
Jos on huolto-ohjelmassa, niin samaa mieltä, on se silloin tehtävä, lähtökohtaisesti se valmistajan pitäisi eniten ja parhaiten pystyä arvioimaan ja tarvittaessa päivittää ohjelmaa.

Tesla mainittu, niin eikä se kuulu niihin valmistajiin joissa huolto-ohjelma on jossain määrin ajoneuvokohtainen.

Ja voin kuvitella että sähköautoissa haetaan äärirajoa (minimejä) häviöissä, kitkassa, eli öljyt ja rattaat/laakerit sen mukaan, eikä sen mukukaan mikä kestää ikuisesti halvimmalla.

Toki monessa vaihteistossa ei ilmoiteta minkäänlaista vaihtoväliä mutta kun sähkiksetkin vanhenee niin mielellään ennakoivaa huoltoa jo takuuttomiin autoihin tekis moni. Ja ylipäänsä MITÄ öljyä niihin kuuluu laittaa ja mistä saa. Motonet? Tuskin.
Ketjussa postauksia huuhteluista sun muista, niin ylimääräisten vaihtojen tekemisestä pitäisi olla hyötyä, jos sen vaihdon kustannus olkaa nousta.

Turha takoa rahaa sellaiseen joka vaikuttaa lähinnä siihen laskennallisen eliniän jälkeiseen aikaan.

Ketjussa polttisvertaukseilla haettu jopa säästöjä, siis jos sillä vaihdolla piennetään kulutusta (pidempi kantama) niin siitä joki voi vähän maksaakkin.
 
Sieltä löytyy moneenlähtöön verokkia, niitä missä ei ole vaihdettu ajoneuvon historian aikana kertaakaan ja mennään rajusti yliajalla. Sitten esimerkkejä jostain automaattilaatikosta jossa vaihdeltu, huuhdeltu , puunattua tihemäänkin kuin huolto-ohjelma ja porsineet kesken kaiken.


Jos siellä sähkiksessä ei ole moista porsivaa laatikkoa, niin vaikea keksiä asiayhteyttä.




Jos on huolto-ohjelmassa, niin samaa mieltä, on se silloin tehtävä, lähtökohtaisesti se valmistajan pitäisi eniten ja parhaiten pystyä arvioimaan ja tarvittaessa päivittää ohjelmaa.

Tesla mainittu, niin eikä se kuulu niihin valmistajiin joissa huolto-ohjelma on jossain määrin ajoneuvokohtainen.

Ja voin kuvitella että sähköautoissa haetaan äärirajoa (minimejä) häviöissä, kitkassa, eli öljyt ja rattaat/laakerit sen mukaan, eikä sen mukukaan mikä kestää ikuisesti halvimmalla.


Ketjussa postauksia huuhteluista sun muista, niin ylimääräisten vaihtojen tekemisestä pitäisi olla hyötyä, jos sen vaihdon kustannus olkaa nousta.

Turha takoa rahaa sellaiseen joka vaikuttaa lähinnä siihen laskennallisen eliniän jälkeiseen aikaan.

Ketjussa polttisvertaukseilla haettu jopa säästöjä, siis jos sillä vaihdolla piennetään kulutusta (pidempi kantama) niin siitä joki voi vähän maksaakkin.
Noh, Castrolin mukaan sähköautojen öljyjen vaatimukset on aika korkeita ja erilaisia eikä pelkästään "alennusvaihde". Ylipäänsä olis mukava lukea huolto ja ropailukokemuksia esimerkiksi vanhoista Leiffeistä ja Tesloista ym nimenomaan sähköautoista. Itsekin jossainvaiheessa rouvalle työajoon vanhaa sähkistä varmasti metsästän ja softajutut kiinnostaa noin 0,0% mutta omatoimihuolto kyllä.

"Tämä on jännittävää aikaa, sillä hybridi- ja sähköautojen vaihdelaatikoiden ja akseleiden vaihteistoöljyn vaatimukset ovat hyvin erilaiset kuin tavanomaisella voimansiirrolla.

MILLAISTA SÄHKÖ- TAI HYBRIDIAUTON KONEPELLIN ALLA ON?

Monet hybridi- ja sähköautot tarvitsevat erilaista vaihteistoöljyä, koska sähköosat, kuten sähkömoottorit, ovat kontaktissa voiteluaineen kanssa ja vaihteistoöljyn käyttölämpötila on korkeampi. Lisäksi moottoreilla on suurempi pyörimisnopeus, mikä kasvattaa öljyn kuormitusta sekä vaihteiden ja laakereiden vääntövoimaa. Öljyn pitää myös olla yhteensopiva sähköä johtavien osien kanssa.

MITÄ CASTROL TEKEE SÄHKÖ- JA HYBRIDIAUTOJEN TEHOSTAMISEKSI?
Lähestymistapamme on tehdä läheistä yhteistyötä ajoneuvojen ja osien valmistajien kanssa, jotta ymmärrämme insinöörityön ongelmat, jotka täytyy ratkaista näiden ajoneuvojen tehostamiseksi ja toimintamatkan pidentämiseksi. Olemme tehneet yhteistyötä seuraavissa:
  • Sähkömoottorin tehokkuuden parantaminen ja sähköosien hajoamisen riskin alentaminen optimoimalla vaihteistoöljyn sähköominaisuuksia
  • Sähköosien korroosion estäminen kupariosien hyvällä suojauksella
  • Sähkömoottorin jäähdytysominaisuuksien parantaminen ylikuumenemisen estämiseksi
Kehityksen nopea tahti sekä hybridi- ja sähköautojen yleistyminen merkitsevät, että ratkaisuja täytyy löytää nopeasti".
 
Noin karrikoiden mitä hitaammin lataa, sen parempi se on autolle. Toki kääntöpuolena on myös suurempi lataushävikki ladatessa. Maksat enemmän turhasta vrt. vaikka 3.6kW lataustehoa tai 7.2kW tai jopa 11kW.
Jos ei nyt huomioida pakkasessa latausta ja jotain akun lämmitystä, niin miten se hyötysuhde heikkenee hitaammalla latauksella?
 
Se hammaspyörävaihteiston öljy kuluu mekaanisesti, siis hammaspyörät ihan kirjaimellisesti leikkelee polymeeriketjuja poikki.

Ikuista öljyä ei ole olemassakaan.
Leikkaako nopeammin pyörivä nopeampaa vai onko vääntömomentti tai joku muu merkitsevämpi?
 
Kysymys; onko olemassa sellaista 2-in-1 latauspiuhaa jossa olisi toisessa päässä normi type-2 ja toisessa päässä sekä schuko että voimavirta joista valita käytön mukaan?
 
On sellaisia joihin voi päähän vaihtaa sopivan adapterin, mutta ei niissä kiinteästi kahta eri päätä ole.

Mikähän olisi halvin tapa saada lataukset pelittämään sekä schukosta että voimavirrasta, kun auton mukana tulee vain 11kW type2-type2 kaapeli? Voiko tuota kaapelia hyödyntää adapterilla schukoon tai voimavirtaan? Jotain adaptereita kyllä löysin mutta varmaan kuitenkin missaan jonkun helpon keinon...
 
Mikähän olisi halvin tapa saada lataukset pelittämään sekä schukosta että voimavirrasta, kun auton mukana tulee vain 11kW type2-type2 kaapeli? Voiko tuota kaapelia hyödyntää adapterilla schukoon tai voimavirtaan? Jotain adaptereita kyllä löysin mutta varmaan kuitenkin missaan jonkun helpon keinon...
Sinun joko pitää hankkia erillinen latausasema, jotta voit käyttää tuota 11kw kaapelia.
Tällä onnistuu kaikki https://www.amazon.de/-/en/EL-JB2E2-Juice-booster-2/dp/B078C74CDY/ mutta aika kallis. Vastaavia on kyllä olemassa. Jos koolla ei ole väliä, niin on halvempia mutta yksikkö on isompi.

Edit. Tai ostat halutun 11kw laturin ja siihen sitten tämä adapteri. Adapteri schuko-CEE16A red | KOTILATURI
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 203
Viestejä
4 548 140
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom