Yleistä keskustelua sähköautoista

Vaikuttaa enemmän siltä että muut valmistajat alkavat taas lisäämään nappien määrää. Onhan nuo hipaisuun/näyttöön perustuvat ratkaisut ajaessa ihan penaalista.
Itsellä Enyaq ja siinä on nappuloita ehkä 30% joihin en ole koskenut arkiajossa edes viikoittain. Eli ainakin omasta näkökulmasta voisi vielä karsia lisää.
 
Byd ja Nio kohta kovat haastajat Tesloille Euroopassa. Mitään halpoja noi kiinalaisetkaan eivät ole vaikka saattaisi kuvitella.

Kiinalaisten autojen tulosta puhuttu vuosia mutta nyt näyttää jotain tapahtuvankin oikeasti.
 
Itsellä Enyaq ja siinä on nappuloita ehkä 30% joihin en ole koskenut arkiajossa edes viikoittain. Eli ainakin omasta näkökulmasta voisi vielä karsia lisää.
Sama vehje. En kylläkään karsisi mutta muuttaisin tarkoitusta. Esim niitä kolmea oikeanpuoleista (set/mode/p), takalasin lämmitystä tai puheohjeuksen nappia ratissa en ole koskaan käyttänyt. Tilalle esim. lataus heti/ensisijaisina aikoina, lane assist on/off ja joku nappi mikä pitää ilmanvaihdon käynnistä vaikka kuski nousee pois autosta.
 
Täällä varmaan on ID.4/ID.5/Enyaq omistajia.
Tätä on ehkä kysytty aiemminkin mutten nyt osannut löytää.
Meneekö noissa malleissa Lane Assist aina automaattisesti päälle kun auton käynnistää/lähtee ajamaan? Ja saako disabloitua pysyvästi ettei mene itsestään päälle jokaisesa startissa?
 
Täällä varmaan on ID.4/ID.5/Enyaq omistajia.
Tätä on ehkä kysytty aiemminkin mutten nyt osannut löytää.
Meneekö noissa malleissa Lane Assist aina automaattisesti päälle kun auton käynnistää/lähtee ajamaan? Ja saako disabloitua pysyvästi ettei mene itsestään päälle jokaisesa startissa?

Enyaqissa menee aina päälle, ei saa pysyvästi pois.
 
Täällä varmaan on ID.4/ID.5/Enyaq omistajia.
Tätä on ehkä kysytty aiemminkin mutten nyt osannut löytää.
Meneekö noissa malleissa Lane Assist aina automaattisesti päälle kun auton käynnistää/lähtee ajamaan? Ja saako disabloitua pysyvästi ettei mene itsestään päälle jokaisesa startissa?
Saa ilmeisesti ohjelmoitua pitämään valintansa mutta huollossa eivät suostu sitä tekemään.
 
Byd ja Nio kohta kovat haastajat Tesloille Euroopassa. Mitään halpoja noi kiinalaisetkaan eivät ole vaikka saattaisi kuvitella.

Kiinalaisten autojen tulosta puhuttu vuosia mutta nyt näyttää jotain tapahtuvankin oikeasti.
No ei takuulla haasta, ellei hinnat oli ihan oikeastikin helvetisti alempana. En ole edes Tesla fani, mutta voisin kuvitella laittavani Teslaan 10k til, vaikka kiinalainen olisi samoin speksattu. Avainasemassa on mielestäni hintaluokka, eli uuden auton ostajilla se voisi olla vaikkapa karkeasti 1) Alle 30k, 2) 50k 3) 60k ja sen yli. Tesla on kyennyt antamaan hyvää painetta suositumpaan 50k hintaluokkaan, jossa on eurooppalaisiakin merkkejä.

Jos nuo kiinalaiset puskevat tosiaankin vastaavanlaisilla spekseillä 50k hintaluokkaan, tai ehkä vähän alle, niin en itse näe kyllä menestystekijöitä.
 
No ei takuulla haasta, ellei hinnat oli ihan oikeastikin helvetisti alempana. En ole edes Tesla fani, mutta voisin kuvitella laittavani Teslaan 10k til, vaikka kiinalainen olisi samoin speksattu. Avainasemassa on mielestäni

Meinaat että Teslan laatu on niin kova ettei kiinalaiset pääse siihen?

Yllättävän hyviä arvostelua saanut perusmalli Byd Atto 3 varsinkin viimeistelyn osalta, verrattu ihan Bemareihin (sieltä varmaan kopsattu paljon heh) ja muihin ”premium” autoihin.

Suomalaiset sivut löytyy jo mutta hintoja ei ole julkistettu. 42-45 tonnia maksavat Atot muualla Europessa.
 
Meinaat että Teslan laatu on niin kova ettei kiinalaiset pääse siihen?

Yllättävän hyviä arvostelua saanut perusmalli Byd Atto 3 varsinkin viimeistelyn osalta, verrattu ihan Bemareihin (sieltä varmaan kopsattu paljon heh) ja muihin ”premium” autoihin.

Suomalaiset sivut löytyy jo mutta hintoja ei ole julkistettu. 42-45 tonnia maksavat Atot muualla Europessa.
Tsekkasin tuon speksit, ja ainakin Iltalehti väittää ruotsihintojen olevan 49k. Sillä saa 60 kwh akun ja 420km toimintamatkan (ilmeisesti WLTP?). Pikalatausnopeus 88kwh, Ac ei puolestaan irtoa edes 11kwh, ilman ruksaamista varustelistauksesta (hintaa ei ilmoitettu). Muilta osin puhutaan etuvedosta, tehon puolesta keskiluokassa, tavaratila ei kummoinen.

Varmaankin ihan hyvä auto, mutta pitäisi olla 40k hintaluokassa ollakseen oikeasti houkutteleva. Nythän tuo on jopa kalliimpi kuin Hyundain Kona, vaikka spekseiltään jotakuinkin vastaava, mutta merkiltään paljon epävarmempi kuin viimevuosina asemiaan merkittävästi nostanut korealainen.

Tämä tietysti vain oma mielipide, mutta 49k hintaluokassa ei kyllä haasta kovin monia. Ulkonäkö olisi kyllä itselleni ihan mieluisa ja voisihan tuota käydä katselemassa jahka saapuu. Suurin epäilys kohdistuu infotainmenttiin.
 
Täällä varmaan on ID.4/ID.5/Enyaq omistajia.
Tätä on ehkä kysytty aiemminkin mutten nyt osannut löytää.
Meneekö noissa malleissa Lane Assist aina automaattisesti päälle kun auton käynnistää/lähtee ajamaan? Ja saako disabloitua pysyvästi ettei mene itsestään päälle jokaisesa startissa?
OBDeleven taitaa olla ainoa vaihtoehto millä tämä muutos onnistuu. Samalla avautuu muitakin kustomointeja.
 
Enyaqissa menee aina päälle, ei saa pysyvästi pois.
Saa ilmeisesti ohjelmoitua pitämään valintansa mutta huollossa eivät suostu sitä tekemään.
OBDeleven taitaa olla ainoa vaihtoehto millä tämä muutos onnistuu. Samalla avautuu muitakin kustomointeja.

Kiitos, taitaa siis jäädä nämäkin kauppaan, tai ainakin pitää päästä koestamaan ennen ostoa. Mitä näitä kaista-avustimia tai lane assisteja kokeillut niin yksikään ei ole soveltunut omalle tavalle ajaa. Jatkuvaa nykimistä tai tempoilua keskemmälle kaistaa, kun tykkään ajaa aivan kaistan reunassa poissa niistä karkeista urista. Säästää renkaissa sekä melussa. Nykyisessäkin on moinen avustin mutta ei mene aina itsestään päälle, pari kertaa kokeillut ja totesin että saa pysyä pois päältä.

Vaikeaa on tämä auton valinta kun jokaisessa muuten kiinnostavassa on joku dealbreaker. Joko laatu on skeidaa tai sitten autossa on joku ärsyttävä feature jota ei saa disabloitua. Ei viittis mihinkään obd kikkailuun lähteä heti uuden tai melkein uuden auton kanssa.
 
Kiitos, taitaa siis jäädä nämäkin kauppaan, tai ainakin pitää päästä koestamaan ennen ostoa. Mitä näitä kaista-avustimia tai lane assisteja kokeillut niin yksikään ei ole soveltunut omalle tavalle ajaa. Jatkuvaa nykimistä tai tempoilua keskemmälle kaistaa, kun tykkään ajaa aivan kaistan reunassa poissa niistä karkeista urista. Säästää renkaissa sekä melussa. Nykyisessäkin on moinen avustin mutta ei mene aina itsestään päälle, pari kertaa kokeillut ja totesin että saa pysyä pois päältä.

Vaikeaa on tämä auton valinta kun jokaisessa muuten kiinnostavassa on joku dealbreaker. Joko laatu on skeidaa tai sitten autossa on joku ärsyttävä feature jota ei saa disabloitua. Ei viittis mihinkään obd kikkailuun lähteä heti uuden tai melkein uuden auton kanssa.
Itsekkin olen auton oston jälkeen pikkuhiljaa ottanut melkein kaikki avustimet pois käytöstä. Travel assistista kyllä tykkään pidemmillä matkoilla kun isoa tietä menee, vielä jos se ei vaatisi sitä että rattia pitää puristaa epänormaalin kovaa niin olisi todella hyvä. Lane assistiin kun on vähän jo väkisin joutunut tottumaan niin lähinnä se häiritsee pienemmillä teillä tai tietyökohdissa tms. Isolla tiellä se antaa kyllä ajaa poissa urista.
 
Jatkuvaa nykimistä tai tempoilua keskemmälle kaistaa, kun tykkään ajaa aivan kaistan reunassa poissa niistä karkeista urista.
Harri Salo videolla kehui ainakin Mersun EQC:n avustinta, että antaa kuljettajan puuttua ohjaamiseen ilman, että ”ottaa siitä itseensä” kuten Teslassa kuulemma lähtee pois päältä. Tietoni on tuon videon varassa pelkästään. Omassa i3:ssa tuota avustinta ei ole enkä kaipaa, koska haluan vielä ajaa autoa, en pelkästään istua kyydissä. Diesel-mersussa meillä on parkkiavustin, kerran kokeilin ja pelotti katsella kun ratti pyörii itsekseen, kyllä se parkkiin itsensä sai, mutta ei ole sillekään käyttöä. Mitä enemmän ”turhaa tekniikkaa” niin sitä kalliimpi korjata ja hankalampi käyttää, kuitenkin auto olettaa, että kaikki järjestelmät pitää olla kunnossa, jotta sillä voi ajaa. OBD-kikkailu lisää vikamahdollisuuksia.
 
Harri Salo videolla kehui ainakin Mersun EQC:n avustinta, että antaa kuljettajan puuttua ohjaamiseen ilman, että ”ottaa siitä itseensä” kuten Teslassa kuulemma lähtee pois päältä. Tietoni on tuon videon varassa pelkästään. Omassa i3:ssa tuota avustinta ei ole enkä kaipaa, koska haluan vielä ajaa autoa, en pelkästään istua kyydissä. Diesel-mersussa meillä on parkkiavustin, kerran kokeilin ja pelotti katsella kun ratti pyörii itsekseen, kyllä se parkkiin itsensä sai, mutta ei ole sillekään käyttöä. Mitä enemmän ”turhaa tekniikkaa” niin sitä kalliimpi korjata ja hankalampi käyttää, kuitenkin auto olettaa, että kaikki järjestelmät pitää olla kunnossa, jotta sillä voi ajaa. OBD-kikkailu lisää vikamahdollisuuksia.

VAG Travel assist toimii samalla tavalla, eli antaa ohjata ilman että menee pois päältä. Tässä varjopuolena se, että se saattaa hukata kaistaviivat mutta ei sammu, eli ainoa ilmoitus tästä on pienen viivan katoaminen näytöstä ja auton ohjautuminen pois kaistalta. Mielestäni tämä ei ole hyvä ratkaisu lainkaan. AP sentään ilmoittaa kun ei pysty seuraamaan viivoja enää ja antaa ohjat selkeästi takaisin
 
Kiitos, taitaa siis jäädä nämäkin kauppaan, tai ainakin pitää päästä koestamaan ennen ostoa.
Ei nyt tuon takia kannata autoa hylätä. Alle satasen investointi on ostaa itselleen se laite jolla tuon kaistavahdin saa muistamaan tilansa, ei paljoa tunnu auton kokonaishinnassa.

Tai sitten maksaa kympin tai pari kymppiä lähimmälle harrastajalle joka tekee sulle tuon muutoksen.

Tietysti jos on joku periaate ettei autoa kerrassaan mitenkään voi muokata mieleiseksi, niin hankalampi homma. Kaupasta ei juuri sellaisia uusia autoja enää löydy joissa kaista-avustin ei menisi aina väkisin päälle startissa. Skodasta tai volkkarista sen sentään saa itse koodattua toisin, moneen muuhun merkkiin ei onnistu mitenkään.
 
Kyllä ainakin Volvoissa kaista-avustin päälle/pois on ihan pysyvä asetus sekä uusissa Android Automotive -autoissa että vanhemmissa Sensus-pohjaisissa. Eli tuskin siinä mikään laki on takana...
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ainakin Volvoissa kaista-avustin päälle/pois on ihan pysyvä asetus sekä uusissa Android Automative -autoissa että vanhemmissa Sensus-pohjaisissa. Eli tuskin siinä mikään laki on takana...

Hienoa tietää. Mun Polestar 2:ssa se meni aina päälle vaikka kuinka otti pois.
 
Hienoa tietää. Mun Polestar 2:ssa se meni aina päälle vaikka kuinka otti pois.

Polestarista ei ole mulla mitään tietoa, ainoa oma kokemus on 15 minuutin koeajo 2021 puolella. Mutta ei olisi ainoa asia mikä menee sisarmerkin softissa eri tavalla... :)
 
Vuodesta 24 kaikkien autojen pitää tosiaan lain mukaan sisältää kaista-avustin, jotain merkki/mallikohtaista tuossakin oli kun osan pitää olla jos 22.

Olettaisin, että se myös on vakiona päällä (vähän kuin eussa pitää olla eco asetus kodinkoneissa vakiona päällä) eikä vain mahdollisuutena.

Jos sen siis saa säädettyä vakiona pois päältä, niin sanoisin ennemmin uusien autojen kohdalla poikkeukseksi.

Omassa 21 mallivuoden ladattavassa se on vakiona aina päällä. Nappulasta sen saa tosin pois, mutta toisaalta ei ole myöskään päällä alle 50 vauhdissa, joten loppujen lopuksi tulee aika harvakseltaan tökittyä pois päältä. Toimii ainakin KIAssa ihan kohtuullisen hyvin ja ainoastaan kesällä tuollaisella 80 kympin pikkuisella mutkatiellä tulee laitettua pois päältä häiritsevänä.
 
Eli tuosta kaista avustimesta tulee samanlainen riippakivi kuin start stop automatiikasta.
Vanhassa diesel focuksessa tuon nappi oli sopivasti vaihdekepin edessä, että kun laittoi ykkösen silmään ja piti etusormea ojossa niin sai napattua start stopin pois päältä samalla.
Oli suunnattoman ärsyttävää kun auto sammuili joka liikennevaloissa sen sekunnin ajaksi minkä joutui olemaa pysäyksissä, ja sitten taas tempaistiin käyntiin. Ei yhtään tervettä varsinkaan dieselille.
Nykyisessä hybridissä tuo taas ei haittaa kun motti sammui jo parisataa metriä ennen valoja ja käynnistyy vasta kun on ajettu valojen jälkeen jonkun matkaa, ei ole niin jatkuvaa repimistä.
 
Pitäisi olla optio saada se ainakin talvella pois pysyvästi. Kia Sportagessa se tuntui lähinnä vaaralliselta.
Miksi se vaarallinen oli? Harvemmin nuo itsellä edes kaistoja talvella on tunnistanut, joten eivät käytännössä päällääkään ole.
 
Kyllä ainakin Volvoissa kaista-avustin päälle/pois on ihan pysyvä asetus sekä uusissa Android Automotive -autoissa että vanhemmissa Sensus-pohjaisissa. Eli tuskin siinä mikään laki on takana...
Kyllä se ihan direktiiveistä löytyy, avustimen pitää kytkeytyä automaattisesti päälle kun auto käynnistetään.

Siinä on eroja milloin se mihinkin autoon ilmestyy, varmasti löytyy vielä autoja joissa tuota ominaisuutta ei ole mutta pian ne loppuvat. Yleensä näitä asioita aletaan vaatia kun ajoneuvolle tehdään tyyppihyväksyntä.
 
^Ja eikös myös Euro NCAP arvosanassa tule penaltia jos ei ole oletusarvoisesti päällä?
Varmaan joo, mutta ei tosiaan kauaa enää sellaisia ajoneuvoja markkinoilla uutena myydä.

Vaatimus siis löytyy täältä: Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UN/ECE) sääntö nro 130 — Yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat moottoriajoneuvojen hyväksyntää kaistavahtijärjestelmien osalta

Kohta 5.3.1: Kaistavahtijärjestelmän on kytkeydyttävä automaattisesti käyttöön aina, kun virta kytketään uudestaan päälle (virtalukko auki).
 
Kaista-avustin myös opettaa käyttämään sitä vilkkua, kun auto ei tykkää että kaista vaihtuu ilman sitä vilkkua. Omalla kokemuksella hirven väistö myös tietty onnistuu kaista-vahdillakin ja siinä kohtaa pienet piippaukset eivät häiritse sen kummemmin.
 
Miksi se vaarallinen oli? Harvemmin nuo itsellä edes kaistoja talvella on tunnistanut, joten eivät käytännössä päällääkään ole.

Jotenkin äkkinäinen kun vertaa muihin merkkeihin, pelkäsin jo että auto on kohta poikittain. Hyundaissa ei ollut samaa ongelmaa. Varmaan softapäivtyksellä korjattavissa.
 
Miksi se vaarallinen oli? Harvemmin nuo itsellä edes kaistoja talvella on tunnistanut, joten eivät käytännössä päällääkään ole.
Tempoo rattia liukkaalla kun kaista voivat näkyy aina parin kilometrin välein. Ei niinkään ongelma etelässä mutta pohjoisessa kun ei ole suolattuja teitä.
 
Kohta 5.3.1: Kaistavahtijärjestelmän on kytkeydyttävä automaattisesti käyttöön aina, kun virta kytketään uudestaan päälle (virtalukko auki).

Onkohan tässä porsaanreikä Teslan tyyppisille autoille missä virta on aina käytännössä päällä
 
Toivottavasti loppuvuodesta tuleva sähkö A6 on paljon tämän näköinen jota esiteltiin tammikuussa. Näyttää autolta eikä mitään ihmeellistä sähköautoluukkia ole edes tavoiteltu. :thumbsup:. Oman sielmään hieno ja kun kyseessä on vielä tavallinen perheauto.

7a0e7b560c831265e47b3d04bb769e5be4d098d5288585eb51029c298d03164a.jpg



 
Toivottavasti loppuvuodesta tuleva sähkö A6 on paljon tämän näköinen jota esiteltiin tammikuussa. Näyttää autolta eikä mitään ihmeellistä sähköautoluukkia ole edes tavoiteltu. :thumbsup:. Oman sielmään hieno ja kun kyseessä on vielä tavallinen perheauto.

7a0e7b560c831265e47b3d04bb769e5be4d098d5288585eb51029c298d03164a.jpg




Sehän piti tulla jo viime vuoden lopussa, voidaanko puhua jo vaporwaresta? :D

 
Sen valitettavasti kun näkis et sieltä tulee jotain pihalle, tuota farkkua minäkin odotin, mutta alkoi näyttää lamalta ja pakko oli alkaa tekemään peliliikkeitä eikä odottaa vaan...

Kuten akunlämmitystä pikalaturille navigoidessa. Onhan sitäkin jo kolme vuotta odotettu, MEB hankkineet ei niin hyvillä mielin näiden "iha just tulosa" löpinöiden kanssa.

Eikö tuon isomman pohjalevyn esittely/tuotanto jo lykätty -27 vuoteen?
 
Toivottavasti loppuvuodesta tuleva sähkö A6 on paljon tämän näköinen jota esiteltiin tammikuussa. Näyttää autolta eikä mitään ihmeellistä sähköautoluukkia ole edes tavoiteltu. :thumbsup:.
Taitaa vaan tulla samanlaiset rumat "halkaistut" ajovalot kun BMW i7:ssa.

Audi-A6-E-tron-003-1.png
 
Miksi ihmeessä Audiin tulisi samantyylin valot kuin bmw?
edit. Eiku niinhän ainakin testiautossa näyttäisi kun tarkemmin katsoi
Ei noista "viiruledeistä" taida saada kun päiväajovalot. Kunnon pitkille joutuvat noita lisäumpioita sitten laittamaan keulan rumentamaan.
 
Varmaan joo, mutta ei tosiaan kauaa enää sellaisia ajoneuvoja markkinoilla uutena myydä.

Vaatimus siis löytyy täältä: Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UN/ECE) sääntö nro 130 — Yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat moottoriajoneuvojen hyväksyntää kaistavahtijärjestelmien osalta

Kohta 5.3.1: Kaistavahtijärjestelmän on kytkeydyttävä automaattisesti käyttöön aina, kun virta kytketään uudestaan päälle (virtalukko auki).

Tässä kuva 2023-vuosimallin Volvosta, ei mene täppä takaisin päälle ajojen välissä tai virrat katkaistessa. En usko että turvallisuudestaan tunnettu Volvo olisi ainakaan NCAP-luokituksesta lähtenyt tinkimään tällaisen takia?

Screenshot 2023-02-24 171757.jpg


En tiedä määräyksistä mitään mutta ajattelin nyt kuitenkin tarkistaa asian yksittäisestä autosta että en puhu aivan puutaheinää :)
 
En tiedä määräyksistä mitään mutta ajattelin nyt kuitenkin tarkistaa asian yksittäisestä autosta että en puhu aivan puutaheinää :)
Minähän sanoinkin että markkinoilla voi vielä olla autoja jotka eivät täytä tuota vaatimusta, mutta pian ne loppuvat.

Lisäksi on syytä huomata, että kaistaltapoistumisvaroitin on eri asia kuin kaistallapitoavustin.

Ensin mainittu varoittaa jos kuljettaja on lipsumassa ulos kaistaltaan ja jälkimmäinen ohjaa autoa aktiivisesti pitäen sen kaistalla. Ensin mainittu täytyy olla automaattisesti päällä aina ajoon lähtiessä ja jälkimmäinen taas muistaakseni nimenomaan EI saa olla automaattisesti päällä.

Monissa autoissa nämä ovat enemmän tai vähemmän päällekkäisiä toimintoja mutta osassa taas täysin erillisiä.
 
No ei A6 tuon hintainen ole, eikä tule olemaan.
Ei kuitenkaan varmaan paljoa alle 100k:lla kannata tuosta uudesta A6:sta haaveilla. Mersun EQE lähtee 76k:sta, ja aikaisempia E-sarjaa ja A6 vertaamalla mersu on ollut hieman edullisempi. Niinpä varmaan tuon Audinkin hinta lähtee vähintäänkin 80k eteenpäin, jos edes riittää.
 
Minähän sanoinkin että markkinoilla voi vielä olla autoja jotka eivät täytä tuota vaatimusta, mutta pian ne loppuvat.

Lisäksi on syytä huomata, että kaistaltapoistumisvaroitin on eri asia kuin kaistallapitoavustin.

Ensin mainittu varoittaa jos kuljettaja on lipsumassa ulos kaistaltaan ja jälkimmäinen ohjaa autoa aktiivisesti pitäen sen kaistalla. Ensin mainittu täytyy olla automaattisesti päällä aina ajoon lähtiessä ja jälkimmäinen taas muistaakseni nimenomaan EI saa olla automaattisesti päällä.
Ei kyllä ihan näin ainakaan VAG:n MEB-alustassa. Lane assistant menee automaattisesti päälle ja ei anna poistua kaistalta. Tekee lisäksi aktiivisia ohjausliikkeitä. Eli saattaa tehdä haamuväistöjä jos esimerkiksi jäisessä tiessä aurausurat menee bussipysäkille.

Travel Assist sitten taas pitää aktiivisesti keskellä kaistaa ja se aktivoidaan erillisestä napista
 
Yksi seikka on myös, että missä jamassa on Audin softapuoli. Noissa tämän hetken Audeissa on varsin old school -käyttöjärjestelmä ja käsittääkseni tuohon A6:een ei pitäisi enää tuota vanhaa tulla. Eli onko Audilla vielä toimivaa softapuolen ratkaisua tuohon A6:een. Käsittääkseni Porsche Macan EV:ssä sama ongelma.
 
Yksi seikka on myös, että missä jamassa on Audin softapuoli. Noissa tämän hetken Audeissa on varsin old school -käyttöjärjestelmä ja käsittääkseni tuohon A6:een ei pitäisi enää tuota vanhaa tulla. Eli onko Audilla vielä toimivaa softapuolen ratkaisua tuohon A6:een. Käsittääkseni Porsche Macan EV:ssä sama ongelma.
Android automotivea ainakin jotain vuosi sitten tms uutisoitiin, että tulisivat käyttämään.
 
Ei kyllä ihan näin ainakaan VAG:n MEB-alustassa
No joo, sopii mennä lukemaan noita regulaatioita ja yrittää arpoa mitä auton varustetta mikäkin oikeasti koskee. :lol:

On pikkaisen kapulakieltä. Mutta joka tapauksessa tuo edellä linkkaamani määrää kaistavahtijärjestelmän kytkeytymään aina automaattisesti päälle.

Sitten taas E-sääntö nro 157 – Yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvon hyväksyntää automaattisen kaistanpitojärjestelmän osalta [2021/389] sanoo seuraavasti (kohta 6.2.2) : Järjestelmän on oltava moottorin jokaisen uuden käynnistyssyklin alussa oletusarvoisesti pois toiminnasta.

Jos joku noista pystyy tyhjentävästi sanomaan kumpaan mikäkin toiminta missäkin autossa kuuluu niin hyvä, minä en kyllä pysty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 214
Viestejä
4 548 622
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom