Aikaisemminhan mä yksinkertaistin, mutta käytännössä tuo vaihtoauton riski on spesifisesti maahantuojalla tai jälleenmyyjällä eikä niinkään auton valmistajalla.
Mä syyttelen Audia ja VAG’ia vaikka Audi suomella ei taida olla juurikaan tekemistä heidän kanssaan. Helpompi vain näin, ja jos VAG antaa paikallisten maahantuojiensa pilata arvokkaan brändinsä niin toki vikaa on heissäkin.
Esim. Englannissa kai menee niin, että tehtaalla on quota maahantuojille ja yksittäisille liikkeille. Näinollen kun kauppa on myynyt oman osuutensa voi olla vaikea arvioida milloin seuraavat myydyt tulevat. Suomessa kaikki kaupat ovat K-Auton alla eli voi toimia eri tavalla, mutta ihan varmasti ainakin maakohtaisesti on raja. Sveitsissä autoja saa kai edelleen kohtuullisen nopealla toimituksella, olisko niin että pienessä vauraassa maassa on ostettu enemmän e-tronia kuin halvempaa Q4’ää? Loogisin selitys suomen ongelmiin saattaisi liittyä Menevän taksien tilaukseen, muistaakseni tilasivat (ja saivat) heti kättelyssä lähemmäksi 100 Q4’ää. Ehkä se käytti yllättävän ison osan maahantuojan osuudesta eikä sitä haluta myöntää? Kauppiaat sitten valehtelevat minkä ehtivät saadakseen myyntiä / vähentääkseen peruutuksia. Tuo selittäisi myös Sportsbackin nopeammat toimitukset, niissä kun osuutta ei myyty samaan tapaan.
Joka tapauksessa tuntuu että Audi ryssii kovaa vauhtia mainettaan. Kaikillahan valmistajilla on ongelmia autojen toimituksessa, mutta asiakkaat eivät vaikuta yhtä hermostuneilta. Voiko olla että muiden merkkien kohdalla asiakkaille on esim. kerrottu myöhästymisestä? Mun mielestä on ihan käsittämätöntä että auto on yli puoli vuotta myöhässä eikä myyjä ole soittanut kertaakaan, jos mä kohtelisin asiakkaitani noin saisin potkut.
Oliko se sun auto jo alotettu ja vedetty pois linjalta vai täysin aloittamatta? Tai onko siinä jokin varuste, jota ei saa ollenkaan tällä hetkellä?