Yleistä keskustelua sähköautoista

No se nähdään sitten mihin vetoavat jos joutuvat vetoamaan, mutta kyllä lakimiehet sopivan syyn varmasti löytävät mihin vedota. Lähdetkö koittamaan oikeudessa isoa tehdasta vastaan mutun ja vahvan uskon varassa? Sinällään mulle ihan sama, kunhan totesin että ei tonnien korvauksista kannata haaveilla.

Ei sitä tehdasta vastaan lähetä vaan maahantuojaa ja autoliikettä vastaan. Ja siellä on KKV jossain muodossa varmaan mukana tukena.

Jättimäinen mainehaitta on varma mutta varmaan on ihan isot rahatkin.

Jos olisivat fiksuja niin antaisivat kunnon alennukset uuden voimalinjan e2008sta tai muista Pösön sähkiksistä
 
Hyvin mahdollista ja vielä joitakin vuosia, kunnes nykyisestä huomattavasti kiristyneet päästötavoitteet ajavat viimeisetkin valmistajat kehittämään pelkkiä sähköautoja. Kyllä sitä saa varmasti uskotella itselleen ja muille, että tulevaisuus olisi polttomoottoriautoissa, mutta Norjasta voi käydä katsomassa mallia, että tuleeko asia olemaan todellakin näin.

Mataliin päästöihin voi päästä muillakin kuin sähköautoilla. Eiköhän maapallo joskust tajua, että sähköautot ei todellakaan ole mikään oikotie onneen.
 
Ei sitä tehdasta vastaan lähetä vaan maahantuojaa ja autoliikettä vastaan. Ja siellä on KKV jossain muodossa varmaan mukana tukena.

Jättimäinen mainehaitta on varma mutta varmaan on ihan isot rahatkin.

Jos olisivat fiksuja niin antaisivat kunnon alennukset uuden voimalinjan e2008sta tai muista Pösön sähkiksistä
No sama kuka siellä on vastassa, isolla rahalla kuitenkin ovat valmiit puolustamaan kantaansa. Kuluttajaviranomaiset totetaa, että laiha sopu on parempi kuin lihava riita ja siinä sitten itketään sen pösö-avaimenperän ja ilmaisen kahvin kanssa. Sen saman tonnin, jonka kuluttaja joutuis päinvastaisessa tilanteessa maksamaan, uskon helpohkosti irtoavan, mutta nykyhintataso - myyntihinta + tuki tyylistä jackpottia aikalailla mahdoton kuvitella tulevan korvaukseksi.

Mutta. Kuten sanoin, niin toivotaan, että tähän ei tarvitse käytännön tasolla koskaan palamaan.
 
Nyt kun akkua on mahdollista esilämmittää, niin nyt olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, miten Ioniq 5 ja EV6 menestyisivät Björnin testeissä.
 
Ei sitä tehdasta vastaan lähetä vaan maahantuojaa ja autoliikettä vastaan. Ja siellä on KKV jossain muodossa varmaan mukana tukena.

Jättimäinen mainehaitta on varma mutta varmaan on ihan isot rahatkin.

Jos olisivat fiksuja niin antaisivat kunnon alennukset uuden voimalinjan e2008sta tai muista Pösön sähkiksistä
Periaatteessa itselle kävisi myös Pösö e-208, mutta sen hinta pitäisi olla reilusti halvempi kuin 28k€, joka on sen HP e-2008 hinta.

Toivotaan silti että "facelift" e-2008 tulee ja maahantuoja sen lupaa antaa tavallaan vanhan (nykyisen) mallin hinnalla. Itse en ole edes e-208 Pösöllä ajanut. Varmaan sekin ihan ok, mutta aika pieni.
 
Periaatteessa itselle kävisi myös Pösö e-208, mutta sen hinta pitäisi olla reilusti halvempi kuin 28k€, joka on sen HP e-2008 hinta.

Toivotaan silti että "facelift" e-2008 tulee ja maahantuoja sen lupaa antaa tavallaan vanhan (nykyisen) mallin hinnalla. Itse en ole edes e-208 Pösöllä ajanut. Varmaan sekin ihan ok, mutta aika pieni.

Itsellä ollut 1,5v e-208 ajossa perheen kakkosautona, vaihtuu HP e-2008 jos sellaisen nyt joskus tulee saamaan.

Tekniikka ja auto on vakuuttanut sen verran että ei tarvinnut käydä edes e-2008 kokeilemassa muuta kun sisätilojen osalta - se onkin ainoa syy vaihtoon, saa jatkossa molemmat muksut kyytiin (2x selkä menosuuntaan istuinta ei 208:n mahdu sitten millään).

Akkuhan näissä on vähän pieni pidempään matkantekoon, reissu Tampereelta PK-seudulle ja takaisin tarvitsee käytännössä 3 latausta (esim. Hämeenlinnassa molemmissa suunnissa ja kohteessa). Arkiajoihin vallan mainio peli.
 
Olisihan se pieni sähköauto kakkosautona varmasti monelle riittävä, mutta:

Harvoin kerros/rivitaloissa on useampaa autopaikkaa per kämppä ja lataus voi olla hankalaa.

Tämäkin siis kielii siitä, että nämä on edelleen enemmän "rikkaille" potentiaalisia vaihtoehtoja, koska pitää olla varaa omakotitaloon ja siihen pystyy lähinnä rikkaat tai jossain syrjässä asuvat. Rikkaus on myös subjektiivinen asia, ja Suomen kansa on aika köyhää.

Joten kakkosauto ei ole edes vaihtoehto, vaikka siihen olisi varaa, jos ei ole tilaa. Siksi niitä pieniä ja isoja bensakippoja ostetaan, koska ne on edelleen ylivertaisia helppoudessa suhteessa hintaan.

Se 500€ kippo kulkee yhtälailla +500km tankillisella, kuin kulkee 50 000€ autokin. Mutta edes 5000€ sähkis ei taida niin helppo olla arjessa.

Joten sitä vaan pitää odottaa, että se halpa sähköauto on käytössä yhtä helppo, jos niitä haluaa koko kansalle myydä.

En itse näkisi että sähköautot itsessään on se ongelma, vaan kansan köyhyys ja suhteessa huonot palkat. Lähes kaikki kaverit ja tutut on korkeakoulutettuja(kellään ei ole edes nelosella alkavaa palkkaa) eikä moni kehtaa edes haaveilla jostain yli 20-30 tonnin autosta.

Eipä sillä 2-3,5 tonnin bruttopalkalla kannata mitään kallista autoa ostaa, ja isompia palkkoja ei helposti pääkaupunkiseudun ulkopuolella saa, pois lukien jotkut harvat alat. Sitten jos taloudessa on kaksi töissä käyvää keskituloista aikuista, niin asia on helpompi.
Hyvä rahoitustarjous ja riittävän suuri käsiraha on avain kohtuullisen kokoiseen kuukausierään uudessa autossa, joten ei se aina palkasta ole kiinni. Taitaa enemmän mennä niin että ei ne isot tulot vaan pienet menot. Näin pieni OT
 
Oman HP-e2008 piti saapua ensin 30.9, sitten 31.10 ja nyt ei enään ole mitään tietoa. Maahantuojalta en ole saanut mitään ilmoitusta myöhästymisestä ja se on myyjän mukaan merkki siitä että tulen auton piakkoin saamaan. Osa myyjän asiakkaista on kyseisen myöhästymisilmoituksen saanut.
Saisi pian alkaa tulemaan kun bensaan menee nyt +500e/kk. Olen katsellut jo nettiautosta käytettyjäkin sähköautoja, mutta nousseet korkokustannukset ei innosta ostamaan. Jonkun Enyaq, ID4, Model Y voisi ostaakkin jos hinnat alkaa nyt normalisoitumaan.
 
Mataliin päästöihin voi päästä muillakin kuin sähköautoilla. Eiköhän maapallo joskust tajua, että sähköautot ei todellakaan ole mikään oikotie onneen.
Tätä vähän ihmetellytkin, että nuo biokaasut yms jääny ihan jalkoihin kehityksessä ja tukitoimissa. Jätettä ja paskaa, kun piisaa pallolla.
 
Itsellä ollut 1,5v e-208 ajossa perheen kakkosautona, vaihtuu HP e-2008 jos sellaisen nyt joskus tulee saamaan.

Tekniikka ja auto on vakuuttanut sen verran että ei tarvinnut käydä edes e-2008 kokeilemassa muuta kun sisätilojen osalta - se onkin ainoa syy vaihtoon, saa jatkossa molemmat muksut kyytiin (2x selkä menosuuntaan istuinta ei 208:n mahdu sitten millään).

Akkuhan näissä on vähän pieni pidempään matkantekoon, reissu Tampereelta PK-seudulle ja takaisin tarvitsee käytännössä 3 latausta (esim. Hämeenlinnassa molemmissa suunnissa ja kohteessa). Arkiajoihin vallan mainio peli.
Minulla ollut e-208 heinäkuusta asti. Auto on toiminut luotettavasti, kuten uuden auton kuuluukin. Pidän auton arkisuudesta, se ei edes yritä alleviivata että on sähköauto kyseessä. Siinä mielessä helppo siirtymä sähköautoilun pariin. e-208 on näppäränkokoinen, mutta myös jämäkkä auto. Edellinen autoni oli Corolla hybridi, josta kiinnostus sähköllä ajamiseen lähti erityisesti sähköllä ajamisen hiljaisen ja tasaisen ajokokemuksen vuoksi.

Minulla ei ole kotilatausmahdollisuutta, joten olen täysin julkisen latausverkoston varassa. Latausreissut on mukavaa vaihtelua työelämälle. Toistaiseksi on toiminut hyvin, kun viikoittainen ajomäärä on vain noin 250 km:n luokkaa. Latausmahdollisuuksia on myös hyvin tarjolla.
 
Tätä vähän ihmetellytkin, että nuo biokaasut yms jääny ihan jalkoihin kehityksessä ja tukitoimissa. Jätettä ja paskaa, kun piisaa pallolla.

Biokaasut yms kannattaa käyttää lokaalisti maatiloilla yms energiantuotantoon, ei mitään järkeä laittaa autoihin.

Eikä noita kaasuautoja taida tulla enään uusia juurikaan, VAG lienee ainoa jolta saa uutena enkä ihmettelisi jos tämäkin loppuisi pian.
 
Tätä vähän ihmetellytkin, että nuo biokaasut yms jääny ihan jalkoihin kehityksessä ja tukitoimissa. Jätettä ja paskaa, kun piisaa pallolla.
Tässä on samanlainen ideologinen kuvio kuin (ennen) vuosikymmenet jatkunut ydinvoiman vastustaminen. Nyt kohde on polttomottorit, aivan sama onko biopolttoaineita ja vaikka olisinkin jopa kokonaisuutta katsoen ympäristöystävällisempi EI KÄY. Ideologiseen taisteluun ei käy monimutkainen tilanne, propaganda pitää kohdistaa yhteen uhkakuvaan, tässä tapauksessa kaikkeen polttamiseen mitä polttomoottorikin edustaa.

Sitäpaitsi biokomponentin jakeluvelvoite on oiva taistelukeino. Kun sekoitevelvollisuus koskee koko polttoaineyhtiön eri laatujen myyntiä yhtenä kokonaisuutena, on biokomponettia saatava myytyä autoihin jotka kykenevät isompaan osaan kuin E95 ja D7. Tämä taas johtaa siihen että fossiilisen polttoaineen hintaa on pakko nostaa niin korkealle että biopolttoaineet käyvät kaupaksi.

Se johtaa ulinaan öljy-yhtiöiden massiivisista voitoista vaikka syyllinen on oikeasti politiikka.
Se että syyllinen harhautetaan öljy-yhtiöihin sopii poliitikoille oikein hyvin ja arvolisäveroa kilahtaa reilusti enemmän.

"

Lain 5 §:n mukaan jakelijan on toimitettava kulutukseen biopolttoaineita laissa määritelty prosenttiosuus laskettuna kyseisenä vuonna kulutukseen toimittamiensa moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden energiasisällön kokonaismäärästä. Kulutukseen toimittamisella lain 2 §:n 5 kohdan mukaan tarkoitetaan moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden toimittamista kulutukseen valmisteverotuslaissa (182/2010) tarkoitetusta väliaikaisen verottomuuden järjestelmästä.

Jakeluvelvoitteen täyttyminen tulee laskea todellisen kulutukseen liikennepolttoaineena toimitetun biopolttoaineen määrästä. Lähtökohtana laissa on kuitenkin se, että polttoaineen jakelija seuraa tämän velvoitteen täyttymistä kirjanpidollisesti. Lain 8 §:n mukaan jakelijan on pidettävä sellaista kirjanpitoa, josta käy selville kulutukseen toimitetun moottoribensiinin, dieselöljyn ja biopolttoaineiden määrät sekä biopolttoaineiden energiasisältö ja muut lain valvontaa varten tarvittavat tiedot. Kirjanpidosta on myös voitava todentaa mm. polttoaineisiin lisättyjen biokomponenttien määrät ja niiden energiasisällöt, jos energiasisältöjä ei ole määritelty lain 2 §:ssä.

"
 
No joo, tosin samaa tekevät jotkin muutkin valmistajat tällä hetkellä esim. Hyundai (IONIQ 5) on tilattavissa edelleen vaikka auton voi saada vasta joskus parin vuoden päästä.

IONIQ 5 olikin hyvä nosto, koska nyt siellä ovat auton tilanneet alkaneet saada myyjiltä seuraavia viestejä: "Mikäli auton viivästys on merkittävä, vaihtoauto hinnoitellaan uudestaan toteutuvan luovutuspäivän mukaan. Kuluva aika ei ole niinkään merkittävä, enemmänkin vaihtoauton ajomäärä."

Käytännössä myyjät siis yrittävät muuttaa jo tehtyä sopimusta sillä perusteella, että uuden auton toimitus viivästyy. Ei tämä ostajallekaan ole mikään helppo tilanne, kaupan varmasti voisi perua, mutta mitä sitten tilalle? Vaikka myyjä maksaisi sopimussakon, ei se mitenkään korvaa sekä uuden auton kohonnutta hintaa + jos nyt tilaat jonkun toisen mallin, saa sitäkin taas odottaa vuoden ja vaihtoauton arvo laskee taas koko ajan.
 
Pakko avautua, anteeksi etukäteen jos joku tästä loukkaantuu. Tästä on varmasti ennenkin keskusteltu mutta miksi ihmeessä Tesla -kuskit latailee autojaan ilmaisilla latureilla katsellen YouTube, Netflix videoita, tai pelailen pelejä? Jos kauppakeskus tjm tarjoaa ilmaiset sähköt ASIOINNIN AJAKSI, miksi sitten toimitaan ohjeiden vastaisesti? Eikö ole varaa maksaa latausta enää kun menee lyhennyksiin kaikki rahat? Eikö Youtubea tai Netflixiä olisi kivempi katsoa kotona? Varmasti kiva toiminto pidemmällä matkalla vaikka pikalaturissa ei sillä. Juuri tuollainen perseily johtaa siihen, että ilmaiset laturit katoaa kaikkialta. Varsinkin näin energiakriisin aikana. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen Ideapark. Olen toki nähnyt muidenkin merkkien tekevän näin, mutta 90% se on aina Tesla. Ja aina, kun itse tuollaiseen ilmaiseen satun kokeilemaan, siellä on vähintään yksi Tesla ja kuski sisällä nakottamassa. Yli 1,5 vuotta ajellut sähköautolla, enkä ole kertaakaan valutellut ilmaista sähköä tuolla tavalla. Jos menen ilmaiseen laturiin niin hoidan asiat mitä tarvitsee ja lähden pois. Ei siihen jäädä notkumaan puhumattakaan että tullaan asioikseen lataamaan. Vuodatus päättyy, kiitos ja anteeksi.
 
IONIQ 5 olikin hyvä nosto, koska nyt siellä ovat auton tilanneet alkaneet saada myyjiltä seuraavia viestejä: "Mikäli auton viivästys on merkittävä, vaihtoauto hinnoitellaan uudestaan toteutuvan luovutuspäivän mukaan. Kuluva aika ei ole niinkään merkittävä, enemmänkin vaihtoauton ajomäärä."

Käytännössä myyjät siis yrittävät muuttaa jo tehtyä sopimusta sillä perusteella, että uuden auton toimitus viivästyy. Ei tämä ostajallekaan ole mikään helppo tilanne, kaupan varmasti voisi perua, mutta mitä sitten tilalle? Vaikka myyjä maksaisi sopimussakon, ei se mitenkään korvaa sekä uuden auton kohonnutta hintaa + jos nyt tilaat jonkun toisen mallin, saa sitäkin taas odottaa vuoden ja vaihtoauton arvo laskee taas koko ajan.
Miten mahtaa olla määritelty merkittävä viivästys?

Joskus aikanaan tutulla Octavian toimitus myöhästyi niin että ehti jonkun 20% enemmän rullaamaan vaihturilla kilometrejä (120tkm -> 145tkm tms.) kuin piti olla mutta ei aiheuttanut mutinoita.
 
Pakko avautua, anteeksi etukäteen jos joku tästä loukkaantuu.
Aina kun jotain ilmaista jaetaan, niin se aiheuttaa lieveilmiöitä. Tämä on sen ilmaista palvelua tarjoavan ongelma ratkaistavaksi jos näkevät siinä käyttämisessä ongelmia. Mitä sinä siitä stressaat, lataa muualla, niin minäkin teen.

Sinänsä mielestäni on hölmöä tuollainen ilmaisen palvelun tarjoaminen, josta on suora rahallinen hyöty käyttäjälle. Se johtaa melkein aina väistämättä väärinkäytöksiin. Mutta nämä ilmaisethan ovat aikalailla poistumassa kokonaan ja ihan selkeistä syistä.

Ja toinen puoli taas on nämä vinkujat, jotka vinkuvat siitä että ilmaiset laturit ovat häviämässä. Miksi yhdenkään kaupan tai kauppakeskuksen pitäisi tarjota sähköä tai yhtään mitään muutakaan rahanarvoista ilmaiseksi.
 
Miten mahtaa olla määritelty merkittävä viivästys?

Nyt on tullut ainakin viestejä, että toimitus siirtyy elo-lokakuuhun 2024, kesästä 2023, kyllä tuo varmaankin täyttää merkittävän viivästymisen määritelmän. Jollakin paljon ajavalla saattaa tuossa ajassa tulla ihan merkittävästi kilometrejä vaihdokkiin ja vaihtoautoon arvo ei taida olla lähelläkään sitä mitä sopimuksessa lukee.
 
Itsellä ollut 1,5v e-208 ajossa perheen kakkosautona, vaihtuu HP e-2008 jos sellaisen nyt joskus tulee saamaan.

Tekniikka ja auto on vakuuttanut sen verran että ei tarvinnut käydä edes e-2008 kokeilemassa muuta kun sisätilojen osalta - se onkin ainoa syy vaihtoon, saa jatkossa molemmat muksut kyytiin (2x selkä menosuuntaan istuinta ei 208:n mahdu sitten millään).

Akkuhan näissä on vähän pieni pidempään matkantekoon, reissu Tampereelta PK-seudulle ja takaisin tarvitsee käytännössä 3 latausta (esim. Hämeenlinnassa molemmissa suunnissa ja kohteessa). Arkiajoihin vallan mainio peli.
Minulla ollut e-208 heinäkuusta asti. Auto on toiminut luotettavasti, kuten uuden auton kuuluukin. Pidän auton arkisuudesta, se ei edes yritä alleviivata että on sähköauto kyseessä. Siinä mielessä helppo siirtymä sähköautoilun pariin. e-208 on näppäränkokoinen, mutta myös jämäkkä auto. Edellinen autoni oli Corolla hybridi, josta kiinnostus sähköllä ajamiseen lähti erityisesti sähköllä ajamisen hiljaisen ja tasaisen ajokokemuksen vuoksi.

Minulla ei ole kotilatausmahdollisuutta, joten olen täysin julkisen latausverkoston varassa. Latausreissut on mukavaa vaihtelua työelämälle. Toistaiseksi on toiminut hyvin, kun viikoittainen ajomäärä on vain noin 250 km:n luokkaa. Latausmahdollisuuksia on myös hyvin tarjolla.
Kävin koeajamassa aivan uuden Pösö e-208 ja tosi onnistuneelta paketilta se tuntui. Perusvarusteltu, eli sama varustetaso kuin HulluPösössä. Mittaristo oli silti minusta aivan siisti. Lähes kaikille pitäisi kelvata :) "Vaihdekeppi" oli myös sitä uutta mallia, eli hyvin pieni. Värikin oli perus, mutta minusta e-2008 metallin oranssi perusväri on vähän hienompi.

e-208 oli Hakkapeliitta R5 kitkoilla. Huomasin tarkistaa renkaat vasta koeajon jälkeen. Auto on hiljainen. Etupenkillä auton pientä kokoa ei oikein huomannut ja 175cm pituisena mahduin vielä takapenkillekin aivan hyvin.

Itse veikkaan että ei tuo e-208 kovin paljon häviäisi aiemmin koeajetuille Tesla 3 tai Nissanin sekä Renaultin uutuus sähköautoille. Vaikka Pösön kokoluokka on pienempi. Pösössä ei kyllä adaptiivista vakionopeudensäädintä ole, eli siltäosin tietysti vähän huonommin varusteltu.

Voi olla käytettynä ihan hyväkin hankinta tuollainen e-208, jos vaan auton tilat riittää. Toki nyt jos tilaa uuden, niin saisi "facelift" mallin, jossa on aavistuksen isompi akku ja aavistus lisää tehoa.
 
Pakko avautua, anteeksi etukäteen jos joku tästä loukkaantuu. Tästä on varmasti ennenkin keskusteltu mutta miksi ihmeessä Tesla -kuskit latailee autojaan ilmaisilla latureilla katsellen YouTube, Netflix videoita, tai pelailen pelejä? Jos kauppakeskus tjm tarjoaa ilmaiset sähköt ASIOINNIN AJAKSI, miksi sitten toimitaan ohjeiden vastaisesti? Eikö ole varaa maksaa latausta enää kun menee lyhennyksiin kaikki rahat? Eikö Youtubea tai Netflixiä olisi kivempi katsoa kotona? Varmasti kiva toiminto pidemmällä matkalla vaikka pikalaturissa ei sillä. Juuri tuollainen perseily johtaa siihen, että ilmaiset laturit katoaa kaikkialta. Varsinkin näin energiakriisin aikana. Hyvänä esimerkkinä vaikka Tampereen Ideapark. Olen toki nähnyt muidenkin merkkien tekevän näin, mutta 90% se on aina Tesla. Ja aina, kun itse tuollaiseen ilmaiseen satun kokeilemaan, siellä on vähintään yksi Tesla ja kuski sisällä nakottamassa. Yli 1,5 vuotta ajellut sähköautolla, enkä ole kertaakaan valutellut ilmaista sähköä tuolla tavalla. Jos menen ilmaiseen laturiin niin hoidan asiat mitä tarvitsee ja lähden pois. Ei siihen jäädä notkumaan puhumattakaan että tullaan asioikseen lataamaan. Vuodatus päättyy, kiitos ja anteeksi.
Tuon Teslojen yliedustuksen siellä Lempäälässä voisi, ainakin osittain, selittää se että siinä ostoskeskuksen vieressä on toinen Suomen Tesla huolloista. Sattumoisin juuri sen takia meillä vaihdettiin firman Tesla e-troniin, Ideaparkissa norkoilu alkoi väsyttää ja vastaavasti alkoi arvostamaan ihan eri tavalla että huolto on omassa kylässä.
 
Eipä tuo vaikuta kuin talvikeleillä. Akku lämpenee kesällä ajaessakin tarpeeksi.
Suomessa kesä tai siihen verrattavat lämpötilat vaikuttavat vain muutaman kuukauden ajan, eli akkua tarvitsee kyllä lämmittää lokakuulta toukokuulle saakka ja toisinaan myös kesäkuukausinakin. Toki sen voi jättää myös lämmittämättä, mutta silloin lataaminen kestää pidempään.
 
Eipä tuo vaikuta kuin talvikeleillä. Akku lämpenee kesällä ajaessakin tarpeeksi.

Lisäksi vain harva laturi tukee tällä hetkellä 800V latausta. Suomessa ei montaa 800V pikalaturia edes vielä löydy ja ruuhka-aikoina kuormanjako pitää huolen, ettei pikalaturit pysty tarjoamaan 800V:lla tehoa.
 
Lisäksi vain harva laturi tukee tällä hetkellä 800V latausta. Suomessa ei montaa 800V pikalaturia edes vielä löydy ja ruuhka-aikoina kuormanjako pitää huolen, ettei pikalaturit pysty tarjoamaan 800V:lla tehoa.
Jep, toki paljon mukavampi on tilanne jossa laturi on 100% ajasta se nopeutta rajoittava tekijä kuin toisin päin..
 
Hyundai Ioniq 6:sen myynti alkaa 9.11. ensimmäisissä Euroopan maissa. Suomi (ja minun kannaltani Sveitsi) eivät ole valitettavasti ensimmäisessä erässä mukana, joten vielä saa odotella.

Onneksi Norja on listoilla mukana, niin Björn pääsee varmasti testaamaan ajoissa...


Itselleni tuo 4wd isoakkuinen on se kiinnostavin malli joka tapauksessa, joten first edition kiinnostaisi sinänsä. Monelle varmaan takaveto "piisaa".
 
Kävin tänään koeajamassa Nissan Ariyan, kun niitä oli lähikauppaan saapunut ja oli kyllä hyvä. Aivan älyttömän hiljainen (verrokkina pari vuotta vanha E Mersu) ja oikein loistava kaikin puolin kuljettajan paikalta. Takapenkillä samaa vaivaa kuin muissakin, lattia liian korkealla. Takakontti ok-tilat. Meni kyllä vakavaan harkintaan.
 
Rupeaa kyrsimään Audin meininki, lokakuussa 2021 tilattu Q4 ilman valtavaa määrää lisävarusteita (arvio huhti-toukokuu 2022) on viimesimmän tiedon mukaan valmistumassa tehtaalta viikolla 21 ensi vuonna. Tuon mukaan siis olisi mulla ehkä viikolla 25, eli juhannukseksi?

Koko vuoden aikana ei ole tullut myyjältä yhteydenottoa, joltain johtajalta tosi geneerinen ”sori, on vaikeita aikoja” meili. Soitin taannoin myyjälle ja kyselin aiheesta, silloin kovasti vakuutteli että kyllä näiden pitäisi tulla tänä vuonna - ton jälkeen arvio on järjestelmässä siirtynyt 3kk eteenpäin. Syynä ongelmiin on kuulemma pula komponenteista, kuitenkin mainostavat uusmyyntiin Sportsback mallia (jossa ihan samat komponentit) ”jopa kevääksi”.

Eniten ärsyttää, että alussa noista oli niin hyvä tarjous että sai tingittyä suht hyvin varusteita mukaan alle 50k hintaan. Jos peruisi joutuisi vastaavasta maksamaan sen 10k enemmän. Tätä rataa jää kyllä viimeiseksi VAGin autoksi.
 
Tuon takia piti hylätä toiveet A6 e-tronista esim, tilauskirjat voi kyllä aueta piankin, mutta totuus koska se itse auto tulee luovutukseen... Hyundai/Kia vielä enemmän dropanneet tuossa.

Ainoa, joka jollain säädyllisellä ajalla pystyy tuottamaan/toimittamaan on T. Helvetin kornisti sanottu, mutta en ole varaukseton fani, vaikka tuotantoputkessa mennäänkin muutamassa viikossa.
 
Rupeaa kyrsimään Audin meininki, lokakuussa 2021 tilattu Q4 ilman valtavaa määrää lisävarusteita (arvio huhti-toukokuu 2022) on viimesimmän tiedon mukaan valmistumassa tehtaalta viikolla 21 ensi vuonna. Tuon mukaan siis olisi mulla ehkä viikolla 25, eli juhannukseksi?

Koko vuoden aikana ei ole tullut myyjältä yhteydenottoa, joltain johtajalta tosi geneerinen ”sori, on vaikeita aikoja” meili. Soitin taannoin myyjälle ja kyselin aiheesta, silloin kovasti vakuutteli että kyllä näiden pitäisi tulla tänä vuonna - ton jälkeen arvio on järjestelmässä siirtynyt 3kk eteenpäin. Syynä ongelmiin on kuulemma pula komponenteista, kuitenkin mainostavat uusmyyntiin Sportsback mallia (jossa ihan samat komponentit) ”jopa kevääksi”.

Eniten ärsyttää, että alussa noista oli niin hyvä tarjous että sai tingittyä suht hyvin varusteita mukaan alle 50k hintaan. Jos peruisi joutuisi vastaavasta maksamaan sen 10k enemmän. Tätä rataa jää kyllä viimeiseksi VAGin autoksi.

Jos pitää paikkansa niin on kyllä hurjia nuo odotusajat jos yli 2v joutuu odottelemaan autoa.
Tuossa odotusaikanahan ennättää ahkera kuski ajamaan jo sen 100 000 - 150 000 km lisää vaihdokin mittariin. Kannattaa olla hyvät sopimusehdot vaihtosopimuksessa.
 
Kevyt facelift tulossa ensi vuoden puolella ja ne onnekkaat joiden toimitus venyy saavat facelift mallin entisen tilalle.

Mitä tulee tuohon Force Majeureen vetoaminen, niin se ei tule menestymään tuomioistuimessa. Ukrainan sota oli jo käynnissä ja vaikutukset tiedossa sopimuksia solmittaessa.
Myyjä ei tiennyt puhua tuosta e-2008 facelift mallista. Voi olla syynä myös se että tilausjonot on tosi pitkät ja siksi uusia ei saa tilattua? Toivotaan silti, että facelift ehtii tulla.

Nyt jos tilaa e-208 Pösön, niin auto on jo varmasti uudistettua mallia. Mutta e-2008 kohdalla täytyy tosiaan olla onnekas.


Millä värillä muuten porukka on Pösöjä tilannut? Itse yritän vielä muuttaa tilausta ja valita tummemman harmaan värin. 550€ kalliimpi, mutta ehdin jo jostain syystä kyllästyä siihen oranssiin. Mustaakin mietin, mutta harmaa olisi jostain siitä väliltä. Perus valkoinen väri on jäänyt pois tuotannosta. Eli tuo: M0VL | Platinium Grey (harmaa)
 
Myyjä ei tiennyt puhua tuosta e-2008 facelift mallista. Voi olla syynä myös se että tilausjonot on tosi pitkät ja siksi uusia ei saa tilattua? Toivotaan silti, että facelift ehtii tulla.

Nyt jos tilaa e-208 Pösön, niin auto on jo varmasti uudistettua mallia. Mutta e-2008 kohdalla täytyy tosiaan olla onnekas.


Millä värillä muuten porukka on Pösöjä tilannut? Itse yritän vielä muuttaa tilausta ja valita tummemman harmaan värin. 550€ kalliimpi, mutta ehdin jo jostain syystä kyllästyä siihen oranssiin. Mustaakin mietin, mutta harmaa olisi jostain siitä väliltä. Perus valkoinen väri on jäänyt pois tuotannosta. Eli tuo: M0VL | Platinium Grey (harmaa)

Vaihdoin omani mustaan (Nerla Black) - oranssi on omaan silmään hieno myös, mutta ajattelin että niitä on aikanaan Nettiauto pullollaan ja joku muu väri ehkä erottuu massasta paremmin. Peruutuskameran lisäsin myös mukaan.
 
No sama kuka siellä on vastassa, isolla rahalla kuitenkin ovat valmiit puolustamaan kantaansa. Kuluttajaviranomaiset totetaa, että laiha sopu on parempi kuin lihava riita ja siinä sitten itketään sen pösö-avaimenperän ja ilmaisen kahvin kanssa. Sen saman tonnin, jonka kuluttaja joutuis päinvastaisessa tilanteessa maksamaan, uskon helpohkosti irtoavan, mutta nykyhintataso - myyntihinta + tuki tyylistä jackpottia aikalailla mahdoton kuvitella tulevan korvaukseksi.

Jos ei autoa tule ja korvaus on naurettavan pieni en todellakaan ala odottamaan mitään kuluttaja-asiamiehen ei-sitovia lausuntoja. Se on suoraan rikosilmoitus petoksesta. Toivottavasti tähän ei mennä.

Taitaa tulla ei eka mutta vika ranskalainen auto!
 
Se on suoraan rikosilmoitus petoksesta.
Kyseessä on todennäköisesti riita-asia, ei rikosasia joten rikosilmoitus todennäköisesti ei tuota kuin ylimääräistä kuormitusta.

Mutta mitä tulee tuohon touhuun niin force majore tuo tilanne ei ole.

Muun kulutustavaran kaupassahan on käytössä mm. kateosto, eli olemattoman tavaran myyjä(kts. näytönohjaimet) on velvollinen korvaamaan asiakkaalle erotuksen hinnasta, kun eivät itse pysty toimittamaan tuotetta ja kuluttaja ostaa sen muualta.
 
Muun kulutustavaran kaupassahan on käytössä mm. kateosto, eli olemattoman tavaran myyjä(kts. näytönohjaimet) on velvollinen korvaamaan asiakkaalle erotuksen hinnasta, kun eivät itse pysty toimittamaan tuotetta ja kuluttaja ostaa sen muualta.

Tuossa vaan tulee aika kovasti vastaan tuo "ostaa sen muualta". Harvoin näitä saa muualta.

Sinänsä noissa autokauppojen omissa pykälässä on myös hinnanmuutos mahdollinen jos viranomainen muuttaa verotusta/maksuja tms. tai valuuttakurssit muuttuvat ja maahantuoja muuttaa auton hinnoittelua noiden syiden takia. Vaikea sanoa mitä laki sanoo ko. kaupan ehdoista, mutta eivät ne kohtuuttomilta kuulosta ainakaan välittömästi.

Tuskin näissä force majeure ehtoa kovin helposti tulee. Myyjätaho levittelee käsiään ja toisaalta vaihtoauton kohdalla voidaan joutua puolin ja toisin neuvottelemaan kun ajat venyvät. Kyseessä on tosiaan riita-asia kun rikoksen kohdalla pitäisi osoittaa tahallisuus ja kun myyjällä on ollut aikomus myydä ja toimittaa niin aika epätodennäköistä saada tuollaista läpi.
 
Jos pitää paikkansa niin on kyllä hurjia nuo odotusajat jos yli 2v joutuu odottelemaan autoa.
Tuossa odotusaikanahan ennättää ahkera kuski ajamaan jo sen 100 000 - 150 000 km lisää vaihdokin mittariin. Kannattaa olla hyvät sopimusehdot vaihtosopimuksessa.

Vaihtoauton sopimus on toinen syy miksi tosta on vaikea luopua. Myyjä lupasi vanhasta autosta monta tonnia enemmän kuin kukaan muu, ja hinta pätee vaikka uusi auto myöhästyy. Tähän sain vielä kirjallisesti myyjältä vahvistuksen kun kysyin saavatko sopimuksessa mainitut kilometrit ylittyä jos uusi auto on myöhässä. Ostin kyllä uudet talvirenkaat tälle talvelle.
 
Sinänsähän sopimusehdot voivat olla kohtuuttomat myös myyjän puolelta. Vaihtoautosta maksettavasta summasta ei toki kannata lähteä luopumaan jos kerran sellainen on kaupankäynnissä sovittu (eikä ole asetettu tarkkaa kilometrirajaa tms.). Mutta eipä sillä vaihtoautolla todennäköisesti silti myöhästymisenkään aikana saa poiketa niistä ajomääristä mitkä kaupanteon hetkellä oli oletettavia. Eli esim. jos autolla oletettiin ajettavan vaikka n. 10k kilometriä vuodessa luovutushetkeen asti, niin jos vaikka autokauppa viivästyy vuodella ja omistaja ajaa vaikka 20k viivästysvuotena, niin saattaa tuossakin tulla jo pientä nikottelua. Sinänsä riita-asioissa kyse on usein kohtuudesta ja mitä olisi voitu olettaa, joiden määrittäminen molempien osapuolten kohdalla ei ole yksiselitteistä.

Mutta paras ratkaisu olisi tietty toimitusaikojen pitäminen mahdollisimman hyvin, koska kun toimitukset venyvät niin ongelmiakin kasautuu ihan toisella tavalla.
 
Yrityksellä yleisesti on aika hyvät resurssit miettiä liiketoimintaansa vaikuttavia riskejä, ja solmia sopimukset sen mukaisesti. Eihän kaupan ole pakko esim. tehdä tarjousta vaihtoautosta. Esim. Audin tapauksessa:

- He valmistavat MEB pohjaisia autoja samoilla tehdaslinjastoilla ja ovat lisänneet kapasiteettia, tuo kapasiteetti on ohjattu VW uusmyyntiin eikä jo tehtyjen lupausten täyttämiseen
- Samaan aikaan kuin jo tehtyjä lupauksia ei saada täytettyä perustuen ”komponenttipulaan” tehdään uusmyyntiä lyhyemmällä toimitusajalla (samat komponentit)
- Ilmeisesti heillä on ollut pulaa esim. jostain halvimmista puskureista. Noiden päivitys tarkoittaa lähinnä eri tavalla muotoiltua ja eri väristä osaa, mutta eivät ota yhteyttä asiakkaisiin kertoakseen mistä viivästys johtuu, saatikka että antaisivat ilmaiseksi paremmat osat (jonka kulut olisivat varmaan muutama euro)
- samanlaisen auton eri aikaan tilanneet samalta kaupalta ovat saaneet niitä ihan väärässä järjestyksessä. Ekana tilanneella ei välttämättä ole edes arviota kun toiset jo saavat niitä

Julkisuudessa kyllä tuskaillaan kaikkea ulkopuolista ongelmaa enkä haluaisi väheksyä haasteita. Asiakkaana en kuitenkaan näe että asiakkaille tehdyt lupaukset painaisivat paljoa isoissa päätöksissä. Hirveän vaikea sitten surkutella miten viivästysten kulut heihin vaikuttavat, hehän voisivat vaan toimittaa autot siinä järjestyksessä missä ne heille kuluja aiheuttavat?
 
Asiakkaana en kuitenkaan näe että asiakkaille tehdyt lupaukset painaisivat paljoa isoissa päätöksissä. Hirveän vaikea sitten surkutella miten viivästysten kulut heihin vaikuttavat, hehän voisivat vaan toimittaa autot siinä järjestyksessä missä ne heille kuluja aiheuttavat?

Uusien kiinteistöjen kaupassa on usein pykälä jossa on luovutuspäivä ja/tai lopputarkastus tehty tjms ja siihen liittyvä sakko nnn eur/vko vai kk. Sain kerran tällaisesta kohtuullisen hyvät korvaukset kun kohde myöhästyi muutamla kuukausia.

Jotain samanlaista pitäisi olla autokaupoissakin ennen kuin tämä homma lähtee ihan lapasesta. Ei tämä voi toimia niin että myyjä myy auton varmuuden vuoksi jos vaikka tehdas pystyisi auton toimittamaan, kaikki riski on asiakkaalla.
 
En nyt sanoisi että riski on pelkästään asiakkaan, jos siinä on vaihtoauto mukana. Viime kädessä täytyy muistaa, että asiakas on ihan itse hyväksynyt tarjotut ehdot. Ja esim. vaihtoauton uudelleenarviointia voi liike hyvin tarjota, mutta se on sitten uusi sopimus. Toki asiakkaan saama käyttöhyöty pitää huomioida (- lisäkulut).

e: Ja en nyt tarkoita, etteikö asiakkaan asemaa olisi hyvä parantaa epäsuhtaisessa sopimustilanteessa. Liian moni vaan pistää nimen paperiin pohtimatta tarkkaan mitä ne ehdot merkkaa. Antakaa sen myyjän vaan kärvistellä kun luette paperit, siitä sille maksetaan.
 
Liian moni vaan pistää nimen paperiin pohtimatta tarkkaan mitä ne ehdot merkkaa. Antakaa sen myyjän vaan kärvistellä kun luette paperit, siitä sille maksetaan.
Hyvä huomio. Tilaaja tietenkin hyväksyy sopimuksen ehdot allekirjoituksellaan.

Tästä syystä olisikin hyvä, jos voisimme katsoa näitä e-2008:n tilaussopimuksia, että mitä niissä kullakin mainitaan. Sopimuspohja on varmaankin sama, mutta tietyissä asioissa saattaa olla eroa. Minä tilasin kaksi samanlaista autoa (Corolla hybridi) eri liikkeistä vuoden välein ja sopimuksien ehdoissa oli eroa vaikka molemmat tilaukset oli karvalakkiversioita ilman vaihtoautoa.
 
Hyvä huomio. Tilaaja tietenkin hyväksyy sopimuksen ehdot allekirjoituksellaan.

Tästä syystä olisikin hyvä, jos voisimme katsoa näitä e-2008:n tilaussopimuksia, että mitä niissä kullakin mainitaan. Sopimuspohja on varmaankin sama, mutta tietyissä asioissa saattaa olla eroa. Minä tilasin kaksi samanlaista autoa (Corolla hybridi) eri liikkeistä vuoden välein ja sopimuksien ehdoissa oli eroa vaikka molemmat tilaukset oli karvalakkiversioita ilman vaihtoautoa.
Mulla lukee tuon e-2008 kohdalla, että Tilaussopimus, Autoalan Keskusliitto ry (AKL).

Nyt huomasin, että ainakin arvioitu toimitusaika on laitettu väärin (24.3.2022). Ei ole kyllä vaihtoautoakaan, niin päivämäärällä ei taida olla juuri merkitystä.

Paljon tekstiä, mutta myöhästymisestä mainitaan lyhyesti: "Kuluttajakaupassa ostaja saa vaatia myös vahingonkorvausta."
 
Laitoin aiheesta kysymystä kuluttajaviraston juristille twitterissä.

1667133778151.png


Ja tuostahan on ennakkopäätöskin jo, että korvaukseen voi olla oikeutettu vaikka ei edes osta sitä tuotetta mistään muualta.

Kuluttajansuojalaki on suurelta osin pakottavaa lainsäädäntöä, eikä sopimusehdoilla voi muuttaa sitä.

Oletan myös, että tuossa viitataan kuluttajansuojalain 10§ jossa todetaan vahingonkorvauksesta

En tiedä sitten toimisiko niin, että jos myyjä peruu tilauksen ja ostaja katsoo, että uuden käytetyn samanlaisen hinta on nyt +10ke niin on oikeutettu korvaukseen.

Lisäksi KKV:n tiedote aiheesta puhuu erityisesti elektroniikan verkkokaupasta, mutta eihän laki ota kantaa mitä myydään, autoja vai pesukonetta.
 
En nyt sanoisi että riski on pelkästään asiakkaan, jos siinä on vaihtoauto mukana. Viime kädessä täytyy muistaa, että asiakas on ihan itse hyväksynyt tarjotut ehdot. Ja esim. vaihtoauton uudelleenarviointia voi liike hyvin tarjota, mutta se on sitten uusi sopimus. Toki asiakkaan saama käyttöhyöty pitää huomioida (- lisäkulut).

e: Ja en nyt tarkoita, etteikö asiakkaan asemaa olisi hyvä parantaa epäsuhtaisessa sopimustilanteessa. Liian moni vaan pistää nimen paperiin pohtimatta tarkkaan mitä ne ehdot merkkaa. Antakaa sen myyjän vaan kärvistellä kun luette paperit, siitä sille maksetaan.
Aikaisemminhan mä yksinkertaistin, mutta käytännössä tuo vaihtoauton riski on spesifisesti maahantuojalla tai jälleenmyyjällä eikä niinkään auton valmistajalla.

Mä syyttelen Audia ja VAG’ia vaikka Audi suomella ei taida olla juurikaan tekemistä heidän kanssaan. Helpompi vain näin, ja jos VAG antaa paikallisten maahantuojiensa pilata arvokkaan brändinsä niin toki vikaa on heissäkin.

Esim. Englannissa kai menee niin, että tehtaalla on quota maahantuojille ja yksittäisille liikkeille. Näinollen kun kauppa on myynyt oman osuutensa voi olla vaikea arvioida milloin seuraavat myydyt tulevat. Suomessa kaikki kaupat ovat K-Auton alla eli voi toimia eri tavalla, mutta ihan varmasti ainakin maakohtaisesti on raja. Sveitsissä autoja saa kai edelleen kohtuullisen nopealla toimituksella, olisko niin että pienessä vauraassa maassa on ostettu enemmän e-tronia kuin halvempaa Q4’ää? Loogisin selitys suomen ongelmiin saattaisi liittyä Menevän taksien tilaukseen, muistaakseni tilasivat (ja saivat) heti kättelyssä lähemmäksi 100 Q4’ää. Ehkä se käytti yllättävän ison osan maahantuojan osuudesta eikä sitä haluta myöntää? Kauppiaat sitten valehtelevat minkä ehtivät saadakseen myyntiä / vähentääkseen peruutuksia. Tuo selittäisi myös Sportsbackin nopeammat toimitukset, niissä kun osuutta ei myyty samaan tapaan.

Joka tapauksessa tuntuu että Audi ryssii kovaa vauhtia mainettaan. Kaikillahan valmistajilla on ongelmia autojen toimituksessa, mutta asiakkaat eivät vaikuta yhtä hermostuneilta. Voiko olla että muiden merkkien kohdalla asiakkaille on esim. kerrottu myöhästymisestä? Mun mielestä on ihan käsittämätöntä että auto on yli puoli vuotta myöhässä eikä myyjä ole soittanut kertaakaan, jos mä kohtelisin asiakkaitani noin saisin potkut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 816
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom