Yleistä keskustelua sähköautoista

Ex 85D tesla oli helmiäisvalkea , ihan paras väri siinä mieles et naarmuja ei näkyny helposti. Nyt 2018 100D on syvän sininen , hienompi toki omaa makuun kuin valkea mutta paaljo herkemmin näkyy naarmut. :/
 
Mites helmiäisvalkoinen? Se kun on yleensä se kallein valittavissa oleva väri..

Ja tämä kun tulee esim. Model 3:ssa oletuksena, niin en ihmettele että niitä näkyy paljon (itselläkin se). Sopii mukavasti tummennetun lasikaton kanssa. Toki näin talvisin paskan lentäessä sitä aina miettii, että mitäs jos olisi jokin muu kuin valkoinen.
 
Ja tämä kun tulee esim. Model 3:ssa oletuksena, niin en ihmettele että niitä näkyy paljon (itselläkin se). Sopii mukavasti tummennetun lasikaton kanssa. Toki näin talvisin paskan lentäessä sitä aina miettii, että mitäs jos olisi jokin muu kuin valkoinen.
Eikai Teslalla ole helmiäisvalkoinen, eikö se ole helmen valkoinen?

Edit nyt kun asiaa tutkin niin multicoat on metalliväri. Ei helmiäisväri.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai Teslalla ole helmiäisvalkoinen, eikö se ole helmen valkoinen?

Edit nyt kun asiaa tutkin niin multicoat on metalliväri. Ei helmiäisväri.

Kai se on sitten miksi tämän tulkitsee. Mut joo, se siitä maali offtopicista.

2019-06-23+09.14.26.jpg
 
Missä autossa (topikissa sähköautoissa)? Ei ainakaan VW/Tesla.

Ainakin omassa Peugeot e-208 GT:ssä. Myös aikaisemmassa Tojossa oli helmiäisvalkea kallein väri, mutta se toki oli vain hybridi.

Molemmilla valmistajilla on toki värinä myös ”pure white” eli tavallinen valkoinen, joka on ilman lisämaksua.
 
Ainakin omassa Peugeot e-208 GT:ssä. Myös aikaisemmassa Tojossa oli helmiäisvalkea kallein väri, mutta se toki oli vain hybridi.

Toyotalla se voi johtua siitä ettei muita helmiäisvärejä ole kuin valkoinen noissa hybrideissä (ainakaan webbisivut eivät anna muita helmiäisvärejä edes valita). Itselläni ei ole helmiäisvärinä ollut kuin Evoquessa helmiäismusta, mutta LR:llä helmiäisvalkoinen on saman hintainen kuin normaali metallivärit, halvempi kuin muutama muu väri.

Tosin, Land Roverillakin helmiäisvalkoinen on halvempi kuin Teslalla perus musta..
 
Muistan kun aikoinaan oli helmiäisvalkoinen Forester, niin eräs mersukuski tuli juttelemaan ja kehumaan väriä. Kertoi että ois ottanut mersuunsa saman maalin, mutta ois kuulemma maksanut tonneja. Kerroin että Subarussa se on perusväri, oli hyvännäköinen mersukuskin ilme :lol:

Nykyisen Polestarin värivalikoima on kyllä niin lattea ja surkea, musta oli perusväri ja muut kustansi 1000€, joten otin valkoisen.
 
Juu kyllä noihin valkoisiin on itse mieltynyt. Perus kesäkeleillä pirun helppo pitää semiasiallisen näköisenä ja täysin puhtaana helmiäinen antaa mukavasti muotoja. Talvisin kura toki näkyy mutta niin se näkyy muissakin väreissä. Tosin jos budjetti sallii niin menee kalvotukseen koko auto ja tulee joku törkeä, oranssi, keltainen, violetti, vihreä tms oikein kirkas ja rajulla efektillä oleva väri.
 
Ankeinta sähköautossa on tuo hankintatuki… Sain välttämättömät tingittyä sen alle niin kynnys mennä yli kasvaa… Eli mulle tulee se semi-ankea Audin harmaa.
 
Ankeinta sähköautossa on tuo hankintatuki… Sain välttämättömät tingittyä sen alle niin kynnys mennä yli kasvaa… Eli mulle tulee se semi-ankea Audin harmaa.

Pakko kyllä sanoa, että aurovioletti oli rahan arvoinen. Toimi helkkarin hyvin advanced paketin, tummien lasien, sekä panoraamakaton kanssa yhteen eikä yhtään harmita, ettei tullut s-line pakettia ruksittua.

Maalaamolle tosin pitäisi viedä, kun joku ovella jo nirhasi. Pk-seudulla menty 12v ilman kylkikolhuja ja about ekan kerran, kun parkkeeraat tampereella väljästi, niin heti oven kuva kyljessä. Valkoisessa värissä nuo kolhut ja kiveniskemät eivät juuri näy, mutta ainakin tuosta aurora violetista hyppää samantien esiin kaikki virheet.
 
Toyotalla se voi johtua siitä ettei muita helmiäisvärejä ole kuin valkoinen noissa hybrideissä (ainakaan webbisivut eivät anna muita helmiäisvärejä edes valita). Itselläni ei ole helmiäisvärinä ollut kuin Evoquessa helmiäismusta, mutta LR:llä helmiäisvalkoinen on saman hintainen kuin normaali metallivärit, halvempi kuin muutama muu väri.

Tosin, Land Roverillakin helmiäisvalkoinen on halvempi kuin Teslalla perus musta..

Helmiäisväriä ja metalliväriä ei pidä sekoittaa keskenään. Helmiäisvärissä on kolme eri kerrosta vs. Metallivärin kahteen kerrokseen.

Pahoittelut jatkuneesta offarista..
 
Helmiäisväriä ja metalliväriä ei pidä sekoittaa keskenään. Helmiäisvärissä on kolme eri kerrosta vs. Metallivärin kahteen kerrokseen.

Tiedän varsin hyvin. Totesin vain heilläkin helmiäisvalkoisen olevan heillä se halvin helmiäisväri, jota saa metallivärin hinnalla.
 
Omalla kohdalla k-lataus antaa sitä 46+kWh nopeutta kyllä poikkeuksetta? Toki oman cittarin laturit on hallissa, mutta auto ajetaan sinne katuparkista (id4 gtx).
Hmm. Jos tuollaisen nopeuden saat kunnon pakkaskeleillä pian katuparkista lähdettyä ja ilman pumppaavaa rekuperointia laturille ajaessasi, niin se tarkoittanee että autossasi on jotain uudempaa softaa, jota vanhemmista ID.4 autoista ei vielä löydy. Mikä ei ole ollenkaan mahdotonta. Jos autosi on ollut sinulla vasta kuukauden, niin voi olla että siihen on jo valmistajalla asennettu pikalatausta nopeuttava päivitys jota me muut vielä odotamme.

Vwidtalk-foorumilla puhuvat että maalis-huhtikuussa alkaa 2.4 ja 3.0 OTA-päivitykset.

edit: Ilmeisesti kaikissa uusissa eli 2022 malleissa on valmiina 3.0 (?)
 
Viimeksi muokattu:
Onkos täällä kellään kokemusta Mersun EQB:stä?
Itse kuolannut sitä pidemmän aikaa ja nyt vihdoin viime viikolla pääsin koeajamaan. Upea autohan se ja todella toimiva kokonaisuus omiin tarpeisiin.

Ainoa mikä tuossa jäi hieman harmittamaan oli vetokoukun puute, sitä ei ilmeisesti millään ilveellä saa tehdasasenteisena? Ainakin automyyjä sanoi että tulee kantavuusongelmat vastaan.
Jälkiasenteisistakaan löytyy todella heikosti tietoa, sen verran uusi malli vielä. Alusta toki taitaa olla pitkälti sama kuin GLB:ssä, johon koukun toki saa, joten saisiko sen jälkiasenteisen koukun sitten viriteltyä tuohon, edes pyörätelinettä varten jos kantavuus muuten on ongelma?
Tehdasasenteinen koukku olisi tietysti nätimpi kun ei tarvitsisi puskuria rei'ittää.
 
Onkos täällä kellään kokemusta Mersun EQB:stä?
Itse kuolannut sitä pidemmän aikaa ja nyt vihdoin viime viikolla pääsin koeajamaan. Upea autohan se ja todella toimiva kokonaisuus omiin tarpeisiin.

Ainoa mikä tuossa jäi hieman harmittamaan oli vetokoukun puute, sitä ei ilmeisesti millään ilveellä saa tehdasasenteisena? Ainakin automyyjä sanoi että tulee kantavuusongelmat vastaan.
Jälkiasenteisistakaan löytyy todella heikosti tietoa, sen verran uusi malli vielä. Alusta toki taitaa olla pitkälti sama kuin GLB:ssä, johon koukun toki saa, joten saisiko sen jälkiasenteisen koukun sitten viriteltyä tuohon, edes pyörätelinettä varten jos kantavuus muuten on ongelma?
Tehdasasenteinen koukku olisi tietysti nätimpi kun ei tarvitsisi puskuria rei'ittää.
Aika vaihtelevasti tietoa. Viimevuoden uutisissa lukee ettei vetopainoa ole varmistettu, ja taas aika monessa lähteessä lukee 1800kg.
Eiköhän se koukku jossain vaiheessa tule saataville. Itse myös suosisin käännettävää tehdaskoukkua.
Mutta ota nyt näistä arvailuista sitten selvää. Voihan se tosiaan olla, että se koukku on uhrattu 7-paikkaisuuden tähden.

Because even though EQB has a modified version of the platform for EQA, it can not tow a trailer, as EQA can.
 
Viimeksi muokattu:
Aika vaihtelevasti tietoa. Viimevuoden uutisissa lukee ettei vetopainoa ole varmistettu, ja taas aika monessa lähteessä lukee 1800kg.
Eiköhän se koukku jossain vaiheessa tule saataville. Itse myös suosisin käännettävää tehdaskoukkua.
Mutta ota nyt näistä arvailuista sitten selvää. Voihan se tosiaan olla, että se koukku on uhrattu 7-paikkaisuuden tähden.

Because even though EQB has a modified version of the platform for EQA, it can not tow a trailer, as EQA can.
Tuosta 7-paikkaisuudesta myyjäkin mainitsi, liekö sitten että nuo tyyppihyväksytyt painot lasketaan 7-paikkaisuuden mukaan ja vaikka ottaisi 5-paikkaisena niin sitä ei erotella?

Myyjä myös listasi samat painot mitkä löytyy netistä, eli nämä:
photo_2022-02-09_13-12-42.jpg
 
Oliko täällä farmariautojen faneja? Niitä näyttää nyt tulevan jokunen tänä- tai ensivuonna:

Eli MG 5 hinta ilmeisesti 40k nurkilla ja Astrasta ei vielä tiedä. Astrahan taitaa olla alustaltaan sama auto kuin täällä aiemmin mainittu Peugeot e-308.
 
Viimeksi muokattu:
ID Buzz olis hieno jos siinä olis kaikki mitä on alunperin luvattu.

Itse tuli tänään hypättyä syvään päähän kertalaakista. Paperit on jo tehty, lauantaina vaihtuu Skodan diesel 64kwh Kia e-Souliin, vm. 2020.

Kotilatausta ei vielä ole, niitä tulee taloyhtiöön 6kpl kunhan maa sulaa ja rakennustyöt jatkuu.
Toistaiseksi pitäisi voimavirtaa hyödyntävä 11kw laturi hankkia ja opiskella pikapikaa mitkä kaikki apit on tarpeen :D
 
ID Buzz olis hieno jos siinä olis kaikki mitä on alunperin luvattu.

Itse tuli tänään hypättyä syvään päähän kertalaakista. Paperit on jo tehty, lauantaina vaihtuu Skodan diesel 64kwh Kia e-Souliin, vm. 2020.

Kotilatausta ei vielä ole, niitä tulee taloyhtiöön 6kpl kunhan maa sulaa ja rakennustyöt jatkuu.
Toistaiseksi pitäisi voimavirtaa hyödyntävä 11kw laturi hankkia ja opiskella pikapikaa mitkä kaikki apit on tarpeen :D
Ei se salatiedettä ole ja rohkeasti vaan ajoon. Varaa vain aikaa latauksiin kauppareissuilla yms jos ei kotilaturia ole. Päivääkään en ole sähköön vaihtoa katunut.

Tosin noista eri ohjelmista, laturikartoista yms voisi joku tehdä päivitetyn quick guiden ensimmäiselle sivulle. Sähköautoilun alkeet. Ensimmäinen pitkä reissu itsellä tehty ja se oli ensimmäinen kerta kun jouduin käyttämään reittisuunnittelijaa ja etsimään latureita sopivin välein.
 
Vaimolle kun tuossa parisen viikkoa sitten tilattiin Peugeot e-2008, niin siinä oli perusvärinä se (ainakin minun mielestäni) kamalahko oranssi. Valkoisesta autosta siis olisi joutunut maksamaan 250€ enemmän :rofl:.
Värijutut on kyllä hyvää businesta tehtaalle kun se maksaa ihan samanverran käytännössä tehtaalle väristä riippumatta ja hintaa otetaan tonneja :rofl:. Valkoinen ei siis ole yhtään halvempi väri maalata ku mikään muukaan.
Joo metalliväri on kalliimpi ja saattaa maksaa tehtaalle 0.1-1€ lisää/auto jos sitäkään.
 
Tosin noista eri ohjelmista, laturikartoista yms voisi joku tehdä päivitetyn quick guiden ensimmäiselle sivulle. Sähköautoilun alkeet. Ensimmäinen pitkä reissu itsellä tehty ja se oli ensimmäinen kerta kun jouduin käyttämään reittisuunnittelijaa ja etsimään latureita sopivin välein.

Kuvittelin että mulla on aikaa pidemmälle kevääseen jolloin latauspisteet kotonakin on rakennettu.
Nyt vaan osui kohdalle sopiva auto ja myyntihaluinen myyntimies joka käytännössä tulee kotoa hakemaan vanhan auton pois.

Psyykkasin itseäni jo puolitoista kuukautta tankkaamalla näillä korotetuilla hinnoilla. Kerran viikossa kun sen n. 85e työntää tankkiin ja se kaikki vaan häviää savuna ilmaan vs. samalla summalla lyhentää vähän uudempaa autoa.
 
ID Buzz olis hieno jos siinä olis kaikki mitä on alunperin luvattu.

Itse tuli tänään hypättyä syvään päähän kertalaakista. Paperit on jo tehty, lauantaina vaihtuu Skodan diesel 64kwh Kia e-Souliin, vm. 2020.

Kotilatausta ei vielä ole, niitä tulee taloyhtiöön 6kpl kunhan maa sulaa ja rakennustyöt jatkuu.
Toistaiseksi pitäisi voimavirtaa hyödyntävä 11kw laturi hankkia ja opiskella pikapikaa mitkä kaikki apit on tarpeen :D
Olikos tuossa Soulissa edelleen yksivaihelataus? Muutenhan se on kyllä pätevä sähkis.
 
Tuosta 7-paikkaisuudesta myyjäkin mainitsi, liekö sitten että nuo tyyppihyväksytyt painot lasketaan 7-paikkaisuuden mukaan ja vaikka ottaisi 5-paikkaisena niin sitä ei erotella?

Myyjä myös listasi samat painot mitkä löytyy netistä, eli nämä:
photo_2022-02-09_13-12-42.jpg
Kaivelin tuosta vielä koeajoauton rekisteriotteen, näköjään siellä lukeekin maksimi peräkärryn massana 0kg:
Näyttökuva 2022-02-11 192953.jpg

Hieman harmittaa, muuten niin upea auto.
 
Satuin avaamaan Nallen livestriimin, niin melkein ajoi hirvikolarin äsken. Tässä striimissä noin 3min alusta. Oli varmaan yli satku vauhtia tuossa kohdassa:




Screenshot.jpg


Olipa tuo hirvi pahassa paikassa valoautomatiikalle. Ei nuo BMW:n lähivalotkaan ole kovin erikoiset.
 
Paljonkohan nuo artikkelissa mainitut "huomattavan edullista" MercedesMe Charge lataukset suurinpiirtein mahtavat olla? Palvelusta ilmoittavat vaan, että hinta vaihtelee asemittain (doh!)
 
Paljonkohan nuo artikkelissa mainitut "huomattavan edullista" MercedesMe Charge lataukset suurinpiirtein mahtavat olla? Palvelusta ilmoittavat vaan, että hinta vaihtelee asemittain (doh!)
Pienellä kaivamisella löytyi PDF-hinnasto palvelun nettisivuilta:

edit: Eikun eihän tuolla hinnastossa edes lukenut mitään hintatietoa, sanotaan vain että liippuu Roaming-partnerista. My bad.
 
Renault ilmoitti aloittavansa Megane E-Tech Electricin ennakkomyynnin torstaina 17.2.2022, jolloin myös hinnasto julkaistaan.

"Suomen mallistoon tulossa seuraavat vaihtoehdot:
40kWh akulla:
EV40 130hv, AC22 + DC85-pikalataus

60kWh akulla:
EV60 220hv, AC22 + DC130-pikalataus

Kansainväliseen mallistoon poiketen pienitehoinen 7kW lataus on jätetty pois ja meidän mallistossamme on vain erinomaisella latausteholla olevat vaihtoehdot. "

Eli ZOEn tapaan nopea AC-lataus varmaankin nostaa kiinnostusastetta.
 
Aika mielenkiintoinen tuo 60kWh versio. Kunhan hinnat ovat kilpailukykyiset esim. ID.3 verrattuna.
 
Aika mielenkiintoinen tuo 60kWh versio. Kunhan hinnat ovat kilpailukykyiset esim. ID.3 verrattuna.

Päälle 40000 euron on tuon isompiakkuisen hinnat muualla Euroopassa menneet ja kun suomiversiossa on talvivarustus ja kunnon AC-laturi vakiona, en oikein usko että täälläkään alle päästään. Ei siis kovinkaan aggressiivisesti ainakaan alkuun kilpaile hinnalla ID.3:a vastaan. Taitaa olla oletuksena, etteivät mihinkään mahdottomiin valmistusmääriin ainakaan alkuun pääse ja mielummin ottavat kovan hinnan kuin vuoden jonotuslistan.

Tuo 22kW AC tekee tuosta kyllä hyvinkin varteenotettavan vaihtoehdon ilman kotilatausta sähköautoista haaveileville.
 
Onko näitä 22kwh AC julkisia latureita paljonkin?
Lähes järjestäen kaikki vastaantulevat. Satunnaisesti 11 kW ja 43 kW versioihin olen törmännyt, yleensä vanhempia asennuksia. Uusissa 22 kW vois väittää "vakioksi".

e: Ilmaisista en tiedä, näkemys siis ruuhkasuomen recharge/K/ABC/C&D pohjalta.
 
Päälle 40000 euron on tuon isompiakkuisen hinnat muualla Euroopassa menneet ja kun suomiversiossa on talvivarustus ja kunnon AC-laturi vakiona, en oikein usko että täälläkään alle päästään.
Kävinkin vakoilemassa saksan konfiguraattoria ja jos siitä yhtään viitteitä saa, niin taitaakin 60kWh akkuisen hinta mennä yli 45ke. Mikä on kyllä aika paljon tuon kokoisesta ranskiksesta, vaikka mielenkiintoisia ominaisuuksia sisältääkin.
 
Onko näitä 22kwh AC julkisia latureita paljonkin?

Väittäisin että suurin osa julkisista AC-latureista on 22kW. Tosin niistä aika monet jakavat kuorman pareittain, joten jos yhden tolpan kaksi liitintä tai joskus vierekkäiset tolpat ovat varattuina, voikin joutua tyytymään 11kW lataukseen. Älkää siis tulko Rellun viereen jos muuallakin on tilaa. Tosin tuon kuormanjaon tarve riippuu täysin paikallisesta sähköliittymästä. Samanlainen tolppa voi jossain muualla tarjoilla 2x22kW ilman mitään ongelmia. Valitettavasti tuosta kuormanjaosta tai sen puutteesta on aika vähän informaatiota latauskartoilla tai operaattoreiden sovelluksissa.

Joka tapauksessa ihan omien kokemusten perusteella uskallan väittää, että tuo 22kW auttaa merkittävästi monia pelkän julkisen latauksen varassa olevia.
 
Kävinkin vakoilemassa saksan konfiguraattoria ja jos siitä yhtään viitteitä saa, niin taitaakin 60kWh akkuisen hinta mennä yli 45ke. Mikä on kyllä aika paljon tuon kokoisesta ranskiksesta, vaikka mielenkiintoisia ominaisuuksia sisältääkin.
Jos tuo on samoissa hinnoissa jonkun Cupra Bornin kanssa ja viimeistely parempi, niin hyvinkin huokutteleva tuote. Kyllä fyysisillä napeilla toimivasta käyttöliittymästä nyt mieluusti pari tonnia extraa maksaa pirkka-volkkariin nähden. Taitaa olla parempi takuukin.

e: Kuormanjaosta tuli kyllä mielenkiintoinen reissu ABC Koivuhaan pisteellä. Toisessa tolpassa Ioniq 5 ja toisessa minä Miin kanssa. 80 kW se taisi luvata kyltissä tehoja, mutta eipä ollut edes Mii rajoittavana tekijänä lataustapahtumassa... Ilmeisesti suosittu latauspaikka taksi-Ioniq 5:lle, kun siinä kävi tuskainen kaveri sellaisella kääntymässä ja latauksessakin oli taksi-ioniq. Tuohon kun olis pistänyt kolmannen CSS:n ja Chademon vielä kiinni, niin varmaan alle 10 kw/auto olis menty.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: zig
Tuo 22kW AC tekee tuosta kyllä hyvinkin varteenotettavan vaihtoehdon ilman kotilatausta sähköautoista haaveileville.

Siis onko noita 22kw AC latauspisteitä jossain vai pointti asentaa kotiin joku tällainen?


Edit. Hidas
 
22kW AC-lataus on myös pidemmillä matkoilla mukava, jos ei ole kova kiire. Aika monen paikallisen nähtävyyden luota tai pikkukaupungin keskustasta löytyy 22kW AC-lataus, kun (suur)teholataukset löytyvät valtateiden varsilta ja samassa löytyy joku ABC tai Mäkkäri. Lomareissuilla ehtii rauhallisen lounaan tai jonkun pienen nähtävyyden katsastamisen lomassa hyvin lataamaan 22kW:n tehollakin, mutta puolet siitä olisi usein jo liian hidasta ja joutuisi sitten ehkä erikseen käymään noissa valtatien varsien helveteissä tai muissa vähemmän houkuttelevissa paikoissa lataamassa lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 667
Viestejä
4 561 601
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom