Ei vRS ole koskaan ollut urheiluauto, vaan ainoastaan nätimmillä spoilereilla varustettu malli. Onko 170hp diesel-vRS mielestäsi ollut erittäin tehokas urheiluauto? Tässä on kuitenkin melkein tuplat tehoa verrattuna siihen.
Octavia vRS ei myöskään koskaan ole ollut erityisen erikoinen ajaa, koskaan se ei ollut perus-Golffia ihmeellisempi.
Urheiluautosta en tiedä, mutta ovathan RS/vRS -mallit aina ennen julkaisussaan olleet ulkonäön lisäksi selvästi muuta mallistoa tehokkaampia. Tykkejä vehkeitä myös muiden valmistajien perusautoihin verrattuna.
Ei ole mielestäni mikään peruste RS-merkinnälle, että erittäin raskaassa nelivetoisessa 2022 RS:ssä on melkein tuplat tehoa vs. 2008 vRS TDI:ssä. Massa laimentaa tehoja ja muutenkin on järkevämpää verrata saman aikakauden mallistoa. Sähköön siirtyminen on tuonut aivan tavallisiin perheautoihin huimat tehot, joten RS-mallin pitäisi tehdä niihin selvä hajurako tehoissa.
Kertauksena mitä RS/vRS on tähän asti tarkoittanut lähimmäksi samassa kokoluokassa, eli Octaviassa:
Ensin RS ja sitten saman vuoden malliston seuraavaksi tehokkain malli. Diesel-RS:iä vertaan seuraavaksi tehokkaimpaan dieseliin.
Octavia I:
-01 RS 180 hv/1.8t 150 hv, +20,0 %
Octavia II:
-06 vRS 200 hv/2.0 FSI 150 hv, +33,3 %
-08 vRS TDI 170 hv/2.0 TDI 140 hv, +21,4 %
Octavia III:
-13 RS 220 hv/1.8 TSI 180 hv, +22,2 %
-15 RS 230 hv/1.8 TSI 180 hv, +27,8 %
-17 RS 245 hv/1.8 TSI 180 hv, +36,1 %
Octavia IV:
-20 RS 245 hv/1.5 TSI EVO 150 hv, +63,3 %
-20 2.0 TDI 4x4 RS 200 hv/2.0 TDI 4x4 150 hv, +33,3 %
Hybridit:
-20 1.4 TSI RS iV 245 hv/1.4 TSI iV 204 hv, +20,1 %
Nähdään, että Octavian tapauksessa RS on tarkoittanut/tarkoittaa vähintään 20 prosentin lisätehoa verrattuna seuraavaksi tehokkaimpaan malliin (dieselillä seuraavaksi tehokkaimpaan dieseliin).
Vaan entäpä sähköautoissa?
-22 Enyaq Coupe iV RS 299 hv/Enyaq iV 80x 265 hv, +12,8 %
Lisäteho on onkin alle 13 %, minkä johdosta kiihtyvyys sataseen paranee vain hieman (6,9 s -> 6,5 s).
Entistä suurempi vesitys RS-maineelle koituu siitä, että esim. Kia EV6:n tavallinen isoakkuinen nelivetoinen kiihtyy noin 5 s. Tulossa oleva tehomalli kiihtyykin sitten jo 3,5 s (Kia EV6 GT).
Volkkarin alusta ei nähdyn tarjonnan perusteella mahdollista suurempia tehoja kuin Enyaq RS:ssä. Parempi ratkaisu olisi ollut olla käyttämättä RS-merkintää. RS-line tms. olisi ollut parempi, jos oli pakko jotain julkaista noin lähelle iV 80x:ää.