Yleistä keskustelua sähköautoista

En usko että tilanne olisi ihan näin synkkä. Ei näillä ajettaisi talvella Lappiin jos näin olisi.
Ajaahan sitä Lappiin vaikka auto laitaisi 10 kilon teholla. Kestää vaan pidempään.

Kuinka moni auto osaa tällä hetkellä, Teslan lisäksi (varauksin), alkaa ajon aikana esilämmittämään akkuja? Volvo lokakuun jälkeen?

Motarinopeudessa -20 pakkasella pakan lämpötila laski pakkaselle tasaisella ajolla. Litiumia ei ladata jäisenä kuin valuttelemalla.
 
Koska hevosvoimakilpailut meni jo, ne eivät loppujen lopuksi ole tarpeeksi tärkeitä ostajille. Kyllähän Teslallakin SR+:n tehot tippuivat, mutta ei siitä silti itketty loputtomiin että kehitys meni taaksepäin. Koska se ei oikeasti ole enää merkitsevää liikenteessä.
Meni tai ei... Miksi tehdä vRS malli joka ei vastaa sen ansaitsemaa statusta? Olisi sitten vRS-line tms jossa olisi tuo ulkonäköpaketti ja sisusta ja vähän enemmän tehoa niin olisi jotain järkeä. Se siis eniten itsellä hiertää että on käytetty taas yksi ns oikea sporttimallin nimi ja laimennettu sen arvoa isosti.

Mitä noihin tehoihin tulee niin pakko sanoa että jos oma muksu kortin ajaa (ellei yksityisautoilu nyt maagisesti kuole tässä pikaisesti niin takuulla ajaa) niin voi olla että pitää ottaa tehon ja max nopeuden softarajoitukset kuljettajaprofiiliin :D. Itse kun sain pidettyä hupia 30hp autolla ja tehtyä ties mitä kivaa niin voin vaan kuvitella mitä tulee kun mutkanopeuksia tai auton pientä poikittaista liikehdintää pelkäämättömälle junnulle lyö kouraan ~500hp nelikon (okei, tuli noita 400hp nelikoita suhailtua töissä jokusta jo alaikäisenä ja en päätynyt pihalla penkkaan vaikka en kaasunkäyttöä ujostellut).
 
Meni tai ei... Miksi tehdä vRS malli joka ei vastaa sen ansaitsemaa statusta? Olisi sitten vRS-line tms jossa olisi tuo ulkonäköpaketti ja sisusta ja vähän enemmän tehoa niin olisi jotain järkeä. Se siis eniten itsellä hiertää että on käytetty taas yksi ns oikea sporttimallin nimi ja laimennettu sen arvoa isosti.

Ei vRS ole koskaan ollut urheiluauto, vaan ainoastaan nätimmillä spoilereilla varustettu malli. Onko 170hp diesel-vRS mielestäsi ollut erittäin tehokas urheiluauto? Tässä on kuitenkin melkein tuplat tehoa verrattuna siihen.

Octavia vRS ei myöskään koskaan ole ollut erityisen erikoinen ajaa, koskaan se ei ollut perus-Golffia ihmeellisempi.
 
Ei vRS ole koskaan ollut urheiluauto, vaan ainoastaan nätimmillä spoilereilla varustettu malli. Onko 170hp diesel-vRS mielestäsi ollut erittäin tehokas urheiluauto?
Se dieselmalli olikin ihan rimanalitus, jolta olisi myös pitänyt tuo RS-merkintä jättää pois. Bensa-RS on sentään aina ollut selvästi malliston tehokkain jonkinlaisella erolla seuraavaan. Diesel-RS oli suunnilleen samantehoinen kuin tavallinen bensalla käyvä ei-RS, eli aivan pieleen meni siinäkin kohtaa mallinimen käyttö.
 
Se dieselmalli olikin ihan rimanalitus, jolta olisi myös pitänyt tuo RS-merkintä jättää pois. Bensa-RS on sentään aina ollut selvästi malliston tehokkain jonkinlaisella erolla seuraavaan. Diesel-RS oli suunnilleen samantehoinen kuin tavallinen bensalla käyvä ei-RS, eli aivan pieleen meni siinäkin kohtaa mallinimen käyttö.
Samaa mieltä. Samaten ihmetytti, että Superbista saa 280hp version joka kiihtyy 0-100 luokkaa 5.7s. Reilusti nopeammin kuin RS mallit. Sähkö RS:n olisi imo pitänyt tykitellä vitosella alkavia lukuja 0-100, että sen voisi mainostaa olevan RS.

Polestar2 tuli koeajettua vastikään, jäi kyllä hyvä fiilis autosta. Mach-E pitäisi vielä käydä koeajamassa. Toisaalta myös ID Buzz kiinnostaisi perhekäytössä, huhuttu 111kwh akusto ja awd yhdistettynä 300heppaan niin kait silläkin pärjäisi. Buzzille range vielä kyssäri, iso akku antaa toivoa pitemmästä, mutta pahoin pelkään, että tuo isompi akku kompensoi ilmanvastuksesta jne tulevaa lisäkulutusta eli range pysynee ID4 tasolla.
 
Ongelma ovat juurikin ne 50 kW laturit - joita lähes kaikki K-latauksen pikalaturit ovat ja jotka edelleen ovat minuuttihinnoittelussa. Ihan käsittämätöntä, että K-Lataus ei reagoi mitenkään, ottaen huomioon että talvella latausnopeudet jäävät usein jonnekin 25-30 kW tasolle noilla latureilla. Ei paljon huvita ladata, kun hinnaksi tulee tällöin 40-48 c/kWh ja vieressä S-ryhmä myy samaa palvelua puoleen hintaan.
Tää penninvenytys pikalatuksen hinnan kanssa jaksaa hämmästyttää. Konalla se talven hidaslataus 25-30kW lataus kestää 10-15min ja nousee sitten kyllä sinne 47kW luokkaan lopuksi aikaa. Minua harmittaa lähinnä haaskautuva ylimääräinen aika. Tuollaisella 0.20c/min laturilla "tappiota" talven hidastelusta vartin aikana tulee 2-3€. Pelkkiä c/kWh hintoja tuijottamalla kokonaiskuva hämärtyy kyllä pahasti, ainakin jos on kotilatausmahdollisuus, jolloin pikalataus on kuitenkin vain murto-osa kustannuksista.

Kannattaa sitten huomioida että kalliin pikalatauslaitteen kustannusten kuollettamiseen jokaiselta latauspisteeltä pitäisi saada sen ~50€ voittoa myydyn sähkön hinnan päälle päivässä. Siitä pääsee äkkiä siihen, että se pikalauksen todellinen hinta tulee olemaan lähempänä 40-50c/kWh kuin s-ryhmän 25c/kWh. Tulevaisuudessa tuohon 25c/kWh hintaan voi saada pikalataussähköä erikoistarjouksena tuulisina öinä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Kannattaa sitten huomioida että kalliin pikalatauslaitteen kustannusten kuollettamiseen jokaiselta latauspisteeltä pitäisi saada sen ~50€ voittoa myydyn sähkön hinnan päälle päivässä. Siitä pääsee äkkiä siihen, että se pikalauksen todellinen hinta tulee olemaan lähempänä 40-50c/kWh kuin s-ryhmän 25c/kWh. Tulevaisuudessa tuohon 25c/kWh hintaan voi saada pikalataussähköä erikoistarjouksena tuulisina öinä.
Uskon, että ABC:n kaltaiset ketjut (ja myös Kesko) näkevät hyvän pikalatausverkoston ennemmin keinona saada autoilijat jatkossakin pysähtymään asioille ja priorisoimaan kyseisiä ketjuja. Kyseessä on käytännössä elinehto matkakeitaille, koska polttoaineen myynti tulee vääjäämättä vähenemään tulevaisuudessa, ja hyvätuloisimmat asiakkaat siirtyvät nopeimmin sähköautoihin. Pikalatauksesta ei ole heti tulossa valtavan kannattavaa bisnestä sellaisenaan, vaan hintoja pitää alhaalla tarjonnan jatkuva kasvu ja edellä mainittu ensisijainen syy ylipäätään rakentaa pikalatureita eri palveluiden äärelle. En usko, että tulemme juuri näkemään pikalatauksen "kylmäasemia", koska sellaisessa ei ole mitään taloudellista logiikkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Uskon, että ABC:n kaltaiset ketjut (ja myös Kesko) näkevät hyvän pikalatausverkoston ennemmin keinona saada autoilijat jatkossakin pysähtymään asioille ja priorisoimaan kyseisiä ketjuja. Kyseessä on käytännössä elinehto matkakeitaille, koska polttoaineen myynti tulee vääjäämättä vähenemään tulevaisuudessa, ja hyvätuloisimmat asiakkaat siirtyvät nopeimmin sähköautoihin. Pikalatauksesta ei ole heti tulossa valtavan kannattavaa bisnestä sellaisenaan, vaan hintoja pitää alhaalla tarjonnan jatkuva kasvu ja edellä mainittu ensisijainen syy ylipäätään rakentaa pikalatureita eri palveluiden äärelle. En usko, että tulemme juuri näkemään pikalatauksen "kylmäasemia", koska sellaisessa ei ole mitään taloudellista logiikkaa.
Juu itsekin suosin jo valmiiksi S-ryhmää hintojen vuoksi ja tuo latauksen toiminta (aka latureita on PÄÄOSIN juuri ja juuri tarpeeksi vs osa muista kuten Lidl jossa kävisi mieluusti mutta enpä lataakkaan autoa edes maksullisesti kun siellä on aina se yksi kaksi laturia jotka täynnä aina. En ole kertaakaan nähnyt moista vapaana kun olen käynyt sellaisessa Lidlissä missä moisia on.
 
No miksi sitten latausverkon tarjoajat laskisi latauksen minuuttihintaa talvella, kun sähkö maksaa paljon enemmän?
No juuri siksi että sitä sähköä per minuutti kuluu vähemmän kun akut on kylmiä. Plus tuo yllä mainittu, että harvempi asema minkään spot-sähkön varassa toimii.
 
Uskon, että ABC:n kaltaiset ketjut (ja myös Kesko) näkevät hyvän pikalatausverkoston ennemmin keinona saada autoilijat jatkossakin pysähtymään asioille ja priorisoimaan kyseisiä ketjuja. Kyseessä on käytännössä elinehto matkakeitaille, koska polttoaineen myynti tulee vääjäämättä vähenemään tulevaisuudessa, ja hyvätuloisimmat asiakkaat siirtyvät nopeimmin sähköautoihin. Pikalatauksesta ei ole heti tulossa valtavan kannattavaa bisnestä sellaisenaan, vaan hintoja pitää alhaalla tarjonnan jatkuva kasvu ja edellä mainittu ensisijainen syy ylipäätään rakentaa pikalatureita eri palveluiden äärelle. En usko, että tulemme juuri näkemään pikalatauksen "kylmäasemia", koska sellaisessa ei ole mitään taloudellista logiikkaa.
No sisäänheittotuotehan sähköauton lataus tällä hetkellä käytännössä on. Muttei niitä kahvipakettejakaan voi jatkuvasti myydä tappiolla sillä toiveella että "kyllä ne asiakkaat muutakin kaupasto ottaa mukaansa". Samalla tapaa ei liikenneaseman toimijakaan voi ostaa satojen tuhansien pikalatureita ja toivoa että ne saa maksettua kahvin ja pullan katteessa. Siinä vaiheessa kun sähköautoilijoita alkaa olemaan enemmän, latauksen pitää olla kokonaisuutena kannattavaa bisnestä omillaan - kuinka kauan sitten siihen menee on sitten hyvä kysymys. Ja kyllä varmasti sähköä myydään tulevaisuudessakin runsaallakin alennuksella, mutta silloin saa kyllä sitten varautua jonottamiseen.

Esimerkkiä voi katsoa norjasta, jossa tuo 50c/kWh ihan tyypillinen pikalataushinta (esim eviny NOK 1.25 per minute + NOK 3.65/kWh) = 13c/min + 37c/kWh).
 
Tää penninvenytys pikalatuksen hinnan kanssa jaksaa hämmästyttää. Konalla se talven hidaslataus 25-30kW lataus kestää 10-15min ja nousee sitten kyllä sinne 47kW luokkaan lopuksi aikaa.
Niillä, jotka arkisessa ajossa pikalatureita paljon käyttävät, se normaali latauspysähdys lienee tyypillisesti juuri luokkaa tuo 10-20 min. Ainakin itsellä täällä pk-seudulla menee juuri noin. Akkua on sitäpaitsi parempikin ladata syvien syklien (10->90% tms) sijasta mieluummin vähemmän kerrallaan.
Pelkkiä c/kWh hintoja tuijottamalla kokonaiskuva hämärtyy kyllä pahasti, ainakin jos on kotilatausmahdollisuus, jolloin pikalataus on kuitenkin vain murto-osa kustannuksista.
Niin - jos on. Kokonaiskuva hämärtyy pahasti myös silloin, jos ei ymmärrä, että latausprofiilit voivat käyttäjittäin ja autoittain vaihdella aika paljon.

Ei tässä penninvenytyksestä ole kyse, vaan rationaalisesta kustannuslaskelmoinnista. Kyllä c/kWh hinta on ainakin minulle tärkeä, koska sillä on iso merkitys sähköauton korkeamman hinnan perustelemisessa itselleni (kuolettamisessa). Omilla ajokilometreillä olen laskenut sähköauton (lisä)kustannusten kuoletusajaksi 5-6 vuotta, jos lataussähkön keskiarvo on 15 c/kWh (sis. kotilatausta 67%@0,12/kWh +julkista 33%@0,21/kWh). Jos julkista latausta on tuo kolmasosa ja sen keskihinta nousisikin 33 c/kWh:iin, niin silloin keskiarvo on jo 19 c/kWh, joka vastaavasti vaikuttaa kuoletusaikaan jo merkittävästi. Liike-energian hinta verrattuna bensaan kun on se, mistä suurin osa sähköilyyn siirtymisen hyödystä tulee.

Edit: lisätääs vielä tähän kommentti:
Esimerkkiä voi katsoa norjasta, jossa tuo 50c/kWh ihan tyypillinen pikalataushinta (esim eviny NOK 1.25 per minute + NOK 3.65/kWh) = 13c/min + 37c/kWh).
Toisaalta Norjassa myös palkkataso on sellaiset +50% suomalaiseen verrattuna. Eli ansiotasoon suhteutettuna tuo Norjan 50c on Suomessa joku 33c.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vRS ole koskaan ollut urheiluauto, vaan ainoastaan nätimmillä spoilereilla varustettu malli. Onko 170hp diesel-vRS mielestäsi ollut erittäin tehokas urheiluauto? Tässä on kuitenkin melkein tuplat tehoa verrattuna siihen.

Octavia vRS ei myöskään koskaan ole ollut erityisen erikoinen ajaa, koskaan se ei ollut perus-Golffia ihmeellisempi.
Urheiluautosta en tiedä, mutta ovathan RS/vRS -mallit aina ennen julkaisussaan olleet ulkonäön lisäksi selvästi muuta mallistoa tehokkaampia. Tykkejä vehkeitä myös muiden valmistajien perusautoihin verrattuna.

Ei ole mielestäni mikään peruste RS-merkinnälle, että erittäin raskaassa nelivetoisessa 2022 RS:ssä on melkein tuplat tehoa vs. 2008 vRS TDI:ssä. Massa laimentaa tehoja ja muutenkin on järkevämpää verrata saman aikakauden mallistoa. Sähköön siirtyminen on tuonut aivan tavallisiin perheautoihin huimat tehot, joten RS-mallin pitäisi tehdä niihin selvä hajurako tehoissa.


Kertauksena mitä RS/vRS on tähän asti tarkoittanut lähimmäksi samassa kokoluokassa, eli Octaviassa:

Ensin RS ja sitten saman vuoden malliston seuraavaksi tehokkain malli. Diesel-RS:iä vertaan seuraavaksi tehokkaimpaan dieseliin.

Octavia I:

-01 RS 180 hv/1.8t 150 hv, +20,0 %


Octavia II:

-06 vRS 200 hv/2.0 FSI 150 hv, +33,3 %

-08 vRS TDI 170 hv/2.0 TDI 140 hv, +21,4 %


Octavia III:

-13 RS 220 hv/1.8 TSI 180 hv, +22,2 %

-15 RS 230 hv/1.8 TSI 180 hv, +27,8 %

-17 RS 245 hv/1.8 TSI 180 hv, +36,1 %


Octavia IV:

-20 RS 245 hv/1.5 TSI EVO 150 hv, +63,3 %

-20 2.0 TDI 4x4 RS 200 hv/2.0 TDI 4x4 150 hv, +33,3 %

Hybridit:

-20 1.4 TSI RS iV 245 hv/1.4 TSI iV 204 hv, +20,1 %


Nähdään, että Octavian tapauksessa RS on tarkoittanut/tarkoittaa vähintään 20 prosentin lisätehoa verrattuna seuraavaksi tehokkaimpaan malliin (dieselillä seuraavaksi tehokkaimpaan dieseliin).

Vaan entäpä sähköautoissa?

-22 Enyaq Coupe iV RS 299 hv/Enyaq iV 80x 265 hv, +12,8 %

Lisäteho on onkin alle 13 %, minkä johdosta kiihtyvyys sataseen paranee vain hieman (6,9 s -> 6,5 s).

Entistä suurempi vesitys RS-maineelle koituu siitä, että esim. Kia EV6:n tavallinen isoakkuinen nelivetoinen kiihtyy noin 5 s. Tulossa oleva tehomalli kiihtyykin sitten jo 3,5 s (Kia EV6 GT).


Volkkarin alusta ei nähdyn tarjonnan perusteella mahdollista suurempia tehoja kuin Enyaq RS:ssä. Parempi ratkaisu olisi ollut olla käyttämättä RS-merkintää. RS-line tms. olisi ollut parempi, jos oli pakko jotain julkaista noin lähelle iV 80x:ää.
 
Miksi ei haluta tehdä paremmaksi? Miksi tietoisesti hävitä kilpailijoille? Ja tottakai tuo Fiesta häviää suurimman osan lähdöistä vaikka ero ajoissa onkin noin iso mutta pelkkä manuaaliaskin puute tekee asiasta jo niin paljon hankalamman tehdä 100% optimaalisesti jatkuvasti.
Varmaankin on kyse siitä mikä tekee auton paremmaksi. Mielestäni sähkö-Skodani on parempi auto kuin Teslasi, mutta toki vain niissä kohdissa, jotka itse koin tärkeäksi.
Skodillacit eivät kyllä koskaan ole olleet erityisen nopeita kilpailijoihin verrattuna, RS:t ehkä urheilullisia perheautoja mielikuvaltaan. Esimerkiksi Octavian kanssa samassa segmentissä jo VAG-konsernissa löytyy farkku-Leon, joka vajaan viiden sekunnin ajallaan kyykyttää RS:ää aika rumasti.

Voi toki argumentoida, että muiden sähkövehkeet ovat kiukkuisempia, mutta onhan Enyaq muutenkin suunniteltu "vain" askeleeksi poltiksista pois, eikä suureksi mullistukseksi. Tässä suhteessa VAG on muita jäljessä, perhautojen ja Taycan/E-tron välissä on aika iso aukko.

OT:
Kuinka monella Fiesta-kuskilla manuaali on parempi ja miten monessa tilanteessa? Fiilistähän siinä saa, mutta se onkin eri asia.
 
Varmaankin on kyse siitä mikä tekee auton paremmaksi. Mielestäni sähkö-Skodani on parempi auto kuin Teslasi, mutta toki vain niissä kohdissa, jotka itse koin tärkeäksi.
Skodillacit eivät kyllä koskaan ole olleet erityisen nopeita kilpailijoihin verrattuna, RS:t ehkä urheilullisia perheautoja mielikuvaltaan. Esimerkiksi Octavian kanssa samassa segmentissä jo VAG-konsernissa löytyy farkku-Leon, joka vajaan viiden sekunnin ajallaan kyykyttää RS:ää aika rumasti.

Voi toki argumentoida, että muiden sähkövehkeet ovat kiukkuisempia, mutta onhan Enyaq muutenkin suunniteltu "vain" askeleeksi poltiksista pois, eikä suureksi mullistukseksi. Tässä suhteessa VAG on muita jäljessä, perhautojen ja Taycan/E-tron välissä on aika iso aukko.

OT:
Kuinka monella Fiesta-kuskilla manuaali on parempi ja miten monessa tilanteessa? Fiilistähän siinä saa, mutta se onkin eri asia.
Kyllä, tarpeensa kullakin mutta tässä enemmän siitä mitä kontin merkki merkitsee. vRS merkitsee yleisesti keskivertoa nopeampaa ja/tai nopeinta Skodaa. Nyt tuo ei oikein täsmää kumpaankaan. Aka nillitän tässä vain mieletäni väärästä mallimerkinnästä.

Fiesta+automaatti ei kummoinen ominaisuus ole joten suurin osa niistä on manuaaleja ja kuskit tyytyväisiä.
 
Eiköhän se tehokas rs badge ole varattu audille, joten skoodalle jäänyt vähän ahdas rako tuohon perusauton perään lätkäistä omansa.
 
Kyllä, tarpeensa kullakin mutta tässä enemmän siitä mitä kontin merkki merkitsee. vRS merkitsee yleisesti keskivertoa nopeampaa ja/tai nopeinta Skodaa. Nyt tuo ei oikein täsmää kumpaankaan. Aka nillitän tässä vain mieletäni väärästä mallimerkinnästä.
No tuohan on nimenomaan nopein ja tehokkain Skoda korvaavassaan Octavia-kokoluokassa?
Sähkössä 6,5s & 220kW,
bensa RS 6,8 & 180kW
 
No tuohan on nimenomaan nopein ja tehokkain Skoda korvaavassaan Octavia-kokoluokassa?
Sähkössä 6,5s & 220kW,
bensa RS 6,8 & 180kW
Ainakin mun pointti on se, että RS-mallin pitäisi olla selvästi suorituskykyisempi kuin se toiseksi tehokkain. Tuossa edellä olikin joku laskenut, että tämä toteutuu aika hyvin bensamoottorien kanssa. Mutta tässä sähkövaihtoehdossa suorituskyvyn lisäys perusmalliin onkin paljon vaatimattomampi.

Pettymystä toki lieventää, jos hinnan lisäyskin on hyvin vaatimaton. Sen toteutumista jonkin verran epäilen, mutta ensi viikolla kai sekin selviää.
 
Ainakin mun pointti on se, että RS-mallin pitäisi olla selvästi suorituskykyisempi kuin se toiseksi tehokkain. Tuossa edellä olikin joku laskenut, että tämä toteutuu aika hyvin bensamoottorien kanssa. Mutta tässä sähkövaihtoehdossa suorituskyvyn lisäys perusmalliin onkin paljon vaatimattomampi.

Pettymystä toki lieventää, jos hinnan lisäyskin on hyvin vaatimaton. Sen toteutumista jonkin verran epäilen, mutta ensi viikolla kai sekin selviää.
Toki, riippuu paljon omista odotuksista. Jännä nähdä tekeekö konserni korjausliikkeitä ja miten nopeasti. Toyotakin melko samoilla linjoilla bZ4x:n kanssa, ehkä arvioivat tämän olevan katteen kannalta paras vaihtoehto.
 
ID Buzz bongattu Saksassa latauksesta:

Production-VW-ID.-Buzz-passenger-version-side-profile.jpg


Maaliskuussa ilmeisesti jonkinlainen launch. En tiedä alkaako myynti samalla, veikkaan että tilauskirjat ovat nopeasti täynnä oli lopputulos sitten mitä tahansa eli pankkilainat valmiiksi jos haluaa (klassikoksi tulevan?) First Editionin. Tuon kuvan perusteella ei pääse prototyypin tasolle mutta voihan se olla tarkoituksellisesti feikattu?
 
Onhan tuossa aika paljon teippiä muuallakin kuin helmassa, saas nähdä miltä lopullien versio näyttää, ainakin keula juuri tässä kuvakulmassa näyttää pöljältä (mutta onhan siinä feikkilamput teipattu). Sinänsä voisi olla ihan kiinnostava peli, harmi vaan että ensitietojen kuvien mukaan sisusta ryssitty.. eli takapenkit ei ole kiskoilla, eikä myöskään siirreltävä pöytä/keskikonsoli kuten multivanissa.
 
No sisäänheittotuotehan sähköauton lataus tällä hetkellä käytännössä on. Muttei niitä kahvipakettejakaan voi jatkuvasti myydä tappiolla sillä toiveella että "kyllä ne asiakkaat muutakin kaupasto ottaa mukaansa". Samalla tapaa ei liikenneaseman toimijakaan voi ostaa satojen tuhansien pikalatureita ja toivoa että ne saa maksettua kahvin ja pullan katteessa. Siinä vaiheessa kun sähköautoilijoita alkaa olemaan enemmän, latauksen pitää olla kokonaisuutena kannattavaa bisnestä omillaan - kuinka kauan sitten siihen menee on sitten hyvä kysymys. Ja kyllä varmasti sähköä myydään tulevaisuudessakin runsaallakin alennuksella, mutta silloin saa kyllä sitten varautua jonottamiseen.

Esimerkkiä voi katsoa norjasta, jossa tuo 50c/kWh ihan tyypillinen pikalataushinta (esim eviny NOK 1.25 per minute + NOK 3.65/kWh) = 13c/min + 37c/kWh).
Vähän kaukaa haettua verrata alennuskahvipakettiin, kun pikalatauksessa sähkön myyntihinta on noin kolminkertainen sähkön markkinahintaan nähden. Ilmaislaturit ovat sisäänheittotuotteita, mutta eivät 30+c/kWh pikalaturit. Enemmänhän tuosta katetta alkaa jäämään kuin polttoaineen jakelusta, jos verrataan 40kWh latausta 40 litran tankkaamiseen. Sähköautoilussa on ja tulee aina olemaan useita eri hintaisia (ja nopeudella toimivia) latausvaihtoehtoja, jolloin kilpailu kyllä pitää huolen, että kaikille vaihtoehdoille löytyy oikea hinta.
 
Vähän kaukaa haettua verrata alennuskahvipakettiin, kun pikalatauksessa sähkön myyntihinta on noin kolminkertainen sähkön markkinahintaan nähden.
Varmasti sillä laturin tarjoajalla on muitakin kuluja siitä laturin ylläpidosta kuin se pelkkä sähkön hinta eli siitä sähköstä pitää pyytää enemmän kuin markkinahinta, että myyjä jää edes omilleen. Itse investoinkin pitää saada kuoletettua jossain järkevässä ajassa.
 
Vähän kaukaa haettua verrata alennuskahvipakettiin, kun pikalatauksessa sähkön myyntihinta on noin kolminkertainen sähkön markkinahintaan nähden. Ilmaislaturit ovat sisäänheittotuotteita, mutta eivät 30+c/kWh pikalaturit. Enemmänhän tuosta katetta alkaa jäämään kuin polttoaineen jakelusta, jos verrataan 40kWh latausta 40 litran tankkaamiseen. Sähköautoilussa on ja tulee aina olemaan useita eri hintaisia (ja nopeudella toimivia) latausvaihtoehtoja, jolloin kilpailu kyllä pitää huolen, että kaikille vaihtoehdoille löytyy oikea hinta.
Millähän logiikalla? Noi pömpelit maksaa 50kW 20ke/kpl+asennus+sähköenergia+sähkönsiirto+tehomaksut+huolto+asiakaspalvelu. Käyttöaste on varmaan älyttömän pieni verrattuna bensapumppuun.

EDIT: Tän saman asian joutuu käymään täällä läpi kuukauden välein, kun jengille ei mene tää päähän jostain syytä.
 
Viimeksi muokattu:
Buzzille range vielä kyssäri, iso akku antaa toivoa pitemmästä, mutta pahoin pelkään, että tuo isompi akku kompensoi ilmanvastuksesta jne tulevaa lisäkulutusta eli range pysynee ID4 tasolla.
Isoakkuisen Buzzin range on todennäköisesit 80-100kmh vauhdeissa parempi kuin ID4:lla, mutta motarilla 120 lasissa sitten huonompi. Isoa keulapinta-alaa ei vaan voi oikein kompensoida mitenkään täydellisesti pois. Tai ainakin Cd arvon pitää olla yllättävän pieni jos halutaan saada hyvä motarirange, vaikka akun nettokapa olisikin yli 100kWh.

Sinänsä kyllä auto on aika kiinnostava, koska isompi akku tarkoittaa melkein aina myös parempia latausnopeuksia.
 
Enyaqin RS-versio (ID.5 GTX:n sisarmalli) näyttää itseasiassa jopa kelpo versiolta, ainakin kuvissa.

Pakko myöntää, että näistä "coupe"maasturituotoksista tämä Skodan tulkinta näyttää omaan silmään kaikkein parhaimmalta. Havaitsenko ripauksen Lamboa muotoilussa? Jos jotain nurinaa pitäisi keksiä, niin takavalot näyttävät vähän köpöiltä muuten mainiolta näyttävässä autossa.

Niin ja suorituskykyä voisi olla muutama yksikkö lisää, mutta vähän taas näitä, että onko Suomessa väliä kiihtyykö auto ~5s vai 7s.
 
Eiköhän Skodan isoin ongelma ole siinä että paras ei-RS on sen verran ripeä että vaikea tehdä eroa. Perus neliveto Enyaq taitaa piestä about jokaisen fossiili-Octavian 0-100kmh luvuissa?

Kia veti riman aika korkealle tuolla GT:llään, siihen on vaikea muiden päästä.
 
Pakko myöntää, että näistä "coupe"maasturituotoksista tämä Skodan tulkinta näyttää omaan silmään kaikkein parhaimmalta. Havaitsenko ripauksen Lamboa muotoilussa? Jos jotain nurinaa pitäisi keksiä, niin takavalot näyttävät vähän köpöiltä muuten mainiolta näyttävässä autossa.

Niin ja suorituskykyä voisi olla muutama yksikkö lisää, mutta vähän taas näitä, että onko Suomessa väliä kiihtyykö auto ~5s vai 7s.

Sähköautolla ajelu on kyllä rauhottanut ajotapaa itsellä. Jotenkin se fiilis, kun on hiljainen auto ja puuttuu kierroksilla huutava moottori, niin saa kuskikin seesteisempää zen -tilaa. Toki sekin vaikuttaa, että kulutuslukemat räjähtävät vedetellessä sinne 30kwh+ lukemiin herkästi, mutta se lienee psykologista, sillä range ei missään kohtaan ole käynyt niin ahtaaksi, että olisi tarvinut kodin ulkopuolella ladata.

Itse en juuri viitsi esim. kaupassa käynnin ajaksi alkaa vetelemään muutaman minuutin tähden kaapeleita, vaikka olisi ilmaista sähköä tarjolla, kun kotona kaapelit on helpommin valmiina saatavilla ja startti aina 80% tai 100% akulla pihasta.
 
Pakko myöntää, että näistä "coupe"maasturituotoksista tämä Skodan tulkinta näyttää omaan silmään kaikkein parhaimmalta. Havaitsenko ripauksen Lamboa muotoilussa? Jos jotain nurinaa pitäisi keksiä, niin takavalot näyttävät vähän köpöiltä muuten mainiolta näyttävässä autossa.

Omaan silmään näyttää lähinnä muodottomalta, lihavalta Mustangilta.
 
Omaan silmään näyttää lähinnä muodottomalta, lihavalta Mustangilta.
Etenkin näissä sähköissä tuntuu olevan se että nuo pitää nähdä livenä että niitä osaa arvioida. Niin paljon "outoja" muotoja ja erikoisempi rajujakin design päätöksiä vs samantyyppinen polttis. Itse esim pidän osasta Kian vai Hyundain sähkökatumaastureiden muodoista vaikkä lähtökohtaisesti inhoan katumaastureita. Uskallettu tehdä erilaista. Oma kippo taas tuntuu menevän ulkonäöltään mallia tylsä mutta funktionaalinen ja ellen olisi aivoissani onnistunut bongaamaan keulasta tiettyjä porschemaisia ominaisuuksia olisi tuo omaan silmään vieläkin todella ruma. Tuo Skoda voi olla todella asiallinen tai ruma kuin mikä. Se on pakko sano, pidän väristä todella paljon ja mietinnässä on että oman kipon kalvottaisi jossain vaiheessa jollain törkeällä värillä ihan vain koska kalvottaessa uskaltaa käyttää muutakin kuin perus valkoista tai mustaa ilman että aiheuttaa ongelmia jälleenmyynnissä.
 
Onko mitään tapaa nähdä ID4 autosta että paljonko on mennyt energiaa akkuun tämänhetkisen lataustapahtuman aikana?
Joko olen sokea (hyvin mahdollista), tai sitten sitä tietoa ei saa. Ei se niinkään voi olla?
 
K-Latauksen oleellinen kipupiste EIVÄT ole nuo tiedotteen koskemat laturit. Siis AC-asiointilaturit ja suurteholaturit. AC-latureissa ylipäänsä latausnopeus ei niin paljon riipu esim. lämpötilasta.

Ongelma ovat juurikin ne 50 kW laturit - joita lähes kaikki K-latauksen pikalaturit ovat ja jotka edelleen ovat minuuttihinnoittelussa. Ihan käsittämätöntä, että K-Lataus ei reagoi mitenkään, ottaen huomioon että talvella latausnopeudet jäävät usein jonnekin 25-30 kW tasolle noilla latureilla. Ei paljon huvita ladata, kun hinnaksi tulee tällöin 40-48 c/kWh ja vieressä S-ryhmä myy samaa palvelua puoleen hintaan.

Jos Kesko ei pysty teknisistä/juridisista syistä laittamaan kWh-taksaa, niin alentaisivat sitten minuuttihintaa talvikuukausiksi! Ohitan ihan periaatteesta talvella nuo K-Latauksen 50 kW laturit, vaikka mulla on voimassa kamppis -100% alennus (500€). On niin pösilöä hinnoittelua tuo. Toivottavasti joku K-Latauksen tyyppi lukee tätä foorumia ja hoitaisi vihdoin hommat kuntoon. (olen tästä heille kyllä suoraankin antanut palautetta)
Syy tuohon minuuttihinnoitteluunhan on tekninen, kuten jo arvasitkin, mutta miksi se olisi keskon ongelma että sun autosi ei pysty ottamaan virtaa vastaan? Eihän se latausteho laske siksi ettei sieltä pöntöstä tulisi virtaa riittävästi, vaan siksi että se ladattava akku ei ota virtaa vastaan.

Jos se latausnopeus putoaa sinne 25kWh tasolle, niin piruako sitä varaamaan pikalaturia silloin, kun ac laturilla saa lähes samalla nopeudella sähköä.
 
Jos se latausnopeus putoaa sinne 25kWh tasolle, niin piruako sitä varaamaan pikalaturia silloin, kun ac laturilla saa lähes samalla nopeudella sähköä.
Aika harvassa ovat ne autot, mistä ac:na saa lähellekään 25 kWh. Vai meinaatko 7-11 kW tehon olevan ”lähes sama”?
 
Omalla kohdalla k-lataus antaa sitä 46+kWh nopeutta kyllä poikkeuksetta? Toki oman cittarin laturit on hallissa, mutta auto ajetaan sinne katuparkista (id4 gtx).

Onko mitään tapaa nähdä ID4 autosta että paljonko on mennyt energiaa akkuun tämänhetkisen lataustapahtuman aikana?
Joko olen sokea (hyvin mahdollista), tai sitten sitä tietoa ei saa. Ei se niinkään voi olla?
En ole etsinyt taikka löytäny. Prosenteista itse tarkastelen latauksen edistymistä (ja k-latauksen softasta kWh:t).

Kuukauden verran on auto nyt ollu käytössä ja olen kyllä ollut tyytyväinen, oikein mukava tylsähkö perheauto itselle ja hyvä päivitys 2012 golffista. Softat saisi olla parempia sekä autossa että puhelimessa, mutta kyllä näillä pärjää. Minulle kuitenki riittää, että auton saa lämpimäksi etänä enkä infotainmentia juurikaan naputtele.

Ratin (ja keskikonsolin) kosketusnäppäimet eivät ole yhtä hyvät ku edellisessä, mutta tottumisen kautta toimivat hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Enyaqin uusi Coupe on mielenkiintoinen kyllä ja kuvien perusteella tyylikäs. EV-databasen perusteella kulutusta on saatu laskettua mukavasti, kun isoakkuinen AWD haukkaa keskimäärin 179 Wh/km (vrt. volvo XC40 221 Wh/km). Latausspeksit 11 kW AC / 150 kW DC ovat riittävät, kunhan latauskäyrä on kunnossa. Ja hipaisunäppäimet kun on jätetty konsernin muihin tekelisiin, niin ei mene niihinkään hermo. Pitää seurata milloin tulee koeajoon.
 
Tuli nähtyä tänään harmaa Model Y, ei kyllä sovi tuo väri tuohonkaan autoon yhtään. En tosin tiennyt että Model Y:tä saa ylipäätänsä tuolla värillä. Ja sivuprofiili kaikilla Y:llä on karmea väristä riippumatta, täysin epäsopusuhtainen.

Noita "pohjamaali" Id4:ia näkyy lähes päivittäin, karmea väri kertakaikkiaan. Mietin juuri että paljonko pitäisi olla ostohinta halvempi että suostuisi tuollaisen ostamaan esim. valkoisen tai mustan sijasta, pitäisi varmaan yli 5000e pitäisi olla alennusta.
 
Aika harvassa ovat ne autot, mistä ac:na saa lähellekään 25 kWh. Vai meinaatko 7-11 kW tehon olevan ”lähes sama”?
Joo, mutta eihän sekään ole keskon syy? :)

22kWh on joo tainnut jäädä melko harvinaiseksi ac laturiksi.

Jossain niissä alkupään tesloissa oli, ja siinä renussa, mutta siinä ei taida olla puolestaan dc latausta ollenkaan.
 
Enyaqin uusi Coupe on mielenkiintoinen kyllä ja kuvien perusteella tyylikäs. EV-databasen perusteella kulutusta on saatu laskettua mukavasti, kun isoakkuinen AWD haukkaa keskimäärin 179 Wh/km (vrt. volvo XC40 221 Wh/km). Latausspeksit 11 kW AC / 150 kW DC ovat riittävät, kunhan latauskäyrä on kunnossa. Ja hipaisunäppäimet kun on jätetty konsernin muihin tekelisiin, niin ei mene niihinkään hermo. Pitää seurata milloin tulee koeajoon.
Tuo XC40 on aika huono vertailukohde mihinkään, siinähän on tunnetusti poikkeuksellisen kova tehon kulutus varsinkin jos huomioidaan koko.
 
Tuo XC40 on aika huono vertailukohde mihinkään, siinähän on tunnetusti poikkeuksellisen kova tehon kulutus varsinkin jos huomioidaan koko.

Siis pointti oli vaan verrata, että mitä kulutus voi pahimmillaan olla. ID.4 GTX vastaava arvo on 193 Wh/km ja Mustang ER AWD 210 Wh/km.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten muissa kuin Renault Zoessa 22kW AC-lataus?

Porsche Taycaniin ja joihinkin Audi e-tron-malleihin saa lisävarusteena. Vanhempiin Model S:iin sai myös. Piakkoin markkinoille tulevisa Renault Megane E-tech Electricissä ja Nissan Aryassa on myös vähintään saatavilla jos ei kaikilla markkinoilla vakiona.
 
Tuli nähtyä tänään harmaa Model Y, ei kyllä sovi tuo väri tuohonkaan autoon yhtään. En tosin tiennyt että Model Y:tä saa ylipäätänsä tuolla värillä. Ja sivuprofiili kaikilla Y:llä on karmea väristä riippumatta, täysin epäsopusuhtainen.

Noita "pohjamaali" Id4:ia näkyy lähes päivittäin, karmea väri kertakaikkiaan. Mietin juuri että paljonko pitäisi olla ostohinta halvempi että suostuisi tuollaisen ostamaan esim. valkoisen tai mustan sijasta, pitäisi varmaan yli 5000e pitäisi olla alennusta.
Makuasioitahan nuo taitaa pitkälti olla.

Itse taas ajattelen valkoisista autoista, että siinäpä on taas pihi kuski, kun on säästänyt sen muutoman satasen ja ottanut "värittömän" tylsän ja ruman auton :D

Eli omasta mielestä valkoiset autot on se huonoin valinta värin suhteen ja pitkään ajattelin, että eihän niitä nyt voi kukaan oikeasti haluta, vaan kyse on pihistelystä. Mutta ilmeisesti jotkut niistäkin tykkää, omaan silmään ne vaan näyttää siltä että on jätetty auto maalaamatta, vaikkei välttämättä ihan pohjamaalin sävyä olekaan.

Itselle taas pitäisi olla tyyliin 10 000e alennusta 30 000e autosta, että suostuisin valkoisen ottamaan. Omat suosikit on siis esim sähkönsininen, punainen, metallinharmaa, musta ja toki tietyllä pervolla tapaa harvinasemmat keltainen, vihreä ja oranssi sopii joihinkin autoihin.

Toki valkoisissakin on poikkeuksensa, ja joihinkin se sopii ihan siedettävästi (esim jotkut teslat), mutta silti sama malli "maalattuna" näyttää paremmalle. Sinällään toki helpompi olla valkeasta tykkäävää sakkia, kun niitä taitaa iso osa autoista olla, ja osa varmasti myös pihistelynkin takia kuten ennen aina ajattelin.
 
Makuasioitahan nuo taitaa pitkälti olla.

Itse taas ajattelen valkoisista autoista, että siinäpä on taas pihi kuski, kun on säästänyt sen muutoman satasen ja ottanut "värittömän" tylsän ja ruman auton :D

Eli omasta mielestä valkoiset autot on se huonoin valinta värin suhteen ja pitkään ajattelin, että eihän niitä nyt voi kukaan oikeasti haluta, vaan kyse on pihistelystä. Mutta ilmeisesti jotkut niistäkin tykkää, omaan silmään ne vaan näyttää siltä että on jätetty auto maalaamatta, vaikkei välttämättä ihan pohjamaalin sävyä olekaan.

Itselle taas pitäisi olla tyyliin 10 000e alennusta 30 000e autosta, että suostuisin valkoisen ottamaan. Omat suosikit on siis esim sähkönsininen, punainen, metallinharmaa, musta ja toki tietyllä pervolla tapaa harvinasemmat keltainen, vihreä ja oranssi sopii joihinkin autoihin.

Toki valkoisissakin on poikkeuksensa, ja joihinkin se sopii ihan siedettävästi (esim jotkut teslat), mutta silti sama malli "maalattuna" näyttää paremmalle. Sinällään toki helpompi olla valkeasta tykkäävää sakkia, kun niitä taitaa iso osa autoista olla, ja osa varmasti myös pihistelynkin takia kuten ennen aina ajattelin.
Vaimolle kun tuossa parisen viikkoa sitten tilattiin Peugeot e-2008, niin siinä oli perusvärinä se (ainakin minun mielestäni) kamalahko oranssi. Valkoisesta autosta siis olisi joutunut maksamaan 250€ enemmän :rofl:.
 
Itse taas ajattelen valkoisista autoista, että siinäpä on taas pihi kuski, kun on säästänyt sen muutoman satasen ja ottanut "värittömän" tylsän ja ruman auton.

Mites helmiäisvalkoinen? Se kun on yleensä se kallein valittavissa oleva väri..
 
Kyllä valkoinen hieno väri on, nyt otin musseeni mustan. Keltaisen värisestä melkein eniten tykkäisin, ei ollut silloin syyskuussa kuin GT:hen sitä kelta mikä lie oranssia, se olisi ollut hieno. No, kyllä mustakin hieno on kun koko auto on musta ilman kromin kromia :tup:
 
Hassua kun työpaikan parkkipaikalla oli tommonen harmaa Model Y ja ehdin just miettiä että oli paras väri :)
 
Vaimolle kun tuossa parisen viikkoa sitten tilattiin Peugeot e-2008, niin siinä oli perusvärinä se (ainakin minun mielestäni) kamalahko oranssi. Valkoisesta autosta siis olisi joutunut maksamaan 250€ enemmän :rofl:.

Itse tykkään siitä oranssista, erityisesti GT-mallissa kun kattokin on musta. :cool:

1644236658515.png


Makuasioitahan nämä. Mietin kyllä, että pitäisikö seuraavan auton olla valkoinen.

EDIT: Tätä kuvaa hakiessa huomasin muuten, että Peugeotin sivuille oli ilmestynyt tuollainen ajomatkalaskuri: PEUGEOT e-2008 SUV | Täyssähköinen SUV

-20c ei anna edes valita, ilmeisesti ihmisten ei tarvitse sellaisissa pakkasissa autolla edes ajella. :asif:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 669
Viestejä
4 561 679
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom