Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos mitattu suure on laskutusperuste, niin ideahan on tietenkin se että et voi kusettaa asiakasta ruuvaamalla mittarin näyttävän vaikka 20% extraa. Eli kyllä minä sanoisin että se on sinänsä asiakkaan edun mukaista.

Tarkoitin lähinnä sitä että jos ja kun noita DC-mittareita on ollut huonosti saatavilla niin mittaus AC-puolelta (mutta vastaavalla tarkkuudella kuin DC-puolelta) olisi puolestani ihan ok, vaikka asiakas sitten maksaakin myös häviöistä. Mittauslaitedirektiivin mukaan tämä ei kuitenkaan ilmeisesti ole mahdollista ja nyt DC-mittareita saa eli niitä varmaan kannattaa toivoa.
 
En ole yhtäkään asemaa niin tarkasti katsonut, mutta onko niissä joku "kalibrointi"lätkä jossain bensapumppujen tyyliin? Kaiken järjen mukaan pitäisi olla, kun kyse on mittauksen perusteella laskutuksesta. Toisaalta eipä noita kotisähkömittareitakaan hirveästi alun jälkeen säädetä.
 
Hitaasti lataavilla autoilla olisi kyllä kiva optio jos pystyisi valitsemaan kWh -hinnan edes silloin, kun laturille ei ole jonoa. Sehän ei olisi keltään pois*. Ymmärrän että jos laturille on käyttäjiä jonoksi asti niin minuuttihinta on ihan perusteltu.

* siis että nekin jotka hinnan takia menisivät muuten toiselle laturille voisivat muulloin kuin ruuhka-aikoina käyttää laturia.

Onneksi trendi on, että minuuttiperusteisesta latauksesta siirrytään kwh-perusteiseen.

 
Onneksi trendi on, että minuuttiperusteisesta latauksesta siirrytään kwh-perusteiseen.

Tämä on kyllä hyvä. KWh-pohjainen + joku sakkomaksu kun on ladannut pidempään on hyvä yhdistelmä.
 
Lieneeköön ollut tästä vielä täällä.
Tesla avannut omia Superchargereitaan myös "ei tesloille" Norjassa. Aikaisemmin näitä oli muutama vain jossain alankomaissa tms.
Teslahan laskuttaa oikein, eli hinta on €/kWh eikä minuuttipohjainen, plus joku idlausmaksu jos unohtaa auton laturiin.

 
Lieneeköön ollut tästä vielä täällä.
Tesla avannut omia Superchargereitaan myös "ei tesloille" Norjassa. Aikaisemmin näitä oli muutama vain jossain alankomaissa tms.
Teslahan laskuttaa oikein, eli hinta on €/kWh eikä, plus joku idlausmaksu jos unohtaa auton laturiin.


Eli saivat Norjan valtiolta tuet.
 
Lieneeköön ollut tästä vielä täällä.
Tesla avannut omia Superchargereitaan myös "ei tesloille" Norjassa. Aikaisemmin näitä oli muutama vain jossain alankomaissa tms.
Teslahan laskuttaa oikein, eli hinta on €/kWh eikä, plus joku idlausmaksu jos unohtaa auton laturiin.


Tuli viikonlopun reissulla käytettyä ensimmäistä kertaa Teslan superchargea ja pakko sanoa. Tykkään tuosta että luotetaan omistajaan sen verran ettei tarvitse perseillä korttivarmistusten yms kanssa vaan tökkäät kaapelin autoon, auto lataa, ehdit käydä kusella ja ostaa virvokkeen ja autolle kävellessä onkin enää minuutti pari latausta jäljellä jonka jälkeen veloittaa sen mitä piti. Menomatkalla heitti että olen bannattu latureilta koska juuri lisäämäni kortti ei toiminut syystä x ja kun hyväksyin/yritin maksua uudestaan meni läpi ja paluumatkalla onnistui vielä nätimmin aka en tullut bannatuksi :D. Mutta vs esim ABC laturit, ei säätöä, ei häslinkiä ja nopeutta riitti. Pakko antaa myös tuolle k-lataukselle pisteet siitä että vaikka pikalatureita ei liikaa ollut niin maksu laskulle vs kortin vahvistus oli oikein mukava ylläri.
 
Tuli viikonlopun reissulla käytettyä ensimmäistä kertaa Teslan superchargea ja pakko sanoa. Tykkään tuosta että luotetaan omistajaan sen verran ettei tarvitse perseillä korttivarmistusten yms kanssa vaan tökkäät kaapelin autoon, auto lataa, ehdit käydä kusella ja ostaa virvokkeen ja autolle kävellessä onkin enää minuutti pari latausta jäljellä jonka jälkeen veloittaa sen mitä piti.

Miten tuossa siis mielestäsi luotetaan enemmän? Ainoa erohan on siinä tunnistuksessa (vastaavasti Teslalla menee vaikeaksi jos haluaa maksajan olevan eri kuin auton omistaja). Luottokortti tai vastaava pitää olla jokaisessa. Toki, muillekin latauspisteille on tulossa vastaava plug and charge (Ionity tietysti, mutta Virtakin näytti jo Ranskassa ottaneen käyttöön?), jos autot sitä tukevat.
 
Miten tuossa siis mielestäsi luotetaan enemmän? Ainoa erohan on siinä tunnistuksessa (vastaavasti Teslalla menee vaikeaksi jos haluaa maksajan olevan eri kuin auton omistaja). Luottokortti tai vastaava pitää olla jokaisessa. Toki, muillekin latauspisteille on tulossa vastaava plug and charge (Ionity tietysti, mutta Virtakin näytti jo Ranskassa ottaneen käyttöön?), jos autot sitä tukevat.
Vs aiemmin muihin käyttämiini ja eniten käyttämääni ABC:n latauspisteeseen ja pariin muuhun on aina tarvinnut manuaalisesti vahvistaa tai pitää joku käteisvaraus latauksesta jonka yli ei luonnollisesti lataa vs tuo vain toteaa että lataan ja heitän summan kortille kun lataus ohi maksoi mitä maksoi.
 
Vs aiemmin muihin käyttämiini ja eniten käyttämääni ABC:n latauspisteeseen ja pariin muuhun on aina tarvinnut manuaalisesti vahvistaa tai pitää joku käteisvaraus latauksesta jonka yli ei luonnollisesti lataa vs tuo vain toteaa että lataan ja heitän summan kortille kun lataus ohi maksoi mitä maksoi.

Eipä ole ABC:llä tosiaan tullut ladattua, kuulostaapa hölmöltä. Ainakaan Helenillä (Virta), Fortumilla, Shell Rechargella tai Plugitilla ei ollut tuollaista. Rechargella ei itseasiassa tarvinnut edes luottokorttia, lasku tuli perästä myöhemmin. Ainoa missä muistan katevarauksen oli SEO Sodankylä, siellä oli joku ihan oma järjestelmänsä webbiselaimen kautta.
 
Eipä ole ABC:llä tosiaan tullut ladattua, kuulostaapa hölmöltä. Ainakaan Helenillä (Virta), Fortumilla, Shell Rechargella tai Plugitilla ei ollut tuollaista. Rechargella ei itseasiassa tarvinnut edes luottokorttia, lasku tuli perästä myöhemmin. Ainoa missä muistan katevarauksen oli SEO Sodankylä, siellä oli joku ihan oma järjestelmänsä webbiselaimen kautta.
Ah... Alueellisia eroja, preferenssejä kaupoissa jne jne. Itsellä kun ei voi ladata kotona niin kauppareissuilla aina latailen. TOSIN nyt huomasin tuossa K-latausta käyttäessä että tuossahan on ihan naapurissa pikapikapikalaturi :D. Voi olla että tulee käytettyä vaikka onkin kalliimpi kuin ABC.
 
Tämä on kyllä hyvä. KWh-pohjainen + joku sakkomaksu kun on ladannut pidempään on hyvä yhdistelmä.

Norjassa on aika yleinen malli, että alusta asti menee pieni minuuttimaksu kWh-pohjaisen maksun lisäksi. Esim Merin HPC:illa maksaa 3,20 NOK / kWh + 1,25 NOK / min. Elin tämän hetken kursseilla noin 32c / kWh + 10c / min.
 
Tuo kWh-pohjainen veloitus on varsinkin talvella ei-Teslakuskeille aika reilu. Vaikka oma auto lämpimänä lataa sen satasen helposti, pakkasen laskiessa -15 paikkeille akku ottaa jonkun reilun 30 kilowattia aika pitkän pätkän, vaikka menisi suoraan ajosta. Menee vähän 250 kiloiset laturit hukkaan.
 
Tuo kWh-pohjainen veloitus on varsinkin talvella ei-Teslakuskeille aika reilu. Vaikka oma auto lämpimänä lataa sen satasen helposti, pakkasen laskiessa -15 paikkeille akku ottaa jonkun reilun 30 kilowattia aika pitkän pätkän, vaikka menisi suoraan ajosta. Menee vähän 250 kiloiset laturit hukkaan.
Oli Tesla tai ei... Otan aina mielummin reilun kw-pohjaisen. Tiedän mitä saan eikä tarvitse arpoa paljonko tällä kertaa maksaa vs minuuttihintainen. TOKI on pakko sanoa että en ole minuuttipohjaista koskaan kokeillut, jo ihan periaatteesta. Jos se mitä saan riippuu akkujen lämmöstä jne jne niin mennään metsään. Ihan sama kuin saisin vähemmän bensaa jos jäähdytysneste/öljyt olisivat kylmät tms. Kovin tähän mennessäni saamani latausnopeus on 650km/h ja tuo tuli Teslan laturista. ABC latauksessa saan 500kmh+ jos kukaan muu ei ole lataamassa mutta näin harvoin on.
 
Minulle selvisi jostain syystä vasta tänään, että Helsingin kaupunki tarjoaa -50% alennusta pysäköinnistä vähäpäästöisille autoille, eikä edes tarvitse olla helsinkiläinen. Hakemusta sisään, niin käsittelevät ja ilmoittavat palveluntarjoajille suoraan, jolloin alennus tulee parkmaneihin jne sovelluksiin.

Vinkkinä siis, jos on mennyt ohi joltain muultakin tämmöinen. Tulee paikallisiin älyttömiin parkkimaksuihin hieman järkeä :)
 
Nyt kun oon ihan tosissaan noita sähköautoja koeajellut ja vertaillut niin tiettyjä juttuja Teslassa on kyllä alkanut ihailemaan ihan eri tavalla, ne on kuitenkin aika lailla normaalin sedankoriin tehtyjä autoja, joissa se pohjalla oleva akku ei korota autoa miksikään "crossoveriksi". Eikä mitään hölmöilyjä (no ok, volvo/polessa se johtuu siitä ettei alusta ole sähkö-exclusive) minkään kardaanitunneleiden tai tavaratilojen kanssa. Kulutus on ihan omassa sfäärissään, painot on saatu pidettyä kontrollissa, suorituskyky on älytön tykki ja alustakin on siinä kuosissa kuin premium-sedanissa pitää olla.

Harmi että mulle noi ElonMuskin älyttömyydet kuten kaiken survominen keskusnäyttöön, autopilotin "joojoo, nää ajaa itseään ihan kohta, jos mulla ei ole liian kiire ampua raketteja tai porata tunneleita tai keksiä humanoidirobotteja" -hölmöilyt, mittariston puute, kiinnijäätyvät ovenkahvat sun muut on kyllä showstopper. Enkä pidä siitä äijästäkään yhtään, vaikka tiettyä respectiä annankin tuollaiselle luovalle hulluudelle. Ja kolmosteslan ulkonäkö, no, pahempiakin on nähty, mutta eihän se kovin kummoinen ole.

Mitä itse ajellut M3 ja PS2 niin takapenkillä on Teslassakin akku vienyt tilaa. Parempi pääntilä on mahdollistettu osin sillä että takapenkki on matala ja ainakin pidempi ihminen istuu siellä polvet koukussa. PS2:ssa takapenkki on korkeammalla ja se on syönyt pääntilaa, mutta siellä on muuten paljon parempi istua. Itse mahdun istumaan PS2:n takapenkillä kun pituutta on 180cm, mutta meidän yli 190cm lapsilla ei pääntilaa tarpeeksi. Harvemmin enää koko perheen kanssa reissuja tehdään, mutta siinä tapauksessa vanhemmat takapenkille ja lapset saa tapella kumpi ajaa. Omaan selkään joku mättää myös M3:n etupenkeissä, minulle ne ovat huonot vaikka miten koitin säätää, selkä kipeytyi kahden tunnin koeajolla. PS2 penkki on itselleni parempi, se on XC40:stä ja saan siinä paremman asennon. Pidempi istuinosa (+ säädettävä etureuna) on itselleni parempi.

Nyt autona Corolla vuoden sopparilla, polttikset myin pois viime syksynä. Ei ole Toitsu kyllä kummoinen ison Volvon jälkeen. Liekö kohta pitäisi tilailla uusi auto syksyksi, vaihtoehtoina tällä hetkellä M3 LR ja PS2 Dual Motor kaikilla paketeilla. Ovat saman hintaisia, range riittää kummassakin, enemmän tykkäsin PS2 ajosta maantiellä ja motarilla. Aavistuksen hiljasempi ja omaan makuun parempi ajaa. Ja ulkonäöltään PS2 paljon parempi, tämä on tietysti makuasia.
 
Juu M3 takapenkkien mataluus yllätti itsenikin. Etupenkki taas sopii omalle kropalle. Saisi vain olla niskatuen säätö niin olisi bueno.
 
Takapenkin mataluuden sijaan oikea ongelmahan on lattian korkeus, eikä sinänsä penkkien mataluus. Siinä on syynsä miksi porsche mainostaa foot garagea…
 
Takapenkin mataluuden sijaan oikea ongelmahan on lattian korkeus, eikä sinänsä penkkien mataluus. Siinä on syynsä miksi porsche mainostaa foot garagea…
Eikö Audissakin ole sama? E-tron GT:n lattia ei kuitenkaan vaikuttanut olevan kovin matalalla, ja takapenkki oli luvattoman ahdas omalla ajoasennolla. :beye:
 
Takapenkin mataluuden sijaan oikea ongelmahan on lattian korkeus, eikä sinänsä penkkien mataluus. Siinä on syynsä miksi porsche mainostaa foot garagea…
No juu. Kuskillahan on jalat tosiaan syvennyksessä mikä voisi omaan makuun tulla hiukan pidemmälle taaksepäinkin. Välillä ärsyttää kun ei voi jalan asentoa säätää ihan niin kuin haluaisi kun ajaa pidempää matkaa.
 
Nyt autona Corolla vuoden sopparilla, polttikset myin pois viime syksynä. Ei ole Toitsu kyllä kummoinen ison Volvon jälkeen. Liekö kohta pitäisi tilailla uusi auto syksyksi, vaihtoehtoina tällä hetkellä M3 LR ja PS2 Dual Motor kaikilla paketeilla. Ovat saman hintaisia, range riittää kummassakin, enemmän tykkäsin PS2 ajosta maantiellä ja motarilla. Aavistuksen hiljasempi ja omaan makuun parempi ajaa. Ja ulkonäöltään PS2 paljon parempi, tämä on tietysti makuasia.

Järkevämpi veto toi Corolla minullekin olisi :)

Noi Volvon penkit on kyllä hyvät, ja muutenkin se ajoergonomia sopi mulle just eikä melkein. Tietenkin vaikuttaa että nykyinen auto on Volvo, niin kaikki on jo entuudestaan tuttua. Positiivista kuitenkin että reilussa kymmenessä vuodessa mikään ei ole mennyt huonompaan suuntaan, ja oikeastaan kaikki ärsyttävät asiat nykyisessä on uusissa fiksattu (liian kapea penkin istuinosa ja sekavat vakionopeudensäätimen nappulat). Polestarin ja XC40:n hallintalaitteet ja penkithän ovat oikeastaan identtiset, mutta Polestarin google on vähän pidemmälle hiottu kuin Volvon. Oikeastaan lähdin shoppailemaan V60 long rangea, mutta heti kun ajoin XC40:n ja Polestarin niin pitikin alkaa katselemaan että mitenkäs nämä latausjutut riittäisi oikealle sähkärille...

Tesla olis tavallaan järkevämpi vaihtoehto Polestarille, enemmän rangea, enemmän suorituskykyä, ajettavuus on osittain ehkä dynaamisempi (pidon rajalla Volvo pyrkii puskemaan kun Tesla yliohjaa lievästi - tosin uskoisin että arkiajossa Volvo on ehkä mukavampi), parempi näkyvyys ulos... Mutta en mä kyllä silti näe tilannetta jossa mä valitsisin ennemmin Teslan. Puolittain tunnepuolen juttu.

Tykkäsin kyllä XC40:stäkin, sillä ei ainakaan jäisi heti tällaisilla keleillä kinokseen kiinni, mutta sen tipauttaa kyllä heti leikistä se että Volvoa ei vain tällä hetkellä saa kaupasta, Polelle annetaan toimitukset toukokuulle (ja jos värillä ei ole väliä niin autoja saa myös hyllystä) kun taas Volvon (melkeinpä mallin kuin mallin) ehkä joskus loppuvuodesta. XC:ssä on myös marginaalisesti ahtaammat tilat joissain suhteissa, ja se range on vielä heikompi.
 
Järkevämpi veto toi Corolla minullekin olisi :)

Noi Volvon penkit on kyllä hyvät, ja muutenkin se ajoergonomia sopi mulle just eikä melkein. Tietenkin vaikuttaa että nykyinen auto on Volvo, niin kaikki on jo entuudestaan tuttua. Positiivista kuitenkin että reilussa kymmenessä vuodessa mikään ei ole mennyt huonompaan suuntaan, ja oikeastaan kaikki ärsyttävät asiat nykyisessä on uusissa fiksattu (liian kapea penkin istuinosa ja sekavat vakionopeudensäätimen nappulat). Polestarin ja XC40:n hallintalaitteet ja penkithän ovat oikeastaan identtiset, mutta Polestarin google on vähän pidemmälle hiottu kuin Volvon. Oikeastaan lähdin shoppailemaan V60 long rangea, mutta heti kun ajoin XC40:n ja Polestarin niin pitikin alkaa katselemaan että mitenkäs nämä latausjutut riittäisi oikealle sähkärille...

Tesla olis tavallaan järkevämpi vaihtoehto Polestarille, enemmän rangea, enemmän suorituskykyä, ajettavuus on osittain ehkä dynaamisempi (pidon rajalla Volvo pyrkii puskemaan kun Tesla yliohjaa lievästi - tosin uskoisin että arkiajossa Volvo on ehkä mukavampi), parempi näkyvyys ulos... Mutta en mä kyllä silti näe tilannetta jossa mä valitsisin ennemmin Teslan. Puolittain tunnepuolen juttu.

Tykkäsin kyllä XC40:stäkin, sillä ei ainakaan jäisi heti tällaisilla keleillä kinokseen kiinni, mutta sen tipauttaa kyllä heti leikistä se että Volvoa ei vain tällä hetkellä saa kaupasta, Polelle annetaan toimitukset toukokuulle (ja jos värillä ei ole väliä niin autoja saa myös hyllystä) kun taas Volvon (melkeinpä mallin kuin mallin) ehkä joskus loppuvuodesta. XC:ssä on myös marginaalisesti ahtaammat tilat joissain suhteissa, ja se range on vielä heikompi.

Tesla on hyvä sähköauto mutta itselle Polestar on mieluisampi monen asian yhteissummana. Suorituskyvun osalta M3 LR (ilman boostia) ja Dual Motor Polestar (+tehopäivitys) ovat samalla viivalla. Kyse on varmaan myös siitä millainen kokemus on haluttu tehdä, M3 tuntuu huvipuistolaitteelta verrattuna PS2:een. Voimapolkimen vaste on niin erilainen, PS2 ilmeisesti myös vähän rajoittaa tehoa paikaltaan lähtiessä, mutta vauhdista ohituskiihtyvyys on hyvä. Tämä on itselleni tärkeämpi kuin sprintti paikaltaan.
 
Polestarin käytännön range taitaa olla aika heikko, jos vaikka katsoo carwowin videoita juutubesta.
 
Polestarin käytännön range taitaa olla aika heikko, jos vaikka katsoo carwowin videoita juutubesta.
Lauantaina kävin Polestar DualMotorilla ajelemassa pikkupakkasessa (-7C) maantieajoa 160km, nopeudet rajoitus+5km/h (keskinopeus 84 km/h) ..... keskikulutus 24,6 kWh/100km eli tuon mukaan range jotain reilu 300km.

Perusajoni työmatkasuhailut moottoritiellä, kaupunkipyöritykset jne ollut 29,1 kWh/100km luokkaa, joten range siinä sen reilu 250km. Auto käyttöön marraskuun lopulla 2021 eli aika tarkasti 2kk ajettu talviajoa.
 
Ulkonäkö varsin kiva mutta aika mopo on tuo kulkupuoli. Hintaakin kuiten on.

Liekö sit johonkin tykimpään malliin jätetty optio..

Missä kiihdytyskisoissa porukka käy autoillaan, jos ei 6,5s 0-100km/h riitä liikenteessä? Ehkä en vain ymmärrä..

Tuohon laskutus politiikkaan, kWh laskutus olisi todellakin parempi ja reilumpi kaikille. Jos pikalatureilla haluaisi sitten estää sitä turhaa notkumista ja viimeisten prosenttien valuttamista jonon kasvaessa, niissä voisi vaikka ~30min jälkeen tulla lisäksi sitten se minuuttimaksu Norjan mallin mukaisesti.
 
Missä kiihdytyskisoissa porukka käy autoillaan, jos ei 6,5s 0-100km/h riitä liikenteessä? Ehkä en vain ymmärrä..

Tuohon laskutus politiikkaan, kWh laskutus olisi todellakin parempi ja reilumpi kaikille. Jos pikalatureilla haluaisi sitten estää sitä turhaa notkumista ja viimeisten prosenttien valuttamista jonon kasvaessa, niissä voisi vaikka ~30min jälkeen tulla lisäksi sitten se minuuttimaksu Norjan mallin mukaisesti.
vRS tarkoitti ennen nopeaa henkilöautoa, toki ajettavuus voisi pelastaa tuon mutta nopeat Skodat eivät koskaan ole loistaneet tuolla osastolla (nopeita toki mutta tunnottomia ja tylsiä). Muut merkit ovat ajaneet ohi ja isosti. Etenkin sähköissä. Perus bensa hot hatchit menevät ohi oikealta ja vasemmalta ja moni ns perusmallin sähköauto repii alle 5s 0-100kmh ja tehomallit reilusti reilusti alle.
 
Missä kiihdytyskisoissa porukka käy autoillaan, jos ei 6,5s 0-100km/h riitä liikenteessä? Ehkä en vain ymmärrä..
Varmasti riittää paljon vähempikin. Ainakin mun mielestä toi on plääh jo ihan sen takia, että ero perusmalliin on niin pieni. Tavallinen nelikko-Enyaq kirmaa sataseen 6,9 sekuntia niin RS-mallin olettaisi olevan selvästi ripeämpi kuin 6,5 sekuntia. Nyt ero suorituskyvyssä on aika marginaalinen.

Puhumattakaan sitten siitä kuinka kauas jäädään esimerkiksi suht saman hintaluokan Polestarin tai Volvo XC40 P8 suorituskyvystä.
 
Neliveto Ioniq 5:kin ehtii 5.2 sekunttiin. Kai sitä joku toki voi RS:n lätkän ja vauhtispoilerit haluta pelkistä tyylisyistä...
 
vRS tarkoitti ennen nopeaa henkilöautoa, toki ajettavuus voisi pelastaa tuon mutta nopeat Skodat eivät koskaan ole loistaneet tuolla osastolla (nopeita toki mutta tunnottomia ja tylsiä). Muut merkit ovat ajaneet ohi ja isosti. Etenkin sähköissä. Perus bensa hot hatchit menevät ohi oikealta ja vasemmalta ja moni ns perusmallin sähköauto repii alle 5s 0-100kmh ja tehomallit reilusti reilusti alle.

vRS bensakoneella menee 6,7s 0-100km/h. Tämä vRS on 6,5s. Eli kyllähän se on aivan samaa tasoa. Jos se ennen oli nopea henkilöauto, niin ei se ole mihinkään siitä muuttunut.
 
Neliveto Ioniq 5:kin ehtii 5.2 sekunttiin. Kai sitä joku toki voi RS:n lätkän ja vauhtispoilerit haluta pelkistä tyylisyistä...
Käy vain äkkiä samat kuin FR:lle kävi Seatilla. Oli ns oikea tehomalli ja nykyään vastaa S-lineä, R-lineä, ST-lineä yms ulkonäkö muttei tehoa pakettia.

Juu mutta meni tuon 6.7s jo vuonna miekka ja kivi. Ei ole kehittynyt oikeastaan mihinkään. Perus Fiesta ST joka on hot hatcheistä about hitain suoralla menee sekin 6.2s ja DSG askiset VW:t tms muut kilpailijat painelevat sitten reilusti alle kuuden.
 
Juu mutta meni tuon 6.7s jo vuonna miekka ja kivi. Ei ole kehittynyt oikeastaan mihinkään. Perus Fiesta ST joka on hot hatcheistä about hitain suoralla menee sekin 6.2s ja DSG askiset VW:t tms muut kilpailijat painelevat sitten reilusti alle kuuden.
Kyse ei varmasti ole siitä etteikö Skodan kiihtyvyyttä olisi saatu kehitettyä paremmaksi vaan ihan siitä, ettei sitä haluta tehdä paremmaksi. Ja tuo Fiesta jää kuin tikku paskaan lähes joka käytännön tilanteessa tuolle sähköskodalle kun lähdetään paikaltaan liikkeelle.
 
Kyse ei varmasti ole siitä etteikö Skodan kiihtyvyyttä olisi saatu kehitettyä paremmaksi vaan ihan siitä, ettei sitä haluta tehdä paremmaksi. Ja tuo Fiesta jää kuin tikku paskaan lähes joka käytännön tilanteessa tuolle sähköskodalle kun lähdetään paikaltaan liikkeelle.
Miksi ei haluta tehdä paremmaksi? Miksi tietoisesti hävitä kilpailijoille? Ja tottakai tuo Fiesta häviää suurimman osan lähdöistä vaikka ero ajoissa onkin noin iso mutta pelkkä manuaaliaskin puute tekee asiasta jo niin paljon hankalamman tehdä 100% optimaalisesti jatkuvasti.
 
Mielestäni tuo Nissan Leaf 40kwh oli jo ripeän oloinen vaikka vaan 7.8s 0-100kmh. Se on se välitön vaste/vääntö mikä näistä sähköautoista tekee sellaisen fiiliksen kuin olisi tehokkaampikin auto alla. Tossa kun Leaf oli vielä samaan aikaan Mustangin kanssa niin olihan niissä tehoissa eroa kuin yöllä ja päivällä. Itsellä se awd pikku akkuinen joka ampaisee 0-100kmh sen 5.6s ja on aivan riittävästi. Vielä ei ole tarvinnut tuosta whisper moodista laittaa untamnedille, kesällä sitten. Toki tuo whisper kai muutenkin sopii talveen paremmin ja aivan riittävän hyvin kiihtyy :)
 
Mielestäni tuo Nissan Leaf 40kwh oli jo ripeän oloinen vaikka vaan 7.8s 0-100kmh. Se on se välitön vaste/vääntö mikä näistä sähköautoista tekee sellaisen fiiliksen kuin olisi tehokkaampikin auto alla. Tossa kun Leaf oli vielä samaan aikaan Mustangin kanssa niin olihan niissä tehoissa eroa kuin yöllä ja päivällä. Itsellä se awd pikku akkuinen joka ampaisee 0-100kmh sen 5.6s ja on aivan riittävästi. Vielä ei ole tarvinnut tuosta whisper moodista laittaa untamnedille, kesällä sitten. Toki tuo whisper kai muutenkin sopii talveen paremmin ja aivan riittävän hyvin kiihtyy :)
Ensimmäinen lause tiivisti ongelman parhaiten :D. Nissan Leaf ei ole kovin paljoa jäljessä 0-100kmh.
 
Yhteenvetona: Taitaa osalla valmistajia olla nuo "sportti"mallit ja niiden speksaus vähän hakusessa, kun kauppakassit tunkee perinteiselle tehoautojen reviirille.
 
Miksi ei haluta tehdä paremmaksi?
Vaikka siksi ettei syödä konsernin muiden mallien myyntiä. Jos tehtäisiin Skoda joka kiihtyy alle 3,5 sekuntiin ja maksaa 60ke niin voisi olla paljon hankalampaa myydä Audia, joka kiihtyy samaan, mutta maksaakin 120ke. Ja eiköhän konserni tiedä asiakaskuntansa. Sitä keskiverto Skodan ostajaa ei varmaan niin kiinnostaa kiihtyykö auto sekunnin nopeammin vai ei ja sitten jos kiinnostaa niin konsernista löytyy malleja, joilla se onnistuu. Tekniikka kuitenkin konsernilta löytyy tehdä niitä nopeampia autoja eli siitä se ei ole kiinni.
 
Oli Tesla tai ei... Otan aina mielummin reilun kw-pohjaisen. Tiedän mitä saan eikä tarvitse arpoa paljonko tällä kertaa maksaa vs minuuttihintainen. TOKI on pakko sanoa että en ole minuuttipohjaista koskaan kokeillut, jo ihan periaatteesta. Jos se mitä saan riippuu akkujen lämmöstä jne jne niin mennään metsään. Ihan sama kuin saisin vähemmän bensaa jos jäähdytysneste/öljyt olisivat kylmät tms. Kovin tähän mennessäni saamani latausnopeus on 650km/h ja tuo tuli Teslan laturista. ABC latauksessa saan 500kmh+ jos kukaan muu ei ole lataamassa mutta näin harvoin on.
Toki näin, mutta mikä insentiivi kenelläkään tulee rakentaa noita oikeita suurtehoja, jos niille ei saa mitään preemiota? Siksi maksan itse kyllä sen Ionity-preemion pikalatauksesta, kun kesällä sellaiselle ajan. Talvella ei pikalataaminen oikein onnistu, jos ensimmäinen 10 minuuttia menee siihen, että jäähdystysneste lämpenee yli 20 asteiseksi.
 
Miksi ei haluta tehdä paremmaksi? Miksi tietoisesti hävitä kilpailijoille? Ja tottakai tuo Fiesta häviää suurimman osan lähdöistä vaikka ero ajoissa onkin noin iso mutta pelkkä manuaaliaskin puute tekee asiasta jo niin paljon hankalamman tehdä 100% optimaalisesti jatkuvasti.
Koska MEB:n päälle kehitetty custom-ratkaisu vaikeuttaisi valmistamista, nostaisi kustannuksia ja todennäköisesti vähentäisi määriä mitä pystytään valmistamaan.

Tuo ~300hp nyt sattuu olemaan se lukema joka perus-sähkisalustaksi suunnitellun MEB:n kanssa onnistuu helposti. Niitä sporttisempia malleja tulee tarjolle sitten kun PPE tulee myyntiin.

Oma mutu on, että 90% auton ostajista ei kiinnosta tehojen nosto tuosta minkä MEB:n nelivetomallit tarjoavat.

ID4 GTX
ID5 GTX
Enyaq RS
Q4 etron

Kaikissa sama 295-299hp tehoja -> tuo on se mihin VAG konserni on sen MEB:n nykyisellään suunnitellut eikä se siitä mihinkään muutu osia muuttamatta…
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi trendi on, että minuuttiperusteisesta latauksesta siirrytään kwh-perusteiseen.

Linkkasit tiedotteen joka koski viime vuoden kesää, mutta ei tässä sen jälkeen ole mitään kehitysaskeleita tapahtunut...

K-Latauksen oleellinen kipupiste EIVÄT ole nuo tiedotteen koskemat laturit. Siis AC-asiointilaturit ja suurteholaturit. AC-latureissa ylipäänsä latausnopeus ei niin paljon riipu esim. lämpötilasta.

Ongelma ovat juurikin ne 50 kW laturit - joita lähes kaikki K-latauksen pikalaturit ovat ja jotka edelleen ovat minuuttihinnoittelussa. Ihan käsittämätöntä, että K-Lataus ei reagoi mitenkään, ottaen huomioon että talvella latausnopeudet jäävät usein jonnekin 25-30 kW tasolle noilla latureilla. Ei paljon huvita ladata, kun hinnaksi tulee tällöin 40-48 c/kWh ja vieressä S-ryhmä myy samaa palvelua puoleen hintaan.

Jos Kesko ei pysty teknisistä/juridisista syistä laittamaan kWh-taksaa, niin alentaisivat sitten minuuttihintaa talvikuukausiksi! Ohitan ihan periaatteesta talvella nuo K-Latauksen 50 kW laturit, vaikka mulla on voimassa kamppis -100% alennus (500€). On niin pösilöä hinnoittelua tuo. Toivottavasti joku K-Latauksen tyyppi lukee tätä foorumia ja hoitaisi vihdoin hommat kuntoon. (olen tästä heille kyllä suoraankin antanut palautetta)
 
Tekniikka siinä varmaan maksaa koska vaaditaan tietyn sertifikoinnin kwh-mittarit. Niitä ei ole kuin yksi tai kaksi.
 
Mutta tuo ehdotukseni että talvikuukausiksi alennettaisiin minuuttihintaa ei kyllä maksaisi käytännössä mitään. Muutama klikkaus jossain järjestelmässä + joku väsää pikku tiedotteen. Olisi tervetullut kädenojennus asiakkaille, jotka ovat maksaneet ylihintaa tuotteesta josta eivät koskaan tiedä mitä saavat ja mihin hintaan.
 
Jos ahdistaa, niin kannattaa varmaan hommata nopeammin lataava auto tai mennä S-marketille lataamaan 50kW laturista.

Jos on pakko ladata kun matka katkeaa muuten, niin sitten varmaan kannattaa olla kiitollinen 50c/kwh hintaisesta latauksestakin. Halpaa hupia vrt hinausautoon…
 
Mutta tuo ehdotukseni että talvikuukausiksi alennettaisiin minuuttihintaa ei kyllä maksaisi käytännössä mitään. Muutama klikkaus jossain järjestelmässä + joku väsää pikku tiedotteen. Olisi tervetullut kädenojennus asiakkaille, jotka ovat maksaneet ylihintaa tuotteesta josta eivät koskaan tiedä mitä saavat ja mihin hintaan.
Moni autohan lämmittää akkua suurteholaturille mentäessä, Tesla, Volvot, Volkkarit ensi talvena.
 
Miksi ei haluta tehdä paremmaksi? Miksi tietoisesti hävitä kilpailijoille?

Koska hevosvoimakilpailut meni jo, ne eivät loppujen lopuksi ole tarpeeksi tärkeitä ostajille. Kyllähän Teslallakin SR+:n tehot tippuivat, mutta ei siitä silti itketty loputtomiin että kehitys meni taaksepäin. Koska se ei oikeasti ole enää merkitsevää liikenteessä.
 
Jos ahdistaa, niin kannattaa varmaan hommata nopeammin lataava auto tai mennä S-marketille lataamaan 50kW laturista.

Jos on pakko ladata kun matka katkeaa muuten, niin sitten varmaan kannattaa olla kiitollinen 50c/kwh hintaisesta latauksestakin. Halpaa hupia vrt hinausautoon…
Ei siitä ollut kyse etteikö vaihtoehtoja yleensä olisi tarjolla, vaan siitä miten nimenomaan K-ryhmän palvelua voisi kehittää järkevämmäksi ja käyttäjäystävällisemmäksi. Kun pakkasta alkaa olla riittävästi niin melkein kaikki autot lataavat hitaasti, joten kyllä tämä useimpia meistä koskee.

Sori nyt, mutta en ole jotenkin ikinä tajunnut tuollaista näsäviisastelutyyliä. Jostain syystä erityisesti tässä autoiluosiossa sitä näkee aika usein. Siis tyyliin, että kun joku ihmettelee miksi huoltoasemilla kahvi on aina niin pahaa kun yksinkertaisilla keinoilla siitä saisi parempaa, niin heitetään just joku one-liner tyyliin, "varmaan sun kannattaa sitten ajaa johonkin keskustan kahvilaan juomaan parempaa kahvia". Ihanko tosi, olitpas nokkela, mutta keskustelu koski niitä huoltoasemia ja sitä miten kahvista saadaan parempaa... kiitos nollapostauksesta. Ja tuo hinausautoskenaario, ihan samanlaista asian ohi puhumista. Ei tässä nyt olla mihinkään hinurin kyytiin joutumassa.
 
Kun pakkasta alkaa olla riittävästi niin melkein kaikki autot lataavat hitaasti, joten kyllä tämä useimpia meistä koskee.

En usko että tilanne olisi ihan näin synkkä. Ei näillä ajettaisi talvella Lappiin jos näin olisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 616
Viestejä
4 493 767
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom