Yleistä keskustelua sähköautoista

22kW AC-lataus on myös pidemmillä matkoilla mukava, jos ei ole kova kiire. Aika monen paikallisen nähtävyyden luota tai pikkukaupungin keskustasta löytyy 22kW AC-lataus, kun (suur)teholataukset löytyvät valtateiden varsilta ja samassa löytyy joku ABC tai Mäkkäri. Lomareissuilla ehtii rauhallisen lounaan tai jonkun pienen nähtävyyden katsastamisen lomassa hyvin lataamaan 22kW:n tehollakin, mutta puolet siitä olisi usein jo liian hidasta ja joutuisi sitten ehkä erikseen käymään noissa valtatien varsien helveteissä tai muissa vähemmän houkuttelevissa paikoissa lataamassa lisää.
Tuo 22kw riippuu autosta mikä tukee. Harvassa on tuo.
 
22kW AC-lataus on myös pidemmillä matkoilla mukava, jos ei ole kova kiire. Aika monen paikallisen nähtävyyden luota tai pikkukaupungin keskustasta löytyy 22kW AC-lataus, kun (suur)teholataukset löytyvät valtateiden varsilta ja samassa löytyy joku ABC tai Mäkkäri. Lomareissuilla ehtii rauhallisen lounaan tai jonkun pienen nähtävyyden katsastamisen lomassa hyvin lataamaan 22kW:n tehollakin, mutta puolet siitä olisi usein jo liian hidasta ja joutuisi sitten ehkä erikseen käymään noissa valtatien varsien helveteissä tai muissa vähemmän houkuttelevissa paikoissa lataamassa lisää.
Tuo 22kw riippuu autosta mikä tukee. Harvassa on tuo.
 
Mietin juuri tuota että harvassa autossa on 22kw onboard laturia, mikä lienee idea varustaa latauspisteet näillä? Ilmeisesti tolppien hinnassa ei suurta eroa.
 
Oma e2008 on kyllä omien muistikuvien mukaan lataillut perus 22 kW latureista aika lailla juuri sitä nopeutta, riippumatta siitä onko viereisellä paikalla toinen auto. Poislukien sitten ne päivät ku pakkasta on ollut se -20c.
 
Oma e2008 on kyllä omien muistikuvien mukaan lataillut perus 22 kW latureista aika lailla juuri sitä nopeutta, riippumatta siitä onko viereisellä paikalla toinen auto. Poislukien sitten ne päivät ku pakkasta on ollut se -20c.

Eikös tuossa e2008:ssa ole 11kW AC-laturi? Tai jossain muualla myydyissä karvalakkimalleissa ehkä 7,4kW.
 
Ei oo kakskakkosta Pesoses kun se vaatii 2x sisäiset laturit autoon pl.Renault konsernin tuotteet, äkkiseltään iso e-Tron tulee mieleen jossa esiintyy moinen ja sekin lisävaruste. Joten niitä ei halvoissa autoissa ole, pelkästään 11kW.
 
Eiks ne tolpat yleensä jaa sen? Eli jos vain yksi auto niin tuo 22kW on tarjolla

Joskus jakaa, mutta ei läheskään aina. Viimeksi esimerkiksi Renkomäen ABC:lla Virran laturista oli joku ottamassa 11kW toisesta liittimestä ja Zoelle irtosi täydet 22kW tehot toisesta samassa tolpassa olevasta liittimestä. Kuten aiemmin sanoin, päällepäin harvemmin näkyy, joutuuko jakamaan kuormaa vai ei.
 
Eikös tuossa e2008:ssa ole 11kW AC-laturi? Tai jossain muualla myydyissä karvalakkimalleissa ehkä 7,4kW.

Melkoista, olin kyllä täysin sata varma tuosta 22 kW laturista, mistäköhän sen olen saanut päähäni. Mutta tosiaan, en löytänyt netistä mitään mainintaa e2008 ja 22 kW laturi. Onkohan myyjä sitten selittänyt minulle omiaan, tai vaihtoehtoisesti olen itse luonut päässäni oman todellisuuden.
 
Paljonkohan nuo artikkelissa mainitut "huomattavan edullista" MercedesMe Charge lataukset suurinpiirtein mahtavat olla? Palvelusta ilmoittavat vaan, että hinta vaihtelee asemittain (doh!)
Taitaa kaikilla roaming-soppareilla olla sama - k-lataus ja virta hubjectin kautta 80c/min, Recharge infra jos tuettuna niin 50c/min suurteho, 25c/min pika ja ionity sitten riippuu ottaako paketin vai ei.
 
Mietin juuri tuota että harvassa autossa on 22kw onboard laturia, mikä lienee idea varustaa latauspisteet näillä? Ilmeisesti tolppien hinnassa ei suurta eroa.
Ainoat erot ovat kaapelin paksuudessa ja sulakkeissa.

Tuollainen latauslaitehan ei tee sähkölle yhtään mitään, vaan ainoastaan viheltää kaapeliin sähkösignaalin päälle merkkiäänen joka kertoo maksimitehon millä sähköä saa ottaa + mittaa, että auto ei ota enempää.

Teknisesti ja sähköisesti laite tekee täysin identtiset asiat oli se sitten 3x 8A, 3x 16A tai 3x 32A.
 
Ainoat erot ovat kaapelin paksuudessa ja sulakkeissa.

Tuollainen latauslaitehan ei tee sähkölle yhtään mitään, vaan ainoastaan viheltää kaapeliin sähkösignaalin päälle merkkiäänen joka kertoo maksimitehon millä sähköä saa ottaa + mittaa, että auto ei ota enempää.

Onko se muuten pelkästään auton pää, joka mittaa Type2-kaapelista kuinka paljon siitä voi ottaa?
 
Tuollainen latauslaitehan ei tee sähkölle yhtään mitään, vaan ainoastaan viheltää kaapeliin sähkösignaalin päälle merkkiäänen
Jos vielä vähän viilataan pilkkua, niin se tieto ei mene sähkön päällä vaan erillisessä Control Pilot -pinnissä. Siinä on PWM-signaali jolla latausasema kertoo autolle paljonko virtaa sopii ottaa.

Onko se muuten pelkästään auton pää, joka mittaa Type2-kaapelista kuinka paljon siitä voi ottaa?
Laturi on autossa ja se ottaa virtaa enintään niin paljon, kuin tuo edellä mainittu PWM-signaali antaa myöten.

Rajoittavia tekijöitä tälle PWM-signaalille voi tietenkin olla monia. Yksi on se, paljonko latauslaitteen speksi sallii ja toisaalta latauslaitteelle on tietenkin voitu asettaa jotain alempia virtarajoja ohjelmallisesti.

Jos ladataan sellaisesta paikasta mihin vaaditaan väliin oma irtokaapeli, niin myös tämä välikaapeli voi rajoittaa lataustehoa. Latausasema on se taho joka haistelee tästä kaapelista paljonko sitä voi kuormittaa, mittaamalla Proximity Pilot -pinnin ja maan välillä olevan vastuksen. Mikäli tämä kaapeliin sisäänrakennettu vastus kertoo kaapelin olevan esimerkiksi max 20A virralle, niin latauslaite rajoittaa tuota autolle menevää PWM-signaalia sen mukaisesti jolloin auto ei voi ottaa 32A vaihevirtaa vaikka auton oma laturi ja latauslaitteen syöttö sen mahdollistaisivatkin.
 
Taitaa kaikilla roaming-soppareilla olla sama - k-lataus ja virta hubjectin kautta 80c/min, Recharge infra jos tuettuna niin 50c/min suurteho, 25c/min pika ja ionity sitten riippuu ottaako paketin vai ei.
Ei oikein kuulosta "huomattavan edullista" tasolta :confused:
 
Roaming soppareitahan ei käsittääkseni kannata ylipäätään käyttää, koska tulee aina kalliimmaksi pl. joskus uusien autojen mukana tulevat ”1-2v ilmaisia latauksia”

Eli palveluntarjoajien omat appit latinkiin ja sitä kautta latailemaan.
 
Roaming soppareitahan ei käsittääkseni kannata ylipäätään käyttää, koska tulee aina kalliimmaksi pl. joskus uusien autojen mukana tulevat ”1-2v ilmaisia latauksia”

Eli palveluntarjoajien omat appit latinkiin ja sitä kautta latailemaan.
No sitähän tässä yritän juuri kysellä, mikä tuo mersun lataussysteemin tarjous on, kun toimittaja sanoi huomattavan edulliseksi...
 
Roaming soppareitahan ei käsittääkseni kannata ylipäätään käyttää, koska tulee aina kalliimmaksi pl. joskus uusien autojen mukana tulevat ”1-2v ilmaisia latauksia”

Eli palveluntarjoajien omat appit latinkiin ja sitä kautta latailemaan.
Ei nyt ihan poikkeuksetta noinkaan, mutta jos ykkösharrastus ei ole lataushintojen selvittely niin paras toimia ehdottamallasi tavalla. Esim. Ionity oli jossain vaiheessa edullisempi Maingaun kautta, jos auto ei ladannut kovin hyvällä teholla.
 
Noista latausverkoista ei taida mikään olla roamaamalla halvempi kuin natiivi, ei noi isot autotalot subventoi mitään. Ionityn kanssa löytyy muutamaa eri käytäntöä siinä mukana olevilta firmoilta, mutta sielläkin parhaat hinnat on sen rapeat 30 senttiä minuutti.
 
Noista latausverkoista ei taida mikään olla roamaamalla halvempi kuin natiivi, ei noi isot autotalot subventoi mitään. Ionityn kanssa löytyy muutamaa eri käytäntöä siinä mukana olevilta firmoilta, mutta sielläkin parhaat hinnat on sen rapeat 30 senttiä minuutti.

Mitä noita FB-puolen ryhmiä on seurannut niin osa on halvempia sen autovalmistajan tarjoaman paketin kautta. Ei varmaankaan puhuta ihan roamingista, kun mahdollisuus ladata tietyllä etuhinnalla tulee autovalmistajan appin maksullisen paketin kautta. Yleensä tuon paketin saa ilmaiseksi pariksi vuodeksi auton ostaessaan, mutta ei taida olla vielä tietoa miten tuossa muuten käy. Ei tuo tosin mahdoton viidakko ole selvittää, mutta vaatii tietysti vähän omistautumista. Itse varmaan latailen ABC- tai K-latauksen pisteissä ja matkalla sitten pikalatureilla. Omat matkat menee niin vakiosuuntiin, että siinä nopeasti oppii ne parhaimmat operaattorit latailla.

Edit. Täältä löytyy esim. Hyundain hinnasto
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla ollut ongelmaa tuon K-latauksen kanssa. Auto ottaa huomattavasti huonommin virtaa moisesta vs esim Prisman abc laturista. Testaillut pari kertaa K-latauksen 150kw laturia ja antaa sen 30kw/h tai vähän alle.
 
Miillä ABC:n kempowerit antaa parhaiten ulos, K-ryhmä hyvänä kakkosena. Rechargen pöntöistä tuntuu tulevan selvästi huonommin. Kaikkein huonoin oli ABC, josta taisin jo yllä mainita, kun oli toinen auto imemässä samanaikaisesti. Cittarien sisäpisteissä ei ole tullut vastaan ongelmaa vaikka on ollut kaikkikin paikat täynnä - Ehkä näin syytäkin, kun minuuttiperustainen veloitus.

e: Miillä tosin se laturi on harvemmin rajoittava tekijä...
 
Kerätäänkö johonkin netissä listaa uusista >100kW latureista tässä maassa? Mitkään 22kW asiointilaturit ja niiden määrät evvk.
 
Miillä ABC:n kempowerit antaa parhaiten ulos, K-ryhmä hyvänä kakkosena. Rechargen pöntöistä tuntuu tulevan selvästi huonommin. Kaikkein huonoin oli ABC, josta taisin jo yllä mainita, kun oli toinen auto imemässä samanaikaisesti. Cittarien sisäpisteissä ei ole tullut vastaan ongelmaa vaikka on ollut kaikkikin paikat täynnä - Ehkä näin syytäkin, kun minuuttiperustainen veloitus.

e: Miillä tosin se laturi on harvemmin rajoittava tekijä...
Juu ihmettelen tässä lataillessa että mitähän pirua. Koska huomasin juuri että auto ja luuri väittää lataustehoksi eri lukuja. Km/h määrä täsmää mutta kw/h ei.
 
Niin meinaat että sisälämmitys veisi x määrän mutta ei osaisi raportoida tietoa oikein luurille vai mitä ajat takaa? Luuri siis näytti esimerkiksi +240km/h 45kw/h (en muista yhtään tarkkoja lukuja) ja samaan aikaan auto näytti+240km/h 35kw/h.
 
Niin meinaat että sisälämmitys veisi x määrän mutta ei osaisi raportoida tietoa oikein luurille vai mitä ajat takaa? Luuri siis näytti esimerkiksi +240km/h 45kw/h (en muista yhtään tarkkoja lukuja) ja samaan aikaan auto näytti+240km/h 35kw/h.
Jos toinen näyttää verkosta otettavaa tehoa ja toinen näyttää mitä akkuun menee? Erotus sitten menee akun lämmittämiseen ja auton lämmittämiseen tms.
 
Jos toinen näyttää verkosta otettavaa tehoa ja toinen näyttää mitä akkuun menee? Erotus sitten menee akun lämmittämiseen ja auton lämmittämiseen tms.
Hitto katsoin muistaakseni tuon K-latauksen ohjelmasta ja täsmäsi muistaakseni auton näyttämään dataan. Tästä en mene takuuseen mutta jotain outoa tuossa on kun 150kw laturi lataa huomatavasti perus ABC 80kw laturia hitaammin. Laturille tuli toinen Tesla ja kysyin onko kokemusta juuri tuosta latauspisteestä ja vertailtiin sitten äkkiä ja samanvuotinen Model Y näytti taas eri dataa... Ota näistä nyt sitten selvää.

Ja mitä mielikuviin Teslakuskeista tulee niin ai että tuli aamulla joukkoon kuulumaton olo :D. Kävin aamulla huollossa vaihdattamassa takaluukun avaus/sulkemis pumpun ja istuin odottelemassa ja jokaisella odotustilassa olleella oli Applen läppäri ja luuri kourassa ja kaikilla jotkin merkki purjehdustakit :D. Itse siellä tyytyväisenä "vähän" toisenlaisissa kuteissa :D.
 
Niin meinaat että sisälämmitys veisi x määrän mutta ei osaisi raportoida tietoa oikein luurille vai mitä ajat takaa? Luuri siis näytti esimerkiksi +240km/h 45kw/h (en muista yhtään tarkkoja lukuja) ja samaan aikaan auto näytti+240km/h 35kw/h.
Kyllä.
Laturin antama tieto on se mitä auto ottaa sisään, autossa sitten näkyy se tieto taas mikä menee akkuun.
 
Kyllä.
Laturin antama tieto on se mitä auto ottaa sisään, autossa sitten näkyy se tieto taas mikä menee akkuun.
Hmm... Kun tosiaan mielikuva olisi ollut että olisi ollut sama autossa ja K-latauksen ohjelmassa. Noh... pitää tutkia ja katsella logeja nyt kun Tesla app antaa akkudataakin pihalle.
 
Hmm... Kun tosiaan mielikuva olisi ollut että olisi ollut sama autossa ja K-latauksen ohjelmassa. Noh... pitää tutkia ja katsella logeja nyt kun Tesla app antaa akkudataakin pihalle.
Sitten jos on samat lukemat, niin lämmitys ei ainakaan sitten syö sitä.
 
Sitten jos on samat lukemat, niin lämmitys ei ainakaan sitten syö sitä.
Kun siis tuota mietin itse ensin ja aloin miettimään että mikähän piru on ja huomasin ohimennen luuria katsoessa että kw määrä eri mutta km täsmäsi... Pitää kokeilla tuossa mitä ensi kerralla tekee ja ottaa data talteen. Ja pistää viestiä k-latauksen päähän että olisiko heillä logeja mistä katsoa mitä tuo on tarjoillut omalle kipolle heidän datansa mukaan.
 
Hyvä yleiskatsaus akkujen vanhenemiseen ja toimintaan:


ps. juontajaakin jaksoi kuunnella, kun ei kiihkoile
ps2. Thumbnailista huolimatta Teslan akuissa ei vikaa itsessään
 
49k hintaa isolla akulla ja 160 kW moottorilla? Kiinnostava vehje mutta ei taida tällä hinnoittelulla mennä jatkoon.
Harvemmin se huippumalli, jossa on joka ikinen perseensuristin mukana, on paras vertailukappale hinnoitteluun. Tuntuu aika isolta hyppäykseltä hinnoitteluun, kun ilmeisesti 44 k€ saa jo ok varusteet.

e: Lähinnä peilaan kommentilla sitä, että kyllä id.3:n saa myös helvetin kalliiksi, jos ruksii kaiken mukaan.

e2: Eipä tuo nyt ihan pahalta näytä, isommalla teholla vetomassaakin 900 kg. Tekniset tiedot ja hinnat siis tulleet rellun sivuille.
 
Viimeksi muokattu:
Harvemmin se huippumalli, jossa on joka ikinen perseensuristin mukana, on paras vertailukappale hinnoitteluun. Tuntuu aika isolta hyppäykseltä hinnoitteluun, kun ilmeisesti 44 k€ saa jo ok varusteet.

Nyt kun hinnasto julkaistiin, siellä on 60kWh + 220hv halvimmillaan 43390e joka on ihan kilpailukykyinen hinta.
 
Eilen ensimmäistä kertaa Audi E-tronin kyydissä lentokentältä kotiin tullessa, rangesta päätellen malli oli Q4 40. Ihan hienohan tuo, mutta huomion kiinnitti pääasiassa matkustajan puolen B-pilarista tai jostain sen suunnasta tuleva järjetön nitinä koko matkan ajan. Ja yksi pienoinen yllätys oli ehkä se, että kuinka paljon ainakin takaovessa oli käytetty ämpärimuovia. Etuovet on ilmeisesti sitten asiallisemmin toteutettu. Nahkajakkarat oli kyllä ihan mukavat ja kyydin tuntu noin muutenkin.
 
Miissä jää joskus turvavyö jumiin penkin ja b-pilarin väliin siten, että nitisee perhanasti, ehkäpä samasta kyse. Toki onhan nuo säästömuovista koottu, että ei se nitinä muista syistä poissuljettu ole. Hieman nihkeää, jos e-tronissakin on takaovet ö-luokkaa.
 
Miissä jää joskus turvavyö jumiin penkin ja b-pilarin väliin siten, että nitisee perhanasti, ehkäpä samasta kyse. Toki onhan nuo säästömuovista koottu, että ei se nitinä muista syistä poissuljettu ole. Hieman nihkeää, jos e-tronissakin on takaovet ö-luokkaa.
Kävi itselle Teslassa tuo penkin asentoa säätäessä. Ennen kun tajusin tilanteen ja ehdin pysäyttämään ilman että puski penkin kylkeen isommin mutta en tiedä olisiko voinut jopa mennä "nahasta" läpi.
 
Miissä jää joskus turvavyö jumiin penkin ja b-pilarin väliin siten, että nitisee perhanasti, ehkäpä samasta kyse.

Tuossa E-tronissa penkin ja b-pilarin välissä on isosti tilaa ja vyö oli siististi kelautuneena ylös. Jokin muu juttu siis aiheutti nuo äänet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 667
Viestejä
4 561 601
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom