Yleistä keskustelua sähköautoista

Ennakoin itse sitä että toimintamatka kasvaa siitä 100 kilometristä megametriin*, ja siksi ehdotin samoilla perusteilla kWh/Mm yksikköä.

Minusta jos jotain pitää vakiinnuttaa, niin olisi kohteliasta katsoa tulevaisuuteen eikä vain menneeseen.

*Monilla autoillahan tuo 316km raja, että kumpaa ollaan lähempenä, onkin jo ylittynyt.
Ei autoihin ole mitään tuhansien kilometrien akkuja tulossa tulevaisuudessakaan, koska sellaisille ei ole tarvetta.
 
Sähkö on hinnoiteltu kilowattitunteina, polttoaine litroina. Kulutus on polttisten puolelta perinteisesti L/100km, looginen jatkumo olisi siis kWh/100km. Yleisesti suurempikulutteisten sähkökojeiden parissa muutenkin kilowatit käytössä, siis kotitalouksissa. Ei tästä sen enempää.
 
SI järjestelmän ansiosta kaikkien meistä on helppo ymmärtää ja nähdä heti suoraan, että 23kW/100km ja 230Wh/km ovat yksi ja sama asia, eikä kummankaan käyttämisessä ole minusta mitään vikaa. Mulle on ainakin ihan yks ja lysti kummistaan ja vaikka puhutaan ristiin. Kunhan vaan mainitaan se yksikkö, niin homma on aina selvä.

Ensin mainittu ikäänkuin implisiittisesti antaa olettaa kulutuslukeman olevan keskiarvoistus pitkältä (100km) matkalta, vaikka ei toki varsinaisesti välttämättä sitä vaadi.
 
SI järjestelmän ansiosta kaikkien meistä on helppo ymmärtää ja nähdä heti suoraan, että 23kW/100km ja 230Wh/km ovat yksi ja sama asia, eikä kummankaan käyttämisessä ole minusta mitään vikaa. Mulle on ainakin ihan yks ja lysti kummistaan ja vaikka puhutaan ristiin. Kunhan vaan mainitaan se yksikkö, niin homma on aina selvä.

Ensin mainittu ikäänkuin implisiittisesti antaa olettaa kulutuslukeman olevan keskiarvoistus pitkältä (100km) matkalta, vaikka ei toki varsinaisesti välttämättä sitä vaadi.

Jep. Ajattelen tässä enemmänkin kokonaiskuvaa. Varmasti techiläisille yksikönmuunnokset ja kertoimet eivät ole ongelma, mutta monelle toki on. Ja vielä sähköenergiasta puhuttaessa tavallinen tallaaja ei usein edes tiedä, mitä tarkoittaa watti/kilowattitunti. Sen sijaan kaikki tietää, paljonko litra on. Lähtisin siis tekemään kilowatista uutta litraa. Onko ajatuksia, miksi esim. Teslassa sitten on tuo Wh/km ylipäätänsä otettu käyttöön? Tosiaan olisi ihan sama, kuin nyt alettaisiin vielä polttistenkin kulutusta seuraamaan ml/km.
 
Ensin mainittu ikäänkuin implisiittisesti antaa olettaa kulutuslukeman olevan keskiarvoistus pitkältä (100km) matkalta, vaikka ei toki varsinaisesti välttämättä sitä vaadi.
Sinänsä oma sähkis ilmoittaa hetkellisenkin kulutuksen muodossa kWh/100km, eli tuo olisi sitten ristiriidassa tuon implisiittisen oletuksen kanssa.

Mm olisi ihan hyvä yksikkö. Ihmeellistä että sitä ei juuri koskaan autojen kohdalla käytetä. Myytäessäkin puhutaan vaan montako tykkimiestä autolla on ajettu.
 
Polttomoottoriauto antaa kaksi kulutuslukemaan:

1. Kulutus l/100km liikkeelle lähdöstä alkaen
2. Pidemmän aikavälin kulutus l/100km niin pitkältä ajalta, kuin kuljettaja ei nollaa mittaria (esim. tankkauksen yhteydessä)

Eikö sähkikssissä ole noin tai halutaanko perinteisä mittaustapoja jostakin syystä erityisesti muuttaa?

Oikeat vertailusuureet kohdille 1. ja 2. olisi kWh/100km.
 
Käytännössä ongelmaksi muodostuu se, että Wh/km viittaa lyhyen jakson kulutuksen tarkasteluun, ja sen käyttäminen keskiarvona vaatisi jonkun erillisen lisämäärittelyn jolla sen keskiarvon muodostus esitetään. kWh/100 km taas sisältä luontaisesti tiedon siitä, että mittaustulos on pidemmän jakson arvo.

Koska lämpölaajeneminen on juttu, tilavuusvirtauksen käyttäminen polttonesteen suureena on tyhmää. Polttisten olisi pitänyt käyttää vaan lentokoneista tuttua kilo/tunti mittausta..
 
Käytännössä ongelmaksi muodostuu se, että Wh/km viittaa lyhyen jakson kulutuksen tarkasteluun
Yksikkö itsessään ei sisällä mitään viittausta siihen, onko kyseessä lyhyen vai pitkän aikavälin keskiarvo vai hetkellinen arvo. Se ilmaistaan tavalla tai toisella erikseen.

Otetaan esimerkiksi nopeusmittari. Se näyttää hetkellistä arvoa, vaikka yksikkö onkin esim. suomessa yleensä km/h. Jos väitteesi pitäisi paikkansa, niin silloinhan tuossa pitäisi olla tunnin keskiarvo. Nopeusmittarissa ei siis voisi olla km/h vaan esim. m/s.
 
Nopeusmittarin epäloogisuus ei sinällään muuta mittausjakson logiikkaa yleisesti. Kyllä, nopeusmittarin pitäisi näyttää nopeus m/s viitteessä, koska se on relevantein viitekehys hetkelliselle nopeudelle liikennekontekstissa. Kun kulutus ilmoitetaan kilometreinä, se viittaa suoraan siihen, että referenssitarkastelujakso on kilometri, eikä mitään muuta. Tieliikennekontekstissa kilometri on todella lyhyt viite.

Ehkä olisi pitänyt kannattaa sitä megametriä, jotta ehdotus olisi ollut aidosti looginen.
 
Hohhoi mitä horinaa. Eiköhän siellä ole km/h koska se on kätevä yksikkö kun mietitään matkan kestoa. Ja l/100km myös kätevä kun mietitään kuinka kauas tässä pääsee.
 
Nyt on ensimmäinen pidempi reissu takana. 1200km viikonlopussa ja saihan sen kulutuksen sinne minne piti. 190-200wh/km ja jos ei olisi tuota menomatkan liian kylmän akun rajua kulutusta ja perillä raskaammalla kaasujallalla suhailua niin helposti olisi alle 190. Muuten oli oikein helppo reissu mutta verrattuna polttikseen niin vielä vaatii rajusti enemmän suunnittelua ja reititystä (ja tylsempiä reittejä) ja se pirun vakkari ei toiminut vieläkään :(.
 
Hohhoi mitä horinaa. Eiköhän siellä ole km/h koska se on kätevä yksikkö kun mietitään matkan kestoa. Ja l/100km myös kätevä kun mietitään kuinka kauas tässä pääsee.

Olen samaa mieltä.

Nopeustajoitus näyttää rajoitusta 100 km/h, eikö se ole siilloin loogista, että mittaristokin näyttää samaa yksikköä?

Samoin energian suhteen on loogista, että mittaristosta pystyy lukemaan kulutuksen samalla yksiköllä mistä on aiemmin maksanut.
 
Samoin energian suhteen on loogista, että mittaristosta pystyy lukemaan kulutuksen samalla yksiköllä mistä on aiemmin maksanut.
Puolet pikalatausasemista veloittaa minuuttiperusteisesti. Tuskin kuitenkaan tarkoitit että kulutus pitäisi ilmoittaa sellaisella lataamisen jälkeen latausminuutteina?
 
1. Kulutus l/100km liikkeelle lähdöstä alkaen
2. Pidemmän aikavälin kulutus l/100km niin pitkältä ajalta, kuin kuljettaja ei nollaa mittaria (esim. tankkauksen yhteydessä)
Taitavat olla mallikohtaisia, hyvin yleinen on hetkellinen kulutus. (siis arpovat jotain suht hetkellistä lukua)
Nopeusmittarin epäloogisuus ei sinällään muuta mittausjakson logiikkaa yleisesti. Kyllä, nopeusmittarin pitäisi näyttää nopeus m/s viitteessä, koska se on relevantein viitekehys hetkelliselle nopeudelle liikennekontekstissa. Kun kulutus ilmoitetaan kilometreinä, se viittaa suoraan siihen, että referenssitarkastelujakso on kilometri, eikä mitään muuta. Tieliikennekontekstissa kilometri on todella lyhyt viite.

Ehkä olisi pitänyt kannattaa sitä megametriä, jotta ehdotus olisi ollut aidosti looginen.
Missäpäin mailmaan tuollatavalla käytetään.


Metriä sekunissa, varmaan monenmielestä olisi oiken yksikkö nopeuteen, ei sen takia miten kuvaillit, vaan ihan sen takia että se on nopeuden perusyksikkö.

Se taasen olisi vähän hassua jos auto ilmoittaisi hetkellistä kulutusta eri yksiköllä kuin pidemmän ajan keskikulutusta.

Ideana vähän se että käyttäjälle annetaan hyödyllistä helposti pureskeltavaa tietoa, joten se m/s nopeusmittari ainoana vähän tyssää siihen, mutta voisi kyllä olla rinnalla.
 
Latureihin liittyen: Norjalaisen Zaptecin latureita on alkanut myymään Suomessa Sparkli.

Onko jollain muulla valmistajalla myös dynaaminen vaiheiden tasaus? Dynaamista kuormanhallintaa toki löytyy, mutta ei ole vielä yhtäkään valmistajaa tullut vastaan, jolla olisi myös dynaaminen vaiheiden tasaus.

 
Kyllä kWh/100 km on paljon parempi yksikkö. Sähkö ostetaan kilowattitunteina, sähköyhtiö käyttää laskutuksessa tuota ja kaikki laturit, latausnopeudet yms. ovat ilmoitettu kilowatteina. Miksi siis kulutus pitäisi yhtäkkiä ilmoittaakin wattitunteina? Ja vielä kilometriä kohti? Autolla ajetut matkat ja se jäljellä oleva varaus akussa koskevat kuitenkin lähes aina ennemminkin satoja kilometrejä, jolloin tuo nykyinen valtayksikkö (kWh/100 km) on paljon käytännöllisempi. Toivottavasti Teslakin tuon "bugin" korjaa jossain vaiheessa.
 
Kyllä kWh/100 km on paljon parempi yksikkö. Sähkö ostetaan kilowattitunteina, sähköyhtiö käyttää laskutuksessa tuota ja kaikki laturit, latausnopeudet yms. ovat ilmoitettu kilowatteina. Miksi siis kulutus pitäisi yhtäkkiä ilmoittaakin wattitunteina? Ja vielä kilometriä kohti? Autolla ajetut matkat ja se jäljellä oleva varaus akussa koskevat kuitenkin lähes aina ennemminkin satoja kilometrejä, jolloin tuo nykyinen valtayksikkö (kWh/100 km) on paljon käytännöllisempi. Toivottavasti Teslakin tuon "bugin" korjaa jossain vaiheessa.

Jep. Tätä olen tässä jauhanut. Ja se alkoi siitä, kun ihmettelin miksi näitä Wh/km -lukemia tulee aika ajoin vastaan. Mutta siis, monet autot ilmeisesti kulutuksen noin ilmoittavat ja se on hölmöä juuri tuosta syystä, että kWh on paljon järkevämpi yksikkö käyttää. Voisihan tässä muuttaa nopeusnäytöt m/s, maitolitran kuutiosenteiksi, pysäköintiajat voisi olla sekunteina jne.. ei vaan olisi mitään järkeä. Sähkö myydään kilowatteina, latureiden teho ilmaistaan kilowatteina, akkujen kapasiteetti kwh jne. Saisi siis koulutuskin olla. Ja nyt riitti tämä.
 
Saisi siis koulutuskin olla. Ja nyt riitti tämä.

Hyvä, sillä jos ihminen ei osaa kertoa tuhannella, niin kenties koulutus voisi olla paikallaan. km/h -> m/s ei ole vain pilkun siirron paikka, joten sen laskeminen lennosta on hankalampaa. Maitolitran ilmoittaminen 1l vs. 1 dm^3 on se ja sama.

Minusta tässä ei nyt ei vertailla edes samoja asioita, mutta sähköautoilu vaikuttaa kyllä olevan todella hermoja raastavaa touhua kun katsoo tätä keskustelua. Itse tyydyn tunkemaan sen töpselin kiinni vain, kun sillä kulutuksella ei ole tuon taivaallista merkitystä kuluihin.
 
KWh/100km on loogisempi koska akuston koko ilmoitetaan kWh ja sähkö hinnoitellaan kWh.
Ruotsalaiset ilmoittaa matkan kymmeninä kilometreinä joten kai kaikki kukat saa kukkia.
 
Jengi joka huuteli että Teslan luistonesto ei toimi... Ei päde ainakaan tänne. Ties mitkä perinteiset nelikot jumittelis kun ajoin omalla tien pahemman osan läpi ohi. Ovat siis joko päivittäneet softaa, tai perf sallii auton elää tarpeeksi (antaa auton mennä poikittain jotta momentti säilyy)
 
Jengi joka huuteli että Teslan luistonesto ei toimi... Ei päde ainakaan tänne. Ties mitkä perinteiset nelikot jumittelis kun ajoin omalla tien pahemman osan läpi ohi. Ovat siis joko päivittäneet softaa, tai perf sallii auton elää tarpeeksi (antaa auton mennä poikittain jotta momentti säilyy)

Tänään viimeksi lumihangesta (johon auto oli hautautunut) pääseminen irti vaati edes takaisin leikkimistä, koska tuo luistonesto yksinkertaisesti päätti että alla oleva jää on syy estää kokonaan liikkuminen (ei siinä mitään vallia ollut mistä ei olisi päässyt yli, tuli helposti yli sen jälkeen kun sai sen huijattua liikkeelle). Eli kyllä siinä on näitä ongelmia edelleen.

Nelikoilla en ole kyllä yhdelläkään näillä normaali teillä jäänyt jumiin, eihän Model 3:n maavara edes riitä kunnolliseen lumessa etenemiseen.
 
Aina voi laittaa slip moden päälle jos tuntuu että luistaa.

Yep. Sitä joutui itseasiassa viime talvena käyttämään jatkuvasti, tänä talvena en ole kuin pari kertaa. Eli jotain on varmaankin muuttunut (vai kelit ainoastaan), mutta kyllä se edelleen paikallaan ollessa tahtoo jäädä omaan hölmöyteensä kiinni. Ei niinkään sen jälkeen kun on päässyt liikkeelle.

En edelleenkään ymmärrä miksei tämä "tekniikan ihmelapsi kameroineen" näe että on lunta ja automaattisesti laita slip-modea kun lähdetään lumesta.
 
Tänään viimeksi lumihangesta (johon auto oli hautautunut) pääseminen irti vaati edes takaisin leikkimistä, koska tuo luistonesto yksinkertaisesti päätti että alla oleva jää on syy estää kokonaan liikkuminen (ei siinä mitään vallia ollut mistä ei olisi päässyt yli, tuli helposti yli sen jälkeen kun sai sen huijattua liikkeelle). Eli kyllä siinä on näitä ongelmia edelleen.

Nelikoilla en ole kyllä yhdelläkään näillä normaali teillä jäänyt jumiin, eihän Model 3:n maavara edes riitä kunnolliseen lumessa etenemiseen.
Mitäs pirua. Itse painoin kunnon lumista läpi. Puskuri lumikolana siis. Ja tosiaan paikoiltaan pääsi kaikkialla kun vaan ajoi. Mitähän pirua. Oli sohjoa, jäätä ja kaikkea siltä väliltä.
 
Mitä työsuhdesähkäriä suosittelisitte seuraavilla spekseillä:
  • max 50k
  • Kerran viikossa työmatkaa 320km josta 90% motaria, muuten n. 10km/pvä
  • Kotona latausmahdollisuus ja lämmin talli
  • Työpaikalla muutama maksullinen laturi (0.15ekwh)
  • Pari lasta ja lastenistuimet pitää mahtua
Tuohon hintaluokkaan ei varmaan mahdu vielä yhtäkään autoa, jolla ton välin pääsisi lataamatta?
 
Uusimmissa softissa on myös snowmode eli automaattisesti jos alkaa luistamaan niin laskee tehot.

Tiedä sitten onko tuolla väliä.

 
Mitäs pirua. Itse painoin kunnon lumista läpi. Puskuri lumikolana siis. Ja tosiaan paikoiltaan pääsi kaikkialla kun vaan ajoi. Mitähän pirua. Oli sohjoa, jäätä ja kaikkea siltä väliltä.
Millais tässä 1200km reissussa tuo ilppi nyt sitten toimi kun kaikki sitä on parjannut että ongelmia on paljon uusissa M3/Y autoissa siihen liittyen? Lämpöä kuitenkin vissiin riitti ja tuulilasi pysyi auki?
 
Mitä työsuhdesähkäriä suosittelisitte seuraavilla spekseillä:
  • max 50k
  • Kerran viikossa työmatkaa 320km josta 90% motaria, muuten n. 10km/pvä
  • Kotona latausmahdollisuus ja lämmin talli
  • Työpaikalla muutama maksullinen laturi (0.15ekwh)
  • Pari lasta ja lastenistuimet pitää mahtua
Tuohon hintaluokkaan ei varmaan mahdu vielä yhtäkään autoa, jolla ton välin pääsisi lataamatta?
Miten olisi Mach-e takapotkunen 75kwh akulla? Sille on se 440km luvattu, no, kesällä. Tässä perjantaina ajelin jotakuinkin -2c pakkasessa ja keskikulutus oli 23kwh/100km awd 75kwh:lla (400km wltp) eli melkein sen 300km olisi päässyt esilämmitetyllä. Sitten taas jos on -15c niin nelikolla pääsee 200km. Tolla takavetossa voisi mennäkkin se 300km. Tossa 320km reitin varrellasi on varmasti pikalataus mahdollisuus?
 
Tuohon hintaluokkaan ei varmaan mahdu vielä yhtäkään autoa, jolla ton välin pääsisi lataamatta?
Noilla spekseillä Kia e-Niro on ihan toimiva. Siihen mahtuu yllättävän hyvin selkä menosuuntaan lastenistuimet ja vaikka ottaisi parhaan varustetason, niin hinta jää alle viidenkympin.

Mutta tuota 320km väliä ei kyllä koko vuotta sen kanssa pääse ilman välilatausta. Kesällä menee mutta talvella joutuu pienen latausstopin pitämään.
 
Millais tässä 1200km reissussa tuo ilppi nyt sitten toimi kun kaikki sitä on parjannut että ongelmia on paljon uusissa M3/Y autoissa siihen liittyen? Lämpöä kuitenkin vissiin riitti ja tuulilasi pysyi auki?
Juu lämpöä riitti, tuulilasi oli sula ja vain 100kmh+ ajaessa olisi voinut ohjata lisäilmaa tuulilasille jos olisi halunnut ettei pesuneste aluksi jätä pientä pintajäätä pariksi sekunniksi parissa paikassa. Säädöt automaatila -18c-21c lämmöt laitettu vaatetuksen mukaan. Toki, pakkastakin oli vain se -6c tms.
 
Mitä työsuhdesähkäriä suosittelisitte seuraavilla spekseillä:
  • max 50k
  • Kerran viikossa työmatkaa 320km josta 90% motaria, muuten n. 10km/pvä
  • Kotona latausmahdollisuus ja lämmin talli
  • Työpaikalla muutama maksullinen laturi (0.15ekwh)
  • Pari lasta ja lastenistuimet pitää mahtua
Tuohon hintaluokkaan ei varmaan mahdu vielä yhtäkään autoa, jolla ton välin pääsisi lataamatta?


Kiitos vastauksista. Kyseessä siis TKU-Helsinki motari, joten latauspaikkoja riittää. Toki se olisi aina parempi jos ei tarvitsisi pysähdellä/tai taistella työpaikalla piuhasta :D. Toinen rajoittava tekijä on tosiaan lapsien määrä, sekä se, että molemmat käyttävät vielä selkä-menosuuntaan -istuimia. Autossa pitäisi siis olla hyvin tilaa sisällä.

50k ei tarvitse sisältyä talvirenkaita, toimitusmaksuja tai latauspistettä.

Itsellä ollut mielessä seuraavia suht karvalakkeja: Skoda Enyaq, Polestar 2(mahtuuko lapset), Tesla M3 (mahtuuko lapset), Volvo xc40 sähkäri tai Ionic 5......
 
Kiitos vastauksista. Kyseessä siis TKU-Helsinki motari, joten latauspaikkoja riittää. Toki se olisi aina parempi jos ei tarvitsisi pysähdellä/tai taistella työpaikalla piuhasta :D. Toinen rajoittava tekijä on tosiaan lapsien määrä, sekä se, että molemmat käyttävät vielä selkä-menosuuntaan -istuimia. Autossa pitäisi siis olla hyvin tilaa sisällä.

50k ei tarvitse sisältyä talvirenkaita, toimitusmaksuja tai latauspistettä.

Itsellä ollut mielessä seuraavia suht karvalakkeja: Skoda Enyaq, Polestar 2(mahtuuko lapset), Tesla M3 (mahtuuko lapset), Volvo xc40 sähkäri tai Ionic 5......
Tuolla välillä latureita on itse asiassa on hyvinkin paskasti, varsinkin jos Turusta aamulla lähtee. Paluumatkalla Lohjalla ei ole järkeä pysähtyä, Salossa ABC piihovilla on yksi kämyinen piste, Paimion Nesteellä törkeän hintainen Ionity. K-supermarket Paimio on osoittanut ihan näppäräksi paikaksi ladata, jos on ollut kauppatarpeitakin. Vähän syrjässä. Ilmeisesti nyt ABC Tammisillalle on tullut laturit. Mut pointti vaan, että auton akun perusteella määräytyvä optimaalinen latauspiste voi osua aika nihkeään kohtaan. Vähintään 25 kWh/100 km kannattaa laskea kulutus, todellisuus lienee lähempänä 30 kWh/100 km. Kesällä vauhti tappaa akun, talvella kabiinin lämmitys. 100 km/h jos on valmis ajamaan ympäri vuoden, niin isoakkuisella ei pitäisi tulla ongelmaa kuin ihan kovimmilla pakkasilla.

e: Enyaq ja Ioniq 5 taitaa olla aikalailla isoimmat sisätiloiltaan. Ioniqissa parempi pikalataus, tosin talvella ilmeisesti jotain pientä säätöä. En ole varma miten Skodalla oli, taisi siinäkin talvilatauksessa hidastua vauhti.
 
Mitä muitten arvosteluista ymmärtänyt niin tuo P2 on kovin pieni/ahdas auto sisältä vaikka ulkoapäin näyttääkin isolta. Tuo XC40 vähän sama juttu. Ehkä noihin kaikkiin muihin lapsi perhe mahtuu hyvin :thumbsup:
M3:n takapenkin kyllä katsoisin tarkkaan. Ei niinkään ettei sinne mahtuisi istumaan vaan miten etupenkkien kulma asettuu yms. Ettei tule samaa kuin esim faijan mersussa jossa takana mahtuu istumaan mutta penkkiä pitää lastenpenkin kanssa vetää kivasti eteen kun keskellä selkänojan takaosaa on kohta mikä tulee taemmas.
 
M3:n takapenkin kyllä katsoisin tarkkaan. Ei niinkään ettei sinne mahtuisi istumaan vaan miten etupenkkien kulma asettuu yms. Ettei tule samaa kuin esim faijan mersussa jossa takana mahtuu istumaan mutta penkkiä pitää lastenpenkin kanssa vetää kivasti eteen kun keskellä selkänojan takaosaa on kohta mikä tulee taemmas.
Sitä ei sanottu että minkä kokoinen on hantin puolella istuva henkilö, jos lyhyemmän puoleinen niin sitten ei ole niin justiinsa :)
 
Tuo takapenkkien tila lastenistuimien kanssa on niin yksilöllistä riippuen lastenistuimesta (olettaen ettei kyse ole kaukalosta, jotka väistämättä on erittäin suuria), auton penkkien muodosta ja etupenkeillä istuvista henkilöistä. Itse koeajoin muutama vuosi sitten M3 ja lastenistuimet mahtui loistavasti taakse ja itselläkin oli hyvä ajoasento. Kuitenkaan en menisi heittämään, että 180 tai yli pitkä henkilö mahtuisi hyvin. Ehkä mahtuu tai sitten ei.

Aiemmassa S4:ssa esimerkiksi takana oli hyvin tilaa kun itse istui kuskinpenkillä ja lapsilla oli hyvin tilaa vaikka penkit oli mallia todella paksut sporttimallit. Pidempi kaveri istui koeajolla kuskin paikalle, niin takapenkin jalkatilassa oli 10cm väliä. :rofl: jos on 170-180 välille pitkä kuski, niin todennäköisesti useimmissa sähköautoissa on riittävästi tilaa lasten istuimien kanssa eli kannattaa vain kokeilla miten käy. Eihän se ole kuin kävellä (autoilla) lähimpään autokauppaan, missä on haussa olevien sähköautojen malleja myynnissä.
 
Tuolla välillä latureita on itse asiassa on hyvinkin paskasti, varsinkin jos Turusta aamulla lähtee. Paluumatkalla Lohjalla ei ole järkeä pysähtyä, Salossa ABC piihovilla on yksi kämyinen piste, Paimion Nesteellä törkeän hintainen Ionity.

Design Hillistä löytyy uusi Rechargen 4xCCS.
 
Design Hillistä löytyy uusi Rechargen 4xCCS.
Näköjään mennyt tämä ohi, ei ole tainnut kauaa olla auki, kun melkein olisin sen muuten huomannut C&D appissa. Tosin nyt kun katsoin, niin tuo 0,54 €/min hinnoittelu tekee kyllä tuossa sellaisen, että Miillä ei ole mitään asiaa latailla ellei ole absoluuttisen pakko. Mut tulevaisuutta ajatellen kyllä positiivista, että yksi järeätehoinen latauspiste lisää matkan varrelle.
 
Näköjään mennyt tämä ohi, ei ole tainnut kauaa olla auki, kun melkein olisin sen muuten huomannut C&D appissa. Tosin nyt kun katsoin, niin tuo 0,54 €/min hinnoittelu tekee kyllä tuossa sellaisen, että Miillä ei ole mitään asiaa latailla ellei ole absoluuttisen pakko. Mut tulevaisuutta ajatellen kyllä positiivista, että yksi järeätehoinen latauspiste lisää matkan varrelle.
Juu on toki kallista puuhaa Miillä. Rechargekin toki tiedostaa että moni asiakas toivoo kWh-hintaa ja heilläkin on varmaan halu siirtyä siihen ainakin Kempowerin latureilla. Lahnajärvi on myös ihan potentiaalinen latauspaikka tuolla välillä.
 
Hitaasti lataavilla autoilla olisi kyllä kiva optio jos pystyisi valitsemaan kWh -hinnan edes silloin, kun laturille ei ole jonoa. Sehän ei olisi keltään pois*. Ymmärrän että jos laturille on käyttäjiä jonoksi asti niin minuuttihinta on ihan perusteltu.

* siis että nekin jotka hinnan takia menisivät muuten toiselle laturille voisivat muulloin kuin ruuhka-aikoina käyttää laturia.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Mitä muitten arvosteluista ymmärtänyt niin tuo P2 on kovin pieni/ahdas auto sisältä vaikka ulkoapäin näyttääkin isolta. Tuo XC40 vähän sama juttu. Ehkä noihin kaikkiin muihin lapsi perhe mahtuu hyvin :thumbsup:

P2: ssa on kuitenkin vähän enemmän takapenkkitilaa kuin XC40, Teknari antaa sille takapenkin ja etupenkin selkänojaetäisyydeksi 61-97cm kun XC40:ssä se on 59-95. Esm. Enyaq joka alkaa oikeasti olla aika iso, toi on 65-100. Polestar tuntuu tavallaan ahtaammalta kuin se on, kun ikkunalinja on nostettu niin ylös. Sehän on kuitenkin vähän isompi auto kuin XC40 samasta pohjalevystä huolimatta, akseliväli +4cm ja pituus +18cm. Molemmissa on myös se "kardaanitunneli", joka sössii sen keskimmäisen penkin. Sinänsä yllättävää, että takapenkistä kattoon -eroa XC40 ja Pole on vain 2 senttiä XC:n hyväksi, ja Polen penkki on sentin korkeammalla lattiasta kuin XC:n.

Polestar muistuttaa mun mielestä sisätilojen suhteen vähän kolmosbemaria, molemmissa on vähän sellainen klaustrofobinen tunnelma mitä pelkät sisämitat ei oikein kuitenkaan heijasta.

Pahin ongelmahan noissa molemmissa on se hillitön sähkön hörppiminen, jos rangea haluaa tuossa kokoluokassa niin se on sitten kolmostesla.
 
P2: ssa on kuitenkin vähän enemmän takapenkkitilaa kuin XC40, Teknari antaa sille takapenkin ja etupenkin selkänojaetäisyydeksi 61-97cm kun XC40:ssä se on 59-95. Esm. Enyaq joka alkaa oikeasti olla aika iso, toi on 65-100. Polestar tuntuu tavallaan ahtaammalta kuin se on, kun ikkunalinja on nostettu niin ylös. Sehän on kuitenkin vähän isompi auto kuin XC40 samasta pohjalevystä huolimatta, akseliväli +4cm ja pituus +18cm. Molemmissa on myös se "kardaanitunneli", joka sössii sen keskimmäisen penkin. Sinänsä yllättävää, että takapenkistä kattoon -eroa XC40 ja Pole on vain 2 senttiä XC:n hyväksi, ja Polen penkki on sentin korkeammalla lattiasta kuin XC:n.

Pahin ongelmahan noissa molemmissa on se hillitön sähkön hörppiminen, jos rangea haluaa tuossa kokoluokassa niin se on sitten kolmostesla.
Noinhan se taitaa olla. Onneksi tätä nykyä tuota hillitöntä sähkön hörppäämistä antaa anteeksi hyvä latausnopeus talvella, yksi parhaimpia autoja siinä hommassa :thumbsup:
Toi on ihan käsittämätöntä että näissä molemmissa autoissa on tuo kardaanitunneli, plugarissa sen vielä ymmärsi muttei mitenkään sähköautossa :thumbsdown::thumbsdown:
 
Hitaasti lataavilla autoilla olisi kyllä kiva optio jos pystyisi valitsemaan kWh -hinnan edes silloin, kun laturille ei ole jonoa. Sehän ei olisi keltään pois*. Ymmärrän että jos laturille on käyttäjiä jonoksi asti niin minuuttihinta on ihan perusteltu.

* siis että nekin jotka hinnan takia menisivät muuten toiselle laturille voisivat muulloin kuin ruuhka-aikoina käyttää laturia.
Minuuttihinta on käsittääkseni usein lainsäädännön pakottama asia. kWh-hinnan laskuttaminen vaatii jonkun virallisen leiman sähkömittaukseen siinä missä minuuttihinnan laskutus ei vaadi mitään -> jos laturin valmistajalla ei moista leimaa ole valmiina, niin kWh-perusteinen laskutus on laitonta.
 
Juu on toki kallista puuhaa Miillä. Rechargekin toki tiedostaa että moni asiakas toivoo kWh-hintaa ja heilläkin on varmaan halu siirtyä siihen ainakin Kempowerin latureilla. Lahnajärvi on myös ihan potentiaalinen latauspaikka tuolla välillä.
Lahnis on vähän väliinputoaja ainakin miin kanssa. Reikä päässä jos kesällä vetää, niin just saattaa saada akun tarpeeksi tyhjäksi, mutta huomattavasti parempi ajaa Lohjalle saakka. Toki Lahniksella ei ruuhkaa ole, Lohjan ABC:lla helposti ainakin halvempi CSS on käytössä. Turkuun päin Lahnis on ihan liian aikaisin. Mut tietysti jollain 50 kWh akulla voi olla, että Lahnis osuisi paluussa sopivaan etäisyyteen, jos ei pääse päivän aikana lataamaan.

e: Näin pikkupakkasilla ja syksyn huonoilla keleillä ajelin monesti Lohjan CM:ään lämpimään sisätilaan vaikka tekee melkoisen mutkan. Ei yhtään haitannut se k-latauksen -50% hinnoittelukaan viime vuonna.
 
Toi on ihan käsittämätöntä että näissä molemmissa autoissa on tuo kardaanitunneli, plugarissa sen vielä ymmärsi muttei mitenkään sähköautossa :thumbsdown::thumbsdown:

Nyt kun oon ihan tosissaan noita sähköautoja koeajellut ja vertaillut niin tiettyjä juttuja Teslassa on kyllä alkanut ihailemaan ihan eri tavalla, ne on kuitenkin aika lailla normaalin sedankoriin tehtyjä autoja, joissa se pohjalla oleva akku ei korota autoa miksikään "crossoveriksi". Eikä mitään hölmöilyjä (no ok, volvo/polessa se johtuu siitä ettei alusta ole sähkö-exclusive) minkään kardaanitunneleiden tai tavaratilojen kanssa. Kulutus on ihan omassa sfäärissään, painot on saatu pidettyä kontrollissa, suorituskyky on älytön tykki ja alustakin on siinä kuosissa kuin premium-sedanissa pitää olla.

Harmi että mulle noi ElonMuskin älyttömyydet kuten kaiken survominen keskusnäyttöön, autopilotin "joojoo, nää ajaa itseään ihan kohta, jos mulla ei ole liian kiire ampua raketteja tai porata tunneleita tai keksiä humanoidirobotteja" -hölmöilyt, mittariston puute, kiinnijäätyvät ovenkahvat sun muut on kyllä showstopper. Enkä pidä siitä äijästäkään yhtään, vaikka tiettyä respectiä annankin tuollaiselle luovalle hulluudelle. Ja kolmosteslan ulkonäkö, no, pahempiakin on nähty, mutta eihän se kovin kummoinen ole.
 
Minuuttihinta on käsittääkseni usein lainsäädännön pakottama asia. kWh-hinnan laskuttaminen vaatii jonkun virallisen leiman sähkömittaukseen siinä missä minuuttihinnan laskutus ei vaadi mitään -> jos laturin valmistajalla ei moista leimaa ole valmiina, niin kWh-perusteinen laskutus on laitonta.
Näköjään tosiaan ajan mittaus ei kuulu mittauslaitedirektiivin eikä siten myöskään mittauslaitelain piiriin.
 
Minuuttihinta on käsittääkseni usein lainsäädännön pakottama asia. kWh-hinnan laskuttaminen vaatii jonkun virallisen leiman sähkömittaukseen siinä missä minuuttihinnan laskutus ei vaadi mitään -> jos laturin valmistajalla ei moista leimaa ole valmiina, niin kWh-perusteinen laskutus on laitonta.
Tällä voi selittää aikaveloituksen vanhoilla latureilla, mutta jos uudelle laturille tulee vielä aikaveloitus niin kyse on valinnasta. Sinänsä tuo vaatimus mittauksesta DC-puolelta on kyllä älyton eikä oikein kenenkään edun mukainen.
 
Sinänsä tuo vaatimus mittauksesta DC-puolelta on kyllä älyton eikä oikein kenenkään edun mukainen.
Jos mitattu suure on laskutusperuste, niin ideahan on tietenkin se että et voi kusettaa asiakasta ruuvaamalla mittarin näyttävän vaikka 20% extraa. Eli kyllä minä sanoisin että se on sinänsä asiakkaan edun mukaista.

Sitä en ihan ymmärrä, miksi joku valmistaisi yli kymppitonnin latauslaitetta (käytännössä kaikki DC-laturit), jossa ei olisi mittauslaitedirektiivin mukaista mittaria.

Ja Ionityn asematkin on kWh-mittauksella muissa* EU-maissa, joissa kuitenkin on sama mittauslaitedirektiivi kuin täällä.

* pl Ranska, jossa myös minuuttihinnalla kuten Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 239
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom