Yleistä keskustelua sähköautoista

sisätilat id buzz
 

Liitteet

  • id-buzz_1.jpeg
    id-buzz_1.jpeg
    201,8 KB · Luettu: 340
Sen verran vielä farkku asiaan niin olihan tolta Peugeotilta tulossa sellaisia, malli taisi olla e-308.
 
Selvästi lyhyempi kuin Model S tuo perusteella mutta superlyhyt nokka tarkoittanee hyviä sisätiloja. Osaako joku ID4 omistaja kommentoida tuota leveyttä Buzzin sisältä, onko levempi kuin ID4?
Muistaakseni Buzzeja piti tulla kahta eri pituutta ja akseliväliä, eli lyhyempi noin 4,7 m ja 3 m(?) ja pidempi noin 5 m ja 3,3 m.

Nähdäkseni Björn spottasi lyhyemmän. Voipi olla, että maaliskuun alussa tulee alkuun vain lyhyttä mallia. En usko lyhyeen mahtuvan isointa akkua, eli se 111 kWh tulisi vain pidempään versioon, jolla sitten WLTP olisi noin 550 km.
 
Sen verran vielä farkku asiaan niin olihan tolta Peugeotilta tulossa sellaisia, malli taisi olla e-308.

Kyllä, kesällä 2023 tulee viistoperä ja SW-farmarimalli e-308:sta. Akun nettokapasiteetti 50kWh ja kulutukseksi luvataan normaaliajossa jopa niin alhaisia lukemia kuin 12,5 kWh/100km, osasyynä ainakin Peugeotin itse kehittämä uusi sähkömoottori. Se ois silloin ~400km range, vähän naftiksi jää silti ajateltuna sitä mille kohderyhmälle farkut yleensä on..
 
Noniin... Nyt nähdään sähköautojen paskuus... Helsinki-Joensuu Tesla Model 3 Performancella neljän hengen ja tavaroiden kanssa loskassa ja sateessa. Vinkkejä otetaan vastaan. Better route plannerillä jo plottasin reitin mutta tuo taas ei löydä esim Prismojen ja muiden latauspisteitä mikä aiheuttaa lievää ongelmaa. Ja miten esim nuo Mäkkäreiden pikalaturit. Pitääkö rekisteröityä vai miten?

Niin ja joo... onko kenelläkään ideaa miten ratkoa ihana asia mikä ilmeni ensimmäistä kertaa eilen loskasateessa ja roiskeessa. Huutelee että näkyvyys tutkilla liian huono. Anturit puhtaat ellei vettä lasketa. Cruise kytkeentyi pois eikä suostu enää aktivoitumaan kuin pysähtymisen ja auton ns sammutuksen jälkeen ja silloinkin tovin kuluttua taas pois päältä. Varsin vittumainen kun normi cruise katoaa myös.
 
Noniin... Nyt nähdään sähköautojen paskuus... Helsinki-Joensuu Tesla Model 3 Performancella neljän hengen ja tavaroiden kanssa loskassa ja sateessa. Vinkkejä otetaan vastaan. Better route plannerillä jo plottasin reitin mutta tuo taas ei löydä esim Prismojen ja muiden latauspisteitä mikä aiheuttaa lievää ongelmaa. Ja miten esim nuo Mäkkäreiden pikalaturit. Pitääkö rekisteröityä vai miten?

Niin ja joo... onko kenelläkään ideaa miten ratkoa ihana asia mikä ilmeni ensimmäistä kertaa eilen loskasateessa ja roiskeessa. Huutelee että näkyvyys tutkilla liian huono. Anturit puhtaat ellei vettä lasketa. Cruise kytkeentyi pois eikä suostu enää aktivoitumaan kuin pysähtymisen ja auton ns sammutuksen jälkeen ja silloinkin tovin kuluttua taas pois päältä. Varsin vittumainen kun normi cruise katoaa myös.

Meinasiko akku loppua vai mikä paskuus tuossa oli? Mäkkäreiden pikalaturit taitanee toimia C&D verkostoon, eli samalla lätkällä pitäis toimia kun noi Prismojen pihoilla olevat laturitkin.
 
Meinasiko akku loppua vai mikä paskuus tuossa oli? Mäkkäreiden pikalaturit taitanee toimia C&D verkostoon, eli samalla lätkällä pitäis toimia kun noi Prismojen pihoilla olevat laturitkin.
Piti sanoa että reissu tulee tapahtumaan tänään :D. Eli nähdään onko kuinka helppo tai hankala. Ja en tosiaan tiedä yhtään ja prismoissa on ollut aina abc lataus itsellä käytössä Helsingissä.
 
Niin ja joo... onko kenelläkään ideaa miten ratkoa ihana asia mikä ilmeni ensimmäistä kertaa eilen loskasateessa ja roiskeessa. Huutelee että näkyvyys tutkilla liian huono. Anturit puhtaat ellei vettä lasketa. Cruise kytkeentyi pois eikä suostu enää aktivoitumaan kuin pysähtymisen ja auton ns sammutuksen jälkeen ja silloinkin tovin kuluttua taas pois päältä. Varsin vittumainen kun normi cruise katoaa myös.

Et mitenkään, tuo on Teslan ominaisuus (eikä niitä turhia varoituksia valitettavasti saa pois näytöstä mitenkään muuten kuin oppimalla olemaan ajattelematta et aivan sama mitä siellä ruudulla vilkkuu).

Better Route Planner näyttää kadottaneen mullakin kaikki mahdolliset laturit jostain syystä, mikä lie. Kokeile jotain toista softaa ;)
 
Noniin... Nyt nähdään sähköautojen paskuus... Helsinki-Joensuu Tesla Model 3 Performancella neljän hengen ja tavaroiden kanssa loskassa ja sateessa. Vinkkejä otetaan vastaan. Better route plannerillä jo plottasin reitin mutta tuo taas ei löydä esim Prismojen ja muiden latauspisteitä mikä aiheuttaa lievää ongelmaa. Ja miten esim nuo Mäkkäreiden pikalaturit. Pitääkö rekisteröityä vai miten?

Niin ja joo... onko kenelläkään ideaa miten ratkoa ihana asia mikä ilmeni ensimmäistä kertaa eilen loskasateessa ja roiskeessa. Huutelee että näkyvyys tutkilla liian huono. Anturit puhtaat ellei vettä lasketa. Cruise kytkeentyi pois eikä suostu enää aktivoitumaan kuin pysähtymisen ja auton ns sammutuksen jälkeen ja silloinkin tovin kuluttua taas pois päältä. Varsin vittumainen kun normi cruise katoaa myös.
6 tien kautta jos tulet (itse tykkään ajaa tuota kautta, tosin polttiksella), niin abrb:n mukaan riittää yksi n.25min lataus Lappeenrannan superchargerilla.
Joensuusta löytyy sitten kaikki muut "perinteiset" laturit pois lukien ilmainen Lidlin laturi.
Edit. Joensuussa on ainakin hyvin tilaa noilla Prismojen, mäkkärien yms. pihoilla olevilla laturieilla, harvoin näkee edes yhtä lataajaa...
 
Viimeksi muokattu:
Meinasiko akku loppua vai mikä paskuus tuossa oli? Mäkkäreiden pikalaturit taitanee toimia C&D verkostoon, eli samalla lätkällä pitäis toimia kun noi Prismojen pihoilla olevat laturitkin.

Prismojen pihoille tulevat uudet laturit ovat ABC-latausta. Vanhemmat taas voivat olla oikeastaan minkä tahansa operaattorin. Mäkkäreillä on Rechargen laturit, joissa toimii esimerkiksi C&D.
 
Piti sanoa että reissu tulee tapahtumaan tänään :D. Eli nähdään onko kuinka helppo tai hankala. Ja en tosiaan tiedä yhtään ja prismoissa on ollut aina abc lataus itsellä käytössä Helsingissä.

Ainiin kun siellä etelän mailla on ne ABC laturit. Täällä Sawossa ei niitä ole vielä näkynyt. Mikkelissä olen ainakin ladannut mäkkärissä C&D lätkällä, sen kautta ajaisin muutenkin tuon reitin. Aikalailla puolessa välissä, jos et hurjastele hirveitä ja täydellä akulla lähdet niin senhän pitäis riittää ihan hyvin ”yhden pysähdyksen taktiikalla”? Siinä on vieressä myös useampi muu laturi kaupan pihalla jos tuo mäkkärin laturi sattuu olemaan varattu.
 
Ainiin kun siellä etelän mailla on ne ABC laturit. Täällä Sawossa ei niitä ole vielä näkynyt. Mikkelissä olen ainakin ladannut mäkkärissä C&D lätkällä, sen kautta ajaisin muutenkin tuon reitin. Aikalailla puolessa välissä, jos et hurjastele hirveitä ja täydellä akulla lähdet niin senhän pitäis riittää ihan hyvin ”yhden pysähdyksen taktiikalla”? Siinä on vieressä myös useampi muu laturi kaupan pihalla jos tuo mäkkärin laturi sattuu olemaan varattu.
Yhdellä PITÄISI päästä mutta isompi ongelma on tuo ettei rehellisesti tiedä miten tuolla Joensuun päässä lataa ja millä. Katsoin että tuo Mäkkärin lataus olisi ainakin universaali ja helppo. Netistä katsoin että pitäisi txt lataus/app lataus ilman tägiä tms mutta mikä on totuus?

@burmanm onko suositella toista ohjelmaa. Tosiaan ei täällä etelässä ole ollut ongelmaa ajaa Prismaan tms ja ainoa missä on tarvinnut tähän mennessä muualla ladata on Jumbon parkkihallin jollain randomilla.
 
Yhdellä PITÄISI päästä mutta isompi ongelma on tuo ettei rehellisesti tiedä miten tuolla Joensuun päässä lataa ja millä. Katsoin että tuo Mäkkärin lataus olisi ainakin universaali ja helppo. Netistä katsoin että pitäisi txt lataus/app lataus ilman tägiä tms mutta mikä on totuus?
Jos "pelottaa" niin varmin lienee Joensuun päässä K-lataus Pilkon citymarketilla?
 
Jos "pelottaa" niin varmin lienee Joensuun päässä K-lataus Pilkon citymarketilla?
Ei pelotus sinällään mutta pitää vaan tietää miten päästä takaisinkin aka missä ladata täyteen kun ei ole optiota ladata perillä olevalla mökillä.
 
@burmanm onko suositella toista ohjelmaa. Tosiaan ei täällä etelässä ole ollut ongelmaa ajaa Prismaan tms ja ainoa missä on tarvinnut tähän mennessä muualla ladata on Jumbon parkkihallin jollain randomilla.

Latauskartta.fi on aika toimiva näyttämään Suomessa noita latauspisteistä, sieltä olen itse noilla syrjäseuduilla kurkkinut missä on latureita saatavilla (filtteröi oman makunsa mukaan vaan mitä haluaa näkyville).
 
Ei pelotus sinällään mutta pitää vaan tietää miten päästä takaisinkin aka missä ladata täyteen kun ei ole optiota ladata perillä olevalla mökillä.
Toivottavasti mökki ei ole Joensuusta pohjoisen suuntaan, on nimittäin todella heikko latauverkosto jos lähdet esim.Kolin suuntaan.
 
Yhdellä PITÄISI päästä mutta isompi ongelma on tuo ettei rehellisesti tiedä miten tuolla Joensuun päässä lataa ja millä. Katsoin että tuo Mäkkärin lataus olisi ainakin universaali ja helppo. Netistä katsoin että pitäisi txt lataus/app lataus ilman tägiä tms mutta mikä on totuus?

Joensuulaisena Model 3LR-kuskina voin kertoa että ei ongelmaa saada sähköä.

Lataukset Joensuussa:

1) 300KW Mäkkärin HPC. Esim Fortumin charge & drive -APP tai tagi.
2) 50KW K-Lataus Pilkon citymarket. K-Lataus -APP
3) 50KW Motonet. Motosaldo, voi ladata motomaatista. (halvin, 10c /kwh)
4) 50KW Prisma. Esim Fortumin charge & drive -APP tai tagi.
5) 50KW Toriparkki. Esim Fortumin charge & drive -APP tai tagi.

Ajoin -25c pakkasilla tuon 6-tie reitin lappeenrannan superin kautta ja hyvin riitti. Tällä viikolla ajoin 5-tien kautta ja Heinolan ABC:lla ladaten menee just just, suosittelen kuitenkin lataustaukoa mieluummin Mikkelissä. Eikun matkaan. :thumbsup:
 
Tuli käytyä koeajamassa tänään Cupra Born Max. Kulutus näytti omalla Herttoniemi-Söderkulla-Herttoniemi lenkille olevan n. 20kWh/100km ja myyjän mukaan tuota samaa ollut koko ajan siitä saakka kun auto on liikkeeseen tullut. Nykyiseen MK7 Golffiin verrattuna tuo oli aavistuksen hiljaisempi ja vakaampi ajettava, toki riippunee varmaan rengastuksestakin ja onhan tuo painavampikin. Regenille en löytänyt mistään säätöä, oli tuollaisenaankin ihan toimiva, mutta välillä olisi voinut olla hiukan kevyempikin.
Mitä taas hallintalaitteisiin tulee, niin on nuo hipaisukytkimet vaan aivan jostain, perinteiset vievät 100-0, saa noita nyt käytettyä mutta jollei tehnyt oikeasti jotain pyyhkäisyä, niin vakkarikin plussasta painamalla otti nopeudesta -10 pois, kaipa noihinkin tottuisi kun pidempään käyttää, mutta silti ottaisin mielummin perinteiset napit. Peruuttaessa myös tuli mieleen kuinka kätevä tuo volkkarin logon alle piilotettu kamera on (en tosin huomannut katsoa onko tuossa joku manuaalinen pesuri millä saisi puhtaaksi), tuolla loskassa kamerasta nähnyt mitään tuon lenkin jälkeen.
Jos nyt tilaisi niin tuon Maxin toimitusaika menisi jonnekkin heinäkuun lopulle, perusmallin ilman Pilot-L pakettia saisi ilmeisesti paljonkin nopeammin. Ja ilmeisesti keväällä pitäisi tulla hinnastoa isommalla akulla varustetusta mallista, jonka toimitukset varmaan alkavat sitten -23.
 
Kellään BMW i4 ennakotilaus sisällä? Mitään tietoa toimitusajoista? Jotain huhua kuulin että yli vuosi menis.
 
Ensikokemuksia matka-ajosta Teslalla. Model 3 repii ihan törkeällä kulutuksella kun kuorma kasvaa ja ajaa maantietä. Normi raskaan kaasujalan keskikulutus PK-seudulla pyöriessä 200 mikä onkaan, nyt 230+, oli jopa 260. Keli - 3c, tuulta ja lunta. Ja tottakai eilen tosiaan cruise sanoi etten suostu toimimaan tässä kelissä.
 
Kellään BMW i4 ennakotilaus sisällä? Mitään tietoa toimitusajoista? Jotain huhua kuulin että yli vuosi menis.
Myyjä sanoi jo viime vuoden puolella ihan suoraan, ettei usko että ainakaan M50:tä ehtisi saamaan ennen 2023, jos laittaa tilauksen sisään ja 40:llä tilanne ei ollut muistaakseni paljoa parempi. :beye:
 
Oho, kulutus kasvaa huonossa kelissä ja isolla kuormalla. En ole yllättynyt. Tuskin on Teslan tai edes sähköautojen vika?
 
Neljä henkeä tänää , 2 aikuista ja kaksi lasta. Tavaraa auto täynnä. 19” nastarenkaat. Model S 100D 2018 > maantie ajoa Kuusamo Iislami > nopeudet +3 rajoituksen päälle -8 pakkasta, tie jäinen kajaaniin asti. Kulutus noin 230wh/km tuolla välillä. Kabiini automaatti lämmöt 19.5 astetta.

Cruisella 100% ajo.
 
Ensikokemuksia matka-ajosta Teslalla. Model 3 repii ihan törkeällä kulutuksella kun kuorma kasvaa ja ajaa maantietä. Normi raskaan kaasujalan keskikulutus PK-seudulla pyöriessä 200 mikä onkaan, nyt 230+, oli jopa 260. Keli - 3c, tuulta ja lunta. Ja tottakai eilen tosiaan cruise sanoi etten suostu toimimaan tässä kelissä.

Vastatuuli vaikuttaa paljo. Kuorma ei niinkään ku vauhtiin on päästy.

Tiepinta> Loska pahin, jne..

230wh/km aika normi talvella 100km/h alueella , etenkin jos ajaa vähänkää yli rajoituksen. (50km energy näytöllä itellä valittuna)

5km/h vaikuttaa jo paljon kulutukseen.

yli 100 000k ajettu ny sähköllä 1v ja 10kk aikana.
siihen pohjaan omat kokemukset.

96 tuhatta 85D ja nyt 100D 4000+km.
 
Vastatuuli vaikuttaa paljo. Kuorma ei niinkään ku vauhtiin on päästy.
Hitailla nopeuksilla toki kuormakin vaikuttaa. Oikein hitaasti ajaessa 10% lisäys kuormassa lisää 10% liikkumiseen tarvittavaa energiaa, koska vierintävastus kasvaa. Maantienopeuksilla sitten ilmanvastus vie voiton energiankulutuksessa.
 
Voisi elätellä toivoa että hinta olisi ID4 tasoa tai ei ainakaan paljoa yli. Todennäköisesti turha toivo.

Tuulilasin jutussa viime kesänä oli Buzz 40k€ pienillä akulla (60) ja 60k€ isolla akulla (100). Eli käytännössä tullee olemaan samat hinnat kuin ID4.
 
Oho, kulutus kasvaa huonossa kelissä ja isolla kuormalla. En ole yllättynyt. Tuskin on Teslan tai edes sähköautojen vika?
Jokin bitti vinossa tai akku liian kylmä. Latasin superchargerilla akun ja putosi kulutus sinne 160wh/km. Ja luonnollisesti ilman cruisea kiroillen. Tuli ajettua ekaa kertaa auto 5% rajalle. Varoitus tuli laturille peruuttaessa.
 
Ensikokemuksia matka-ajosta Teslalla. Model 3 repii ihan törkeällä kulutuksella kun kuorma kasvaa ja ajaa maantietä. Normi raskaan kaasujalan keskikulutus PK-seudulla pyöriessä 200 mikä onkaan, nyt 230+, oli jopa 260. Keli - 3c, tuulta ja lunta. Ja tottakai eilen tosiaan cruise sanoi etten suostu toimimaan tässä kelissä.
Akun lämmitys se syö. Sitä on toki optimoitu kun nyt tullut näitä päivityksiä korjaamaan ILPia.
Mutta ei tuo mitenkään erikoinen kulutus ole, ihan normaalia ottaen huomioon kelit.
 
Näyttääkö nuo autot suoraan kulutuksen Wh/km, kun noita lukemia tänne tippuu? Tuntuisi järkevämmältä seurata kWh/100km. Harvemmin polttiksissakaan mainintana kulutuksesta esim. 62ml/km. Voihan nuo helposti päässään veivata, mutta varmaan monelle aiheuttaa hämmennystä. Akkujen kootkin usein kuitenkin kWh, joten loogista olisi kulutuksiakin aina seurailla kWh/100km...
 
Hitailla nopeuksilla toki kuormakin vaikuttaa. Oikein hitaasti ajaessa 10% lisäys kuormassa lisää 10% liikkumiseen tarvittavaa energiaa, koska vierintävastus kasvaa. Maantienopeuksilla sitten ilmanvastus vie voiton energiankulutuksessa.
Yep, totta.
 
Näyttääkö nuo autot suoraan kulutuksen Wh/km, kun noita lukemia tänne tippuu? Tuntuisi järkevämmältä seurata kWh/100km. Harvemmin polttiksissakaan mainintana kulutuksesta esim. 62ml/km. Voihan nuo helposti päässään veivata, mutta varmaan monelle aiheuttaa hämmennystä. Akkujen kootkin usein kuitenkin kWh, joten loogista olisi kulutuksiakin aina seurailla kWh/100km...
Tesla syöttää tosiaan wh/km. Itselle nyt kohtuu sama mikä yksikkö kunhan on vertailukelpoinen ajolerrasta toiseen. Takuulla parempia metodejakin toki olisi.
 
Onneksi tuo wh/km -> kwh/100km muunnos on helppo.
230wh/km = 23,0kwh/100km
196wh/km = 19,6kwh/100km

Eli siirtää vaan pilkkua yhdellä pykälällä. Korjatkaa matikkaa paremmin osaavat jos olen koko elämäni laskenut tuon väärin.

Vielä sekavampi on tuo mpg -> L/100km muunnos, kun pitää ottaa huomioon muuntaako jenkkilän gallonista vai brittien gallonista, ne kun ei oo samat.
 
Olisko kuitenkin parempi käyttää vakiintunutta kerrointa
Joo, luettavuuden kannalta olisi tietysti parasta jos aina kaikissa yhteyksissä käytettäisiin SI-standarin mukaista sievennetyintä muotoa, kuten tuossa olin käyttänytkin. Valitettavasti esimerkiksi polttisten yhteydessä on vakiintunut järjettömiä kertoimia kuten joku 100 km. 65l / Mm olisi paljon helpompi kuin 6,5l / 100 km.

Jos haluat ottaa edellisen viestini vakavasti, niin pointti oli ehkä se, että jos polttisten kanssa on vakiintunut pöljiä käytäntöjä, niin miksi ne pitäisi siirtää sellaisenaan sähköautoihin kun yksiköt muuttuu joka tapauksessa.

SI -standardissahan on se hyvä puoli, että vaikka vakiintunut käytäntö olisi ilmoittaa kulutus muodossa 0,065 mm², niin olisi silti helppo ymmärtää että 10 kilometrille kuluu 0,65 litraa, 100 kilometrille 6,5 litraa ja 1000 kilometrille 65 litraa.

Briteillä on vähän vaikeampaa, kun 43,5 UK MPG = 0.0001008 "²
 
Tarkoittaa. Voisi ajatella että kun ajelee autolla jos käytetyn polttoaineen laittaisi putkeen ja putken venyttäisi koko matkan pituiseksi, niin putken poikkipinta-ala olisi tuo 0,065 neliömillimetriä. Eli auto tavallaan syö tuota 0,065 neliömillimetrin polttoainetankoa kulkiessaan. Toki tangon paksuus sitten vaihtelee kulutuksen mukaan, tuo 0,065 mm² on vaan keskiarvo. Ja esim. moottorijarrutuksessa tanko katkeaa siksi aikaa.

^Eikös SI-järjestelmän mukaisin tapa olisi ilmoittaa J/m niin voisi kätevästi verrata eri käyttövoimiakin? ;)
Joo olishan se kätevää, polttoainettakin voitaisiin myydä MJ-hinnalla (vaikka Dieseliä 5 snt / MJ)

Silleen ärsyttävää kun energianmäärässä käytetään usein tuota vammaista johdannaisyksikköä, tuntia, joka siis on 3600 sekuntia. Muinaista kirkkoa saa syyttää siitäkin että se ei ole esim. 10000 sekuntia, jolloin muunnokset J ja kWh välillä menisi myös vain pilkkua siirtelemällä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, luettavuuden kannalta olisi tietysti parasta jos aina kaikissa yhteyksissä käytettäisiin SI-standarin mukaista sievennetyintä muotoa, kuten tuossa olin käyttänytkin. Valitettavasti esimerkiksi polttisten yhteydessä on vakiintunut järjettömiä kertoimia kuten joku 100 km. 65l / Mm olisi paljon helpompi kuin 6,5l / 100 km.

Jos haluat ottaa edellisen viestini vakavasti, niin pointti oli ehkä se, että jos polttisten kanssa on vakiintunut pöljiä käytäntöjä, niin miksi ne pitäisi siirtää sellaisenaan sähköautoihin kun yksiköt muuttuu joka tapauksessa.

SI -standardissahan on se hyvä puoli, että vaikka vakiintunut käytäntö olisi ilmoittaa kulutus muodossa 0,065 mm², niin olisi silti helppo ymmärtää että 10 kilometrille kuluu 0,65 litraa, 100 kilometrille 6,5 litraa ja 1000 kilometrille 65 litraa.

Briteillä on vähän vaikeampaa, kun 43,5 UK MPG = 0.0001008 "²

No, sama se miten olisi, kunhan joku käytänto vakiintuisi. Jos nyt monet autot näyttää Wh/km ja sitten kuitenkin näkyy noita kWh/100km myös siellä täällä. Wateista nyt harvemmin muutenkaan puhutaan, joten omasta mielestä jälkimmäinen saisi jäädä. Pinta-alan mukaan ilmoittaminen menee kyllä iteltä jo ohi.?
 
Joo kWh / Mm olisi varmasti oikein hyvä yksikkö (ja siis käytännössä sama kuin Wh/km), kun kerran sähköä yleensä myydään kilowattitunteina. Sitä numeron sata änkemistä väkisin sinne jakajaan en ihan ymmärrä. Ainoa hyöty(?) on, että polttisautoilijatkin käyttää sitä kulutuksesta puhuessaan vaikka eivät sitten kuitenkaan puhukaan energiamääristä. Vähän kuin nopeusrajoitus olisi 500 km / 10h.

Mutta ei tämä tietysti mikään uutinen ole, että ihmiset yrittää jostain syystä tehdä asioista tarpeettoman vaikeita.
 
Pinta-alan mukaan ilmoittaminen menee kyllä iteltä jo ohi.?
Saivarteluahan tuo onkin. Yhtä hyvin joku voisi nähdä niin, että mm² tarkoittaa kuutiometriä (eli m*m²)

Ylipäätään kun sähköautojen kohdalla aletaan päästä irti hevosvoimista ja kulutuksia ei ilmoiteta hevosvoimatunteina sadalle kilomterille, hph/100km, niin samalla voitaisiin supistaa 100 km pois ja käyttää yksikkänä Wh/km. Toisaalta toimintamatkan ja lataustarpeen arvionti on helpompaa, kun yksikkönä on kWh/100km, kun ollaan samassa kertaluokassa akun kapasiteettien ja toimintamatkan kanssa.

Äänestän vakiinnutettavaksi yksiköksi kWh/100km.
 
Toisaalta toimintamatkan ja lataustarpeen arvionti on helpompaa, kun yksikkönä on kWh/100km, kun ollaan samassa kertaluokassa akun kapasiteettien ja toimintamatkan kanssa.

Äänestän vakiinnutettavaksi yksiköksi kWh/100km.
Ennakoin itse sitä että toimintamatka kasvaa siitä 100 kilometristä megametriin*, ja siksi ehdotin samoilla perusteilla kWh/Mm yksikköä.

Minusta jos jotain pitää vakiinnuttaa, niin olisi kohteliasta katsoa tulevaisuuteen eikä vain menneeseen.

*Monilla autoillahan tuo 316km raja, että kumpaa ollaan lähempenä, onkin jo ylittynyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 315
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom