Jep, määrä laskenut kokoajan. 2016 löysin jutun, että oli laskenut jo alle 60 000:een vuodessa. Korona-aika on varmasti rokottanut myös paljon.
Uusia henkilautoja myydään sellaiset satatuhatta vuodessa, joista osa menee muuhun kuin yksityiskäyttöön.
Viimevuonna jotain uutista että työsuhdeajoneuvoja on selkeästi alle satatuhatta, joten jos niillä pöristellään se 3-4 vuotta, niin ei niitä kovin monia kymmeniä tuhansia vuodessa rekisteröidä.
Uusien henkilöautojen rekisteröintiä sitten viimevuosisadan on jonkinverran syönyt käytettyjen tuonti. (ainakin joidenkin mielestä)
Mutta asiaan, työsuhdekäyttöedun verokohtelulla voi vaikuttaa sähkisten suosioon, jos samalla kuitenkin työpaikkalatausta ei pidetä veroetuna.
Veroedut tosin vaarassa valua osittain vääriin käsiin jos huutokaupataan ei oota.
Edit:
Bingailin vähän, niin työsuhdeautojen määrästä , otavamedian muutaman vuodentakainen "uutinen" missä Rinne puhuu paristasadastatuhannesta työsuhdeautosta, joka osuisi tuohon 60 000 vuodessa haarukkaan.
Jos määrän lasku noin raju, niin no, onhan yksityiset rahoitukset parantuneet, ja työsuhde-etu rapautunut sitä myötä.
Edit2, 2018
IS, niin siinä mainitaan 80 000, mainitaan vielä että pysynyt noilla nurkilla viimevuosina , joten Rinteen 200 000 sisältää jotain muutakin.
Ns autoavaativat homman vuosiensaatossa vähentyneet ("piirimyyjät"), jos siis homma missä firma haki kustannustehokkuutta, ei km korvauksia käytetty palkkana.