Yleistä keskustelua sähköautoista

Luen artikkelin niin, että tehtaalta valmistuu kokonaisuutena 1200 autoa päivässä - siihen sisältyvät ainakin ID3 ja ID4. En niin, että ID3:sta tehtäisiin 400 000 vuodessa ja ID4:set päälle.

Toi isoin tehdas tuottaa tällä hetkellä 1200 autoa päivässä, myöhemmin tänä vuonna 1500/pv. Tänä vuonna alkaa tuotanto parissa uudessa tehtaassa, mm. Chattanooga jenkeissä. En ole ihan varma kapasta mutta muistelisin jossain lukeneeni että se on about 500/pv.

VW:n kokonais EV kapa on 900k/v tämän vuoden lopussa (sis. Kiinan yhteistehtaat)
 
Yritysautoilun tukeminen on kyllä todella vahvaa, koska ei palkansaajan kannata ottaa muita kuin sähköautoja autoedun kautta.
Puhutaanko tässä nyt siitä 170 euron alennuksesta autoedun perusarvossa ja 110 euron alennuksesta kilometreissä? Siinä tapauksessa valtio ei varsinaisesti tue, vaan sähkötyösuhdeauton käyttäjä saa veroetua omassa henkilökohtaisessa verotuksessaan. Tai jos firmassa on sovittu että autoedun arvo vähentää bruttopalkkaa, niin silloin palkan maksava yritys maksaa tuon "alennuksen" kokonaisuudessaan ja "veroetu" syntyy siitä että yritys tekee vähemmän voittoa.

Jos palkansaajan kokonaisveroprosentti on 30% ja työnantajalla on käytäntö että työntekijät saa ottaa valitsemansa auton palkan lisäksi, niin silloin valtio tukee täyssähkötyösuhdeautolla autoilevan henkilön autoilua n. 1000 eurolla vuodessa.
 
Juttelin juuri yhden random tyypin kanssa, joka oli tilannnut q4:sen toukokuussa 2021 ja ei ole vielä saanut autoaan. Pitääköhän tässä kohta alkaa tilaamaan seuraava sähkis, että sen saisi, kun nykyinen q4 tulee n. 50tkm / 3v ikään
 
Toivottavasti tekevät fiksut päivitykset ID.3 faceliftiin. Sisätilojen laadunnosto, infotainmenttiin lisää prossutehoa, ratti fyysisillä napeilla optioksi, jne. Bonuksena kun toisivat gtx-mallin maustettuna Cupran 230 heppaisella takamoottorilla (eli 330 heppaisena).
Ainakin Golfista on uutisoitu prosessoripäivitystä, että luulisi myös sähköisiin tulevan:


Ilmeisesti Samsungia tulossa:

 
Golffin tilanteessa siitä ei vaan tule hyvä lopputulos, jos laitetaan polttiksen koriin sähköt. Pieni ja ahdas sisusta polttiskorissa syö sähköauton hyödyt jo avarien tilojen suhteen.
 
Golffin tilanteessa siitä ei vaan tule hyvä lopputulos, jos laitetaan polttiksen koriin sähköt. Pieni ja ahdas sisusta polttiskorissa syö sähköauton hyödyt jo avarien tilojen suhteen.
Ei Golfista mitään sähköversiota olekaan tulossa. Vanha eGolf oli ja meni, uutta ei ole tulossa.
 
Kohtuullisen yli 800km rangen saivat Lucid Airilla aikaiseksi Inside EV:ssä. Kulutuskin isolle autolle todella pieni 14.7kWh/100km tuolle 113km/h nopeudelle.

bev-ievs-70mph-range-test-20220123.png
 
Kyllä Lucid tuo hyvää kilpailua, kunhan niidenkin malleja saa siinä 50-70k kohdalla.
 
Kohtuullisen yli 800km rangen saivat Lucid Airilla aikaiseksi Inside EV:ssä. Kulutuskin isolle autolle todella pieni 14.7kWh/100km tuolle 113km/h nopeudelle.

bev-ievs-70mph-range-test-20220123.png
Taitaa mennä EQS:n kanssa samaan kategoriaan muunkin kuin rangen osalta eli tuo Dream editionhan maksaa dollareissa sen ~170 000
Vuoden 2021 Lucid Air » Teslasuomi.fi

Hyvältähän tuo vaikuttaa mutta tosiaan tuo perusmallikin näyttäisi maksavan sen 80 000 mutta jos tosiaan 50-70t paikkeille, järkevällä 500-600km rangella oleva nelikko tulisi niin voisi olla hyvinkin seuraava autoni :tup: :)
 
Vaimolle pistettiin eilen tilaukseen Peugeot e-2008. Laskeskelin että hänen ajoillaan (20000km/v) tulee n. 150€/kk halvemmaksi tämä uusi auto 5v takuulla vs. 2017 diesel Ford Kuga. Eipä sitä sitten hirveän kauaa koeajon jälkeen pitänyt enää ihmetellä. Testattiin myös Citroen E-C4, mutta pösö vei voiton tällä kertaa. Puolisen vuotta sitä joutuu odottelemaan, mutta ehtii onneksi maa sulamaan siinä ajassa sen verran että saa järeämpää sähkökaapelia vedettyä autotallin nurkalle :rofl:
 
Saiko 5 v. takuun samaan hintaan vai pitikö maksaa? Hinnastossa taitaa olla lisätakuulle ainakin hinta.
 
Vaimolle pistettiin eilen tilaukseen Peugeot e-2008. Laskeskelin että hänen ajoillaan (20000km/v) tulee n. 150€/kk halvemmaksi tämä uusi auto 5v takuulla vs. 2017 diesel Ford Kuga. Eipä sitä sitten hirveän kauaa koeajon jälkeen pitänyt enää ihmetellä. Testattiin myös Citroen E-C4, mutta pösö vei voiton tällä kertaa. Puolisen vuotta sitä joutuu odottelemaan, mutta ehtii onneksi maa sulamaan siinä ajassa sen verran että saa järeämpää sähkökaapelia vedettyä autotallin nurkalle :rofl:

Tuo on kyllä hyvän hintainen täyssähkö, itselle jos tuohon saisi vähän lisää rangea niin olisi aikalailla täydellinen kun perheautoa hakusessa.
 
Voisivat vaikka tehdä e-3008 jollain 70-80 kWh akulla, niin vaihdan sellaiseen silmiä räpäyttämättä. :smoke:
 
Tuo on kyllä hyvän hintainen täyssähkö, itselle jos tuohon saisi vähän lisää rangea niin olisi aikalailla täydellinen kun perheautoa hakusessa.

Jep, itselle jonkunlainen kipuraja on 200km oikeaa rangea kelissä kuin kelissä, tuolla ei taida talvella voida laskea kun joku 150km jos kylmänä lähtee.
 
Kuva sisältä. Kojelauta toki piilotettu, mutta ainakin tuossa sisustaversiossa sentään kiiltävän mustan muovin käyttö edes hieman vähentynyt.

vw-id-buzz-already-arrived-in-barcelona-and-this-is-the-first-interior-picture-179977_1.jpg
 
Selvästi lyhyempi kuin Model S tuo perusteella mutta superlyhyt nokka tarkoittanee hyviä sisätiloja. Osaako joku ID4 omistaja kommentoida tuota leveyttä Buzzin sisältä, onko levempi kuin ID4?
 
Selvästi lyhyempi kuin Model S tuo perusteella mutta superlyhyt nokka tarkoittanee hyviä sisätiloja. Osaako joku ID4 omistaja kommentoida tuota leveyttä Buzzin sisältä, onko levempi kuin ID4?
Ihan muuten vaan kuvan perusteella näyttää aika kapealta: kapeat penkit, lähellä toisiaan ja ihan ovipahveissa kiinni.

Ei mitään vertailupohjaa ID4:ään tosin minulla.
 
Selvästi lyhyempi kuin Model S tuo perusteella mutta superlyhyt nokka tarkoittanee hyviä sisätiloja. Osaako joku ID4 omistaja kommentoida tuota leveyttä Buzzin sisältä, onko levempi kuin ID4?
Ei tuossa mikään superlyhyt keula taida olla, siis niin, että sisälle jäisi valtavasti tilaa, tuulilasin alareuna vain on hyvin edessä?
 
Tuo on kyllä hyvän hintainen täyssähkö, itselle jos tuohon saisi vähän lisää rangea niin olisi aikalailla täydellinen kun perheautoa hakusessa.
Peugeot e-2008 ja sisarmallit samassa konsernissa saa MY2022 +8% lisää rangea kun moottorin välitystä rukataan paremmaksi suurille nopeuksille ja renkaiksi on vaihdettu paremmin rullaavat. Lisäksi tulee lämpöpumppu joka vähentää kulutusta pikkupakkasilla.

 
Hiukan isompaa talvitestiä menossa naapurissa: Test av rekkevidde for elbiler - vinter 2022 | NAF

Tänään starttaa (lienee turvallista sanoa) maailman suurin talviautotesti.

"NAF and Motor help you with the choice of electric car! On January 26, we test the range and charging speed of 31 electric cars under realistic Norwegian winter conditions.

We test this:
-The actual range of electric cars in winter driving.
-What happens when the electric cars go into power saving mode.
-How fast the cars charge from 10 to 80 percent."

Testattavat autot: (WLTP järjestyksessä)

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Tesla Model 3 Long Range (2022)
BMW iX xDrive50
Volkswagen ID.3 Pro S
Kia EV6 2WD
Polestar 2 LR Single Motor
Skoda Enyaq
Tesla Model Y LR AWD
NIO ES8
BMW i4 M50
Audi Q4 e-tron 40
Volkswagen ID.4
Kia EV6 4WD
Hyundai IONIQ 5 2WD
Skoda Enyaq iV80X
Polestar 2 LR AWD
VW ID.4 GTX
XPeng P7
Audi e-tron GT
Hyundai IONIQ 5
Audi Q4 e-tron 50 quattro
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Tesla Model 3 SR
Volvo C40 Recharge
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
BMW iX xDrive40
Mercedes-Benz EQA
BYD Pliers
Cupra Born
Opel Mokka-e
Peugeot e-2008

"Siinä lienee jokaiselle jotain. Erityisen kiinnostavaa nähdä BYD, XPeng ja NIOn suoritus."
 
Hienoa. Laittavatkohan vielä firmsversiot näkyviin testituloksiin.

Tämä on ehkä autojen testaamisessa vähän uutta, että osa asioista saattaa merkittävästikin muuttua ohjelmistopäivityksellä. Esim. latausnopeus kylmässä ja mitä tapahtuu kun siirrytään energiansäästötilaan.
 
Peugeot e-2008 ja sisarmallit samassa konsernissa saa MY2022 +8% lisää rangea kun moottorin välitystä rukataan paremmaksi suurille nopeuksille ja renkaiksi on vaihdettu paremmin rullaavat. Lisäksi tulee lämpöpumppu joka vähentää kulutusta pikkupakkasilla.

Niin siis uusi lämpöpumppu, joku pumppuhan siellä jo oli muistaakseni.
 
Luinko rivien välistä että optimoitu 8% isompi lukema WLTP:ssä. Olis kiva nähdä sit vaikutus todelliseen kantamaan. Renkaiden vaihtokin luonnollisesti hyödyttää vain sen ajan kun eka rengassetti on käytössä.
 
Jep, määrä laskenut kokoajan. 2016 löysin jutun, että oli laskenut jo alle 60 000:een vuodessa. Korona-aika on varmasti rokottanut myös paljon.
Uusia henkilautoja myydään sellaiset satatuhatta vuodessa, joista osa menee muuhun kuin yksityiskäyttöön.
Viimevuonna jotain uutista että työsuhdeajoneuvoja on selkeästi alle satatuhatta, joten jos niillä pöristellään se 3-4 vuotta, niin ei niitä kovin monia kymmeniä tuhansia vuodessa rekisteröidä.

Uusien henkilöautojen rekisteröintiä sitten viimevuosisadan on jonkinverran syönyt käytettyjen tuonti. (ainakin joidenkin mielestä)

Mutta asiaan, työsuhdekäyttöedun verokohtelulla voi vaikuttaa sähkisten suosioon, jos samalla kuitenkin työpaikkalatausta ei pidetä veroetuna.

Veroedut tosin vaarassa valua osittain vääriin käsiin jos huutokaupataan ei oota.

Edit:
Bingailin vähän, niin työsuhdeautojen määrästä , otavamedian muutaman vuodentakainen "uutinen" missä Rinne puhuu paristasadastatuhannesta työsuhdeautosta, joka osuisi tuohon 60 000 vuodessa haarukkaan.
Jos määrän lasku noin raju, niin no, onhan yksityiset rahoitukset parantuneet, ja työsuhde-etu rapautunut sitä myötä.

Edit2, 2018 IS, niin siinä mainitaan 80 000, mainitaan vielä että pysynyt noilla nurkilla viimevuosina , joten Rinteen 200 000 sisältää jotain muutakin.


Ns autoavaativat homman vuosiensaatossa vähentyneet ("piirimyyjät"), jos siis homma missä firma haki kustannustehokkuutta, ei km korvauksia käytetty palkkana.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä itse olen aikanaan laskenut, että ei ole henkilökohtaisesti järkeä ottaa työsuhdeautoa*, koska silloin ei voi saada täysmääräisiä kilometrikorvauksia ja kuitenkin autosta tulee lähes yhtä paljon kuluja kuin rahoituksella ostamalla.

* paitsi ehkä jos sen saa palkanlisänä

Nyt tilanne on eri kun työajojen määrä on radikaalisti laskenut ja täyssähkön verotusarvoon sai 170e/kk alennuksen. Saas nähdä jatketaanko tuota alennusta sit vielä 2025 jälkeen. Ja lisäksi täyssähköautolla saa melkeinpä täyden autoedun arvon pelkällä käyttöedun hinnalla. (Kun työnantaja saa maksaa lataukset ilman verotusarvoa muualla kuin kotona). Toki työnantajallehan homma ei ole yhtään aiempaa halvempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis uusi lämpöpumppu, joku pumppuhan siellä jo oli muistaakseni.

Jep, kyllähän siellä ILP keulalla jo löytyy. Mikä lie sitten tämä uusi ”heat pump”, lisätty erillinen lämpöpumppu vaiko kokonaan uusittu ILP. Jää nähtäväksi. Aika marginaalinen muutos jo pelkästään paperilla, miten lie näkyy tosielämässä. Toki parannus se on pienikin parannus.
 
Jep, kyllähän siellä ILP keulalla jo löytyy. Mikä lie sitten tämä uusi ”heat pump”, lisätty erillinen lämpöpumppu vaiko kokonaan uusittu ILP. Jää nähtäväksi. Aika marginaalinen muutos jo pelkästään paperilla, miten lie näkyy tosielämässä. Toki parannus se on pienikin parannus.
Oliskohan tuo lisätty (?) kosteussensori, joka parantaa pumpun toimintaa. Tuollaisten pumppujen hyötysuhteessa tuskin mitään mullistavaa enää saadaan aikaiseksi ilman aiempaa radikaalia suunnitteluvirhettä.
 
Jos määrän lasku noin raju, niin no, onhan yksityiset rahoitukset parantuneet, ja työsuhde-etu rapautunut sitä myötä.

Edit2, 2018 IS, niin siinä mainitaan 80 000, mainitaan vielä että pysynyt noilla nurkilla viimevuosina , joten Rinteen 200 000 sisältää jotain muutakin.
Ns autoavaativat homman vuosiensaatossa vähentyneet ("piirimyyjät"), jos siis homma missä firma haki kustannustehokkuutta, ei km korvauksia käytetty palkkana.
Selkeästi on 2010-luvulla parantunut merkittävästi eri kollaboraatio-työkalujen käyttökin. Varmasti monta tekijää ja nyt covid19 osaltaan lienee kiihdyttänyt tarpeen vähenemistä osittain.

Monesti tuli laskettua tuota ottaako rahoituksella/yksityisliisarilla vai työsuhdeauto eikä tuota mitenkään saanut työsuhdeautoa oikein taloudellisesti kannattavaksi vaikka aiempi työnantaja olisi kompensoinut vähäpäästöisiä autoja. Kyllä niissä on muut edut, mitkä sitten houkuttelee työsuhdeauton käyttöön. Kevennykset varmasti helpottaa sähköautojen osalta tuota päätöstä, mutta moni autoa todella paljon ajava myyjä tai muu uskoisin valitsevan ennemmin sen plugarin kuin sähköauton.

Sähköautojen määrä kuitenkin kasvaa kokoajan hyvää tahtia ja kunhan kilpailua tulee enemmän tuonne 25-35k€ välille, niin ei kyllä mitään lisäsubventointeja tarvitse tai piiskaa. Piiska nyt tuntuu olevan tämän hetken väline. Joka tapauksessa käytännössä melkein kaikki myydään mitä maahan tulee, niin ei siinä raippa eikä subventointi auta kun ei tarjontaa ole.
 

Norjassa meneillään massiivinen 100-0% sähköautojen talvi-range-testi.
 
WLTP-rangeen lämpöpumpulla ei ole mitään vaikutusta, koska se testi ajetaan käyttämättä kabiinin lämmitystä tai jäähdytystä ollenkaan. Eiköhän parannukset siinäkin testissä näy myös ihan tosielämässä. Se on sitten eri asia painottuvatko ne hitaaseen vai nopeaan ajoon vai mahdollisesti kiihdytyksiin ja regenillä tehtyihin jarrutuksiin. Pahaa kyllä pelkään, että optimoinneista suurin osa kohdistuu muualle kuin tasaiseen maantieajoon, mistä taas tulisi se monien arvostama käytännön range.
 

Norjassa meneillään massiivinen 100-0% sähköautojen talvi-range-testi.
Tästä oli jo pari viestiä ylempänä....
 
Nyt alkaa tulemaan kunnon autoja ammattimaisempaankin käytöön.

Ennakkovaraukset ovat menossa.

 
Jeps, EQE ei sovi koiran omistajille.

EQE:
1643271946627.png
EQS
1643271992843.png
Tämä just, onkohan ihan siitä kiinni että eqe jäi muutamat sentit lyhyemmäksi kuin eqs vai ihan vaan sen takia kun kyseessä sedan. Eikai noita pitäisi sillain edes vertailla koska ainahan nuo persluukut on tommosia olleet sedaaneissa =)
Onneks tää E sarja on sen verran yleinen "kansan" auto että ihan varmasti sieltä vielä Suomalaisten rakastama farmari tulee :love:
 
Tuskin, Suomea varten ei tehdä yhtään mitään. Ja Merssu just ollu uutisissa, että farmarit loppuu kokonaan, koska niitä ei mene kuin Euroopassa ja kokonaisuutena vähän.
 


Ainoastaan Volvo on vakuuttanut, että farmareita sekä sedaneja tulee jatkossakin, vaikka siirrytään sähköön.
 
Farmarit ovat niin proleja, etteivät autofirmat enää edes kehtaa tehdä niitä...

Se on joko SUV, hatchback tai joku coupe liftback / sedan.
 
Tähän suomennos :D No onneks Volvo pitää perinteistä kiinni :thumbsup:

"Proletariaatti on yksityistä omaisuutta vailla olevien yhteiskuntaluokka, köyhälistö. Työväenluokka on teollisen vallankumouksen aikana muodostunut käsite yhteiskuntaluokasta, joka ei omista tuotantovälineitä vaan ansaitsee elantonsa palkkatyöstä."
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 642
Jäsenet
75 026
Uusin jäsen
L. Öysä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom