Yleistä keskustelua sähköautoista

Erityisesti tilanteessa, jossa polttoaineen verotusta ollaan kiristämässä koko ajan
Onpa taas faktoja. Viimeisestä veronkorotuksesta taitaa olla jo 1,5 vuotta aikaa ja seuraavaa ei ole edes suunniteltu. Tuskin tulee tapahtumaan tällä tai edes seuraavalla hallituskaudella.
 
Yritysautoilun tukeminen on kyllä todella vahvaa, koska ei palkansaajan kannata ottaa muita kuin sähköautoja autoedun kautta. Nämä sitten valuvat käytettyjen markkinoille n. 2-3 vuoden kuluttua käyttöönotosta. Itsekin ottaisin sen heti, jos se olisi mahdollista.

Silti kaipaan n. 6000€ hankintatukea muuhuin kuin yritysautoiluun, koska 2000€ hankintatuki on selkeästi liian pieni alalle ja tämä edistäisi nopeampaa liikenteen sähköistymistä sekä käytettyjen tuloa markkinoille.
Mieluummin valtion tulisi laskea kansalaisen verotusta että ostokyky kasvaa.
 
Sulla on myös varmaan faktaa näiden väitteiden pohjalle.
Eikö tuosta käy aika selväksi, että kyse on omasta näkemyksestäni eikä mistään faktasta?
Nykyinen hallitus ei enää tule korottamaan koska korotus on jo tehty ja seuraava koostuu todennäköisesti sellaisista puolueista, jotka eivät korotusta halua tehdä.
 
Eikö tuosta käy aika selväksi, että kyse on omasta näkemyksestäni eikä mistään faktasta?
Nykyinen hallitus ei enää tule korottamaan koska korotus on jo tehty ja seuraava koostuu todennäköisesti sellaisista puolueista, jotka eivät korotusta halua tehdä.

Ja sitten tulet huutelemaan muille "faktoista"

Sitten itse asiaan.
Tuolla on ihan ok tarjouksia "yksityisleasingautoista", jotka jäävät alle 50 000€ hintarajan ja kuukausimaksu on tällöin n. 500€-600€ riippuen kilsoista. PP-Auton Ioniq 5:sen sopimus on ehdottomasti paras, mutta valitettavasti kampanjan autot tulee maahan vasta kesällä 499€/12kk ja 20 000km.
Autosalvalla oli XC40 Recharge 499€/kk hinnalla 36kk/15 000t vuosi, mutta kilsoja oli todella vähän tuolle hinnalle.
 
Ihan älytöntä tukea yhtään sähköautoa, niin kauan kun ne kaikki myydään eikä ne homehdu jossain varastossa. Valtio tukee sähköautoja ihan tarpeeksi, kun eivät maksa polttoaineveroja.

EDIT: Eikä autoveroa.
Niin myydäänkö ne siksi, että sähköautoilua tuetaan, vai siitä huolimatta?
Väitän, että nimenomaan tuo työsuhdeautoilun tukeminen on myyntiä huomattavasti edistävä tekijä, mutta toki olisi hyvä saada tähän jotain tilastoja tueksi, suuntaan tai toiseen.
 
Ja sitten tulet huutelemaan muille "faktoista"

No kukaan ei voi sanoa faktaa siitä mitä hallitus tulee/ei tule tekemään mutta minä uskallan väittää että niin kauan kuin bensan hinta huutelee 1,8-2.0e litrahinnoissa niin yksikään Kepu ministeri tai kansanedustaja ei uskalla hyväksyä veronkorotusta bensaan samalla kun Persut mouhoaa maakunnissa bensan hinnoista.

Eli ellei bensan hinta tipu selvästi niin tämä hallitus ei "varmasti" tule nostamaan bensan verotusta.
 
Autosalvalla oli XC40 Recharge 499€/kk hinnalla 36kk/15 000t vuosi, mutta kilsoja oli todella vähän tuolle hinnalle.
Mitähän varusteita tuosta puuttui ja oliko neliveto malli kyseessä, ilman käsirahaa? Hyvältähän tuo jo kuulostaisi ja itelleni olisi 15tkm jo liian puoleisesti mutta nää on näitä.
 
Jokos tästä oli maininta, että e-up! palaa tehdastilattavien valikoimaan:


Volkswagen e-up! on yksi Suomen edullisimmista täyssähköautoista. Hintaskaala alkaa 24 990,00 eurosta (Volkswagen e-up!, 61 kW). Valtion myöntämä yksityisasiakkaiden tilauksia koskeva 2 000 euron täyssähköauton hankintatuki on myös haettavissa.
 
Mitähän varusteita tuosta puuttui ja oliko neliveto malli kyseessä, ilman käsirahaa? Hyvältähän tuo jo kuulostaisi ja itelleni olisi 15tkm jo liian puoleisesti mutta nää on näitä.

Tuo on etuveto 5000€ käsirahalla Business Plus varusteilla eli varmasti monelle riittävät (mukautuvat ledivalot, adaptiiviset vakkarit jne). En nyt muista ulkoa, mutta hyvät varusteet tuossa Plussassa on. Esim. Harman & Kardon hifit ja 360-kamerat puuttuu.
 
PP-Auton Ioniq 5:sen sopimus on ehdottomasti paras, mutta valitettavasti kampanjan autot tulee maahan vasta kesällä 499€/12kk ja 20 000km.

15tkm oli tuo 490e/kk I5. Ei niitä taida saada ostamallakaan nopemmin kuten alkaa olla aika monen sähkärin kanssa.
 
Autosalvalla on myös C40 recharge samaan hintaan. Mitähän eroa noissa on, muuta kuin toisessa on business varusteet?
 
Autosalvalla oli XC40 Recharge 499€/kk hinnalla 36kk/15 000t vuosi, mutta kilsoja oli todella vähän tuolle hinnalle.

Tässä diilissä taas on lisäksi 5ke käsiraha?

Hankintatuki on listattu mutta ei määritelty kuka sen saa :lol:
 
Hei, 25ke autosta jonka huippunopeus on pienempi kuin 60-luvun kuplassa :D.
Hyvin Suomessa tuollakin huipulla pärjää. Taajamassa tuskin jää jalkoihin yhdellekään. Jopa tuollaista aletaan myymään, niin tuon laittaisin yleisvaarallisten listalle;)
0-100km 20s
 
Hei, 25ke autosta jonka huippunopeus on pienempi kuin 60-luvun kuplassa :D.
Oli ihan pakko tarkistaa.

E-up. Kun lappu on pohjassa, huippunopeus voi kasvaa lukemaan 130 km/h.

Autowikistä:
Tekniikan Maailman koeajossa 2/1964. Huippunopeus 115 km/h valmistajan mukaan.
Tekniikan Maailma 7/1966. Huippunopeus on valmistajan mukaan 120 km/h, TM:n mukaan 122,0 km/h.
Tekniikan Maailma 1967. Huippunopeus tehtaan mukaan 125 km/h, TM:n mittauksissa 122,2 km/h.
 
Harvemmin tuon kokoluokan autoa kuin mitä up edustaa, hankitaan mihinkään motarilla höyläämiseen, varsinkaan tuolla toimintasäteellä. Vaikka kyllähän tuo 130 km/h motarille riittää.
 
Tuo on etuveto 5000€ käsirahalla Business Plus varusteilla eli varmasti monelle riittävät (mukautuvat ledivalot, adaptiiviset vakkarit jne). En nyt muista ulkoa, mutta hyvät varusteet tuossa Plussassa on. Esim. Harman & Kardon hifit ja 360-kamerat puuttuu.
Nää on kyllä niin hämyjä nämä VAIN 499e tms mutta pienellä präntillä lukee että lisäksi käsirahaa täytyy maksaa lähes 10te :facepalm:

Nuo kaksi mainitsemaasi viimeistä varustetta on itelle aika must :tup:
 
Harvemmin tuon kokoluokan autoa kuin mitä up edustaa, hankitaan mihinkään motarilla höyläämiseen, varsinkaan tuolla toimintasäteellä. Vaikka kyllähän tuo 130 km/h motarille riittää.
Kokoluokkaansa nähden yllättävän vakaa ja hiljainen motarivauhdeissakin, mutta kyllä 120+ km/h mittarissa tekee sellaista tuhoa akun kanssa, että ei juuri 10-20 km työmatkaa enempää kannata kuvitella ajavansa. Yhden hetken työmatka-ajoon 5/5 vehje, jos range riittää.

e: Turusta Lohjan ABC:lle on motarivauhdeissa kesällä noin maksimi kantama.
 
Nää on kyllä niin hämyjä nämä VAIN 499e tms mutta pienellä präntillä lukee että lisäksi käsirahaa täytyy maksaa lähes 10te :facepalm:

Nuo kaksi mainitsemaasi viimeistä varustetta on itelle aika must :tup:

Sama täällä. Varsinkaan XC40:stä en ottaisi ilman H&K hifejä, sen verran surkea vakiomankka tuossa on. Käsittääkseni suurin osa ei kuitenkaan parempia musiikkivehkeitä tarvitse, kun noita käytettyjä katsoo.
 
Harvemmin tuon kokoluokan autoa kuin mitä up edustaa, hankitaan mihinkään motarilla höyläämiseen, varsinkaan tuolla toimintasäteellä. Vaikka kyllähän tuo 130 km/h motarille riittää.
Juu en väitäkään mutta onhan tuo koomista jurnuttaa motarilla huippunopeutta 2022 vuosimallin autolla josta paahtaisin ohi pysyisin rinnalla 60-luvun puolenvälin kuplalla :D. Oma Datsunihan oikein lentäisi ohi 54hp:nsa voimin. Eroa kuitenkin -65 kupla vs eUP 57vuotta mikä on varsin uhm... naurettava tilanne.
 
Juu en väitäkään mutta onhan tuo koomista jurnuttaa motarilla huippunopeutta 2022 vuosimallin autolla josta paahtaisin ohi pysyisin rinnalla 60-luvun puolenvälin kuplalla :D. Oma Datsunihan oikein lentäisi ohi 54hp:nsa voimin. Eroa kuitenkin -65 kupla vs eUP 57vuotta mikä on varsin uhm... naurettava tilanne.

Se on sitten eri asia että kuinka kauan Datsuni pysyy kasassa kun tykitetään 130kmh motarilla ja mitä tapahtuu kun tulee ns. tilanne päälle. Ei taida Datsunissa ajo-ominaisuudet riittää kovin pitkälle.

Muutenkin nämä sähköautojen 0-100 ja huippunopeus keulimiset vähän huvittaa, voisi kuvitella että viimeistään sähköautojen myötä tämä teiniuho näistä jäisi pois.
 
Se on sitten eri asia että kuinka kauan Datsuni pysyy kasassa kun tykitetään 130kmh motarilla ja mitä tapahtuu kun tulee ns. tilanne päälle. Ei taida Datsunissa ajo-ominaisuudet riittää kovin pitkälle.

Muutenkin nämä sähköautojen 0-100 ja huippunopeus keulimiset vähän huvittaa, voisi kuvitella että viimeistään sähköautojen myötä tämä teiniuho näistä jäisi pois.
Aivan. Eipä ole tarvinnut testata oman hybridin naurettavaa 170 km/h huippunopeutta. Pääasia, että pysyy helposti liikenteen mukana, eikä tarvitse kaikkea ottaa irti liikennevaloissa. Jos tarvii mennä kovaa, niin siihen löytyy sitten omat laitteensa.

Juu en väitäkään mutta onhan tuo koomista jurnuttaa motarilla huippunopeutta 2022 vuosimallin autolla josta paahtaisin ohi pysyisin rinnalla 60-luvun puolenvälin kuplalla :D. Oma Datsunihan oikein lentäisi ohi 54hp:nsa voimin. Eroa kuitenkin -65 kupla vs eUP 57vuotta mikä on varsin uhm... naurettava tilanne.

Siinä 57 vuodessa on kehitetty vähän muutakin kuin huippunopeutta.
 
Se on sitten eri asia että kuinka kauan Datsuni pysyy kasassa kun tykitetään 130kmh motarilla ja mitä tapahtuu kun tulee ns. tilanne päälle. Ei taida Datsunissa ajo-ominaisuudet riittää kovin pitkälle.

Muutenkin nämä sähköautojen 0-100 ja huippunopeus keulimiset vähän huvittaa, voisi kuvitella että viimeistään sähköautojen myötä tämä teiniuho näistä jäisi pois.
Ja juu, ei tuo Datsuni toki kauaa tuossa vauhdissa pysyisi todennäköisesti, mutta kestäisikö siihen asti että eUP.n akut ovat tyhjät :D. Ja juu, ajo-ominaisuudet ovat kovemmissa nopeuksissa varsin hmm... veikeät vaikka se on myönnettävä että uusilla vähän leveämmillä kumeilla oleva 100a lähtee 80-90kmh vauhdeissa hiekkatiellä irti varsin loogisesti KUN pitoa ei vaan enää riitä. Ei tuo niin death trap ole kun mitä jotenkin odotin, etenkään jos vertaa esim aiemmin mainittuun -60-luvun kuplaan (auto jolla opin ajamaan ja ei sillä kyllä mielellään motarinopeuksiin nostanut vauhtia kun keula alkoi jo mukavasti kevenemään). Eikä se turvallisuuskaan ollut kummoista vs uudet. Mutta kuitenkin melkein 60v ikäero. Kyllä nyt rehellisesti se motarinopeus pitäisi pystyä pitämään ilman kaasu pohjassa ajoa nykyautolla. Normi VW Up:n huippunopeus kun on 160kmh. Kiihtyvyydessä häviää mutta eipä sitä tehoakaan ole edes 60hp (EDIT: tämä siis polttiksessa, sähkössä 83hp mutta painoa ilmeisesti sitten reilusti enemmän) mikä itsessään on myös varsin koomista kun 70-luvun 1L koneissa oli jo yli 50hp (100a oli vuosimallista riippuen SAE tai DIN mittauksen mukaan 44-59hp niin tuohon 50hp paikkeille se todellinen asettunee).

Näkemyseroja tuo keuliminen. Itselle tuo hyvä kiihtyvyys ei ole keulimista vaan ihan rehellisesti käyttökelpoinen ja usein käytetty ominaisuus. Kiihtyvyys antaa optioita. Mitä tehokkaammalla autolla ajan, sen rauhallisemmin ajan koska ei ole tarvetta runtata kaasu pohjassa joka paikkaan kun jo pintakaasulla pysyy liikenteen mukana. Tuo 130kmh huippunopeus voi aiheuttaa itsessään jo riskejä kun ei olekaan optiota kiihdyttää alta pois (on meinannut tulla rekka kylkeen kun olen juuri nupin kohdalla kuolleessa kulmassa yms ja olen joutunut kiihdyttämään pois alta jne). Etenkin kun yksi sähköauton tekniikan eduista on juuri tuo että se mahdollistaa nuo hyvät suoritusarvot varsin helposti.
 
Juu en väitäkään mutta onhan tuo koomista jurnuttaa motarilla huippunopeutta 2022 vuosimallin autolla josta paahtaisin ohi pysyisin rinnalla 60-luvun puolenvälin kuplalla :D. Oma Datsunihan oikein lentäisi ohi 54hp:nsa voimin. Eroa kuitenkin -65 kupla vs eUP 57vuotta mikä on varsin uhm... naurettava tilanne.
Oikein hyvin pärjää Miillä motarivauhdissa ja kelaa 120 mittariin ihan riitävän ripeästi. Sen lujempaa ei Suomessa saakaan teillä laillisesti ajaa, joten en näe tämän kanssa ongelmaa. Lisäksi paremmin tuo jaksaa pitää sen 120 mittarissa motarilla ylämäissä kuin joku tehokkaampi polttis, jossa joutuu jo vaihtamaan pienemmälle ettei hyydy mäkeen ja nopeus ala laskemaan.
 
Oikein hyvin pärjää Miillä motarivauhdissa ja kelaa 120 mittariin ihan riitävän ripeästi. Sen lujempaa ei Suomessa saakaan teillä laillisesti ajaa, joten en näe tämän kanssa ongelmaa. Lisäksi paremmin tuo jaksaa pitää sen 120 mittarissa motarilla ylämäissä kuin joku tehokkaampi polttis, jossa joutuu jo vaihtamaan pienemmälle ettei hyydy mäkeen ja nopeus ala laskemaan.
Ei ole vittuilua vaan ihan rehellistä mielenkiintoa. Millä polttiksella olet ajellut motarilla jos joudut pudottamaan pienemmälle vaihteelle motarilla ettei vauhti putoa? Itsellä ollut mm. 1.6l pienempitehoinen MK2 Focus farkku tavaraa täynnä ja ei kyllä tullut tilannetta eteen että olisi motarilla joutunut vaihtelemaan pienempää pesään.
 
Ei ole vittuilua vaan ihan rehellistä mielenkiintoa. Millä polttiksella olet ajellut motarilla jos joudut pudottamaan pienemmälle vaihteelle motarilla ettei vauhti putoa? Itsellä ollut mm. 1.6l pienempitehoinen MK2 Focus farkku ja tavaraa täynnä ja ei kyllä tullut tilannetta eteen että olisi motarilla joutunut vaihtelemaan pienempää pesään.
Esimerkiksi edellinen 2018 Optima plugari tiputti motarilla lähes aina pykälän pienemmän vaihteen sisään kun ajoi motarilla vakkari päällä ja tuli ylämäki vastaan. Mutta tämä on sähköautokeskustelu eikä polttikeskustelu, joten tästä ei kannata jatkaa sen enempää.
 
Mitään en tunnusta, mutta kahden Miin otannalla huippu on jotain muuta kuin 130 km/h :whistling: (Ei tosin paljon, mutta eiköhän 100a jää). Motarilla hyytymiseen liittyen Google Maps ja muut samanlaiset. Aika monella autolla tullut ajettua ja pienempää iskee (automaatilla) pesään.
 
Esimerkiksi edellinen 2018 Optima plugari tiputti motarilla lähes aina pykälän pienemmän vaihteen sisään kun ajoi motarilla vakkari päällä ja tuli ylämäki vastaan. Mutta tämä on sähköautokeskustelu eikä polttikeskustelu, joten tästä ei kannata jatkaa sen enempää.
Sähköautokeskustelu tottakai mutta sopii täälläkin vertailla eri ominaisuuksia ja mikä on mikä. On joo hakattu jo päätä seinään useita kertoja että Mii tai eUP eivät vain mielestäni ole kehittyneet tarpeeksi tietyillä osa-alueilla. Mopoautoina kaupunkipyörityksessä ehdottomasti mainioita mutta tuntuu silti vain niin hullulta ja naurettavalta että kaasu pohjassa pitää motarilla painaa että pysyy liikenteen mukana kun joudut sen pätkän tai kaksi sitä ajamaan. Mutta totta, turha tästä jauhaa on kun Mii uskovaiset ovat paikalla (vitsi viitaten Teslauskovaisiin).

Aaa automaatti selittää jo paljon. Itsellä on ollut juu yksi esim Ibiza Cupra jossa DSG7 joka ei kestänyt vääntöä joten oli koodattu vaihtamaan pienempää pesään ettei väännättäisi ja silti esim tietyissä mäissä vaihdoin itse silti manuaalilla pienempää koska en tykännyt että väännätti 1400rpm koska tiesin laatikon ongelmat. Manuaalilla en ole koskaan tarvinnut vaihtaa pienemmälle ylämäissä. Tehoskaala on omissa autoissa ollut se Kuplan 29hp-Teslan se jossain 500hp lähistöllä.
 
Ei Mii rajoituksen mukaan ajaen ole motarillakaan lähelläkään kaasu pohjassa, en ymmärrä mitä reagointikyvyn puutetta tai muuta sä oikein kuvittelet siinä ilman omaa kokemusta olevan. Käy kokeilemassa, niin ei tarvitse täällä arvailla. Akun kestoa lukuun ottamatta ei ole tarvinnut tehdä minkäännäköistä muutosta ajotapaan edelliseen diesel-pösöön nähden. Muutenkin tuntuu oudolta, että miksei kaupunkiautoksi tehty auto saisi olla heikompi "väärässä" ympäristössä :confused:

e: Ja manuaaliautot noissa 1-tien mäkiosuuksilla hyytyy, jos ei pienempää pistä. Toki jos osuu vääntöhuippu vaihteelle sopivasti, niin sit jaksaa vetää pl. "matka"vaihteet.
 
...mutta tuntuu silti vain niin hullulta ja naurettavalta että kaasu pohjassa pitää motarilla painaa että pysyy liikenteen mukana kun joudut sen pätkän tai kaksi sitä ajamaan.
Eikä tarvitse ajaa "kaasu" pohjassa. Vakkarista haluttu marssinopeus ja auto pysyy ihan hyvin muiden vauhdissa mukana.
 
Ja juu, ei tuo Datsuni toki kauaa tuossa vauhdissa pysyisi todennäköisesti, mutta kestäisikö siihen asti että eUP.n akut ovat tyhjät :D. Ja juu, ajo-ominaisuudet ovat kovemmissa nopeuksissa varsin hmm... veikeät vaikka se on myönnettävä että uusilla vähän leveämmillä kumeilla oleva 100a lähtee 80-90kmh vauhdeissa hiekkatiellä irti varsin loogisesti KUN pitoa ei vaan enää riitä. Ei tuo niin death trap ole kun mitä jotenkin odotin, etenkään jos vertaa esim aiemmin mainittuun -60-luvun kuplaan (auto jolla opin ajamaan ja ei sillä kyllä mielellään motarinopeuksiin nostanut vauhtia kun keula alkoi jo mukavasti kevenemään). Eikä se turvallisuuskaan ollut kummoista vs uudet. Mutta kuitenkin melkein 60v ikäero. Kyllä nyt rehellisesti se motarinopeus pitäisi pystyä pitämään ilman kaasu pohjassa ajoa nykyautolla. Normi VW Up:n huippunopeus kun on 160kmh. Kiihtyvyydessä häviää mutta eipä sitä tehoakaan ole edes 60hp (EDIT: tämä siis polttiksessa, sähkössä 83hp mutta painoa ilmeisesti sitten reilusti enemmän) mikä itsessään on myös varsin koomista kun 70-luvun 1L koneissa oli jo yli 50hp (100a oli vuosimallista riippuen SAE tai DIN mittauksen mukaan 44-59hp niin tuohon 50hp paikkeille se todellinen asettunee).

Näkemyseroja tuo keuliminen. Itselle tuo hyvä kiihtyvyys ei ole keulimista vaan ihan rehellisesti käyttökelpoinen ja usein käytetty ominaisuus. Kiihtyvyys antaa optioita. Mitä tehokkaammalla autolla ajan, sen rauhallisemmin ajan koska ei ole tarvetta runtata kaasu pohjassa joka paikkaan kun jo pintakaasulla pysyy liikenteen mukana. Tuo 130kmh huippunopeus voi aiheuttaa itsessään jo riskejä kun ei olekaan optiota kiihdyttää alta pois (on meinannut tulla rekka kylkeen kun olen juuri nupin kohdalla kuolleessa kulmassa yms ja olen joutunut kiihdyttämään pois alta jne). Etenkin kun yksi sähköauton tekniikan eduista on juuri tuo että se mahdollistaa nuo hyvät suoritusarvot varsin helposti.
Tekstisi perusteella et ole ikinä ajanut hitaaksi rajoitettua sähköautoa, vaan rakennat kuvitelmasi huippunopeusarvon ja polttiskokemuksen avulla. Metsään menee ja pahasti. Käy nyt hyvä mies ajamassa joku tripletti isommalla ladatulla akulla. Ladatulla siksi, ettei akku olisi jääkalikka, minkä jälkeen huutelisit ettei kulkenut omalla 10 km koeajollasi mihinkään.

Paino ei juurikaan vaikuta huippunopeuteen. Sen takia pitäisi huomata polttis-Upin 160 km/h@60 hv vs. e-Up 130 km/h@83 hv, että sähköauton huippunopeus ei vaadi kuin luokkaa 35 hv. Kiihdytys-/mäennousureserviä jää liki 50 hv. Huippunopeus vaatii tehoa kolmanteen potenssiin, eli esim.
50 km/h@2 hv (mopot)
100 km/h@ 16 hv (rättäri)
200 km/h@125 hv (perheauto)
400 km/h@1000 hv (Veyron)
Nopeuden tuplaus vaatii 2^3 = 8-kertaiset tehot.

Markkinoilta tuskin löytyy polttista (poislukien RC-autot), joka kiihtyy paikaltaan huippunopeuteen 20 sekunnissa kuten tripletit. Triplettiä ei siis voi verrata yhtä nopeaan polttisautoon, joka vaatii kilometrejä huippunopeuden hitaaseen kelaamiseen.

Mii Electric menee motarivauhtia ihan normaalilla pintakaasulla 133 km/h mittarissa. Vasta 134-135 km/h on normaalista 200 km/h kulkevasta polttisauton käytöksestä poikkeavaa, koska rajoitin alkaa olla huulilla. Siksi 135 km/h kannattaakin Miillä ajaa vakkarilla, jolloin ajo on smoothia eikä rajoittimen toimintaa silloin tunne kaasujalassaan. Vakkari pitää 135 lasissa, vaikka olisi vastatuuli tai motarin ylämäki. Samaa ei voi sanoa 130 km/h kulkevista polttiksista. Lisäbonuksena on, ettei moottorin ääntä kuule ollenkaan, vaan kohtuullista ilmavirran ääntä ja suurimpana, muttei ärsyttävä rengasääni 165R14-renkaista.

Mii ottaa paikaltaan 135 km/h mittariin noin 20 sekunnissa, jonka jälkeen tehomittari lörpähtää sekunnissa 100 % -> 25-30 %:iin. Kiihtyvyys tökkää melkein kuin seinään. Rajoitin on asetettu tuohon lukemaan luultavasti, koska muuten 36,8 kWh:n akun purkunopeus alkaisi olla lähes 1C, eikä akulle ole aktiivista lämmönhallintaa. Lisäksi tripletillä ajetaan paljon useammin lähellä huippunopeutta kuin 260 km/h kulkevalla Teslalla. Miin akun elinikä kärsisi suuren purkunopeuden ja lämpötilan takia, jos sille sallittaisiin esim. 175 km/h, minkä moottori sallisi. Esim. joku saksalainen ajaisi kesällä 50 km työmatkaa 150-160 vakkarissa. Akkujen varauskyky menisi alle 70 %:n ennen 8v/160 tkm -takuun päättymistä ja tulisi valmistajalle liian kalliiksi.

Sähköauton 130 km/h rajoitettu nopeus ei ole 130 km/h-kulkevan polttiksen kaltainen turvallisuusriski. Vertaa ennemmin 175 km/h kulkevaan polttikseen, jolla on valmiiksi kolmonen silmässä. Kyllä sillä ehtii alta pois.

Mars koeajolle (ladatulla akulla) vanhoja käsityksiä tuulettamaan. :)


Edit. Ohessa kesäistä motarille liittymistä 130 km/h kulkevalla kipolla (Mii) eräässä Suomen lyhimmistä rampeista (Ämmässuon kaatopaikalta Hkiin). Kuskina kuulemma joku Stig.

Kuva 1: 58 km/h, 0 s (ESP vilkkuu vielä)
Kuva 2: 97 km/h, 5 s (ramppikurvin loppupuoli, kuva 4:n silta häämöttää edessä)
Kuva 3: 121 km/h, 10 s (kiihdytyskaistan suoran osan keskivaiheilla)
Kuva 4: 133 km/h, 14 s (ollaan sillan alla, eli kiihdytyskaista on juuri päättynyt ja ollaan lähes kokonaan siirrytty ajokaistalle)

Saa kokeilla vakiolla kuplavolkkarilla samaa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220121-151349.png
    Screenshot_20220121-151349.png
    438,6 KB · Luettu: 42
  • Screenshot_20220121-151519.png
    Screenshot_20220121-151519.png
    571,4 KB · Luettu: 46
  • Screenshot_20220121-151640.png
    Screenshot_20220121-151640.png
    610,9 KB · Luettu: 41
  • Screenshot_20220121-151709.png
    Screenshot_20220121-151709.png
    606,2 KB · Luettu: 38
Viimeksi muokattu:
Jos autossa jossa on polttoainetaloutta ja mahdollisesti melua vähentävä ylivaihde on luonnollista että se ei sillä ylivaihteella jaksa jokapaikkaan mennä.

Nuo ylivaihteethän hävisivät tässä välissä kokonaan. Se oli alunperin isoihin ja vahvamoottorisiin autoihin myyty lisävaruste, jolla matkustusmukavuus parani ja polttoaineen kulutus putosi. Myöhemmin valmistajat alkoivat asentaa niitä hienoja ylivaihteita myös halvempiin autoihin, joilla ei ollut kuitenkaan edellytyksiä toimia sen ylivaihteen kanssa, joten sitä kompensoitiin tiheämmällä perävälityksellä, niin ettei se ollut enää mikään ylivaihde, vaan käytännössä sinne väliin tuli vaan ylimääräinen vaihde. Myöhemmin kun polttaineen kulutus alkoi kiinnostaa nuo ylivaihdelaatikot tekivät taas paluun, mutta eihän niiden käyttöä enää opastettu kuten aikanaan kun ne alunperin lanseerattiin.. Eihän sitä ylivaihdetta satunnainen käyttäjä edes osannut kytkeä päälle.
 
Niin myydäänkö ne siksi, että sähköautoilua tuetaan, vai siitä huolimatta?
Väitän, että nimenomaan tuo työsuhdeautoilun tukeminen on myyntiä huomattavasti edistävä tekijä, mutta toki olisi hyvä saada tähän jotain tilastoja tueksi, suuntaan tai toiseen.

Tilastoja kansalle:


68% työsuhdeautoista ladatavvia, 15% täyssähköjä. ID4:sia työsuhdeautoiksi meni 449 kun niiden kokonaismyynti oli 1428,-Eli joka kolmas vastaan tuleva ID.4 on työsuhdeauto. Kuitenkin työsuhdeautojen vaikutus koko autokantaan on aika pieni. Aika harvalla loppupelistä on autoetu töissä:

Viime vuonna kaikista ensirekisteröidyistä 98 481 henkilöautosta työsuhdeautoja oli 13 677, eli vähän alle 14 prosenttia.
 
Tilastoja kansalle:


68% työsuhdeautoista ladatavvia, 15% täyssähköjä. ID4:sia työsuhdeautoiksi meni 449 kun niiden kokonaismyynti oli 1428,-Eli joka kolmas vastaan tuleva ID.4 on työsuhdeauto. Kuitenkin työsuhdeautojen vaikutus koko autokantaan on aika pieni. Aika harvalla loppupelistä on autoetu töissä:
Työsuhdeautojen määrä on näemmä romahtanut, 2010 niitä meni vielä yli 62 000 vuodessa. Olin siis väärässä ainakin työsuhdesähköilyn merkittävyydessä.
Tuossa uutisessa toki ei ollut tietoa siitä miten verotuki vaikuttaa tai on vaikuttamatta. Ilmeisesti noin viidesosa työsuhdeautoista on sähköisiä.
 
Noi plugarit on suosittuja työsuhdeautoja, kun niissä on usien asetettu jota co2 rajoja jonka alle pitää olla. Ja tietysti kun ne on usein vielä muutenkin haövempia, niin onhan se aika selvä valinta.

Sitten jos se on täydellä autoedulla, niin onkin eriasia kuinka paljon niitä ladataan.
 
Työsuhdeautojen määrä on näemmä romahtanut, 2010 niitä meni vielä yli 62 000 vuodessa. Olin siis väärässä ainakin työsuhdesähköilyn merkittävyydessä.
Tuossa uutisessa toki ei ollut tietoa siitä miten verotuki vaikuttaa tai on vaikuttamatta. Ilmeisesti noin viidesosa työsuhdeautoista on sähköisiä.
Jep, määrä laskenut kokoajan. 2016 löysin jutun, että oli laskenut jo alle 60 000:een vuodessa. Korona-aika on varmasti rokottanut myös paljon.
 
Jep, määrä laskenut kokoajan. 2016 löysin jutun, että oli laskenut jo alle 60 000:een vuodessa. Korona-aika on varmasti rokottanut myös paljon.
2016 on myyty jotain vajaa 120k autoa, joten eikö tuo ~50% osuus ole jo aika merkittävä.

Korona-aika on rokottanut uusien autojen kauppaa ylipäätään aika paljon, mutta osittain myös siksi että uusia autoja ei ole ollut edes saatavilla. Korona on kuitenkin sotkenut monta muutakin tilastoa, niin että 2019 jälkeen mikään tilasto ei oikeastaan pidä paikkansa.
 
Ei ole vittuilua vaan ihan rehellistä mielenkiintoa. Millä polttiksella olet ajellut motarilla jos joudut pudottamaan pienemmälle vaihteelle motarilla ettei vauhti putoa? Itsellä ollut mm. 1.6l pienempitehoinen MK2 Focus farkku tavaraa täynnä ja ei kyllä tullut tilannetta eteen että olisi motarilla joutunut vaihtelemaan pienempää pesään.
2017 VW Polo 1,0 2017 Kolme aikuista kyydissä motarin ylämäessä tippui aina vauhti 120->100 kaasu pohjassa isoimmalla vaihteella. Vaihdetta alas niin vauhti pysyi.
 
2016 on myyty jotain vajaa 120k autoa, joten eikö tuo ~50% osuus ole jo aika merkittävä.

Korona-aika on rokottanut uusien autojen kauppaa ylipäätään aika paljon, mutta osittain myös siksi että uusia autoja ei ole ollut edes saatavilla. Korona on kuitenkin sotkenut monta muutakin tilastoa, niin että 2019 jälkeen mikään tilasto ei oikeastaan pidä paikkansa.
Ulkomuistista olisin sanonut että työsuhdeautot on yli 50% uusista autoista mutta voihan se olla muuttunut.
 
Ja sitten tulet huutelemaan muille "faktoista"

Sitten itse asiaan.
Tuolla on ihan ok tarjouksia "yksityisleasingautoista", jotka jäävät alle 50 000€ hintarajan ja kuukausimaksu on tällöin n. 500€-600€ riippuen kilsoista. PP-Auton Ioniq 5:sen sopimus on ehdottomasti paras, mutta valitettavasti kampanjan autot tulee maahan vasta kesällä 499€/12kk ja 20 000km.
Autosalvalla oli XC40 Recharge 499€/kk hinnalla 36kk/15 000t vuosi, mutta kilsoja oli todella vähän tuolle hinnalle.

Saakohan PP-Auton Ioniq5 diiliin vielä 2000€ hankintatuen vastaavasti kuin Leafiin sai? Laskisi vielä kolmasosalla tuota kuukausihintaa.
 
Näköjään ID.3:n koko vuoden 2022 tuotanto on myyty jo tässä vaiheessa. Autoja valmistuu tehtaalta kokonaisuudessaan 1200 kappaletta päivässä, kaikki mallit yhteenlaskettuna (sisältäen siis todennäköisesti mallit VW ID3, ID4, ID5, Audi Q4 e-tron ja Cupra Born). Vuodelle 2023 tulossa facelift.


Artikkeli saksaksi.

EDIT: Muokattu päivätuotantoa, Zepin korjauksista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos oikein tulkitsin, niin pirkka-volkkari saa sisustansa päivityksen 2023, kun on tullut vähän palautetta asiakkailta. Ulkopuolellekin jotain. (?) Kelvollisista napeista rattiin taitaa saada taas vain haaveilla.
 
Toivottavasti tekevät fiksut päivitykset ID.3 faceliftiin. Sisätilojen laadunnosto, infotainmenttiin lisää prossutehoa, ratti fyysisillä napeilla optioksi, jne. Bonuksena kun toisivat gtx-mallin maustettuna Cupran 230 heppaisella takamoottorilla (eli 330 heppaisena).
 
Näköjään ID.3:n koko vuoden 2022 tuotanto on myyty jo tässä vaiheessa. Autoja valmistuu 1200 kappaletta päivässä. Vuodelle 2023 tulossa facelift.
Luen artikkelin niin, että tehtaalta valmistuu kokonaisuutena 1200 autoa päivässä - siihen sisältyvät ainakin ID3 ja ID4. En niin, että ID3:sta tehtäisiin 400 000 vuodessa ja ID4:set päälle.
 
Taidat olla oikeassa. Muokkaan viestiin.
Zwickaussa rakennetaan tällä hetkellä ainakin:
VW ID3, ID4, ID5, Audi Q4 e-tron ja Cupra Born malleja.

Audi on kait avaamassa omaa tuotantoa Brysselin lähelle ja VW laajentaa Wolfsburgiin MEB-rakennusta. Ja jostain sitä uutta kleinbussiakin pitäisi tulla ulos. Wolfsburgista sähkiksiä tulee ulos vissiin vasta 2023 jälkimmäisellä puoliskolla (tuon linkkaamasi artikkelin mukaan). Audin aikatauluista ei minulla ole tietoa.

Skoda Enyaqia skoda tekee itse omalla tehtaalla tsekeissä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 876
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom