Ja juu, ei tuo Datsuni toki kauaa tuossa vauhdissa pysyisi todennäköisesti, mutta kestäisikö siihen asti että eUP.n akut ovat tyhjät
. Ja juu, ajo-ominaisuudet ovat kovemmissa nopeuksissa varsin hmm... veikeät vaikka se on myönnettävä että uusilla vähän leveämmillä kumeilla oleva 100a lähtee 80-90kmh vauhdeissa hiekkatiellä irti varsin loogisesti KUN pitoa ei vaan enää riitä. Ei tuo niin death trap ole kun mitä jotenkin odotin, etenkään jos vertaa esim aiemmin mainittuun -60-luvun kuplaan (auto jolla opin ajamaan ja ei sillä kyllä mielellään motarinopeuksiin nostanut vauhtia kun keula alkoi jo mukavasti kevenemään). Eikä se turvallisuuskaan ollut kummoista vs uudet. Mutta kuitenkin melkein 60v ikäero. Kyllä nyt rehellisesti se motarinopeus pitäisi pystyä pitämään ilman kaasu pohjassa ajoa nykyautolla. Normi VW Up:n huippunopeus kun on 160kmh. Kiihtyvyydessä häviää mutta eipä sitä tehoakaan ole edes 60hp (EDIT: tämä siis polttiksessa, sähkössä 83hp mutta painoa ilmeisesti sitten reilusti enemmän) mikä itsessään on myös varsin koomista kun 70-luvun 1L koneissa oli jo yli 50hp (100a oli vuosimallista riippuen SAE tai DIN mittauksen mukaan 44-59hp niin tuohon 50hp paikkeille se todellinen asettunee).
Näkemyseroja tuo keuliminen. Itselle tuo hyvä kiihtyvyys ei ole keulimista vaan ihan rehellisesti käyttökelpoinen ja usein käytetty ominaisuus. Kiihtyvyys antaa optioita. Mitä tehokkaammalla autolla ajan, sen rauhallisemmin ajan koska ei ole tarvetta runtata kaasu pohjassa joka paikkaan kun jo pintakaasulla pysyy liikenteen mukana. Tuo 130kmh huippunopeus voi aiheuttaa itsessään jo riskejä kun ei olekaan optiota kiihdyttää alta pois (on meinannut tulla rekka kylkeen kun olen juuri nupin kohdalla kuolleessa kulmassa yms ja olen joutunut kiihdyttämään pois alta jne). Etenkin kun yksi sähköauton tekniikan eduista on juuri tuo että se mahdollistaa nuo hyvät suoritusarvot varsin helposti.
Tekstisi perusteella et ole ikinä ajanut hitaaksi rajoitettua sähköautoa, vaan rakennat kuvitelmasi huippunopeusarvon ja polttiskokemuksen avulla. Metsään menee ja pahasti. Käy nyt hyvä mies ajamassa joku tripletti isommalla ladatulla akulla. Ladatulla siksi, ettei akku olisi jääkalikka, minkä jälkeen huutelisit ettei kulkenut omalla 10 km koeajollasi mihinkään.
Paino ei juurikaan vaikuta huippunopeuteen. Sen takia pitäisi huomata polttis-Upin 160 km/h@60 hv vs. e-Up 130 km/h@83 hv, että sähköauton huippunopeus ei vaadi kuin luokkaa 35 hv. Kiihdytys-/mäennousureserviä jää liki 50 hv. Huippunopeus vaatii tehoa kolmanteen potenssiin, eli esim.
50 km/h@2 hv (mopot)
100 km/h@ 16 hv (rättäri)
200 km/h@125 hv (perheauto)
400 km/h@1000 hv (Veyron)
Nopeuden tuplaus vaatii 2^3 = 8-kertaiset tehot.
Markkinoilta tuskin löytyy polttista (poislukien RC-autot), joka kiihtyy paikaltaan huippunopeuteen 20 sekunnissa kuten tripletit. Triplettiä ei siis voi verrata yhtä nopeaan polttisautoon, joka vaatii kilometrejä huippunopeuden hitaaseen kelaamiseen.
Mii Electric menee motarivauhtia ihan normaalilla pintakaasulla 133 km/h mittarissa. Vasta 134-135 km/h on normaalista 200 km/h kulkevasta polttisauton käytöksestä poikkeavaa, koska rajoitin alkaa olla huulilla. Siksi 135 km/h kannattaakin Miillä ajaa vakkarilla, jolloin ajo on smoothia eikä rajoittimen toimintaa silloin tunne kaasujalassaan. Vakkari pitää 135 lasissa, vaikka olisi vastatuuli tai motarin ylämäki. Samaa ei voi sanoa 130 km/h kulkevista polttiksista. Lisäbonuksena on, ettei moottorin ääntä kuule ollenkaan, vaan kohtuullista ilmavirran ääntä ja suurimpana, muttei ärsyttävä rengasääni 165R14-renkaista.
Mii ottaa paikaltaan 135 km/h mittariin noin 20 sekunnissa, jonka jälkeen tehomittari lörpähtää sekunnissa 100 % -> 25-30 %:iin. Kiihtyvyys tökkää melkein kuin seinään. Rajoitin on asetettu tuohon lukemaan luultavasti, koska muuten 36,8 kWh:n akun purkunopeus alkaisi olla lähes 1C, eikä akulle ole aktiivista lämmönhallintaa. Lisäksi tripletillä ajetaan paljon useammin lähellä huippunopeutta kuin 260 km/h kulkevalla Teslalla. Miin akun elinikä kärsisi suuren purkunopeuden ja lämpötilan takia, jos sille sallittaisiin esim. 175 km/h, minkä moottori sallisi. Esim. joku saksalainen ajaisi kesällä 50 km työmatkaa 150-160 vakkarissa. Akkujen varauskyky menisi alle 70 %:n ennen 8v/160 tkm -takuun päättymistä ja tulisi valmistajalle liian kalliiksi.
Sähköauton 130 km/h rajoitettu nopeus ei ole 130 km/h-kulkevan polttiksen kaltainen turvallisuusriski. Vertaa ennemmin 175 km/h kulkevaan polttikseen, jolla on valmiiksi kolmonen silmässä. Kyllä sillä ehtii alta pois.
Mars koeajolle (ladatulla akulla) vanhoja käsityksiä tuulettamaan.
Edit. Ohessa kesäistä motarille liittymistä 130 km/h kulkevalla kipolla (Mii) eräässä Suomen lyhimmistä rampeista (Ämmässuon kaatopaikalta Hkiin). Kuskina kuulemma joku Stig.
Kuva 1: 58 km/h, 0 s (ESP vilkkuu vielä)
Kuva 2: 97 km/h, 5 s (ramppikurvin loppupuoli, kuva 4:n silta häämöttää edessä)
Kuva 3: 121 km/h, 10 s (kiihdytyskaistan suoran osan keskivaiheilla)
Kuva 4: 133 km/h, 14 s (ollaan sillan alla, eli kiihdytyskaista on juuri päättynyt ja ollaan lähes kokonaan siirrytty ajokaistalle)
Saa kokeilla vakiolla kuplavolkkarilla samaa.