Yleistä keskustelua sähköautoista

"Euroopan komission strategia polttomoottoreiden luopumisesta sähköautojen hyväksi on poliittinen valinta, johon liittyy ympäristöllisiä ja sosiaalisia riskejä "

"On selvää, että sähköistys on poliitikkojen, ei teollisuuden valitsema teknologia, hän sanoi yhteishaastattelussa, johon osallistuivat Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera ja El Mundo."

"Tavares lisäsi, että on olemassa halvempia ja nopeampia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä kuin siirtyminen sähköautoihin."

Ei kyllä uutinen/Tavares kerro mitä ne halvemmat ja helpommat vaihtoehdot on. Mutta kuitenkin, tottahan tuo turisee, akkujen vaatimien mineraalien vuoksi tuskin siirtyminen sähköautoihin on kovin ympäristöystävällistä.

 
Saako taloyhtiö muuten myydä sähköä voitolla joka käytetään sitten muiden asukkaiden hyödyksi? En tunne lainsäädäntöä tältä osin ja en ole huomannut keskustelua.
Voihan siihen ottaa väliin myös yrityksen, aika helppo taloyhtiön tehdä päätös, jos saa asennukset ja vehkeet ilman kustannusta, mutta käyttäjä joutuu sitten kk-maksua maksamaan laitteista ja sähköstä kulutuksen mukaan. Ymmärtääkseni tällaisia on jo tarjollakin. Toki pidemmän päälle taloyhtiön asukkaiden etu olisi itse maksaa muutokset sun muut, jotta välikädelle ei tarvitsisi maksaa. Mut voin kuvitella, kun autottomille mummoille ja muille jäärille tarjotaan 0 euroa mahdollisuutta, niin nehän tarttuu luisin käsin siihen kiinni hyvin hanakasti.
 
Tossa Tavaresin kommentoinnissa kiinnitin huomiota 70 000 kilometrin ajomäärään, jonka kohdalla siis sähköauton pitäisi ohittaa perinteiset autot ilmastoystävällisyydessä. Jos lukema pitää paikkansa, niin sehän pistää pisteen tälle väittelylle että onko sähköauto todellisuudessa ilmastoystävällisempi. Harvalla autolla kun ajetaan alle 70 000 km elinaikanaan.
 
Toki pidemmän päälle taloyhtiön asukkaiden etu olisi itse maksaa muutokset sun muut, jotta välikädelle ei tarvitsisi maksaa. Mut voin kuvitella, kun autottomille mummoille ja muille jäärille tarjotaan 0 euroa mahdollisuutta, niin nehän tarttuu luisin käsin siihen kiinni hyvin hanakasti.
Joo siinä täytyy vaan sähköautoilijoiden kehitellä malli, jolla sähköautottomien kustannus muutoksista on myös 0e, niin luulis kelpaavan.
 
Saako taloyhtiö muuten myydä sähköä voitolla joka käytetään sitten muiden asukkaiden hyödyksi? En tunne lainsäädäntöä tältä osin ja en ole huomannut keskustelua.
Voi taloyhtiö myydä sähköä voitolla kunhan se on sama hinta kaikille. Ei siihen ole mitään estettä, mutta ei se järkevää ole. Tuo oma viittaus oli tuohon, että taloyhtiölle on helpompaa ostaa palveluna latauspisteet. Niissä on aika törkykalliit hinnat.
 
Niin siis mielestäni sanoit, että nuo tuollaiset palvelut, joissa yritys tuo pelit ja vehkeet ja hoitaa kaiken kk-maksua vastaan tulisi pitkän päälle taloyhtiölle (tai sähköautoilijoille) kalliimmaksi. Itselläni on sama käsitys, koska eihän ne yritykset hyväntekeväisyyttä tee.

Siksi totesin että kilpaillakseen noiden kaupallisten ratkaisuiden kanssa sähköautoilijoiden kannattaisi kehitellä malli, jossa ei käytetä ulkoista palvelua, mutta kaikki kustannukset tulevat silti lataussysteemeitä tarvitseville.
 
Jaa, siinä tulee vaan sitten vastaan se, että jos 5/6 maksaa ja se yks vanhapieru ei, niin entäs kun vanhan pierun lusikka on nurkassa, niin paljonko uus asukas maksaa? 1/6 vai mitä.... Ei oikein toimi.

e: Tämä alkaa kyllä mennä latausinfra-keskustelun puolelle pahasti.
 
Jaa, siinä tulee vaan sitten vastaan se, että jos 5/6 maksaa ja se yks vanhapieru ei, niin entäs kun vanhan pierun lusikka on nurkassa, niin paljonko uus asukas maksaa? 1/6 vai mitä.... Ei oikein toimi.
Noista ei käsittääkseni tarvitse päättä yksimielisesti eli jos 5/6 haluaa latausta niin vanha pieru maksaa kiltisti.

Tännekin on kyllä postattu esimerkkejä, joissa on ihan hyvässä yhteisymmärryksessä tehty kunnon lataussysteemit, joissa lataajille kustannus luokkaa pari tonnia ja muille n. 500€. Monessa tapauksessahan riittää ihan vaan lämmitystolpan pään vaihto lataajan kustannuksella.
 
"Tavares lisäsi, että on olemassa halvempia ja nopeampia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä kuin siirtyminen sähköautoihin."

Ei kyllä uutinen/Tavares kerro mitä ne halvemmat ja helpommat vaihtoehdot on.
Kumma kyllä, niitä tapoja ei ole myöskään käytetty. Eivät sähköautot ja jokin mystinen polttomoottorit ympäristöystävälliseksi muuttava taikatekniikka ole toisensa poissulkevia.
 
"Euroopan komission strategia polttomoottoreiden luopumisesta sähköautojen hyväksi on poliittinen valinta, johon liittyy ympäristöllisiä ja sosiaalisia riskejä "

"On selvää, että sähköistys on poliitikkojen, ei teollisuuden valitsema teknologia, hän sanoi yhteishaastattelussa, johon osallistuivat Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera ja El Mundo."

"Tavares lisäsi, että on olemassa halvempia ja nopeampia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä kuin siirtyminen sähköautoihin."

Ei kyllä uutinen/Tavares kerro mitä ne halvemmat ja helpommat vaihtoehdot on. Mutta kuitenkin, tottahan tuo turisee, akkujen vaatimien mineraalien vuoksi tuskin siirtyminen sähköautoihin on kovin ympäristöystävällistä.

Halvempi tapa päästövähennyksiin olisi CO2 verotus ja/tai päästökiintiöiden leikkaaminen.

Silloin päästöjen teollisuustuottajat automaattisesti etsivät ne päästökohteet joissa voidaan leikata halvimmalla, koska tuolla tavalla ne maksimoivat voittonsa.

--
Ongelma on se, että haittojen verottamisen sijaan jostain syystä päädytään aina tukemaan mukamas hyviä ratkaisuja, jolloin seuraukset ovat usein aika arvaamattomia.
 
Hyvin suoraviivainen viivoitinharjoitus, jonka tulos on kyllä väitetty.

Eihän mitään voi noin ennustaa. Muutenhan osakemarkkinat olisivat joka kerta kun tippuu yhden pisteen niin ennuste nollassa. Aikasarjoja voi ennustaa ja käsitellä monella tavalla, mutta suora viiva on heikompi kuin mikään muu.
 
Eihän mitään voi noin ennustaa. Muutenhan osakemarkkinat olisivat joka kerta kun tippuu yhden pisteen niin ennuste nollassa. Aikasarjoja voi ennustaa ja käsitellä monella tavalla, mutta suora viiva on heikompi kuin mikään muu.
Sit sä et varmaan käytä sähköauton kantaman ennustettakaan, kun se toimii ihan samalla tavalla kuin tuossa kaveri veti mutkat suoriksi myynnin osalta :D
 
Sit sä et varmaan käytä sähköauton kantaman ennustettakaan, kun se toimii ihan samalla tavalla kuin tuossa kaveri veti mutkat suoriksi myynnin osalta :D

Ei se käytä ennusteena sen hetken tilannetta, muutenhan se muuttuisi joka ikisessä hetkessä kun painaa kaasua tai päästää siitä irti. Se laskee sen avg kulutuksesta n-kilometrin aikana, mutta tuon "myyntiennusteen" tekijä ei osannut edes sitä tehdä.

Sen lisäksi puhutaan hieman toisenlaisesta kuvaajasta, myyntikäyrät ovat aina aikajaksollisia, jolloin niiden arviointi ei perustu samanlaiseen arvaukseen kuin kulutusmittari. Sähköauton kantama ei hirveästi lisäänny matkanteossa yhtäkkiä, mutta myynneissä se on erittäin mahdollista. Siitä samasta syystä kuin aikajaksollisena et voi ennustaa glögin myyntiä sen perusteella miten heikosti sitä myytin helmikuussa verrattuna joulukuuhun - muutenhan lopettaisit glögin valmistuksen kokonaan.

Tai kuten hän teki, laski että jäätelöä myytiin talvella heikommin kuin kesällä ja laski siitä suoralla viivoittimella ettei Suomessa myydä ollenkaan jäätelöä vuonna 2022. Päättele nyt hetki edes mitä ne tarkoittavat.
 
Ei se käytä ennusteena sen hetken tilannetta, muutenhan se muuttuisi joka ikisessä hetkessä kun painaa kaasua tai päästää siitä irti. Se laskee sen avg kulutuksesta n-kilometrin aikana, mutta tuon "myyntiennusteen" tekijä ei osannut edes sitä tehdä.
:D Ihan samanlainen prosessi tuon käppyrän määrityksessä on kuin kantamassakin, integrointiaika vaan eri. Siellähän se linkki dataankin oli, mene sieltä kafsomaan jos kiinnostaa, minua ei.

e: Loppuosan osalta kehotan vain lukemaan aiemmat viestit ajatuksella läpi, niin ei tarvitse yrittää päteä. Edelleenkään mennyt myynti ei ennusta tulevaa, mutta voidaan ennustaa mitä tapahtuu, jos myynti pysyy samana. Toimii myös kausituotteisiin, jos integrointiaika on vuosi :)
 
Viimeksi muokattu:
:D Ihan samanlainen prosessi tuon käppyrän määrityksessä on kuin kantamassakin, integrointiaika vaan eri. Siellähän se linkki dataankin oli, mene sieltä kafsomaan jos kiinnostaa, minua ei.

Ei ole samanlainen prosessi, mutta se on helppo kuvitella niin jos ei tahdo ymmärtää. Lähtökohtaisesti muutenkaan kyseisestä kuvaajasta ei voi päätellä miten myynti tulee muuttumaan, koska siihen vaikuttaa myös poliittinen ilmapiiri ja valtion riskit (verotusmuutokset, polttoaineen hinnan muutokset etc).

Mutta saahan sitä toki aina clickbaitin tehtyä ihmisille jotka eivät halua ymmärtää, kunhan se heidän agendaansa sopii. Sit voidaan meuhkota Seiskassa kuinka käveleminen kadulla oli ehdottomasti merkki kuninkaallisten suhdekohusta. Koska omien faktojen keksiminen nyt on hauskempaa kuin jos joutuisi oikeasti laskemaan.
 
Kun minä näen jossain lauseen tyyppiä:

"kehityksen jatkuessa nykyisellä vauhdilla, asia X saavutettaisiin vuonna Y"

en ota sitä minään ennusteena, vaan enemmänkin havainnollistuksena joka konkretisoi miten nopeaa juuri tämän hetken kehitys on. Joo, vähän harkitsematon ilmaisutapa, koska joku tosikko sitten lukee lauseen ja tulkitsee sen juurikin ennustuksena "juuri näin tulee vuonna Y faktisesti tapahtumaan".

Mutta ehkä asiasta jankkaamisen ketjussa voisi jo lopettaa.
 
Viivotin on väärä tapa mitata miten uusi teknologia otetaan käyttöön. Oikea tapa mitoittaa asiat on S-käyrä. Siinä muutos kiihtyy puoleenväliin asti, ja hidastuu loppua kohden. Viimeisen 5% markkinaosuuden valtaamiseen menee yhtä pitkään kuin ensimmäisen 5%.

1642656979292.png
 
Volkkariin myös tulossa vastaava OTA päivitys joskus tässä kevään aikana, ei taida ehtiä tämän talven latauksia nopeuttamaan kuitenkaan. Päivityksen pitäisi parantaa akkujen lämmitystä laturilla ollessa ja siinä tulee myös akkujen esilämmitys pikalaturille navigoitaessa. Tosin jos pitää arvata, niin jälkimmäinen toimii vain auton omaa navigointisoftaa käyttäessä (ei Android Autoa) :(

Päivitys on kyllä tulossa, mutta aikataulusta ei mitään virallista tietoa. Kevällä, kesällä, syksyllä, tulee kun tulee.

Onko jossain luvattu, että siinä tulee myös akkujen esilämmitys pikalaturille navigoitaessa? Se olisi oikein toivottava ominaisuus, mutta kaikki mitä olen nähnyt on ollut maininta
"At the same time, the charging performance in winter is improved by adjusting the heating threshold for DC charging. " Eli pikalatauskysy talvella paranee, mutta ei eritellä, millä tavalla.
 
Oliko jotain hyviä suomalaisia sähköauto discordeja? Sähköautoilijat ry:llä taisi olla, onko kellään heittää inviteä vai pitääkö olla ry:n jäsen?
Sähköautomiehillä on oma discordinsa. Tässä kutsulinkki

Sähköautoilijat ry:n discordiin ei tarvitse olla jäsen. Kutsulinkkiä on jaettu heidän Facebook-sivuillaan, mutta näyttää olevan hapantunut. Pyytämällä saanee uuden.
 
Sähköautomiehillä on oma discordinsa. Tässä kutsulinkki

Sähköautoilijat ry:n discordiin ei tarvitse olla jäsen. Kutsulinkkiä on jaettu heidän Facebook-sivuillaan, mutta näyttää olevan hapantunut. Pyytämällä saanee uuden.

Kiitos, eräs tämän foorumi BEV aktiivi laittoikin jo linkin privana mutta hieno foorumi, paljon tullut selailtua ketjuja siellä vaikka BEViä ei itseltä vielä löydykkään.
 
Olikos Suomessa myytävänä jo muita Android Automotiveja Polestar 2:n, ja Vovo XC/C40 lisäksi? BEV Megane tulossa keväällä käsittääkseni, oliko muita tulossa?
 
Tossa Tavaresin kommentoinnissa kiinnitin huomiota 70 000 kilometrin ajomäärään, jonka kohdalla siis sähköauton pitäisi ohittaa perinteiset autot ilmastoystävällisyydessä. Jos lukema pitää paikkansa, niin sehän pistää pisteen tälle väittelylle että onko sähköauto todellisuudessa ilmastoystävällisempi. Harvalla autolla kun ajetaan alle 70 000 km elinaikanaan.

Meinaatko tässä suomen tasolla vai jonkun muun maan tasolla?

"Suomalaiset ajavat autoillaan keskimäärin 12 vuotta. Auton keskimääräinen arvo on arvioiden mukaan 3 600 euroa. Vuodessa suomalainen ajaa autolla keskimäärin 14 000 kilometriä."
Lähde: Ajatko autollasi tyypilliset 15 000 kilometriä vuodessa? Kuukausikulusi voivat olla 522 euroa tai 292 euroa – tästä se riippuu | Kauppalehti

Tuohon pohjautuen autoilla ajetaan keskimäärin 170 000km. Jos pelkästään päästöjä siis seurataan niin päästöt "pestään" noin 2,5 kertaa elinkaaren aikana. Sitten vielä kun joku varmasti rupeaa huutelemaan että sähköautot on kalliita ja tuossa lukee 3600€ jne jne. niin laitan tähän tarjolle tämän faktan:

"Uuden henkilöauton keskimääräinen verotusarvo 2019: 34 000€"
Lähde: Autojen keskihintatilastoja - Autoalan Tiedotuskeskus

Hinnat putoavat näissä sähköautoissa myös ja sitten sitä mukaan ihmiset jotka ajavat edullisemmilla autoilla voivat oman lompakkonsa mukaan päivittää sähköautoon joku päivä.
 
Meinaatko tässä suomen tasolla vai jonkun muun maan tasolla?
Varmaan ihan maailmanlaajuisella tasolla. Vai tuleeko sinulle mieleen merkittävä määrä maita, joissa autot romutettaisiin keskimäärin alle 70 000 kilometriä ajettuina. Ja auton myyminen käytettynä toiseen maahan ei ole romuttamista.

Suomalaiset ajavat autoillaan keskimäärin 12 vuotta.
Tää on muuten jännästi väitetty, kun todellisuudessa Suomessa autojen keskimääräinen romutusikä on yli 20 vuotta (vuonna 2021 21,3 vuotta ja kasvussa) ja autojen keski-ikä on 12,2 vuotta. Luulen, että Kauppalehden toimittaja on toimittajille niin tyypilliseen tapaan kirjoittanut puuta heinää.

Vähän kuin sanoisi että kun suomalaisten keski-ikä kerran on 43,4 vuotta, niin suomalaiset elävät keskimäärin 43 vuotta.

Todellisuudessa edellämainittujen faktalukujen perusteella voidaan suurella varmuudella väittää että keskimäärä, paljonko suomalaiset ajavat autoillaan, sijoittuu välille 21,3 - 24,4 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sähköauto ei sopisi matalatuloiselle? Jos ajaa esim. 12000km vuodessa, auto kuluttaa vaivaiset 5l/100km bensaa ja bensa maksaa 2e/litra, niin bensaan menee 100e/kk.

Jos voi kotiladata 15c/kWh hinnalla ja kulutus on vuoden ympäri 18kWh/100km, niin samalla 12tkm vuosiajolla säätöä kertyy 73e/kk. Vaikka olisi kuinka persaukinen, niin 73e:llä kuukaudessa lyhentää reippaasti kalliimman käytetyn auton lainaa.

Ts. pienituloisella on varaa ostaa ajomääristä riippuen useita tonneja kalliimpi auto, kunhan kotilataus on mahdollista. Ja kotilatausmahikset kyllä lisääntyvät varmasti samaa vauhtia kun käytetyt polttikset alkavat kadota markkinoilta. Kun polttiksia kuitenkin myydään vielä 2022 vaikka kuinka paljon, niin käytettyjä on tarjolla vähintään 2035 vuoteen asti erinomaisesti ja sen jälkeenkin vielä aika pitkään.

edit: jos taas fundamentalistista syistä kieltäytyy ottamasta autolainaa niin vika ei ole auton hinnassa, vaan omassa pääkopassa.
Sähköauto edes välttävällä rangella maksaa 30 tonnia. Matalatuloinen ei tuollaista pysty ostamaan kun ei saa rahoitusta, hyvä jos keskituloinen pystyy.
 
Sähköauto edes välttävällä rangella maksaa 30 tonnia. Matalatuloinen ei tuollaista pysty ostamaan kun ei saa rahoitusta, hyvä jos keskituloinen pystyy.
Meidän perheen ajoista yli 95% voidaan hoitaa sähköautolla, jonka range on talvella juuri ja juuri välttävä (100-150km). Ei kaikki sitä rangea tarvitse ja etenkin arkiajot usein onnistuu hyvinkin pienellä rangen omaavalla autolla.
 
Sähköauto edes välttävällä rangella maksaa 30 tonnia. Matalatuloinen ei tuollaista pysty ostamaan kun ei saa rahoitusta, hyvä jos keskituloinen pystyy.
AP kysyi että mitäs sitten tehdään kun halvat käytetyt polttiksen loppuu. Eli aikaisintaan 10v päästä. Silloin alkaa olla kyllä halvempia sähkiksiäkin tarjolla. Ei välttämättä tietty 500km kesärangella, mutta moni ei tarvitse rangea juurikaan kun auto pyörii 365pv vuodesta koti-päiväkoti-työpaikka kolmion sisäpuolella.
 
Meidän perheen ajoista yli 95% voidaan hoitaa sähköautolla, jonka range on talvella juuri ja juuri välttävä (100-150km). Ei kaikki sitä rangea tarvitse ja etenkin arkiajot usein onnistuu hyvinkin pienellä rangen omaavalla autolla.
Kyllä mullakin riittäisi arkiajoon 20km range, mutta ajan myös +100km matkoja. Ioniq 38Kwh varmaan halvin mikä tuohon pystyy.
 
Sama muuttaa kaikki yksiöön, kun valtaosa kotona tapahtuvasta liikkeestä on jääkaapin, sängyn ja wc:n välillä. Nuo löytyy pienistäkin autoista.
 
Kyllä mullakin riittäisi arkiajoon 20km range, mutta ajan myös +100km matkoja. Ioniq 38Kwh varmaan halvin mikä tuohon pystyy.
Leafit ja eGolfit myös. Talvella tolla 40kwh Leafil ajoi sen 140km varmasti ja kesällä 100km lisää. Kesällä vedettiin +400km reissu yhtenä päivänä että kyllähän silläkin kilometrejä nielee vaikka ei optimaalinen auto pidempään siivuun olekkaan, etenkään +30c helteillä :D
 
Leafit ja eGolfit myös. Talvella tolla 40kwh Leafil ajoi sen 140km varmasti ja kesällä 100km lisää. Kesällä vedettiin +400km reissu yhtenä päivänä että kyllähän silläkin kilometrejä nielee vaikka ei optimaalinen auto pidempään siivuun olekkaan, etenkään +30c helteillä :D
Tarkoitus olisi päästä myös takaisin...
 
Meidän perheen ajoista yli 95% voidaan hoitaa sähköautolla, jonka range on talvella juuri ja juuri välttävä (100-150km). Ei kaikki sitä rangea tarvitse ja etenkin arkiajot usein onnistuu hyvinkin pienellä rangen omaavalla autolla.
Näin on. Sillä samaisella hyvin pienellä autolla (Mii Electric) hoituu arkiset sepelikuormatkin, kunhan on muistanut laittaa paksun lankunpätkän välipohjaan tukemaan herkästi taipuvaa hunajakennolevyä.

Kontissa oli 9 * 20 kg, mitä ei heti uskoisi kuvan perusteella, koska vain kolme säkkiä näkyy. Olisi sinne enemmänkin sopinut, mutta koska akselimassat ja ajettavuus. Yhden säkin sujautin itseni taakse takajalkatilaan. Loput 5 * 20 kg nakkasin etumatkustajan jalkatilaan, jotta saa vähän kuormaa eteenkin. Yhteensä autolla sai kuskattua kerralla 15 * 20 kg = 300 kg sepeliä, mikä onkin maksimimäärä, koska meikäläinen on 70 kg sitkeää vanhaa lihasta. Yhteensä 370 kg saa olla tuossa Miissä. Multa-, huonekalu- ja mökkikuormat ovat jääneet vajaaksi.

Auton "stance" oli ihan ok. Vetopito suhteessa kuormaan oli tavallista heikompi. Alusta lyö normaalia herkemmin rajoitinkumeille jo ihan vauhdikkaassa mökkireissussa, joten hidasteisiin pitää täyskuormalla hidastaa tavallista enemmän.

Aika hassua, että moinen povitaskuun mahtuva kippo on sepelin kanssa ajaessa massaltaan yli 1,5 tonnia. Melkoisen pontevasti se silti otti valoista 0-40 km/h, kun akku oli latauksesta lämmennyt ja 80 %. Vastaavalla kuormalla 1,6, 1,8 ja 2,0 bensavaparit ovat tuntuneet raskailta ja heikoilta ja vaatineet kierroksilla pöristelyä. Kulkupuoli kuormalla ei ole ollut enää hyvässä suhteessa meluun. Peugeot 406 GW 3.0 V6 (207 hv/285 Nm) jaksoi mennä pontevasti ja sivistyneesti. Sillä kuskasin pahimmillaan yli 500 kg ankkuripainoja mökille. Turbodieseleistä C220 CDI 7G (170 hv/400 Nm) ja E250 CDI 4-Matic (204 hv/500 Nm) kulkevat vaivattomasti kuormallakin. Tarkennuksena Miin pontevuus täyskuormalla pätee vain taajamassa pikkunopeuksilla (40 km/h asti) ja lämpimällä ei-tyhjällä akulla.

Laitetaan nyt muutama kuva silläkin uhalla, että isoilla autoilla ajavilta loppuu ehjät pelihousut.
 

Liitteet

  • 9x20 kg Miin kontissa.jpg
    9x20 kg Miin kontissa.jpg
    503,1 KB · Luettu: 78
  • 5x20 kg Miin jalkatilassa.jpg
    5x20 kg Miin jalkatilassa.jpg
    731,1 KB · Luettu: 84
  • 15x20 kg Miin stance.jpg
    15x20 kg Miin stance.jpg
    688,1 KB · Luettu: 93
  • 15x20 kg Miillä perillä.jpg
    15x20 kg Miillä perillä.jpg
    514,5 KB · Luettu: 92
Hallituksen kannattaisi tukea isommalla summalla sähköautojen hankkimista, jotta käytettyjen arvo tippuisi nopeammin alaspäin ja niin, että kauppiaita oikeasti kiinnostaisi hinnoitella autoja alle 50 000 euron arvon.
 
Kovasti ainakin VW-huolto näin lupaili.
Tätä nyt on lupailtu jo viimeiset pari vuotta. Ei ilmeisesti tule vielä 3.0:ssa edes. Josta siitäkään ei tiedetä, koska edes tulee vanhoihin autoihin. Uskon sitten, kun todistetusti toimii.
 
Hallituksen kannattaisi tukea isommalla summalla sähköautojen hankkimista, jotta käytettyjen arvo tippuisi nopeammin alaspäin ja niin, että kauppiaita oikeasti kiinnostaisi hinnoitella autoja alle 50 000 euron arvon.
Ilmastopassi voimaan ja jos 2030 mennessä kaikilla ei ole sähköautoa, niin aletaan esim. sakottamaan tripla käyttövoimaverolla 2xvuodessa sen hetkistä autoa..
 
Hallituksen pitäisi olla kansan asialla.

Jos hallitus olisi kansan asialla niin se lopettaisi auton ostamisen tukemisen ja keskittyisi sponsoroimaan latausverkoston rakentamista enemmän.

Kansantaloudellisesti sähköautojen ostojen tukemisessa ei ole järkeä. Eikä ole myöskään ympäristön kannalta.
 
Miksi hallituksen pitäisi tukea kansalaisen hankintoja?

Jos halutaan sähköistää liikenne ja saada mahdollisimman nopeasti käytettyjä autoja myös edullisempiin hintaluokkiin kannattaisi autojen hankintahintaa tukea isommilla tuilla. 5000-6000 e tuki tiputtaisi useita autoja heti hankintavaiheessa jo liki 20 000 euroa. Tällä hetkellä tuo 2000e hankintatuki tuntuu olevan ihan "haista p*ska" - raha kauppiaille, kun 49 900e maksaviin autoihin on otettu 800e erikoisvärit vielä päälle. Siinä saa tinkiä ihan oikeasti, että saa hinnan alle 50 000 € hankintatukea varten.
 
Jos halutaan sähköistää liikenne ja saada mahdollisimman nopeasti käytettyjä autoja myös edullisempiin hintaluokkiin kannattaisi autojen hankintahintaa tukea isommilla tuilla. 5000-6000 e tuki tiputtaisi useita autoja heti hankintavaiheessa jo liki 20 000 euroa. Tällä hetkellä tuo 2000e hankintatuki tuntuu olevan ihan "haista p*ska" - raha kauppiaille, kun 49 900e maksaviin autoihin on otettu 800e erikoisvärit vielä päälle. Siinä saa tinkiä ihan oikeasti, että saa hinnan alle 50 000 € hankintatukea varten.
Kai olet huomannut että valtio tulee yritysliisareita? Se on valtion strategia tuottaa edullisia autoja markkinoille. Suomella ei ole järkeä nostaa hankintatukea kun autoteollisuutta ei ole ja maksaja on itse kansalainen veroineen.

Nyt vaan tämä korona ja muu nostaa hintoja kuin laskisi niitä.
 
Kai olet huomannut että valtio tulee yritysliisareita? Se on valtion strategia tuottaa edullisia autoja markkinoille. Suomella ei ole järkeä nostaa hankintatukea kun autoteollisuutta ei ole ja maksaja on itse kansalainen veroineen.

Nyt vaan tämä korona ja muu nostaa hintoja kuin laskisi niitä.


Yritysautoilun tukeminen on kyllä todella vahvaa, koska ei palkansaajan kannata ottaa muita kuin sähköautoja autoedun kautta. Nämä sitten valuvat käytettyjen markkinoille n. 2-3 vuoden kuluttua käyttöönotosta. Itsekin ottaisin sen heti, jos se olisi mahdollista.

Silti kaipaan n. 6000€ hankintatukea muuhuin kuin yritysautoiluun, koska 2000€ hankintatuki on selkeästi liian pieni alalle ja tämä edistäisi nopeampaa liikenteen sähköistymistä sekä käytettyjen tuloa markkinoille.
 
Silti kaipaan n. 6000€ hankintatukea muuhuin kuin yritysautoiluun, koska 2000€ hankintatuki on selkeästi liian pieni alalle ja tämä edistäisi nopeampaa liikenteen sähköistymistä sekä käytettyjen tuloa markkinoille.

Minä kaipaan 6000€ vuosittaista tuloveron alennusta mutta se ei välttämättä ole kansantalouden kannalta optimaalista.

Liikenteen sähköistyminen tapahtuu jo nyt markkinaehtoisesti nopeasti, vauhti tulee kiihtymään roimasti 2-3 päästä kun käytettyjä tulee edullisesti markkinoille ja tehtaat on saatu vauhtiin.

Kuten on todettu, niin kauan kun maailmaanlaajuisesti BEV kysyntä ylittää tuotannon selvästi, Suomen ei kannata kilpailla rajallisista resursseista verorahoja tuhlaamalla, siinä ei voita ympäristö eikä kansantalous.
 
Tällä hetkellä sähköautoilu on jäämässä keski- ja ylempien luokkien iloksi, mutta ilman isompaa hankintatukea sähköautojen hinnat tuskin tippuvat käytettyjen markkinoilla kovinkaan nopeasti. Sähköautojen hinnoissa on selkeästi pientä preemiota säästyneistä polttoainekuluista, minkä vuoksi selkeä isompi hankintatuki tiputtaisi autojen arvoa nopeammin ja niitä autoja saataisiin alempien tuloluokkien saataville. Erityisesti tilanteessa, jossa polttoaineen verotusta ollaan kiristämässä koko ajan ja se osuu pahemmin niihin kenellä ei ole varaa hankkia sähköautoa.

Omalle kohdalle hankintatuella ei varsinaisesti ole väliä, kun LR-mallit eri malleilla ovat yli 50 000€ hintaisia, enkä haluaisi korottaa hankintatuen rajaa vaan nimenomaan luoda painetta hinnoittelulle alle 50 000€ autoille.
 
Omalle kohdalle hankintatuella ei varsinaisesti ole väliä, kun LR-mallit eri malleilla ovat yli 50 000€ hintaisia, enkähaluaisi korottaa hankintatuen rajaa vaan nimenomaan luoda painetta hinnoittelulle alle 50 000€ autoille.

Nyt ymmärrät miksi hankintatuen korotuksessa ei ole järkeä.

1) Autot ovat edelleen hyvin kalliit vrt. polttikset
2) Auton valmistajien ei mitenkään kannata panostaa Suomen kaltaiseen reunamarkkinaan kun autot menevät kaupaksi muutenkin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 626
Viestejä
4 494 013
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom