Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämä on kyllä nykymaailman ongelma. Tieto ja ihmiset jakautuu suljettuihin ryhmiin joista on hankala hakea tietoa tai lukea vanhoja keskusteluja sekä google ei näihin pääse käsiksi. Olisipa vanha kunnon sähköautoaiheinn keskustelufoorumi minne kaikki tieto kertyisi helposti luettavaksi ja etsittäväksi. :rolleyes:
Tesla Club Finland on ilmeisesti perustamassa Tesla aiheista foorumia.
 
Jep, tämä oli tarkoitus - tämä kun käsittääkseni on tekniikasta kiinnostuneiden palsta. Tosiaan esimerkiksi, miksi suositus on, että akkua ei pidä varastoida 100 % ladattua? Mikä on sen tieteellinen/tekninen pohja ja onko jotain dataa asiasta olemassa.

Näköjään tällekin palstalle mahtuu asiattomia tyyppejä - mutta ne viestit vaan pitää lukea kerran ja jättää omaan arvoonsa.

Akun korkea potentiaali aiheuttaa haitallisia reaktioita, mitkä aiheuttaa kapasiteetit pysyvää menetystä.
Tämä on riippuvainen lämpötilasta, eli täyteen ladattuna säilöminen on akulle selvästi vahingollisempaa heinäkuun auringonpaahteessa kuin lokakuun räntäkeleissä.

Tästä syystä mm. Kaliforniassa Leafin akut eivät kestäneet aluksi ollenkaan vaikka muualla kestivät. Sitten tuli paremmin kuumuutta kestävät akut (2013) ja akun lämpötilan hallinnat, mitkä helpottivat asiaa.

Se, mikä varaus-% aiheuttaa ongelmia riippuu buffereista ja kemiasta ja lämpötilasta ja autosta ja niin edelleen. Esim 28kWh ioniqin moni varmasti lataa aina täyteen, koska pieni akku. En ole silti lukenut/kuullut yhdestäkään ioniqista, jossa akku olisi heikentynyt Käytettävän kapasiteetit osalta.
 
Sähköautoaiheinen juttu Helsingin Sanomissa.

Helsingin keskustassa näkee luovia virityksiä, joilla vedetään sähköä autoihin – ”Huolestuttavaa” - Kaupunki | HS.fi

Kuva kertoo mistä juttu kertoo. Oma veikkaukseni on, että näiden viritysten takia syttyy vielä useampi kiinteistö palamaan.

566a659160ee10090143b29048fae7b0.jpg.webp
 
Sähköautoaiheinen juttu Helsingin Sanomissa.

Helsingin keskustassa näkee luovia virityksiä, joilla vedetään sähköä autoihin – ”Huolestuttavaa” - Kaupunki | HS.fi

Kuva kertoo mistä juttu kertoo. Oma veikkaukseni on, että näiden viritysten takia syttyy vielä useampi kiinteistö palamaan.

566a659160ee10090143b29048fae7b0.jpg.webp
OT, mutta tuo on hybridi. Outlander PHEV. Eli mitään pakkoa ladata ei pitäisi olla.

Oli vissiin hankinta ihan loppuun asti mietitty. :confused:
 
Kyllä se avattu on pitkälti, olisin enemmän huolissani sen ip-luokituksesta. Voi olla kaapelikin aika jäykän puolesta kylmänä.
 
Itse olisin eniten huolissani sen kulkemisesta suojaamattomana kevyenliikenteen väylän yli. Tuosta kun parit icebugit kävelee yli, niin voi olla jännää.
 
Itse olisin eniten huolissani siitä kauanko tuo jatkokela pysyy tuossa paikallaan ennenkuin joku itä-Euroopan sankari korjaa sen talteen.
 
Mihin se siitä lähtis, kun laturi on autossa lukossa ja töpseli sisällä. Grezin kommenttiin peilaten, niin onneksi ei ole pyörätiellä.

e: Ketjun aiheeseen liittyen joku muukin ei osaa:

Kuulemma kauheasti citigon myynti alisuorittanut e-upiin verrattuna 2021 :D Tokana kommenttina heti, että olisko valmistuksen lopetuksella jotain tekemistä asian kanssa. Muuten artikkelin vois tiivistää, että eunukki myy Skodalla hyvin.
 
Itse olisin eniten huolissani sen kulkemisesta suojaamattomana kevyenliikenteen väylän yli. Tuosta kun parit icebugit kävelee yli, niin voi olla jännää.

Ei siinä mitään voi käydä, itse käytin lohkolämppäriä jatkojohdolla ja ajelin jatkuvasti sen yli, sekä lääpin sitä lähes päivittäin ongelmitta. Lopulta se ei enää toiminut kun sai tarpeeksi nastoista :cautious:
Liittyy sikäli että olisi voinut liittyä lataukseen. Nykyisin talvella ajan suosiolla keula edellä katokseen ja johto lyhyemmän mukaan.

Itse olisin eniten huolissani siitä kauanko tuo jatkokela pysyy tuossa paikallaan ennenkuin joku itä-Euroopan sankari korjaa sen talteen.

Ajan kysymys.
 
Mitenkäs kun edellisellä sivulla oli keskustelua jatkuvasta 100% pitämisessä ja vaikutuksesta akkuun, niin hieman samaa liippaava - kuinka haitallista on latailla melkein yksinomaan pikalatureilla? Itse käytän joskus kyllä normaalia pistokettakin kotona, sitten erittäin harvoin julkisia type2, koska ne on liian hitaita matkaillessa. Näin ollen pikalaturi on yleisin valinta.
 
Mitenkäs kun edellisellä sivulla oli keskustelua jatkuvasta 100% pitämisessä ja vaikutuksesta akkuun, niin hieman samaa liippaava - kuinka haitallista on latailla melkein yksinomaan pikalatureilla? Itse käytän joskus kyllä normaalia pistokettakin kotona, sitten erittäin harvoin julkisia type2, koska ne on liian hitaita matkaillessa. Näin ollen pikalaturi on yleisin valinta.
Pikalatauksen ei pitäisi olla hirveän paha kunhan akkua ei lataa kuumana hirveän täyteen.

Miksi et lataa kotona enempää jos siellä pistoke on? Vai onko se joku 2h kellokytkimellä oleva shuko jossa ei jaksa rampata käynnistämässä latausta vähän väliä…

Eikö se nyt olisi se ja sama antaa olla 8A latauksessa aina yön yli, niin kyllähän siinä niitä kilsoja kertyy.
 
Latailen kyllä, mutta siinäkin kummittelee sana ”tilapäislaturi” ja ohje ”ei jatkuvaan käyttöön”, joten oletin sen olevan vielä huonompi vaihtoehto kuin pikalaturit. Se on lisäksi hidas, eikä juurikaan halvempi kuin halvimmat 50 ccs:t (taloyhtiö määrittänyt 0,20e kwh) joten ennemmin piipahdan kotimatkalla hakemassa kahvit ja vietän vartin roikassa, jolloin kerkeää tulemaan sama kuin pistokkeesta yön aikana.
 
Joskus se akku olis hyvä ajaa täyteenkin ja siihen pikalaturi on kallista lystiä. Et joskus kannattaa mennä etanalaturille kauppakeskukseen, pumppaa nekin sen 6-11 kW teholla akkuun riippuen mikä auto on. Harvat pystyy 22 kW tehoon.
 
Latailen kyllä, mutta siinäkin kummittelee sana ”tilapäislaturi” ja ohje ”ei jatkuvaan käyttöön”, joten oletin sen olevan vielä huonompi vaihtoehto kuin pikalaturit. Se on lisäksi hidas, eikä juurikaan halvempi kuin halvimmat 50 ccs:t (taloyhtiö määrittänyt 0,20e kwh) joten ennemmin piipahdan kotimatkalla hakemassa kahvit ja vietän vartin roikassa, jolloin kerkeää tulemaan sama kuin pistokkeesta yön aikana.
Ei ole akun kunnon takia tilapäislaturi. Lähes kaikissa valmistajat rajanneet 8A ettei kuormita Schuko pistorasiaa. Uudet pääsääntöisesti tukee 3 vaihetta 16A , niin onhan tuo yhdestä vaiheesta 8A(1,7kW) hidasta touhua isompi akkuisille laitteille. Ennemmin hybridien lataukseen.
TILAPÄISLATAUS KOTONA

Sähköauton tai hybridiauton lataustavoista puhuttaessa tulee usein vastaan termi ”tilapäislataus”. Autojen mukana toimitetaan tilapäislatauslaite, joka pystytään kotitalouspistorasiaan, eli SUKO-pistorasiaan kytkemään ja sitä kautta energiaa auton akkuun siirtämään. Ammattikielessä tätä kutsutaan lataustavaksi 2.

Tilapäislatauslaite, joka toimitetaan autojen mukana kyllä kestää tämän tason kuormituksen, mutta kotiseinässä olevaa pistoketta ei ole tällaiseen suunniteltu. Lataustapa kaksi onkin määritelty vain tilapäiseksi tavaksi ladata sähköajoneuvo. Tämä lataustapaa on kykeneväinen antamaan vain puolet siitä lataustehosta, mitä itse auto pystyy ottamaan vastaan.

Suomalaisissa kotitalouksissa esiintyy pistorasioita, joita on rakennettu eri vuosikymmenien aikana, jolloin niistä puuttuu olennaisia vikavirtasuojauksia. Lisäksi, monesti vanhat pistorasiat ovat kuluneet runsaan käytön vuoksi aivan liian väljiksi edes turvallisen tilapäislatauksen varmistamiseksi.

Mikäli aiot ladata uutta autoasi edes hetken tilapäislatauksella kotona, varmista

omalta kotivakuutusyhtiöltäsi heidän kantansa asiaan. Moni kotimainen vakuutusyhtiö on säätänyt ehtoihinsa pykälän, jossa vaaditaan, että latauspistoke, tai -asema tulee olla ammattilaisen asentama ja tarkistama. Tästä vaaditaan myös usein kirjallinen todistus näytettäväksi.
 
Johan tuo nyt on moneen kertaan todistettu myyntimiesten käyttämäksi semanttiseksi hämäykseksi tuo "tilapäis"latauslaite. Kaikki laitteet jotka kytketään verkkoon pistorasian kautta, ovat tilapäisesti verkossa kiinni. Myös latauslaitteet joissa on voimavirtapistoke.
 
Täytyykin tarkistaa oman kotivakuutuksen ehtojen sanamuoto. Sinänsähän latauspistorasia (lämmityspistorasia), jossa kotilatauslaitetta käytän on ammattilaisen asentama. Eihän suomessa saa olla muutenkaan muita kuin ammattilaisten asentamia pistorasioita.
 
Viimeksi muokattu:
Latailen kyllä, mutta siinäkin kummittelee sana ”tilapäislaturi” ja ohje ”ei jatkuvaan käyttöön”, joten oletin sen olevan vielä huonompi vaihtoehto kuin pikalaturit. Se on lisäksi hidas, eikä juurikaan halvempi kuin halvimmat 50 ccs:t (taloyhtiö määrittänyt 0,20e kwh) joten ennemmin piipahdan kotimatkalla hakemassa kahvit ja vietän vartin roikassa, jolloin kerkeää tulemaan sama kuin pistokkeesta yön aikana.

AC-lataus on tosin akulle yleisesti ottaen parempi, varsinkin kun monissa se pääsee sitä kautta lopulta tasaamaan eri kennojen jännitteet. Mutta tuota logiikkaa ajankäytöstä en ymmärrä, 15 min kahvilassa on kuitenkin enemmän kuin 0 min vetäessä piuhan irti kun lähtee aamulla.
 
Mitenkäs kun edellisellä sivulla oli keskustelua jatkuvasta 100% pitämisessä ja vaikutuksesta akkuun, niin hieman samaa liippaava - kuinka haitallista on latailla melkein yksinomaan pikalatureilla? Itse käytän joskus kyllä normaalia pistokettakin kotona, sitten erittäin harvoin julkisia type2, koska ne on liian hitaita matkaillessa. Näin ollen pikalaturi on yleisin valinta.
Riippuu autosta ja akkukemiasta, mutta yleisesti ottaen akun eliniän optimoimiseksi parasta on ladata AC laturilla (eli yleensä max. 11kW, autosta riippuen) ja pitää akun varaus välillä 25%..75%.

Esimerkiksi täällä jotain: The Comprehensive Guide to Maximizing your Tesla’s Battery Efficiency and Battery Life
 
Noniin, näköjään olin jotain siis ymmärtänyt väärin, kiitos tarkennuksista!
AC-lataus on tosin akulle yleisesti ottaen parempi, varsinkin kun monissa se pääsee sitä kautta lopulta tasaamaan eri kennojen jännitteet. Mutta tuota logiikkaa ajankäytöstä en ymmärrä, 15 min kahvilassa on kuitenkin enemmän kuin 0 min vetäessä piuhan irti kun lähtee aamulla.

Eipä oikeastaan - käyn yleisesti ottaen joka tapauksessa kaupassa pyörähtämässä suurinpiirtein päivittäin, joten ei tuo muuta ajankäyttöä suuntaan tai toiseen. Kotipiuhassa ärsyttää sen kaivaminen kontin laatikosta ja vielä enemmän sen takaisin tunkeminen näin talviaikaan, kun johto on jäätynyt/todella paskainen/lumessa, joten tapana on ollut hieman putsailla sitä ennen kuin kehtaa paketoida takaisin kuljetuspussukkaansa. Samat 5-10 min menee tuossakin pahimmillaan :)
 
Itse pidän sitä kotilatauslaitetta pistokkeessa koko ajan. Eli ei tarvi kuin nyppästä irti autosta ja tökätä kiinni autoon silloin tällöin. Virtaahan siinä ei kulje kuin silloin kun ladataan ja sinne auton pään pistokkeeseen ei edes tule jännitettä ennen kuin johto on kytketty autoon ja kytkentälaite todennut että kaikki on kunnossa. Toki se on säältä suojassa. Jos lähtee pidempään reissuun niin sitten otan sen mukaan.
 
Ei ole kukaan Ariyaa päässyt testaamaan, niin ei oikein ole tietoa millainen oikeasti on. Lähinnä istumaan väki päässyt. Kovin hiljaista Ariyan suhteen ollut viime aikoina.

Pikkusisar Megane E-tech ollut paremmin esillä.
 
Ei ole kukaan Ariyaa päässyt testaamaan, niin ei oikein ole tietoa millainen oikeasti on. Lähinnä istumaan väki päässyt. Kovin hiljaista Ariyan suhteen ollut viime aikoina.

Pikkusisar Megane E-tech ollut paremmin esillä.

Koeajoja varmaankin saa odottaa hetken aikaa, mutta miltä se vaikuttaa tekniseltä puolelta? Tässä on kova sähköautokuume päällä ja kartoitetaan kaikki sopivia vaihtoehtoja. Ionig 5 / Kia EV 6 -mallit eivät tällä hetkellä kiinnosta, koska akun lämmityksen tulee toimia talvilatausta varten.
 
Koeajoja varmaankin saa odottaa hetken aikaa, mutta miltä se vaikuttaa tekniseltä puolelta? Tässä on kova sähköautokuume päällä ja kartoitetaan kaikki sopivia vaihtoehtoja. Ionig 5 / Kia EV 6 -mallit eivät tällä hetkellä kiinnosta, koska akun lämmityksen tulee toimia talvilatausta varten.
Ainakin Meganeen on lupailtu akun esilämmitystä. Ihan kunnossahan nuo speksit ovat ja "highlightina" ehkä 22kW AC-lataus. Se ehkä hieman harmi, että 2-vetoinen versio on etu- eikä takaveto. Jos tuo talvilataus on tärkeä niin ei noita varmaan uskalla hankkia ennen kuin Björn on testannut.
 
Aikalailla kautta linjan talven kanssa näyttää olevan jotain ongelmaa (akustossa). Jotenkin olen kuitenkin antanut itselleni ymmärtää, että monestihan tuo on softasta kiinni eli lähtökohtaisesti korjattavissa jo tehtyihin autoihinkin.
 
Riippuu autosta ja akkukemiasta, mutta yleisesti ottaen akun eliniän optimoimiseksi parasta on ladata AC laturilla (eli yleensä max. 11kW, autosta riippuen) ja pitää akun varaus välillä 25%..75%.

Esimerkiksi täällä jotain: The Comprehensive Guide to Maximizing your Tesla’s Battery Efficiency and Battery Life

Itse olen rajannut tuon 90%:tiin Mustangillani ja latailen sitä ID Chargerilla, kuristettuna 3x8A:lla. Tuosta tulee jotakuinkin 50kw akkuun 9h:n aikana kun yöllä lataantuu halvemmalla sähköllä :thumbsup: Jos pidempi siivu tiedossa niin otetaan loputkin prosentit käyttöön.

Aikalailla kautta linjan talven kanssa näyttää olevan jotain ongelmaa (akustossa). Jotenkin olen kuitenkin antanut itselleni ymmärtää, että monestihan tuo on softasta kiinni eli lähtökohtaisesti korjattavissa jo tehtyihin autoihinkin.

Jotakuinkin samoilla linjoilla ja ani harvoin ainakin itse tarvitsen tuota DC laturia niin ei ole niin justiinsa itelle. Onhan tähän Mustangiinkin tulossa lähipäivinä jokin päivitys koskien latausta:

"Fordin maahantuonnista kerrotaan kuitenkin autoon odotettavan piakkoin ”asiakastyytyväisyyspaketiksi” nimettyä ohjelmistopäivitystä. Sen pitäisi nostaa latausnopeutta kylmissä olosuhteissa kaikissa akunvarauksen tasoissa, mutta etenkin yli 80 prosenttiin ladattaessa. " Kauppalehden sivuilta 12.1.22

Saas nähdä että paljonko paranee :thumbsup::)
 
Minusta on aikamoinen user error, jos yli 80% lataa paikassa, jossa ajalla on merkitystä… Toki tuokin teksti on mennyt markkinointimiehen kynän läpi, että joku positiivinen asia omasta mokasta on pitänyt löytää.
 
Helsingin keskustassa näkee luovia virityksiä, joilla vedetään sähköä autoihin – ”Huolestuttavaa” - Kaupunki | HS.fi

Kuva kertoo mistä juttu kertoo. Oma veikkaukseni on, että näiden viritysten takia syttyy vielä useampi kiinteistö palamaan.
Kyllä sitä tulipaloa saa aika pitkään odottaa tuollaisessa rappukäytävästä varastetussa sähköroikkavirityksessä. Se pistorasia voi kyllä "palaa" ylikuormituksesta, mutta ei se varsinaisesti syty palamaan, eikä ne materiaalit siinä rasian ympärilläkään ole palavia.

Käytännössä suurin riski on tuohon roikkaan kompuroiminen, tai se että tuota jalankulkuväylää pitkin kulkeva onnistuu sen roikan jotenkin viiltämään ja saa siitä sähköiskun.

Jotenkin mulle tulee kyllä ensin mieleen tuossa on kyse jostain auton viasta, ennemmin kuin bensansäästö-lataamisesta.
Joskus 20 vuotta sitten kekustassa autoin yhtä ukkoa kun se viritteli vastaavaa roikkaa kun sen clio tms oli akku tyhjänä, ja sitä ladattiin ihan perinteisellä Matilla. En meinaan usko että tuo roikka pysyy siellä rappukäytävän pistorasiassa kovin pitkään kiinni kun naapuri kävelee siitä ohi.
 
Minusta on aikamoinen user error, jos yli 80% lataa paikassa, jossa ajalla on merkitystä… Toki tuokin teksti on mennyt markkinointimiehen kynän läpi, että joku positiivinen asia omasta mokasta on pitänyt löytää.

En nyt sanoisi ihan noinkaan. Pitäisin merkittävänä etuna, jos latauskäyrä on hyvä myös suhteellisen täydellä akulla. Jos ajetaan saman päivän aikana Suomen päästä päähän niin tuosta ei varmaan ole juuri apua, mutta jos matka on sellainen että yhdellä tai kahdella pikalatauksella pääsee perille niin tuon ansiosta voi ehkä mennä hieman enemmän ihmisten kuin auton ehdolla.
 
Ei siinä mitään voi käydä, itse käytin lohkolämppäriä jatkojohdolla ja ajelin jatkuvasti sen yli, sekä lääpin sitä lähes päivittäin ongelmitta. Lopulta se ei enää toiminut kun sai tarpeeksi nastoista :cautious:
Ei missään nimessä pidä ajella jatkojohtojen yli, eikä muutenkaan murjoa niitä. TUKESin selvityksistä käy ilmi että mekaanisen kuormituksen aiheuttama vaurio jatkojohdossa kuuluu tilastoissa kaikkein yleisimpiin sähköpalojen aiheuttajiin. Vaurio voi tulla yhtä lailla voimakkaasta kertakuormituksesta, kuin toistuvasta melko lievän tuntuisestakin kuormituksesta.

Jatkojohtoja kannattaa viimeiseen asti suojella kaikelta mekaaniselta stressiltä. Maallikosta se murjominen ei tietenkään ole yhtään mitään, "ei siinä mitään voi käydä". Ei näin. Se johtimien vaurio ei usein näy mitenkään ulospäin johdon ulkokuoren läpi.
 
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Pitäisin merkittävänä etuna, jos latauskäyrä on hyvä myös suhteellisen täydellä akulla. Jos ajetaan saman päivän aikana Suomen päästä päähän niin tuosta ei varmaan ole juuri apua, mutta jos matka on sellainen että yhdellä tai kahdella pikalatauksella pääsee perille niin tuon ansiosta voi ehkä mennä hieman enemmän ihmisten kuin auton ehdolla.
No kukin tyylillään, mutta ei tuo häntä nykyautoissa ole sellainen, että varsinaisesti houkuttelisi roikkumaan minuuttimaksullisen letkun päässä yli 80 %, joissain kannattaisi lähteä tuostakin aiemmin. Riippuu ihan laturistakin, voi olla hapokasta latailla 100+ kW laturin hinnoittelulla jollain 20-30 kW teholla. Hyvähän se tasainen korkea latausteho olisi, mutta nykyisellään ei onnistu.

Tuosta Fordin päivityksestä löytyi juttuakin:
 
Joskus se akku olis hyvä ajaa täyteenkin ja siihen pikalaturi on kallista lystiä.
Täsmennyksenä, että täyteen lataaminen ei ole akun kunnon kannalta tarpeen, päinvastoin se on aina haitallista akun kapasiteetille. Täyteen lataamisen tarve liittyy käsittääkseni vain siihen, että täyteen lataaminen ja syvä purkaminen on BMS:lle ainoa keino kalibroida ajantasainen tarkka tieto akun kapasiteetista. Jos käyttäjälle ei ole suurta väliä pitääkö ajotietokoneen ilmoittamat akkuprosentit ja range-kilometrit kuinka tarkasti kutinsa, niin silloin ei myöskään ole mitään tarvetta ladata 100%:iin.

Itse pidän sitä kotilatauslaitetta pistokkeessa koko ajan.
Samaa olen harrastanut itse, mutta välillä kieltämättä käynyt mielessä, että säilyyköhän laite pihassa. Nuo kuitenkin ovat 200-400 € arvoisia kamppeita. Yön yli reissuihin lähtiessä otan aina talteen.
 
Mitä tuo tarkoittaa, ja miten muut EV:t eroavat tuossa suhteessa?

Nimim. Epätietoinen
Tarkoittavat sitä, että Hyundai / Kia autojen pikalatausnopeus ei ole yhtä hyvä pakkasella kuin kesäkelillä, koska automatiikka ei osaa pitää akkua tarpeeksi lämpimänä.

Muilla autoilla tilanne ei kyllä välttämättä ole juurikaan parempi.
 
Joo toivoa sopii että saisivat päivitettyä softaa paremmaksi. Valitettavasti vaan tuntuu että autovalmistajilla on vähän sama tauti kuin vaikka tulostin- ja skannerivalmistajilla -> sama firma ei osaa tehdä kunnollista rautaa ja softaa.
 
Täsmennyksenä, että täyteen lataaminen ei ole akun kunnon kannalta tarpeen, päinvastoin se on aina haitallista akun kapasiteetille. Täyteen lataamisen tarve liittyy käsittääkseni vain siihen, että täyteen lataaminen ja syvä purkaminen on BMS:lle ainoa keino kalibroida ajantasainen tarkka tieto akun kapasiteetista. Jos käyttäjälle ei ole suurta väliä pitääkö ajotietokoneen ilmoittamat akkuprosentit ja range-kilometrit kuinka tarkasti kutinsa, niin silloin ei myöskään ole mitään tarvetta ladata 100%:iin.
Oletko varma, että se auton oma tasapainotussysteemi ei käytä täyden akun tilannetta hyödykseen akun kunnon selvittämiseksi ja käyttötavan optimointiin?
 
Nuo kuitenkin ovat 200-400 € arvoisia kamppeita.
Joo 185 euroa on lisävarustehinta omassa autossa. Mutta jos kyseessä on sullakin lämmitystolppa, niin saahan sen laitettua lukkoon jolloin ilman avainta/tiirikointi/johdon katkaisua ei lähde mukaan.
 
Samaa olen harrastanut itse, mutta välillä kieltämättä käynyt mielessä, että säilyyköhän laite pihassa. Nuo kuitenkin ovat 200-400 € arvoisia kamppeita. Yön yli reissuihin lähtiessä otan aina talteen.
Jos lähden kotoa yli tunnin reissulle, otan johdon sähkötolpasta irti koska muuten tulee valituksia ettei sähköjohtoja saa jättää kiinni tolppaan, turvallisuusvaara jos pienet lapset menevät johtoa pureskelemaan ja saavat sähköiskun.

Ei auta vaikka selittäisi ettei siellä johdossa liiku (juuri) mitään jos ei ole autossa kiinni ja että tapanani on näppäistä sähköt kokonaan pois pistorasiasta jos johto ei ole autossa kiinni, koska säännöt ovat säännöt. Ne säännöt on kai tehty lohkolämmitysjohtoja varten.
 
No kukin tyylillään, mutta ei tuo häntä nykyautoissa ole sellainen, että varsinaisesti houkuttelisi roikkumaan minuuttimaksullisen letkun päässä yli 80 %, joissain kannattaisi lähteä tuostakin aiemmin. Riippuu ihan laturistakin, voi olla hapokasta latailla 100+ kW laturin hinnoittelulla jollain 20-30 kW teholla. Hyvähän se tasainen korkea latausteho olisi, mutta nykyisellään ei onnistu.

Tuosta Fordin päivityksestä löytyi juttuakin:

Lähtisin siitä liikkeelle että tulevaisuus on kWh-hinnoitelluissa latauskentissä. Aikaveloitteisella 50kW:n laturillakin olisi ihan ok ladata tuota mussea päivityksen jälkeen aika täyteen, jos 80-90% menee n. 40kW:n teholla.
 
Täsmennyksenä, että täyteen lataaminen ei ole akun kunnon kannalta tarpeen, päinvastoin se on aina haitallista akun kapasiteetille. Täyteen lataamisen tarve liittyy käsittääkseni vain siihen, että täyteen lataaminen ja syvä purkaminen on BMS:lle ainoa keino kalibroida ajantasainen tarkka tieto akun kapasiteetista.
Jossain ulkomaisella Renault Zoe-keskustelupalstalla joku väitti että ainakin Zoen akku kannattaa joskus harvoin (esim. kerran kuussa) ladata 100% täyteen, ja väitti sen liittyvän "cell balancing":iin. Eli jos oikein ymmärsin, tsydeemi tasaa kennojen väliset jännitteet tai jotain, ja se olisi hyväksi akun kunnolle.

Yritin googlettamalla löytää lisätietoa tuosta cell balancing:sta mutta menee kyllä mun pään yli.

Siitä tosin ei liene erimielisyyttä ettei 100% täydeksi kannata ladata usein, ja varsinkaan pitää autoa pitkiä aikoja 100% (tai edes lähelle sitä) latingissa.

Ja sitten on ne väitteet että monissa näistä autoista on bufferit sekä ylä- että alapäässä, eli "100%" onkin oikeasti 95% ja "0%" on 5 tai jopa 10%. Tiedä näistä, kaikki on niin salaista tietoa.
 
Oletko varma, että se auton oma tasapainotussysteemi ei käytä täyden akun tilannetta hyödykseen akun kunnon selvittämiseksi ja käyttötavan optimointiin?
Juuri sitä tarkoitin että auto käyttää tietoa täyden akun kapasiteetista nimenomaan akun "kunnon" selvittämiseen - sikäli kun akun kunto tarkoittaa kapasiteettia suhteessa uuteen. Mutta ei sillä sen kummempaa merkitystä ole, kuin että auto tietää mahtuuko akkuun maksimissaan esim. 71,5 kWh vai 72 kWh energiaa. Esim. vuoden aikana yleensä akun degradaatio on korkeintaan muutamia prosentteja, joten käyttäjän kannalta tieto ei ole välttämättä kovin merkittävä. Siksi ei välttämättä ole tarpeen ladata autoa koko vuonna täyteen.

Mitä tarkoitat tuolla että auto käyttäisi "täyden akun tilannetta hyödykseen käyttötavan optimointiin". Tuskinpa auto mitään "käyttötapaa optimoi" sen perusteella, onko täyden akun kapasiteetti joitakin prosentteja enemmän tai vähemmän. Vielä 70% SoH akustakin on otettavissa käytännössä samat tehot ulos kuin uudesta, niin en osaa kuvitella, mitä vaikutusta akun kunnolla olisi auton toimintaan sinänsä.
 
Lähtisin siitä liikkeelle että tulevaisuus on kWh-hinnoitelluissa latauskentissä. Aikaveloitteisella 50kW:n laturillakin olisi ihan ok ladata tuota mussea päivityksen jälkeen aika täyteen, jos 80-90% menee n. 40kW:n teholla.
Hassua sinänsä että useimmissa maissa Ionityn hinnoittelu on kWh-pohjainen, mutta suomessa minuuttipohjainen. Ehkä tossa sitten on ajateltu yli 60kW nopeudella lataavia autoja, että saa "alennusta" kun suomessa on niin halpa sähkö moniin maihin verrattuna.
 
Ja sitten on ne väitteet että monissa näistä autoista on bufferit sekä ylä- että alapäässä, eli "100%" onkin oikeasti 95% ja "0%" on 5 tai jopa 10%. Tiedä näistä, kaikki on niin salaista tietoa.

Kyllä nämä tiedetään ihan hyvin jokaisesta markkinoilla olevasta autosta. Kaikki valmistajat eivät tosin ilmoita virallisesti näitä tietoja.
 
Jossain ulkomaisella Renault Zoe-keskustelupalstalla joku väitti että ainakin Zoen akku kannattaa joskus harvoin (esim. kerran kuussa) ladata 100% täyteen, ja väitti sen liittyvän "cell balancing":iin. Eli jos oikein ymmärsin, tsydeemi tasaa kennojen väliset jännitteet tai jotain, ja se olisi hyväksi akun kunnolle.
Okei, tällaisesta en ole lukenut. Voisikohan tässä olla eroja myös automerkkien kesken, missään muiden autojen latausohjeissa tällaista ei ole ainakaan valmistajien taholta tuotu esiin. Olen kuvitellut, että latauslaitteet osaavat tasapainottaa kennot hyvin ilmankin että latausta tarvitsee viedä 100%:iin.
 
Okei, tällaisesta en ole lukenut. Voisikohan tässä olla eroja myös automerkkien kesken, missään muiden autojen latausohjeissa tällaista ei ole ainakaan valmistajien taholta tuotu esiin. Olen kuvitellut, että latauslaitteet osaavat tasapainottaa solut hyvin ilmankin että latausta tarvitsee viedä 100%:iin.
Tarkennuksena ettei kyseessä ollut Zoen ohjekirjan lause, vaan toinen käyttäjä jollain Zoe-foorumilla.

Kyseinen henkilö osasi selittää asian yhtä "hyvin" kuin minä juuri äsken, joten tiedä sitten onko kyseessä huhu, väärinkäsitys tms. Hän osasi kuitenkin toistaa sanat "cell balancing" joita sitten aloin googlailla, mutta en tullut kovin paljoa viisaammaksi...

Olen toistaiseksi jättänyt latailematta 100%:iin, kaksi kertaa olen tainnut epähuomiossa ladata niin täyteen kun Zoessa ei voi määritellä maksimirajaa lataukselle. Toisaalta, olen myös ymmärtänyt ettei ainakaan Zoessa 100% ole 100%, vaan jotain vähemmän...
 
Solujen tasapainotus on sinänsä eri asia kuin solun sisällä olevien kennojen keskinäinen tasapainotus, jos solussa on useampia kennoja sarjassa.

Edulliset BMS:t (esim. sähköpyörien akuissa) tasapainottaa kennot niin että kun yhden kennon lataus tulee täyteen, niin se vaan päästää virran menemään sen yli ilman että se latautuu enempää. Kun sitten kaikki kennot on täynnä, niin lataus voidaan lopettaa ja kennot ovat "tasapainossa". Luultavasti autonvalmistajat käyttävät tätä fiksumpia systeemeitä ja saattaa olla että joku on vaan kuvitellut samanlaisen systeemin olevan myös autoissa.
 
No kukin tyylillään, mutta ei tuo häntä nykyautoissa ole sellainen, että varsinaisesti houkuttelisi roikkumaan minuuttimaksullisen letkun päässä yli 80 %, joissain kannattaisi lähteä tuostakin aiemmin. Riippuu ihan laturistakin, voi olla hapokasta latailla 100+ kW laturin hinnoittelulla jollain 20-30 kW teholla. Hyvähän se tasainen korkea latausteho olisi, mutta nykyisellään ei onnistu.

Tuosta Fordin päivityksestä löytyi juttuakin:

Itelle nyt aika sama että onko sitä parannusta tapahtunut tonne yläpäähän 80pros tienoille, parempi olisi että siihen saakka lataisi mahdollisimman nopeaa. Toihan oli aika vanha juttu jo ja olisikohan toi päivitys tullutkin jo tai sitten ei ole vielä Suomeen asti rantautunut, mene ja tiedä :rolleyes:

Mitä nyt n 2vk sitten latailin mcdonaldsin pihalla akun ollessa jossain 30pros ja pakkasta sen -5c ja suoraan maantieajosta n 50km matkalta, latasi +60kw tehoilla ja auto rajoitti tehoa... Suomessa kun on enimmäkseen noita 50kw latureita niin kunhan niistä saisi aina maksimit, kelillä kuin kelillä, olisi jo kova:thumbsup:
 
Joo 185 euroa on lisävarustehinta omassa autossa. Mutta jos kyseessä on sullakin lämmitystolppa, niin saahan sen laitettua lukkoon jolloin ilman avainta/tiirikointi/johdon katkaisua ei lähde mukaan.

Mulla murrettiin lämppäritolpan boksi ja vietiin laturi. Nyt on semi järeä munalukko mikä menee paksujen sähkötuontien ympäri.
 
Oletteko muuten tietoisia, että moneen lämmitystolpan lukoista menee yksi ja sama avain. Eli lukitseminen ei juurikaan auta, kunhan on samantyyppinen avain taskussa. Esim minulla töissä ja kotona oli ihan samanlainen avain tolppiin käytössä. Molemmat sopi molempiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 761
Viestejä
4 556 725
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom