Latailen kyllä, mutta siinäkin kummittelee sana ”tilapäislaturi” ja ohje ”ei jatkuvaan käyttöön”, joten oletin sen olevan vielä huonompi vaihtoehto kuin pikalaturit. Se on lisäksi hidas, eikä juurikaan halvempi kuin halvimmat 50 ccs:t (taloyhtiö määrittänyt 0,20e kwh) joten ennemmin piipahdan kotimatkalla hakemassa kahvit ja vietän vartin roikassa, jolloin kerkeää tulemaan sama kuin pistokkeesta yön aikana.
Ei ole akun kunnon takia tilapäislaturi. Lähes kaikissa valmistajat rajanneet 8A ettei kuormita Schuko pistorasiaa. Uudet pääsääntöisesti tukee 3 vaihetta 16A , niin onhan tuo yhdestä vaiheesta 8A(1,7kW) hidasta touhua isompi akkuisille laitteille. Ennemmin hybridien lataukseen.
TILAPÄISLATAUS KOTONA
Sähköauton tai hybridiauton lataustavoista puhuttaessa tulee usein vastaan termi ”tilapäislataus”. Autojen mukana toimitetaan tilapäislatauslaite, joka pystytään kotitalouspistorasiaan, eli SUKO-pistorasiaan kytkemään ja sitä kautta energiaa auton akkuun siirtämään. Ammattikielessä tätä kutsutaan lataustavaksi 2.
Tilapäislatauslaite, joka toimitetaan autojen mukana kyllä kestää tämän tason kuormituksen, mutta kotiseinässä olevaa pistoketta ei ole tällaiseen suunniteltu. Lataustapa kaksi onkin määritelty vain tilapäiseksi tavaksi ladata sähköajoneuvo. Tämä lataustapaa on kykeneväinen antamaan vain puolet siitä lataustehosta, mitä itse auto pystyy ottamaan vastaan.
Suomalaisissa kotitalouksissa esiintyy pistorasioita, joita on rakennettu eri vuosikymmenien aikana, jolloin niistä puuttuu olennaisia vikavirtasuojauksia. Lisäksi, monesti vanhat pistorasiat ovat kuluneet runsaan käytön vuoksi aivan liian väljiksi edes turvallisen tilapäislatauksen varmistamiseksi.
Mikäli aiot ladata uutta autoasi edes hetken tilapäislatauksella kotona, varmista
omalta kotivakuutusyhtiöltäsi heidän kantansa asiaan. Moni kotimainen vakuutusyhtiö on säätänyt ehtoihinsa pykälän, jossa vaaditaan, että latauspistoke, tai -asema tulee olla ammattilaisen asentama ja tarkistama. Tästä vaaditaan myös usein kirjallinen todistus näytettäväksi.