Yleistä keskustelua sähköautoista

Hankala nähdä miksi joku kaupungissa menisi ”kylmäasemalle” kun mukavammatkin olosuhteet on tarjolla.
Tämä. Kylmäasemat siirtyy historiaan siinä vaiheessa kun bensapumppuja ei enää tarvita.

Ehkä sillä varauksella, että jostain ilmestyy jotain tekniikkaa jolla saa 500km rangea ladattua alle 5 minuutissa.
 
Mikä on loppujen lopuksi se lisätila mitä latausasemat vaativat, kun pidemmällä aikavälillä asema tulee jokaisen kodin vakiovarusteeksi ja akut kehittyy? Aivan varmasti matkan varrellekin asemia tarvitaan, mutta tähän tehtävään ”omistettujen” asemien sijainti taitaa siirtyä enemmän suurien väylien varsille sopiville etäisyyksille isoista kaupungeista - Ei varsinaisesti tule pula tilasta ko. paikoissa. Kaupungeissa lataustarve hoituu helposti nykyisiin asiointikeskuksiin latausmahdollisuuksia lisäämällä. Hankala nähdä miksi joku kaupungissa menisi ”kylmäasemalle” kun mukavammatkin olosuhteet on tarjolla.
Voi olla kyllä melko pitkä se aikaväli jos jotain isoja kaupunkeja miettii. Helsingin asuntokannasta yli 85% on kerrostaloissa, ja about 10% autokannasta on asukaspysäköintitunnuksen piirissä eli ulkona kadunvarressa. Näiden kaikkien sähköistäminen ei ole ihan keskipitkän tai pitkänkään aikajänteen päässä, vaan lähempänä jotain satavuotissuunnitelmaa
 
Ongelma tuossa on munkin mielestä se lataus (nopeus). Eiköhän se 400-500km range riittäisi suurimmalle osalle kansasta mutta jos pysähdyt pitkällä matkalla puoleksi tunniksi kahville niin siellä samalla asemalla pysähtyy aika moni muukin ja kaikkien pitäisi pystyä lataamaan akkuja koko sen saman puolen tunnin ajan. Bensa autolla tankkaukseen menee minuutti tai pari joten yhden tankin asiakaspalvelukapasiteetti on puolen tunnin ajalta 15-30 kertainen.
Mielestäni sähköautolla ajaminen vaatii ajattelutavan muutosta. Polttiksella autohan oletusarvoisesti tankataan aina täyteen. Sähköautolla pyritään siihen, että autolla lähdetään täydellä akulla ja puolestaan määränpäässä on mahdollisuus ladata (täyteen) ennen jatkamista. Matkalla ladataan optimoidusti vajaasta akusta vähän vähemmän vajaaseen akkuun.

Tällä ajattelutavan muutoksella itselläni matka Helsingistä Kuopioon näyttäisi suunnilleen tältä A Better Routeplannerin mukaan (Tesla Model 3):
- Lähtö Helsingistä klo 13:15 (akku 100%)
- Lataus Vierumäellä 5 minuuttia (akku 67% -> 75%)
- Perillä Kuopiossa 17:08 (akku 17%)

Matka vastaisi siis suunnilleen sitä, että joutuu matkan varrella lataamaan vajaalla tankilla aloitetun matkan polttomoottoriautolla. Luonnollisesti tilanne muuttuu sitten kun tehdään niitä 600+ kilometrin reissuja, tai periltä puuttuu latausmahdollisuus, mutta ehkäpä silloin sähköauto ei ole hyvä valinta jos sellaiseen tilanteeseen päätyy kuukausittain.
 
Meidän perhe on nyt ajanut parin vuoden ajan säännöllisesti 1200km yhdensuuntaisen matkan ja suurin hidaste miksi en ole ostanut Teslaa on nykyisten mallien lämmityslaitteiden hajoaminen + se, että Teslan superchargerit on sijoitettu paskasti motareiden ulkopuolelle.

Jos haluan ajaa 1200km päivässä, en halua käyttää 10 minuuttia siihen, että ajan motarilta ulos, maksan tietullin ja ajelen jotain pikkuteitä pari liittymää + liikenneympyrää päästäkseni lataamaan jonnekin kauppakeskuksen parkkipaikalle.

Sen pikalaturin on syytä olla siellä motarin taukokeitaalla niin, että motarin rampista ajetaan kompleksin pihaan ja siinä on 12x 250kW latureita rivissä, ilman että pitää poistua Ranskan tietullialueelta tai sompailla jossain fransmannien pikkukylissä.

Suomalaisessa sähköautokeskustelussa olen varmaan lievästi sanottuna poikkeus...

Kun latauspysähdys näyttää Teslalla tältä ABRP:ssä, niin ei se kyllä juuri himoja herätä.
1641900356658.png


Tässä taas miltä ABRP:ssä näyttää oikein suunniteltu laturin sijainti:
1641900509065.png


S-mersu kelpaisi, mutta se on vähän turhan kallis budjettiin...
 
Noniin nyt se sit tapahtui mitä olen odottanut. Audi e-tron, aivan loistava auto ollut kaikin puolin myös talvella, lämmin jne. Kävi huollossa, pesivät kans. Piti lähteä ajamaann pitkää matkaa, matkalla tarkoitus ladata pikalaturissa.

Laturilla. Latausluukku jäässä. Ei aukea sähköisesti, ei manuaalisella vapautusvivulla. Toisen puolen latausluukussa ei pikalatausta eikä latausasemalla hidaslatausta. Onneksi range riitti seuraavalle latausasemalle, ei kun hidaslatauksella odotat muutaman tunnin kahvilassa, että pääset perille...

VMP. Tiesin et näin käy lopulta, 10/10 ihmistä osaa sanoa, että tuollainen hieno sähköinen luukku ei toimi kylmissä maissa, mutta kun on pakko tehdä niin hienoa, että erottuu... Tällaisita paskoista voisi EU pistää tuntuvat sakot valmistajille ja takaisinkutsut, jossa nämä vaihsetaan toimiviin. Mut ei euroopasda...
 
Akkukäyttöisten kuumailmapuhaltimien kysyntä kasvaa lähivuosina kummasti :D Ainoa positiivinen asia tietysti se, että oli kaksi luukkua.
 
Ens kerralla otat kahvilasta muovipussin taynna kuumaa vetta ja painat sen latausluukkua vasten niin aukeaa muutamassa minuutissa.
 
Ens kerralla otat kahvilasta muovipussin taynna kuumaa vetta ja painat sen latausluukkua vasten niin aukeaa muutamassa minuutissa.

Yritin just ettiä kuvia kyseisestä luukusta ja sikäli kun löysin oikean kuvan, niin ei taida kuumavesipussikikka toimia tuolla tavalla, mutta pussista nurkka pois liruttelee vesiä sinne luukun sisuksiin jos vaan menee. Taitaa suurimmalla osalla huoltoasemia olla myös noi pesuvedet lämmitetyssä kaapissa, joten sieltäkin saattaa saada apuja. Omalla kohdalla oli Volvon kanssa samoja ongelmia, myös huollon ja pesun jälkeen, luonnollisesti huuruilla mittarille jne, niin raakasti luukku auki, väkivalloin. En koskaan olisi uskonut, että huoltoliike ilmekkään värähtämättä korjasi kaiken kuntoon.
 
Kuumasta vedestä tuli mieleen, että löytyyhän sitä miespuolisilta ihan helposti annosteltavissa olevasta lähteestä noin 37-asteista, yleensä varasto on latauspisteelle mennessä muutenkin täynnä :D

Miissä tuppaa jäätymään pesun jälkeen takaluukun avausnappi. Sinällään ei ole katastrofi, kun takapenkkien kautta pääsisi käsiksi helposti, jos vaikka latausjohto olisi pakko saada. Latausluukun kansi on niin heppoinen, että jäänee käteen, jos pääsee jäätymään ja yrittää irrottaa. Niitä on porukalla ilmeisesti ihan kesäkeleilläkin jäänyt käteen, se vaatinee pienen user errorin.
 
Yritin just ettiä kuvia kyseisestä luukusta ja sikäli kun löysin oikean kuvan, niin ei taida kuumavesipussikikka toimia tuolla tavalla, mutta pussista nurkka pois liruttelee vesiä sinne luukun sisuksiin jos vaan menee. Taitaa suurimmalla osalla huoltoasemia olla myös noi pesuvedet lämmitetyssä kaapissa, joten sieltäkin saattaa saada apuja. Omalla kohdalla oli Volvon kanssa samoja ongelmia, myös huollon ja pesun jälkeen, luonnollisesti huuruilla mittarille jne, niin raakasti luukku auki, väkivalloin. En koskaan olisi uskonut, että huoltoliike ilmekkään värähtämättä korjasi kaiken kuntoon.

Joo toi luukku on täysin perseestä, siinä on monen millin avoin sauma, mistä vesi pääsee sisään ja hieno saranamekanismi, jonka väliin nestemäinen vesi varmasti jäätyy kivasti. Toisaalta lunkku on muovia, eli lämmön johtuminen on todella hidasta. Kai se vesipussi tai lämpöpuhallin ennen pitkää toimii, mutta niin tai näin, design on niin onneton, ettei sitä kukaan voi hyvällä syyllä väittää toimivaksi. Tyylikäs se kyllä on, varmaan tosi kiva esitellä automessuilla miten luukku avautuu sähköisesti.

Tällä kertaa ei ollut varsinaisesti kiire mihinkään, niin haittaa tuli vain vitutuksen muodossa. Latasin hidaslaturilla sen verran sähköä toisen puolen luukusta, että pääsin kotiin, yön aikana lataa sitten täyteen. Passelisti tulee lämpimät kelitkin, niin sulaa itsestään. Mutta tosiaan, jos auto on maksanut uutena yli 100k, niin voisi odottaa vähän parempaa, etenkin automerkiltä, jonka on jo kannuksensa ansainnut.
 
Voisi ns. kirjaimellisesti kusta muuntajaan. :thumbsup:
Olen sitä joskus miettinyt, että miten hyvin nuo liittimet on veden (tms. :D) osalta suojattu, kun monessa mallissa latauspistoke suorastaan kerää kaiken taivaalta tulevan ja liitintä irrottaessa väkisinkin menee vettä, lunta tai jäätä väärään paikkaan.
 
Taas yksi ongelma joka yhdistetään turhaan sähköautoon. Tavallisessakin autossa voi tankkausluukku jäätyä, kuten ovenkahvatkin. Sulatuskikkoja on monia.
 
Taas yksi ongelma joka yhdistetään turhaan sähköautoon. Tavallisessakin autossa voi tankkausluukku jäätyä, kuten ovenkahvatkin. Sulatuskikkoja on monia.

Ei tommosta ongelmaa yhdistä pelkästään sähköautoon kukaan muu kuin se joka pahoittaa mielensä joka asiasta. Sama jäätymisongelma jonkun avattavan asian kohdalla liittyy tasan jokaiseen ajoneuvoon, aina, toiset ovat sentään yrittäneet niistä tehdä toimivia.
 
Meidän perhe on nyt ajanut parin vuoden ajan säännöllisesti 1200km yhdensuuntaisen matkan ja suurin hidaste miksi en ole ostanut Teslaa on nykyisten mallien lämmityslaitteiden hajoaminen + se, että Teslan superchargerit on sijoitettu paskasti motareiden ulkopuolelle.

Jos haluan ajaa 1200km päivässä, en halua käyttää 10 minuuttia siihen, että ajan motarilta ulos, maksan tietullin ja ajelen jotain pikkuteitä pari liittymää + liikenneympyrää päästäkseni lataamaan jonnekin kauppakeskuksen parkkipaikalle.

Sen pikalaturin on syytä olla siellä motarin taukokeitaalla niin, että motarin rampista ajetaan kompleksin pihaan ja siinä on 12x 250kW latureita rivissä, ilman että pitää poistua Ranskan tietullialueelta tai sompailla jossain fransmannien pikkukylissä.

Suomalaisessa sähköautokeskustelussa olen varmaan lievästi sanottuna poikkeus...

Ainakin suomalaisessa sähköautokeskustelussa hieman huvittaa se, että usein toistellaan sanontoja tyyliin "pitkien ajomatkojen Suomi" Tokihan Suomessa pääsee pitkiäkin matkoja, mutta täällä kun maantieto ja geopolitiikka tekevät maan rajat ylittävän autoilun aika harvinaiseksi ja asutus keskittynyt kuitenkin suhteellisen pienelle alueelle, jotkut pitkät Lapin reissut ovat kuitenkin aika harvinaisia, ja useimmille ei edes jokavuotinen tapa. Manner-Euroopassa tulee paljon helpommin tarve tai halu todella pitkille moottoritiematkoille, jotka eivät välttämättä rajoitu edes samaan maahan. Vaikkei tarvitisikaan mennä autobahn-nopeuksia, lyhyehkö moottoritierange on siellä paljon suurempi potentiaalinen ongelma. Toki manner-Euroopassakaan kaikilla ei ole kiire, eikä kaikilla minkäänlaisia aikomuksia tehdä yli tuhannen kilometrin automatkojan millään käyttövoimalla, mutta monilla saattaa sähköautojen rajoitteet näkyä enemmän arjessa.
 
Ei tommosta ongelmaa yhdistä pelkästään sähköautoon kukaan muu kuin se joka pahoittaa mielensä joka asiasta. Sama jäätymisongelma jonkun avattavan asian kohdalla liittyy tasan jokaiseen ajoneuvoon, aina, toiset ovat sentään yrittäneet niistä tehdä toimivia.

En sitten tiiä onko valmistajat just sähköautoihin tavanneet laittaa liian "hienoja" lunkkuja, vai onko kyse vain siitä, että sähköautot on uusia ja näitä onnettomia sähkölunkkuja laitellaan uusiin autoihin... Mutta sen tiedän, että olen ajanut autoja yli 20 vuotta ja ekaa kertaa joku auton lunkku jäätyy siinä määrin, ettei sitä ole mahdollista avata paikan päällä. Eli aika uusi ilmiö itselleni. Toisaalta taas lukot oli ennen aina jäässä, mutta sähköiset kaukosäätimet ovat korjanneet ongelman, eli tämän osalta taas on menty eteenpäin.

Paska suunnittelu on paskaa suunnittelua, eikä sitä ole syytä hyväksyä oli kyseessä millainen kinneri tahansa, vaikka olisi miten sähkö/brändi/whatever fani. Itse olen erittäin tyytyväinen Audiin, myös tai jopa etenkin talviominaisuuksiin, mutta toi lunkku on niin typerä, ettei mitään rajaa.
 
Taas yksi ongelma joka yhdistetään turhaan sähköautoon. Tavallisessakin autossa voi tankkausluukku jäätyä, kuten ovenkahvatkin. Sulatuskikkoja on monia.

No siinä ainakin se ero, että polttomoottoriauton tankin luukkun on auton kyljessä, eikä se jäädy niin herkästi kuin auton keulassa oleva muovinen lukittuva luukku.

Ja toinen ero on se että polttomoottoriauto tankataan lähtiessä tai edellisenä päivänä, eikä sitä tarvi matkan varrella tankkailla, eli jännittää että lähteekö se luukku auki vai ei.
 
En sitten tiiä onko valmistajat just sähköautoihin tavanneet laittaa liian "hienoja" lunkkuja, vai onko kyse vain siitä, että sähköautot on uusia ja näitä onnettomia sähkölunkkuja laitellaan uusiin autoihin...

Paska suunnittelu on paskaa suunnittelua, eikä sitä ole syytä hyväksyä oli kyseessä millainen kinneri tahansa, vaikka olisi miten sähkö/brändi/whatever fani. Itse olen erittäin tyytyväinen Audiin, myös tai jopa etenkin talviominaisuuksiin, mutta toi lunkku on niin typerä, ettei mitään rajaa.

Ei, kyllä niitä löytyy ihan kaikista, jos ei siitä "tankin"luukusta, niin sitten jostain muusta paikasta minne vesi/kosteus/suolapaska/määrittele itse jäätyvä aines kerääntyy ja näin yllättäen talvella jäätyy. Ittellä ei vielä ole ollut sähköautoa, mutta joka ikisestä ajoneuvosta, jota olen talviolosuhteissa saanut/joutunut käyttämään, on joku paikka jäätynyt enemmän tai vähemmän, kuten kirjoitin aikaisemmin, niin mm. ex-Volvosta tankinluukku. Noi kaikkihan on yleisesti jonkinlaisia kompromissiratkaisuja, noista saadaan kyllä toimivia jos ihan oikeasti halutaan, mutta hyvin usein se tankinluukkukin halutaan lukita onnettomalla sähkökäyttöisellä muovitapilla(yleensä), mitä ei aina ole ihan loppuun asti ajateltu ja suojattu, ainakaan kuskin puolella. Ehkä se lukittava korkki olisi parempi, tai sitten sen luukun sijoittaminen esim. apurin puolelle, missä suolapaska rasitusta on jo huomattavasti vähemmän, tosin ei auta pesutilanteisiin.

Ihme, että aina kun saamme valmistajilta jotain uutta käyttöömme, niin polkupyörä yritetään keksiä uudelleen, vaikka niitä hyväksi havaittuja toteuttamiskelpoisia ratkaisuja löytyy joka merkiltä. Ehkä tällekin sähkökäyttöluukulle ja sijainnille on ihan oikeasti joku syy, en tiedä, mutta näköjään se ei tuossa kohtaa juuri tässä mallissa toimi.
 
Miissä tuppaa jäätymään pesun jälkeen takaluukun avausnappi. Sinällään ei ole katastrofi, kun takapenkkien kautta pääsisi käsiksi helposti, jos vaikka latausjohto olisi pakko saada. Latausluukun kansi on niin heppoinen, että jäänee käteen, jos pääsee jäätymään ja yrittää irrottaa. Niitä on porukalla ilmeisesti ihan kesäkeleilläkin jäänyt käteen, se vaatinee pienen user errorin.

Siinä auton avaimessa itsessään on muuten myös pelkkä takaluukun avauspainike.
 
Ihme, että aina kun saamme valmistajilta jotain uutta käyttöömme, niin polkupyörä yritetään keksiä uudelleen, vaikka niitä hyväksi havaittuja toteuttamiskelpoisia ratkaisuja löytyy joka merkiltä.
Tälle yksi typerä syy lienee, että vanha ja toimiva saattaa myydä heikommin. :tdown:
 
On se kumma kun täytyy ovenkahvatkin keksiä uudestaan, koska sähköauto.
Tuollaiset uudet aerodynaamisemmat ovenkahvat ovat varmaan halvemmat kuin 0.5kWh lisää akkua tai mitä ikinä ne nyt lisärangea sitten tuovatkaan.
 
Toivottavasti nämä typerät sähköisesti aukeavat latausluukut ja ulostyöntyvät kahvat ym. katoavat tässä jonkun vuoden kuluessa kun sähköautoista tulee valtavirtaa. Varmaan joo tosi hienoa jossain autonäyttelyssä, mutta kun puolet vuodesta on pakkasta ja lunta niin nuo nyt vaan ei käytännössä toimi eivätkä tule koskaan toimimaan.
 
Toivottavasti nämä typerät sähköisesti aukeavat latausluukut ja ulostyöntyvät kahvat ym. katoavat tässä jonkun vuoden kuluessa kun sähköautoista tulee valtavirtaa. Varmaan joo tosi hienoa jossain autonäyttelyssä, mutta kun puolet vuodesta on pakkasta ja lunta niin nuo nyt vaan ei käytännössä toimi eivätkä tule koskaan toimimaan.

Joo prkle kun tuli taas pakkastalvet tänne Etelä-Suomeenkin. Ilmastonmuutos peruttu.

Langaton lataus olisi kova. Eli ajettaisiin vaan auto jonkun läpyskän päälle eikä olisi mitään mekaanista kytkentää.

Kovat odotukset Subaru Solterran suhteen kun perinteisesti merkki on käyttänyt vanhentuneita osia niin eiköhän siinä toimivat ovenkahvatkin ole. Ja neliveto vakiona.
 
Toivottavasti nämä typerät sähköisesti aukeavat latausluukut ja ulostyöntyvät kahvat ym. katoavat tässä jonkun vuoden kuluessa kun sähköautoista tulee valtavirtaa. Varmaan joo tosi hienoa jossain autonäyttelyssä, mutta kun puolet vuodesta on pakkasta ja lunta niin nuo nyt vaan ei käytännössä toimi eivätkä tule koskaan toimimaan.
Moniko noista autoista on suunniteltu Suomessa tai suomalaisiin arktisiin olosuhteisiin? Toki kaikenlainen sähköistys lisää aina toimintaepävarmuutta, mutta eipä tälle kehitykselle ole näkynyt loppua.
 
Pakko muuten myöntää, olen itse ollut luukkujen kanssa varsin yllättynyt (tai onnekas). Omassa sähköinen lataus luukku on auennut aina, etukonttia nyt en käytä ja takaluukun ongelmana on välillä lumi luukun päällä kun alan pakkaamaan latausjohtoa ennen auton lukien harjaamista. Oletin että se rimpulan tuntuinen muoviluukku olisi paskana heti ensimmäisillä pakkasilla. Koomista kyllä tällä hetkellä isoimmat jäätymisongelmat ovat täysin samoja kuin polttiksissa aka karmittomat ikkunat ja sulkien jää jota ei meinaa saada hakattua irti koska pyyhkijät ovat konepellin alla suojassa (sama oli edellisessä polttiksissa).
 
Viimeksi muokattu:
No siinä ainakin se ero, että polttomoottoriauton tankin luukkun on auton kyljessä, eikä se jäädy niin herkästi kuin auton keulassa oleva muovinen lukittuva luukku.
Nykyisessä ID GTX:ssä on aivan samanlainen luukku aivan samalla paikalla kuin mitä oli kahdessa edellisessä Passatissa. Toistaiseksi ei ole koskaan jäätynyt.
 
Nykyisessä ID GTX:ssä on aivan samanlainen luukku aivan samalla paikalla kuin mitä oli kahdessa edellisessä Passatissa. Toistaiseksi ei ole koskaan jäätynyt.
Vaan toisaalta voin hyvin kuvitella tuon jäätymisen olevan ongelma noissa missä luukku on keulassa. Kerää sitä jäätä ja lunta kivasti. On juu mukava kun voi ajaa lataukseen kumpi puoli edellä tahansa mutta JOS on yhtä herkkä/vittumainen kuin voisi kuvitella niin ei ehkä sen extravaivan arvoinen asia täällä suomessa.
 
Sen pikalaturin on syytä olla siellä motarin taukokeitaalla niin, että motarin rampista ajetaan kompleksin pihaan ja siinä on 12x 250kW latureita rivissä, ilman että pitää poistua Ranskan tietullialueelta tai sompailla jossain fransmannien pikkukylissä.
idea on ihan hyvä, asettaa vaan pieniä vaatimuksia sähkönjakeluinfralle. Kolmen megawatin sähkötehon siirto vaatii jo jonkinlaista kupariplootua 240V nimellisjännitteellä, jotain 13kA luokkaa siis. Pitäisi vetää motarit runkoverkon tai rautatien rinnalle ettei tule virran saannin kanssa ongelmaa.
 
Tämä. Kylmäasemat siirtyy historiaan siinä vaiheessa kun bensapumppuja ei enää tarvita.
Itse ajattelen niin että wanhan ajan taukopaikat tulevat takaisin. Muksuna 70-80 -luvulla ajeltiin suurinpiirtein se pari tuntia ja sitten syötiin tai leikittiin jossain. Tuon ajan autoissa tosin huoltovälikin oli sellainen että öljyt ja suodatin piti vaihtaa jos meinasi ajella Lappiin lomailemaan
 
idea on ihan hyvä, asettaa vaan pieniä vaatimuksia sähkönjakeluinfralle. Kolmen megawatin sähkötehon siirto vaatii jo jonkinlaista kupariplootua 240V nimellisjännitteellä, jotain 13kA luokkaa siis. Pitäisi vetää motarit runkoverkon tai rautatien rinnalle ettei tule virran saannin kanssa ongelmaa.

Ei noita tuolla tavalla kannata tehdä, kun ei sitä käytännössä tapahdu, että joka paikalla olisi auto, joka kykenee ottamaa täydet tehot samaan aikaan. Jos sähköliittymästä irtoaisi 1MW niin olisi jo oikein hyvä ja jos haluaa isomaa kokonaistehoa latauskentälle niin voisi laittaa akkuja sopivan määrän puskuriksi ja tienata niillä silloinkin kun autoja ei ole lataamassa.
 
Ei joku yksitäinen megawatti ole ongelma eikä mikään millekään isommalle pysähdyspaikalle. Keskijännitelinjasta vaan potkua ja sitä saa kyllä vaikka kuinka ja paljon. Teollisuuslaitosten sähkönsyötöt ovat kauan sitten ratkaistu ongelma, eikä ratkaisu ole mitenkään erityisen kallis.
 
Omaani en ole edes aukaissut kertaakaan vajaan 2kk:n aikana, liian "manuaalinen" päivittäiskäyttöön.
Eipä siellä edessä tule mitään pidettyä. Takakontissa johtokin koska takana se portti.

Asensin eteen sähköisen avauksen mutta ei sille silti tullut mitään päivittäistä käyttöä. Pari kertaa sinne jotain pakolla pisti mutta muuten ollut nyt puol vuotta käyttämättä ainakin.
 
Eikö noihin jäätyneisiin latausluukkuihin toimi sama kuin normiauton jäätyneeseen tankkausluukkuun? Nyrkkiä vaan, riittävästi mutta niin ettei tuu lommoja.
Lukemattomia kertoja pieksänyt tankkausluukkuja auki omista kotteroista kun ovat jäätyneet umpeen. Joskus joutunut kaivamaan kirjastokortin tai jonkun muun turhan asiakaskortin ja kuljettanut sitä luukun saumoja myöten jotta saanut luuku erotettua muusta korista.
Vielä ei ole yksikään luukku jäänyt käteen.
 
Noniin nyt se sit tapahtui mitä olen odottanut. Audi e-tron, aivan loistava auto ollut kaikin puolin myös talvella, lämmin jne. Kävi huollossa, pesivät kans. Piti lähteä ajamaann pitkää matkaa, matkalla tarkoitus ladata pikalaturissa.

Laturilla. Latausluukku jäässä. Ei aukea sähköisesti, ei manuaalisella vapautusvivulla. Toisen puolen latausluukussa ei pikalatausta eikä latausasemalla hidaslatausta. Onneksi range riitti seuraavalle latausasemalle, ei kun hidaslatauksella odotat muutaman tunnin kahvilassa, että pääset perille...

VMP. Tiesin et näin käy lopulta, 10/10 ihmistä osaa sanoa, että tuollainen hieno sähköinen luukku ei toimi kylmissä maissa, mutta kun on pakko tehdä niin hienoa, että erottuu... Tällaisita paskoista voisi EU pistää tuntuvat sakot valmistajille ja takaisinkutsut, jossa nämä vaihsetaan toimiviin. Mut ei euroopasda...
Joka kerta jäinen luukku auennut kun hieman koputellut luukkuun?
 
Eikö noihin jäätyneisiin latausluukkuihin toimi sama kuin normiauton jäätyneeseen tankkausluukkuun? Nyrkkiä vaan, riittävästi mutta niin ettei tuu lommoja.
Lukemattomia kertoja pieksänyt tankkausluukkuja auki omista kotteroista kun ovat jäätyneet umpeen. Joskus joutunut kaivamaan kirjastokortin tai jonkun muun turhan asiakaskortin ja kuljettanut sitä luukun saumoja myöten jotta saanut luuku erotettua muusta korista.
Vielä ei ole yksikään luukku jäänyt käteen.
En tiedä onko kuinka monessa täyssähkössä metallinen luukku mutta omassa on muovia ja näyttää monessa muussakin olevan.
 
Eikö noihin jäätyneisiin latausluukkuihin toimi sama kuin normiauton jäätyneeseen tankkausluukkuun? Nyrkkiä vaan, riittävästi mutta niin ettei tuu lommoja.
Lukemattomia kertoja pieksänyt tankkausluukkuja auki omista kotteroista kun ovat jäätyneet umpeen. Joskus joutunut kaivamaan kirjastokortin tai jonkun muun turhan asiakaskortin ja kuljettanut sitä luukun saumoja myöten jotta saanut luuku erotettua muusta korista.
Vielä ei ole yksikään luukku jäänyt käteen.

Toimii se sillälailla samalla tavalla, että jos saa assistentin auton sisälle painelemaan avausnappulaa ja menee itse paukuttamaan nyrkillä luukkua juuri sillä hetkellä, kuin solenoidi on auki -asennossa, niin sen saa auki. Näin avataan Skoda hybridin polttoainetankin luukku.

Toinen metodi on räpsytellä avaimesta ovien aukaisua ja samaan aikaa hakata toisen käden nyrkillä latausluukkua. Näin avataan Skodan latausluukku.

Oleellistä on että nyrkkeilyn aikana pitää olla lukitussolenoidin auki ohjaus päällä.
 
Toimii se sillälailla samalla tavalla, että jos saa assistentin auton sisälle painelemaan avausnappulaa ja menee itse paukuttamaan nyrkillä luukkua juuri sillä hetkellä, kuin solenoidi on auki -asennossa, niin sen saa auki. Näin avataan Skoda hybridin polttoainetankin luukku.

Toinen metodi on räpsytellä avaimesta ovien aukaisua ja samaan aikaa hakata toisen käden nyrkillä latausluukkua. Näin avataan Skodan latausluukku.

Oleellistä on että nyrkkeilyn aikana pitää olla lukitussolenoidin auki ohjaus päällä.

Suosittelen kokeilemaan tuota Gugin mainitsemaa kirjastokorttitekniikkaa seuraavalla kerralla.
Ei tarvitse olla apureita autossa eikä pelätä lommojen aiheuttamista.
 
Suosittelen kokeilemaan tuota Gugin mainitsemaa kirjastokorttitekniikkaa seuraavalla kerralla.
Ei tarvitse olla apureita autossa eikä pelätä lommojen aiheuttamista.

Teslan semi-virallinen ohje kuulemma on käyttää luottokorttia eikö mitään köyhien kirjastokorttia!

Tässähän olisi hyvä sauma jollekkin autovaruste valmistajalle myydä aftermarket lämmitysjärjestelmiä.
 
Teslan semi-virallinen ohje kuulemma on käyttää luottokorttia eikö mitään köyhien kirjastokorttia!

Tässähän olisi hyvä sauma jollekkin autovaruste valmistajalle myydä aftermarket lämmitysjärjestelmiä.
Amexia väliin. :cool: Kyllä se kehitys kehittyy, eiku... :facepalm:
 

Tai sitten vaan hiustenkuivaaja hanskalokeroon talviajoa varten...
 
Ei auennut nyrkkeilemällä, ei luottokortillakaan. Ei edes mustalla visalla (toki mustan visan saa kuka tahansa maksamalla, että ehkä auto ei kelpuuttanut sitäkään). Kattokaa joku video tosta e-tronin luukusta, se mekanismi on sellainen, että se oikein huutaa vettä sisuksiinsa, enkä yhtään ihmettele, että koko sarana menee täysin jumiin, eikä lähde edes kampeamalla.

Niin irvokasta kun se onkin, niin tuollainen matkahiustenkuivaaja ihan aikuisten oikeasti alkaa kuulostamaan tärkeältä lisävarusteelta...
 
Jos nyt oikein ymmärsin, niin kyse on tästä. Tuonne sopivasti vettä ja jäätä, niin hieman näyttää siltä, että aukeaa kyllä, mutta ei ilman väkivaltaa ja saattaa olla jopa aika kallis avaus, jos jää itselle maksettavaksi.
 
Bjornilla käytössä autossa nukkuessaan Teslaan mitatut aurinkosuojat. Näitä käyttelee sitten muissakin biileissä tarpeen mukaan. Onko kellään kokemuksia, mistä vastaavia saisi, mielellään juurikin autokohtaisesti speksattuna? Bjornin mainostama begood.no muistaakseni kauppaa vain noita M3 aurinkosuojia.

Heatshield-verkkokauppa Näyttää kauppaavan isoa valikoimaa ja tarvittaessa lähettävät jonkun mallauspaketin, jonka pperusteella sitten tekevät mittoihin. Jenkkikauppa kuitenkin kyseessä ja parinsadan dollarin päälle tulee sitten vielä verot ja ties mitä toimituskuluja jos alkaa itse mittailemaankin vielä. Löysin aiemmin myös jonkin toisen jenkkivetoisen liikkeen, jolla vastaava palvelu ja sivuillaan viittasi eurooppalaisiin yhteistyöyrityksiin. Näillä ei kuitenkaan valikoimassa ollut suoraan aurinkosuojia, vaan jotain muita yrityksen tarvikkeita.

Tarkoituksena siis ikkunoiden kunnollinen blokkaus autossa yöpymistä varten. Vinkkejä?
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoituksena siis ikkunoiden kunnollinen blokkaus autossa yöpymistä varten. Vinkkejä?
ihan ei hahmottanut haetko verhoa vai kalvoa mutta ohut silikonikalvo pysyy lasissa kiinni ilman sen kummempia. Jokin ompelimo tekee varmasti tuohon rahaan verhot joihin laittaa reunoihin ohuen kaapelin pitämään muodon.
 
Sähköautojen paloista oli aikasemmin puhetta ja dataa oli niukasti tarjolla. Nyt on näköjään yksi datapiste lisää vakuutussuosittelijasivusto Autoinsurance EZ:lta.
TL;DR:
1641988433028.png


En tiedä onko tuossa poistettu sähköautokannan nuoremmuuden bias ja normalisoitu pienemmän otoksen mahdollinen vääristymä. Muutenkin statsit ovat per 100k myytyjä autoja, monesti näitä vertaillaan per ajetut kilometrit.

Edit: Kuva tuli jostain syystä mustalla taustalla. Fix'd.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 897
Viestejä
4 560 248
Jäsenet
75 059
Uusin jäsen
EugeN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom