Jos nykyisen bensamersun vaihtaisin johonkin pieneen sähköautoon, joka maksaisi 20k ja mersun nykyinen arvo on ehkä 7k, niin minun nykyisillä kilometreillä sähköauto kannattaa 12:sta vuoden ajon jälkeen.
Käytin tuota laskuria siis. Kulutus 10.5l sadalle ja ajoa 6800km vuodessa. Ei siis mitään järkeä edes miettiä sähköautoa näillä kilometreillä, eikä siinä sähköautossa ole edes avattavaa kattoa niinkuin nykyisessä.
No eipä se kovin kannattavaa ole noin vähillä ajoilla vaihtaa sähköön (tuskin muihinkaan uusiin autoihin), mutta tuo 12 vuotta tuo mieleen, ettet syöttänyt vuotuisia veroja, vakuutusta, katsastuksia, huoltoja, renkaita ja korjauksia laskuriin. Kulutus kuitenkin oli peräti 10,5 l/100 km, joten vähistä ajoista huolimatta ei pitäisi kestää ihan noin kauan.
Kokeilin Autokalkulaattoria 7 k€ ja 20 k€ hankintahinnoilla. Pääsin 12 vuoteen, kun nollasin kaiken muun paitsi energiakulut (10,5 l ja 17 kWh oletushinnoilla). Korkotaso pääomalle oli 2 %.
Rahaa ja pääomakuluja palanut 12 vuodessa:
Bensa 27 110 €
Sähkö 27 475 €
Otetaan vuotuiset verot mukaan, 315 € ja 140 €, jolloin sähkö on edullisempi 11 vuoden kohdalla:
Bensa 28 711 €
Sähkö 28 327 €
En osaa sanoa vanhan Mersun vakuutuksista/kaskon tarpeesta, joten lätkäisen sillekin 500 €/a, jolloin 11 vuoden kohdalla:
Bensa 34 211 €
Sähkö 33 817 €
Mersuun ja pikkusähkikseen kahdet renkaat per 6 v, yhteensä 150 €/a ja 100 €/a. Mesen katsastus 30 €/a ja uuden sähkiksen keskimäärin 15 €/a. Mesen huollattaminen normaalisti 250 €/a ja isompi 500 €:n huolto neljän vuoden välein. Pikkusähkis 150 €/2v/30 tkm -> 75 €/a. Kustannukset ovat suunnilleen tasan 9 vuoden kohdalla:
Bensa 32 881 €
Sähkö 32 618 €
Nyt ollaan "enää" yhdeksässä vuodessa. Suurimmat kysymysmerkit ovat korjauskuluissa tuon 9 vuoden aikana sekä jäännösarvon määrässä.
Mersulla taisi olla nyt ikää 22 vuotta. Se olisi jakson lopussa 31-vuotias. Jäännösarvon luulisi käyttöautona pidetyllä olevan luokkaa 1-3 k€, eli laitetaan 2 k€.
Pikkusähkis, josta on vuotta aiemmin loppunut akkutakuu ja mittarissa on 6 800 km * 9 = 61 tkm, voisi olla 4-8 k€, eli laitetaan 6 k€. Vaikka takuuta ei ole, niin uskoisin monen pidempää työmatkaa ajavan ottavan riskin tuollakin hinnalla, koska säästöpotentiaali on niin suuri. Nettiautossa pyydetään 11v Fiat 500e:stä 10 k€ ja 9v Leafista 11 k€.
Meselle 2 k€ ja sähkikselle 6 k€ jäännösarvoa, jolloin tasapeli on jo kuuden vuoden kohdalla:
Bensa 21 926 €
Sähkö 21 754 €
Oikeastaan nyt pitäisi arvioida ja laskea jäännösarvo 6 v kohdalla, eli 28 v/xxx tkm bensa vs. 6 v/41 tkm sähkis. Heitän hatusta 3 k€ ja 10 k€, jolloin tasapeli tulee neljän vuoden kohdalla:
Bensa 14 562 €
Sähkö 14 406 €
Hippa jatkuu, eli neljän vuoden kohdalla j.arvot 26 v/xxx tkm bensalle 4 k€ ja 4 v/27 tkm sähkölle 14 k€, jolloin tasapeli on jo kahden vuoden kohdalla:
Bensa 8 057 €
Sähkö 8 028 €
En jaksa jatkaa enempää. Loppuun pitää kuitenkin muistuttaa unohdetuista korjauskuluista. Uudessa sähköautossa viat korjataan takuun piikkiin ensimmäiset 2-5 vuotta tai vieläkin kauemmin. Sen sijaan 22-24-vuotiasta 6-sylinteristä Mersua joutunee korjaamaan välillä isommallakin rahalla. Näiden korjauskulujen huomioiminen muuttaisi laskelmaa.
Mersun asemaa parantaisi, jos sen vakuutus onkin esim. ilman kaskoa alle 500 €/a ja jos huollotkin suorittaa itse. Myös se auttaisi, jos ajaisi renkailla yli 6 vuotta, mutta Liikenneturva tykännee kyttyrää.