Yleistä keskustelua sähköautoista

Suomalaisten omistajien käyttökokemusten perusteella näyttäisi, että Teslassa (Model 3) etutavaratila on olemassa puolet vuodessa. Ilmeisesti lukitus usein jäätyy siten, että sitä ei saa auki. Monet suosittelevat ja tuntuisivat pitävän frunkin tyhjänä talven ja säilyttävät latausjohdot yms. takakontissa.
Omaani en ole edes aukaissut kertaakaan vajaan 2kk:n aikana, liian "manuaalinen" päivittäiskäyttöön.

Takatilan jakaja on näppärä käytössä, jos haluaa eroitella kaapelit ja kassit jne...
Polestar-2-luggage-test-cargo-separator.jpg
 
Omaani en ole edes aukaissut kertaakaan vajaan 2kk:n aikana, liian "manuaalinen" päivittäiskäyttöön.

Takatilan jakaja on näppärä käytössä, jos haluaa eroitella kaapelit ja kassit jne...
Polestar-2-luggage-test-cargo-separator.jpg
Juu ei ole kyllä availtua koska sulkeminen vaatii paskaisesta maalipinnasta painamista.
 
Omaani en ole edes aukaissut kertaakaan vajaan 2kk:n aikana, liian "manuaalinen" päivittäiskäyttöön.

Takatilan jakaja on näppärä käytössä, jos haluaa eroitella kaapelit ja kassit jne...
Polestar-2-luggage-test-cargo-separator.jpg
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mun on hieman vaikea hahmottaa mitä etuja tuollaisesta välilevystä on, kun siinä on nuo "remmitkin" vielä syömässä käytettävissä olevaa tilaa. Jos tuossa on tavaraa edessä, niin tuonne kauasko levyn taakse pitäis sit kurkotella jotain tavaraa :confused: Kaapelit nyt saanee heitettyä helposti tuonne sivun verkkokoriin tms.

e: Jossain autoissahan on kaapelille tilaa kontin lattian alla. Hemmetin typerää sekin, jos on tarkoitus käyttää konttia muuhunkin kuin ilman kuljetukseen.
 
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mun on hieman vaikea hahmottaa mitä etuja tuollaisesta välilevystä on, kun siinä on nuo "remmitkin" vielä syömässä käytettävissä olevaa tilaa. Jos tuossa on tavaraa edessä, niin tuonne kauasko levyn taakse pitäis sit kurkotella jotain tavaraa :confused: Kaapelit nyt saanee heitettyä helposti tuonne sivun verkkokoriin tms.
Ajattelin että ajatus on siinä että mukana rahdattavat turhat irto rojut tungetaan tuon levyn ja selkänojan väliin, siis jotain irtorojua joku ei sitten valu levälleen.
Mutta kuten sanoit, eihän tuo nyt toikein toimi, noin osittain ja sitten nuo remmit, miksi ei reunoihn asti ja sieltä kiinni.

Tuosta tulee mieleen että on jokin lainen lyhyen ihmisen painavan laukun paikallaan pitämiseen, kolarissa ei heittämällä mene takapenkin selkänöjään ja siitä eteenpäin. Siis tilanteisiin jossa vähän tavaraa, niin voi sijoittaa mahdollisimman lähelle puskuria. Mutta mainitut remit vie tilaa
 
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mun on hieman vaikea hahmottaa mitä etuja tuollaisesta välilevystä on, kun siinä on nuo "remmitkin" vielä syömässä käytettävissä olevaa tilaa. Jos tuossa on tavaraa edessä, niin tuonne kauasko levyn taakse pitäis sit kurkotella jotain tavaraa :confused: Kaapelit nyt saanee heitettyä helposti tuonne sivun verkkokoriin tms.

e: Jossain autoissahan on kaapelille tilaa kontin lattian alla. Hemmetin typerää sekin, jos on tarkoitus käyttää konttia muuhunkin kuin ilman kuljetukseen.
Itse pidän kaapelin tuossa välilevyn takana eli ovat lähellä noukittaviksi. 7 metrin latauskaapelia ei tuonne sivun verkkotiloihin tungeta. Lattian alla on myös syvennys, mutta tyhjänä se minulla on (tai taitaa siellä olla se "tarpeeton" type2-type2-kaapeli).

Tavaratila on itsessään käyttööni liian suuri, sillä täysimmilläänkin siellä on vain latauskaapeli ja urheilukassi :D
 
Itse pidän kaapelin tuossa välilevyn takana eli ovat lähellä noukittaviksi. 7 metrin latauskaapelia ei tuonne sivun verkkotiloihin tungeta. Lattian alla on myös syvennys, mutta tyhjänä se minulla on (tai taitaa siellä olla se "tarpeeton" type2-type2-kaapeli).

Tavaratila on itsessään käyttööni liian suuri, sillä täysimmilläänkin siellä on vain latauskaapeli ja urheilukassi :D
Onko noi "remmit" jäykät vai miten tuo pysyy pystyssä? Jotenkin tuo näyttää siltä, että testausvaiheessa se matkalaukku on tullut takapenkin selkänojasta läpi ja hätäratkaisuna pistetty "jarru" lisukkeeksi. Tai Elon todennut, että perkele mä tuolta saa noukittua laukkujani, kun ovat niin edessä (ihan kuin itse laukkunsa ottais :D). Täysleveänä ilman remmejä kiinnitys sivuille (kuten pulatunnus totesi) ja sivuilta matalampana tuo olis ihan toimiva jakosysteemi.
 
Onko noi "remmit" jäykät vai miten tuo pysyy pystyssä? Jotenkin tuo näyttää siltä, että testausvaiheessa se matkalaukku on tullut takapenkin selkänojasta läpi ja hätäratkaisuna pistetty "jarru" lisukkeeksi. Tai Elon todennut, että perkele mä tuolta saa noukittua laukkujani, kun ovat niin edessä (ihan kuin itse laukkunsa ottais :D). Täysleveänä ilman remmejä kiinnitys sivuille (kuten pulatunnus totesi) ja sivuilta matalampana tuo olis ihan toimiva jakosysteemi.
En ole tarkemmin tutustunut tuohon mekanismiin että miten se pysyy pystyssä (oisko noissa saranoissa jokin jousiratkaisu). Jos tuolla etupuolella ois painavaa irtotavaraa, niin kippaisko tuo seinä sitten kunnon kiihdytyksessä. Remmit on pehmeää nauhaa.

Ja mitä kommentoit Elonista, niin ei päde autooni kun kyseessä ei ole tesla.

Autoon hankinnassa konttiin suojamatto, niin jää sitten tuo "jakaja" toimimattomaksi.
 
Ah, ok. Ymmärsin väärin tuosta frunk-keskustelusta, että tämäkin kuva olisi teslasta, kun lainaamassasi viestissä se oli mainittu.

e: Sinällään kommenteilla ei merkkikohtaista merkitystä ollut, on sitten vaan joku muu kuin Elon todennut, että laukku menee liian pitkälle.
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Suomalaisten omistajien käyttökokemusten perusteella näyttäisi, että Teslassa (Model 3) etutavaratila on olemassa puolet vuodessa. Ilmeisesti lukitus usein jäätyy siten, että sitä ei saa auki. Monet suosittelevat ja tuntuisivat pitävän frunkin tyhjänä talven ja säilyttävät latausjohdot yms. takakontissa.
Kyllä, kokemuksia juuri tältä aamulta :D Joku moottori siellä surahtaa mutta luukku pysyy kiinni vaikka appi ja auto sanoo että olis auki. Jospa se tässä työpäivän aikana alkais toimia kun on suht lämpimässä parkkihallissa.

Edit.Alkoihan se toimia. Koko päivän apissa vaan herjaili aukinaista frunkia
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mun on hieman vaikea hahmottaa mitä etuja tuollaisesta välilevystä on, kun siinä on nuo "remmitkin" vielä syömässä käytettävissä olevaa tilaa. Jos tuossa on tavaraa edessä, niin tuonne kauasko levyn taakse pitäis sit kurkotella jotain tavaraa :confused: Kaapelit nyt saanee heitettyä helposti tuonne sivun verkkokoriin tms.

e: Jossain autoissahan on kaapelille tilaa kontin lattian alla. Hemmetin typerää sekin, jos on tarkoitus käyttää konttia muuhunkin kuin ilman kuljetukseen.

Tuohan on lainattu Volvosta suoraan ja tulee käytettyä tuota pääasiassa ostoskasseille. Eli tuossa ylälaidassa on pari koukkua ja sitten tuo keskellä oleva kuminauha, niillä saa 2-3 ostoskassia kiilattua tuohon sen verta tiukasti paikalleen, ettei ne hölsky ja lentele ympäriinsä dynaamisemmassakaan ajossa.

Tuo ei ole ainakaan Volvoissa kovin jämäkkä häkkyrä, mutta riittävä kyllä käyttötarkoitukseen. Jossei sitä tarvitse tai se häiritsee käyttöä, niin painaa vaan alas ja käyttää ilman.
 
Teslassa se painetaan, ei voi pudottaa.
Juu ja sain itse tuon opettaa auton myyneelle liikkeelle. Todennäköisesti syynä ei välttämättä ole mekanismin kestämättömyys vaan se ettei jotain ole välissä ja osuisi peltiin/maalipintaan jos onkin sellainen ettei mahdu.
 
Juu ja sain itse tuon opettaa auton myyneelle liikkeelle. Todennäköisesti syynä ei välttämättä ole mekanismin kestämättömyys vaan se ettei jotain ole välissä ja osuisi peltiin/maalipintaan jos onkin sellainen ettei mahdu.
Siis meinaat nimenomaan, että joku olis sovittamassa frunkiin puolikasta lehmää ja tämä painaminen estäis ettei lehmän naama monistuisi pudottamisen myötä konepeltiin? Konepellin reunojahan ei ole vuosikymmeniin murehdittu, kun pudottaminen on ollut standardi. Ioniq 5:ssa tais olla ihan normi pudotettava etuluukku, mutta frunkissa oli lisäksi oma muovikansi.
 
Siis meinaat nimenomaan, että joku olis sovittamassa frunkiin puolikasta lehmää ja tämä painaminen estäis ettei lehmän naama monistuisi pudottamisen myötä konepeltiin? Konepellin reunojahan ei ole vuosikymmeniin murehdittu, kun pudottaminen on ollut standardi. Ioniq 5:ssa tais olla ihan normi pudotettava etuluukku, mutta frunkissa oli lisäksi oma muovikansi.
Ei vaan osuma sopivasti liian korkeaan olisikin suoran terävän osuman sijaan se että tunnet ettei luukku sulkeudu. Kantta kun tuossa päällä ei tosiaan ole.
 
e: Jossain autoissahan on kaapelille tilaa kontin lattian alla. Hemmetin typerää sekin, jos on tarkoitus käyttää konttia muuhunkin kuin ilman kuljetukseen.
Ehkä sen kaapelin voi laittaa pohjan alle ennen tavaroita? Tai jos on ajamassa pidempää matkaa, laittaa sinne jotain, jota ei tarvitse matkan aikana?
 
Ehkä sen kaapelin voi laittaa pohjan alle ennen tavaroita? Tai jos on ajamassa pidempää matkaa, laittaa sinne jotain, jota ei tarvitse matkan aikana?
Lopputuloksena kaapeli kotona, kun siirsi sitä pois syystä x. En minä sanonut, etteikö tuota voisi käyttää vaan että parempikin paikka voisi olla tarjolla. Esim. tipletissä on puolittain ok, ihan kontin takareunassa lokero. Johdon saa kyllä aina ulos, mutta takaisin pistäminen menee hankalaksi, jos on kontti täynnä tavaraa.
 
Lopputuloksena kaapeli kotona, kun siirsi sitä pois syystä x. En minä sanonut, etteikö tuota voisi käyttää vaan että parempikin paikka voisi olla tarjolla. Esim. tipletissä on puolittain ok, ihan kontin takareunassa lokero. Johdon saa kyllä aina ulos, mutta takaisin pistäminen menee hankalaksi, jos on kontti täynnä tavaraa.
Itse kelasin ensin että pidän kivasti etukontissa, kunnes tuli tuo lukitustapa jonka jälkeen siirsin kontiin välipohjan alle... Josta päästiin tilanteeseen että eihän sitä välipohjaa ikinä saa auki kun on tavaraa kontissa. Tuloksena että iso muovikaukalo johon menee tuo yleisemmin käytössä oleva latauskaapeli ja nyt esim talvella lumilapio yms ja se pysyy kontissa kohtuu nätisti paikoillaan. Saisi oikeasti olla vaikka joku erillinen kolo/rako/pidike tms tuolle kaapelille niin että olisi helppo varastoida ja ei sotkisi muita kamoja tai veisi turhaa tilaa kontista.
 

1200km 203kwh akusta ja tasaista nopeutta ajaessa... Tuohan ei juurikaan eroa vakio lukemista, itseasiassa täsmää aikalailla täysin S:n vakioakkujen kwh/km lukemiin. Kwh koko on tuplat Modes S:n vakioon joten onko nyt siis kapasiteetin sijaan kyse akun koosta aka kwh/per x yksikön tila? Jos kyllä niin onko taas perus Iltalehtipaskaa vai onko "oikea" firma/asia, näitä superakkujen kehittäjiä kun tuntuu riittävän.
 
Tuo on kyllä kesäkelilläkin normaalitilanne, ettei latausteho nouse juuri yli 40 kW noilla 50 kW latureilla. Hetkellisesti voi käväistä ehkä 45:ssä, mutta kyllä se normi latausteho on ~40kW@50kW laturi ja vastaavasti ~80kW@100kW laturi. Näin ainakin ID:issä ja varmaan monissa muissakin autoissa.
Kävin juuri paikallisella Citymarketilla testaamassa ja ihan mukavasti puski 52kW nopeudella 50kW laturi vaikka viereinen ID4 oli samaan aikaan latauksessa. Aiemmin tosiaan luki että auto rajoittaa latausta.
 
Omaani en ole edes aukaissut kertaakaan vajaan 2kk:n aikana, liian "manuaalinen" päivittäiskäyttöön.

Takatilan jakaja on näppärä käytössä, jos haluaa eroitella kaapelit ja kassit jne...
Polestar-2-luggage-test-cargo-separator.jpg
Onko nuo 2 koukkua sellaiset, joihin saa vaikka sen kauppakassin roikkumaan? Jos ovat, niin todella kätevät, kontin etuosaan jää muut tavarat ja ruokaostokset saa noihin roikkumaan. Ei tarvi sitten ruokaostoskasseja änkeä kulmiin tms. vaan pysyvät "pystyssä".
Nimimerkillä: Joskus se creme fraiche purkki hajonnut muovipussiin, ja kun pussin kahvoja ei saanut mihinkään, niin creme fraiche oli pitkin tavaratilaa.
 

1200km 203kwh akusta ja tasaista nopeutta ajaessa... Tuohan ei juurikaan eroa vakio lukemista, itseasiassa täsmää aikalailla täysin S:n vakioakkujen kwh/km lukemiin. Kwh koko on tuplat Modes S:n vakioon joten onko nyt siis kapasiteetin sijaan kyse akun koosta aka kwh/per x yksikön tila? Jos kyllä niin onko taas perus Iltalehtipaskaa vai onko "oikea" firma/asia, näitä superakkujen kehittäjiä kun tuntuu riittävän.

Linkkasit foorumille jutun jota et itse edes lukenut? Oota kun lainaan sulle.

"Hän lupaa yksinkertaisesti, että Gemini kaksinkertaistaa energian määrän, vaikka akut eivät vie yhtään enempää tilaa kuin sähköautojen nykyisetkään akut."
 
Linkkasit foorumille jutun jota et itse edes lukenut? Oota kun lainaan sulle.

"Hän lupaa yksinkertaisesti, että Gemini kaksinkertaistaa energian määrän, vaikka akut eivät vie yhtään enempää tilaa kuin sähköautojen nykyisetkään akut."
Onkohan tuota muokattu/lisätty tuo? En meinaan moista bongannut aiemmin artikkelista. Ja luin sen kahdesti pari min sen julkaisuajan jälkeen. Tai sitten olen vain sokea. Vaan eipä sillä. Näitä superakkujen kehittäjiä on niin monta ettei noihin oikein jaksa uskoa kun kaikki lupaavat ties mitä. Siksi kiinnosti tietää että onko ns legit firma jolla olisi kyky tehdä moinen.
 

1200km 203kwh akusta ja tasaista nopeutta ajaessa... Tuohan ei juurikaan eroa vakio lukemista, itseasiassa täsmää aikalailla täysin S:n vakioakkujen kwh/km lukemiin. Kwh koko on tuplat Modes S:n vakioon joten onko nyt siis kapasiteetin sijaan kyse akun koosta aka kwh/per x yksikön tila? Jos kyllä niin onko taas perus Iltalehtipaskaa vai onko "oikea" firma/asia, näitä superakkujen kehittäjiä kun tuntuu riittävän.
Ei akku voi mitenkään vaikuttaa auton kulutukseen kuin korkeintaan vuotovirtaa minimoimalla, ja siinä kyse on ajon aikaiseen kulutukseen nähden promilleista. Akkujen kehitys on nimenomaan energiatiheyden (tilavuuden ja/tai massan suhteen) ja latausnopeuden optimointia, ja tuossa kerrotaan tilavuuden suhteen energiatiheyden olevan kaksinkertainen nykyakkuihin nähden.

Tiedä nyt sitten miten paljon valtava toimintamatka auttaa käyttöä, jos ajon jälkeen autoa pitää seisottaa pikalaturissa useita tunteja. Yö ei riitä 200 kWh akun lataamiseen tavallisesta kolmivaihepistokkeesta. Lyhytkin (= kuskinkuseman mittainen) toimintamatka riittäisi, jos akkuun saisi vain riittävän nopeasti lisää mehua ladattua.
 
Ei akku voi mitenkään vaikuttaa auton kulutukseen kuin korkeintaan vuotovirtaa minimoimalla, ja siinä kyse on ajon aikaiseen kulutukseen nähden promilleista. Akkujen kehitys on nimenomaan energiatiheyden (tilavuuden ja/tai massan suhteen) ja latausnopeuden optimointia, ja tuossa kerrotaan tilavuuden suhteen energiatiheyden olevan kaksinkertainen nykyakkuihin nähden.

Tiedä nyt sitten miten paljon valtava toimintamatka auttaa käyttöä, jos ajon jälkeen autoa pitää seisottaa pikalaturissa useita tunteja. Yö ei riitä 200 kWh akun lataamiseen tavallisesta kolmivaihepistokkeesta. Lyhytkin (= kuskinkuseman mittainen) toimintamatka riittäisi, jos akkuun saisi vain riittävän nopeasti lisää mehua ladattua.
Mitähän vittua sitä on tullut ajateltua :cautious:. Tottakai se menee noin :D. Joku falskaa aivoissa tänään.

EDIT: Mutta juu tuo akkukesto itsessään on joo aika "hyödytöntä" jos sitä ei pääse lataamaan vauhdilla. Kyllä itsellekin riittäisi 150km kantomatka hyvin jos sen saisi ladattua parissa minuutissa mutta tällä hetkellä on tyytyminen isompaan kokokoon ja hitaampaan lataukseen (kun vain saisi seuraavaan kämppään sen luvan ladata edes 8a virralla...).
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ei, minun ajamissa autoissa ne on yleensä olleet siellä tavaratilan reunoilla/perällä, sen takia olikin kivannäköinen ratkaisu tuo kuva, johon kommentoin.
Kommentistasi sai vain sen kuvan, että koukkujen käyttö oli ihan vieras käsite, kun tavarat oli pitkin konttia. Sivuilta luukun vierestä nuo yleensä löytyvät, jos suunnittelijalla on järki päässä. Kuvan koukut ovat huonommasta päästä, kun ovat noin pienet ja heppoiset, toki johtuu valitusta ratkaisutavasta, että isompia ei saa.
 
Kävin juuri paikallisella Citymarketilla testaamassa ja ihan mukavasti puski 52kW nopeudella 50kW laturi vaikka viereinen ID4 oli samaan aikaan latauksessa. Aiemmin tosiaan luki että auto rajoittaa latausta.
Kuten sanoin, kyllä se normitilanne 50kW laturilla on, että auto ottaa keskimäärin ~40kW akkuunsa. Tämä on moneen kertaan testattua perusjuttua.
Edit: ja tämä siis nimenomaan koskien ID sarjalaisia

Se että olet onnistunut käymään jossain laturilla joka antoi yli nimellistehonsa, ei kerro mistään muusta kuin että kyseisessä laturissa oli säädöt jotenkin poikkeuksellisessa asennossa. Ei normaalisti 50 kW laturi anna enempää kuin 50 kW.
 
Viimeksi muokattu:
50kw K-lataus antaa 46kw teslaan chademolla.
CCS lataus about saman, joskus 47kw tovin.

Nuo siis ex 85D


Nykystä 100D ladannu vaan kotona vielä.
 
IDn sovelluksessa aiheutti hymähdyksen kun lataus nopeus ilmoitettiin myös kilometreinä tunnissa. Vähän kun asiaa mietin niin tuo on oikeastaan se ainoa oleellinen tunnusluku lataukselle. ID skaalaa keskikulutustaan reaaliajassa jolloin lautausnopeus skaalautuu myös.
 
Sama koskee tuota ID Buzzia, aika paljon matalaa sedania enemmän tulee viemään laatikkomainen auto.
Tuo riippuu täysin siitä mikä on ajonopeus. Sähköautojen energian talteenotto pienentää kokonaismassan merkitystä myöskin. Alle 50km/h ja on aika lailla sama millaisella sähköautolla rullaa jos ajotapa ei muutu.
 
Id Buzz 110kWh akulla, induktioliedellä ja parisängyllä olisi hauska kesälomakulkine. Katto vielä aurinkopaneelia, niin lämpimällä kelillä ilmastointikin pyörisi isolta osin aurinkosähköllä.

Tuon kokoisella akulla MEB vielä lataisi ihan siedettävällä vauhdilla, joten matka-ajossa korkeamman kulutuksen saa kyllä kompensoitua kohtuullisesti sillä, että nopeammalla laturilla irtoaa 200kW 0-30% välillä ja vielä 70% SOC:lla latausnopeus olisi n. 100kW.

Tuo tarkoittaisi, että 5 -> 70% latautuisi n. 27 minuutissa. Ei toki ihan Taycan / Ioniq 5 vauhtia, mutta ihan siedettävästi kuitenkin.
 
VW akuista ei ole paljoa tietoa tullut nähtyä. Jotkut tubettajat lähinnä raportoineet että akku ei enää vie yhtä kauas kuin uutena.

Toivottavasti ID buzz saisi myös LFP akulla...
 
Kuten sanoin, kyllä se normitilanne 50kW laturilla on, että auto ottaa keskimäärin ~40kW akkuunsa. Tämä on moneen kertaan testattua perusjuttua.
Edit: ja tämä siis nimenomaan koskien ID sarjalaisia

Osa "50kW:n" latureista on tosiaan oikeasti hieman tehottomampia, mutta niitäkin on, jotka antavat oikeasti 50kW ja ID pystyy kyllä ottamaan täydet tehot eli akun jännite on niin korkea että 125A:lla saadaan täydet 50kW.
 
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mun on hieman vaikea hahmottaa mitä etuja tuollaisesta välilevystä on, kun siinä on nuo "remmitkin" vielä syömässä käytettävissä olevaa tilaa. Jos tuossa on tavaraa edessä, niin tuonne kauasko levyn taakse pitäis sit kurkotella jotain tavaraa :confused: Kaapelit nyt saanee heitettyä helposti tuonne sivun verkkokoriin tms.

Teslasta en tiedä, mutta bemareissa tuossa välilevyssä on vielä levyt pituussuunnassakin. Tuo on ihan kätevää jos kuljettaa vain jotain pientä kuten kauppakasseja tmv niin ne ovat siinä heti hollilla eivätkä pääse kaatumaan.
 
Onko nuo 2 koukkua sellaiset, joihin saa vaikka sen kauppakassin roikkumaan? Jos ovat, niin todella kätevät, kontin etuosaan jää muut tavarat ja ruokaostokset saa noihin roikkumaan. Ei tarvi sitten ruokaostoskasseja änkeä kulmiin tms. vaan pysyvät "pystyssä".
Nimimerkillä: Joskus se creme fraiche purkki hajonnut muovipussiin, ja kun pussin kahvoja ei saanut mihinkään, niin creme fraiche oli pitkin tavaratilaa.
On, mutta niiden sijainti on kyllä kauppakasseille liian matala. Paremmin oli edellisessä S60 Volvossa, jossa ne oli reilusti korkeamalla eli kassit jäi osittain jopa roikkumaan ....

imgcd0edccc37d7404ec0a8015260c87921_1_--_--_VOICEpnghigh.png
 
Tiedä nyt sitten miten paljon valtava toimintamatka auttaa käyttöä, jos ajon jälkeen autoa pitää seisottaa pikalaturissa useita tunteja. Yö ei riitä 200 kWh akun lataamiseen tavallisesta kolmivaihepistokkeesta. Lyhytkin (= kuskinkuseman mittainen) toimintamatka riittäisi, jos akkuun saisi vain riittävän nopeasti lisää mehua ladattua.
Miten monelle on ongelmana se, ettei pysty joka päivä ajamaan 1200 kilometriä ilman taukoja? Sen sijaan jos tarvii vetää sitä venettä Lappiin vastatuuleen räntäkelissä, kapasiteetille on tarvetta. Tai vaikka ei pysty kotona lataamaan, mutta ei viitsisi ihan joka päivä mennä sinne kauppakeskukseen lataamaan. Tai ihan vaan haluaisi ajella kerran kuussa jonnekin pidemmälle, vaikka on -25C. Ei nyt kovin kummoista kokemusta tarvi sähköautoista, että tuolle keksii käyttöä.

Toki tämän tärkein juttu on siinä, että akku menee puolet pienempään tilaan.
 
Miten monelle on ongelmana se, ettei pysty joka päivä ajamaan 1200 kilometriä ilman taukoja? Sen sijaan jos tarvii vetää sitä venettä Lappiin vastatuuleen räntäkelissä, kapasiteetille on tarvetta. Tai vaikka ei pysty kotona lataamaan, mutta ei viitsisi ihan joka päivä mennä sinne kauppakeskukseen lataamaan. Tai ihan vaan haluaisi ajella kerran kuussa jonnekin pidemmälle, vaikka on -25C. Ei nyt kovin kummoista kokemusta tarvi sähköautoista, että tuolle keksii käyttöä.

Toki tämän tärkein juttu on siinä, että akku menee puolet pienempään tilaan.
Käsitit nyt kommenttini päälaelleen. Ei siinä ongelmaa ole, mutta epäilin hyötyä. Pitkällä matkalla tulee joka tapauksessa pysähdyttyä useampaan kertaan. Ehkä nykyisellä lataustekniikalla hyötyä onkin, sillä parhaisiinkaan akkuihin ei saa latausta siinä tahdissa millä keskimääräinen kuljettaja saa tyhjennettyä rakkonsa ja tyydytettyä kofeiiniriippuvuutensa.

Sitten taas tuo "1200 km" on tietenkin leudolla kesäkelillä myötätuuleen ja -25 C pakkasessa venettä Lappiin vetäessä 200 kWh vie 400 km päähän, eli joka tapauksessa jää tapauksia, joissa akun kapasiteetti ei riitä koko matkalle, vaan tärkeintä olisi saada ladattua nopeasti.
 
Täällä tuntuu keskustelevan kavereita jotka vetää 1200km joka päivä ja kerran viikossa käy kusella. Muidenhan ei tarvitse saada 200kwh akkua täyteen yön aikana.
 
Ongelma tuossa on munkin mielestä se lataus (nopeus). Eiköhän se 400-500km range riittäisi suurimmalle osalle kansasta mutta jos pysähdyt pitkällä matkalla puoleksi tunniksi kahville niin siellä samalla asemalla pysähtyy aika moni muukin ja kaikkien pitäisi pystyä lataamaan akkuja koko sen saman puolen tunnin ajan. Bensa autolla tankkaukseen menee minuutti tai pari joten yhden tankin asiakaspalvelukapasiteetti on puolen tunnin ajalta 15-30 kertainen.

Toki se 1000km range helpottaa tuota ongelmaa kun ei välttämättä ole ihan pakko päästä joka pysähdyksellä laturiin kiinni. Mutta mun mielestä tuo pitkä range korjaa oiretta eikä varsinaista ongelmaa. Perustelen väitettäni sillä että 2x kokoisen akun lataus vie vastaavasti paljon pidempään kuin pienemmän akun.

Ehkä ratkaisua voisi hakea auton perään kytkettävästä (vuokrattavasta) akku peräkärrystä jonka voisi vaihtaa täysinäiseen pysähdyksen aikana lataamisen sijaan. Tämä ei tietysty välttämättä sovi niille jotka haluavat vetää venettä lappiin. :)
 
Jos lataus on tarpeeksi nopea niin menee sama aika ladata 200KW akkua kuin vaikka tällä hetkellä MEB’iä. Ei se siis automaattisesti ole ongelma.

Toki jos lataus on yhtä nopea kuin nyt, niin hyöty olisi lähinnä, että 10-50% nopein osuus toisi isomman kantaman.
 
Ihan myös latausasemien vaatima tila voi jossain vaiheessa tulla ongelmaksi. Bensasäiliöt on maan alla, joten tavallaan se neliöhinta, mitä niihin menee ei ole niin kohtuutonta. Mutta jos miettii vaikka 20-30 auton latauspisteen vaatimaa tilaa, niin ei se kovin mitätön ole. Maa-alue myös maksaa eikä sitä kukaan hyväntekeväisyyden vuoksi hanki.
 
Ihan myös latausasemien vaatima tila voi jossain vaiheessa tulla ongelmaksi. Bensasäiliöt on maan alla, joten tavallaan se neliöhinta, mitä niihin menee ei ole niin kohtuutonta. Mutta jos miettii vaikka 20-30 auton latauspisteen vaatimaa tilaa, niin ei se kovin mitätön ole. Maa-alue myös maksaa eikä sitä kukaan hyväntekeväisyyden vuoksi hanki.
Jos nyt miettii normaalia neljän mittarinkylmäasemaa, siinä on joku 15mx15m katos + säiliöt eri kohdassa maan alla + varoalueet, ehkä minimissään 20 x 30 alue?
Samaan pinta-alaan menee hatusta vedettyjä (latausasema+auto) 6,5x3 paikkoja 30 kappaletta - paikasta riippuvat ajoväylät, eli joku 20 paikkaa?

Joku varmaan osaa sanoa miten paljon vaikuttaa se, että tontille on tehtävä paljon raskaammat maansiirtotyöt sekä ennen, että jälkeen tankkausaseman. Latausta voi toki tehdä myös sisätiloissa, esim parkkihallissa, lisäämällä parkkiruudun yhteyteen laturin.
 
Mikä on loppujen lopuksi se lisätila mitä latausasemat vaativat, kun pidemmällä aikavälillä asema tulee jokaisen kodin vakiovarusteeksi ja akut kehittyy? Aivan varmasti matkan varrellekin asemia tarvitaan, mutta tähän tehtävään ”omistettujen” asemien sijainti taitaa siirtyä enemmän suurien väylien varsille sopiville etäisyyksille isoista kaupungeista - Ei varsinaisesti tule pula tilasta ko. paikoissa. Kaupungeissa lataustarve hoituu helposti nykyisiin asiointikeskuksiin latausmahdollisuuksia lisäämällä. Hankala nähdä miksi joku kaupungissa menisi ”kylmäasemalle” kun mukavammatkin olosuhteet on tarjolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom