Tässä dataa kerta akunlatailut aiheuttaa keskustelua. LFP kestää erinomaisesti latailla jatkuvasti 100% mutta NMC ja etenkin NCA kemiat ottaa suht kovasti pataan jatkuvasta 100% latailusta. Esim NMC 400 syklin (~150t km jos akulla ajaa 350km) kohdalla 100% lataillut on menettänyt noin 10% nätisti lataillutta enemmän maksimirangesta. NCA kemialla ero on vielä suurempi. Tossa kuvassa muutakin mielenkiintoista tutkiskeltavaksi.
Ei kai sitä 100% latausta käytännössä voi käyttää kuin Teslassa? Tai näin olen ainakin ymmärtänyt että käytännössä kaikki muut valmistajat rajoittavat sen absoluuttisen lataustason johonkin 90-95% paikkeille vaikka mittarissa lukisikin 100%.
Haluasitko kertoa, että mitä tarkoittaa LFP, NMC ja NCS ja mitä muita niitä on, ja minkä merkkisissä ja malleista niitä on tai onko joku tietokanta josta nuo tiedot löytyvät?
En ole nähnyt tuommoisia tietoja myyntiesitteissä. Enkä täällä foorumillakaan.
Joskus keräsin itselleni pienen listan noista..
NMC = Litium nikkeli magnaani koboltti oksidi
MB, Volvo
NCA = Litium nikkeli koboltti alumiini oksidi
Teslan perineinen
LFP = Litium rauta fosfaatti (useimmiten ilmoitetaan LiFePO4)
Tätä käytetään esim uudemmissa pieniakkuisissa Teslan M3:ssa.
Tuo akkuhan on energiatiheydeltään huonompi kuin nuo ylemmät, mutta itse akku on vakaampi ja kestää syklejä enemmän. Ei tämäkään mikään jumalakku ole, mutta näitä akkukennoja on todella laajasti saatavana, koska näistä monet puuhailee omatoimisesti akkuja kaikennäköisiin aurinkosähkösysteemeihin yms..
LTO = Litium titanaatti (LiTiO3)
Käytetty esim Japanin markkinoilla Mitsubishi iMiev autossa.
Tää akku on ihan ylivoimainen purkusyklien ja purku ja latausvirran arvoilla mitattuna, mutta hemmetin raskas, soveltuisi ehkä plugin hyvrideihin paremmin, täyssähköautoon tavallaan liian hyvä akku, liian yso max purkuvirta ja liian paljon purkusyklejä.. ja tietysti myös liian painava.
E: Purkisykleinä mitattuna NiFe (nikkeli rauta) akku olisi tietysti ihan ylivoimainen, mutta ihan mahdottoman iso ja raskas akku mihinkään ajoneuvoon, ehkä laivaa lukuunottamatta.