Kun katselee noita 90/120 eroja rangeissa, 40-60% pidempi kantama 90km/h nopeudella vs 120 km/h, niin tulee mieleen että pitäis ehkä pohtia kaava jolla saisi pitkälle matkalle ajankäytön kannalta optimaalisen nopeuden. Eli voiko hitaammalla ajonopeudella kasvattaa keskinopeutta jos käytettävissä on esim. 50 kW latauspisteet.
Kaavahan luonnollisesti on niinkin yksinkertainen että 100km kesto tunteina ajo+lataus huomioiden on
Kesto = 100 / n + k / l
n -> Nopeus km/h
k -> Kulutus kWh/100km
l -> Latausnopeus kW
Eli voisi sanoa että jos latausnopeus on 50kW tai enemmän niin aina kannattaa ajaa 120km/h, jos latausnopeus olisi 11kW (eli vain AC-asemia) niin sitten kannattaisi ajella 90:ä.
Joillain hitaasti lataavilla autoilla ja talvikulutuksilla voi myös olla hitaampi ajonopeus kokonaisuutena nopeampi, mutta valtiovaltahan on tästä jo huolehtinut talvinopeusrajoituksilla