Yleistä keskustelua sähköautoista

Kyllä, hienoja pelejä kyllä ovat. Mitenköhän lie Tesla 3 kulkee kun etelässäkin nyt on 30 senttiä lunta auraamattomilla teillä ja pakkasta? Toi lähinnä arvelluttaa, muuten voisi olla asiallinen laite.
Jos etelällä tarkoitat varmaan Vaasaa niin sitten, sinnehän sen +30cm lunta tuli. Etelään/lounais Suomeen maltillisemmin.

Taitaa M3 ja Musse mennä 30cm hangessa öbäyt samanlailla koska maavara lähes sama, taisi Mussessa olla sen 0,5cm enemmän... Joo oliskin tullut niin kans varmaan olisin menny testaamaan :) :thumbsup: @Pyrres

Itekkin menen huomenna ekaan huoltoon/vian korjaukseen tän kanssa koska tykkää mennä liian nopeasti syvään lepotilaan....kuulemma käynnistysakun aka 12v pikku akun vaihdolla korjaantuisi ja ehkä jotain raudan päivitystä :rolleyes:
 
No siis koko autohan on juurikin liikkuva meme joka sattuu toimimaan autona. Ja tuo oma sattuu vielä sopimaan omiin tarpeisiini jotain toimii autona varsin hyvin. Siksikin noita ehkä tulee niin ihmeteltyä koska eipä ole koskaan ennen ollut moisia ominaisuuksia autossa vastaan (lähin oli Fordien TEOREETTINEN langaton? päivitys joka ei koskaan toiminut). Kaikki varusteet ovat kyllä tuttuja, osa vanhoista tutuista tarpeellisista varusteista puuttuu eikä saa edes rahalla ja edellinen auto oli sentään vain Ford Fiesta. Mutta samalla enpä ole koskaan saanut lisäominaisuuksia päivityksillä, nauranut typerille lapsellisille lisäominaisuuksille tai pelannut hidasta latausta kiroillessa mario kart kloonia. Vikojakin tuossa on jo ollut ja seuraava huolto on jo varattu että viat korjataan. Ostokokemuskin kolmannen osapuolen liikkeestä oli varsin paska. Mutta kaikenkaikkiaan olen silti tyytyväinen hankintaan. Mutta fanboy on fanboy. Ai niin, ei saa unohtaa että olen rikas, mulkku ja fanboy :D
Onhan tuo huvittavaa, että hehkutetaan uutta autoa jota saa käyttää huollossa. Neutraalius aika kaukana.

Paska auto ja ostos jollei suunnitelluilla pärjää ilman kolhuja.
 
Onhan tuo huvittavaa, että hehkutetaan uutta autoa jota saa käyttää huollossa. Neutraalius aika kaukana.

Paska auto ja ostos jollei suunnitelluilla pärjää ilman kolhuja.
Oletko milloin tutustunut miten paljon uusia autoja joudutaan huoltamaan :D? Etenkin uusien mallien tai faceliftien jälkeen? Oli kyse softasta, antureista, moottoreista, vaihdelaatikoista tai hetkessä sananmukaisesti kiinni hitsautuvista takavanteista. Nimimerkillä entinen merkkiliikkeen mekaanikko.

Itsellä siis 2021 mallissa tulleet sähköisen takaluukun pumput/sen anturit pistävät aukeamiselle stopin välillä noin puolessa välissä avausta.
 
Oletko milloin tutustunut miten paljon uusia autoja joudutaan huoltamaan :D? Etenkin uusien mallien tai faceliftien jälkeen? Oli kyse softasta, antureista, moottoreista, vaihdelaatikoista tai hetkessä sananmukaisesti kiinni hitsautuvista takavanteista. Nimimerkillä entinen merkkiliikkeen mekaanikko.

Itsellä siis 2021 mallissa tulleet sähköisen takaluukun pumput/sen anturit pistävät aukeamiselle stopin välillä noin puolessa välissä avausta.
Ostin uuden auton vuonna 2016, ei kertaakaan takuukeikkaa. Ostin Teslan 2021 ja olen käyttänyt jo 5 kertaa. Kaikki sen takia kun eivät voi kerralla pistää kuntoon.
 
Kyl nää uudet sähkölelut tuntuu olevan herkkiä takuukeisseille. Ostin V60 t8 uutena vm 19 loppu ja 1600km ajettu, bläkäri ja takuuseen. Nyt vähän samaa "vikaa" mussessa. Nyt n 2vko vanha alle 1tkm ajettu ja takuuseen. No, nää on näitä. Beta testaajana on kiva olla :D
 
Ostin uuden auton vuonna 2016, ei kertaakaan takuukeikkaa. Ostin Teslan 2021 ja olen käyttänyt jo 5 kertaa. Kaikki sen takia kun eivät voi kerralla pistää kuntoon.
Mikä auto oli kyseessä? Itsellä ollut nyt neljä parin eri merkin uutta autoa+11tkm ajettuna ostettu Telsa ja yhteen niistä väännettiin varusteiden kanssa useiden viikkojen sähkötyöt osia odotellessa kun muissa ei onneksi vikoja ilmaantunut. Teslassa ollut vikana takakontin välipohjan kahvan irtoaminen, apparin oven resonointi ja molemmat korjattiin työpaikan pihalla. Jälkikäteen Suomesta ostetuissa vanteissa+rengaspaineantureissa yhdessä vikaantumista (ei saa satunnaisesti yhteyttä auton järjestelmiin) ja se menee vaihtoon valmistusvian vuoksi. Anturit ostettu jotain keskieuroopasta eikä hajua minkä merkkiset, vanteet tarvikevanteet. Lisäksi myyjäliikkeen perseilyn vuoksi softa oli yhä merkattu Saksaan ja Tesla hoiti tämän puhelinsoitolla kuntoon. Tämän hetken ns isona vikana tuo takakontin sähköinen avaus. Muut ovat valitettavia mutta monen merkin yhteisiä ominaisuuksia eli jään kertyminen typeriin paikkoihin kun ensin lämpenee ja sitten jäätää samantien ja sen aiheuttamat ongelmat esim ovien sähkölukkojen toiminnassa, karmittomien ikkunoiden kanssa jne jne.

VAG:lla oli helvetilliset ongelmat kun aikanaan tuli ensimmäiset DSG ja TSI koneet (olin silloin vielä mekaanikko VAG:lla), Fordilla taas oli satunnaisia ongelmia 1.0 Ecoboostinsa kanssa alkupäässä, BMW:llä ollut satunnaisia eri ongelmia, Fiatit, Alfat ja Ladat nyt vaativat jo vaihtelevasti jonkinlaista tai jopa kohtuu kovaa korjausta ennen luovutusta etteivät jättäisi tielle heti luovutuksen jälkeen (akku taidettiin vaihtaa kaikkiin, joissain Fiiateissa piti ratti repiä suoraan irti ja vaihtaa uuteen viallisten airbagien takia, satunnaisia korjauksia sinne ja tänne ja Ladassa nyt esim putosi taustapeili kun avasin uudesta autosta oven jotta ajaisin auton halliin varusteltavaksi), Saabilla ensimmäisessä renkaanvaihdossa sai hakata kumilekalla vanteita irti takanavoista eri metallien yhteensopimattomuuden vuoksi ja muillakin merkeillä vähän sitä tätä ja tuota alkupään autoissa. Nyt sähköautoissa on ties mitä mukavaa VAG:n rateista eri merkkien softaongelmiin, akkugateja jne jne. Uusi auto ei tarkoita että siinä ei olisi vikojoa.

EDIT: Niin ja tuohon ei lasketa panel gappeja tai maalivirheitä useilla eri merkeillä. Olen jokaisesta uudesta autosta löytänyt korjattavaa vähintään maalipinnassa ja ovat joutuneet niitä fiksailemaan. Enkä puhu nyt siis pelkistä naarmuista vaan ihan selkeistä maalipinnan vioista kuten kuplat, roskat lakan alla, jopa pari kulmaa jossa ei ole ollut maalia ollenkaan/vain nimellisesti. Juu olen natsi maalipintojen kanssa kun uusi auto kyseessä mutta ei muuta sitä että ongelma on olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Seat Leon TDi 2.0. Toimi kuin unelma kaikki 5v kunnes vaihdoin.
En siis yhtään vittuile mutta tuurilla ne laivatkin seilaa. Nimimerkillä 1.4TSI Twincharger+DSG7 ilman tekniikamurheita useita vuosia. Sanotaan näin, jopa kaveri joka työskenteli VAG korjaamolla yllättyi mutta mietti että syy saattoi olla että tiesin mitä varoa tuon kyseisen moottorin kohdalla (esim käynnistämisen jälkeen antoi öljynpaineiden nousta rauhassa ja aika paljon ajoa aski sport modessa+manuaalisesti pienemmälle vaihtaen kun auto yritti ajella liian isolla vaihteella).
 
En siis yhtään vittuile mutta tuurilla ne laivatkin seilaa. Nimimerkillä 1.4TSI Twincharger+DSG7 ilman tekniikamurheita useita vuosia. Sanotaan näin, jopa kaveri joka työskenteli VAG korjaamolla yllättyi mutta mietti että syy saattoi olla että tiesin mitä varoa tuon kyseisen moottorin kohdalla (esim käynnistämisen jälkeen antoi öljynpaineiden nousta rauhassa ja aika paljon ajoa aski sport modessa+manuaalisesti pienemmälle vaihtaen kun auto yritti ajella liian isolla vaihteella).
TSI en koskenut laisinkaan.
Oma eka Tesla 2020 oli täysin maanantaikappale.
2021 mallissa oli pelkääjän ovi vähän sisällä ja takaluukku. Ne korjattiin. Sitten pelkääjän oven ikkuna oli irti tästä tiivisteestä. Eivät itse sitä huomanneet mutta huomasin heti kun katsoin työn jälkeä. Seuraavana päivänä takaisin ja totesivat vian. Uusi tiiviste. Meni 3 viikkoa tuohon. Eka odotin kuukauden näiden säätämistä ja sitten vielä 3 viikkoa päälle kun suhisi ilmat sisään. Onneksi oli kesä. Huollossa on ruuhkaa ja vieläkään ei ole saatu sitä puolta kuntoon.

Nyt ehkä se sensorivika mutta vaikea sanoa vielä kun joulu ja ensi viikolla pääsee ajelemaan taas pidempiä reissuja.
 
TSI en koskenut laisinkaan.
Oma eka Tesla 2020 oli täysin maanantaikappale.
2021 mallissa oli pelkääjän ovi vähän sisällä ja takaluukku. Ne korjattiin. Sitten pelkääjän oven ikkuna oli irti tästä tiivisteestä. Eivät itse sitä huomanneet mutta huomasin heti kun katsoin työn jälkeä. Seuraavana päivänä takaisin ja totesivat vian. Uusi tiiviste. Meni 3 viikkoa tuohon. Eka odotin kuukauden näiden säätämistä ja sitten vielä 3 viikkoa päälle kun suhisi ilmat sisään. Onneksi oli kesä. Huollossa on ruuhkaa ja vieläkään ei ole saatu sitä puolta kuntoon.

Nyt ehkä se sensorivika mutta vaikea sanoa vielä kun joulu ja ensi viikolla pääsee ajelemaan taas pidempiä reissuja.
Vittumaista kyllä tuo. Nimimerkillä itse sain tuurilla ajan tammikuulle kun jono voi kuulema olla vielä pidempi. Voi olla että johtui siitä että soitin aspaan sen sijaan että olisin vain katsellut tikettijärjestelmästä sopivaa aikaa.
 
Vittumaista kyllä tuo. Nimimerkillä itse sain tuurilla ajan tammikuulle kun jono voi kuulema olla vielä pidempi. Voi olla että johtui siitä että soitin aspaan sen sijaan että olisin vain katsellut tikettijärjestelmästä sopivaa aikaa.
Helsingissä pelkästään Teslan huolto?
 
On niitä parissa kaupungissa. Helsingissä ei yhtään. Pk-seudun huolto on Vantaalla. Jos muistan pari muuta niin taisi olla ainakin Tampere ja Pori listoilla. Ei ole liikaa tullut tutustuttua.
Ok. On niitä sitten % tullut 300% kasvulla:) Eikö mikään ketju saa takuuhuoltaa Tesloja?
 
Ok. On niitä sitten % tullut 300% kasvulla:) Eikö mikään ketju saa takuuhuoltaa Tesloja?
EU:n sääntöjen mukaansaa ja takuun ei PITÄISI mennä mutta tietotaito, laitteet ja osat puuttuvat joten käytännössä Tesla on ainoa joka pystyy tekemään mitään perus rengasjuttujen yms pikku pikku juttujen lisäksi.
 
On niitä parissa kaupungissa. Helsingissä ei yhtään. Pk-seudun huolto on Vantaalla. Jos muistan pari muuta niin taisi olla ainakin Tampere ja Pori listoilla. Ei ole liikaa tullut tutustuttua.
Nyt taidat puhua palturia, ei ole Porissa mutta joku pulju kylläkin Turuussa :thumbsup:
 
Teslojen omat viralliset huollot ovat Vantaa ja Tampere. Ei ole muita olemassa Suomessa. Atoy hoitaa kyllä huoltoja mutta eivät tee Teslan takuuhuoltoja.
Autoklinikka vastaa Suomessa Teslojen korikorjaamisesta ja näiden viralliset pisteet on Vantaalla ja Tampereella näiden Teslan pisteiden vieressä. Tesla käyttää toisinaan Autoklinikan pisteistä rangereillä, jossa he voivat korjata pieniä osia jos autoa pitää nostaa tai vastaavaa.

Nythän mitä tuossa seurannut faboa, niin ongelma koskee monia autoja, oli se Norjassa tai Ruotsissa. Ongelma ei esiinyt pätkäajossa ja vähän kutisee, että ne keillä mukamas toimii ovat juuri näitä pätkäajajia. Vika on todennäköisesti 100% autoja mutta ei vaan näy kaikille suoraan tai eivät halua myöntää.
 
Nythän mitä tuossa seurannut faboa, niin ongelma koskee monia autoja, oli se Norjassa tai Ruotsissa. Ongelma ei esiinyt pätkäajossa ja vähän kutisee, että ne keillä mukamas toimii ovat juuri näitä pätkäajajia. Vika on todennäköisesti 100% autoja mutta ei vaan näy kaikille suoraan tai eivät halua myöntää.
Mikä vika? Sensoriviasta puhuit aikaisemmin, mutta meni ehkä viesti ohi, että mikä sensori?
 
Nythän mitä tuossa seurannut faboa, niin ongelma koskee monia autoja, oli se Norjassa tai Ruotsissa. Ongelma ei esiinyt pätkäajossa ja vähän kutisee, että ne keillä mukamas toimii ovat juuri näitä pätkäajajia. Vika on todennäköisesti 100% autoja mutta ei vaan näy kaikille suoraan tai eivät halua myöntää.

Tässä lumisateessa ja aika haastavalla kelillä täytyy sanoa et M3 ei loista. Lämmitysteho ja lasikatto '20 mallissa on kyllä aika onneton ja lunta paakkuuntuu helposti kaikkialle. Karmittomat ikkunat toimii noin pääosin, jos ei ota mukaan sisäpuolelle tulevaa vettä. Kahvat eivät aukea koska ulkona on pakkasta ja lunta. Uutena tuli huomattua, että tää paska kerää myös lunta kivasti pyöränkoteloihin, joten kyllä on hymy herkässä siinä tohinassa ja puolen tunnin välein pysähtyessä, että saa potkittua lumet pois. Myöskin esp ei pelitä kunnolla, kun paakkuntunut lumi jotenki sotkee pyörintäantureita tai miten lie tuo pölynimuri lukekaan dataa renkaista.

Pyrreksen jatkuvia hymiöpostauksia lukiessa meno on kuin faniklubissa, mutten en usko ajavani samaa autoa. Ihan sama onko '20 vai '21, pyöränkaaret samaa moskaa, karmittomat ikkunat myös jne. Ehkä tää vaan muuttuu paskemmaksi kun on yli vuoden nitissyt liitoksistaan tämä halppisauto. Jänmä et Model S vaan toimii ja ei mitään samanlaisia ongelmia, mitä veljeä katsonut.

Kaikkiaan tuntuu koko aika, että alla beta-tuote joka on betampi jokaisen softapäivityksen jälkeen. Pyyhkijöiden toiminta nyt näillä lumisateilla on myös täysin ala-arvoista. Onneksi enää muutama kk jäljellä tällä.
 
Mikä vika? Sensoriviasta puhuit aikaisemmin, mutta meni ehkä viesti ohi, että mikä sensori?
Siellä on jotkut 3 sensoria mitkä antaa väärää tietoa ja ne Tesla vaihtaa kaikkiin ketkä mainitsevat vian että tulee viileää tai ei lämmitä kabiinia.

Näitä on monelle jo vaihdettu ja eikä se ole korjannut ongelmia. Toisille vaihdettu kokonaan ILP.

Epäilen että ongelma on tämä Octovalve. Sen ensisijainen idea on kerätä hukkalämpö ja käyttää se osaksi lämmitystä. Ilmeisesti kun pakkanen kiristyy niin ILP ei tuota tarpeeksi lämpöä koska nesteilläkin siellä raja-arvot. Se 1234 neste käytössä. Se oli muistaakseni -20C. Sitten moottorit eivät tuotakaan tarpeeksi lämpöä ja sitten akku. Sinne menee todennäköisesti suurin osa lämmöstä että se ei jääsy ja tehoja saa irti. En ole varma onko siellä jotkut vastukset. Luulisi olevan?

Vastukset varmaan palaavat jossain välissä osaksi pakettia.

Tässä lumisateessa ja aika haastavalla kelillä täytyy sanoa et M3 ei loista. Lämmitysteho ja lasikatto '20 mallissa on kyllä aika onneton ja lunta paakkuuntuu helposti kaikkialle. Karmittomat ikkunat toimii noin pääosin, jos ei ota mukaan sisäpuolelle tulevaa vettä. Kahvat eivät aukea koska ulkona on pakkasta ja lunta. Uutena tuli huomattua, että tää paska kerää myös lunta kivasti pyöränkoteloihin, joten kyllä on hymy herkässä siinä tohinassa ja puolen tunnin välein pysähtyessä, että saa potkittua lumet pois. Myöskin esp ei pelitä kunnolla, kun paakkuntunut lumi jotenki sotkee pyörintäantureita tai miten lie tuo pölynimuri lukekaan dataa renkaista.

Pyrreksen jatkuvia hymiöpostauksia lukiessa meno on kuin faniklubissa, mutten en usko ajavani samaa autoa. Ihan sama onko '20 vai '21, pyöränkaaret samaa moskaa, karmittomat ikkunat myös jne. Ehkä tää vaan muuttuu paskemmaksi kun on yli vuoden nitissyt liitoksistaan tämä halppisauto. Jänmä et Model S vaan toimii ja ei mitään samanlaisia ongelmia, mitä veljeä katsonut.

Kaikkiaan tuntuu koko aika, että alla beta-tuote joka on betampi jokaisen softapäivityksen jälkeen. Pyyhkijöiden toiminta nyt näillä lumisateilla on myös täysin ala-arvoista. Onneksi enää muutama kk jäljellä tällä.
21 muuttivat kahvoja että voi etupäästä painaa niin takapää nousee. Se auttanee joitakin kellä uudempaa mallia. Talvella tuolta katon läpi tulee kyllä kaikki kylmä läpi. Lisäksi se lasi muuten hajoaa pienestäkin kivestä. Olisin kyllä mieluusti ottanut peltikaton.

Onhan tuota sanottu, että Tesla on beta tuote/kehitysalusta tuon auton osalta. Koska mikään ei pysy samana vaan aina joku muuttuu tai poistuu.

Mitä tulee softaan niin paljon otti takapakkia ja jotain eteenpäin. Enemmän taaksepäin. En näe kyllä miten softa on enää muita edellä. OTA on kiva mutta se ei korvaa sitä jos mitään kautta et saa annettua palautetta tai muutakaan. Se siitä avoimuudesta.

Joidenkin mielestä paras talviauto mutta viesteistä paistaa läpi, että sen takia koska lämpenee nopeasti. Kesäautona kyllä mukava mutta talvella niin ja näin.

Fabossa oli laskettu että noin 30-40% autoista kyselyn perusteella kärsii näistä ILP vioista. Mielestäni se on lähempänä totuutta. Se ei tule niinkään esiin pätkäajossa vaan pidemmillä matkoilla, että suuremmilla nopeuksille kun viima alkaa jäähdyttämään akkua.
 
Joulupäivänä paikallisessa cittarissa oli 3 iglua (m3) sulamassa yhtä aikaa töpselin päässä. Ja yks id.4. 5/6 latauspaikkaa käytössä. Aika ahtaiksi meni vanhaan halliin (tolppajako) autot rinnakkain, onneksi Mii nyt mahtui helposti rakoon. 22 kW hinta muuten sivuhuomiona 10 snt/kWh, jos on paras plussakortti. -50% kaikista latauksista tarjous on ollut jo kuukausia voimassa, päättynee vuodenvaihteeseen.
 
Siellä on jotkut 3 sensoria mitkä antaa väärää tietoa ja ne Tesla vaihtaa kaikkiin ketkä mainitsevat vian että tulee viileää tai ei lämmitä kabiinia.

Näitä on monelle jo vaihdettu ja eikä se ole korjannut ongelmia. Toisille vaihdettu kokonaan ILP.

Epäilen että ongelma on tämä Octovalve. Sen ensisijainen idea on kerätä hukkalämpö ja käyttää se osaksi lämmitystä. Ilmeisesti kun pakkanen kiristyy niin ILP ei tuota tarpeeksi lämpöä koska nesteilläkin siellä raja-arvot. Se 1234 neste käytössä. Se oli muistaakseni -20C. Sitten moottorit eivät tuotakaan tarpeeksi lämpöä ja sitten akku. Sinne menee todennäköisesti suurin osa lämmöstä että se ei jääsy ja tehoja saa irti. En ole varma onko siellä jotkut vastukset. Luulisi olevan?

Vastukset varmaan palaavat jossain välissä osaksi pakettia.
Jos navigoi superchargerille / muulle laturille akun lämmityksen käynnistämiseksi, niin tuleeko sen jälkeen lämpöä paremmin kabiiniin? Olettaisin että sillä saa lisää lämpöä systeemion mitä octovalve + lämpöpumppu voivat hyödyntää.

Nämä ovat juuri niitä juttuja joita en vaan yksinkertaisesti sietäisi autossa.

Pakko varmaan vaan odotella EQE julkaisu ja maksaa vähän enempi, että saa toimivan auton.
 
Tässä lumisateessa ja aika haastavalla kelillä täytyy sanoa et M3 ei loista. Lämmitysteho ja lasikatto '20 mallissa on kyllä aika onneton ja lunta paakkuuntuu helposti kaikkialle. Karmittomat ikkunat toimii noin pääosin, jos ei ota mukaan sisäpuolelle tulevaa vettä. Kahvat eivät aukea koska ulkona on pakkasta ja lunta. Uutena tuli huomattua, että tää paska kerää myös lunta kivasti pyöränkoteloihin, joten kyllä on hymy herkässä siinä tohinassa ja puolen tunnin välein pysähtyessä, että saa potkittua lumet pois. Myöskin esp ei pelitä kunnolla, kun paakkuntunut lumi jotenki sotkee pyörintäantureita tai miten lie tuo pölynimuri lukekaan dataa renkaista.

Pyrreksen jatkuvia hymiöpostauksia lukiessa meno on kuin faniklubissa, mutten en usko ajavani samaa autoa. Ihan sama onko '20 vai '21, pyöränkaaret samaa moskaa, karmittomat ikkunat myös jne. Ehkä tää vaan muuttuu paskemmaksi kun on yli vuoden nitissyt liitoksistaan tämä halppisauto. Jänmä et Model S vaan toimii ja ei mitään samanlaisia ongelmia, mitä veljeä katsonut.

Kaikkiaan tuntuu koko aika, että alla beta-tuote joka on betampi jokaisen softapäivityksen jälkeen. Pyyhkijöiden toiminta nyt näillä lumisateilla on myös täysin ala-arvoista. Onneksi enää muutama kk jäljellä tällä.
Ihan mielenkiinnosta, mikä rengaskoko, mikä rengastus jne jne? Itse mennään 19" 235/55? Nokian kitkarengastuksella. Itsellä kun ei tosiaan ole syvästä lumesta tällä kokemusta. Pahin taitaa olla 15cm ja silloin pakkasi kyllä etupäähän lunta mutta ei vielä niin että olisi haitannut. Tiedä toki sitten voisiko tuo paakkuuntuminen sotkea tuota rengaspaineanturia mikä on ollut välillä ok välillä ei. Tuo 2020 malli, siinä on nuo erimalliset rengaspaineanturit, voisiko tuossa olla selitys muutokselle? Vanhanmallinen vs BT?

Mitä kahvoihin tulee niin -20c on tainnut olla kovin pakkanen itsellä ja koska olin jo pakkasen puolella käyttänyt niin ei ollut ongelmaa kahvojen kanssa. Jos taas olisi ollut plussalla ja siitä samantien rajulle pakkaselle niin olisi ollut kyllä aika hv. Voisiko sitten olla etten ole tainnut paria kertaa lukuunottamatta lähteä liikenteeseen ennen lämmitystä.

Ikkunat eivät jaksa aueta joka kerta jos ei ole tarpeeksi pitkään ollut lämmityksessä mutta ovi kyllä aukeaa ja sulkeutuu. Kerran on joutunut hiukan kikkailemaan että auto tajusi sulkea oven lukituksen mutta en sentään joutunut pitämään ovea kädellä kiinni kunnes olisi lämmennyt kuten pari kertaa meinasi MK2 Octavia tehdä :D.

Pisimmät rajun pakkasen reissut olleet noin 50km yhtä soittoa tuossa -19c paikkeilla olevalla mutta lumettomalla kelillä.. Tällöin ei vielä ongelmaa palelemisesta tms. Lasikatto nyt pitää lasikatolle tyypillistä natinaa jos jäässä (kuten joku täällä valittelikin ja ei itsellä ollut vielä selkeästi kerinnyt kerätä jäätä tarpeeksi) mutta ei sen enempää kuin edellinen Fiesta. Isoin ärsytys natinassa on sen sijainti, ei ole edessä vaan kuuluu takaa.

Viimeisin OTA toi paljon hyvää mutta yksi ärsytys nousi tänään perus penkinlämmittimien napin siirron lisäksi, tuo nopea pyyhkäise jotta näet reissun kulutuksen on kadonnut. Monesti seuraillut ajossa miten pienellä tai isolla kulutuksella mennään ja nyt ei onnistu fiksusti lennosta.

Pyyhkijät ovat itsellä vetäneet rallia sulamisvaiheessa mutta asettuneet sen jälkeen kun on pitänyt off asennossa pari min. Samaa sekoilua jokaisella automaattipyyhkimillä olleella autolla. Osa pyyhkii liian herkästi, osa taas ei tunnu haluavan pyyhkiä ollenkaan ja välillä iskee kunnon himo pistää pyyhkijät syyttä täysille.

En tiedä mikä on, olenko voittanut lotossa vai oletko itse hävinnyt lotossa? Tottunut halvempiin malleihin (tätä ennen kallein auto ollut 45ke Focus ST joka ei mikään sohva ollut joten ei olettanut hiljaisuutta tai eeppistä mukavuutta tms). Voi olla myös koska en lue noita faniklubeja tms niin en tiedä hakea vikoja joten en huomaa niitä tai aktiivisesti metsästä ja jahtaa niitä. Ei tule perinteistä kun kerran näet/huomaat niin et voi olla huomaamatta enää. Huomaa vain ne mitkä normi ajossa tulevat esiin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos navigoi superchargerille / muulle laturille akun lämmityksen käynnistämiseksi, niin tuleeko sen jälkeen lämpöä paremmin kabiiniin? Olettaisin että sillä saa lisää lämpöä systeemion mitä octovalve + lämpöpumppu voivat hyödyntää.

Nämä ovat juuri niitä juttuja joita en vaan yksinkertaisesti sietäisi autossa.

Pakko varmaan vaan odotella EQE julkaisu ja maksaa vähän enempi, että saa toimivan auton.
Voisi ehkä auttaa. Koska sillon akussa olevat vastukset herää auttamaan? Kokeilen nyt normaalia ajoa ens alkuun että tuliko softassa mitään. Kotona esilämmitys 15-30min ja sitten matkaan. Motari ajoa ja huomaa kyllä kun alkaa viilentymään.
 
Voisi ehkä auttaa. Koska sillon akussa olevat vastukset herää auttamaan? Kokeilen nyt normaalia ajoa ens alkuun että tuliko softassa mitään. Kotona esilämmitys 15-30min ja sitten matkaan. Motari ajoa ja huomaa kyllä kun alkaa viilentymään.
Missä tilanteissa tuon ongelman pitäisi pääosin nousta esiin? Motarilla vai missä? Itse kun pyörin käytännössä Kehä3:n sisäpuolella edestakaisin suhaillen joten 100kmh on kovin vauhti mitä tulee satunnaisesti pienellä pätkällä Lahden motaria tms ajettua.
 
Missä tilanteissa tuon ongelman pitäisi pääosin nousta esiin? Motarilla vai missä? Itse kun pyörin käytännössä Kehä3:n sisäpuolella edestakaisin suhaillen joten 100kmh on kovin vauhti mitä tulee satunnaisesti pienellä pätkällä Lahden motaria tms ajettua.
Ajan itse noin 80km suunta ja tästä suurin osa motaria. Hämeenlinnan väylää pitkin 100-110km/h mittarissa. Keimolan jälkeen - Kehä 1 kohdalla huomaa viileytymistä, että tulee haaleaa ilmaa. Pyynti 22-24 joskus 26. Kun taas nopeus tippuu sinne 40-50/hitaammaksi alkaa tulemaan hiki.
 
Voisi ehkä auttaa. Koska sillon akussa olevat vastukset herää auttamaan? Kokeilen nyt normaalia ajoa ens alkuun että tuliko softassa mitään. Kotona esilämmitys 15-30min ja sitten matkaan. Motari ajoa ja huomaa kyllä kun alkaa viilentymään.
Ei kai akussa ole erikseen vastuksia, vaan tuo syöttää moottoreiden sähköä ”väärässä vaiheessa” joka ei pyöritä moottoreita, vaan ainoastaan lämmittää käämejä, jotka sitten nestekierto vie akkuun (ja oletettavasti octovalveen?). Käsittääkseni maksimiteho on 7kW.
 
Ajan itse noin 80km suunta ja tästä suurin osa motaria. Hämeenlinnan väylää pitkin 100-110km/h mittarissa. Keimolan jälkeen - Kehä 1 kohdalla huomaa viileytymistä, että tulee haaleaa ilmaa. Pyynti 22-24 joskus 26. Kun taas nopeus tippuu sinne 40-50/hitaammaksi alkaa tulemaan hiki.
Ah... Tuota ei ole tullut vielä tarve kokeilla. Selittänee ainakin tuon miksi en ole palellut.
 
Ei kai akussa ole erikseen vastuksia, vaan tuo syöttää moottoreiden sähköä ”väärässä vaiheessa” joka ei pyöritä moottoreita, vaan ainoastaan lämmittää käämejä, jotka sitten nestekierto vie akkuun (ja oletettavasti octovalveen?). Käsittääkseni maksimiteho on 7kW.
En osaa sanoa. Voi olla näin. Onkohan koskaan ollut akussa vastuksia? Jos aikaisemmassakin ne vaan lämmitti nestettä.

Edit. Olet oikeassa.
 
En tiedä mikä on, olenko voittanut lotossa vai oletko itse hävinnyt lotossa? Tottunut halvempiin malleihin (tätä ennen kallein auto ollut 45ke Focus ST joka ei mikään sohva ollut joten ei olettanut hiljaisuutta tai eeppistä mukavuutta tms). Voi olla myös koska en lue noita faniklubeja tms niin en tiedä hakea vikoja joten en huomaa niitä tai aktiivisesti metsästä ja jahtaa niitä. Ei tule perinteistä kun kerran näet/huomaat niin et voi olla huomaamatta enää. Huomaa vain ne mitkä normi ajossa tulevat esiin.

Et ole voittanut. Voi olla että Awelonian on todellinen Unlucky Alf, mutta noin muuten tämän foorumin linja on vaan se, että Teslaan ei saa olla tyytyväinen, tai muuten on sekopäinen faniklubittaja. Kaiken aikamiesragen uhalla sanon kuitenkin, että on se vaan ollut helvetin hienoa ajella kuluneen vuoden aikana v2020 MIC SR+:lla. 2v päästä kun on auton vaihto ajankohtainen, niin toki muut merkit tulevat olemaan myös vakavassa harkinnassa, mutta nyt on ainakin saanut tatsia Teslan vahvuuksiin ja heikkouksiin hyvin. Samalla näkee miten wanhan autoteollisuuden sähköherännäisyys kehittyy, ja että kuinka vihreää se ruoho "aidan toisella puolella" todella on ajan kuluessa. Mutta sähkikset liikenteessä lisääntyy, mikä on mukava huomata.
 
Ikkunat eivät jaksa aueta joka kerta jos ei ole tarpeeksi pitkään ollut lämmityksessä mutta ovi kyllä aukeaa ja sulkeutuu. Kerran on joutunut hiukan kikkailemaan että auto tajusi sulkea oven lukituksen mutta en sentään joutunut pitämään ovea kädellä kiinni kunnes olisi lämmennyt kuten pari kertaa meinasi MK2 Octavia tehdä :D.

Kyllä sä kerkeät. Mulla on käynyt ihanasti niinkin, että pelkääjän puolen oven sai auki, mutta ei enää ollenkaan kiinni. Sen lämmittäminen ulkona pakkasessa on hankalaa, kun se on auki. Talven ja kesän ero näissä on kyllä aikamoinen, ei mulla hirveästi valittamista kesäisin ole mutta talvisin on kyllä hieman pipo välillä kireällä näiden suunnittelukukkasten takia.

Lasikatto nyt pitää lasikatolle tyypillistä natinaa jos jäässä (kuten joku täällä valittelikin ja ei itsellä ollut vielä selkeästi kerinnyt kerätä jäätä tarpeeksi) mutta ei sen enempää kuin edellinen Fiesta.

Ei mulla ainakaan edellisessä autossa (Evoque) natissut lasikatto, tässä sen sijaan kuulostaa aina tulevan niskaan kun vähän osuu kovempaan kohtaan tiessä. Samoin Evoquessa sai sen lasikaton talveksi piiloon jos ei tahtonut kylmää sieltä, mutta vaikka sitä kaipaankin niin en nyt ole ikinä ollut yllättynyt ettei amerikkalainen sisusta pääse samalle tasolle - sen nyt tiesi jo ostaessa. Samaa tuli eilen mietittyä kun kaverin E-Mustangia ajelin, niin siinä missä luulin Model 3:n penkkien olevan ilman muotoilua, niin se vasta pidemmän korren siinä lättänyydessä veti. Suunniteltu aidosti "rehevämmälle" istujalle sekin.
 
Suunniteltu aidosti "rehevämmälle" istujalle sekin.
Mulle ei ole oikein aunnut tämä rehevämmälle tai isommalle kuljettajalle soveltuva penkki mussessa?? Sanoisin että persjalkasten penkki se on ja vähän sirompien kun reisitukea ei tarvi eikä sivuttaistukea :thumbsup: Omalle rungolle sopiva siis, yllätyin että 3h jaksoin tuossa yhtä jaksosesti istua eikä paikat kolottanut yhtään mitä monessa muussa merkissä ollut. Nää on silti näitä. Ei se istuin huonolta M3kaan tuntunut. Toki bemarin comfortti jakkaralle ei vedä vertoja :tup:
 
Et ole voittanut. Voi olla että Awelonian on todellinen Unlucky Alf, mutta noin muuten tämän foorumin linja on vaan se, että Teslaan ei saa olla tyytyväinen, tai muuten on sekopäinen faniklubittaja. Kaiken aikamiesragen uhalla sanon kuitenkin, että on se vaan ollut helvetin hienoa ajella kuluneen vuoden aikana v2020 MIC SR+:lla. 2v päästä kun on auton vaihto ajankohtainen, niin toki muut merkit tulevat olemaan myös vakavassa harkinnassa, mutta nyt on ainakin saanut tatsia Teslan vahvuuksiin ja heikkouksiin hyvin. Samalla näkee miten wanhan autoteollisuuden sähköherännäisyys kehittyy, ja että kuinka vihreää se ruoho "aidan toisella puolella" todella on ajan kuluessa. Mutta sähkikset liikenteessä lisääntyy, mikä on mukava huomata.
Yep, täällä nousee tuo esiin hyvin vahvasti.
Paljon sellaista väkeä myös jotka ei omista teslaa ja silti julistetaan et paska se on.

Jos joku on tyytyväinen oman autovalinnan kans niin ei se pitäs muilta olla pois tai heti aiheutta fanipoika kortin heiluttelua.

Ylläpito onneksi kiristäny otetta kuluneen vuoden aikana niin pahin mölinö laantunu.

Helpoin lienee et jos tesla ärsyttää ni ostaa jonku muun auton.

Jos et jo ole niin tervetuloa sähköautoilijat Ry:n discoon: Join the Sähköautoilijat ry Discord Server!

Olen itse tuolla yhtenä ylläpitäjänä. Asiallista ja hyvää keskustelua. Automerkistä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole kyllä itelläkään valittamista ollut oman -19 M3 LR:n kanssa. Ainoa ongelmat tässä vajaan 3kk ja reilun 10000km aikana on ollut viallinen istuinanturi ja frunkin kiinni jumittaminen. 2 viikkoa sitten kävi Vetokujalla noiden takia takuukorjuuksilla missä vaihtoivat tuon istuinanturin sekä frunkkiin jonkin aktuaattorin.
Nyt tän uuden päivityksen myötä tuli kokeiltua frunkkia auki (koska näytöllä oli "open" suomennettu "avoinna") ja sehän ei auennut mutta surahti vain. Liekö vaan jäätynyt kiinni kun nyt oli vähän enemmän pakkasta.

Tänään tuli taas pestyäkin auto. Aiemmasta viisastuneena pesin ennen töihin menoa niin saa kuivua rauhassa parkkihallissa eikä heti märkänä pakkaseen :D Pitäis ehkä varalta jotain noihin tiivisteisiin laittaa.
 
Eipä ole kyllä itelläkään valittamista ollut oman -19 M3 LR:n kanssa. Ainoa ongelmat tässä vajaan 3kk ja reilun 10000km aikana on ollut viallinen istuinanturi ja frunkin kiinni jumittaminen. 2 viikkoa sitten kävi Vetokujalla noiden takia takuukorjuuksilla missä vaihtoivat tuon istuinanturin sekä frunkkiin jonkin aktuaattorin.
Nyt tän uuden päivityksen myötä tuli kokeiltua frunkkia auki (koska näytöllä oli "open" suomennettu "avoinna") ja sehän ei auennut mutta surahti vain. Liekö vaan jäätynyt kiinni kun nyt oli vähän enemmän pakkasta.

Tänään tuli taas pestyäkin auto. Aiemmasta viisastuneena pesin ennen töihin menoa niin saa kuivua rauhassa parkkihallissa eikä heti märkänä pakkaseen :D Pitäis ehkä varalta jotain noihin tiivisteisiin laittaa.

wurthin kuminhoito aine paras tiivisteisiin. Silikoni ei nyky kumeille ole hyvä.
 
Mulle ei ole oikein aunnut tämä rehevämmälle tai isommalle kuljettajalle soveltuva penkki mussessa?? Sanoisin että persjalkasten penkki se on ja vähän sirompien kun reisitukea ei tarvi eikä sivuttaistukea :thumbsup: Omalle rungolle sopiva siis, yllätyin että 3h jaksoin tuossa yhtä jaksosesti istua eikä paikat kolottanut yhtään mitä monessa muussa merkissä ollut. Nää on silti näitä. Ei se istuin huonolta M3kaan tuntunut. Toki bemarin comfortti jakkaralle ei vedä vertoja :tup:

Mussen penkissä ei ole sivuttaistukea alkuunkaan, mitä sirompi ihminen sitä enemmänhän sitä kaipaa (koska siinä penkissä olisi kiva pysyä paikallaankin). Ainakin itse haluaisin istua autossa tukevasti siinä istuimessa. Sekä reisituen säätö kuin myös kunnolliset sivuttaistuet tekevät siitä paljon mukavampaa.

Yleensä jos penkissä alkaa pahasti kolottamaan, niin säädöt ovat väärin.

wurthin kuminhoito aine paras tiivisteisiin. Silikoni ei nyky kumeille ole hyvä.

Näistä tuntuu olevan eri forumeilla eri näkemyksiä (eri maiden). UK-forumilla varoittelivat että ainakin Autoglymin vastaava Model 3:ssa rupeaisi tarttumaan ikkunaan (tai siis vinkumaan), vaikka taas Suomessa näitä suositellaan. Ehkä se sitten on valinta jään tai äänen välillä.
 
Mussen penkissä ei ole sivuttaistukea alkuunkaan, mitä sirompi ihminen sitä enemmänhän sitä kaipaa (koska siinä penkissä olisi kiva pysyä paikallaankin). Ainakin itse haluaisin istua autossa tukevasti siinä istuimessa. Sekä reisituen säätö kuin myös kunnolliset sivuttaistuet tekevät siitä paljon mukavampaa.

Yleensä jos penkissä alkaa pahasti kolottamaan, niin säädöt ovat väärin.



Näistä tuntuu olevan eri forumeilla eri näkemyksiä (eri maiden). UK-forumilla varoittelivat että ainakin Autoglymin vastaava Model 3:ssa rupeaisi tarttumaan ikkunaan (tai siis vinkumaan), vaikka taas Suomessa näitä suositellaan. Ehkä se sitten on valinta jään tai äänen välillä.

No, omalle rungolle hyvä vaikka en lihava olekkaan ja pysyn hyvin penkissä. Ei tällä ole tarkoitus radalla ajaakkaan :D

No, parempi varmaan että jotkut tökötit tiivisteissä kun ei mitään. Saa nyt Korrekin silikooni kelvata
 
Mussen penkissä ei ole sivuttaistukea alkuunkaan, mitä sirompi ihminen sitä enemmänhän sitä kaipaa (koska siinä penkissä olisi kiva pysyä paikallaankin). Ainakin itse haluaisin istua autossa tukevasti siinä istuimessa. Sekä reisituen säätö kuin myös kunnolliset sivuttaistuet tekevät siitä paljon mukavampaa.

Yleensä jos penkissä alkaa pahasti kolottamaan, niin säädöt ovat väärin.



Näistä tuntuu olevan eri forumeilla eri näkemyksiä (eri maiden). UK-forumilla varoittelivat että ainakin Autoglymin vastaava Model 3:ssa rupeaisi tarttumaan ikkunaan (tai siis vinkumaan), vaikka taas Suomessa näitä suositellaan. Ehkä se sitten on valinta jään tai äänen välillä.

Joo, en uskalla sata varma olla kui haitallinen silikoni oikeasti on. Tuota vinkumista varoitelleet niin en sit ole laittanu
 
Joo, en uskalla sata varma olla kui haitallinen silikoni oikeasti on. Tuota vinkumista varoitelleet niin en sit ole laittanu
Onko vinkuminen ja kitinä eriasia? Tuon jälkimmäisen ainakin Korrekin silikooni poistaa ja muutenkin pitää kumin pehmeänä ja notkeana ja estää myös halkeilun/rikkoontumisen. Tiedä sitten.
 
No, omalle rungolle hyvä vaikka en lihava olekkaan ja pysyn hyvin penkissä. Ei tällä ole tarkoitus radalla ajaakkaan :D

No, parempi varmaan että jotkut tökötit tiivisteissä kun ei mitään. Saa nyt Korrekin silikooni kelvata
Nyt kun mietin niin nuo penkit olivat muuten yksi varsin olennainen ongelma koeistumisella. Hoikkana poikana pitkillä koivilla ei vaan tuntunut oikealta paikalta itselle.

Mitä silikoniin tulee, homma alkoi VAG kulkineista joissa muutettiin tiivisteitä jotka eivät tykänneet silikonista. Jos käytettiin vain VAG:n omaa ainetta eivät jäätyneet, heti kun tungit perus silikonia niin tiivisteet alkoivat oireilla. En tiedä mikä on nykytilanne, suoraan sanottuna kysyisin mikä on tilanne milläkin merkillä.

@burmanm nyt kun sanot niin muistui tuossa isompi "epätavallinen" ongelma mikä tullut ovien kanssa eteen. Sulasta pakkaseen ja apparin ovea ei oltu käytetty toviin. Ovi auki ja kiinni ja lukko ei vain ottanut ekalla tai tokalla kiinni. Kovempi paiskaus kiinni auttoi (varmistaen toki ettei ulkokahva ole jäässä/jumissa ns auki ja ei kuitenkaan full on ikkunat paskaksi paiskaus). Pitäisi käydä nuo lukot kahvat yms läpi koska todnäk ei ole myyntiliikkeen toimesta niin tehty kun ei oltu edes auto muistettu resetoida. Todnäk ennaltaehkäisisi paljon jos esim tuota plus miinus keliä on tulossa. Muutenkin kuitenkin suljen, avaan ovet, ikkunat, kontin yms järkeä käyttäen tietäen miten pahassa jäässä auto todnäk on kelissä xyz. Voi kuulostaa epätavalliselta mutta on ollut eräskin uusi auto jonka ovien kanssa sai prkl aina talvisin tapella että aukesivat tai pysyivät kiinni ja tuokin kippo oli VAG konsernin tuotos eli "pitäisi" toimia.

Ja itsellä tosiaan jokaisen omistamani auton lasikatto pitänyt ääntä (saumat keräävät vettä ja jäätyvät ja lasin liikkuminen ja eläminen saa natisemaan) joten ehkä olen vain niin tottunut tuohon etten osaa edes kuvitella ettei moista ääntä tulisi :D.
 
Ja itsellä tosiaan jokaisen omistamani auton lasikatto pitänyt ääntä (saumat keräävät vettä ja jäätyvät ja lasin liikkuminen ja eläminen saa natisemaan) joten ehkä olen vain niin tottunut tuohon etten osaa edes kuvitella ettei moista ääntä tulisi

Sitä en ymmärrä, miksi sauma on siinä jätetty paljaaksi, joka antaa mahdollisuuden tuohon. Kuitenkin sen lasin/metallin väliseen elämiseen olisi mahdollisuutena ollut käyttää jotain elävää saumausainetta. Unohdin itse sitä teippikikkailua nyt kokeilla, pitäisi käydä sulattamassa ja kuivaamassa auto ensin. Samalla kai kun uusii nuo kuraläpät tuon voisi tehdä..
 
Sitä en ymmärrä, miksi sauma on siinä jätetty paljaaksi, joka antaa mahdollisuuden tuohon. Kuitenkin sen lasin/metallin väliseen elämiseen olisi mahdollisuutena ollut käyttää jotain elävää saumausainetta. Unohdin itse sitä teippikikkailua nyt kokeilla, pitäisi käydä sulattamassa ja kuivaamassa auto ensin. Samalla kai kun uusii nuo kuraläpät tuon voisi tehdä..
Muistelen että toisin kuin monessa kipossa käyttäisi Tesla tuota lasia kantavana rakenteena tms. Korjatkoon jos aivan paskaa jauha. Voisiko vaatia siksi tuollaisen kiinnityksen.
 
Nyt on Musse käynyt huollossa ja monta moduulia päivitettiin ja näyttäisi etäyhteydet tms pelittävän :thumbsup:

Sopivasti tulossa tuo tuulilasi/panodraama lasikaton kamppis keväällä, siinähän olisi saumaa saada kunnon tökötit saumoihin jos erikseen asiasta vielä mainitsisi. Tosin itsehän en tollasta lasikattoa halunnut koska jos sitä ei saa itse välillä peitettyä napista niin olkoon. Erilliset laitettavat peitteet on kyllä melko meh :facepalm: En ymmärrä miten sähköautoon ei ole osattu tuota asiaa tehdä, löytyyhän tollanen vaikka esim nissan qashqaista... sen enempää nissania mollaamatta, leaf oli/on hyvä auto :thumbsup::)
 
Nyt on Musse käynyt huollossa ja monta moduulia päivitettiin ja näyttäisi etäyhteydet tms pelittävän :thumbsup:

Sopivasti tulossa tuo tuulilasi/panodraama lasikaton kamppis keväällä, siinähän olisi saumaa saada kunnon tökötit saumoihin jos erikseen asiasta vielä mainitsisi. Tosin itsehän en tollasta lasikattoa halunnut koska jos sitä ei saa itse välillä peitettyä napista niin olkoon. Erilliset laitettavat peitteet on kyllä melko meh :facepalm: En ymmärrä miten sähköautoon ei ole osattu tuota asiaa tehdä, löytyyhän tollanen vaikka esim nissan qashqaista... sen enempää nissania mollaamatta, leaf oli/on hyvä auto :thumbsup::)
Nuo lasikattojen suojat jakavat niin mielipiteitä. Yhdessäkään lasikattoisessa tai kattoluukullisessa ei ole ollut tuo suoja kiinni minuuttiakaan. Itse taas kiroan kun Teslan katto on liian tumma valoisaan aikaan. Tiedän kyllä syyn (energiasäästö), mutta mieluummin ottaisin sen valoisuuden.
 
Itse taas kiroan kun Teslan katto on liian tumma valoisaan aikaan. Tiedän kyllä syyn (energiasäästö), mutta mieluummin ottaisin sen valoisuuden.
Tosiaan, itse taas mietin että pitäiskö samalla P2:n lasikatto tummentaa kun menee muutenkin kalvotukseen.
 
Tosiaan, itse taas mietin että pitäiskö samalla P2:n lasikatto tummentaa kun menee muutenkin kalvotukseen.
Jos saisin päättää niin hyvin mieto tummennus kattoon, samalla tummuudella takapään lasit. Omassa kun ei ole muuta tummennettua kuin katto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 427
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom