Yleistä keskustelua sähköautoista

Bornia kokeilin saada luistoon ESP pois päältä mutta vetoluistonesto niin tehokas, että aika hyödytön optio tuo oli.. vaikka oli jäinen asfaltti alla. Saattahan se tietysti olla että ei mene kokonaan päälle, mutta enempi häiritsee ettei luistonestoa saa pois. Toki normiajossa liukkaalla ei takavetoisuutta huomaa lainkaan, menee kuin juna.
Mulla kyllä hieman erilainen kokemus, keli tosin oli pahin mitä löytyy kitkoille. Normaalisti valoista kun lähti niin perä karkas sivulle, toki se esp nappas sit lopulta kiinni. Motarilla liittymästä kans perä irti. Hyvin epämukavan tuntuinen. En sitten tiedä onko tuossa jotain puolisporttia haettu. Päivittäiseen käyttöön päästää siis ihan liian paljon irti (ja ilmeisesti leikkimiseen liian vähän).
 
Joo, voi olla. Itsellä ei juuri kokemusta "tehokkaista" etuvetoisista, mutta eihän luistava rengas tiedä paljon sitä tehoa on käytettävissä? Saman vetopidon se pystyy välittämään lumella/jäällä liukkaaseen tienpintaan oli sitä tehoa sitten 80 tai 500kW, molemmat sutii kuitenkin meidän nopeusrajoituksilla täyden väännön ja tehon alueella.
ID 3 kun testailin niin eipä tuossa mitään draamaa ollut vaikka sattui melko liukas keli. Luistonesto ja ajovakaudenhallinta toimi omasta mielestä todella mukavasti ja loogisesti, aivan kuten tuon konsernin polttisversioissakin.
Tuo tehonhallinta on juuri siis se iso juttu. Tehoa on niin paljon että jos/kun auto haukkaa pitoa yhtään jollain vetävällä pyörällä niin polttomoottoriauto repii paikoin todella rajusti suuntaan ja toiseen. Sama juttu huonosti koodatun luistoneston ja/tai ajonvakautuksen kanssa sähköautossa. Se ei pysty reagoimaan tarpeeksi nopeasti/voimakkaasti ja/tai rajoittaa liikaa aiheuttaen omat ongelmansa. Muistan yhä miten paskoja ensimmäisen generaation ajonvakautukset olivat ja miten nopeasti parantuivat. Kai tässä on vähän samaa juttua sähköautojen kanssa. Valmistajat eivät vielä oikein tiedä mitä koodailla mihinkin malliin ja lisänä todennäköisesti kunnon talvikelin "vähättely". Esim aiemmat Teslat olivat vissiin helvetin huonoja lähtemään liikkeelle lumella/jäällä, omalla 2021 mallilla ei mitään ongelmaa. Oletan tuon Teslan ongelman juontaneen juurensa auton oletettavasti enemmän lämpimään keliin optimointi. Oma auto on tainnut saada lisää han perusasioita talvikäyttöä ajatellen joka päivityksessä ja malli on ollut ulkona jo vuosia joten kertonee prioriteeteista.
 
DC-latauksen tehon nosto ei tarvitse mitään lisäelektroniikkaa. Siinä on suorat johdot lataus portista akkuun. Kaikki elektroniikka on ulkoistettu laturiin joka on sielä huoltoaseman pihassa.
Ei se aivan noinkaan mene - auto kommunikoi kyllä laturin kanssa kertoen maksimi / miniminopeuksia akun lämpötilan, jäähdytyksen / lämmityksen suhteen.

Pikallatauksettoman auton akku ei välttämättä tarvitse minkäänlaista jäähdytystä (esim. Nissan leaffin rapidgatea ei saisi mitenkään koskaan aikaan ilman pikalatausta) ja kaikki akun esilämmitykset jne ovat myös melkein yks ja hailee.

Eli vaikka DC syöttö onkin vain vain paksu tasajännitepiuha akun navoille, niin sen puuttuessa voi kyllä poistaa muutakin kamaa.
 
@Makro16 kokeilin tuossa paakkuuntuneella lumella/jäällä paikoiltaan kaasun painamista pohjaan. Auto lähti luotisuoraan vaikka ei ollut käsi rattia hipoen varmistamassa jos lähtee johonkin suuntaan. Pari kokeilua ja sama juttu. Luistonesto vilkkuu ja auto lähtee täysin suoraan. Ainoa poikkeava tuli tosiaan kun oli kallistusta tiessä niin haki lievästi kallistuksen suuntaan.

Mimmoset moodit Teslasta löytyy, onko joku eco tms talvimoodi ja sitten se repivin? Ilmeisesti sama mitä käyttää ja hyvin menee. Tarvii itekkin vähän testailla :thumbsup:
Niin ja sulla oli ilmeisesti kitkat alla ja leveät sellaiset?

Eikös tuo ole täysin normaalia luistoneston toimintaa?
En muista ajaneeni luistonestolla varustettua autoa joka tekisi jotain ihmeellisiä "ohjausliikkeitä" jos alusta on tasainen? Jopa takavetoinen Ford Transit vuodelta 2006 pystyy tuohon niin ihmettelen jos tältä vuosituhannelta löytyy sähköauto joka ei pysty?
Siis etuvetoinen joka menisi suoraan, etenkin liukkaalla koskematta rattiin on mielestäni tekemätön paikka. Leafillakin normi ajomoodilla vatkaa miten sattuu liukkaalla kiihdytettäessä, mittaristossa vilkkuu valot ja PAKKO pitää ratista kiinni ja vaihtaa pian ajomoodiksi ECO.
Takavetosella voi toki päästä suoraan mutta silloin voi kyllä luistonesto rajoittaa paljonkin ennen kuin auto kunnolla liikkuu. Toki veto mikä tahansa niin kyllä ihan normi ajot sujuu, ei siinä :thumbsup:
 
Mimmoset moodit Teslasta löytyy, onko joku eco tms talvimoodi ja sitten se repivin? Ilmeisesti sama mitä käyttää ja hyvin menee. Tarvii itekkin vähän testailla :thumbsup:
Niin ja sulla oli ilmeisesti kitkat alla ja leveät sellaiset?


Siis etuvetoinen joka menisi suoraan, etenkin liukkaalla koskematta rattiin on mielestäni tekemätön paikka. Leafillakin normi ajomoodilla vatkaa miten sattuu liukkaalla kiihdytettäessä, mittaristossa vilkkuu valot ja PAKKO pitää ratista kiinni ja vaihtaa pian ajomoodiksi ECO.
Takavetosella voi toki päästä suoraan mutta silloin voi kyllä luistonesto rajoittaa paljonkin ennen kuin auto kunnolla liikkuu. Toki veto mikä tahansa niin kyllä ihan normi ajot sujuu, ei siinä :thumbsup:
3:ssa on "Chill mode" joka lyö tehot "normi auton" tasolle. Pysyy liikenteen mukana mutta ei tyhjennä akkua kaasua painaen huomaamatta. Normi mode joka on kaikki teho ja dynaaminen tehonjako pidon mukaan. Performancen omana sitten track mode jossa saat säädettyä mistä päästä auto vetää, esp -15 ja +15 välillä, regen asetukset, kierrosaikalaskurit yms yms.

Ja itsellä on juu 235 leveät kitkat alla.

@burmanm juu ainakin päällepäin. Mutta aiempi softa ei ollut siis yhtä hyvä kuulema lumella ja jäällä.
 
Mimmoset moodit Teslasta löytyy, onko joku eco tms talvimoodi ja sitten se repivin? Ilmeisesti sama mitä käyttää ja hyvin menee. Tarvii itekkin vähän testailla :thumbsup:
Niin ja sulla oli ilmeisesti kitkat alla ja leveät sellaiset?


Siis etuvetoinen joka menisi suoraan, etenkin liukkaalla koskematta rattiin on mielestäni tekemätön paikka. Leafillakin normi ajomoodilla vatkaa miten sattuu liukkaalla kiihdytettäessä, mittaristossa vilkkuu valot ja PAKKO pitää ratista kiinni ja vaihtaa pian ajomoodiksi ECO.
Takavetosella voi toki päästä suoraan mutta silloin voi kyllä luistonesto rajoittaa paljonkin ennen kuin auto kunnolla liikkuu. Toki veto mikä tahansa niin kyllä ihan normi ajot sujuu, ei siinä :thumbsup:
Ei tuo "vatkaaminen" kyllä kuulu minkään auton normaaliin toimintaan, oli sitten vetotapa tai käyttövoima mikä tahansa.
ECO moodin ei pitäisi vaikuttaa kuvaileemaasi tilanteeseen millään tavalla, se vain rajoittaa tehoja ja liukkaalla sen pitäisi "vatkata" aivan samalla tavalla kuin normaalissa moodissa koska renkaiden tarjoama pito ei riipu auton tehon määrästä?
Ehkä olen sitten ajanut erilaisilla autoilla, ainakin tuolla jääradalla etuvetoiset on mennyt aivan nätisti vaikka esp:n poiskytkentä ei onnistu.
 
Tänään tuli vihdoin nähtyä ensimmäinen Y livenä, yllättävän kauan kesti että osui silmään.

Takaapäin oli "ok" mutta kun ajoi rinnalle niin voi veljet noita mittasuhteita, ihan kuin se keula olisi eri autosta, jotenkin täysin luonnoton. Okei, en ole koskaan tykännyt kolmosen keulasta joten ei ihme että näyttää jopa vielä kauheammalta kun koria on vähän paisutettu mutta nuo mittasuhteet oli täysin luonnottomat.

Y oli valkoinen eli se saattaa ehkä vaikuttaa, toivottavasti tulee musta Y vastaan piakkoin.
 
Ei tuo "vatkaaminen" kyllä kuulu minkään auton normaaliin toimintaan, oli sitten vetotapa tai käyttövoima mikä tahansa.
ECO moodin ei pitäisi vaikuttaa kuvaileemaasi tilanteeseen millään tavalla, se vain rajoittaa tehoja ja liukkaalla sen pitäisi "vatkata" aivan samalla tavalla kuin normaalissa moodissa koska renkaiden tarjoama pito ei riipu auton tehon määrästä?
Ehkä olen sitten ajanut erilaisilla autoilla, ainakin tuolla jääradalla etuvetoiset on mennyt aivan nätisti vaikka esp:n poiskytkentä ei onnistu.
Ei vatkaaminen mutta vetely sivuille tai uriin yms. Ja itseasiassa yksi etuvetoa rauhoittava asia on liukkaus. Molemmat renkaat sutivat puhtaasti eikä renkaissa riitä pitoa yrittää vedellä sivuille. Samoin kun pitoa ei ole vältytään wheel hopilta joka on sitten oma hupinsa. Sekin itseasiassa yllättää ettei sähköauto hypytä yhtään. Keli kun keli, käyttää sen pidon mitä on tarjolla, eleettömästi ja vaivattomasti. Kun polttiksissa jo vääntävä 200hp kone (ja dieselissä jo alle 200hp koska diesel väännöt) ja paikoiltaan lähtö kaasu pohjassa aggressiivisesto paikoiltaan lähtien saattoi pistää renkaat hakkaamaan niin perkeleesti ja tuntui että auto hakkaa itsensä palasiksi samantien jo ennen kuin saat jalkaa kaasulta.
 
Ei vatkaaminen mutta vetely sivuille tai uriin yms. Ja itseasiassa yksi etuvetoa rauhoittava asia on liukkaus. Molemmat renkaat sutivat puhtaasti eikä renkaissa riitä pitoa yrittää vedellä sivuille. Samoin kun pitoa ei ole vältytään wheel hopilta joka on sitten oma hupinsa. Sekin itseasiassa yllättää ettei sähköauto hypytä yhtään. Keli kun keli, käyttää sen pidon mitä on tarjolla, eleettömästi ja vaivattomasti. Kun polttiksissa jo vääntävä 200hp kone (ja dieselissä jo alle 200hp koska diesel väännöt) ja paikoiltaan lähtö kaasu pohjassa aggressiivisesto paikoiltaan lähtien saattoi pistää renkaat hakkaamaan niin perkeleesti ja tuntui että auto hakkaa itsensä palasiksi samantien jo ennen kuin saat jalkaa kaasulta.
Ollaan jo pahasti ot:n puolella mutta pakko kommentoida.
Eli mielestäsi rengas ei voi vedellä sivulle jos se sutii "puhtaasti" (mitä ikinä tuo tarkoittaakaan)? Rengas nimenomaan menettää sivuttaissuuntaisen pidon jos se on jo menettänyt pidon pitkittäissuuntaan ja ns.sutii.
Kuvataan tätä esim. näin. Renkaalla on käytössä kaksi kitkaa mittavaa kuvitteellista yksikköä, sitä voidaan käyttää joko kääntymiseen (sivuttaispito) tai kiihdyttämiseen/jarruttamiseen (pitkittäispito). Jos käytät kaksi yksikköä kiihdytykseen niin sivuttaispitoon jää nolla yksikköä, sama toisinpäin jos käytät kaikki yksiköt sivuttaispitoon. Todellisessa maailmassa toiminta on yhdistelmä näitä molempia.
Edit: lukihäiriö wheel hop ilmiöön liittyen poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan jo pahasti ot:n puolella mutta pakko kommentoida.
Eli mielestäsi rengas ei voi vedellä sivulle jos se sutii "puhtaasti" (mitä ikinä tuo tarkoittaakaan)? Rengas nimenomaan menettää sivuttaissuuntaisen pidon jos se on jo menettänyt pidon pitkittäissuuntaan ja ns.sutii.
Kuvataan tätä esim. näin. Renkaalla on käytössä kaksi kitkaa mittavaa kuvitteellista yksikköä, sitä voidaan käyttää joko kääntymiseen (sivuttaispito) tai kiihdyttämiseen/jarruttamiseen (pitkittäispito). Jos käytät kaksi yksikköä kiihdytykseen niin sivuttaispitoon jää nolla yksikköä, sama toisinpäin jos käytät kaikki yksiköt sivuttaispitoon. Todellisessa maailmassa toiminta on yhdistelmä näitä molempia.
Edit: lukihäiriö wheel hop ilmiöön liittyen poistettu.
Ei ei... Lähinnä siis käytännössä se että auto ei pidon takia ala repimään sivuille koska renkaiden kaikki pito on menetetty ja suuntana pääasiassa pitkittäinen pito joten menee suorempaan kuin jos olisi pitoa. Tämä siis tullut havaittua käytännössä MK2 Octavia RS:llä (242hp/380nm, MK1 Focus ST170:llä (185hp/?nm), MK3.5 Focus ST dieselillä (210hp/450nm?), MK7&8 Fiesta ST:illä joissa softat (MK7 215hp/320nm, MK8 235hp/350nm) yms muuta pientä ja MK8:ssa myös mekaaninen lukko jne jne. Torque steer+tuo hakeminen urien ja alustan mukaan on mukava juttu kun on tehoa ja yrittää saada sitä katuun pitävillä renkailla. Suoraan se ei kyllä mene ilman kuskin inputtia ohjauksen osalta. Ainoa millä saat menemään eteenpäin ilman että hakee on kiihdyttää todella himmaillen tai menettää pito kokonaan jolloin hakee enää kallistusten mukaan mutta etenee yhteen suuntaan jatkuvasti eikä hae pidon mukaan puolelta toiselle. Tuo on asia mitä ei ainakaan Model 3:ssa esiinny yhtään. Softa ja sähkö pelaavat niin hyvin yhteen. Moottori ilmeisesti saadaan vetämään juuri oikein pidon rajalla+jarruilla pidon puolelta toiselle saamiseksi.
 
Lähinnä siis käytännössä se että auto ei pidon takia ala repimään sivuille koska renkaiden kaikki pito on menetetty ja suuntana pääasiassa pitkittäinen pito joten menee suorempaan kuin jos olisi pitoa. T

Kaikki autot repivät sivuille jos pito loppuu renkaasta, neliveto, etuveto tai takaveto.

Tuo on asia mitä ei ainakaan Model 3:ssa esiinny yhtään. Softa ja sähkö pelaavat niin hyvin yhteen. Moottori ilmeisesti saadaan vetämään juuri oikein pidon rajalla+jarruilla pidon puolelta toiselle saamiseksi.

Onko tämä ensimmäinen nelivetosi? Ei Model 3:n anturit sen nopeammat nimittäin ole kuin muissakaan nelivedoissa (ESP:n / luistoneston rakentaminen ei varsinaisesti voi erota per ajoneuvo hirveästi).
 
Edelleenkään teholla ei ole mitään merkitystä jos ajetaan liukkaalla pinnalla, 55hv Polokin sutii samalla tavalla kuin se 300hv rs octavia, näihin pätee myös samat fysiikan lait.
 
Kaikki autot repivät sivuille jos pito loppuu renkaasta, neliveto, etuveto tai takaveto.



Onko tämä ensimmäinen nelivetosi? Ei Model 3:n anturit sen nopeammat nimittäin ole kuin muissakaan nelivedoissa (ESP:n / luistoneston rakentaminen ei varsinaisesti voi erota per ajoneuvo hirveästi).
Ensimmäinen oma muttei ensimmäinen nelikko millä on tullut enemmän ajettua. Tuli noita Subaruita ja tehomalleja kuten WRX STi:tä myös Tommi Mäkinen racingin yms osilla osilla varustetuilla yms muita kohtuu tehokkaita kippoja tullut varusteltua uutena ja ajeltua kohtuu paljon (kovimmissa uusissa taisi olla se +400hp jo ennen hallista ulos ajoa ja takuu mennyt jo ennen luovutusta). Erilainen tuo reagointi vain on. En prkl todennäköisesti vain osaa selittää mitä ajan takaa. Polttomoottorin reaktio vain on hitaampaa (revitään ajoituksia, mahdollisesti ahtoja jne, jarruilla kompensoidaan lukon puutetta jne jne) ja tehon saaminen tiehen ei ole läheskään yhtä eleetöntä vs sähkö jossa teoriassa vain pudotetaan virtaa sähkömoottorilta joka reagoi heti ja portaattomasti. Eli anturit itsessään eivät ole nopeammat vaan sähkömoottorin toimintaperiaate sallii vain pehmeämmän/tarkemman toiminnan. Sen tiedän ettei tähän mennessä yksikään ajamistani autoista ole saanut tehoa tiehen yhtä tehokkaasti, eleettömästi ja ilman draamaa.

EDIT: En tiedä miten tuon selittäisi ns fiksusti/oikein. Tuntuma vain on täysin eri ja tosiaan kokemusta on useista Model 3:a paremmalla tehopainosuhteella olevista autosta niin nelikkona kuin takavetona. Etuvedoissa on ollut kaikissa huonompi tehopainosuhde kuin Teslassa. EI tässä meinaan fysiikan lakeja rikota :D. Ja tosiaan jos ei pitoa niin teholla ei ole muuta väliä jos auto vaan ei yhtäkkiä saa sitä pitoa. Mutta kun pitoa tosiaan on niin ollaankin aivan eri tilanteessa ja vetotapa on se mikä erottaa.

EDIT2: Ei tässä nyt tosiaan kannata liikaa vääntämään ruveta. En todnäk osaa selittää asiaa tai vaikka osaisin se on tässä yhteydessä ymmärretty väärin. TLDR omalta osaltani, sähkö saa hyvin tehdyllä softalla tehon tiehen paremmin ja eleettömämmin kuin polttomoottoriauto.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli vihdoin nähtyä ensimmäinen Y livenä, yllättävän kauan kesti että osui silmään.

Takaapäin oli "ok" mutta kun ajoi rinnalle niin voi veljet noita mittasuhteita, ihan kuin se keula olisi eri autosta, jotenkin täysin luonnoton. Okei, en ole koskaan tykännyt kolmosen keulasta joten ei ihme että näyttää jopa vielä kauheammalta kun koria on vähän paisutettu mutta nuo mittasuhteet oli täysin luonnottomat.

Y oli valkoinen eli se saattaa ehkä vaikuttaa, toivottavasti tulee musta Y vastaan piakkoin.
Y on tosiaan yksi viimevuosien rumimmista autoista. X:kin on kamala, mutta siinä sentään keulassa on jotain hyvääkin.
 
Onko tämä ensimmäinen nelivetosi? Ei Model 3:n anturit sen nopeammat nimittäin ole kuin muissakaan nelivedoissa (ESP:n / luistoneston rakentaminen ei varsinaisesti voi erota per ajoneuvo hirveästi).

Kyllä ne vaan eroaa ja rajusti eroaakin eri autojen välillä. Jotkut puutuvat täysin tai rupeavat pätkimään vetoja jne kun toisilla voi kaasu pohjassa mennä valon vilkkuessa ja systeemin hakiessa rajoja ilman minkäänlaisia eleitä.
Esp toiminta sama juttu, jotkut autot aivan hirveitä kun systeemi ottaa kiinni kun taas toisissa hyvä kun sitä edes huomaa.
 
Polttomoottorin reaktio vain on hitaampaa (revitään ajoituksia, mahdollisesti ahtoja jne, jarruilla kompensoidaan lukon puutetta jne jne) ja tehon saaminen tiehen ei ole läheskään yhtä eleetöntä vs sähkö jossa teoriassa vain pudotetaan virtaa sähkömoottorilta joka reagoi heti ja portaattomasti.

Ei Model 3:ssakaan lukkoa ole takapyörien (tai etupyörien) välillä, joten kyllä se kärsii samasta ongelmasta. Kyllähän sähkömoottori toki reagoi huomattavasti nopeammin, mutta veikkaan että osa "efektistä" on hieman sen tuomaa placeboa ilman todellista vastinetta mitä tapahtuu tienpinnassa.

Toki, jos verrataan autoon jossa on iso turbo jolla kestää pitkään reagoida, niin tilanne on eri. Siinä tapauksessahan se vääntö tulee todella yllättäen verrattuna sähkömoottorin pehmeään vasteeseen. Mutta noin muuten, kyllähän nämäkin eri tavalla reagoivat kuin mekaanisella lukolla varustetut ajoneuvot, lähempänä luonnollisesti jarrupohjaista ratkaisua. Osa mitä vertaisin itse edelliseen nelikkoon verrattuna on edelleen että Tesla pätkii enemmän tehoa, edelliset autoni ovat antaneet enemmän luistoa. Tämä ei ole varsinaisesti sähkömoottorin etu, vaan ainoastaan Teslan päätös tehdä näin. Sillä on huonojakin puolia mitä tulee etenemiskykyyn.
 
Kyllä ne vaan eroaa ja rajusti eroaakin eri autojen välillä. Jotkut puutuvat täysin tai rupeavat pätkimään vetoja jne kun toisilla voi kaasu pohjassa mennä valon vilkkuessa ja systeemin hakiessa rajoja ilman minkäänlaisia eleitä.
Esp toiminta sama juttu, jotkut autot aivan hirveitä kun systeemi ottaa kiinni kun taas toisissa hyvä kun sitä edes huomaa.

Eroaa algoritmin puolesta, mutta perusperiaate on oltava kohtuullisen sama Euroopassa.
 
Ei Model 3:ssakaan lukkoa ole takapyörien (tai etupyörien) välillä, joten kyllä se kärsii samasta ongelmasta. Kyllähän sähkömoottori toki reagoi huomattavasti nopeammin, mutta veikkaan että osa "efektistä" on hieman sen tuomaa placeboa ilman todellista vastinetta mitä tapahtuu tienpinnassa.

Toki, jos verrataan autoon jossa on iso turbo jolla kestää pitkään reagoida, niin tilanne on eri. Siinä tapauksessahan se vääntö tulee todella yllättäen verrattuna sähkömoottorin pehmeään vasteeseen. Mutta noin muuten, kyllähän nämäkin eri tavalla reagoivat kuin mekaanisella lukolla varustetut ajoneuvot, lähempänä luonnollisesti jarrupohjaista ratkaisua. Osa mitä vertaisin itse edelliseen nelikkoon verrattuna on edelleen että Tesla pätkii enemmän tehoa, edelliset autoni ovat antaneet enemmän luistoa. Tämä ei ole varsinaisesti sähkömoottorin etu, vaan ainoastaan Teslan päätös tehdä näin. Sillä on huonojakin puolia mitä tulee etenemiskykyyn.
Mielenkiinnosta mikä Model 3 malli oli sulla ajossa tuossa? Ja millä renkailla? Tuossa 2021 kun vaihtui Pirellin renkaisiin Performancessa ja vanhempien Michelinit ovat helvetisti paremmat. Niin ja mihin autoihin vertaat luiston määrää?

Mitä placeboon tulee niin voi olla että osa on kyse tuosta kun ei ole audiopuolta kertomassa että moottori ei kerää kierroksia vaan jarruttelee tehoja ja auto itsessään ei tärise, revi, nyi vaan on niin pehmeä. Tuo tienpinnan tuntuman puute on tosiaan myös ihan asia. Mutkiin mentäessä mennään perstuntumalla mikä ei onneksi ole totaalisen paska ja tasapainolla ja luistokulmilla voi leikkiä mutta ratista et kyllä paljoa tunne ja pitkittäispidon muutoksia on pirun paljon vaikeampi arvioda. Toki voi olla myös että aivot vaativat kalibrointia tuohon että arkiajossa on noin paljon tehoa ja vääntöä nelikolla kun on tottunut että pienistä moottoreista otetaan paljon tehoa (MK8 Fiesta ST oli 1.5l 3pyttyinen ja siitä sai softalla sen 260hp/380nm tms eli oma oli vielä mieto mutta kyllä siinäkin pientä turboviivettä oli vaikkei nyt 1.0l 140hp Ecoboostin veroista ollutkaan). Oikeastaan ainoat isokoneiset autot mitä on tullut ajettua ovat olleet isoja jenkkilaivoja joten ei ole niin kokemusta tuosta miten auto reagoi rajuun alavääntöön vaikka toki tuo diesel Focus repi jo todella alhaalta ja nopeuden huomasi paremmin mittarin lukemista kuin perstuntumalla kun automaatti+vääntöpohjainen meininki.
 
Mielenkiinnosta mikä Model 3 malli oli sulla ajossa tuossa? Ja millä renkailla? Tuossa 2021 kun vaihtui Pirellin renkaisiin Performancessa ja vanhempien Michelinit ovat helvetisti paremmat. Niin ja mihin autoihin vertaat luiston määrää?

Mitä placeboon tulee niin voi olla että osa on kyse tuosta kun ei ole audiopuolta kertomassa että moottori ei kerää kierroksia vaan jarruttelee tehoja ja auto itsessään ei tärise, revi, nyi vaan on niin pehmeä. Tuo tienpinnan tuntuman puute on tosiaan myös ihan asia. Mutkiin mentäessä mennään perstuntumalla mikä ei onneksi ole totaalisen paska ja tasapainolla ja luistokulmilla voi leikkiä mutta ratista et kyllä paljoa tunne ja pitkittäispidon muutoksia on pirun paljon vaikeampi arvioda. Toki voi olla myös että aivot vaativat kalibrointia tuohon että arkiajossa on noin paljon tehoa ja vääntöä nelikolla kun on tottunut että pienistä moottoreista otetaan paljon tehoa (MK8 Fiesta ST oli 1.5l 3pyttyinen ja siitä sai softalla sen 260hp/380nm tms eli oma oli vielä mieto mutta kyllä siinäkin pientä turboviivettä oli vaikkei nyt 1.0l 140hp Ecoboostin veroista ollutkaan). Oikeastaan ainoat isokoneiset autot mitä on tullut ajettua ovat olleet isoja jenkkilaivoja joten ei ole niin kokemusta tuosta miten auto reagoi rajuun alavääntöön vaikka toki tuo diesel Focus repi jo todella alhaalta ja nopeuden huomasi paremmin mittarin lukemista kuin perstuntumalla kun automaatti+vääntöpohjainen meininki.
Menee suoraan paitsi ihan peilijäällä jos on kallistuksia. Tasapaino mallia kaasulla käännät mutkaan keula lähtee, kevennät kaasua tai pieni moottorijarru ja paino eteen ja kaasua niin tullaan sopivassa luisussa kunnes nelikko nappaa suoraan. En toki tiedä onko Performancessa jätetty löysemmäksi luistorajat kuin normeissa.
Melko erikoinen yhdistelmä jos mutkiin mennään "perstuntumalla" mutta silti pelataan moottorijarulla ja painopisteellä vaikka ei ole tuntumaa pitkittäispidosta?
Kaikki kertomasi kuvaa että Teslalla on (edelleen) puutteita alustan toiminnassa.
 
Melko erikoinen yhdistelmä jos mutkiin mennään "perstuntumalla" mutta silti pelataan moottorijarulla ja painopisteellä vaikka ei ole tuntumaa pitkittäispidosta?
Kaikki kertomasi kuvaa että Teslalla on (edelleen) puutteita alustan toiminnassa.
Alusta toimii, ohjaustuntuma on vain rehellisen paska, ratti ei juuri kerro mitään kuin kuivalla asfaltilla. Perstuntumalla (sananmukaisesti siis) tuntee kyllä mitä alusta tekee ja tietää milloin tulee aliohjaus, milloin yliohjaus jne. Eihän tuo teknisellä mutkapätkällä pärjäisi edes tuolle edelliselle Fiestalle mutta anna tuolle vähääkään löysempää pätkää niin sitten mennäänkin ihan eri tahtia. Itsellä ehkä auttaa se että ohjaus on 1:1 nopeudessa vanhan Fiestan kanssa ja kaikilla aiemmilla ST:illä ja toki etenkin virikuplalla oppi jo todella hyvin tuon painonhallinnan merkityksen ja miten paljon vauhtia ja tarkkaa rotaatiota sillä saa aikaan. Tulee ehkä esim nuo ohjausliikkeet luonnollisemmin refleksinä edellisen Fiestan takia koska hyppy esim hitaasta ohjauksesta tuohon 2 kierrosta tapista tappiin on välillä varsin mielenkiintoinen. Oli hiekkatiellä aikanaan Fiestan jälkeen varsin outo ajaa Datsunilla jossa helvetin iso ratti ja hidas ohjaus. Kyllä se haluttuun suuntaan meni mutta vastaohjauksen määrä yms olivat niin eri maailmasta että piti keskittyä.

Odotan kyllä innolla että saavat kehitettyä oikeasti hyvän hot hatchin sähköisenä. Olen todennäköisesti ensimmäisenä jonossa kun moinen tulee. Fordiltakin prkl tulossa vain kevyt hybridejä vielä ensivuonna. Seuraava Fiesta ST on huhujen mukaan myös kevyt hybridi mutta ei se vaan ole sama juttu kuin puhdas polttis tai puhdas sähkö.
 
Odotan kyllä innolla että saavat kehitettyä oikeasti hyvän hot hatchin sähköisenä. Olen todennäköisesti ensimmäisenä jonossa kun moinen tulee. Fordiltakin prkl tulossa vain kevyt hybridejä vielä ensivuonna. Seuraava Fiesta ST on huhujen mukaan myös kevyt hybridi mutta ei se vaan ole sama juttu kuin puhdas polttis tai puhdas sähkö.

Toi kevythybridi kyllä on ihan puhdas polttis. vähän paranneltu start/stop eikä mene metriäkään sähköllä.
 
Toi kevythybridi kyllä on ihan puhdas polttis. vähän paranneltu start/stop eikä mene metriäkään sähköllä.
Juu ja omat kaksi viimeistä kippoa joissa oli tuo start&stop taisivat viettää normi modessa ööööö öööö ehkä pari reissua viimeisimmällä Fiestalla koska sylinteri deaktivointi oli käytössä ja putki hiljaisessa modessa :D. Eli eipä tullut tuosta start&stop paskasta nautittua. Ja eipä tuo tosiaan kevyt hybridissä auta kuin ehkä viivalta irtoamiseen tai muuhun random pikkupätkään kun ei noita akkujakaan voi liikaa hybridiin tunkea kun on painava moottori+aski jo autossa ja tila rajallinen eikä auto saisi painaakkaan liikoja. Itse tullut siihen tilanteeseen että joko mennään mielellään old school polttiksella (aka kireä vapari tai helvetin isolla viiveellä reagoivalla turbolla olevia kippoja ajossa :D) tai täys sähköllä. Ainoa hybridi formaatti minkä hyväksyisin olisi tuo pieni apumoottori joka lataisi autoa tuoden mukavasti kantomatkaa kuten BMW i3:ssa oli alussa.
 
Ei se aivan noinkaan mene - auto kommunikoi kyllä laturin kanssa kertoen maksimi / miniminopeuksia akun lämpötilan, jäähdytyksen / lämmityksen suhteen.

Pikallatauksettoman auton akku ei välttämättä tarvitse minkäänlaista jäähdytystä (esim. Nissan leaffin rapidgatea ei saisi mitenkään koskaan aikaan ilman pikalatausta) ja kaikki akun esilämmitykset jne ovat myös melkein yks ja hailee.

Eli vaikka DC syöttö onkin vain vain paksu tasajännitepiuha akun navoille, niin sen puuttuessa voi kyllä poistaa muutakin kamaa.
Tuossa oli kyllä puhe kahdesta pikalatauksellisesta autosta.

Alkuperäisessä viestissä oli vissiin mennyt ohi se että sen hintaeron perusteena ei ollut nopeampi lataus vaan isompi akku, jonka myötä tuli myös nopeampi lataus.
 
Juu ja omat kaksi viimeistä kippoa joissa oli tuo start&stop taisivat viettää normi modessa ööööö öööö ehkä pari reissua viimeisimmällä Fiestalla koska sylinteri deaktivointi oli käytössä ja putki hiljaisessa modessa :D. Eli eipä tullut tuosta start&stop paskasta nautittua. Ja eipä tuo tosiaan kevyt hybridissä auta kuin ehkä viivalta irtoamiseen tai muuhun random pikkupätkään kun ei noita akkujakaan voi liikaa hybridiin tunkea kun on painava moottori+aski jo autossa ja tila rajallinen eikä auto saisi painaakkaan liikoja. Itse tullut siihen tilanteeseen että joko mennään mielellään old school polttiksella (aka kireä vapari tai helvetin isolla viiveellä reagoivalla turbolla olevia kippoja ajossa :D) tai täys sähköllä. Ainoa hybridi formaatti minkä hyväksyisin olisi tuo pieni apumoottori joka lataisi autoa tuoden mukavasti kantomatkaa kuten BMW i3:ssa oli alussa.
Tässä nyt sotketaan hybridi johonkin kilpa-autoon? Yleensä noilla haettaneen parempaa polttoainetaloutta?
Poikkeuksiakin toki on, esim. jo vuonna 2015 valmistettu Bmw 225xe (hybridi tila-auto) kiihtyy nopeammin 0-100km/h kuin saman ikäinen Ford Fiesta St.
 
Tässä nyt sotketaan hybridi johonkin kilpa-autoon? Yleensä noilla haettaneen parempaa polttoainetaloutta?
Poikkeuksiakin toki on, esim. jo vuonna 2015 tehty Bmw 225xe (hybridi tila-auto) kiihtyy nopeammin 0-100km/h kuin saman ikäinen Ford Fiesta St.
Hot hatch tai kevyt hybridi ei ole kilpa-auto tietääkseni. Ja moni merkki tekee monta mallia kevyt hybridinä ja esim Ford on kovasti niitä ajamassa vielä vuoden tai pari. Ja kukaan ei ole vielä tehnyt järkevän hintaista hot hatch sähköä. Tehoa ja nopeutta löytyy suorilla ja nopeissa mutkissa mutta teknisemmillä pätkillä jopa Fiestan kaltaiset pikkukipot katoavat horisonttiin.
 
Hot hatch tai kevyt hybridi ei ole kilpa-auto tietääkseni. Ja moni merkki tekee monta mallia kevyt hybridinä ja esim Ford on kovasti niitä ajamassa vielä vuoden tai pari. Ja kukaan ei ole vielä tehnyt järkevän hintaista hot hatch sähköä. Tehoa ja nopeutta löytyy suorilla ja nopeissa mutkissa mutta teknisemmillä pätkillä jopa Fiestan kaltaiset pikkukipot katoavat horisonttiin.
Ei ole,ei
Eikö se Tesla tunnu hot hatchiltä? Aikaisempien puheittesi mukaan uskaltaisin väittää että Model 3 on ultimaattinen kone vailla puutteita, pelkkää täydellistä tehon ja luistoneston symbioosia vailla fyysikan lakien tuomaa rajallisuutta.
Pitäiskö meidän alkaa myymään Tesloja?
 
Ei ole,ei
Eikö se Tesla tunnu hot hatchiltä? Aikaisempien puheittesi mukaan uskaltaisin väittää että Model 3 on ultimaattinen kone vailla puutteita, pelkkää täydellistä tehon ja luistoneston symbioosia vailla fyysikan lakien tuomaa rajallisuutta.
Pitäiskö meidän alkaa myymään Tesloja?
:facepalm:
 
Tässä nyt sotketaan hybridi johonkin kilpa-autoon? Yleensä noilla haettaneen parempaa polttoainetaloutta?
Poikkeuksiakin toki on, esim. jo vuonna 2015 valmistettu Bmw 225xe (hybridi tila-auto) kiihtyy nopeammin 0-100km/h kuin saman ikäinen Ford Fiesta St.
pyh, veroetua ja/tai hyvää suorituskykyä niillä haetaan varmaankin pääosin. se parempi taloudellisuus tulee vähän niinku kaupanpäälle.
 
pyh, veroetua ja/tai hyvää suorituskykyä niillä haetaan varmaankin pääosin. se parempi taloudellisuus tulee vähän niinku kaupanpäälle.
Sanoinko jotain muuta?
Edit. Unohdin meidän kansallimerkin, Toyotan. Noissa ei todellakaan mennä suorituskyky edellä, ovat kyllä taloudellisia. Poikkeus vahvistaa säännön?
 
pyh, veroetua ja/tai hyvää suorituskykyä niillä haetaan varmaankin pääosin. se parempi taloudellisuus tulee vähän niinku kaupanpäälle.
Tommonen 225xe oli kiva vehje sekin, ensi kosketus itsellä ns. sähköautoiluun, kun kerta oli plugari :thumbsup: Juu veroetu ja aika tehokaskin ja neliveto myös. Jälkeenpäin ajateltuna, olisi ehkä pitänyt pitää tuota vaan pidempään eikä hommata Volvo v60 t8.... Vähän ot:n jatkoa vaikka onhan se plugarikin melkein sähköauto, tosin kuin nuo "surkeat" hybridit joita niitäkin joku ohi mennen kehuu "sähköautoiksi".... :D
 
Sanoinko jotain muuta?
Edit. Unohdin meidän kansallimerkin, Toyotan. Noissa ei todellakaan mennä suorituskyky edellä, ovat kyllä taloudellisia. Poikkeus vahvistaa säännön?
Ööö sanoit? "Yleensä noilla haettaneen parempaa polttoainetaloutta "?
 
Kaikissa on samat softat, joten mitään eroa niillä ei pitäisi tuon suhteen olla nykyisin.

Onko Tesloissa joku sähköinen tasauspyörästön lukko? Tosin oman pienen kokemuksen perusteella sellainen auttaa vaan maastossa tai radalla. Normi jäisellä liukkaalla tiellä tuntuu liikuttavan autoa sivusuunnassa.
 
Onko Tesloissa joku sähköinen tasauspyörästön lukko? Tosin oman pienen kokemuksen perusteella sellainen auttaa vaan maastossa tai radalla. Normi jäisellä liukkaalla tiellä tuntuu liikuttavan autoa sivusuunnassa.
Ei mielestäni ole, kun en ole ainakaan kuullut. Eli jarruuttaa vain sutivaa pyörää (esp).
 
Aahahaha... Tuli tuo Teslan uusin päivitys. Nyt on turhaa valoshowta isompien Teslojen tavoin :D. Ei kehdannut pihassa vielä pistää vilkkumaan yötä vasten tosin. Ja voisi olettaa että tuo Tesla tekstin heijastaminen ajovaloista tarkoittanee että valot tosiaan ovat matrixit kunhan ne aktivoidaan. Kameroita voi katsoa livenä luurista, tuli muutoksia tuohon käyttöliittymään mahdollistaen sen lievän kustomoinnin, pieniä lisäominaisuuksia kuten penkinlämmittimien automaatiota lämmön mukaan jne ja tärkeimpänä toki Sonic the hedgehog pelipuolelle :D.
 
Viimeksi muokattu:
Tää ketju alkaa saamaan Tesla fan club piirteitä hiljalleen yhden käyttäjän tajuttoman hyvistä kokemuksista.
 
Tää ketju alkaa saamaan Tesla fan club piirteitä hiljalleen yhden käyttäjän tajuttoman hyvistä kokemuksista.
Mun mielestä hyvä vaan jos muutkin kertoisivat enemmän ajopeleistään ja miten päivitykset tai vuosimallimuutokset vaikuttavat.
Eikä liene mikään yllätys, että omaa valintaa kohtaan ollaan innostuneita.

Eikö se Fanclub jäsenyys vaatisi huonojenkin muutosten ylistämistä, mitä en itse ole tässä ketjussa havaitsevinani.
 
Mun mielestä hyvä vaan jos muutkin kertoisivat enemmän ajopeleistään ja miten päivitykset tai vuosimallimuutokset vaikuttavat
Koeajamani Mussessa ei saanut frunkia auki ohjaimesta/näytöstä/kännykästä sillon syksyllä vaan pelkästään nykäsemällä vivusta jarrupolkimen vierestä. Nyt saa ja Ford tuli myös siihen tulokseen (ehkä asiakaspalaute) että pitää olla 2kpl FYYSISTÄ avainta vaikka auton voi käynnistää/ajaa Pin koodilla ja appilla :thumbsup: Tuota kyllä ihmettelin että eikö yli 60te autoon saa kahta avainta, huoh
 
Tää ketju alkaa saamaan Tesla fan club piirteitä hiljalleen yhden käyttäjän tajuttoman hyvistä kokemuksista.
Ooo.... Tuleeko paha mieli jos kerron kokemuksistani ja mielipiteistäni :D?

Olen kuitenkin avoimesti kertonut niin hyvistä ja huonoista puolista. Tottakai siitä omasta autosta tulee enemmän hyvää kuin huonoa koska sen kipon itse itselleen osti. Pyrin olemaan mahdollisimman neutraali viesteissäni mutta nähtävästi Teslaa ei saa kuin haukkua tai olet fanboy. Ottaen huomioon että halveksin itsekin heitä, varsin koomista.
 
Ooo.... Tuleeko paha mieli jos kerron kokemuksistani ja mielipiteistäni :D?

Olen kuitenkin avoimesti kertonut niin hyvistä ja huonoista puolista. Tottakai siitä omasta autosta tulee enemmän hyvää kuin huonoa koska sen kipon itse itselleen osti. Pyrin olemaan mahdollisimman neutraali viesteissäni mutta nähtävästi Teslaa ei saa kuin haukkua tai olet fanboy. Ottaen huomioon että halveksin itsekin heitä, varsin koomista.
Ehkä se kuulostaa kun ei muissa sähköautoissa ole noin hienoja ominaisuuksia kuin Teslassa, kuten Sonic peli :tup: Onhan Tesla ihan omalla levelillään ton infotainmenttinsä kanssa, kuin tietokone jonka ympärille tehty auto :) Voisi Fordin väki käydä naapurissa vähän lunttaamassa tietoja vaikka nyt tähän Musseen. Ei löydy kuin noita AndroidAuto pelejä :D Onneksi AA on langaton niin melko helposti pääsee niihinkin käsiksi...
 
Ehkä se kuulostaa kun ei muissa sähköautoissa ole noin hienoja ominaisuuksia kuin Teslassa, kuten Sonic peli :tup: Onhan Tesla ihan omalla levelillään ton infotainmenttinsä kanssa, kuin tietokone jonka ympärille tehty auto :) Voisi Fordin väki käydä naapurissa vähän lunttaamassa tietoja vaikka nyt tähän Musseen. Ei löydy kuin noita AndroidAuto pelejä :D Onneksi AA on langaton niin melko helposti pääsee niihinkin käsiksi...
No siis koko autohan on juurikin liikkuva meme joka sattuu toimimaan autona. Ja tuo oma sattuu vielä sopimaan omiin tarpeisiini jotain toimii autona varsin hyvin. Siksikin noita ehkä tulee niin ihmeteltyä koska eipä ole koskaan ennen ollut moisia ominaisuuksia autossa vastaan (lähin oli Fordien TEOREETTINEN langaton? päivitys joka ei koskaan toiminut). Kaikki varusteet ovat kyllä tuttuja, osa vanhoista tutuista tarpeellisista varusteista puuttuu eikä saa edes rahalla ja edellinen auto oli sentään vain Ford Fiesta. Mutta samalla enpä ole koskaan saanut lisäominaisuuksia päivityksillä, nauranut typerille lapsellisille lisäominaisuuksille tai pelannut hidasta latausta kiroillessa mario kart kloonia. Vikojakin tuossa on jo ollut ja seuraava huolto on jo varattu että viat korjataan. Ostokokemuskin kolmannen osapuolen liikkeestä oli varsin paska. Mutta kaikenkaikkiaan olen silti tyytyväinen hankintaan. Mutta fanboy on fanboy. Ai niin, ei saa unohtaa että olen rikas, mulkku ja fanboy :D
 
Tää ketju alkaa saamaan Tesla fan club piirteitä hiljalleen yhden käyttäjän tajuttoman hyvistä kokemuksista.

Kyllä, hienoja pelejä kyllä ovat. Mitenköhän lie Tesla 3 kulkee kun etelässäkin nyt on 30 senttiä lunta auraamattomilla teillä ja pakkasta? Toi lähinnä arvelluttaa, muuten voisi olla asiallinen laite.
 
Kyllä, hienoja pelejä kyllä ovat. Mitenköhän lie Tesla 3 kulkee kun etelässäkin nyt on 30 senttiä lunta auraamattomilla teillä ja pakkasta? Toi lähinnä arvelluttaa, muuten voisi olla asiallinen laite.
Lumiketjut alle ja testaamaan.
 
Kyllä, hienoja pelejä kyllä ovat. Mitenköhän lie Tesla 3 kulkee kun etelässäkin nyt on 30 senttiä lunta auraamattomilla teillä ja pakkasta? Toi lähinnä arvelluttaa, muuten voisi olla asiallinen laite.
Ei ainakaan lähistöllä noin paljoa lunta :(. Olisikin, lähtisin heti kokeilemaan.

Pakkanen itsessään ei muuten ongelma mutta akun lämmitys hidasta ja auto ei jaksa sulattaa tuulilasia yhtä hyvin kuin aiemmat joissa vastuksellinen sähkölämmitys lasissa. Lumella ajaessa ei tähän mennessä ole ollut ongelmaa ja isoin ongelma onkin ollut lähinnä pito, tai sen puute. Eilen oli kyllä mallia saatanan liukasta ja parissa keltaisiin valoihin jarrutuksissa meinasi jo tylsistyä abs:n ruksutukseen ja tilanteeseen että vauhti ei vaan hidastu (50kmh rajoitus, 3km yli rajoituksen, kitkat, mustaa jäätä oleva alamäki). Tähän mennessä oikeastaan isoin vitutus on ollut tuo että lyhyelläkin matkalla katoaa törkeä määrä kilometrejä jos auton esilämmittää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 761
Viestejä
4 498 150
Jäsenet
74 279
Uusin jäsen
Muskotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom