Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mihin tämä liittyy?Aikalailla yksi yhteen kopio on Teslan käyttöliittymästä. Jännä, että noin rankasti lähdetään kopioimaan ilman yhtään omaa ideaa.
Mitäs huonoa tuossa on ? Kertoo vaan totuudenmukaisesti sen kokonaiskuvan.Markkinaosuuskin on osittain huono mittari,
No, eräänlainen kunnianosoitus teslan käyttikselle. Ja hyvähän se on hyvää kopioida.Aikalailla yksi yhteen kopio on Teslan käyttöliittymästä. Jännä, että noin rankasti lähdetään kopioimaan ilman yhtään omaa ideaa.
Ei kopioimisessa mitään vikaa ole sinänsä, hyvää kannattaa aina kopioida. Japanin teollistumisen ihme toisen maailmansodan jälkeen perustui kopioimiselle. Kannattaa toki kopioida hyvin, mielummin vielä paremmin kuin alkuperäinen, niin kuin Japanissa pyrittiin.No, eräänlainen kunnianosoitus teslan käyttikselle. Ja hyvähän se on hyvää kopioida.
Copy with pride.
Hyundai kopsaa Teslalta UI:n tuleviin malleihin? Jääköhän vanhat päivittämättä?
Mutta ongelma mielestäni onkin se, että jos sinne akkuun päätyy yksikin huono kenno mikä zippaa ennenaikaisesti, niin se pilaa kokonaisuuden, oli käyttäjä sitten miten säntillinen lataaja tahansa. Ei siinä kohtaa paljoa lämmitä mersun "takuut", toki virhevastuuseen varmasti saa kunhan on aikaa tapella....
Mäkään en tota kyllä kovin isona puutteena osaa nähdä. Ei se 100% lataaminen tarkoita, että sitä tarvitsisi hillota siinä päivätokulla täytenä ja jos ei valmistajalla ole kerran asian kanssa ongelmaa, niin en tiedä miksi mulla pitäisi kuluttajana olla. Itse olen ton säännöllisen latausrajan asettanut autosta riippumatta 90%, mutta varsinkin talvella on tullut harva se kerta ladattua 100%, koska ilmaisia öitä vähemmän ja virtaa kuluu enemmän.Mun mielestä ongelma on siinä että porukat luulee akun degregaation olevan niin iso ongelma että kannattaisi jättää joku auto hankkimatta vain sen takia että siinä ei pysty rajoittamaan kuinka täydeksi akkua ladataan. Jos vaan tosielämän faktat kiinnostaisivat, teoreettisen gigulin venyttelyn sijaan, luulisi mielipiteen muuttuvan. Hyvä juttu tässä on toki se, että kun massat alkavat sähkäreihin vaihtamaan, ei tämmöisiin yksittäisiin featureihin tulla kiinnittämään mitään huomiota.
Mun mielestä ongelma on siinä että porukat luulee akun degregaation olevan niin iso ongelma että kannattaisi jättää joku auto hankkimatta vain sen takia että siinä ei pysty rajoittamaan kuinka täydeksi akkua ladataan. Jos vaan tosielämän faktat kiinnostaisivat, teoreettisen gigulin venyttelyn sijaan, luulisi mielipiteen muuttuvan. Hyvä juttu tässä on toki se, että kun massat alkavat sähkäreihin vaihtamaan, ei tämmöisiin yksittäisiin featureihin tulla kiinnittämään mitään huomiota.
Mäkään en tota kyllä kovin isona puutteena osaa nähdä. Ei se 100% lataaminen tarkoita, että sitä tarvitsisi hillota siinä päivätokulla täytenä ja jos ei valmistajalla ole kerran asian kanssa ongelmaa, niin en tiedä miksi mulla pitäisi kuluttajana olla. Itse olen ton säännöllisen latausrajan asettanut autosta riippumatta 90%, mutta varsinkin talvella on tullut harva se kerta ladattua 100%, koska ilmaisia öitä vähemmän ja virtaa kuluu enemmän.
Tosin yleisin sähkösopimustyyppi taitaa edelleen olla kiinteähintainen, joten suurimmalle osalle tämäkään ei ole ongelma.Itsellä tämä olisi ainakin siinä ongelma, että kallista sähköä haluaa ladata vain tarpeellisen määrän. Eli jos tarve on vaikka 10%->50%, niin turha sitä kallista sähköä on pistää akkua täyteen.
Volkkarilla toiminut no questions, ruotsin tuonti-auton kanssa. Näkevät ulkomailla tehdyt merkkihuollot koneelta. T. Kaksi moduulia vaihdettu akkutakuusen tuontiautoon.Nyt kun näistä takuista keskustelua niin mitenköhän mahtaa noi akkutakuut olla tuontiautojen kanssa? Tyypilliset takuut (kahden vuoden "perustakuu", kori- ja maalitakuut) ovat maahantuojan myöntämiä, mutta tietysti jobbarilla on sitten virhevastuu ja EU:ssa tämä 2v takuu sitova maasta riippumatta.
Esim volkkarin sivuilla Auton takuu | Auton hankinta | Volkswagen puuttuu juuri akkutakuiden osalta kohta "Kuka takuun myöntää", joten kovasti jättää tulkinnavaraa. Eli jos akku hajoaa vaikka 6v kohdalla niin pitääkö auto rahdata ruotsiin tai saksaan korjattavaksi ko. maan maahantuojan laskuun? Tässä kun on kyse "lisäturvasta" eikä tuosta kahden vuoden takuusta.
Uudelle ajoneuvolle annetaan vähintään kahden vuoden nk. laillinen takuu, kun ostat sen liikkeestä.
EU:n lainsäädännön mukaan takuusta vastaavat kaikki valmistajan jälleenmyyjäverkostoon kuuluvat jälleenmyyjät riippumatta siitä, mistä EU-maasta auto on ostettu. Usein kysyttyä|Auton osto ja leasingvuokraus EU:ssa - Your Europe
Oliko tästä jotain tilastoa nähtävissä, ei osunut vastaan pikaisella etsimisellä? Kiinnostaisi sekin mikä mahtaa olla eri sopimustyyppien keskikulutus.Tosin yleisin sähkösopimustyyppi taitaa edelleen olla kiinteähintainen, joten suurimmalle osalle tämäkään ei ole ongelma.
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.Tosin yleisin sähkösopimustyyppi taitaa edelleen olla kiinteähintainen, joten suurimmalle osalle tämäkään ei ole ongelma.
Mites muuten, tossa kun pitkällä, mutta nopealla matikalla hätäseen laskin, niin millasia säästöjä tällä tavalla toimiessa voisi keskimäärin odottaa? Jos vaikka pitäis ladata 80kwh akku täyteen ja lataa ekat 40kwh nollalla eurolla ja sit loput 40kwh vaikka käyttäen 12kk keskihintaa (5,07 c/kWh) niin säästöä tulis rapeat 2€? Missasinkohan jotain.
Tätä uudempaa lähdettä en löytänyt. Kiinnostaisi itseäkin nykytilanne.Oliko tästä jotain tilastoa nähtävissä, ei osunut vastaan pikaisella etsimisellä? Kiinnostaisi sekin mikä mahtaa olla eri sopimustyyppien keskikulutus.
Hyundai kopsaa Teslalta UI:n tuleviin malleihin? Jääköhän vanhat päivittämättä?
Näissä kannattaa kyllä huomioida, että monessa kotitaloudessa pelkästä siirrosta ja veroista tulee esim. se 8 snt/kWh päälle, joten ilmaista sähkö ei toki koskaan ole ellei aurinkopaneeleilla tuota sähköään.Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.
Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.
Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.Mersu päätti pyytää 239€ softapäivityksestä, jolla auton kameroita saa nauhottamaan.
Muilla merkeillä olisi voinut olla ilmainen, kuten puhelimissakin softapäivitykset.
![]()
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.
Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.
Teslassa tuo onkin ollut melko jännä kun vuosia on ollut myynnissä käytettyjä autoja, joissa listataan ominaisuutena ostettu 7500€ toiminnallisuus, joka ei ole koskaan toiminut ja ei luultavasti koskaan tule toimimaan kyseisissä autoissa, joissa siitä on maksettu. Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.
Nämä on sidottu autoon ja menevät sen mukana.Teslassa tuo onkin ollut melko jännä kun vuosia on ollut myynnissä käytettyjä autoja, joissa listataan ominaisuutena ostettu 7500€ toiminnallisuus, joka ei ole koskaan toiminut ja ei luultavasti koskaan tule toimimaan kyseisissä autoissa, joissa siitä on maksettu. Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.
Sen verran ovelasti tehty kallis huijaus, että toistaiseksi noita kuitenkin saa vielä myydä EU alueella.
Kyllä tuo 7500€ (huijaus) siirtyy seuraavallekin omistajalle. On autokohtainen. Tuosta FSD:stä ei kyllä kannata mitään maksaa, kun ei se oikein toimi.Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.
Sen verran ovelasti tehty kallis huijaus, että toistaiseksi noita kuitenkin saa vielä myydä EU alueella.
Ja jos autosta löytyisi latausraja, niin se ratkaisisi tämän kaikista helpoiten. Toki latausajastuksilla saa sinnepäin, mutta vaatii hieman laskemista ja toivottavasti ei ole kuormanhallintaa käytössä tai voi laskelmat mennä pieleen. Pörssisähköohjaushan ei tässä tilanteessa auta, jos halutaan kalliilla sähköllä ladata X% asti, kun pörssisähköohjaus ei tässä tilanteessa lataisi ollenkaan.Jep, näissä tilanteissahan ongelman ratkaisee latauksen rajaaminen ajallisesti tai sitten käyttämällä pörssisähköohjausta jos kotilaturista sellainen löytyy.
70% taitaa olla aika vakio (ID4, Tesla, Toyota jne.). Kilsat ja vuodet sitten vähän vaihtelevat. Toyotalla on eaim. kait 1000000km mutta taitaa suurimmalla osalla tulla 10v täyteen aiemmin.
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.
Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.
Jäi vissiin tuo viesti lukematta? Julkisilla latureilla harvemmin on pörssisähkö käytössä ja ei niitä usein ajastellakaan. Ja myös kotona monella latausteho vaihtelee, jos kuormanhallinta käytössä, 25A pääsulakkeet, suora sähkölämmitys ja muutakin kulutusta samaan aikaan. Tai jos on kova pakkanen niin osaa lataustehosta (autosta riippuen) kuluu myös akunlämmitykseen eikä lataukseen.Minä ajastan ihan laturilla vaan, kun ei ole kauhean vaikea laskutoimitus että tunnissa tulee 11 kWh sähköä ja auto syö sitä vaikkapa 22 kWh satasella. Molemmat autot menee ilman mitään latausrajoja pörssisähköllä, sähkölämmitteisen torpan keskihinta viime vuodelta 3,6 ja tältä vuodelta 4,49 snt… ei tuossa enää ihan niitä viimeisiä senttejä jaksa alkaa säästämään![]()
Jäi joo. No ei kyllä julkisillakaan ole itseä haitannut, nyppäsee sen piuhan sitten veke. Ei ainakaan itsellä ole tapana notkua piuhassa ilman latausaikeita ellei paikka ole minun maksamani.Jäi vissiin tuo viesti lukematta? Julkisilla latureilla harvemmin on pörssisähkö käytössä ja ei niitä usein ajastellakaan. Ja myös kotona monella latausteho vaihtelee, jos kuormanhallinta käytössä, 25A pääsulakkeet, suora sähkölämmitys ja muutakin kulutusta samaan aikaan. Tai jos on kova pakkanen niin osaa lataustehosta (autosta riippuen) kuluu myös akunlämmitykseen eikä lataukseen.
Ja kun laskee paljonko auto kuluttaa, kuinka nopea lataus on ja kuinka paljon tarvitsee seuraavana päivänä ajaa, niin siinä toki vielä huomioi sitten paljonko siellä akussa sitä virtaa on latauksen aloitus hetkellä.
Ja ei, ei ole mahdotonta elää ilman latausrajan asetusta, mutta kyllähän se nyt on vain selkeästi yksinkertaisin tapa kertoa paljonko sitä sähköä akkuun haluaa.
Ketjualukiessa latausrajalla ainekin tuntuu olevan kysyntää, tiedä sitten onko se muuten aina hyväksi. (Jos jätetään äärimilleen optimointi ja jonkin mallin optimointi pois)Ja jos autosta löytyisi latausraja, niin se ratkaisisi tämän kaikista helpoiten. Toki latausajastuksilla saa sinnepäin, mutta vaatii hieman laskemista ja toivottavasti ei ole kuormanhallintaa käytössä tai voi laskelmat mennä pieleen. Pörssisähköohjaushan ei tässä tilanteessa auta, jos halutaan kalliilla sähköllä ladata X% asti, kun pörssisähköohjaus ei tässä tilanteessa lataisi ollenkaan.
Teslassa en muuta muistakaan ku fsd. Matriisit oli 0€. Softapäivityksien ominaisuudet 0€.Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.
Jos latailu ja "optimointi" on nautinnollinen harrastus niin ymmärrän mutta muuten tuskin kukaan jaksaa tuollaista harrastaa tai ylipäätään kokea tarpeelliseksi, kun se 10% on täysin riittävä.Olen itse tuskaillut Ioniq 5:n kanssa sitä, että tuon latausrajan pystyy asettelemaan vain 10 %-yksikön portainTeslaa ja Xpengiä viikko sitten koeajaneena ihastelin sitä, että niissä rajan pystyy määrittämään yhden prosenttiyksikön tarkkuudella. Pystyy paremmin "optimoimaan" auton lataamista, kun mahdollisina kalliina öinä pystyy lataamaan juuri sen verran, kuin olettaa tarvitsevansa seuraavana päivänä. Kun kilometrejä tulee luokkaa 45 tkm/v, niin tästä "optimoinnista" voi olla jotain hyötyäkin.
Eihän tuo muutamien prosenttien "ylilatauksen" välttämisen maksimihyöty kuukausitasolla ole kuin joitakin euroja. Aivan merkityksetön määrä, jos ottaa huomioon autoilun kokonaiskustannukset.Olen itse tuskaillut Ioniq 5:n kanssa sitä, että tuon latausrajan pystyy asettelemaan vain 10 %-yksikön portainTeslaa ja Xpengiä viikko sitten koeajaneena ihastelin sitä, että niissä rajan pystyy määrittämään yhden prosenttiyksikön tarkkuudella. Pystyy paremmin "optimoimaan" auton lataamista, kun mahdollisina kalliina öinä pystyy lataamaan juuri sen verran, kuin olettaa tarvitsevansa seuraavana päivänä. Kun kilometrejä tulee luokkaa 45 tkm/v, niin tästä "optimoinnista" voi olla jotain hyötyäkin.
Voi sen noinkin nähdä, vaikkakin rutiininomaisen työmatkan sähköenergian kulutus tulee jo selkäytimestä ja latauksen mitoittaminen sitä työmatkaa vastaavaksi ei siten vaadi ihan hirveästi harrastuneisuutta. Oletko samaa mieltä myös heistä, jotka pyrkivät minimoimaan kotitaloutensa sähköenergiakustannukset mm. lämmityksen suhteen?Jos latailu ja "optimointi" on nautinnollinen harrastus niin ymmärrän mutta muuten tuskin kukaan jaksaa tuollaista harrastaa tai ylipäätään kokea tarpeelliseksi, kun se 10% on täysin riittävä.
Joo, se on totta, että yhden prosenttiyksikön tarkkuudella hinkkailu on turhaa, mutta toivoisin tuon asteikon olevan hieman nykyistä tiheämpi. Ehkäpä viiden prosenttiyksikön portaat sopisivat omiin tarpeisiin/tapoihin parhaiten.Eihän tuo muutamien prosenttien "ylilatauksen" välttämisen maksimihyöty kuukausitasolla ole kuin joitakin euroja. Aivan merkityksetön määrä, jos ottaa huomioon autoilun kokonaiskustannukset.
No näissä on aina se vaiva vs hyöty. Paljonko säästät vuodessa tuolla vaikka 7% lataus vs 10%? Muutama prosentti latauksessa eroa ja muutama kallis päivä vuodessa. Suurimman osan ajasta ei siis väliä lataatko 7 vai 10.Voi sen noinkin nähdä, vaikkakin rutiininomaisen työmatkan sähköenergian kulutus tulee jo selkäytimestä ja latauksen mitoittaminen sitä työmatkaa vastaavaksi ei siten vaadi ihan hirveästi harrastuneisuutta. Oletko samaa mieltä myös heistä, jotka pyrkivät minimoimaan kotitaloutensa sähköenergiakustannukset mm. lämmityksen suhteen?