Muutama kommentti tuohon IS:n juttuun lataushäviöistä.
Lataushäviöerot ovat ADAC:n mukaan niin merkittäviä, että niillä on vaikutusta myös eri automallien kokonaiskulutuseroihin.
www.is.fi
Toimittajan mukaan lataushäviöitä ei toistaiseksi oteta huomioon, kun tarkastellaan todellisia kulutuslukemia.
ADAC:n testissä kuitenkin lukee: "Die Ladeverluste sind, im Gegensatz zur Verbrauchsangabe des Bordcomputers, in den Stromverbräuchen des ADAC Ecotests (sowie auch der WLTP-Verbrauchsangabe) enthalten.". Tuon mukaan lataushäviöt ovat huomioituna sekä ADAC Ecotestissä että WLTP-kulutuslukemassa. Lisäksi esim. Tekniikan Maailma mittaa kulutukset lataushäviöineen (siksi heidän lukemat saattavat vaikuttaa oudon suurilta vs. lukijan oman auton ajotietokone).
Testissä käytettiin 22 kW-latauspistettä, jotta kaikkien autojen sisäiset laturit saatiin toimimaan täydellä tehollaan. Harva kykenee 22 kW:iin, joten suurin osa latasi 11 kW:n teholla (myös Mini ja Aiways).
Häviöt vaihtelivat epäilyttävän paljon Aiways U6:n 0,50 %:sta Mini Cooper SE:n 30,10 %:iin. Selitys löytyy ADAC:n mittaustavasta (ja toimittajan laskutaidosta, mutta palataan siihen myöhemmin). He mittaavat tyhjän akun lataamiseen kuluvan energian, jonka jälkeen häviö lasketaan:
(1 - (ilm. nettokapa) / (verkosta ladattu)) * 100 %
Suurin häviö oli Mini Cooper SE:llä:
(1 - 28,9 kWh / 37,6 kWh) * 100 % = 23,1 %
Toimittaja on laskenut (37,6 / 28,9 - 1) * 100 %, mistä toki tulisi 30,10 %, mutta kun kaava on väärä. Väärällä kaavalla esim. 60 kWh seinästä tarkoittaisi yli 100 %:n häviötä, missä ei ole järkeä.
Pienin häviö oli Aiways U6:lla:
(1 - 60 kWh / 60,3 kWh) * 100 % = 0,5 %.
Noin pienissä häviöissä toimittajan väärä kaavakin tuotti ilmoitetulla tarkkuudella saman vastauksen (tuhannesosapromilleilla olisi 0,4975 % vs. toimittajan 0,5000 %).
Toimittajan laskuvirheiden korjaamisen jälkeenkin haarukka on 0,5 - 23,1 %. Loppu johtuu siitä, että ADAC käyttää ilmoitettua nettokapaa, mikä voi poiketa todellisesta toleranssien, liioittelun tai ikääntymisen takia. Lisäksi eroa tulee akkujen lämmönhallinnan kulutuseroista (testit on ajettu eri olosuhteissa, vaikka lataus tapahtuikin aina +23 C:ssa).
Mini SE:
WLTP 15,2 kWh/100 km
WLTP vehicle 12,4 kWh/100 km
--> WLTP-häviö 18,4 % (korkeahko)
Tuolla WLTP-häviöllä ja ADAC Ecotestin seinästä otetulla laskien Minin nettokapa oli 37,6 / 15,2 * 12,4 = 30,7 kWh (vs. ilm. 28,9). Jos taas nettokapa ei ollut yhtään yli 28,9, niin ylimääräinen meni lämmönhallintaan.
Aiways U6:
15,9
15,0
--> WLTP-häviö 5,7 % (erittäin hyvä)
Tuolla WLTP-häviöllä ja ADAC Ecotestin seinästä otetulla laskien Aiways U6:n nettokapa oli 60,3 / 15,9 * 15,0 = 56,9 kWh (vs. ilm. 60,0). Näin päin eroa ei selitä mahdollinen lämmönhallinta, vaan todellinen nettokapa on yksinkertaisesti ollut selvästi ilmoitettua pienempi, ja siitä palkintona on tullut testin pienin häviö.
TLDR; kiinalainen kaunistelee kapasiteettia. Toimittajan tulisi kerrata prosenttilaskuja. Heikoimmankaan automallin lataushäviöt eivät olleet 30,10 %, vaan 23,1 %.