Yleistä keskustelua sähköautoista

Sama mullakin -24 mallinen eikä pimputa. Oli positiivinen yllätys.

Muuten en ois ite vaihtanukkaan MY23 Sportagesta tähän. Ceed/Xceed-perhe jo MY23 pilattu moisilla käyttökelvottomiksi. Tuttua vituttaa kun vaihtoi MY21 Xceedin MY23:een missä pimputtelut jo on läsnä ja vaatii joka kerta erikseen poistoa tai nyt uusimman softan myötä ratin "mutea" pohjassa joka kerta... Ei taideta rouvan MY21 Xceedistä luopua.

Sama on sitten Hyundai Kona uus korimallinen, pimpsuttelua piisaa ja vireystilavalvontakin pimputtaa jo autoon istumisen jälkeen jos aukaisee suuta/haukottaa aamulla. Kia EV9 vireystilavalvonta samanlainen paska. Nythän sentäs EV9:iinkin tuli tuo mute-nappulahomma heinäkuussa, mutta kaikki ostajat sai siihen mennessä kahlata valikoissa tai laittaa tähti-nappulaan oikopolun ja deaktivoida joka kerta erikseen. Näppärää. Mut uudemman mallista superpaskaa ccNc:n vireystilavalvontaa ei korjaa... Eli ostakaa nyt vaan Gen5W-antiikkimallit jos haluutte Ioniq 5/6 tai EV6.

PS. 7/24 eli uusimmassa infotainment-päivityksessähän uhiteltiin tuosta, muttei oikeasti tullut siinäkään EV6:een ts. ei tule toivottavasti koskaan muutenkaan takautuvasti. Etäperslämppiä odottelin, kun huhuiltu, mut toi päivitys vaan rikkoi Hyundain puolelta ne :D
 
Timestampattu kohtaan 12:05:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.

Ärsyttääkö suo ne ratin napit, vai se että videon tekiä ei tiedä miten tuota käyttöliittymää käytetään tuossa tilanteessa?
kuva_2024-09-17_113435031.png
 
MY24 sais vielä ilman nopeuspimputuksia häntäluvalla... Tulee vasta faceliftiin Ioniq5 / Ev6 tuo ccNc ja pakolliset pimputukset. Itte päädyin MY24 EV6 ku MY25 menee ratti ja keula friikiksi + nyt näitä saa oikeesti halvalla maassa jäljellä olevat.
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
 
pimpsuttelua piisaa ja vireystilavalvontakin pimputtaa jo autoon istumisen jälkeen jos aukaisee suuta/haukottaa aamulla.

HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
Uudessa Highland Model 3:ssa oli muistaakseni täppä että uneliaisuuden seurannan sai pois päältä. En tosin kokeillut saako pysyvästi disabloitua vai pomppaako takas päälle kuten ISA.
 
Onhan nuo häntäluvalla laillisia. Pitää koittaa itkeä Trafille+EU:lle, että iskevät kaikki MY23-MY24 sekä Kia EV6:t että Hyundai Ioniq 5/6 käyttökieltoon :D Jos sais vaikka rahat takasi korkojen kera "laittomuuksien" johdosta! Ai niin joo mut en haluu MY25 pimputuksia.
Jotain facen sähköautoryhmää seuranneena niin ymmärtääkseni Ioniq 6:ssa on aina tuo ISA. Sen verran tuore malli että pakko olla. ISAhan on pakko olla kaikissa heinäkuu 2022 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa.

edittiä. Ja tässä vielä Harri Salokin mainitsee vuosi sitten tehdyllä koeajovideolla (timestampattu):
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain facen sähköautoryhmää seuranneena niin ymmärtääkseni Ioniq 6:ssa on aina tuo ISA. Sen verran tuore malli että pakko olla. ISAhan on pakko olla kaikissa heinäkuu 2022 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa.

Tässä on sinänsä jännä juttu että kaikissa kiinalaisissa ISA on tietääkseni aina sääntöjen mukaan. Eivät varmaan halua antaa mahdollisuutta sanktioille.
 
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
Mistäs tuon 55k€ katsoit? Pikkuakkuinen EV6 takaveto on vajaat 49k€, isoakkuinen pari tonnia kalliimpi ja isoakkuinen neliveto 54k€. Toki moni kaipaa vielä hieman varusteita lisäksi kun esim. sähköinen takaluukku puuttuu.
 
Mistäs tuon 55k€ katsoit? Pikkuakkuinen EV6 takaveto on vajaat 49k€, isoakkuinen pari tonnia kalliimpi ja isoakkuinen neliveto 54k€. Toki moni kaipaa vielä hieman varusteita lisäksi kun esim. sähköinen takaluukku puuttuu.
Joitain kampanja-autoja olevinaan täällä: Valitse auto | Kia

Mutta tuohon 49ke sai kesällä isoakkuisen AWD:n, niin ei oikein vakuuta.
 
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
Kahvikupin kuva tuli arviolta 2 tunnin ajon jälkeen. En toki tarkasti enää muista kauanko siinä meni.
 
Joitain kampanja-autoja olevinaan täällä: Valitse auto | Kia

Mutta tuohon 49ke sai kesällä isoakkuisen AWD:n, niin ei oikein vakuuta.
Juu kesällä toki oli hyvä diili. Edullista rahoitusta ei tosin tainnut saada noihin tarjousautoihin eli jos ja kun nykyisiin saa halvan rahoituksen ja ehkä hieman tingittyä hinnasta tai paremman hyvityksen vaihdokista niin saattaa kuitenkin saada nyt oikeasti yhtä hyvän diilin kuin kesälläkin.
 
Timestampattu kohtaan 12:05:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.

Itse kävin koeajamassa kyseistä autoa, enkä kiinnittänyt rattinappeihin mitään huomiota. Minusta ne ovat autossa täysin epäoleellisia, samoin kuin kosketusnäytönkin käyttölogiikka. Ajaessa minun tarvitsee ainoastaan vaihtaa radiokanavia ja säätää äänenvoimakkuutta, uskon pystyväni oppimaan nuo toiminnot autosta riippumatta. Polestarissa oli jopa pyöreä säädin äänenvoimakkuudelle, loistavaa käytettävyyttä nykyautojen saralla. Muut mahdollisesti tarvittavat viihdetoiminnot hoituvat Apple CarPlayn kautta ja siten toimivat joka autossa samoin.

Epäolennaisuuksien sijaan kiinnitin autossa huomiota tiloihin, kuskin penkkiiin, ohjaustuntumaan, suorituskykyyn, jarrutuntumaan, alustan toimintaan ja säätöihin, äänentoistoon, rengasmeluun sekä yhden polkimen ajon säätöihin.
 
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.
Tosin Suomessa on Bemarikin rampautettu. Suomessa ei ennakoida nopeusrajoituksen vaihtumista, vaan se vaihtuu kerrasta kyltin kohdalla. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin ennakointi tulee käyttöön, mistä on se etu, että auto alkaa kiihdyttää jo ennen kylttiä uuteen rajoitukseen. Hidastaessa toki sama. Eli ajaa "ihmismäisemmin" ja nuo siirtymät menee pehmeämmin kuin Suomessa. Syytä voi arvailla, mutta maahantuojan laiskuus on minun veikkaus. Lisäksi täällä auto ei näytä kolmioita, stop-merkkejä eikä sen puoleen liikkennevalojakaan, eikä näin ollen myöskään noudata niitä.

Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Jos olisi vanhempi MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:

Ihmeen hyvin muuten toimii vuoristoteilläkin tuo Driving Assistant Pro (aka autopilot). Edellä saa mennä auto rajoitusta hitaammin ja vaikka tulee niin jyrkkä mutka, että edellä menevä jää vuoren rinteen taa katveeseen, ei auto lähde kiihdyttämään, vaan "älyää", että siellä se auto edelleen menee, vaikkei juuri nyt näykään. Jos sen sijaan edellä menevä vaihtaa kaistaa, kiihdyttää auto heti eli mikään ohjelmoitu viive tuossa ei ole kyseessä. Lisäksi auto kiihdyttää hyvinkin ripeästi tavoitenopeuteen, eikä kuten moni muu ajamani adaptiivisella vakkarilla oleva auto, jota saa avittaa kaasulla, kun muuten kiihdyttää kuin mopoauto. Tämmöiset asiat ei välttämättä selviä lyhyellä koeajolla, eikä edes YouTubesta, niin ei ole helppoa uuden auton osto. Ja toki omaankin on tullut päivityksiä, jotka on parantaneet toimintaa eli sikälikin on hankala katsoa yhtään vanhempaa arvostelua, kun se ei välttämättä pidä enää paikkaansa.
 
Tosin Suomessa on Bemarikin rampautettu. Suomessa ei ennakoida nopeusrajoituksen vaihtumista, vaan se vaihtuu kerrasta kyltin kohdalla. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin ennakointi tulee käyttöön, mistä on se etu, että auto alkaa kiihdyttää jo ennen kylttiä uuteen rajoitukseen. Hidastaessa toki sama. Eli ajaa "ihmismäisemmin" ja nuo siirtymät menee pehmeämmin kuin Suomessa. Syytä voi arvailla, mutta maahantuojan laiskuus on minun veikkaus. Lisäksi täällä auto ei näytä kolmioita, stop-merkkejä eikä sen puoleen liikkennevalojakaan, eikä näin ollen myöskään noudata niitä.

Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Sinulla taitaa olla MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:
Kysyin maahantuojalta kun olin tuon suomirampautuksen huomannut käytyäni autolla ruotsissa. Vastaus oli että eri maissa myydyissä autoissa saattaa olla erilaiset anturit jne. Siis kyseessä se täysin sama auto. Ilmeisesti kun tulee rajan yli takaisin suomeen niin siihen itsestään menomatkalla liimautuneet anturit tipahtavat maahan.

Erittäin ärsyttävää kun autossa tiedetysti ominaisuudet on ja ne toimii mutta niitä ei syystä x anneta käyttöön. Virallista reittiä mennessä ei edes rahalla.
 
Nyt tuli keskustelua siitä, mikä itseänikin on mietityttänyt; joka paikassa ei voi vaan ajaa NiiloTyynenä Autopilotti päällä, on sellaisia ansoja, että nopeus laskee 80>60 ja heti perään kamera. Ei ehtisi nopeus laskea riittävästi etteikö sakkoa tulisi.
 
Kysyin maahantuojalta kun olin tuon suomirampautuksen huomannut käytyäni autolla ruotsissa. Vastaus oli että eri maissa myydyissä autoissa saattaa olla erilaiset anturit jne. Siis kyseessä se täysin sama auto. Ilmeisesti kun tulee rajan yli takaisin suomeen niin siihen itsestään menomatkalla liimautuneet anturit tipahtavat maahan.

Erittäin ärsyttävää kun autossa tiedetysti ominaisuudet on ja ne toimii mutta niitä ei syystä x anneta käyttöön. Virallista reittiä mennessä ei edes rahalla.
Ihan kalavale tuo maahantuojan selitys, koska koodaamalla ne tosiaan toimii Suomessakin ihan täysin. He eivät vaan jostain syystä ole jaksaneet aktivoida niitä tänne. Liekö siksi, kun BMW Nordicin päämaja on Ruotsissa? Sitäpaitsi uudemissa SP21 autoissa nuo toimii täälläkin, mutta niissä siis toki on oikeastikin eri anturit. Tuskinpa kumminkaan oikeasti on mistään kameran versiosta kiinni.
 
Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Jos olisi vanhempi MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:

Itselläni MGU4. Voiko koodata itse helposti vai kannattaako käyttää jossain koodattavana? Ja pysyykö se vai päivityksen jälkeen aina pitää päivittää tämä?
 
Itselläni MGU4. Voiko koodata itse helposti vai kannattaako käyttää jossain koodattavana? Ja pysyykö se vai päivityksen jälkeen aina pitää päivittää tämä?
Itse voi koodata, mutta onko se helppoa vai vaikeaa taitaa riippua ihan tekijästä. Vaatii joka tapauksessa joko E-Sysin tai Bimmer Utilityn eli Bimmer Code ei näe tarvittavia moduuleita edes expert modessa. Itse jos tuon opettelee, niin pääsee jatkossa helpommalla, koska ei tosiaan pysy päivitysten yli, kuten ei muutkaan FDL koodaukset. Ja itse en ole siis kyseistä koodausta tehnyt, koska omaan autoon se ei onnistu. Siksipä en voi antaa tarkempia ohjeitakaan ja muutenkin menee offtopikin puolelle täällä.
 
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
Ehkä viittaa kohtuullisiin tarjouksiin joita on kysymällä on saanut. Itse tein kaupat jossa sain suurinpiirtein perus AWD mallin hinnalla GT-line comfortin. Kollega sanoi että hän sai noin 15k€ alle listahinnan omansa. Lopulta näissä on aika paljon muuttujia joten hankala verrata mutta antaa vähän suuntaa.
 
Mutta tuohon 49ke sai kesällä isoakkuisen AWD:n, niin ei oikein vakuuta.


Saihan sen, tuo EV6 edition isolla akulla, nelivedolla ja suurimmalla osalla varusteita oli 49 990€. Itsekin sitä harkitsin, mutta siihen ei saanut rahoitustarjousta niin skippasin.
 
Mikähän on syynä sille, että Kia EV6:n akkutakuu on ainoastaan 7 vuotta ja 150 000 km? Ioniq 5:n kohdalla se on 160 000 km ja ajallisesti vuotta pidempi. Sama tilanne myös useampien kilpailijoiden osalta eli yleisimmin 160 tkm/8 vuotta. Tesla Model Y LR:llä 192 tkm/8 vuotta.
 
Mikähän on syynä sille, että Kia EV6:n akkutakuu on ainoastaan 7 vuotta ja 150 000 km? Ioniq 5:n kohdalla se on 160 000 km ja ajallisesti vuotta pidempi. Sama tilanne myös useampien kilpailijoiden osalta eli yleisimmin 160 tkm/8 vuotta. Tesla Model Y LR:llä 192 tkm/8 vuotta.
Varmaan joku pavunlaskija arvioinut että auton pitempi takuu pitää jollain kompensoida.
 
Varmaan joku pavunlaskija arvioinut että auton pitempi takuu pitää jollain kompensoida.
Tämä olisi toki ymmärrettävä selitys, mutta miksi kannattaa erottua kilpailijoista tällä tavalla. Toisaalta onkohan asialla paljoakaan merkitystä, kun akkujen hinnat ovat laskusuunnassa, ja vuosikymmenen loppupuolella tilalle voi kenties asennuttaa uuden akun hyvinkin halvalla.
 
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...

Gt-line awd premium pack 18.7.2024 ensirekattuna ja 29.6. tilattuna 0,99 % korolla ja 14 k€ alea=ylihyvitystä mistä 10 k€ maahantuojan spessuosuus nopsan toimituksen varastoautoille. Myyjällä oli lupa myydä vaan 3 kpl varastossa olevaa GT:tä noilla ehdoin mut ruinasin GT-Linen Prem. packilla, mustilla parhailla nahoilla, kattoluukulla +irroitettavalla vetokoukulla, roiskeläpät, mattosarjoja, maalikynää ym. pikkusälää halvalla yhteensä 300 € joka tuli lonkalta liikkeen kiinni ollessa joten ei tainnu edes olla tiukassa (maahantuojalla varmaan kova käsky myydä varastot). Köyhällä maahantuojalla ei ollu talvivanteitakaan Suomessa niin sai valita ihan mitkä vanteet ja renkaat halus niin otin superhianot graffitin väriset talvivanteet Gudikan nastoilla. Järjesty Ruottin varastolta ne orggikset vanteet.

Sain siis uuden pari kilsaa mittarissa olevan käytännössä käytetyn Awd gt-line premium packilaisen hinnalla. Ja väliraha oli pienempi ku kaikkine hiluinee 20 k€ halvempaan Ford Explorer ev:hen, mistä sai ihan susipaskoja tarjouksia ja talvirengassettikin ois ollu liikkeestä riippuen 3-4,5 k€.

Tää oli parempi diili ku Ev6 Summer edition (koska kallis rahoituskorko + kulut ja listahintaset lisävarusteet nosti sen kokonaiskulun suuremmaksi ainaki 5 v. maksuajalla). Ei niissä montaa ropoa ollu eroa mut Premium pack se olla pitää ts. Gt-line, mustat vegenahat, 360 kamerat, v2l-adapteri mukana ja jotain muuta pientä.

Käytettyjä ku pitkään kattelin, niin meni heti hylkyyn ilman Ppackia niin jospa joskus joku ajattelis samoin.

Jos noita vielä on maassa jotain jäljellä, niin uskon lähtevän facelift-paineen alla halvalla. Sama Ioniq5/6 kun korko 0 kulut 0 niin eiköhän ne ylihyvitäkin roimasti vaihtareista ettei tarvi liikevaihtoa alentaa alentamalla ns. kohdeauton hintaa.

Niijoo ja Niro EV:stähän pyöri jo niitä ylihyvitystarjouksia kesällä kans. Varmaan lähtee halvalla EV3 alta pois neki...
 
Viimeksi muokattu:
Itse en löytänyt EV6 MY25:n eli nykyistä isompiakkuisen faceliftin hinnastoa mistään. Aiemmissa viesteissä on kuitenkin mainittu, että laivat tuovat niitä paraikaa kohti Suomea, ja siksi edellisiä malleja tarjotaan nyt suurilla alennuksilla asiakkaille.
 
Sähköautoissa on moottoreita 1-3 kpl. Tehot ynnätään aina yhteen. Mutta miten on vääntöjen? Voiko ne ynnätä surutta yhteen ?
Maalaisjärjellä kun ajattelle niin ei.......
Ja maalaisjärkihän on järjistä tyhmin.....aika monessa asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Kia EV9
 
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat?

Meillä se ainakin yhdistää kamera- ja karttadataa. Parhaiten sen huomaa siitä että nopeusrajoitus vaihtuu vaikka mitään liikennemerkkiä ei ole. Talvella jos liikennemerkit ovat lumessa niin auto näyttää kesärajoitusta. Ilmeisesti karttadatasta puuttuu talvirajoitukset kokonaan.

Selvästi näkee että lukee kuitenkin myös liikennemerkkejä jos sellaisia on.
 
Itse en löytänyt EV6 MY25:n eli nykyistä isompiakkuisen faceliftin hinnastoa mistään. Aiemmissa viesteissä on kuitenkin mainittu, että laivat tuovat niitä paraikaa kohti Suomea, ja siksi edellisiä malleja tarjotaan nyt suurilla alennuksilla asiakkaille.

Ne saapuu vasta ens vuonna tjsp.. Vasta esitelty Koreassa ja saapuu viiveellä täällä / varmaan Slovakian tehtaalla fiksataan tuotantolinjoja / hinnastot tulee joskus ja nyt hinnastot vaan MY24 *) ei uusia tehdastilauksia tjsp... Sama se on Hynyssä.
 
Meillä se ainakin yhdistää kamera- ja karttadataa. Parhaiten sen huomaa siitä että nopeusrajoitus vaihtuu vaikka mitään liikennemerkkiä ei ole. Talvella jos liikennemerkit ovat lumessa niin auto näyttää kesärajoitusta. Ilmeisesti karttadatasta puuttuu talvirajoitukset kokonaan.

Selvästi näkee että lukee kuitenkin myös liikennemerkkejä jos sellaisia on.
Jotenkin tuntuu hieman typerältä lailta, että on pakko varoittaa ylinopeudesta, mutta sitten toisaalta ei ole mitään säännöstä siihen että nopeusrajoituksen pitäisi olla edes sinnepäin oikein mitä auto näyttää. Eli auton valmistaja voisi kiertää tuon vaikka sillä että auton mielestä kaikilla teillä on aina 500km/h rajoitus niin eipähän piippaa koskaan. Mitään sanktioita ei luulisi olevan, koska vääriä rajoituksia on kuitenkin todella paljon nytkin, eikä niistäkään varmaan auton valmistaja mitään sakkoja saa?
 
Gt-line awd premium pack 18.7.2024 ensirekattuna ja 29.6. tilattuna 0,99 % korolla ja 14 k€ alea=ylihyvitystä mistä 10 k€ maahantuojan spessuosuus nopsan toimituksen varastoautoille. Myyjällä oli lupa myydä vaan 3 kpl varastossa olevaa GT:tä noilla ehdoin mut ruinasin GT-Linen Prem. packilla, mustilla parhailla nahoilla, kattoluukulla +irroitettavalla vetokoukulla, roiskeläpät, mattosarjoja, maalikynää ym. pikkusälää halvalla yhteensä 300 € joka tuli lonkalta liikkeen kiinni ollessa joten ei tainnu edes olla tiukassa (maahantuojalla varmaan kova käsky myydä varastot). Köyhällä maahantuojalla ei ollu talvivanteitakaan Suomessa niin sai valita ihan mitkä vanteet ja renkaat halus niin otin superhianot graffitin väriset talvivanteet Gudikan nastoilla. Järjesty Ruottin varastolta ne orggikset vanteet.

Sain siis uuden pari kilsaa mittarissa olevan käytännössä käytetyn Awd gt-line premium packilaisen hinnalla. Ja väliraha oli pienempi ku kaikkine hiluinee 20 k€ halvempaan Ford Explorer ev:hen, mistä sai ihan susipaskoja tarjouksia ja talvirengassettikin ois ollu liikkeestä riippuen 3-4,5 k€.

Tää oli parempi diili ku Ev6 Summer edition (koska kallis rahoituskorko + kulut ja listahintaset lisävarusteet nosti sen kokonaiskulun suuremmaksi ainaki 5 v. maksuajalla). Ei niissä montaa ropoa ollu eroa mut Premium pack se olla pitää ts. Gt-line, mustat vegenahat, 360 kamerat, v2l-adapteri mukana ja jotain muuta pientä.

Käytettyjä ku pitkään kattelin, niin meni heti hylkyyn ilman Ppackia niin jospa joskus joku ajattelis samoin.

Jos noita vielä on maassa jotain jäljellä, niin uskon lähtevän facelift-paineen alla halvalla. Sama Ioniq5/6 kun korko 0 kulut 0 niin eiköhän ne ylihyvitäkin roimasti vaihtareista ettei tarvi liikevaihtoa alentaa alentamalla ns. kohdeauton hintaa.

Niijoo ja Niro EV:stähän pyöri jo niitä ylihyvitystarjouksia kesällä kans. Varmaan lähtee halvalla EV3 alta pois neki...
Oliko värejä vielä valittavana?
 
Jotenkin tuntuu hieman typerältä lailta, että on pakko varoittaa ylinopeudesta, mutta sitten toisaalta ei ole mitään säännöstä siihen että nopeusrajoituksen pitäisi olla edes sinnepäin oikein mitä auto näyttää. Eli auton valmistaja voisi kiertää tuon vaikka sillä että auton mielestä kaikilla teillä on aina 500km/h rajoitus niin eipähän piippaa koskaan. Mitään sanktioita ei luulisi olevan, koska vääriä rajoituksia on kuitenkin todella paljon nytkin, eikä niistäkään varmaan auton valmistaja mitään sakkoja saa?

Joskus tuolta luin että 90% ajasta pitäisi näyttää oikein nopeusrajoitus että olisi direktiivin mukanen.
 
Itse kävin koeajamassa kyseistä autoa, enkä kiinnittänyt rattinappeihin mitään huomiota. Minusta ne ovat autossa täysin epäoleellisia, samoin kuin kosketusnäytönkin käyttölogiikka. Ajaessa minun tarvitsee ainoastaan vaihtaa radiokanavia ja säätää äänenvoimakkuutta, uskon pystyväni oppimaan nuo toiminnot autosta riippumatta. Polestarissa oli jopa pyöreä säädin äänenvoimakkuudelle, loistavaa käytettävyyttä nykyautojen saralla. Muut mahdollisesti tarvittavat viihdetoiminnot hoituvat Apple CarPlayn kautta ja siten toimivat joka autossa samoin.

Epäolennaisuuksien sijaan kiinnitin autossa huomiota tiloihin, kuskin penkkiiin, ohjaustuntumaan, suorituskykyyn, jarrutuntumaan, alustan toimintaan ja säätöihin, äänentoistoon, rengasmeluun sekä yhden polkimen ajon säätöihin.

Miltä vaikutti verrattuna XC90 ja onko Volvosi rauta- vai ilmajousilla? Polle taitaa olla aina ilmajousilla.
 

Joskus tuolta luin että 90% ajasta pitäisi näyttää oikein nopeusrajoitus että olisi direktiivin mukanen.

Tesla muss ab dem 07.07.24 dafür sorgen, dass auf einer Teststrecke auf 90% der Strecke die richtige Geschwindigkeit erkannt wird.

Eli

From July 7, 2024, Tesla must ensure that the correct speed is detected on 90% of the test track.

Eli 90% vaatimus testiolosuhteissa. Käytännössä olen havainnut että taajamissa tienvierttä reunustavat lehtipuut sotkevat merkkien lukua. Ei joko lue merkkiä tai lukee väärin. Aika harvoin, mutta kuitenkin.

 
Eli 90% vaatimus testiolosuhteissa. Käytännössä olen havainnut että taajamissa tienvierttä reunustavat lehtipuut sotkevat merkkien lukua. Ei joko lue merkkiä tai lukee väärin. Aika harvoin, mutta kuitenkin.


Teslan karttadatassa menee heittämällä yli 10% perseelleen ainakin suomessa. Kamerahommat taajamissa ja normi maanteillä toimivat, mutta nelikaistaisilla nuo nopeudet voivat olla ihan mitä vaan ja yhtään aluetta, jossa on tietöitä parhaillaan, tai jossa niitä on ollut viimeisen 10v aikana, ei ole kartoissa edes sinnepäin oikein.
 
Oliko värejä vielä valittavana?

Ei, Yacht blue löytyi siihen hetkeen ainoana vaihtoehtona tuon ruinauksen piiriin. Hieno väri, mut paska herkkyydeltään ts. linnunpaskat pitää poistaa hyvin äkkiä ettei pala lakkapintaan. Mut pehmonen ja ohut lakkahan näissä kaikissa Korean ihmeissä on. Noh, eipähän detailerihmiselle näy ainakaan lentoruosteet ja piet kyljissä niin hyvin vs. helmiäisvalkoinen ex-auto :D

Nythän tuolla on nopean toimituksen autoissa lisää Valitse auto | Kia eli kai ne on kaivellut ulkomailta tai jostain lisää varastonpohjia kun kesäkuussa tuolla oli 5 nelivetoista EV6-autoa, joista 3 kpl oli GT.. Myyjä sano viel tos joku aika sit ku kysyin et saiko myytyä ne GT:t 3 kpl mihin oli spessu-10k€ jne. myös, et ei oo GT:itä myyty yhtään vaikka mitä on yritetty, eli GT varmaan lähtis parhailla aleilla jos joku sellasta halajaa. Mullakin oli GT:stä huipputarjous näpissä myös mut päädyin GT-Lineen 325-heppasena sähköisten ilmastoitujen muistillisten mukavuusistuinten, tosielämän rangen, hiljaisemmuuden, kenties pienemmän arvonaleneman (GT vähemmän kysytympi vaihdokki) ym. takia.
 
Mikähän on syynä sille, että Kia EV6:n akkutakuu on ainoastaan 7 vuotta ja 150 000 km? Ioniq 5:n kohdalla se on 160 000 km ja ajallisesti vuotta pidempi. Sama tilanne myös useampien kilpailijoiden osalta eli yleisimmin 160 tkm/8 vuotta. Tesla Model Y LR:llä 192 tkm/8 vuotta.

Takuu on joskus ollut myös maahantuojien erikseen määriteltävissä, nyt taitaa merkeillä olla sama kaikkialla Euroopassa. 7 vuottakin on aika pitkä Suomessa kun täällä on akulle karu ilmasto (lämpötilat -30 - +30 ja lunta) ja olosuhteet (paskat tiet ym).

edit: muokattu ajatusvirheet
 
Sähköautoissa on moottoreita 1-3 kpl. Tehot ynnätään aina yhteen. Mutta miten on vääntöjen? Voiko ne ynnätä surutta yhteen ?
Maalaisjärjellä kun ajattelle niin ei.......
Ja maalaisjärkihän on järjistä tyhmin.....aika monessa asiassa.
Vähän ot:tä täällä, mutta teho ja vääntö on sama asia. Eli jos viet autosi dynamometriin, se mittaa vääntömomentin ja teho vain lasketaan tuosta kierrosluvun mukaan. Kaavat ja laskurit löytyy vaikka tuosta:
 
Vähän ot:tä täällä, mutta teho ja vääntö on sama asia. Eli jos viet autosi dynamometriin, se mittaa vääntömomentin ja teho vain lasketaan tuosta kierrosluvun mukaan. Kaavat ja laskurit löytyy vaikka tuosta:
Ehkä kysyjä ei tiennyt pyörimisnopeutta, ilmoitetulle teholle tai ilmoitetulle vääntömomentille.
Siis maalikkona ensin tulee mieleen että jos useampi moottori, jotka kukin eri akseleille, niin toki voi laskea yhteen, mutta jos ovat erilaisia ja tai eri parametreilla ja jos vielä ohjaus, syöttö rajoittaa siitä huolimatta vaikak eri akseleille.

Jos peräkkäin, niin vielä todennäköisempää rajoitukset.
 
Jotenkin tuntuu hieman typerältä lailta, että on pakko varoittaa ylinopeudesta, mutta sitten toisaalta ei ole mitään säännöstä siihen että nopeusrajoituksen pitäisi olla edes sinnepäin oikein mitä auto näyttää. Eli auton valmistaja voisi kiertää tuon vaikka sillä että auton mielestä kaikilla teillä on aina 500km/h rajoitus niin eipähän piippaa koskaan. Mitään sanktioita ei luulisi olevan, koska vääriä rajoituksia on kuitenkin todella paljon nytkin, eikä niistäkään varmaan auton valmistaja mitään sakkoja saa?

Sijaisautona oli uus VW (Golf, tai kaksikin peräkkäin kun ekassa meni infotainment jumiin niin ei voinu säätää ilmastointia/penkinlämppiä/ratinlämppää) niin töihin mennessä 60 km/h rajoituksella teki aina yhdessä kohtaa automaattisesti jarrutuksen kun oli mukamas "varo, jyrkkä 40 km/h mutka" tjsp. suoralla tiellä -> katteli selkeesti gps kautta ja epätarkkuus iski / tuossa joku katve ja hakee sijainni selkeesti tieltä haarautuvasta kohdasta mistä tie kääntyy sivutieksi päinvastaisee
suuntaan ja siihen kääntyessä mutka on jyrkkä. Paluumatkalla aina Hankobaanalla 2-kaistasessa 80 km/h kohdalla haki jostain taivaasta 60 km/h ja jarrutti automaagisesti siihen :D Oppi aina adaptiivivakkari päällä noi vakiokohdat hyvinkin äkkiä.

Tosi hyviä tossa konsernissa = lue ihan paskoja noi satelliittipohjaset acc.

PS. BMW kaista(pää)vahdit yms. myös hyvin hanurista, pyrkii väkisin metsähallituksen puolelle / pois tieltään / saa tapella vastaan tiellä pysyäkseen -> ei voi käyttää. Siks päädyin korealaisiin pari vuotta sitten ja sillä tiellä on pysytty. Toimii lumessa ja tuiskussa, eikä oo mitään Citikoita/Nissaneita ts. itkemässä heti kun yks pisara vettä tutkassa. Muuten ois voinu Ariyaa harkitakin mut viitti koko talvea katella etutörmäysjutun valoa mittaristossa. Kysyin myyjältäkin et onks rikki niin kuulema ominaisuus kaikissa ku tulee huurretta ja pakkasta jne.
 
Vähän ot:tä täällä, mutta teho ja vääntö on sama asia. Eli jos viet autosi dynamometriin, se mittaa vääntömomentin ja teho vain lasketaan tuosta kierrosluvun mukaan. Kaavat ja laskurit löytyy vaikka tuosta:
En ihan ymmärrä mitä yrität kertoa. Sen että laskemalla saa selville tehon tai väännön ? Kyllä mä ne tiedän , ei tarvitse laskea.

Ehkä kysyjä ei tiennyt pyörimisnopeutta, ilmoitetulle teholle tai ilmoitetulle vääntömomentille.
Siis maalikkona ensin tulee mieleen että jos useampi moottori, jotka kukin eri akseleille, niin toki voi laskea yhteen, mutta jos ovat erilaisia ja tai eri parametreilla ja jos vielä ohjaus, syöttö rajoittaa siitä huolimatta vaikak eri akseleille.

Jos peräkkäin, niin vielä todennäköisempää rajoitukset.

Harva poika tietää sähköauton moottorin pyörimisnopeuden tietyllä teholla. En minä ainakaan.
Ja moottorithan ovat tyypillisesti erinlaiset etu ja taka-akselilla.
 
En ihan ymmärrä mitä yrität kertoa. Sen että laskemalla saa selville tehon tai väännön ? Kyllä mä ne tiedän , ei tarvitse laskea.
Jep. Esim. kolme moottoria tuottaa yhteensä jonkun väännön, joka voidaan laskea niiden tehojen summana tietyllä kierrosnopeudella. Tai toisinpäin.
Eli, kyllä, ne moottorien väännöt lasketaan yhteen samalla lailla kuin tehotkin lasketaan.
 
PS. BMW kaista(pää)vahdit yms. myös hyvin hanurista, pyrkii väkisin metsähallituksen puolelle / pois tieltään / saa tapella vastaan tiellä pysyäkseen -> ei voi käyttää. Siks päädyin korealaisiin pari vuotta sitten ja sillä tiellä on pysytty. Toimii lumessa ja tuiskussa, eikä oo mitään Citikoita/Nissaneita ts. itkemässä heti kun yks pisara vettä tutkassa. Muuten ois voinu Ariyaa harkitakin mut viitti koko talvea katella etutörmäysjutun valoa mittaristossa. Kysyin myyjältäkin et onks rikki niin kuulema ominaisuus kaikissa ku tulee huurretta ja pakkasta jne.

Ainakin uudemmissa bemareissa toimii aivan erinomaisesti kaistavahti. Tai siis niin hyvin että sen olemassaoloa ei edes huomaa jos ei yritä ilman vilkkua vaihtaa kaistaa.
 
Jep. Esim. kolme moottoria tuottaa yhteensä jonkun väännön, joka voidaan laskea niiden tehojen summana tietyllä kierrosnopeudella. Tai toisinpäin.
Eli, kyllä, ne moottorien väännöt lasketaan yhteen samalla lailla kuin tehotkin lasketaan.
Entä kolme erilaista moottoria, optimoitu erilaiseen tavoitteeseen. Osa moottoreista optimoitu nelivetoon, liikkeelle lähtöä ja vaikeassa maastossa ajoavarten ja perusmoottori maantiajoa varten. jolloin osa moottoreista rullaa vapaana tai irti.

Jos juju on sähkömoottorissa, niin mites hybridissä.
 
Ainakin uudemmissa bemareissa toimii aivan erinomaisesti kaistavahti. Tai siis niin hyvin että sen olemassaoloa ei edes huomaa jos ei yritä ilman vilkkua vaihtaa kaistaa.

Hyvä näin, en tosiaan ole i4 testannut (koska se olis fully loaded ollut niin helvetisti EV6:sta kalliimpi jne.) vaan havainnot noista G-sarjojen plugareista parin vuoden takaa.
 
Uusilla yhdisteillä on onnistunut jopa huoneenlämmössä. ”Pieni” haaste siinä on vielä että paineen pitää olla siinä tapauksessa ns. helvetillinen. Mutta kehitys kehittyy ja näissä häviöissä on hyvä kehityskohde.
Paskapuhetta - ei onnistu huoneen lämmössä millään yhdisteellä missään edes etäisesti normaalissa paineessa. Viime vuonna oli jotain huhuja jostain uudesta lyijykideyhdisteestä, mutta sekin osoittautu mittausvirheiksi ja fake newssiksi.
 
Paskapuhetta - ei onnistu huoneen lämmössä millään yhdisteellä missään edes etäisesti normaalissa paineessa. Viime vuonna oli jotain huhuja jostain uudesta lyijykideyhdisteestä, mutta sekin osoittautu mittausvirheiksi ja fake newssiksi.

Ainakin viimeiset 15 vuotta kun olen asiaa itse yhtään seurannut, huoneenlämmössä toimivat suprajohteet ovat olleet "ihan kohta" tulossa. Hiljaista on kuitenkin ollut tosimaailman sovellusten puolella. Toki tästä on vielä matkaa siihen kuinka käyttökelpoinen fuusiovoima on ollut "tulossa parinkymmenen vuoden sisällä" tuolta 50-luvun lopulta saakka.
 
Miltä vaikutti verrattuna XC90 ja onko Volvosi rauta- vai ilmajousilla? Polle taitaa olla aina ilmajousilla.
Hyvältähän se vaikutti. Omakin on ilmajousilla, Polestar 3:n alusta on hieman kovemman tuntuinen asetuksista riippumatta. Hyvin se kuitenkin suodatti epätasaisuudet. Ajajan autona Polestar 3 on selvästi parempi, toki XC90 on suunniteltukin mukavaksi valtamerilaivaksi eikä mutkateiden nielijäksi. Siinä missä Volvossa on ohjauksen keskialueella pientä epämääräisyyttä, Polestar on todella tarkka on kääntyy mutkiin loistavasti. Ei uskoisi kyseessä olevan 2.6 tonnin panssarivaunu. Autossa on ihan oikea torque vectoring-systeemikin, rajoja en viitsinyt hakea kun apukuskin paikalle istutettu assistentti roikkui kauhukahvassa muutenkin puolet ajasta ;) Auto oli myös huomattavan hiljainen 125 km/h vauhdissakin, etenkin rengasmelu on 21" vanteillakin suodatettu erinomaisesti. Aivan pientä tuulen suhinaa kuului a-pilarin tienoilta. Oma Volvo tuntui koeajon jälkeen meluisalta.

Kiihtyvyys oli riittävää ja eleetöntä, toisin kuin Volvossa jossa saa roikkua kaksin käsin ratissa lähdettäessä paikaltaan nilkka suorana. Takapainotteinen neliveto toimii hyvin.

Takatilat ovat Polestarissa aavistuksen huonommat johtuen jyrkemmästä polvikulmasta. Kuitenkin ihan välttävät myös aikuiselle.

Sitten huonoja puolia. Koeajoautossa oli muovipenkit :sick: Aurinkoverhot puuttuvat sekä panoramakatosta että takasivuikkunoista. Syy miksi oma kiinnostus kuitenkin lopahti oli takatavaratila, tarkemmin siis lyhyys. Ei puhettakaan että tavaratilaan pakattaisiin laskettelusukseni ja sen päälle viiden hengen viikonloppureissukamat, Volvoon ne mahtuvat helposti.

Polestarin kuvaus "SUV joka tuntuu urheiluautolta" on mielestäni osuva. Hyvä auto 4-henkiselle perheelle jos kuski pitää suuremmista kaarrenopeuksista. Selvästi tasokkaampi kuin 50 000 euron hintaluokassa olevat kansanautot.

Tiloiltaan isompi Volvo EX90 on taas niin kallis, etten raaski moista hankkia. Varmasti hyvä auto kuitenkin.
 
Entä kolme erilaista moottoria, optimoitu erilaiseen tavoitteeseen. Osa moottoreista optimoitu nelivetoon, liikkeelle lähtöä ja vaikeassa maastossa ajoavarten ja perusmoottori maantiajoa varten. jolloin osa moottoreista rullaa vapaana tai irti.

Jos juju on sähkömoottorissa, niin mites hybridissä.
No ei niitä huippuja voi tietenkään suoraan laskea yhteen, vaan saman kierrosnopeuden tehot lasketaan yhteen, eli käyrät laitetaan päällekäin, tai oikeastaan saman etenemisvauhdin jos vaihteistoa ei ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 060
Viestejä
4 879 862
Jäsenet
78 749
Uusin jäsen
Taipale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom