- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 821
Eihän se ac laturin häviö lämmöksi sinne akkuun mene. Kyllä se akku itsessään viileämpänä pysyy ac laturilla pienemmällä teholla kuin dc pikalaturilla.Tämä pitää toki paikkaansa mutta akun lämpiäminen suoraan DC suurteholatauksella lienee hyvinkin akkukohtaista. DC latauksessa hyötysuhde on karkeasti arvioituna noin 95 % ja AC latauksessa 85 % johtuen auton sisäisen laturin ja tasasuuntauksen aiheuttamasta häviöistä. Tuo 10 % huonompi hyötysuhde purkautuu luonnollisesti lämpönä, ja auton sisäisellä laturilla ja sen tasasuuntaajalla on luonnollisesti oma käyttöikänsä.
Aika ajoin kuulee väitteitä, että akun kestävyyden kannalta kannattaa suosio hidasta AC latausta 11 tai 22 kW teholla riippuen auton mallista, ja vastaavasti DC latausta tulisi käyttää vain harvoin matka-ajoissa, jotta akun kapasiteetti tai käyttöikä ei kärsisi.
Yhtenä olennaisena tekijänä mainittakoon vielä lämpötilan vaikutus. Pakkasella DC lataus on luonnollisesti hitaampaa, jolloin olettaisi tämän olevan hyvästä akun eliniän kannalta, ja vastaavasti akun esilämmitys ennen DC latausta syö akun elinikää.
Akun eliniälle merkittävintä on se kuinka paljon sitä ladataan "täysillä". Pakkasella se täysillä lataaminen tapahtuu pienemmällä teholla, niin että akun kulumisen kannalta se 30kW latausteho vastaa hyvinkin kesällä 300kW lataustehoa.
Esilämmitys tietysti lisää akun käyttösyklejä, ja sitä kautta syö elinikää, mutta ei se toteutuva suurempi latausteho sitä varsinaisesti tee.