- Liittynyt
- 15.04.2020
- Viestejä
- 1 502
Mihin lämpöhäviö sitten karkaa, laturin omaan jäähdytinsiiliin?
En ymmärrä väitettä pakkasessa latauksen vaikutuksesta akun elinikään, jos akun lämpötila ei kuitenkaan ole noussut merkittäväksi ladattaessa rajoitetulla teholla esim. 30 kW sen sijaan että esilämmitetyllä akulla saisi sen 150 kW.
Häviö katoaa DC laturilla latauslaitteen tehoelektroniikkaan ja AC laturilla latauslaitteen tehoelektroniikkaan, ensimmäinen sijaitsee auton ulkopuolella, jälkimmäinen sisäpuolella. Saattaa olla että siellä on joku siili ja ainakin DC laitteiden osalta siellä on ihan tuuletinkin.
Mua kiinnostaa se että aiheutuuko AC laturin käyttämisestä pakkasella enemmän akun kulumista kuin DC laturilla, sillä AC laturi saattaa ladata suuremmalla teholla alkuvaiheessa, ennen kuin akku on lämmennyt. Loogisesti näin tietysti olisi.