Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Paljonkos olette maksaneet kotilatauspisteen asennuksesta laitteineen ?
Joku tietty latauslaite erityisen hyvä / huono.
The issues highlighted by Autocar, which are reported to range from inoperable infotainment systems to vehicles not charging and — perhaps most worryingly — emergency braking systems randomly activating, have all been identified by owners, some of whom are being granted full refunds.
Tesla Wall Connector gen3. 500e itse laite ja 200e mies ja paku tyyppinen sähkäri asenti. Noita vw elli latureita vissiin vieläki myynnissä jollai 200ellä.Paljonkos olette maksaneet kotilatauspisteen asennuksesta laitteineen ?
Joku tietty latauslaite erityisen hyvä / huono.
Paljonkos olette maksaneet kotilatauspisteen asennuksesta laitteineen ?
Joku tietty latauslaite erityisen hyvä / huono.
Olen itse ihmetellyt ilmiötä, missä ihmisillä on niiin suuri sähköautokiima, että ollaan valmiita ostamaan ihan mitä tahansa halvinta roskaa ihan vain siksi että on pakko olla sähköauto.Tulee ihan yllätyksenä, et halpaa kiinapaskaa Volvon logoilla on silti halpaa kiinapaskaa.
Latauksen suhteen noilla ei ole eroja - erot ovat 100%:sesti konfiguroitavuudessa. Jos et halua optimoida pörssisähkön / aurinkopaneeleiden mukaan ja ei ole tarvetta toteuttaa kuormanhallintaa, niin ei ole juuri väliä.Autokauppias kaupittele latauslaitteksi Ensto Home Onea ( 11kW).
Onko kenelläkään ? Kokemuksia ?
Walle tolppaan. N. 1000 asennettuna. Laturi maksoi tasan 500€, 20m kaapelia, maakaapelikourua + vikavirtakilkkeet & tolppa n.300 ja sähkärille pari sataa. Päivä omaa duunia 15m * 50-60cm syvän ojan kaivaminen maakaapelillePaljonkos olette maksaneet kotilatauspisteen asennuksesta laitteineen ?
Joku tietty latauslaite erityisen hyvä / huono.
Olikos tämäs se Volvo jonka softan ääressä joku foorumin kirjoittaja oli ollut.Tulee ihan yllätyksenä, et halpaa kiinapaskaa Volvon logoilla on silti halpaa kiinapaskaa.
muistaaksini juurikin näin, mutta ei me tiedetä mitä osaa hän ollut koodaamassa, se saattaa toimia hyvinkinOlikos tämäs se Volvo jonka softan ääressä joku foorumin kirjoittaja oli ollut.
Jutusta oi oikein selvinnyt paljonko se jokunen oli, ja kuinka tyypillistä se tuossa massa on, mutta se mielikuva jäi laadunvalvonta on emokonsernin kulttuurin mukaista.
Todennäköisesti en ala kikkailemaan pörssisähköllä koska haluan ladata autoa ja saunoa juuri silloin kun tekee mieli.
Eli joku ihan tyhmä peruspurkki riittää tarpeisiini.
Toki jos mieli muuttu joskus sitten harmittaa....
Tässä yritän päästä kärryille sähköautojen ominaisuuksista, niin kysytään taas.
Onko 220kW regeneratiivinen jarrutus jotenkin kova juttu vai onko tämä ihan normalaia uusisa sähköautoissa ?
niin on, se et sekunnin saat 220kw.. ei tee oikeen mitään akun varaukselle, enempi ne on silmälumetta et kato ko saan akun täyteen ko painan jarruaTotta tuokin. Sitä ei vaan ilman obd palikkaa taida nähdä kuinka suurella teholla vaikkapa Tesla vetäis lämpimällä ~60% akulla kun moottoritienopeudesta heittää vakkarin pois ja antaa laskea nopeutta, lujaahan se puree ja tekee virtaa, mutta kuinka paljon.Hyvin hetkellisiähän ne piikit on, mielestäni merkityksetön tieto (sähkö)autonvalinnassa.
Tässä yritän päästä kärryille sähköautojen ominaisuuksista, niin kysytään taas.
Onko 220kW regeneratiivinen jarrutus jotenkin kova juttu vai onko tämä ihan normalaia uusisa sähköautoissa ? (
jep kivaa on saada ruostekerrosta pois ees hiukan, vaikka siitä sitä jarrupölyveroa si joutuneekin ehkä maksaa joskusTuntuu sinänsä isolta luvulta, mutta melko mitätön vertailtava asia. ~250kW kiihdyttää parin tonnin auton 5-6 sekunnissa 0-100 kmh, joten vastaavanlainen hidastuminen vaatisi myös saman jarrutustehon. Sillä taas ei ole niin kauheasti merkitystä tavallisessa käytössä että saatko juuri sen kerran kahdessa vuodssa tapahtuvan äkkijarrutuksen liike-energian varastoon vai menisikö se jarrujen lämmöksi. Todennäköisesti parempi että jarrutkin pääsevät joskus pyyhkimään alkavaa ruostekerrosta pois jarrulevyiltä.
hankala sanoa ko ei pysty millään ihan ajossa toteamaan että millä ny jarrutetaan, ei ees d auta ko silläkin generoi... kai se on vaan pakko välillä painaa pedaali pohjaan kaksin jaloinOnko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?
Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.
Lähinnä mietin että löytyisikö vaikka jonkun OBD väylä palikan avulla keinot poistaa regenerointi monista autoista väliaikaisesti tjsp.hankala sanoa ko ei pysty millään ihan ajossa toteamaan että millä ny jarrutetaan, ei ees d auta ko silläkin generoi... kai se on vaan pakko välillä painaa pedaali pohjaan kaksin jaloin![]()
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?
Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.
hankala sanoa ko ei pysty millään ihan ajossa toteamaan että millä ny jarrutetaan
Lähdetkö täydellä akulla, jolloin regenillä ei ole paikkaa minne tunkea energiaa?Ainakin oma auto tekee tuon automaattisesti, eli poistaa regenin käytöstä, jotta pakottaa oikeat jarrut käyttöön. Tekee sen joka päivä muutamilla ensimmäisillä jarrutuksilla.
Olin siinä uskossa että kaikki autot huolehtisivat tuosta automaattisesti, eikä kuljettajan sitä tarvitse miettiä.
Ainakin Audeissa näkee mittaristosta, jarruttaako jarrulla vai regenillä.
mikä auto sulla? omassa id3:ssa en ainakaan moista ole havainu, mielestäni generoi ainaAinakin oma auto tekee tuon automaattisesti, eli poistaa regenin käytöstä, jotta pakottaa oikeat jarrut käyttöön. Tekee sen joka päivä muutamilla ensimmäisillä jarrutuksilla.
Olin siinä uskossa että kaikki autot huolehtisivat tuosta automaattisesti, eikä kuljettajan sitä tarvitse miettiä.
Ainakin Audeissa näkee mittaristosta, jarruttaako jarrulla vai regenillä.
Mua kiinnostaa se että aiheutuuko AC laturin käyttämisestä pakkasella enemmän akun kulumista kuin DC laturilla, sillä AC laturi saattaa ladata suuremmalla teholla alkuvaiheessa, ennen kuin akku on lämmennyt. Loogisesti näin tietysti olisi.
EnLähdetkö täydellä akulla, jolloin regenillä ei ole paikkaa minne tunkea energiaa?
e-tron GTmikä auto sulla? omassa id3:ssa en ainakaan moista ole havainu, mielestäni generoi aina
AC:n teho maks 11/22kw riippuen autosta.. dc monin verroin enempi,parhaissa jopa 10x ja yli.. dc:hän taitaa alkaa tööttää jo sinne kylmään akkuun enempi ko max ac...Mua kiinnostaa se että aiheutuuko AC laturin käyttämisestä pakkasella enemmän akun kulumista kuin DC laturilla, sillä AC laturi saattaa ladata suuremmalla teholla alkuvaiheessa, ennen kuin akku on lämmennyt. Loogisesti näin tietysti olisi.
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?
Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.
Vaihde vapaalle niin ei regeneroi.
Saa tuon toiminnon lisäksi Teslassa viiksestä laitettua vapaalle vaihteelle ja jarrutettua sitten pelkillä jarruilla. Ite teen vapaalle vaihtoa ja jarrutusta kerran tai pari viikossa vakipaikassa motarilta poistuessa jos ei ole ketään perässä.Teslassa ei varsinaisesti, mutta service-valikosta löytyy brake burnishing toiminto joka poistaa regenin ja ohjaa käyttämään jarruja riittävästi noiden eheyttämiseen. Mutta ei sillä toki oikein liikenteen seassa kannata ajella.
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?
Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.
Ei ainakaan sakemannit ja Mazda. Silloin käytetään vain mekaanisia jarruja ja regeneraatio on kokonaan pois pelistä.Vaikka painaisi jarrua?
Ioniq 5:ssa jos laittaa regenin nollaan ni ekat 10 jarrutusta jarruilla. Näin ainakin kerrotaan käyttöohjekirjassa.Korealaiset kai herkistelee jarruja automaattisesti. Jarrutus on muutenkin sekoitus regeniä ja jarrua tilanteesta riippuen. Ajoittain olen laittanut läpsyköistä regenin pois jolloin jarrupoljin käyttää pelkästään peltijarruja.
mä lataillu sukolla vaan 2kwh kakskuukautta yli ny ja pelkästään jos paneeleista tulee, ja menosähö riittänyt enempi ko hyvin, ehkä jopa turhan paljon ottanut 100% asti.. vkl yleensä näin.. ko pörssi turhan halpaa et kandeis myydä, meinasin ostaa paremman laturin, mutta vuoden jo yli pärjänny tollaLatausasemista. Yksinkertainen ja halpa on ainakin kolmivaiherasiaan suoraan tökättävä. Alle 300 euroa. Asennutin rasian sekä autotallin sisään että ulkopuolelle. Talvella lataus tallissa, kesällä pihalla ilman että joutuu johtoja jostain raosta keplottelemaan. Sähkömies maksoi n 300 euroa. Ajastuksen ja pörssisähköoptimoinnin voi hoitaa autosta tai sovelluksella. Yksinkertaisinta ajastaa pysyvästi yötunteihin, jotka yleensä vuorokauden halvimpia. Jos on harrastuneisuutta, manuaalisäätö on hauskaa ajankulua. Viime ajat olen lataillut vain miinushintaista sähköä...
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV
Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
Täyssähkistä en saa millään kyllä perustelua taloudellisesti itselleni, mutta ehkä se on enemmän futureproof kun siitä aikanaan yrittää päästä eroon