Yleistä keskustelua sähköautoista

Q6ssa taisivat mainita että AR HUD tarkennuspiste olis 200m ja näyttöalue 88" kuljettajan näkövinkkeöistä.
 
Paljonkos olette maksaneet kotilatauspisteen asennuksesta laitteineen ?
Joku tietty latauslaite erityisen hyvä / huono.
 
Paljonkos olette maksaneet kotilatauspisteen asennuksesta laitteineen ?
Joku tietty latauslaite erityisen hyvä / huono.
Tesla Wall Connector gen3. 500e itse laite ja 200e mies ja paku tyyppinen sähkäri asenti. Noita vw elli latureita vissiin vieläki myynnissä jollai 200ellä.
 
Melkein ostaisin sen uudemman version Elli laturista, mutta jos ei koe tarvitsevansa mitään erikoista niin se tarjousmalli 1st gen.

Tesla on hyvä.

Sähköauton kotilataus Jatkot tuolla ettei kukaan kotimode pillastu.
 
Paljonkos olette maksaneet kotilatauspisteen asennuksesta laitteineen ?
Joku tietty latauslaite erityisen hyvä / huono.

Ellin Volkswagenin latausasema 250€ ja asennus paikalliselta sähköfirmalta vähän reilu 300€, sisältäen jonkin satasen lisäkikkareen sähkökaappiin.



On tuo EX30 kyllä ihan raakile vielä softan puolesta, vaikka autosta muuten tykkäänkin. Uusimman päivityksen myötä netti lakkasi toimimasta ja ACC toimii yhä 50/50 käynnistyskerroista. Sentään radio toimii nyt, puhelin yhdistyy autoon paremmin ja kuljettajan valvontajärjestelmä on hieman rauhoittunut + helpompi kytkeä pois päältä.
 
Taitais olla Smart #3 parempi veto jos haluaa tuon taskuraketin. :hmm:
 
Tulee ihan yllätyksenä, et halpaa kiinapaskaa Volvon logoilla on silti halpaa kiinapaskaa.
Olen itse ihmetellyt ilmiötä, missä ihmisillä on niiin suuri sähköautokiima, että ollaan valmiita ostamaan ihan mitä tahansa halvinta roskaa ihan vain siksi että on pakko olla sähköauto.
 
Autokauppias kaupittele latauslaitteksi Ensto Home Onea ( 11kW).
Onko kenelläkään ? Kokemuksia ?
 
Autokauppias kaupittele latauslaitteksi Ensto Home Onea ( 11kW).
Onko kenelläkään ? Kokemuksia ?
Latauksen suhteen noilla ei ole eroja - erot ovat 100%:sesti konfiguroitavuudessa. Jos et halua optimoida pörssisähkön / aurinkopaneeleiden mukaan ja ei ole tarvetta toteuttaa kuormanhallintaa, niin ei ole juuri väliä.

Jos et kerro tarkemmin tarpeista, on mahdotonta antaa oikeastaan mitään arviota siitä, että mikä on hyvä.
 
Todennäköisesti en ala kikkailemaan pörssisähköllä koska haluan ladata autoa ja saunoa juuri silloin kun tekee mieli.

Eli joku ihan tyhmä peruspurkki riittää tarpeisiini.
Toki jos mieli muuttu joskus sitten harmittaa....
 
Paljonkos olette maksaneet kotilatauspisteen asennuksesta laitteineen ?
Joku tietty latauslaite erityisen hyvä / huono.
Walle tolppaan. N. 1000 asennettuna. Laturi maksoi tasan 500€, 20m kaapelia, maakaapelikourua + vikavirtakilkkeet & tolppa n.300 ja sähkärille pari sataa. Päivä omaa duunia 15m * 50-60cm syvän ojan kaivaminen maakaapelille
 
Tässä yritän päästä kärryille sähköautojen ominaisuuksista, niin kysytään taas.

Onko 220kW regeneratiivinen jarrutus jotenkin kova juttu vai onko tämä ihan normalaia uusisa sähköautoissa ? (
 
Tulee ihan yllätyksenä, et halpaa kiinapaskaa Volvon logoilla on silti halpaa kiinapaskaa.
Olikos tämäs se Volvo jonka softan ääressä joku foorumin kirjoittaja oli ollut.
Jutusta oi oikein selvinnyt paljonko se jokunen oli, ja kuinka tyypillistä se tuossa massa on, mutta se mielikuva jäi laadunvalvonta on emokonsernin kulttuurin mukaista.
 
Olikos tämäs se Volvo jonka softan ääressä joku foorumin kirjoittaja oli ollut.
Jutusta oi oikein selvinnyt paljonko se jokunen oli, ja kuinka tyypillistä se tuossa massa on, mutta se mielikuva jäi laadunvalvonta on emokonsernin kulttuurin mukaista.
muistaaksini juurikin näin, mutta ei me tiedetä mitä osaa hän ollut koodaamassa, se saattaa toimia hyvinkin :)
 
Todennäköisesti en ala kikkailemaan pörssisähköllä koska haluan ladata autoa ja saunoa juuri silloin kun tekee mieli.

Eli joku ihan tyhmä peruspurkki riittää tarpeisiini.
Toki jos mieli muuttu joskus sitten harmittaa....

Katso vielä että konfigurointi on yksinkertaista. Itse olen lähinnä tarvinnut vain sitä ominaisuutta, että laitteen saa siihen tilaan, että antaa sähköä kun vain tökkää kaapelin autoon. Ja tarvittaessa voi laittaa sellaiseen tilaan, että vaatii autentikoinnin (tägillä tai puhelimella) ennenkuin antaa sähköä.
 
Tässä yritän päästä kärryille sähköautojen ominaisuuksista, niin kysytään taas.

Onko 220kW regeneratiivinen jarrutus jotenkin kova juttu vai onko tämä ihan normalaia uusisa sähköautoissa ?

En osaa lukuarvoina verrata onko paljon vai vähän, riippuu akun lataustasosta ja lämpötilasta. Kaikki sähköautot regeneroi moottorijarrulla tuntuvasti parhaimmillaan, vastaavasti kylmällä akulla talvella tai liki täytenä ei juuri yhtään.
 
eiköhän se jarrutus teho ole myös riippuvainen paljonko auto kykenee lataamaan? :hmm: ei kai se voi jarruillakaan si genereoida enempiä?
 
Viimeksi muokattu:
Totta tuokin. Sitä ei vaan ilman obd palikkaa taida nähdä kuinka suurella teholla vaikkapa Tesla vetäis lämpimällä ~60% akulla kun moottoritienopeudesta heittää vakkarin pois ja antaa laskea nopeutta, lujaahan se puree ja tekee virtaa, mutta kuinka paljon. :hmm: Hyvin hetkellisiähän ne piikit on, mielestäni merkityksetön tieto (sähkö)autonvalinnassa.
 
Totta tuokin. Sitä ei vaan ilman obd palikkaa taida nähdä kuinka suurella teholla vaikkapa Tesla vetäis lämpimällä ~60% akulla kun moottoritienopeudesta heittää vakkarin pois ja antaa laskea nopeutta, lujaahan se puree ja tekee virtaa, mutta kuinka paljon. :hmm: Hyvin hetkellisiähän ne piikit on, mielestäni merkityksetön tieto (sähkö)autonvalinnassa.
niin on, se et sekunnin saat 220kw.. ei tee oikeen mitään akun varaukselle, enempi ne on silmälumetta et kato ko saan akun täyteen ko painan jarrua :rofl: ko monet hokaa ees eroa kw ja kwh:n kanssa ;)
 
Tässä yritän päästä kärryille sähköautojen ominaisuuksista, niin kysytään taas.

Onko 220kW regeneratiivinen jarrutus jotenkin kova juttu vai onko tämä ihan normalaia uusisa sähköautoissa ? (

Tuntuu sinänsä isolta luvulta, mutta melko mitätön vertailtava asia. ~250kW kiihdyttää parin tonnin auton 5-6 sekunnissa 0-100 kmh, joten vastaavanlainen hidastuminen vaatisi myös saman jarrutustehon. Sillä taas ei ole niin kauheasti merkitystä tavallisessa käytössä että saatko juuri sen kerran kahdessa vuodssa tapahtuvan äkkijarrutuksen liike-energian varastoon vai menisikö se jarrujen lämmöksi. Todennäköisesti parempi että jarrutkin pääsevät joskus pyyhkimään alkavaa ruostekerrosta pois jarrulevyiltä.
 
Tuntuu sinänsä isolta luvulta, mutta melko mitätön vertailtava asia. ~250kW kiihdyttää parin tonnin auton 5-6 sekunnissa 0-100 kmh, joten vastaavanlainen hidastuminen vaatisi myös saman jarrutustehon. Sillä taas ei ole niin kauheasti merkitystä tavallisessa käytössä että saatko juuri sen kerran kahdessa vuodssa tapahtuvan äkkijarrutuksen liike-energian varastoon vai menisikö se jarrujen lämmöksi. Todennäköisesti parempi että jarrutkin pääsevät joskus pyyhkimään alkavaa ruostekerrosta pois jarrulevyiltä.
jep kivaa on saada ruostekerrosta pois ees hiukan, vaikka siitä sitä jarrupölyveroa si joutuneekin ehkä maksaa joskus :rofl: mutta tosiaan et si kans tietää et tarvittaessa ne mekaaniset jarrut kans on kunnossa
 
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?

Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.
 
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?

Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.
hankala sanoa ko ei pysty millään ihan ajossa toteamaan että millä ny jarrutetaan, ei ees d auta ko silläkin generoi... kai se on vaan pakko välillä painaa pedaali pohjaan kaksin jaloin :D
 
hankala sanoa ko ei pysty millään ihan ajossa toteamaan että millä ny jarrutetaan, ei ees d auta ko silläkin generoi... kai se on vaan pakko välillä painaa pedaali pohjaan kaksin jaloin :D
Lähinnä mietin että löytyisikö vaikka jonkun OBD väylä palikan avulla keinot poistaa regenerointi monista autoista väliaikaisesti tjsp.

Äänestä ne normijarrut jotenkuten erottaa ja regenerointimittari antaa kanssa vihjettä. Mutta yleensä näiden perusteella näkee vaan että kaikki meni taas akkuun.
 
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?

Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.

Ainakin oma auto tekee tuon automaattisesti, eli poistaa regenin käytöstä, jotta pakottaa oikeat jarrut käyttöön. Tekee sen joka päivä muutamilla ensimmäisillä jarrutuksilla.

Olin siinä uskossa että kaikki autot huolehtisivat tuosta automaattisesti, eikä kuljettajan sitä tarvitse miettiä.

hankala sanoa ko ei pysty millään ihan ajossa toteamaan että millä ny jarrutetaan

Ainakin Audeissa näkee mittaristosta, jarruttaako jarrulla vai regenillä.
 
Ainakin oma auto tekee tuon automaattisesti, eli poistaa regenin käytöstä, jotta pakottaa oikeat jarrut käyttöön. Tekee sen joka päivä muutamilla ensimmäisillä jarrutuksilla.

Olin siinä uskossa että kaikki autot huolehtisivat tuosta automaattisesti, eikä kuljettajan sitä tarvitse miettiä.



Ainakin Audeissa näkee mittaristosta, jarruttaako jarrulla vai regenillä.
Lähdetkö täydellä akulla, jolloin regenillä ei ole paikkaa minne tunkea energiaa?
 
en mä ainakaan äänestä kuule.. tai si vaan jarrutan jo niin pal ennakkoon aina tilanteen mukaan, aikavähän kieltämättä jalka on polkimella ja silloinkin kevyesti ko ennakoin liikennettä/kääntymisiäni.
Ainakin oma auto tekee tuon automaattisesti, eli poistaa regenin käytöstä, jotta pakottaa oikeat jarrut käyttöön. Tekee sen joka päivä muutamilla ensimmäisillä jarrutuksilla.

Olin siinä uskossa että kaikki autot huolehtisivat tuosta automaattisesti, eikä kuljettajan sitä tarvitse miettiä.



Ainakin Audeissa näkee mittaristosta, jarruttaako jarrulla vai regenillä.
mikä auto sulla? omassa id3:ssa en ainakaan moista ole havainu, mielestäni generoi aina
 
Mua kiinnostaa se että aiheutuuko AC laturin käyttämisestä pakkasella enemmän akun kulumista kuin DC laturilla, sillä AC laturi saattaa ladata suuremmalla teholla alkuvaiheessa, ennen kuin akku on lämmennyt. Loogisesti näin tietysti olisi.

En tiedä mikä auto noin tekee. Omassa autossa jos akku on umpijäässä niin kyllä se ensin lämmittää akkua ihan AC laturistakin. Se vaan ei nosta lämpötilaa kovin korkealle, kun AC laturin latausteho verrattain pieni. Kunhan on selkeästi vaan plussan puolella koko paketti niin kyllä se sen 11kW voi ottaa huoletta
 
Mua kiinnostaa se että aiheutuuko AC laturin käyttämisestä pakkasella enemmän akun kulumista kuin DC laturilla, sillä AC laturi saattaa ladata suuremmalla teholla alkuvaiheessa, ennen kuin akku on lämmennyt. Loogisesti näin tietysti olisi.
AC:n teho maks 11/22kw riippuen autosta.. dc monin verroin enempi,parhaissa jopa 10x ja yli.. dc:hän taitaa alkaa tööttää jo sinne kylmään akkuun enempi ko max ac...
 
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?

Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.

Teslassa ei varsinaisesti, mutta service-valikosta löytyy brake burnishing toiminto joka poistaa regenin ja ohjaa käyttämään jarruja riittävästi noiden eheyttämiseen. Mutta ei sillä toki oikein liikenteen seassa kannata ajella.
 
Teslassa ei varsinaisesti, mutta service-valikosta löytyy brake burnishing toiminto joka poistaa regenin ja ohjaa käyttämään jarruja riittävästi noiden eheyttämiseen. Mutta ei sillä toki oikein liikenteen seassa kannata ajella.
Saa tuon toiminnon lisäksi Teslassa viiksestä laitettua vapaalle vaihteelle ja jarrutettua sitten pelkillä jarruilla. Ite teen vapaalle vaihtoa ja jarrutusta kerran tai pari viikossa vakipaikassa motarilta poistuessa jos ei ole ketään perässä.
 
Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?

Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.

Enyaqissa ainakin tuntuu ottavan normijarruilla ainakin hitaassa parkkipaikkapyörityksessä. Aina kauhea rohina ainakin kuuluu kesäisin parissa ekassa jarrutuksessa parkkipaikalla pyöritellessä ja ekoihin liikennevaloihin pysähtyessä. Etenkin jos on muutaman päivän seissyt ettei ole ollut päivittäin ajoa. Muutenkin tuntuu että ottaa regenillä johonkin 5km/h vauhtiin saakka ja siitä sitten pysähdyksiin normijarruilla. Ei ainakaan vielä havaintoa että olisi jumitelleet. *Kop kop*
 
Korealaiset kai herkistelee jarruja automaattisesti. Jarrutus on muutenkin sekoitus regeniä ja jarrua tilanteesta riippuen. Ajoittain olen laittanut läpsyköistä regenin pois jolloin jarrupoljin käyttää pelkästään peltijarruja.
 
Korealaiset kai herkistelee jarruja automaattisesti. Jarrutus on muutenkin sekoitus regeniä ja jarrua tilanteesta riippuen. Ajoittain olen laittanut läpsyköistä regenin pois jolloin jarrupoljin käyttää pelkästään peltijarruja.
Ioniq 5:ssa jos laittaa regenin nollaan ni ekat 10 jarrutusta jarruilla. Näin ainakin kerrotaan käyttöohjekirjassa.
Itse toisinaan tehnyt myös niin että tyhjällä tiellä vauhdista N:lle ja sit jarruttelua pysähdyksiin saakka.
" Kun latausjarrutusjärjestelmän vaihe 0 valitaan, jarrulevyn puhdistustoimintoa käytetään noin 10 kertaa. Jarrulevyn puhdistuksen aikana ajomatka saattaa lyhentyä ja latausjarrutuksen toiminta heikentyä. Toiminnon valmistuttua latausjarrutuksen toimintakyky palautuu normaaliksi."
 
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
 
Latausasemista. Yksinkertainen ja halpa on ainakin kolmivaiherasiaan suoraan tökättävä. Alle 300 euroa. Asennutin rasian sekä autotallin sisään että ulkopuolelle. Talvella lataus tallissa, kesällä pihalla ilman että joutuu johtoja jostain raosta keplottelemaan. Sähkömies maksoi n 300 euroa. Ajastuksen ja pörssisähköoptimoinnin voi hoitaa autosta tai sovelluksella. Yksinkertaisinta ajastaa pysyvästi yötunteihin, jotka yleensä vuorokauden halvimpia. Jos on harrastuneisuutta, manuaalisäätö on hauskaa ajankulua. Viime ajat olen lataillut vain miinushintaista sähköä...
 
Ja tietenkin unohdin kaapelin vedon sähkötaululta autotalliin, mutta se tehtiin osana isompaa linjasaneerausta. Maksoi silti useita satasia. Tuo väli olisi joka tapauksessa ollut kallein osa, koska betoniseiniä puhkottavana.

Ja ennen kuin joku puuttuu miinushintaiseen sähköön, kyse siis tietysti energiahinnasta. Noin seitsemän senttiä kilowattitunnilta menee veroon ja siirtoon väkisin, ellei lataa omilla paneeleilla.
 
Latausasemista. Yksinkertainen ja halpa on ainakin kolmivaiherasiaan suoraan tökättävä. Alle 300 euroa. Asennutin rasian sekä autotallin sisään että ulkopuolelle. Talvella lataus tallissa, kesällä pihalla ilman että joutuu johtoja jostain raosta keplottelemaan. Sähkömies maksoi n 300 euroa. Ajastuksen ja pörssisähköoptimoinnin voi hoitaa autosta tai sovelluksella. Yksinkertaisinta ajastaa pysyvästi yötunteihin, jotka yleensä vuorokauden halvimpia. Jos on harrastuneisuutta, manuaalisäätö on hauskaa ajankulua. Viime ajat olen lataillut vain miinushintaista sähköä...
mä lataillu sukolla vaan 2kwh kakskuukautta yli ny ja pelkästään jos paneeleista tulee, ja menosähö riittänyt enempi ko hyvin, ehkä jopa turhan paljon ottanut 100% asti.. vkl yleensä näin.. ko pörssi turhan halpaa et kandeis myydä, meinasin ostaa paremman laturin, mutta vuoden jo yli pärjänny tolla
 
Pitkällisen pallottelun ja ikuisen jahkaamisen jälkeen taidan siirtyä minäkin sähköautoilijaksi.
Hybridejä tosissaan katselin ensiksi ja sitten hieman sivusilmällä täyssähkiksiä, mutta päädyin siihen, että taidan skipata hybridiaikakauden yli. Vielä vähän vääntöä välirahasta ja arpomista varusteista. Jos lomien jälkeen saisi raapustettua nimet tilauspapereihin , niin sitten tämäkin rumba olisi taas ohi.

Täyssähkistä en saa millään kyllä perustelua taloudellisesti itselleni, mutta ehkä se on enemmän futureproof kun siitä aikanaan yrittää päästä eroon.
 
Kia Niroa saa hyvällä rahoituksella paraikaa. Samoin Subarua.
 
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.

Mielenkiintoinen esitys. Varianssi eri yksilöiden kestossa on kyllä melkoista, eikä sellaista luotettavaa olettamaa oman akun kestosta voi tehdä. Periaatteessa oma akun käyttö kannattaisi suunnitella mahdollisimman lähelle varaustason puoliväliä. Esimerkiksi jos joka päivä työmatkaan kuluu 40% maksimikapasiteetista niin laittaa latauskaton 70 pinnaan ja purkaa 30-70 väliä. Tuolla voisi saada sen 2000 kokonaissykliä.
 
Täyssähkistä en saa millään kyllä perustelua taloudellisesti itselleni, mutta ehkä se on enemmän futureproof kun siitä aikanaan yrittää päästä eroon

Mikään käyttövoima ei ole tällä hetkellä future proof.

Automarkkina on nyt niin suuren murroksen keskellä, että itse ainakin autokuumeesta huolimatta vedän henkeä ja seurailen tilannetta kun ei ole välttämätöntä syytä vaihtaa.

Nyt pakkaa sekoittaa rangaistustullit, josko se auttaisi eurooppalaisia valmistajia alkuun.

Eli kannattaa henkisesti asennoitua siihen, että jos on aikeissa vaihtaa autoa taas 1-5 vuoden kuluttua niin arvosta on saattanut sulaa puolet pois. Jos taas aikoo pitää pitkään niin sittenhän sillä ei ole niin iso merkitys.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 207
Viestejä
4 864 527
Jäsenet
78 619
Uusin jäsen
Deeäx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom