Tämäkin riippunee vähän paikasta, jossa teettää. K-auton hinnoittelulla meinasin tukehtua yskänpuuskaan, kun kyselin Miille valohuoltohintoja. Toinen paikallinen merkkihuolto teki alle puoleen hintaan.
Toyotan 15 tkm huolto on kyllä saatanan typerä, jos ajaa vähääkään enemmän. Pahimmillaan sitä voi helposti joutua käymään kolmekin kertaa vuodessa huollossa. Aiemmissa autoissani huoltoväli hyppäsi 15->25 tkm ja mukavuustekijänä ihan merkittävä. Kertoohan tuo 70 euron hintakin, että ihan höpöhöpö juttuja koko homma.
Espoon K-autossa Mii Electric 160 €, kun vaihtoi raitisilman itse. Motonetista alkuperäislaatuinen suodatin 14,90 €, ja vaihto onnistui minuutissa, eikä vaatinut yhtään työkalua.
Toyotalla kieltämättä voisi olla esim. 1 v/20 tkm. Vähän ajavalle, kuten minulle, 1 v/15 tkm on ollut Auris hybridillä paljon miellyttävämpi kokemus kuin Miin 2 v/30 tkm.
Aurikselle ei ole reilu kahdeksan vuoden aikana tarvinnut varata kuin joka vuosi vaimon synttäreiden jälkeen määräaikaishuolto. Ei ole ollut yhtään takaisinkutsua. Kerran (v. 2018) helteellä paukkasin aikaa varaamatta valittamaan narisevaa takaluukun saranaa, kun sattumalta olin liikkeen lähistöllä. Työnjohtaja kipaisi saman tien pihalle öljypullon kanssa ja suihkutti narinan pois. Nyt on ollut kuusi vuotta hiljaa.
Miillä on ohjelmaa riittänyt viime aikoina. Jälkimmäinen ohjausvaihteen takaisinkutsu alkuvuonna ei mennyt putkeen. Aika varattiin 2 kk ennen. Pari päivää ennen varattua aikaa ilmoittivat, että takaisinkutsun osia ei olekaan, joten piti varata kalenterista kuukauden päähän toinen aika. Tuon yhteensä kolmen kuukauden puolivälissä yksi kaiutin ehti mennä mykäksi. Se lisättiin 1,5 kk ennen korjattavaksi samalla käynnillä kuin takaisinkutsu. Takaisinkutsu hoidettiin, mutta kaiutin ei tullut kuntoon, koska uutta kaiutinta ei ollut. Kyselin, että miksi ei ollut, kun oli ollut 1,5 kk aikaa. Kuulemma halusivat ensin selvittää josko vika olisi ollut johtosarjassa. Ei muuta kuin varaamaan vuoden 2024 kolmatta huoltoaikaa Miille. Sillä käynnillä kaiutin vaihdettiin takuuseen, ja taas kuuli paremmin HF-puhelut. Reilua kuukautta myöhemmin huhtikuussa alkoi tuntua siltä, että auto täyttää neljä vuotta viikon sisällä. Huoltomuistutin väitti, että aikaa olisi puolisen vuotta. Ei muuta kuin K-autolle kyselemään. Olivat samaa mieltä kuin minä, että pitää huoltaa. Varasin v. 2024 neljännen huoltoajan. Autolle tehtiin määräaikaishuolto, ja selvitettiin huoltomuistuttimen oikkuilua. Kuulemma joku ohjainboksi oli joskus vaihdettu ja siinä yhteydessä laitettu väärä aika muistuttimeen. Tarkistin jo tiskillä autoa noutaessa, ettei ollut 150 päivää. Jotain oli tehty, sillä lukema oli muuttunut. Nyt se näytti neljää päivää. Työntekijä sanoi, että siinä voi hetki kestää, että päivittyy oikeaksi. Jaskapuhetta, mutta uskoin. Viikon kuluttua näytti edelleen 4 pv. Ei muuta kuin keula kohti K-autoa ja varaamaan kuluvan vuoden viidettä huoltoaikaa. Saivat muistuttimeen oikean ajan ja km.
Viime vuoden lopulla oli aivan tolkutonta touhua, kun Miin etähallinta teki tenän erään kännykkäsovelluspäivityksen jälkeen. Ilmat kylmeni, eikä autoa saanut etänä lämmitettyä. Isällä lakkasi ensin toimimasta. Hölmönä menin päivittämään oman kännykän sovelluksen uusimpaan, eikä sen jälkeen toiminut minullakaan. Ensin suunta K-autoon, josta ei apua saanut. Seuraavaksi yli kuukauden verran sähköpostittelua Seatin teknisen tuen kanssa (yli 30 viestiä pitkä viestiketju) ja kuvakaappauksia sovelluksesta. Tilejä poisteltiin jne. Aina vaan herjasi, että VIN ei kelpaa, vaikka oli oikea. Homma ei edistynyt mihinkään, joten soitin isoherralle. Hän laittoi homman toimimaan alle vuorokaudessa. Puhui jostain välitilaan jäämisestä.
Ensimmäiset 3,5 v toimi Miillä ihan ok, vaikka takaisinkutsu olikin ylimääräistä. Toivottavasti jatkossa sujuu taas paremmin. Saa kai sitä toivoa? Tosin maanantaina alkoi Länärillä 80-90 nopeuksilla kuuluva laakerivialta kuulostava ääni. Ei kuitenkaan muutu aksiaalivoimien muuttuessa, joten ei pitäisi olla laakeri. Parin kilsan päästä loppui kuin seinään, enkä saanut enää esiin millään nopeudella. Ajattelin sen olleen pikkukivi jarruissa tms. Seuraavana päivänä ajoin 140 km. Ääni tuli takaisin kaksi eri kertaa matkan aikana, ja kuului yhteensä 3-4 km ajan. Nopeudet olivat äänen yhtäkkiä alkaessa 70-90 km/h. Jälkimmäisellä kerralla testasin ohjausta, puhallin + radio off, täyskaasua, hentoa vedätystä, rullausta, hentoa regeniä, voimakasta regeniä ja täysjarrutusta. Mikään ei muuttanut ääntä, eikä vienyt sitä pois. Yhtäkkiä ääni lähti kuin veitsellä leikaten pois, kun annoin nopeuden hiipua ja neula meni alle 50 km/h.
Ei yhtään houkuttelisi varata tämän vuoden kuudetta käyntiä telakalle. Että sellainen "2 v/30 tkm". Plussaa siitä, että viat eivät ole juuri haitanneet ajamista. Mykkä kaiutin haittasi eniten, koska puhelut kuuluivat toispuoleisina. Etälämmitystä paikkasi lämmitettävä tuulilasi ja välitön 5 kW puhallus, joten montaa minuuttia ei tarvinnut odotella talvisella parkkipaikalla. Saapa nähdä, mitä maanantaina alkaneesta äänestä vielä kehittyy. Nyt se on vielä hyvin lyhytaikaista ja niin hiljainen, että pienikin radio sen peittää.