Yleistä keskustelua sähköautoista

Olikos tuossa Meganessa jotain miksei ihmisen kannattaisi sellaista hankkia?

Äkkiseltään miksi ei:
-etuveto
-vaikka on akun lämmitys niin silti lataa talvella about saman mitä MEB ilman lämmitystä
-pieni ja matala

Miksi:
-220hv riittää pieneen autoon?
-Omaan silmään näyttää hyvältä
-6 vuoden takuun saa ostettua, mutta vain 100 000 km?
-infotainment hyvä?
-Arjan kanssa sukulaisuutta niin ehkä samoja osia käy?

Kokemusta ei ole kuin diesel meganesta siitä tykkäsin muuten todella paljon mutta penkkiä ei saanut riittävän matalalle niin hiukan joutuu kurkistelemaan.

Ominaisuuksiin nähden vähän kallis hinta?
 
Eikös vääntö pysähdyksissä ole nimenomaan sähkön yksi ongelmista ja siksi monessa autossa heikot vetomassat?
enpä muuten tiedä, itselle monet on kehuneet vain heti käytössä olevaa vääntöä. Tietysti momentinmuuntimen tms. uupuminen välistä vaikuttanee?
 
Ominaisuuksiin nähden vähän kallis hinta?
Ai vieläkin vaikka nyt hinta pyörii 40-45 tienoilla? Aikaisemmin yli 50k€ hintaan tuossa ei ollut mitään järkeä.

Itseäkin ehkä enemmän kiinnostaisi 3 tesla mutta tuo sedan malli ja yleensä huonot hyvityksen vaihtureista on se mihin se kaatuu. VAG tuotteista pyrin myös aktiivisesti eroon.
 
Joo no tulihan tässä hyviä vastauksia, enkä siis kritisoinut sitä että jollain on varaa ja halua tuon verran autoonsa laittaa. Lähinnä pohdin tunnesyiden ulkopuolisia syitä, nelivedon saa halvemmalla. Mutta toisaalta saahan tossa M5:n verran suorituskykyä ja hyvät varusteet. Sen unohdin yhtälöstä, että oman kokemukseni mukaan BMW:llä on aika huima ero karvalakin ja varustellun mallin välillä, jos miettii fiilistä siinä ratin takana istuessa.

Eiköhän näitä tule tien päällä joka tapauksessa täällä pääkaupunkiseudulla näkemään ihan jo kun miettii, miten huvittavan yleinen joku Porsche Taycan on.
Jos joku haluaa neliveto sähkiksen pienemmällä rahalla, niin markkinoilla on monenmoista.
Jotkut on valmiita takomaan enemmän, ja löytyy niitä kalliita muitakin merkkejä. Ja aina on ollut heitä jotka ostaa sen oman merkin kaikilla herkuilla. Jos saman merkin polttiksiin vertaa, niin mikä siellä olisi se verokki.
 
enpä muuten tiedä, itselle monet on kehuneet vain heti käytössä olevaa vääntöä. Tietysti momentinmuuntimen tms. uupuminen välistä vaikuttanee?
Hieman eriasiasta kyse.

Sähkömoottorin vääntö sen ollessa paikallaan ei ole kovin ihmeellinen, ja siihen vaikuttaa vielä moottorin asento, tilanne muuttuu heti kun moottori pyörii edes hitaasti. Sinänsä paikallaan ollessaankin se käytettävissä oleva vääntö saadaan kyllä viiveettä käyttöön.

Tuohon viiveettömyyteen yleensä nimenomaan viitataan sähköautoissa, tosin käytännössä sitä viivettä usein tehdään hieman sinne tarkoituksella, ettei auto loikkaa aina kun kuljettaja liikahtaa tahattomasti.
 
Jos joku haluaa neliveto sähkiksen pienemmällä rahalla, niin markkinoilla on monenmoista.
Jotkut on valmiita takomaan enemmän, ja löytyy niitä kalliita muitakin merkkejä. Ja aina on ollut heitä jotka ostaa sen oman merkin kaikilla herkuilla. Jos saman merkin polttiksiin vertaa, niin mikä siellä olisi se verokki.
Lähinnä itseäni "harmittaa" sähköbemmien kanssa, että sieltä puuttuvat nuo edullisemmat xDrive mallit. Jos haluaa nelikon, pitää ottaa se kallein.

Polttiksia saa 320i/330i xDriveä ja 320d/330d xDriveä jos haluaa lisää vetäviä pyöriä, eikä halua maksaa M3 Competition M xDrive Limousine hintoja tai ole kiinnostunut tuon tyylisen auton suorituskyvystä.

Tuosta syystä bemmit ovat pudonneet omalta harkintalistaltani pois. Neliveto on itselleni pakollinen feature, mutta tehoja en kaipaa mitenkään älyttömästi ja jos auto kiihtyy 7s 0-100, niin se piisaa kyllä.
 
Nehän oli tulossa myöhemmin kun on otettu rahat pois hätähousuilta, näin muistan lukeneeni.
Tosiaan i5 sedanina saa jo e40 xdrivenä, jossa hintaa on 80k€ eli kohtuullinen ero takavetoon. Farkkuun varmasti tulee sama muutos piakkoin. i4:ssä vastaava välimalli e40 xdrive tulee nyt LCI:n myötä, jonka valmistus alkaa heinäkuussa. Hinta ei vielä tiedossa, mutta lienee ykköstonneja kalliimpi takavetoon verrattuna.

Eli juuri kuten sanoit, lisää "järkeviä" malleja tulee, kunhan ensin on otettu rahat pois kiireisiltä.
 
Tosiaan i5 sedanina saa jo e40 xdrivenä, jossa hintaa on 80k€ eli kohtuullinen ero takavetoon. Farkkuun varmasti tulee sama muutos piakkoin. i4:ssä vastaava välimalli e40 xdrive tulee nyt LCI:n myötä, jonka valmistus alkaa heinäkuussa. Hinta ei vielä tiedossa, mutta lienee ykköstonneja kalliimpi takavetoon verrattuna.

Eli juuri kuten sanoit, lisää "järkeviä" malleja tulee, kunhan ensin on otettu rahat pois kiireisiltä.
Onkohan tuossa i5:sessa sama kuin i4:sessa, että kun ajaa 1000km motaria niin pikalataus loppuu kuin seinään?
 
Onkos kellään tietoa mitä nuo bz4x/solterra huollot maksaa kun 15tkm välein pitää pajalla käydä näyttämässä?
 
Onkos kellään tietoa mitä nuo bz4x/solterra huollot maksaa kun 15tkm välein pitää pajalla käydä näyttämässä?
Nopeasti kun kurkkasin niin sama homma Toyotalla niin sähkö- kuin polttispuolellakin. Eli joka toinen vuosi (tai 15tkm) pieni huolto ja joka toinen vuosi (tai 30tkm) iso huolto. Burzumille näytti pienen huollon hinnaksi 70€, ja ison huollon hinnaksi 300€.
 
Nopeasti kun kurkkasin niin sama homma Toyotalla niin sähkö- kuin polttispuolellakin. Eli joka toinen vuosi (tai 15tkm) pieni huolto ja joka toinen vuosi (tai 30tkm) iso huolto. Burzumille näytti pienen huollon hinnaksi 70€, ja ison huollon hinnaksi 300€.
Kiitoksia, ei tuo nyt ihan mahdoton sitten. Skodalla taisi olla 350 € tuo 2 vuotishuolto ja seuraava 4 v kohdalla sitten enemmän vielä.
 
Kiitoksia, ei tuo nyt ihan mahdoton sitten. Skodalla taisi olla 350 € tuo 2 vuotishuolto ja seuraava 4 v kohdalla sitten enemmän vielä.
Tämäkin riippunee vähän paikasta, jossa teettää. K-auton hinnoittelulla meinasin tukehtua yskänpuuskaan, kun kyselin Miille valohuoltohintoja. Toinen paikallinen merkkihuolto teki alle puoleen hintaan.

Toyotan 15 tkm huolto on kyllä saatanan typerä, jos ajaa vähääkään enemmän. Pahimmillaan sitä voi helposti joutua käymään kolmekin kertaa vuodessa huollossa. Aiemmissa autoissani huoltoväli hyppäsi 15->25 tkm ja mukavuustekijänä ihan merkittävä. Kertoohan tuo 70 euron hintakin, että ihan höpöhöpö juttuja koko homma.
 
Päijät-Hämeessä ei taida olla kilpailutus mahdollisuutta meb huollolle, pelkkää kautoa lienee täällä päin.
 
Tämäkin riippunee vähän paikasta, jossa teettää. K-auton hinnoittelulla meinasin tukehtua yskänpuuskaan, kun kyselin Miille valohuoltohintoja. Toinen paikallinen merkkihuolto teki alle puoleen hintaan.

Toyotan 15 tkm huolto on kyllä saatanan typerä, jos ajaa vähääkään enemmän. Pahimmillaan sitä voi helposti joutua käymään kolmekin kertaa vuodessa huollossa. Aiemmissa autoissani huoltoväli hyppäsi 15->25 tkm ja mukavuustekijänä ihan merkittävä. Kertoohan tuo 70 euron hintakin, että ihan höpöhöpö juttuja koko homma.

350€ maksoi paikallisella Pörhöllä (merkkihuolto) oman Enyaqin ensimmäinen 2v määräaikaishuolto.
Aika paljon jarrunesteiden ja raitisilmasuodattimen vaihdosta ja muuten vaan tarkistelua. Tosin Enyaqin tapauksessa huolto on tosiaan vain 2v välein, ei kilometrirajaa eli ahkerat ajaa varmaan sen 60tkm huoltovälille aina. Mikä on kyllä omasta mielestä pitkä huoltoväli jos autolla "ajaa vaan" ja luottaa että kyllä se huolto korjaa eikä itse pistä tikkua ristiin ylläpidon osalta.
Tekkiläisethän sitten pitää itse autonsa kunnossa ja puunaa ja turaa viikoittain, niin huoltokäynnit on vähän pakkopullaa.
 
350€ maksoi paikallisella Pörhöllä (merkkihuolto) oman Enyaqin ensimmäinen 2v määräaikaishuolto.
Aika paljon jarrunesteiden ja raitisilmasuodattimen vaihdosta ja muuten vaan tarkistelua. Tosin Enyaqin tapauksessa huolto on tosiaan vain 2v välein
2v välein huolto, niin pitää olla tuplahinta, että saa saman kassavirran kuin 1v huoltovälillä. Jollakin se on liikkeenkin elettävä.
 
Toyotan 15 tkm huolto on kyllä saatanan typerä, jos ajaa vähääkään enemmän. Pahimmillaan sitä voi helposti joutua käymään kolmekin kertaa vuodessa huollossa. Aiemmissa autoissani huoltoväli hyppäsi 15->25 tkm ja mukavuustekijänä ihan merkittävä. Kertoohan tuo 70 euron hintakin, että ihan höpöhöpö juttuja koko homma.
Omassa koslassa sama, ja nyt kun ajoa tulee reippaammin, niin homma kieltämättä vituttaa kovasti. Se ei edes jää tuohon, vaan perinteisesti määräaikaishuoltojen kylkiäiseks saa jo keksittyä muutaman takuukorjauksen tsekattavaksi. Osia ei tietenkään ole, joten ne tilataan -> menee pari vk, ja huoltojonoilla sekä omien aikataulujen seurauksena takuukorjaus tehdään 3vk-1kk päästä määräaikaishuollosta. Sinä aikana tulee tauluun jo ainakin sen 3tkm tillikkaan, ellei enemmän, jos vähänkin venähtää.

Tästä viisastuneena en ainakaan 30tkm vuosikilsoilla enää ikinä ota sähköautoa alle 30tkm huoltovälillä.
 
Ei polttista kannata huoltaa millään 30tkm huoltovälillä vaikka kuinka osa valmistajista sen noin toteuttaa. Sähkiksissä sitten vähän eri juttu kun öljyjä ei tarvitse vaihtaa. 15tkm on omassakin suht lyhyt (seitsemän vuoden takuusta käytännössä syödään pari vuotta kun huollot tulevat nopeammin omilla kilsoilla), mutta jos ei takuuajan lyhentymistä oteta huomioon niin about noilla kilsoilla se huolto on ihan hyväkin suorittaa (plugari, joten öljynvaihtokin on tarpeen). 20k olisi toki itselle mieluisampi (menisi ennemmin vuoteen kuin kilsoihin huollot) kun silloin noita kilsoja ei tarvitsisi niin kytätä.

Sinänsä tosiaan sähköautoissa tuo 15tkm on kohtuuttoman lyhyt ja pidempi huoltoväli on jopa ihan perusteltu (toisin kuin polttiksissa).
 
Sinänsä tosiaan sähköautoissa tuo 15tkm on kohtuuttoman lyhyt ja pidempi huoltoväli on jopa ihan perusteltu (toisin kuin polttiksissa).

Näinhän tämä on. Tosin epäilen itse vailla mitään faktapohjaa, että osa noista lyhyistä huoltoväleistä sähkiksissä on myös valmistajan "varman päälle pelaamista", että saadaan dataa ja seurattua miten se sähkis jaksaa. Mazdan sähkiksen huollot oli hurjat 93 euroa ja toisen vuoden taisi olla jotain 114 euroa (tähän sisältyi jarrunesteen vaihdot). K-auto nyt selkeesti rahastaa, kun joku valohoito ja toteamus "joo on tää auto" on hinnat alkaen 200 euroa joka kerta.
 
Miin 2 vuoden remppa oli muistaakseni paikallisella 170 euroa sis. jarrunesteet. Huoltomuistuttimen tietysti koodasivat väärin vuoden päähän, kun eihän sitä millään voi muistaa, että sähköautoversiota remppasivat :D Tekivät vielä saman molemmille Miille, kun meillä on ollut noita 2 kpl. Ylimääräinen 30 min käynti, että korjasivat kuntoon. Takaisinkutsujen osalta täytyy sanoa, että ovat hoitaneet ihan mallikkaasti. Varauksen yhteydessä katsoneet kampanjat ja hoitaneet huoltoon mennessä osat valmiiksi eli ei ole turhia käyntejä niistä tullut.

e: Sähkö-Miin huoltoväli siis 2 v tai 30 tkm. Jarrunesteet 3 v välein. Käytännössä fiksumpaa vaihdattaa nesteetkin 2 vuoden syksissä, ei tarvitse turhaan pelkkien nesteiden takia ravata huoltoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin epäilen itse vailla mitään faktapohjaa, että osa noista lyhyistä huoltoväleistä sähkiksissä on myös valmistajan "varman päälle pelaamista", että saadaan dataa ja seurattua miten se sähkis jaksaa

Näin on, esim. Pösöllä tekevät sen akun kuntotarkastuksen huoltojen yhteydessä niin saavat itsekkin tietoa miten ne kestävät.
 
Miin 2 vuoden remppa oli muistaakseni paikallisella 170 euroa sis. jarrunesteet. Huoltomuistuttimen tietysti koodasivat väärin vuoden päähän, kun eihän sitä millään voi muistaa, että sähköautoversiota remppasivat :D Tekivät vielä saman molemmille Miille, kun meillä on ollut noita 2 kpl. Ylimääräinen 30 min käynti, että korjasivat kuntoon. Takaisinkutsujen osalta täytyy sanoa, että ovat hoitaneet ihan mallikkaasti. Varauksen yhteydessä katsoneet kampanjat ja hoitaneet huoltoon mennessä osat valmiiksi eli ei ole turhia käyntejä niistä tullut.
Oliko Miissä myös tässä tänä vuonna "ohjauslaitteen" eli varmaan hammastangon takaisinkutsuremppa? Upissa oli ja juurikin K-auton nettivarauksella kun meni remppaan niin osia ei ollutkaan kun sain auton sinne asti vaikka pari kuukautta oli aikaa hommata osia.
 
Onko tähän jotain viitettä olemassa?
Owners manualissa on ylimalkaisesti:
"Charging instructions
For several consecutive DC charging processes, e.g. during a longer trip, the charging capacity is reduced, if necessary, temporarily, to protect the high-voltage battery.
With increased service life of the high-voltage battery, the charging capacity is also reduced."

Björnihan tuohon törmäsi kun ajoi Norjasta Saksaan testaamaan autobaanalla ajamista.

 
Owners manualissa on ylimalkaisesti:
"Charging instructions
For several consecutive DC charging processes, e.g. during a longer trip, the charging capacity is reduced, if necessary, temporarily, to protect the high-voltage battery.
With increased service life of the high-voltage battery, the charging capacity is also reduced."

Björnihan tuohon törmäsi kun ajoi Norjasta Saksaan testaamaan autobaanalla ajamista.


Foorumeiden mukaan AC lataus "nollaa" tuon rajoitteen ja laskuri alkaa uudestaan. Aika harvassa taitaa kuitenkin olla ihmiset, jotka ajavat monta päivää putkeen 1000km/pv..

Itselle ei ole tullut vastaan, tosin pisin matka taitaa olla ollut 800km ja 1-2 DC latausta.
 
Foorumeiden mukaan AC lataus "nollaa" tuon rajoitteen ja laskuri alkaa uudestaan. Aika harvassa taitaa kuitenkin olla ihmiset, jotka ajavat monta päivää putkeen 1000km/pv..

Itselle ei ole tullut vastaan, tosin pisin matka taitaa olla ollut 800km ja 1-2 DC latausta.
Itse olen ajanut enemmän tai vähemmän säännöllisesti Sveitsistä Espanjaan 1200km yhtä soittoa viimeiset vuodet, joten itselleni tuo on ihan relevantti käyttökohde.

Jos joku harrastaa esim. asuntovaunumatkailua, niin taitaapi raja tulla vastaan melkein heti kättelyssä kun kulutus on niin korkea.
 
Hyvin on kyllä toiminut tuo C40 Volvo. Reilun vuoden ollut ja kilometrejä 12k. Eniten ärsytystä aiheittanut ilmastoinnin säätö näytöltä.
 
Oliko Miissä myös tässä tänä vuonna "ohjauslaitteen" eli varmaan hammastangon takaisinkutsuremppa? Upissa oli ja juurikin K-auton nettivarauksella kun meni remppaan niin osia ei ollutkaan kun sain auton sinne asti vaikka pari kuukautta oli aikaa hommata osia.
Juu, varatessa mainitsivat tuosta ja hoitivat homman sovitusti. LMS service Turussa siis ainakin osaa tilata varaosat...
 
Tämäkin riippunee vähän paikasta, jossa teettää. K-auton hinnoittelulla meinasin tukehtua yskänpuuskaan, kun kyselin Miille valohuoltohintoja. Toinen paikallinen merkkihuolto teki alle puoleen hintaan.

Toyotan 15 tkm huolto on kyllä saatanan typerä, jos ajaa vähääkään enemmän. Pahimmillaan sitä voi helposti joutua käymään kolmekin kertaa vuodessa huollossa. Aiemmissa autoissani huoltoväli hyppäsi 15->25 tkm ja mukavuustekijänä ihan merkittävä. Kertoohan tuo 70 euron hintakin, että ihan höpöhöpö juttuja koko homma.
Espoon K-autossa Mii Electric 160 €, kun vaihtoi raitisilman itse. Motonetista alkuperäislaatuinen suodatin 14,90 €, ja vaihto onnistui minuutissa, eikä vaatinut yhtään työkalua.


Toyotalla kieltämättä voisi olla esim. 1 v/20 tkm. Vähän ajavalle, kuten minulle, 1 v/15 tkm on ollut Auris hybridillä paljon miellyttävämpi kokemus kuin Miin 2 v/30 tkm.

Aurikselle ei ole reilu kahdeksan vuoden aikana tarvinnut varata kuin joka vuosi vaimon synttäreiden jälkeen määräaikaishuolto. Ei ole ollut yhtään takaisinkutsua. Kerran (v. 2018) helteellä paukkasin aikaa varaamatta valittamaan narisevaa takaluukun saranaa, kun sattumalta olin liikkeen lähistöllä. Työnjohtaja kipaisi saman tien pihalle öljypullon kanssa ja suihkutti narinan pois. Nyt on ollut kuusi vuotta hiljaa.

Miillä on ohjelmaa riittänyt viime aikoina. Jälkimmäinen ohjausvaihteen takaisinkutsu alkuvuonna ei mennyt putkeen. Aika varattiin 2 kk ennen. Pari päivää ennen varattua aikaa ilmoittivat, että takaisinkutsun osia ei olekaan, joten piti varata kalenterista kuukauden päähän toinen aika. Tuon yhteensä kolmen kuukauden puolivälissä yksi kaiutin ehti mennä mykäksi. Se lisättiin 1,5 kk ennen korjattavaksi samalla käynnillä kuin takaisinkutsu. Takaisinkutsu hoidettiin, mutta kaiutin ei tullut kuntoon, koska uutta kaiutinta ei ollut. Kyselin, että miksi ei ollut, kun oli ollut 1,5 kk aikaa. Kuulemma halusivat ensin selvittää josko vika olisi ollut johtosarjassa. Ei muuta kuin varaamaan vuoden 2024 kolmatta huoltoaikaa Miille. Sillä käynnillä kaiutin vaihdettiin takuuseen, ja taas kuuli paremmin HF-puhelut. Reilua kuukautta myöhemmin huhtikuussa alkoi tuntua siltä, että auto täyttää neljä vuotta viikon sisällä. Huoltomuistutin väitti, että aikaa olisi puolisen vuotta. Ei muuta kuin K-autolle kyselemään. Olivat samaa mieltä kuin minä, että pitää huoltaa. Varasin v. 2024 neljännen huoltoajan. Autolle tehtiin määräaikaishuolto, ja selvitettiin huoltomuistuttimen oikkuilua. Kuulemma joku ohjainboksi oli joskus vaihdettu ja siinä yhteydessä laitettu väärä aika muistuttimeen. Tarkistin jo tiskillä autoa noutaessa, ettei ollut 150 päivää. Jotain oli tehty, sillä lukema oli muuttunut. Nyt se näytti neljää päivää. Työntekijä sanoi, että siinä voi hetki kestää, että päivittyy oikeaksi. Jaskapuhetta, mutta uskoin. Viikon kuluttua näytti edelleen 4 pv. Ei muuta kuin keula kohti K-autoa ja varaamaan kuluvan vuoden viidettä huoltoaikaa. Saivat muistuttimeen oikean ajan ja km.

Viime vuoden lopulla oli aivan tolkutonta touhua, kun Miin etähallinta teki tenän erään kännykkäsovelluspäivityksen jälkeen. Ilmat kylmeni, eikä autoa saanut etänä lämmitettyä. Isällä lakkasi ensin toimimasta. Hölmönä menin päivittämään oman kännykän sovelluksen uusimpaan, eikä sen jälkeen toiminut minullakaan. Ensin suunta K-autoon, josta ei apua saanut. Seuraavaksi yli kuukauden verran sähköpostittelua Seatin teknisen tuen kanssa (yli 30 viestiä pitkä viestiketju) ja kuvakaappauksia sovelluksesta. Tilejä poisteltiin jne. Aina vaan herjasi, että VIN ei kelpaa, vaikka oli oikea. Homma ei edistynyt mihinkään, joten soitin isoherralle. Hän laittoi homman toimimaan alle vuorokaudessa. Puhui jostain välitilaan jäämisestä.

Ensimmäiset 3,5 v toimi Miillä ihan ok, vaikka takaisinkutsu olikin ylimääräistä. Toivottavasti jatkossa sujuu taas paremmin. Saa kai sitä toivoa? Tosin maanantaina alkoi Länärillä 80-90 nopeuksilla kuuluva laakerivialta kuulostava ääni. Ei kuitenkaan muutu aksiaalivoimien muuttuessa, joten ei pitäisi olla laakeri. Parin kilsan päästä loppui kuin seinään, enkä saanut enää esiin millään nopeudella. Ajattelin sen olleen pikkukivi jarruissa tms. Seuraavana päivänä ajoin 140 km. Ääni tuli takaisin kaksi eri kertaa matkan aikana, ja kuului yhteensä 3-4 km ajan. Nopeudet olivat äänen yhtäkkiä alkaessa 70-90 km/h. Jälkimmäisellä kerralla testasin ohjausta, puhallin + radio off, täyskaasua, hentoa vedätystä, rullausta, hentoa regeniä, voimakasta regeniä ja täysjarrutusta. Mikään ei muuttanut ääntä, eikä vienyt sitä pois. Yhtäkkiä ääni lähti kuin veitsellä leikaten pois, kun annoin nopeuden hiipua ja neula meni alle 50 km/h.

Ei yhtään houkuttelisi varata tämän vuoden kuudetta käyntiä telakalle. Että sellainen "2 v/30 tkm". Plussaa siitä, että viat eivät ole juuri haitanneet ajamista. Mykkä kaiutin haittasi eniten, koska puhelut kuuluivat toispuoleisina. Etälämmitystä paikkasi lämmitettävä tuulilasi ja välitön 5 kW puhallus, joten montaa minuuttia ei tarvinnut odotella talvisella parkkipaikalla. Saapa nähdä, mitä maanantaina alkaneesta äänestä vielä kehittyy. Nyt se on vielä hyvin lyhytaikaista ja niin hiljainen, että pienikin radio sen peittää.
 
Foorumeiden mukaan AC lataus "nollaa" tuon rajoitteen ja laskuri alkaa uudestaan. Aika harvassa taitaa kuitenkin olla ihmiset, jotka ajavat monta päivää putkeen 1000km/pv..

Itselle ei ole tullut vastaan, tosin pisin matka taitaa olla ollut 800km ja 1-2 DC latausta.
Pitääkö sitä ladata enemmänkin AC:lla että nollautuu vai riittääkö että käyttää kiinni ja sitten taas DC-laturiin?
 
Pitääkö sitä ladata enemmänkin AC:lla että nollautuu vai riittääkö että käyttää kiinni ja sitten taas DC-laturiin?
Eikös Björn kokeillut tuota AC-latausta eikä se nollannut DC-latauksen rajoitusta? Muistelen, että oikea syy rajoitukselle on prismaattisten kennojen epäbalanssiin meno pikaladattaessa, minkä takia toistuvia pikalatauksia rajoitetaan. Tuo epäbalanssi poistuu pikku hiljaa levossa eli AC-lataus tuskin tekee mitään, ellei sitten lataa tyhjästä täyteen, jolloin ehkä tehdään manuaalinen balansointi. Lyhyt sessio tuskin kumminkaan tekee mitään.

Jos todella on tuosta epäbalanssista kyse, se varmaan koskee kaikkia 5. sukupolven sähkötekniikkaa käyttäviä Bemareita eli siis kaikkia nykyisiä malleja. Siihen oli joku kWh määrä, jonka jälkeen latausta hidastetaan, mutta en nyt muista enää mikä se raja oli.
 
Eikös Björn kokeillut tuota AC-latausta eikä se nollannut DC-latauksen rajoitusta? Muistelen, että oikea syy rajoitukselle on prismaattisten kennojen epäbalanssiin meno pikaladattaessa, minkä takia toistuvia pikalatauksia rajoitetaan. Tuo epäbalanssi poistuu pikku hiljaa levossa eli AC-lataus tuskin tekee mitään, ellei sitten lataa tyhjästä täyteen, jolloin ehkä tehdään manuaalinen balansointi. Lyhyt sessio tuskin kumminkaan tekee mitään.

Jos todella on tuosta epäbalanssista kyse, se varmaan koskee kaikkia 5. sukupolven sähkötekniikkaa käyttäviä Bemareita eli siis kaikkia nykyisiä malleja. Siihen oli joku kWh määrä, jonka jälkeen latausta hidastetaan, mutta en nyt muista enää mikä se raja oli.
Viime kesän roadtripillä en ainakaan saanut mitään rajotteita näkyviin vaikka reilu viikon latailin pelkästään nopeimmilla pikalatureilla ja päiväsiirtymät oli jotain 500-1000km, pisimmän oltua melkeen 1400km. Pari fillaria keinui koukussa joten kulutus aika reipas normi kesäajeluun verrattuna.

tai noh, en kyttää hysteerisesti latauskäyrää joten en huomaa jos hidastuu vaikka 5%.

En tätä rajumpia ajosuoritteita varmaan koskaan tee joten aivan sama jos isommilla latausmäärillä alkaa suojaamaan akkua.
 
VW on vissiin luovuttanut, kun edes yritä vastavetoa Mg4 / EX30 malleille. Halvin myynnissä oleva ID.3 variantti on 77kWh malli 42.620€. Pienempiakkuiset kiinalaiset tekevät paremmin kauppaansa. VW lopetti 48/58KWh varianttien tekemisen, ja katsoo nyt vierestä kun kiinalaiset myy samanlaisia autoja...

Nyt sitten hedinin oman maahantuonnin alettua pomppasi mg4 hinnat niin paljon ettei hintaetua ole juuri nimeksikään ja samankokoisella akulla hinta taitaa olla bornissa jopa pari tonnia halvempi...

En ihan hahmota että kuka noita tuollaisella hinnalla ostaisi ja mun silmään pistää koko MG brändin tulevaisuuden Suomessa kyseenalaiseksi, joka on vielä yksi syy lisää olla edes harkitsematta.
 
Minusta on aika selvää että MG4 myy ainoastaan siksi että se on halpa. Jos länsimerkkejä saa samalla hintaa niin kiinanpommit jää kauppaan.

Tämä siis koskee näitä MG/BYD yms merkkejä, kiinan Volvot sitten erikseen.
 
Muistista kaivelin kuulleeni että sähköautomiesten podcastissä oli juttua että ID.3 uusi versio olisi tulossa ja samalla pienempiakkuiset olisi tekemässä paluuta ja näissä olisi myös se uudempi 4.0 tai ehkä jopa 5.0 softaversio. Googlasin ja äkkiseltään uuteen ID.3 tulee ID.7 tutut jutut. valaistut nappulat ruudun alla, vaihteenvaihdin menee viikseksi. ChatGPT powered AI assistant +20 kw tehoa, pienempi kulutus, vähän aerodynamiikkamuutoksia.
 
ID3 päivittyy just kun 4/5 päivittyi jo alkuvuodesta.
 
Muistista kaivelin kuulleeni että sähköautomiesten podcastissä oli juttua että ID.3 uusi versio olisi tulossa ja samalla pienempiakkuiset olisi tekemässä paluuta ja näissä olisi myös se uudempi 4.0 tai ehkä jopa 5.0 softaversio. Googlasin ja äkkiseltään uuteen ID.3 tulee ID.7 tutut jutut. valaistut nappulat ruudun alla, vaihteenvaihdin menee viikseksi. ChatGPT powered AI assistant +20 kw tehoa, pienempi kulutus, vähän aerodynamiikkamuutoksia.

Itselläni on ollut nyt viikon sijaisautona uudenkarhea ID3 Pro. Tuosta saisi kyllä aika pienillä päivityksillä ja korjauksilla hyvän työmatka/kaupunkiauton:
- Äänieristyys kuntoon. Koskee ajoääniä maantiellä ja ohjaamossa olevien lokeroiden pehmustuksia
- Infojärjestelmän päivitys edes samalle tasolle valikkojen osalta kuin on esim. Enyaqissa
- Kelvottoman hipaisukytkimellä ohjattavan vakionopeusäätimen painikkeiden vaihto normaalin vipuohjaukseen
- Latausnopeus kuntoon. Nyt hissuttelee ihanneolosuhteissa 45% varaustasolta ylöspäin n. 50 kW teholla
- Yleisesti ottan auton testaus ennen markkinoille tuloa semmoisten henkilöiden toimesta, jotka käyttävät auto vähänkään enemmän ja vaihteleissa olosuhteissa. Nyt tuo testaamattomuus näkyy varsinkin auton sisätilojen osalta lähes kaikissa toiminnoissa. Eniten infojärjestelmässä, ilmastoinnin ohjauksessa ja vakionopeussäätimen toiteutuksessa.
 
Tuo taitaa edelleen olla sellainen versio, jossa uusimpia päivityksiä ei vielä ole?
 
Tuo taitaa edelleen olla sellainen versio, jossa uusimpia päivityksiä ei vielä ole?

Tuo minulla nyt käytössä oleva auto ei pidä sisällään noita uusia ominaisuusia jotka näkyvät VW-sivuilla.

1717247031667.png
 
Kävin tollasessa id3:ssa sisällä, niin ainakin se on iso auto microihin jne. verrattuna. Ei toki laatuvaikutelma korreloi hinnan kanssa.
 
On taas vaihteeksi laadukas juttu keltaiselta medialta, ei voi muuta sanoa. :facepalm:

Siis "akustot menettävät kolmessa vuodessa noin 10 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetistaan" ja seuraavassa kappaleessa "akkujen maksimikapasiteetti putoaa kolmessa vuodessa 64 prosenttiin". Siis putoaako se nyt 10 vai 36 prosenttia?

Kaiken lisäksi vaikuttaa siltä, että toimittaja ei ole edes ymmärtänyt käyttämäänsä lähdettä. Nopealla silmäilyllä se mikä on kolmen vuoden kuluttua 64 prosenttia, on todellinen kantama EPA-kantamasta - ja tämäkin selittynee suurimmalta osin sillä, että tosielämässä energiankulutus on suurempaa kuin laboratoriotesteissä. Koska eihän missään autossa ole jo 0 päivän iässä akkukapasiteetti enää 72% luvatusta...


Selvitys paljastaa karut luvut – tällaisessa kunnossa sähköauton akku on vain vuoden ajon jälkeen
Amerikkalaisen Recurrentin tutkimuksen mukaan esimerkiksi Teslan akkujen kapasiteetti heikkenee selvästi odotettua nopeammin.

Tatu Partanen

7:01
SÄHKÖAUTOJEN ajoakkujen kunnon kehitys arkiajossa on ollut yksi niihin liittyvä kysymys, johon vastausta on saatu odottaa vuosikausia.

Hiljattain asiasta on kuitenkin alkanut valmistua myös tutkimuksia. Erään tällaisen julkaisi hiljattain Recurrent, jonka mukaan Teslan Model 3- ja Model Y -autojen akustot menettävät kolmessa vuodessa noin 10 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetistaan.

Tuo pudotus tarkoittaa sitä, että näiden autojen akkujen maksimikapasiteetti putoaa kolmessa vuodessa 64 prosenttiin siitä, mitä Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto EPA kyseisiltä autoilta odottaa. Tuo kuluminen on suurempaa kuin mitä Tesla itse odottaa.

Yhtiö takaa, että sen autojen toimintasäde laskee enintään 70 prosenttiin kahdeksan vuoden tai 160 000 ajetun kilometrin jälkeen, kumpi tuleekin ensimmäisenä vastaan. Teslan kalliimmilla malleilla takuu on sitäkin järeämpi, Model X:llä esimerkiksi 240 000 kilometriä.

Recurrentin mittausten perusteella Teslan lupailema 70 prosentin rajapyykki kuitenkin alittuu raportissa mukana olleella mallikaksikolla jo vuodessa. Tutkimusta varten Recurrent keräsi tiedot yli 12 000 autosta.

TÄYDELLISTÄ tilannekuvaa Recurrentin tutkimus ei kuitenkaan kerro.

Yhtiö painottaa, että pitkän aikavälin tutkimusta sähköautoista on vaikeaa toteuttaa, koska niistä ylivoimainen enemmistö on enintään pari vuotta vanhoja. Tutkimuksen aikana kävi kuitenkin ilmi, että toimintasäteen heikentymisestä huolimatta sähköautojen akkujen todellinen käyttöikä on ollut yllättävän pitkä.

Kaiken kaikkiaan vain 2,5 prosentissa kaikista täyssähköautoista akku on Recurrentin mukaan vaihdettu. Vanhemmissa sähköautoissakin akkuja on vaihdettu suhteellisen vähän, vaikka kahdeksan vuoden tai 160 000 takuuraja olisikin ylittynyt.
 
Itse koin Cupra Bornin designiltaan ID3a miellyttävämmäksi. Näin muovisuudesta huolimatta ja käytännössähän nuo ovat ymmärtääkseni ihan samat autot. Kakkosautona menisi ihan hyvin (nelipaikkaisuus voi toki jollekin olla ongelma - koski ainakin aiemmin isompaa akkukokoa).
 
On taas vaihteeksi laadukas juttu keltaiselta medialta, ei voi muuta sanoa. :facepalm:
Tuo oli viela aluksi Tekniikan Maailmassa. En jaksa lukea IS juttua mutta ainakin Tekniikan Maailman juttu oli todella vaikea lukea. Ilman sen suurempia pohjustelemisia vertasivat asioihin, joista en ole kuullutkaan ja kertomatta onko silla edes mitään merkitystä. Itse jai tunne etta vertailivat kahta taysin eri asiaa.

Sahkoautot ovat helvetin hyvia klickbaitteja niin siita hyvaa saa tuollaisia uutisia sitten lukea.
 
On taas vaihteeksi laadukas juttu keltaiselta medialta, ei voi muuta sanoa. :facepalm:

Siis "akustot menettävät kolmessa vuodessa noin 10 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetistaan" ja seuraavassa kappaleessa "akkujen maksimikapasiteetti putoaa kolmessa vuodessa 64 prosenttiin". Siis putoaako se nyt 10 vai 36 prosenttia?

Kaiken lisäksi vaikuttaa siltä, että toimittaja ei ole edes ymmärtänyt käyttämäänsä lähdettä. Nopealla silmäilyllä se mikä on kolmen vuoden kuluttua 64 prosenttia, on todellinen kantama EPA-kantamasta - ja tämäkin selittynee suurimmalta osin sillä, että tosielämässä energiankulutus on suurempaa kuin laboratoriotesteissä. Koska eihän missään autossa ole jo 0 päivän iässä akkukapasiteetti enää 72% luvatusta...

Juttelin taannoin yhden taksikuskin kanssa, jonka Y:llä oli ajeltu jo 160 000 kilometriä. Ajotietokone lupasi vielä alkuperäistä yli 500 kilometrin kantamaa, ja oletettavasti autoa on latailtu enimmäkseen DC:llä. Jutussa unohtui mainita myös se, että LR:n ja Performancen akkutakuu yltää 192 000 kilometriin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 503 204
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom