Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja auto oli juuri etron? Muihin en ole nähnyt valmistajan sanovan, että akkukemian takia ei tarvitse.
Mites muilla Enyaq-kuskeilla tuo lataustehopuoli? Omassa RS:ssä nopeus Kempowerilla ladatessa on jörkiään max 60-70 kWh. Softa 3.1. Lämpötilalla ei ole mainittavampaa vaikutusta lataustehoon.
Pistin aiemmin pakkasten piikkiin, mutta olettaisin että +5 ja matka-ajon ollessa alla pitäisi latauksen olla hivenen rivakampaa.
Laitetaan nyt tähän ketjuun kun kuitenkin sähköautosta kyse. Faceliftatussa e-tron GT:ssä näkyy toimivan nuo ilmajouset kohtalaisen nopeasti auton noston ja laskun suhteen. Nykyisessä mallissahan ottaa varmaan 10 sekuntia kun nostaa auton alimmasta asennosta ylimpään. Onko tämä jokin täysin erilainen toteutus?
Heti videon alussa hyvä demo siitä kuinka nopeasti tuo toimii, ja kohdassa 2:18 näkyy se varsinainen loppukäyttäjälle tarjottu ominaisuus.
Eikös tämä ole sama kuin Taycanissa
Softapäivityksenä 2021 ilmajousilla varustelluille malleille. Smartlift haulla löytyy tietoja.Onko Taycanissa ollut alusta alkaen, vai tuliko faceliftin yhteydessä niinkuin tähän e-troniinkin?
Lähtökohtaisesti yksin laturilla.Ja onko kentällä muita, Kempit jakaa tehoa letkujen välillä.
On ladattu alhaisellakin varauksella ja ei nouse, tosin pakkaskelit olleet aina, kun oltu alhaisella varauksella ja oletin tuon olevan syypää alhaisiin lataustehoihin.Mikä oli akun varaus aloitettaessa? Täytyy olla alle 20% että saa kunnon tehoja MEB autoissa. Latauskäyrä ei seuraa samoja tehoja kuten voisi olettaa, vaan pysyy pienemmissä tehoissa jos aloittaa latauksen korkeammalla varauksella. Jos kesälläkään ei tilanne parane niin voi olla joku vika autossa
Softapäivityksenä 2021 ilmajousilla varustelluille malleille. Smartlift haulla löytyy tietoja.
Mites muilla Enyaq-kuskeilla tuo lataustehopuoli? Omassa RS:ssä nopeus Kempowerilla ladatessa on jörkiään max 60-70 kWh. Softa 3.1. Lämpötilalla ei ole mainittavampaa vaikutusta lataustehoon.
Pistin aiemmin pakkasten piikkiin, mutta olettaisin että +5 ja matka-ajon ollessa alla pitäisi latauksen olla hivenen rivakampaa.
Talviajan laturijonot kiteytyvät aika pitkälti kahteen asiaan.
1.) Sähköautoissa on onneton range pakkasella
2.) Pikalatureissa seisoo autoja, jotka eivät esilämmitä ja niiden lataaminen kestää viikon -> Vievät turhaan nopeita paikkoja autoilta, jotka ottaisivat virtaa vastaan ja kerryttävät jonoja. Ei kuulemma haittaa kun muutenkin tulee käytyä lounailla ja kauppareissuilla kesken matkan, mutta osa ongelmaa nämä lounastavat autoiijat etanalatauksineen ovat.
Mites muilla Enyaq-kuskeilla tuo lataustehopuoli? Omassa RS:ssä nopeus Kempowerilla ladatessa on jörkiään max 60-70 kWh. Softa 3.1. Lämpötilalla ei ole mainittavampaa vaikutusta lataustehoon.
Pistin aiemmin pakkasten piikkiin, mutta olettaisin että +5 ja matka-ajon ollessa alla pitäisi latauksen olla hivenen rivakampaa.
Suurin osa ihmisistä ei osta autoa tehdäkseen tällaisia kompromisseja. Vapaapäivät ovat viikonloppuisin ja jouluisin ja silloin mennään kun pystytään.Mitään ogelmaa ei ole jos osaa ajoittaa oman menemisensä valtavirrasta poikkeavaksi, eikä tunge kaikkien mukana sinne ABC:lle keräämään S-bonuksia.
Se hidas toteutus on varmaan semmoinen tyynyn tyylinen, mutta nämä nopeat on varmaan integroitu iskarin yhteyteen. Mutta tässähän kiinalaiset on jo edellä.
No jaa, jotenkin muistuu mieleen ne videopätkät jossa Lexus Bosen alustalla osasi reagoida kuoppiin ja loikki hidastetöyssyjen yli ym. ja se taisi olla kuitenkin 90-lukua...
Suurin osa ihmisistä ei osta autoa tehdäkseen tällaisia kompromisseja. Vapaapäivät ovat viikonloppuisin ja jouluisin ja silloin mennään kun pystytään.
Mistä valikosta nuo löytyy?Lataus aloitettu liian suurella akkuprosentilla. Kannattaa hommata car scanner ohjelmisto ja BT-mokkula, niin näet suoraan appista paljonko sen hetkinen latausnopeus on/olisi laturille mentäessä. Mokkulaksi yleisesti suositeltu: https://www.amazon.de/Veepeak-Bluetooth-BLE-Diagnostic-Android/dp/B073XKQQQW/
Samalla mokkulalla kannattaa tarkistaa akkumoduulien kunto, jotka ovat valitettavasti neliveto Enyaqin heikko kohta.
Yleensä mennyt siinä 10-20% paikkeilla. Tuolla 10%:lla ajaa kuitenkin vielä pitkään ellei nyt ole joku jäätävä pakkanen tai erittäin huono keli. Kyllä tuossa talvella oltiin laturilla monestikkin 6-7% varauksella.Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.
Teslalla ainakin uskaltaa, olen ajanut liki sadan kilometrin päästä laturia kohti -27° kelissä kun arvio oli heti lähteissä navilla, että 4% akkua jäljellä.
Ja oli.
Kyllä mekin meidän Model Y:n arvioihin luotetaan kotiin päin mennessä. Monesti ollaan tultu 5-10% kotiin. Talvella myös. Mutta en silti suunnittelisi reissua niin, että lataus on aina sielä 10%, koska reissussa voi tulla muuttujia. Kotona lataus yleensä toimii ja vaikka ei toimisi, niin ei haittaa.Teslalla ainakin uskaltaa, olen ajanut liki sadan kilometrin päästä laturia kohti -27° kelissä kun arvio oli heti lähteissä navilla, että 4% akkua jäljellä.
Ja oli.
Taitaa riippua Bemarista. Ainakin i4:ssä arvio tuntuu olevan aika tarkka. Sinulla ilmeisesti hybridi, niin siinä ehkä eri systeemit? Tuo koko tarkka arvio on oikeastaan tullut tärkeäksi ominaisuudeksi vasta täyssähköajalla. Polttiksilla mentiin tankille sitten, kun bensavalo syttyi noin suunnilleen.Joo, Teslalla tosiaan uskaltaa. Itse olen 2% mennyt kun tiesin että Mikkelistä löytyy riittävästi vaihtoehtoja jos tarve vaatii mutta jotkut ovat nollaankin tuon uskaltaneet tiputtaa.
Bemarilla ei voi samalla tavalla luottaa navin arvioon (tai oikeammin siihen pitää laskea aina paljon bufferia) mutta olen silläkin ajanut bensan loppuun ja sähköä on ollut 1% latauslaitteella joskus viime vuosikymmenen puolella ja tuo alkoi jo vähän kuumottamaan.
Taitaa riippua Bemarista. Ainakin i4:ssä arvio tuntuu olevan aika tarkka. Sinulla ilmeisesti hybridi, niin siinä ehkä eri systeemit? Tuo koko tarkka arvio on oikeastaan tullut tärkeäksi ominaisuudeksi vasta täyssähköajalla. Polttiksilla mentiin tankille sitten, kun bensavalo syttyi noin suunnilleen.
Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.
Joo, 2016 i3:sta oli kysymys. Uskon ja toivon että siinä on viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitystä, koska tuo antaa yltiöoptimistisen arvion reissun alussa ja valuu siitä sitten matkan varrella alaspäin riippumatta olosuhteista. Saattaa olla että pitää paikkansa kaupunkiajossa mutta siellä sitä arviota ei juurikaan kaipaa, enkä ole sitä ihmeemmin analysoinut.
Ja i3:ssa tuo ei niin paljon vaikuta kun on kuitenkin se REx mukana antamassa joustavuutta mutta kyllä se silti ärsyttää.
Tuo on itsestäkin sähköautojen isoin ongelma, että pitää harrastaa jotain ihme kikkailua ja "rotkon reunalla roikkumista" josta ainakin itselle tulisi turhaa stressiä toisin kuin tankattavilla.Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.
En tiedä miten yleistä tuollainen on, mutta ainakin itse ajan ihan samalla lailla kun polttiksellakin. Näillä keleillä tiedän lähtiessäni, että latailen jossain sopivassa paikassa 400-500km päässä ja talvella siitä lähtee puolet pois. Prossat on jotain 5-30 välissä. Dieselillä tankkailin reissulla n. 800-1000km välein. Arkiajossa molemmilla miten sattuu tai tarvetta on.Tuo on itsestäkin sähköautojen isoin ongelma, että pitää harrastaa jotain ihme kikkailua ja "rotkon reunalla roikkumista" josta ainakin itselle tulisi turhaa stressiä toisin kuin tankattavilla.
i3 on kyllä kovin optimistinen jos EI käytä navia. Navigaattorilla oma i3 on melko hyvä arvioimaan, olen uskaltanut melko tyhjäksi päästellä. Kun laittaa kohteen naviin niin se laskee uusiksi rangen ilmeisesti korkeuskäyrien ja nopeusrajoitusten perusteella tms.
Tuo on itsestäkin sähköautojen isoin ongelma, että pitää harrastaa jotain ihme kikkailua ja "rotkon reunalla roikkumista" josta ainakin itselle tulisi turhaa stressiä toisin kuin tankattavilla.
Voi sitä bensalla ajaa huuruilla myös, mutta niitä asemia on enemmän ja täyden tankin saa parissa minuutissa. Ja konttiin voi nakata vaikka 5l kanisterin millä saa ~100km lisää pelivaraa
Muutenkin inhottaa ajatus, että pitää "jatkuvasti" kytätä sitä akkua, että missä ja milloin lataa. Ei voi vaan illalla ajaa normaalisti, huomata että tankki on melkein tyhjä ja tuleekin aamuksi menoa kauemmaksi mutta tankata voi aamullakin. Sähköllä pitää taas raahautua johonkin latailemaan(jos/kun kotona ei voi ladata)
Suurituloisten lelujahan nuo vielä toistaiseksi on, kun tarvitaan melkein 50 000€ sähkis että joten kuten pärjää halvimmille kipoille kantamassa, ja vielä pitää käytännössä olla omakotitalo jos haluaa kunnolla ladata kotona. Ei ainakaan omissa yliopistonkaan käynneissä (brutot 2-3,5k€) ole kellään oikeasti varaa yli 20-30k€ autoon, ja käytännössä lähes kaikilla on parin tonnin autot, saati sitten edes omistusasuntoon talosta puhumattakaan
Kyllä se surkea talous ja huonot palkat on edelleen suomen ongelma näiden yleistymiseen
Onko toi nyt oikeesti päivittäinen ongelma ihmisillä? Omat ajot on sitä max 60km päivässä luokkaa jolloin en nyt ihan saa kiinni että pitääkö siinä elää reunalla ja jatkuvasti kytätä akun varausprosenttia ja huolehtia seuraavasta latauksesta kun oikeestihan se on sitä että se auto istuu kotona piuhan nokassa suurimman osan ajasta. Joo joku varmaan ajaa sen 800km päivässä ja klassisesti vetää peräkärryn kerran viikossa helsingistä leville jolloin noita varmaan joutuu miettimään mutta omalla mutulla väitän että toi ei oikeesti muodostu suurimmalle osalle arkiajossa minkäänlaiseksi ongelmaksi
Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.
Hyvä kiteytys. Oma autoni lataa talvellakin hyvin, mutta range putoaa lämpimistä keleistä niin paljon, että en mä sillä kauhean mielellään kyllä mihkään pidemmälle reissulle silloin lähtisi, varsinkaan kun latausinfra ei mahdollista enää jonotusriskitöntä matkaamista pakkaskeleillä.Paljonhan tuo riippuu ajoprofiilista ja autosta. Jos nyt edes silloin tällöin mutta toistuvasti pitäis ajella kotoa vaikka jonnekin stadin perukoille sen 120-150 km tai työmatkaa olis ~50 km niin en ostais ainoaksi autoksi ainakaan tuollaista pikku-ooppelia mikä meillä nyt on. Kesällähän sillä ajelee sen kolmisen sataa ja lataustehoja löytyy 100kW asti, mutta talvella kun range tippuu pahimmillaan jonnekin satasen kieppeille ja lämmittämättömän akun latausteho tippuu alle puoleen niin olis aika raskasta matkantekoa kun mennen tullen tarttis pitää lataustaukoa tai ajella akku nollille työmatkalla.
Nyt kun tuo on toisena autona ja 99% ajoista onnistuu sillä satasenkin rangella niin ei ole ongelmaa ja helppo ajella tuon kanssa pääosa ajoista kotona lataillen. Pitkät vedot voi ajella sitten bensaa tankkaillen toisella autolla.
En mä lataa ikinä ABC:lla matkaa ajaessani. Ei tulisi edes mieleen. Ionitysta nyt turha puhua kun niitä ei ole yhtään missään, mutta kyllä Supereilla ja Rechargeilla jonoja näkyy. Viimeksi Kuhmossa käydessäni sekä Mikkeli, että Kuopio täysiä. Mahduin vikana Mikkeliin, mutta juustoportilla tuli jo muutaman minuutin ylimääräinen kärvistely. Ihan ämpärimeininkiä.Kyllä se suurimmalta osin on jonotusriskitöntä, jopa niiden lomapäivien aikaan ellei siihen ota sitä perisuomalaista vihreän kortin nuljaamista mukaan ja valitse nimenomaan istumista autossa ABC:n laidalla, Rechargen, IONITY:n ST1, Nesteen tai Teslan sijaan, koska 1-3x vuodessa jossakin muualla kuin S&K ryhmien paikoissa lomamatkalla lataaminen kuin kyseisissä bonustaivaissa on täysi henkinen mahdottomuus.
/provo
Paljonhan tuo riippuu ajoprofiilista ja autosta. Jos nyt edes silloin tällöin mutta toistuvasti pitäis ajella kotoa vaikka jonnekin stadin perukoille sen 120-150 km tai työmatkaa olis ~50 km niin en ostais ainoaksi autoksi ainakaan tuollaista pikku-ooppelia mikä meillä nyt on. Kesällähän sillä ajelee sen kolmisen sataa ja lataustehoja löytyy 100kW asti, mutta talvella kun range tippuu pahimmillaan jonnekin satasen kieppeille ja lämmittämättömän akun latausteho tippuu alle puoleen niin olis aika raskasta matkantekoa kun mennen tullen tarttis pitää lataustaukoa tai ajella akku nollille työmatkalla.
Nyt kun tuo on toisena autona ja 99% ajoista onnistuu sillä satasenkin rangella niin ei ole ongelmaa ja helppo ajella tuon kanssa pääosa ajoista kotona lataillen. Pitkät vedot voi ajella sitten bensaa tankkaillen toisella autolla.
Mikkelissä kylläkin on Ionity ihan siinä Prisma/Citymarket pihassa..En mä lataa ikinä ABC:lla matkaa ajaessani. Ei tulisi edes mieleen. Ionitysta nyt turha puhua kun niitä ei ole yhtään missään, mutta kyllä Supereilla ja Rechargeilla jonoja näkyy. Viimeksi Kuhmossa käydessäni sekä Mikkeli, että Kuopio täysiä. Mahduin vikana Mikkeliin, mutta juustoportilla tuli jo muutaman minuutin ylimääräinen kärvistely. Ihan ämpärimeininkiä.
Ok. Mun Mikkeli tietämys, tai ylipäänsä laturitietämys rajoittuu noihin ohitusteiden poskessa oleviin. Keskustat ja kauppojen pihat yhtälailla pois laskuista kun ne ABC:t.Mikkelissä kylläkin on Ionity ihan siinä Prisma/Citymarket pihassa..
25-35% uusista on jo täyssähkiksiä - yleistyminen on huimaavan nopeaa. Uudet autot ovat aina olleet varakkaamman kansanosan hupia.Kyllä se surkea talous ja huonot palkat on edelleen suomen ongelma näiden yleistymiseen
No alkaahan noi täyssähköt olee ihan keskikastinkin ostettavissa, jos uskaltavat ko noita hinnan tippumisia.. omakin vaan +7k€ kärsiny hinnassa 9kk aikana.. ja oli vaan 30k€ auto25-35% uusista on jo täyssähkiksiä - yleistyminen on huimaavan nopeaa. Uudet autot ovat aina olleet varakkaamman kansanosan hupia.
Tuli faceliftissä, Panameraan myös.Onko Taycanissa ollut alusta alkaen, vai tuliko faceliftin yhteydessä niinkuin tähän e-troniinkin?
Riippuu vähän missä ajelee, millä ja käykö tuuri ettei joudu jonottamaan laturia. Omat yli 1000 km päivässä kokemukset asettuu tuohon Tukholma - Flensburg välille. Sekä dieselillä että sähköllä on tullut sitä tahkottua mutta vain talvella. Aika normi muistaakseni on että sellainen 3 h kauemmin kestää sähköllä. Optimioloissa tietysti ero pienempi, ehkä juuri tunnin luokkaa. Mutta sitten kun ei laivalta/työmaalta pääse lähtemään täydellä akulla, saapua ei voi tyhjällä akulla, matkalla iso todennäköisyys joutua jonottamaan laturia 30 - 60 min, jne. niin eroa tulee helposti lisää.Mitä tässä itse laskeskellut niin omissa ajoissa tulee tunti 1000km matkalla lisää aikaa vs polttis. En polttiksellakaan ajellut tuollaisia matkoja pysähtymättä, mutta välillä tulee skipattua stoppeja vaikka olisi hyvä niitä pitää.
Tämä siis jos ajaa sen 1000km päivään. Jos ajaa vain ~500km niin ei tule edes 30 min lisää, ellei halua. 500km matkalla tein polttiksella ajaessa vähintään yhden ruokastopin. Näillä spekseillä 500-600km matkat menee samaan aikaan kuin ennenkin. Tätä pidempiä yhdensuuntaisia reissuja tulee korkeintaan kerran tai kaksi vuoteen, joten tuntipalkka on aika hyvä jos miettii rahan säästön siihen kylkeen.
Toki on varmaan ihmisiä jotka ajaa sen 1000km pysähtymättä, itse en ole ikinä ollut sellainen henkilö autosta riippumatta.
Mistä valikosta nuo löytyy?
NIPS
Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.En mä lataa ikinä ABC:lla matkaa ajaessani. Ei tulisi edes mieleen. Ionitysta nyt turha puhua kun niitä ei ole yhtään missään, mutta kyllä Supereilla ja Rechargeilla jonoja näkyy. Viimeksi Kuhmossa käydessäni sekä Mikkeli, että Kuopio täysiä. Mahduin vikana Mikkeliin, mutta juustoportilla tuli jo muutaman minuutin ylimääräinen kärvistely. Ihan ämpärimeininkiä.
Missä Kuopiossa on Ionity? Juustoportilla Recharge ja Super, muualla en ole käynyt. Joroisten Jehova-asema ollut back-up vaihtoehtona. Jos on ihan vitostien vieressä Juustoportin tapaan (1min poikkeama), niin tuo voisi olla optio joskus.Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.
Silloin tällöin sitten muita toimijoita, jos haluaa käydä jossain syömässä tai muuta. Jos mukana on apukuski, niin hän saa luvan räpeltää sovelluksista 15min ennen saapumista että onko jonoa.