Yleistä keskustelua sähköautoista

Ja onko kentällä muita, Kempit jakaa tehoa letkujen välillä.
 
Ja auto oli juuri etron? Muihin en ole nähnyt valmistajan sanovan, että akkukemian takia ei tarvitse.

Kyllä vain, e-tron 55

Mites muilla Enyaq-kuskeilla tuo lataustehopuoli? Omassa RS:ssä nopeus Kempowerilla ladatessa on jörkiään max 60-70 kWh. Softa 3.1. Lämpötilalla ei ole mainittavampaa vaikutusta lataustehoon.

Pistin aiemmin pakkasten piikkiin, mutta olettaisin että +5 ja matka-ajon ollessa alla pitäisi latauksen olla hivenen rivakampaa.

Mikä oli akun varaus aloitettaessa? Täytyy olla alle 20% että saa kunnon tehoja MEB autoissa. Latauskäyrä ei seuraa samoja tehoja kuten voisi olettaa, vaan pysyy pienemmissä tehoissa jos aloittaa latauksen korkeammalla varauksella. Jos kesälläkään ei tilanne parane niin voi olla joku vika autossa
 
Laitetaan nyt tähän ketjuun kun kuitenkin sähköautosta kyse. Faceliftatussa e-tron GT:ssä näkyy toimivan nuo ilmajouset kohtalaisen nopeasti auton noston ja laskun suhteen. Nykyisessä mallissahan ottaa varmaan 10 sekuntia kun nostaa auton alimmasta asennosta ylimpään. Onko tämä jokin täysin erilainen toteutus?

Heti videon alussa hyvä demo siitä kuinka nopeasti tuo toimii, ja kohdassa 2:18 näkyy se varsinainen loppukäyttäjälle tarjottu ominaisuus.

 
Se hidas toteutus on varmaan semmoinen tyynyn tyylinen, mutta nämä nopeat on varmaan integroitu iskarin yhteyteen. Mutta tässähän kiinalaiset on jo edellä.

 
Laitetaan nyt tähän ketjuun kun kuitenkin sähköautosta kyse. Faceliftatussa e-tron GT:ssä näkyy toimivan nuo ilmajouset kohtalaisen nopeasti auton noston ja laskun suhteen. Nykyisessä mallissahan ottaa varmaan 10 sekuntia kun nostaa auton alimmasta asennosta ylimpään. Onko tämä jokin täysin erilainen toteutus?

Heti videon alussa hyvä demo siitä kuinka nopeasti tuo toimii, ja kohdassa 2:18 näkyy se varsinainen loppukäyttäjälle tarjottu ominaisuus.


Eikös tämä ole sama kuin Taycanissa
 
Ja onko kentällä muita, Kempit jakaa tehoa letkujen välillä.
Lähtökohtaisesti yksin laturilla.
Mikä oli akun varaus aloitettaessa? Täytyy olla alle 20% että saa kunnon tehoja MEB autoissa. Latauskäyrä ei seuraa samoja tehoja kuten voisi olettaa, vaan pysyy pienemmissä tehoissa jos aloittaa latauksen korkeammalla varauksella. Jos kesälläkään ei tilanne parane niin voi olla joku vika autossa
On ladattu alhaisellakin varauksella ja ei nouse, tosin pakkaskelit olleet aina, kun oltu alhaisella varauksella ja oletin tuon olevan syypää alhaisiin lataustehoihin.
 
Softapäivityksenä 2021 ilmajousilla varustelluille malleille. Smartlift haulla löytyy tietoja.

No ei tämä ollut lainkaan sama. Näytti olevan edelleen tuo hidas nosto ja tämä Smart Lift oli lähinnä tuollainen auton sisältä aktivoitava korin nosto, joskin pystyi tallettamaan lokaatioita jossa tuo tapahtuu automaattisesti.

Tuo uusi ominaisuus, joka e-tronissa esiteltiin oli siis sellainen, että kun olet nousemassa autoon ja avaat oven, niin auto nousee hetkessä ylimpään asentoon helpottamaan sisäänkäyntiä.

Eli selkeästi tuo vaatii uutta rautaa, eikä pelkkää softaa.
 
Mites muilla Enyaq-kuskeilla tuo lataustehopuoli? Omassa RS:ssä nopeus Kempowerilla ladatessa on jörkiään max 60-70 kWh. Softa 3.1. Lämpötilalla ei ole mainittavampaa vaikutusta lataustehoon.

Pistin aiemmin pakkasten piikkiin, mutta olettaisin että +5 ja matka-ajon ollessa alla pitäisi latauksen olla hivenen rivakampaa.

Enyaqeissa on ilmeisesti jonkun verran eroja akkukemioissa/valmistajissa ihan alkupään 2021 malleissa, sekä myöhemminkin valmistetuissa nelivedon ja takavetojen välillä.
Tähän saakka ainakin oma Enyaq 80iv takatuuppari on lataillut kesällä reippaasti yli 100kw tehoilla. Kesäkelissä jossain 70% tienoilla muistaakseni laskee johonkin 60-70kw luokkaan vasta.
Talvella sitten vähän heikompaa. Tässä tältä talvelta hiihtolomareissulta esimerkki muistaakseni Sodankylän S-Marketin latauksesta. Tultiin suoraan matka-ajosta ja oli yksi toinen auto myös lataamassa. Alkuun latauskenttä rajoitti tehoa, autolla olis ollut menohaluja kovempaankin tahtiin. Sitten jossain 60% tienoilla alkoi auto rajoittamaan.

DSC_2644-01.jpeg
 
Talviajan laturijonot kiteytyvät aika pitkälti kahteen asiaan.
1.) Sähköautoissa on onneton range pakkasella
2.) Pikalatureissa seisoo autoja, jotka eivät esilämmitä ja niiden lataaminen kestää viikon -> Vievät turhaan nopeita paikkoja autoilta, jotka ottaisivat virtaa vastaan ja kerryttävät jonoja. Ei kuulemma haittaa kun muutenkin tulee käytyä lounailla ja kauppareissuilla kesken matkan, mutta osa ongelmaa nämä lounastavat autoiijat etanalatauksineen ovat.

Talviajan laturijonot kiteytyvät kokemukseni mukaan vain ajankohtaan. Viikonlopum meno/paluuliikenne + pääsiäinen, joulu jne. mitä niitä nyt on. Mitään ogelmaa ei ole jos osaa ajoittaa oman menemisensä valtavirrasta poikkeavaksi, eikä tunge kaikkien mukana sinne ABC:lle keräämään S-bonuksia.

Mites muilla Enyaq-kuskeilla tuo lataustehopuoli? Omassa RS:ssä nopeus Kempowerilla ladatessa on jörkiään max 60-70 kWh. Softa 3.1. Lämpötilalla ei ole mainittavampaa vaikutusta lataustehoon.

Pistin aiemmin pakkasten piikkiin, mutta olettaisin että +5 ja matka-ajon ollessa alla pitäisi latauksen olla hivenen rivakampaa.

Lataus aloitettu liian suurella akkuprosentilla. Kannattaa hommata car scanner ohjelmisto ja BT-mokkula, niin näet suoraan appista paljonko sen hetkinen latausnopeus on/olisi laturille mentäessä. Mokkulaksi yleisesti suositeltu: https://www.amazon.de/Veepeak-Bluetooth-BLE-Diagnostic-Android/dp/B073XKQQQW/

Samalla mokkulalla kannattaa tarkistaa akkumoduulien kunto, jotka ovat valitettavasti neliveto Enyaqin heikko kohta.
 
Mitään ogelmaa ei ole jos osaa ajoittaa oman menemisensä valtavirrasta poikkeavaksi, eikä tunge kaikkien mukana sinne ABC:lle keräämään S-bonuksia.
Suurin osa ihmisistä ei osta autoa tehdäkseen tällaisia kompromisseja. Vapaapäivät ovat viikonloppuisin ja jouluisin ja silloin mennään kun pystytään.
 
Se hidas toteutus on varmaan semmoinen tyynyn tyylinen, mutta nämä nopeat on varmaan integroitu iskarin yhteyteen. Mutta tässähän kiinalaiset on jo edellä.



No jaa, jotenkin muistuu mieleen ne videopätkät jossa Lexus Bosen alustalla osasi reagoida kuoppiin ja loikki hidastetöyssyjen yli ym. ja se taisi olla kuitenkin 90-lukua...
 
No jaa, jotenkin muistuu mieleen ne videopätkät jossa Lexus Bosen alustalla osasi reagoida kuoppiin ja loikki hidastetöyssyjen yli ym. ja se taisi olla kuitenkin 90-lukua...

Muutenkin on vähän eri juttu demota jotain täysin merkityksetöntä kuin myydä tuotetta. Olen 99,99% varma ettei kuluttajamallin BYD hyppää milliäkään. Todennäköisesti edes rauta ei ole samaa kuin demomallissa.
 
Lataus aloitettu liian suurella akkuprosentilla. Kannattaa hommata car scanner ohjelmisto ja BT-mokkula, niin näet suoraan appista paljonko sen hetkinen latausnopeus on/olisi laturille mentäessä. Mokkulaksi yleisesti suositeltu: https://www.amazon.de/Veepeak-Bluetooth-BLE-Diagnostic-Android/dp/B073XKQQQW/

Samalla mokkulalla kannattaa tarkistaa akkumoduulien kunto, jotka ovat valitettavasti neliveto Enyaqin heikko kohta.
Mistä valikosta nuo löytyy?

Tuohon Enyaqin lataamiseen niin omassa asettuu kelistä riippumatta vähintää 75 kW tasolle jos alle 10% akulla saapuu laturille. Kesällä sitten maksimit jossain 130 kW kieppeille, keskiteho 0-100 ladatessa jossain 80kW paikkeilla. Jos jollain 30% akulla menee laturille niin ei nouse kovin korkeaksi teho kuin ehkä kesällä, tuo akun lämmitys taisi lämmittää kunnolla vain pieneillä varaustasoilla, muuten se lämmitys on jossain säästömoodissa.
 
Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.
 
Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.
Yleensä mennyt siinä 10-20% paikkeilla. Tuolla 10%:lla ajaa kuitenkin vielä pitkään ellei nyt ole joku jäätävä pakkanen tai erittäin huono keli. Kyllä tuossa talvella oltiin laturilla monestikkin 6-7% varauksella.
 
Teslalla ainakin uskaltaa, olen ajanut liki sadan kilometrin päästä laturia kohti -27° kelissä kun arvio oli heti lähteissä navilla, että 4% akkua jäljellä.

Ja oli.

Joo, Teslalla tosiaan uskaltaa. Itse olen 2% mennyt kun tiesin että Mikkelistä löytyy riittävästi vaihtoehtoja jos tarve vaatii mutta jotkut ovat nollaankin tuon uskaltaneet tiputtaa.

Bemarilla ei voi samalla tavalla luottaa navin arvioon (tai oikeammin siihen pitää laskea aina paljon bufferia) mutta olen silläkin ajanut bensan loppuun ja sähköä on ollut 1% Hyvinkään Hesburgerin pikalaturilla joskus viime vuosikymmenen puolella ja tuo alkoi jo vähän kuumottamaan.
 
Teslalla ainakin uskaltaa, olen ajanut liki sadan kilometrin päästä laturia kohti -27° kelissä kun arvio oli heti lähteissä navilla, että 4% akkua jäljellä.

Ja oli.
Kyllä mekin meidän Model Y:n arvioihin luotetaan kotiin päin mennessä. Monesti ollaan tultu 5-10% kotiin. Talvella myös. Mutta en silti suunnittelisi reissua niin, että lataus on aina sielä 10%, koska reissussa voi tulla muuttujia. Kotona lataus yleensä toimii ja vaikka ei toimisi, niin ei haittaa.
 
Joo, Teslalla tosiaan uskaltaa. Itse olen 2% mennyt kun tiesin että Mikkelistä löytyy riittävästi vaihtoehtoja jos tarve vaatii mutta jotkut ovat nollaankin tuon uskaltaneet tiputtaa.

Bemarilla ei voi samalla tavalla luottaa navin arvioon (tai oikeammin siihen pitää laskea aina paljon bufferia) mutta olen silläkin ajanut bensan loppuun ja sähköä on ollut 1% latauslaitteella joskus viime vuosikymmenen puolella ja tuo alkoi jo vähän kuumottamaan.
Taitaa riippua Bemarista. Ainakin i4:ssä arvio tuntuu olevan aika tarkka. Sinulla ilmeisesti hybridi, niin siinä ehkä eri systeemit? Tuo koko tarkka arvio on oikeastaan tullut tärkeäksi ominaisuudeksi vasta täyssähköajalla. Polttiksilla mentiin tankille sitten, kun bensavalo syttyi noin suunnilleen.
 
Taitaa riippua Bemarista. Ainakin i4:ssä arvio tuntuu olevan aika tarkka. Sinulla ilmeisesti hybridi, niin siinä ehkä eri systeemit? Tuo koko tarkka arvio on oikeastaan tullut tärkeäksi ominaisuudeksi vasta täyssähköajalla. Polttiksilla mentiin tankille sitten, kun bensavalo syttyi noin suunnilleen.

Joo, 2016 i3:sta oli kysymys. Uskon ja toivon että siinä on viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitystä, koska tuo antaa yltiöoptimistisen arvion reissun alussa ja valuu siitä sitten matkan varrella alaspäin riippumatta olosuhteista. Saattaa olla että pitää paikkansa kaupunkiajossa mutta siellä sitä arviota ei juurikaan kaipaa, enkä ole sitä ihmeemmin analysoinut.

Ja i3:ssa tuo ei niin paljon vaikuta kun on kuitenkin se REx mukana antamassa joustavuutta mutta kyllä se silti ärsyttää.

Tesla taas hyvin tyypillisesti antaa pikkuisen negatiivisen arvion reissun alussa ja sitten heittelee pari-kolme prosenttia suuntaan jos toiseen matkan aikana mutta yleensä perillä ollaan parin prosentin tarkkuudella alkuperäisestä arviosta riippumatta säästä. Ja tuo on tosi hyvä tarkkuus 300 kilometrin keskmääräisen legin jälkeen. Siis normiajolla, jos haluaisi säästää niin loppuvaiheessa voisi vähän sniiduilla.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.

Minä vetäisin omalla Volvolla ekan pidemmän reissun kylmiltään eka pikalataus 12% Kuortin ABC:lla. Volvossakin aika hyvin osaa tuo Google Maps arvioida paljonko on akussa varausta jäljellä ja tosiaan kyllähän 12% pääsee vielä aika pitkällekin.
 
Joo, 2016 i3:sta oli kysymys. Uskon ja toivon että siinä on viimeisen kymmenen vuoden aikana tapahtunut kehitystä, koska tuo antaa yltiöoptimistisen arvion reissun alussa ja valuu siitä sitten matkan varrella alaspäin riippumatta olosuhteista. Saattaa olla että pitää paikkansa kaupunkiajossa mutta siellä sitä arviota ei juurikaan kaipaa, enkä ole sitä ihmeemmin analysoinut.

Ja i3:ssa tuo ei niin paljon vaikuta kun on kuitenkin se REx mukana antamassa joustavuutta mutta kyllä se silti ärsyttää.

i3 on kyllä kovin optimistinen jos EI käytä navia. Navigaattorilla oma i3 on melko hyvä arvioimaan, olen uskaltanut melko tyhjäksi päästellä. Kun laittaa kohteen naviin niin se laskee uusiksi rangen ilmeisesti korkeuskäyrien ja nopeusrajoitusten perusteella tms.
 
Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.
Tuo on itsestäkin sähköautojen isoin ongelma, että pitää harrastaa jotain ihme kikkailua ja "rotkon reunalla roikkumista" josta ainakin itselle tulisi turhaa stressiä toisin kuin tankattavilla.

Voi sitä bensalla ajaa huuruilla myös, mutta niitä asemia on enemmän ja täyden tankin saa parissa minuutissa. Ja konttiin voi nakata vaikka 5l kanisterin millä saa ~100km lisää pelivaraa

Muutenkin inhottaa ajatus, että pitää "jatkuvasti" kytätä sitä akkua, että missä ja milloin lataa. Ei voi vaan illalla ajaa normaalisti, huomata että tankki on melkein tyhjä ja tuleekin aamuksi menoa kauemmaksi mutta tankata voi aamullakin. Sähköllä pitää taas raahautua johonkin latailemaan(jos/kun kotona ei voi ladata)

Suurituloisten lelujahan nuo vielä toistaiseksi on, kun tarvitaan melkein 50 000€ sähkis että joten kuten pärjää halvimmille kipoille kantamassa, ja vielä pitää käytännössä olla omakotitalo jos haluaa kunnolla ladata kotona. Ei ainakaan omissa yliopistonkaan käynneissä (brutot 2-3,5k€) ole kellään oikeasti varaa yli 20-30k€ autoon, ja käytännössä lähes kaikilla on parin tonnin autot, saati sitten edes omistusasuntoon talosta puhumattakaan

Kyllä se surkea talous ja huonot palkat on edelleen suomen ongelma näiden yleistymiseen
 
Oli taas vedetty oikein kunnolla mutkia suoraksi viestissä.

Ei se latausaseman saanti mikään utopistinen ajatus ole vaikka ei asuisikaan omakotitalossa.
 
Tuo on itsestäkin sähköautojen isoin ongelma, että pitää harrastaa jotain ihme kikkailua ja "rotkon reunalla roikkumista" josta ainakin itselle tulisi turhaa stressiä toisin kuin tankattavilla.
En tiedä miten yleistä tuollainen on, mutta ainakin itse ajan ihan samalla lailla kun polttiksellakin. Näillä keleillä tiedän lähtiessäni, että latailen jossain sopivassa paikassa 400-500km päässä ja talvella siitä lähtee puolet pois. Prossat on jotain 5-30 välissä. Dieselillä tankkailin reissulla n. 800-1000km välein. Arkiajossa molemmilla miten sattuu tai tarvetta on.
 
i3 on kyllä kovin optimistinen jos EI käytä navia. Navigaattorilla oma i3 on melko hyvä arvioimaan, olen uskaltanut melko tyhjäksi päästellä. Kun laittaa kohteen naviin niin se laskee uusiksi rangen ilmeisesti korkeuskäyrien ja nopeusrajoitusten perusteella tms.

Ok, en ole päivittänyt navia muutamaan vuoteen, joten täytyy pistää se ostoslistalle niin katsotaan jos tilanne siitä paranisi.
 
Tuo on itsestäkin sähköautojen isoin ongelma, että pitää harrastaa jotain ihme kikkailua ja "rotkon reunalla roikkumista" josta ainakin itselle tulisi turhaa stressiä toisin kuin tankattavilla.

Voi sitä bensalla ajaa huuruilla myös, mutta niitä asemia on enemmän ja täyden tankin saa parissa minuutissa. Ja konttiin voi nakata vaikka 5l kanisterin millä saa ~100km lisää pelivaraa

Muutenkin inhottaa ajatus, että pitää "jatkuvasti" kytätä sitä akkua, että missä ja milloin lataa. Ei voi vaan illalla ajaa normaalisti, huomata että tankki on melkein tyhjä ja tuleekin aamuksi menoa kauemmaksi mutta tankata voi aamullakin. Sähköllä pitää taas raahautua johonkin latailemaan(jos/kun kotona ei voi ladata)

Suurituloisten lelujahan nuo vielä toistaiseksi on, kun tarvitaan melkein 50 000€ sähkis että joten kuten pärjää halvimmille kipoille kantamassa, ja vielä pitää käytännössä olla omakotitalo jos haluaa kunnolla ladata kotona. Ei ainakaan omissa yliopistonkaan käynneissä (brutot 2-3,5k€) ole kellään oikeasti varaa yli 20-30k€ autoon, ja käytännössä lähes kaikilla on parin tonnin autot, saati sitten edes omistusasuntoon talosta puhumattakaan

Kyllä se surkea talous ja huonot palkat on edelleen suomen ongelma näiden yleistymiseen

Onko toi nyt oikeesti päivittäinen ongelma ihmisillä? Omat ajot on sitä max 60km päivässä luokkaa jolloin en nyt ihan saa kiinni että pitääkö siinä elää reunalla ja jatkuvasti kytätä akun varausprosenttia ja huolehtia seuraavasta latauksesta kun oikeestihan se on sitä että se auto istuu kotona piuhan nokassa suurimman osan ajasta. Joo joku varmaan ajaa sen 800km päivässä ja klassisesti vetää peräkärryn kerran viikossa helsingistä leville jolloin noita varmaan joutuu miettimään mutta omalla mutulla väitän että toi ei oikeesti muodostu suurimmalle osalle arkiajossa minkäänlaiseksi ongelmaksi
 
Omassa vajaan vuoden käytössä olleella sähkiksellä lataus on ollut vain yhdellä tai kahdella reissulla ylimääräinen vaiva. Nämäkin olisi voinut välttää selvittämällä latausmahdollisuudet paremmin.

Reissut siis noin 200 km suuntaansa ja oltu yön yli määränpäässä. Hotellilla olisi voinut ladata, kun olisi tajunnut, mutta pistetään uutuuden piikkiin etten osannut ajatella asiaa siinä kohtaa. Näillä reissuilla siis piti pysähtyä erikseen sitten latailemaan 10 minuutiksi. Ei siis valtava viivästys, mutta viivästys kuitenkin. Toki nuo tauot hyödynnettiin sitten vessataukoina, mutta ilmankin olisi ehkä pärjännyt.

Pidemmät edestakaiset matkat on mielestäni juurikin se, missä sähkis aiheuttaa vielä ylimääräistä vaivaa. Eli yksi suunta on sen verran lyhyt, ettei ihmiset tarvitse taukoa, mutta paluuseen ei enää riitä sähkö ilman pysähdystä. Jos ei ole mahdollista ladata määränpäässä, niin silloin tarvitsee pitää ylimääräinen lataustauko. Tämä siinä tapauksessa ettei perillä ole mahdollista ladata, kuten vaikka kaverin luona käydessä ja auto kadunvarressa.

Sitten taas pitkät kertarykäisyt on harvemmin ongelma, kunhan vaan auto lataa vauhdikkaasti. Näillä reissuilla kun haluaa kuitenkin itsekin pysähtyä vessaan, syömään ja jaloittelemaan. Toki taukopaikka pitää valita siten, että lataus on mahdollista samalla, mutta yleensä onneksi se ei ole liian suuri rajoite, kun alkaa noilla huoltamoilla olla järjestään latureita ja samoin Prismat ja Citymarketit alkaa olla DC latureilla varustettu. Eikä se oma maailma kaadu, vaikka joskus pitääkin pysähtyä vain auton takia.

Joka tapauksessa, omaan käyttöön sopiva WLTP range olisi varmaan semmoinen 800 km ja hyvä latausteho talvellakin. Tällöin talvella pääsisi sen noin 400 km, samoin motaria. Myös isompaa kärryä vetäessä ei tarvitsisi pysähtyä koko ajan.
 
Onko toi nyt oikeesti päivittäinen ongelma ihmisillä? Omat ajot on sitä max 60km päivässä luokkaa jolloin en nyt ihan saa kiinni että pitääkö siinä elää reunalla ja jatkuvasti kytätä akun varausprosenttia ja huolehtia seuraavasta latauksesta kun oikeestihan se on sitä että se auto istuu kotona piuhan nokassa suurimman osan ajasta. Joo joku varmaan ajaa sen 800km päivässä ja klassisesti vetää peräkärryn kerran viikossa helsingistä leville jolloin noita varmaan joutuu miettimään mutta omalla mutulla väitän että toi ei oikeesti muodostu suurimmalle osalle arkiajossa minkäänlaiseksi ongelmaksi

Paljonhan tuo riippuu ajoprofiilista ja autosta. Jos nyt edes silloin tällöin mutta toistuvasti pitäis ajella kotoa vaikka jonnekin stadin perukoille sen 120-150 km tai työmatkaa olis ~50 km niin en ostais ainoaksi autoksi ainakaan tuollaista pikku-ooppelia mikä meillä nyt on. Kesällähän sillä ajelee sen kolmisen sataa ja lataustehoja löytyy 100kW asti, mutta talvella kun range tippuu pahimmillaan jonnekin satasen kieppeille ja lämmittämättömän akun latausteho tippuu alle puoleen niin olis aika raskasta matkantekoa kun mennen tullen tarttis pitää lataustaukoa tai ajella akku nollille työmatkalla.

Nyt kun tuo on toisena autona ja 99% ajoista onnistuu sillä satasenkin rangella niin ei ole ongelmaa ja helppo ajella tuon kanssa pääosa ajoista kotona lataillen. Pitkät vedot voi ajella sitten bensaa tankkaillen toisella autolla.
 
Minusta tuo puhuminen pikalatauksesta 10% akulla on ihan turhaa. Kuka on oikeassa elämässä sellaisella akun varauksella pikalaturilla? Jos teet suunnitelmat tuon varaan ja mitä tahansa tapahtuu niin et pääse seuraavalle laturille jos olet jossain oikeasti reissussa ja latureita on 50km välein. Ja huono sää voi muuttaa myös lataussuunnitelman, kun kulutus onkin isompi. Meillä lataukset tapahtuu yleensä siinä 30% paikkeilla reissuissa, niin jää pelivaraa.

En tiedä onko ainakaan suomessa enää missäänpäin sellaista paikkaa missä lähimmälle laturille olisi 50km? Ehkä jossain itäisessä lapissa voi vielä olla?
Lisäksi sähköauto ei simahda akun mennessä 0% vaan useimmat kulkevat silti vielä kymmeniä kilometrejä.

Kyllähän auto osaa muuttaa lennosta lataussuunnitelmaa mikäli kulutus merkittävästi muuttuu alkuperäisestä suunnitelmasta. Se on oikeasti aika hankala ajaa tyhjäksi jos ei tarkoituksella yritä tai ei välitä ollenkaan mitä auto ehdottelee kun alkaa olemaan rajoilla.

Itse jos nelostietä mennyt pohjoiseen niin 5% asettanut laturille, koska matkalla on aivan jatkuvasti pömpeleitä. 10% olen pitänyt jos menossa jonnekin mistä ei mitään hajua eikä ole ennen tullut käytyä. Alkuun oli joo ressaavaa kunnes oppi että auto sen verran fiksu että ei anna ajaa vahingossa tyhjäksi.
 
Paljonhan tuo riippuu ajoprofiilista ja autosta. Jos nyt edes silloin tällöin mutta toistuvasti pitäis ajella kotoa vaikka jonnekin stadin perukoille sen 120-150 km tai työmatkaa olis ~50 km niin en ostais ainoaksi autoksi ainakaan tuollaista pikku-ooppelia mikä meillä nyt on. Kesällähän sillä ajelee sen kolmisen sataa ja lataustehoja löytyy 100kW asti, mutta talvella kun range tippuu pahimmillaan jonnekin satasen kieppeille ja lämmittämättömän akun latausteho tippuu alle puoleen niin olis aika raskasta matkantekoa kun mennen tullen tarttis pitää lataustaukoa tai ajella akku nollille työmatkalla.

Nyt kun tuo on toisena autona ja 99% ajoista onnistuu sillä satasenkin rangella niin ei ole ongelmaa ja helppo ajella tuon kanssa pääosa ajoista kotona lataillen. Pitkät vedot voi ajella sitten bensaa tankkaillen toisella autolla.
Hyvä kiteytys. Oma autoni lataa talvellakin hyvin, mutta range putoaa lämpimistä keleistä niin paljon, että en mä sillä kauhean mielellään kyllä mihkään pidemmälle reissulle silloin lähtisi, varsinkaan kun latausinfra ei mahdollista enää jonotusriskitöntä matkaamista pakkaskeleillä.
 
Kyllä se suurimmalta osin on jonotusriskitöntä, jopa niiden lomapäivien aikaan ellei siihen ota sitä perisuomalaista vihreän kortin nuljaamista mukaan ja valitse nimenomaan istumista autossa ABC:n laidalla, Rechargen, IONITY:n ST1, Nesteen tai Teslan sijaan, koska 1-3x vuodessa jossakin muualla kuin S&K ryhmien paikoissa lomamatkalla lataaminen kuin kyseisissä bonustaivaissa on täysi henkinen mahdottomuus.

/provo
 
Kyllä se suurimmalta osin on jonotusriskitöntä, jopa niiden lomapäivien aikaan ellei siihen ota sitä perisuomalaista vihreän kortin nuljaamista mukaan ja valitse nimenomaan istumista autossa ABC:n laidalla, Rechargen, IONITY:n ST1, Nesteen tai Teslan sijaan, koska 1-3x vuodessa jossakin muualla kuin S&K ryhmien paikoissa lomamatkalla lataaminen kuin kyseisissä bonustaivaissa on täysi henkinen mahdottomuus.

/provo
En mä lataa ikinä ABC:lla matkaa ajaessani. Ei tulisi edes mieleen. Ionitysta nyt turha puhua kun niitä ei ole yhtään missään, mutta kyllä Supereilla ja Rechargeilla jonoja näkyy. Viimeksi Kuhmossa käydessäni sekä Mikkeli, että Kuopio täysiä. Mahduin vikana Mikkeliin, mutta juustoportilla tuli jo muutaman minuutin ylimääräinen kärvistely. Ihan ämpärimeininkiä.
 
Paljonhan tuo riippuu ajoprofiilista ja autosta. Jos nyt edes silloin tällöin mutta toistuvasti pitäis ajella kotoa vaikka jonnekin stadin perukoille sen 120-150 km tai työmatkaa olis ~50 km niin en ostais ainoaksi autoksi ainakaan tuollaista pikku-ooppelia mikä meillä nyt on. Kesällähän sillä ajelee sen kolmisen sataa ja lataustehoja löytyy 100kW asti, mutta talvella kun range tippuu pahimmillaan jonnekin satasen kieppeille ja lämmittämättömän akun latausteho tippuu alle puoleen niin olis aika raskasta matkantekoa kun mennen tullen tarttis pitää lataustaukoa tai ajella akku nollille työmatkalla.

Nyt kun tuo on toisena autona ja 99% ajoista onnistuu sillä satasenkin rangella niin ei ole ongelmaa ja helppo ajella tuon kanssa pääosa ajoista kotona lataillen. Pitkät vedot voi ajella sitten bensaa tankkaillen toisella autolla.

Nyt takana 96tkm & kaksi talvea ja samoilla linjoilla - riippuu todella paljon ajoprofiilista. Toki sähköautoilusta saa tehtyä omassa päässä todella vaikeaa, jos siinä moodissa on.

Juuri sunnuntaina ajelin Rukalta etelään niin nollakeleillä meni ajoaikaa noin 40-45min kauemmin kuin polttiksella. Tästä taaksepäin on tullut monta viikonloppua vedettyä sinne sun tänne (Kasurila, Tahko, Koli, Pyhä) eikä tuon sähkiksen kanssa ole minkäänlaista tilannetta. Ei edes aikaisemmin -35'C Pudasjärvellä tammikuussa laturilla ja vielä autokaan osaa edes etukäteen lämmittää akkua, mutta niin se vaan tuli tuollakin kelillä ulkomuistista 7x kW keskimääräistä vauhtia. Vieläkin tasan yhden kerran itsellä on käynyt se tilanne, että laturipaikat oli täynnä ja muuten aivan jokainen kerta olen päässyt suoraan piuhaan kiinni. Olen vältellyt kyllä aika pitkälle pahimpia sesonkeja ja silloinkin kun välttelee ämpärijono-ABC:t, ei ole ongelmia.

Tuon MEBbiläisen kanssa kun on oleellista vetästä akku tyhjäksi laturille tultaessa niin normaalisti ajelen 3-8% kulmille akun. Tällöin myös auto imaisee ihan ongelmitta oli keli mikä tahansa. Navi on edellisen syksyn pätsin jälkeen ollut erittäin tarkka eikä ole yllättänyt kertaakaan niin tuo haarukointi on aika helppo. Riittää kun edellisellä latauskerralla katsoo, että rangeen jää extraa 20-30km ja jos edessä enemmän motaria yms ja boksi katolla niin tuplaa tuon puskurin. Yleisestikin latausnopeudessa paljon enemmän vaikuttaa itse latauspaikka ja sen kapa kuin auto. Ainoastaan kun keksin ajella tammikuussa HP-Pösön Kuusamosta etelään, se oli jo aikamoista puristelua ja auto selkeästi pullonkaula :D
 
Mitä tässä itse laskeskellut niin omissa ajoissa tulee tunti 1000km matkalla lisää aikaa vs polttis. En polttiksellakaan ajellut tuollaisia matkoja pysähtymättä, mutta välillä tulee skipattua stoppeja vaikka olisi hyvä niitä pitää.

Tämä siis jos ajaa sen 1000km päivään. Jos ajaa vain ~500km niin ei tule edes 30 min lisää, ellei halua. 500km matkalla tein polttiksella ajaessa vähintään yhden ruokastopin. Näillä spekseillä 500-600km matkat menee samaan aikaan kuin ennenkin. Tätä pidempiä yhdensuuntaisia reissuja tulee korkeintaan kerran tai kaksi vuoteen, joten tuntipalkka on aika hyvä jos miettii rahan säästön siihen kylkeen.

Toki on varmaan ihmisiä jotka ajaa sen 1000km pysähtymättä, itse en ole ikinä ollut sellainen henkilö autosta riippumatta.
 
En mä lataa ikinä ABC:lla matkaa ajaessani. Ei tulisi edes mieleen. Ionitysta nyt turha puhua kun niitä ei ole yhtään missään, mutta kyllä Supereilla ja Rechargeilla jonoja näkyy. Viimeksi Kuhmossa käydessäni sekä Mikkeli, että Kuopio täysiä. Mahduin vikana Mikkeliin, mutta juustoportilla tuli jo muutaman minuutin ylimääräinen kärvistely. Ihan ämpärimeininkiä.
Mikkelissä kylläkin on Ionity ihan siinä Prisma/Citymarket pihassa..
 
25-35% uusista on jo täyssähkiksiä - yleistyminen on huimaavan nopeaa. Uudet autot ovat aina olleet varakkaamman kansanosan hupia.
No alkaahan noi täyssähköt olee ihan keskikastinkin ostettavissa, jos uskaltavat ko noita hinnan tippumisia.. omakin vaan +7k€ kärsiny hinnassa 9kk aikana.. ja oli vaan 30k€ auto
 
Mitä tässä itse laskeskellut niin omissa ajoissa tulee tunti 1000km matkalla lisää aikaa vs polttis. En polttiksellakaan ajellut tuollaisia matkoja pysähtymättä, mutta välillä tulee skipattua stoppeja vaikka olisi hyvä niitä pitää.

Tämä siis jos ajaa sen 1000km päivään. Jos ajaa vain ~500km niin ei tule edes 30 min lisää, ellei halua. 500km matkalla tein polttiksella ajaessa vähintään yhden ruokastopin. Näillä spekseillä 500-600km matkat menee samaan aikaan kuin ennenkin. Tätä pidempiä yhdensuuntaisia reissuja tulee korkeintaan kerran tai kaksi vuoteen, joten tuntipalkka on aika hyvä jos miettii rahan säästön siihen kylkeen.

Toki on varmaan ihmisiä jotka ajaa sen 1000km pysähtymättä, itse en ole ikinä ollut sellainen henkilö autosta riippumatta.
Riippuu vähän missä ajelee, millä ja käykö tuuri ettei joudu jonottamaan laturia. Omat yli 1000 km päivässä kokemukset asettuu tuohon Tukholma - Flensburg välille. Sekä dieselillä että sähköllä on tullut sitä tahkottua mutta vain talvella. Aika normi muistaakseni on että sellainen 3 h kauemmin kestää sähköllä. Optimioloissa tietysti ero pienempi, ehkä juuri tunnin luokkaa. Mutta sitten kun ei laivalta/työmaalta pääse lähtemään täydellä akulla, saapua ei voi tyhjällä akulla, matkalla iso todennäköisyys joutua jonottamaan laturia 30 - 60 min, jne. niin eroa tulee helposti lisää.
 
En mä lataa ikinä ABC:lla matkaa ajaessani. Ei tulisi edes mieleen. Ionitysta nyt turha puhua kun niitä ei ole yhtään missään, mutta kyllä Supereilla ja Rechargeilla jonoja näkyy. Viimeksi Kuhmossa käydessäni sekä Mikkeli, että Kuopio täysiä. Mahduin vikana Mikkeliin, mutta juustoportilla tuli jo muutaman minuutin ylimääräinen kärvistely. Ihan ämpärimeininkiä.
Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.

Silloin tällöin sitten muita toimijoita, jos haluaa käydä jossain syömässä tai muuta. Jos mukana on apukuski, niin hän saa luvan räpeltää sovelluksista 15min ennen saapumista että onko jonoa.
 
Olisko täällä henkilöitä jotka olisivat käyneet koeistumassa P4:ssa jo? Muutaman videon ja artikkelin lukenut, mutta mitä Teillä jäi autosta mieleen?
 
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom