Yleistä keskustelua sähköautoista

Voidaan toki keskustella onko VW konsernilla tulevaisuutta vai ei, mutta jos firman autot ovat numero 1 kaikista merkeistä myydyissä autoissa Kiinassa viimeisimmässä tilastossa niin ei nyt ihan huonosti ainakaan Kiinan markkinoilla mene.
 
Voidaan toki keskustella onko VW konsernilla tulevaisuutta vai ei, mutta jos firman autot ovat numero 1 kaikista merkeistä myydyissä autoissa Kiinassa viimeisimmässä tilastossa niin ei nyt ihan huonosti ainakaan Kiinan markkinoilla mene.
En löydä tätä tuoreempaa:

Kehitys näyttää melko huonolta Kiinan ulkopuolisille tahoille.
 
Tuossa kun olisi vielä SAIC ja FAW samassa nipussa niin kyllähän ne ihan juhlavia lukuja on.
 
Ainakin haluaisin uskoa että uusissakin Polestareissa olisi edes ripaus Volvon osaamista mukana - tiedä sitten mikä on todellisuus?

Voin kommentoida tuotekehityksen osalta. Samat tiimit niitä tekevät kuin Volvonkin sähköautoja. Ehkä Pollessa kokonaisuutena on kuitenkin hieman enemmän kiinalaisuutta. Mutta en silti tuollaisesta huolestuisi jos auto muuten tuntuu hyvältä.
 
Voin kommentoida tuotekehityksen osalta. Samat tiimit niitä tekevät kuin Volvonkin sähköautoja. Ehkä Pollessa kokonaisuutena on kuitenkin hieman enemmän kiinalaisuutta. Mutta en silti tuollaisesta huolestuisi jos auto muuten tuntuu hyvältä.

Siis siitä ei tarvitse olla huolissaan, että länsimaalaiset rahat valuu Kiinaan? Joooa joo, aikamoista uskottelua.
 
Siis siitä ei tarvitse olla huolissaan, että länsimaalaiset rahat valuu Kiinaan? Joooa joo, aikamoista uskottelua.

Tarkoitin tuolla että laadussa ei ole eroa Pollen ja Volvon välillä.

Niin sä et osta mitään kiinalaista? Joopa joo, aikamoista uskottelua.
 
Itse en tule kiinalaista autoa ostamaan koskaan. Auto eroaa pienelektroniikasta merkittävästi monessakin suhteessa. Kiinalaisen pienelektroniikan ostamiseenkin suhtaudun kriittisesti.

1. Kiinalaisen auton hinnasta valuu kymppitonneja Kiinan sota/vakoilukassaan
2. Kiina on tällä hetkellä merkittävin autoistaja Venäjällä ja täten se suoraan tukee Venäjän taloutta ja hyökkäyssotaa Ukrainaan
3. Kiinalaisen auton kun ostaa, se ei näy ainoastaan omassa olahuoneessa tai kädessä, vaan se näkyy naapureille, työkavereille, lasten koulukavereille, kaikille kaupunkilaisille ja kaikille tien päällä liikkuville.
4. Lisäksi ne syyt jotkai listasin ediellisillä sivuilla "karkeasti nämä ominaisuudet pitää kiinalaisvalmisteisen auton täyttää, että se voisi tulla omaan käyttööni!.
 
Itse en tule kiinalaista autoa ostamaan koskaan. Auto eroaa pienelektroniikasta merkittävästi monessakin suhteessa. Kiinalaisen pienelektroniikan ostamiseenkin suhtaudun kriittisesti.

1. Kiinalaisen auton hinnasta valuu kymppitonneja Kiinan sota/vakoilukassaan
2. Kiina on tällä hetkellä merkittävin autoistaja Venäjällä ja täten se suoraan tukee Venäjän taloutta ja hyökkäyssotaa Ukrainaan
3. Kiinalaisen auton kun ostaa, se ei näy ainoastaan omassa olahuoneessa tai kädessä, vaan se näkyy naapureille, työkavereille, lasten koulukavereille, kaikille kaupunkilaisille ja kaikille tien päällä liikkuville.
4. Lisäksi ne syyt jotkai listasin ediellisillä sivuilla "karkeasti nämä ominaisuudet pitää kiinalaisvalmisteisen auton täyttää, että se voisi tulla omaan käyttööni!.
Olen varsin varma että 9 kymmenestä vastaantulijasta ei tiedä Polestarista että kyseessä on kiinalainen auto.
 
Jos Kiina on sähköautoissa niin edellä niin mikäs auto nyt on tällä hetkellä se teknisesti ja/tai hinta/laatu suhteelta täysin ylivoimainen? Jos nyt verrokeiksi ottaa vaikka länkkäreistä Taycanin ja kansanmallin Tesla Model 3? Tila-autoa edustamaan voisi ottaa esimerkiksi Enyaqin. Onko näille tosiaan jotain ylivertaisia kiinalaisia vastikkeita?
 
Viimeksi muokattu:
Kia e-niro, e-soul tai Hyundai kona electric 64kwh kiinnostelee.

Näitä alkaa olla kohtuuhintaan käytettynä tarjolla, suurin osa lienee tuotuja ruotsista tms.

Onkohan noiden viralliselta maahantuojalta mahdollisuus tsekata miten takuu on voimassa? Onko kellään kokemuksia noista tuontipeleistä siinä mielessä?

Autokaupoissa sellaisia puliveivareita että olisi kiva tarkistaa myös toiselta taholta..
 
Tila-autoa edustamaan voisi ottaa esimerkiksi Enyaqin. Onko näille tosiaan jotain ylivertaisia kiinalaisia vastikkeita?

KaaraTV:n koeajossa oli tuota isompi kiinalainen peli. Muuten vaikutti hyvältä ja laadukkaalta mutta kulutus melkoinen, toki oli autolla kokoakin. Merkki ei nyt tule mieleen… oli mahdollisesti BYD.
 
Jos Kiina on sähköautoissa niin edellä niin mikäs auto nyt on tällä hetkellä se teknisesti ja/tai hinta/laatu suhteelta täysin ylivoimainen? Jos nyt verrokeiksi ottaa vaikka länkkäreistä Taycanin ja kansanmallin Tesla Model 3? Tila-autoa edustamaan voisi ottaa esimerkiksi Enyaqin. Onko näille tosiaan jotain ylivertaisia kiinalaisia vastikkeita?
Itse en oikein keksi muuta kuin MG4:n, joka perusversiona on varsin kova 30k€:n luokassa (esim. Stellantiksiin verrattuna) ja XPower on ihan kova kilpailija Teslalle, vaikka ei ehkä loppupeleissä oikein puhuttele samaa asiakaskuntaa. Varsinaisissa tuotteissa Kiina ei siis vielä ole lainkaan ylivoimainen.
 
Olipa hieman yllättävän hyvä ajokeli, ~70km reissulta 12,5 kWh / 100km keskikulutus (ID.3). Lienee tällainen 17 asteen lämpötila ja täysi tuulettomuus aika optimi olosuhde.
 
Kyllä käsittääkseni sähköauton ajoakut ovat onnellisimmillaan suunnilleen suomalaisessa hellelämmöissä, noin 25-30 astetta. Tietysti jos onnistuu ajamaan vielä ilman ilmastointia, niin voi muutaman sata wattituntia napata kulutuksesta per 100 km
 
Ajoakun lämpötila ei kauheasti kuitenkaan energiankulutukseen vaikuta ellei se ole pakkasella.

Sellanen keli että ilmastointi saa puhaltaa ulkoilmaa suoraan kabiiniin ilman jäähdytys tai lämmitystarvetta ja kuiva tie on aika optimi.

Eli aurinkoinen sää ja 0-10 astetta tai pilvistä ja 10-20 astetta on rangen kannalta oikein hyvä. 20 saattaa olla joillekin jo liiankin kuuma, kuitenkin aurinko hieman lämmittää pilvienkin läpi.

Tietenkin auton ja sisustan väri vaikuttaa noihin numeroihin sekä onko kattoikkunaa yms.

Ja se että ajetaanko kaupungissa vai maantiellä. Ilmastoinnin vaikutus korostuu kaupunkiajossa ja pienenee maantienopeuksilla
 
Eli aurinkoinen sää ja 0-10 astetta tai pilvistä ja 10-20 astetta on rangen kannalta oikein hyvä. 20 saattaa olla joillekin jo liiankin kuuma, kuitenkin aurinko hieman lämmittää pilvienkin läpi.
Vastoin yleistä harhaluuloa paras kantama saadaan noin 18-28 asteen lämpötiloissa (ks. lähde alla). Joku suomalainenkin oli Facebookissa tuota testannut työmatkallaan ja muistaakseni jossain 25 asteen lämpötilassa range oli pisimmillään.
Ilmeisesti tässä on kyse siitä, että ilmastoinnin lisääntynyt kulutus vaikuttaa vähemmän kuin ilman tiheyden pieneneminen (=pienempi ilmanvastus).

Lähde:
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Olipa hieman yllättävän hyvä ajokeli, ~70km reissulta 12,5 kWh / 100km keskikulutus (ID.3). Lienee tällainen 17 asteen lämpötila ja täysi tuulettomuus aika optimi olosuhde.
Ajonopeus puuttuu tiedoista. Autobaanalla vmaxia vai maantiellä 80kmh vauhtia? Vaikuttaa aika paljon…
 
Ajonopeus puuttuu tiedoista. Autobaanalla vmaxia vai maantiellä 80kmh vauhtia? Vaikuttaa aika paljon…
Mitähän tossa olisi keskinopeus, ehkä 70km/h? Pätkä kaupungissa ja pätkä normaalia maantietä.

Lähinnä mainitsin tänne kun olen aika monesti saman pätkän ajanut jollain 14+ kulutuslukemalla aikaisemmin.
 
Mitähän tossa olisi keskinopeus, ehkä 70km/h? Pätkä kaupungissa ja pätkä normaalia maantietä.

Lähinnä mainitsin tänne kun olen aika monesti saman pätkän ajanut jollain 14+ kulutuslukemalla aikaisemmin.
Jos on matalan vierintävastuksen renkaat, niin rangen kannalta optimaalinen ajonopeus on yllättävän alhainen, vähän moottorin hyötysuhdekäyristä riippuen.

Tasamaalla 40-50km/h eteneminen ei montaa kilowattia ota optimaalisilla renkailla ja kaikki moottorit eivät ole ihan parhaalla hyötysuhteella noin matalilla tehoilla.
 
Jos on matalan vierintävastuksen renkaat, niin rangen kannalta optimaalinen ajonopeus on yllättävän alhainen, vähän moottorin hyötysuhdekäyristä riippuen.
Näin sähköllä ajaessa on ylipäätään tullut kiinnitettyä huomiota tohon kulutuslukemaan ja asioihin jotka siihen vaikuttaa. Tuuli, sade, lämpötila ja niin edelleen.

Jälkeenpäin mietittynä ei ole jäänyt muistikuvia bensa-ajoilta ja samojen asioiden vaikutuksesta yhtä merkittävästi, ehkei vaan tullut samalla tavalla kiinnitettyä huomiota siihen oliko se kulutus 5.7 vai 6.3 litraa satasella.
 
Onko techiläisillä kokemuksia, omia tai luettuja, mitkä ovat sähköautojen kalleimmat hajoavat paikat? Millaiseen remonttitarpeeseen pitää varautua käytetyn täyssähköauton kanssa?

Akut ja moottorit ovat kai osoittautuneet melko kestäviksi, mutta esim. Stellantiksella oli ongelmia sisäisen laturin kanssa ja ilmeisesti komponenttia tuli kahdelta valmistajalta, joista toisen kesti, toisen taas oli täysi susi. Samaten on sellaisia komponentteja liittyen akkujen lämmönhallintaan ja esim. matkustamon lämmitykseen, mitä perinteisissä autoissa ei ole, ja jotka voivat vaatia huoltoa. Mutta mitä se korjaaminen maksaa, kun jotakin menee pieleen? Erottuuko jokin merkki tai malli erityisen hyvin tai huonosti tässä suhteessa?
 
Onko techiläisillä kokemuksia, omia tai luettuja, mitkä ovat sähköautojen kalleimmat hajoavat paikat? Millaiseen remonttitarpeeseen pitää varautua käytetyn täyssähköauton kanssa?

Akut ja moottorit ovat kai osoittautuneet melko kestäviksi, mutta esim. Stellantiksella oli ongelmia sisäisen laturin kanssa ja ilmeisesti komponenttia tuli kahdelta valmistajalta, joista toisen kesti, toisen taas oli täysi susi. Samaten on sellaisia komponentteja liittyen akkujen lämmönhallintaan ja esim. matkustamon lämmitykseen, mitä perinteisissä autoissa ei ole, ja jotka voivat vaatia huoltoa. Mutta mitä se korjaaminen maksaa, kun jotakin menee pieleen? Erottuuko jokin merkki tai malli erityisen hyvin tai huonosti tässä suhteessa?
Kai ne kalleimmat on kaikissa tuo akku ja moottori. Joissain ei tietty koko akkua tarvitse vaihtaa mutta silti taidetaan puhua tuhansien remontista.

Perinneautojen kanssa itse aina jännitti ettei nyt vaan tulisi sitä parin tonnin laatikko/kansi/ketju remonttia. Ei se mihinkään ole siitä tainnut muuttua, ehkä muutama tonni vielä lisää hintaa vaan.

Omassa mebissä moduuleja tuntuu menevän kuin leipää. Hintaluokka 500-1000€/kpl +työ. Onneksi toistaiseksi kaikki mennyt takuuseen.
 
Omassa mebissä moduuleja tuntuu menevän kuin leipää. Hintaluokka 500-1000€/kpl +työ. Onneksi toistaiseksi kaikki mennyt takuuseen.

Mitenkäs nyt näin?

Yleensähän akkua on pidetty liki ikuisena ja heikkenemistä hitaana, varsinkin Suomen viileässä ilmastossa. Vai onko tässä "Teslaklubin" SOC-kuvaajassakin näkynyt ilmiö, että joissakin harvoissa yksilöissä akku alkoi pettää jo varhaisessa vaiheessa, vaikka suurin osa heikentyi kunniallisesti ja hitaasti?
 
Mitenkäs nyt näin?

Yleensähän akkua on pidetty liki ikuisena ja heikkenemistä hitaana, varsinkin Suomen viileässä ilmastossa. Vai onko tässä "Teslaklubin" SOC-kuvaajassakin näkynyt ilmiö, että joissakin harvoissa yksilöissä akku alkoi pettää jo varhaisessa vaiheessa, vaikka suurin osa heikentyi kunniallisesti ja hitaasti?
Paha sanoa. Mikään noista moduuleista ei ole sinänsä ollut sähköautospesifinen. Valojen säätö, airbag, sisävalot, gateway, ratti, ym. moduuleja mennyt vaihtoon.

Tuo voimalinja, akku ja lataus onkin about ainoita mihin ei ole tarvinnut koskea.
 
Onko techiläisillä kokemuksia, omia tai luettuja, mitkä ovat sähköautojen kalleimmat hajoavat paikat? Millaiseen remonttitarpeeseen pitää varautua käytetyn täyssähköauton kanssa?

Akut ja moottorit ovat kai osoittautuneet melko kestäviksi, mutta esim. Stellantiksella oli ongelmia sisäisen laturin kanssa ja ilmeisesti komponenttia tuli kahdelta valmistajalta, joista toisen kesti, toisen taas oli täysi susi. Samaten on sellaisia komponentteja liittyen akkujen lämmönhallintaan ja esim. matkustamon lämmitykseen, mitä perinteisissä autoissa ei ole, ja jotka voivat vaatia huoltoa. Mutta mitä se korjaaminen maksaa, kun jotakin menee pieleen? Erottuuko jokin merkki tai malli erityisen hyvin tai huonosti tässä suhteessa?

Varmaan aika huonosti dataa että mikä hajoaa kun kuitenkin aika pieni osa on takuun ulkopuolella.

Se mitä se maksaa riippuu ihan kyllä merkistä ja itsestä, jos korjaat itse niin säästät tietenkin. Teslalla on kaikki osanumerot epc.tesla.com ja huolto/korjausohjeet kolarikorjauksia myöden ilmaiseksi service.tesla.com eli voit hyvinkin halvalla korjailla. Kaikkia osia ei saa suoraan teslalta, kuten uudelleenkunnostetut akut, mutta uusia pitäisi saada suoraan. Käytettyjä täytyy muualta tilata. Parts Catalog
 
1715753448102.png


Uusi tekniikanmaailma kiusoittelee tulevalla käyttötestiautolla :kahvi:

Olikos tuota ruotsin lippua penkin sivussa missä kaikissa autoissa? EX30:ltahan tuo toki haiskahtaa.
 
Varmaan aika huonosti dataa että mikä hajoaa kun kuitenkin aika pieni osa on takuun ulkopuolella.

Se mitä se maksaa riippuu ihan kyllä merkistä ja itsestä, jos korjaat itse niin säästät tietenkin. Teslalla on kaikki osanumerot epc.tesla.com ja huolto/korjausohjeet kolarikorjauksia myöden ilmaiseksi service.tesla.com eli voit hyvinkin halvalla korjailla. Kaikkia osia ei saa suoraan teslalta, kuten uudelleenkunnostetut akut, mutta uusia pitäisi saada suoraan. Käytettyjä täytyy muualta tilata. Parts Catalog
Löytyykö Teslan osia jo hyvin jostain varaosakaupoista vai pitääkö niitä ostaa Teslalta? Millainen on hintataso?
 
Löytyykö Teslan osia jo hyvin jostain varaosakaupoista vai pitääkö niitä ostaa Teslalta? Millainen on hintataso?

No riippuu osasta. Jotain alustan osia löytyy kuin muihinkin autoihin. Mitään body controllereja tai johtosarjoja ei löydy mistään motonetistä, kuten ei oikein muillekaan autoille. Ne pitää marmorilta hankkia tai jostain purkaamolta/erikoisosaliikkeestä.

Edellisistä kolarikorjauksista tiedän että kokonainen valoumpio maksaa noin 500, puskurit saman verran. Oven koko johtosarja oli joku 150€, lukkomekanismi moottoreineen alle 100€

Ei mielestäni mitään hirveän kalliita. Etenkin saksalaisiin autoihin uudet ledi umpiot ovat helposti toista tonnia.

Laittaa meiliä helsinki_parts@tesla.com osanumeroiden ja toimitusosoitteen kera niin pistävät invoicen ja osat lähtee matkaan kun on maksanut. Tilasin joskus raitisilmasuodattimet sieltä kun itse vaihdoin, mutta kun sain tietää että teslan vaihtotyö maksaa 16€ + suodattimet niin en ole jaksanut itse niitä vaihtaa. Tänä vuonna en ole vielä vaihtanut joten en tiedä onko ajankohtainen hinta.
 
Löytyykö Teslan osia jo hyvin jostain varaosakaupoista vai pitääkö niitä ostaa Teslalta? Millainen on hintataso?

Perusosia, kuten tukivarsia ja muita löytyy aikalailla kaikkialta nykyään. Jotain latausporttia ja sen sellaista poropietarikamaa tottakai vain Teslalta itseltään tai refurbished kamana ebaysta.
 
Tuli nyt haettua tuo ex30 ja sellanen 600k viikonlopun aikana ajeltua ja en kyllä paljon huonoa keksi vaikka paljon tätä on parjattu mm. redditissä (ja myös täällä). Toki itselle ensimmäinen sähkäri joten ei niin paljon vertailupintaa pl. muutama pidempi koeajo. Ainakaan tässä omassa yksilössä ei ole mitään yleisesti todettuja bugeja tai vikoja, lataus, netti ja infortainment kokonaisuudessaan sekä toi avaintägi toimii kaikki ihan moitteetta ja joka ikinen kerta. Tässä säässä kulutuskin ollut ihan kohtuullinen alle 15kwh/100km vaikka tullut sitä uuden auton huumassa kiihdyttelyäkin, perjantaina kun tän hain ja sää oli pikkasen koleampi täällä pohjoisessa ja ripsi hieman vettä/räntää niin oli lähempänä 19kwh/100km.

Tähän yksilöön oli saatu jo tuo toistaiseksi uusin 1.3 ohjelmistoversio eli oisko se ainakin joitain noita bugeja korjaillut vaikka volvon release notesit niiden osalta olikin aika vajavaiset. Mitään tehohäviöitä en itse tästä havainnut mutta mulla onkin tää köyhien single malli niin ero tuskin oiskaan niin radikaali ja toisaalta mua ei se puoli edes niin kiinnosta, toki ymmärrän että jotain voi vituttaa jos tuon dualin sen takia hankkii ja kovastihan volvokin tehot edellä tätä mainostaa. Soundbaristakin sai ihan ok äänenlaatua ulos kun jaksoi vähän säätää, suoraan tehtaalta kyllä kuulosti munkin korvaan ihan paskalta, tuskin tää nytkään kellekään hifistille maittaa mutta paremmalta tää kuulostaa kun aiempi volkkarin markkinakattila perinteisine kaiuttimineen ja jotain spotifyta kun luukuttaa niin oo muutenkaan varmaan merkitystä.

puhelinsovellus nyt ainakin toistaseksi on hieman köykäinen, heittää välillä ulos ja vaatii uudelleen kirjautumista MFA:lla jopa useamman kerran päivässä ja onhan toi ominaisuuksiltaan hieman vajaavainen(?) esim. auton ilmatointi etukäteen ei anna asettaa mitään lämpötilaa tms. vaan joko päälle tai pois. Lisäksi mulle nyt ainakin on epäselvää että lämmitteleekö/jäähdytteleekö toi akkua samalla vai ei. Lisäksi tänään aamulla kun kokeilin niin veti virran akusta eikä seinästä vaikka laturi oli kiinni mutta lataus päättynyt. Tiedä sit onko toi vika vai ominaisuus ettei alota latausta vain tuon ilmastoinnin takia ja eipä tolla nyt isoa merkitystä ole lopulta, talvipakkasilla ehkä toki enemmän mutta täytyy sit varmaan ajoittaa tota latausta niin että akku ei ole täynnä kun täppää ilmastoinnin päälle.

Ainoa mikä tässä oikeesti ärsyttää on toi naamaskanneri joka on tosiaan turhan herkäksi säädetty ja välillä tuntuu että herjaa väsymystä jos edes silmää räpäyttää tai ohimennen haukottelee oli lähdöstä sitten kulunut minuutti vai tunti mutta ehkä tolle vielä tulee joku päivitys, saahan sen nytkin toki disabloitua mutta on turhan monen klikkauksen takana. Toisaalta sit tuntuu että välillä tuo ei ole niin ongelmallinen ja herjaa paljon vähemmän. Ratinlämmitin tuntuu myös välillä sekoilevan omiaan ja menee startissa päälle itsestään ja täysille tietenkin myös tälläisessä helle lukemissa. Takapenkki on tosiaan helvetin ahdas mutta itsellä ei ole jälkikasvua ja takapenkillä matkustaa joku ehkä 3 kertaa vuodessa ja muuten kyllä itselle sopivan formaatin auto.

eli summattuna itse oon ainakin tyytyväinen hankintaan ja miksen oliskaan kun ei tässä tosiaan oo mitään ongelmia (vielä ainakaan) ilmennyt. Hinnaltaan, kooltaan ja ominaisuuksiltaan just passeli laite omaan käyttöön.
 
Onko tuossa EX30 puhelinavain ja walk-away lukitus?

Puhelimella voi tällä hetkellä avata ovet (vaatii sovelluksen käynnistyksen manuaalisesti ja sieltä klikkauksen) mutta käsittääkseni tähän on tulossa ominaisuus että puhelimella saa auton ihan liikkeelle asti ja juurikin etätunnistuksena. Nyt kun tuo sovellus on kesken niin kahden avainkortin lisäksi mukana tuli tollanen tulitikkuaskin muotonen tägi jolla toi etäavaus ja walk-away lukitus toimii ja auto starttaa.
 
Itse olen myös ajellut EX30 single corella nyt parisen viikkoa eikä myöskään mitään suurempia valituksen aiheita. Mukava ajaa ja mm. navigaation ennustukset akun kapasiteetille perillä pelaa hyvin. Lisäksi ainakaan perstuntumalla tehon häviöt eivät tunnu merkittäviltä akun kapasiteetin vähentyessäkään, toisin kuin tuplamoottoriversiosta on raportoitu. Vakionopeudensäädin on nyt kolmena satunnaisena ajokertana jättänyt toimimatta, ja puhelimen yhdistys autoon sekä nopeusrajoitusten tunnistus tuntuu toimivan vähän 50/50, mutta muuten oikein mainio peli.

Core-mallin avainkorteilla pelaaminen tuntuu vähän keijolta, mutta Plus-malli oli toisaalta monta tonnia kalliimpi, eikä tuntunut tuovan rahan edestä tarpeeksi järkeviä ominaisuuksia pöytään, joten kyllä tämänkin kärsii.
 
Itse olen myös ajellut EX30 single corella nyt parisen viikkoa eikä myöskään mitään suurempia valituksen aiheita. Mukava ajaa ja mm. navigaation ennustukset akun kapasiteetille perillä pelaa hyvin. Lisäksi ainakaan perstuntumalla tehon häviöt eivät tunnu merkittäviltä akun kapasiteetin vähentyessäkään, toisin kuin tuplamoottoriversiosta on raportoitu. Vakionopeudensäädin on nyt kolmena satunnaisena ajokertana jättänyt toimimatta, ja puhelimen yhdistys autoon sekä nopeusrajoitusten tunnistus tuntuu toimivan vähän 50/50, mutta muuten oikein mainio peli.

Core-mallin avainkorteilla pelaaminen tuntuu vähän keijolta, mutta Plus-malli oli toisaalta monta tonnia kalliimpi, eikä tuntunut tuovan rahan edestä tarpeeksi järkeviä ominaisuuksia pöytään, joten kyllä tämänkin kärsii.

Itellä siis single plus ja mietin ihan samaa tuota hankkiessä että core ois kyllä mennyt ihan hyvin, juurihan tuossa ei mitään niin erikoisia lisävarusteita tule mutta sattui tuota plussaa olemaan suoraan toimitukseen wetterillä ja vastaavasti siihen sai paremman hyvityksen vaihtoautosta ja meni ilman välirahaa vs. coreen ois pitänyt joku tonni lyödä väliin. Core extended rangekin kävi mielessä mutta totesin että siitä pidemmästä rangesta ois itselle hyötyä korkeintaan talvella mutta silloin nyt tulee muutenkin ajettua vähemmän ja perusarkiajoon riittää tuo perus rangekin oikein hyvin ja ei tolla extended rangellakaan talvella mitään helsingin reissuja heitetä eli ladata sitä pitäis kuitenkin pidemmillä matkoilla joten lopulta hyöty aika nolla. Toki jos ois tarvetta ajaa sellasta matkaa että toi perus range jää just hieman vajaaksi mutta itsellä työmatka jotain 8km suuntaansa ja sitähän se ajo hyvin pitkälti on.
 
Itellä siis single plus ja mietin ihan samaa tuota hankkiessä että core ois kyllä mennyt ihan hyvin, juurihan tuossa ei mitään niin erikoisia lisävarusteita tule mutta sattui tuota plussaa olemaan suoraan toimitukseen wetterillä ja vastaavasti siihen sai paremman hyvityksen vaihtoautosta ja meni ilman välirahaa vs. coreen ois pitänyt joku tonni lyödä väliin. Core extended rangekin kävi mielessä mutta totesin että siitä pidemmästä rangesta ois itselle hyötyä korkeintaan talvella mutta silloin nyt tulee muutenkin ajettua vähemmän ja perusarkiajoon riittää tuo perus rangekin oikein hyvin ja ei tolla extended rangellakaan talvella mitään helsingin reissuja heitetä eli ladata sitä pitäis kuitenkin pidemmillä matkoilla joten lopulta hyöty aika nolla. Toki jos ois tarvetta ajaa sellasta matkaa että toi perus range jää just hieman vajaaksi mutta itsellä työmatka jotain 8km suuntaansa ja sitähän se ajo hyvin pitkälti on.

Ainakin näin peruskivana kesäpäivänä tuo pienemmänkin akun toimintamatka on ihan itselle riittävä. Ajelin tänään 190km toimistolle ja akkua jäi vielä 40%, lähdössä taisi olla 97%. Talvella olen varautunut tekemään ylimääräisen latausstopin matkalla. Kesälomalla tulee testattua sähköautoilua kunnolla, kun tehdään pienimuotoinen kotimaan matkailureissu tuttavapariskunnan häissä käynnin yhteydessä, jonne matkaa on reilu 300km.
 
Paha sanoa. Mikään noista moduuleista ei ole sinänsä ollut sähköautospesifinen. Valojen säätö, airbag, sisävalot, gateway, ratti, ym. moduuleja mennyt vaihtoon.

Tuo voimalinja, akku ja lataus onkin about ainoita mihin ei ole tarvinnut koskea.

Mielenkiintoista, että osaa on vaihtunut noinkin paljon... Vaikka uuden auton (VAG:n ainakin) voikin odottaa sisältävän kourallisen maanantaikappalekomponentteja, jotka toivottavasti pettävät ja tulevat vaihdetuiksi jo takuuaikana. Ei sentään ole sama osa mennyt kahdesti?

Varmaan aika huonosti dataa että mikä hajoaa kun kuitenkin aika pieni osa on takuun ulkopuolella.

Se mitä se maksaa riippuu ihan kyllä merkistä ja itsestä, jos korjaat itse niin säästät tietenkin. Teslalla on kaikki osanumerot epc.tesla.com ja huolto/korjausohjeet kolarikorjauksia myöden ilmaiseksi service.tesla.com eli voit hyvinkin halvalla korjailla. Kaikkia osia ei saa suoraan teslalta, kuten uudelleenkunnostetut akut, mutta uusia pitäisi saada suoraan. Käytettyjä täytyy muualta tilata. Parts Catalog

Kiitos, täytyypä katsella ihan mielenkiinnosta!

Kysymystä inspiroi osaltaan se, että monissa nykyautoissa erinäisiä toimenpiteitä on vaikeutettu mm. osien koodauksilla. Samoin on paljon enemmän osaa, jota ei tarvikkeena edes välttämättä valmisteta. Sähköautossa sitten vielä suurjännitevoimalinja ja sen korjauksiin liittyvät työmenetelmät... Muutenkin kyynikko sisälläni ajattelee, että valmistajat eivät suostu luopumaan jälkimarkkinoinnista ja tekemään "ikiautoja", vaan öljynvaihdoista ja jarrutöistä menetetyt rahat otetaan takaisin korjauksista.
 
Ainakin näin peruskivana kesäpäivänä tuo pienemmänkin akun toimintamatka on ihan itselle riittävä. Ajelin tänään 190km toimistolle ja akkua jäi vielä 40%, lähdössä taisi olla 97%. Talvella olen varautunut tekemään ylimääräisen latausstopin matkalla. Kesälomalla tulee testattua sähköautoilua kunnolla, kun tehdään pienimuotoinen kotimaan matkailureissu tuttavapariskunnan häissä käynnin yhteydessä, jonne matkaa on reilu 300km.

Kuulostaa hauskalta että testaillaan sähköautoilua jopa yli 300km matkalla :D

Onhan se jännittävää ekoja kertoja uudella autolla ajaa matkaa, en sitä halua vähätellä suinkaan.

En itsekään uskonut ajavani näin pian täyssähköllä, mutta näin muutaman vuoden jälkeen ihmisten arvuuttelu alle 500km matkojen tekemisessä lähinnä naurattaa.

Monet autot pääsee lataamatta sellaisen välin ja vielä useampi kuten varmaan volvokin pääsee alle vartin
latauksella.


Mielenkiintoista, että osaa on vaihtunut noinkin paljon... Vaikka uuden auton (VAG:n ainakin) voikin odottaa sisältävän kourallisen maanantaikappalekomponentteja, jotka toivottavasti pettävät ja tulevat vaihdetuiksi jo takuuaikana. Ei sentään ole sama osa mennyt kahdesti?



Kiitos, täytyypä katsella ihan mielenkiinnosta!

Kysymystä inspiroi osaltaan se, että monissa nykyautoissa erinäisiä toimenpiteitä on vaikeutettu mm. osien koodauksilla. Samoin on paljon enemmän osaa, jota ei tarvikkeena edes välttämättä valmisteta. Sähköautossa sitten vielä suurjännitevoimalinja ja sen korjauksiin liittyvät työmenetelmät... Muutenkin kyynikko sisälläni ajattelee, että valmistajat eivät suostu luopumaan jälkimarkkinoinnista ja tekemään "ikiautoja", vaan öljynvaihdoista ja jarrutöistä menetetyt rahat otetaan takaisin korjauksista.

Tässä täytyy nostaa kyllä tesla ehkä hieman yllättäen. Kotipelaaja saa vuokrattua kaikki samat softadiagnosointi ja ”koodaus” työkalut kuin korjaamokin. Eli jos saat osat käsiisi niin saat sen vaihdettua, vaikka vaatisi parittamisen.

Poikkeuksena kenties supercharging oikeudet jos auto on ollut lunastuksessa. En tiedä miten täällä EU:ssa se menee

Mutta kaikki laiterikot saat itse korjattua, vaikka netissä on luultu totuudeksi ettet voi autolle mitään tehdä itse.

Itsekin olin yllättynyt positiivisesti korjausmahdollisuuksien avoimuudesta kuluttajalle. Tarkoitus oli ajaa muutama vuosi ja vaihtaa uudempaan kun kuitenkin sen verran uutta tekniikkaa, mutta nyt ei ole mikään kiire.
 
Tässä täytyy nostaa kyllä tesla ehkä hieman yllättäen. Kotipelaaja saa vuokrattua kaikki samat softadiagnosointi ja ”koodaus” työkalut kuin korjaamokin. Eli jos saat osat käsiisi niin saat sen vaihdettua, vaikka vaatisi parittamisen.

Poikkeuksena kenties supercharging oikeudet jos auto on ollut lunastuksessa. En tiedä miten täällä EU:ssa se menee

Mutta kaikki laiterikot saat itse korjattua, vaikka netissä on luultu totuudeksi ettet voi autolle mitään tehdä itse.

Itsekin olin yllättynyt positiivisesti korjausmahdollisuuksien avoimuudesta kuluttajalle. Tarkoitus oli ajaa muutama vuosi ja vaihtaa uudempaan kun kuitenkin sen verran uutta tekniikkaa, mutta nyt ei ole mikään kiire.

Teslalla nyt on jo valmiiksi jonkinlainen maine kestävyydestä näiden miljoonan kilometrin taksiteslojen myötä. Enemmän mietin polttomoottoripuolelta tuttuja valmistajia, joiden autot tunnetaan kalliista remonteistaan, kun ajomäärät ylittävät tehtaalla suunnitellun. Aikooko esim. VAG tehdä sähköaikakaudella kestäviä autoja vai korvautuvatko perinteiset moottori-, vaihteisto- ja päästöjärjestelmäviat uusilla vioilla? Vioilla, joihin käyttäjä voi entistä vähemmän vaikuttaa omilla toimenpiteillään (ajotapa, suositeltua lyhyemmät moottoriöljyn vaihtovälit, ikiöljyjen säännölliset vaihdot, Haldexin sihtien putsaamiset ym.).
 
Mikä kestävyysmaine? Kun tarkemmin lukee noita tapauksia niin on siellä akkua, moottoria jne. vaihdettu.
 
Mikä kestävyysmaine? Kun tarkemmin lukee noita tapauksia niin on siellä akkua, moottoria jne. vaihdettu.

Kaikkiin merkkeihin tietysti tulee vikoja, mutta siinä on eronsa, tuleeko jotakin sattumalta vai väistämättä. Esimerkkinä mainittakoon tämä kotimainen taksiyrittäjä Nyyssönen, joka ajoi alkuperäisellä akulla ja moottorilla 600 tkm. Muista korjauksista emme toki tiedä, onko niitä ollut ja kuinka paljon ja mihin hintaan, mutta kuka uskoo, että mies olisi päässyt yhtä vähällä valitsemalla työvälineekseen dieselauton?

Lisäys: Näköjään ohjaustehostin vaihdettiin 6000€ hintaan 300 tkm kohdalla, mutta sen jälkeen sai ajella toiset 300 tkm ongelmitta.

 
Mikä kestävyysmaine? Kun tarkemmin lukee noita tapauksia niin on siellä akkua, moottoria jne. vaihdettu.

Ja ei tarvi kuin katsoa katsastustilastoja niin totuus ”laadusta” paljastuu. Ehkä siinä voi vaikuttaa myös se että ei ole huoltoja niin viat jäävät huomaamatta ennen katastusta.

Turun seudulle Raisioon näytti tulevan Teslan lasipalatsi, onkohan se vaan showroom vai jotain huoltotoimintaa myös.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 504 450
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom