Yleistä keskustelua sähköautoista

Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.

Silloin tällöin sitten muita toimijoita, jos haluaa käydä jossain syömässä tai muuta. Jos mukana on apukuski, niin hän saa luvan räpeltää sovelluksista 15min ennen saapumista että onko jonoa.
Missä Kuopiossa on Ionity? Juustoportilla Recharge ja Super, muualla en ole käynyt. Joroisten Jehova-asema ollut back-up vaihtoehtona. Jos on ihan vitostien vieressä Juustoportin tapaan (1min poikkeama), niin tuo voisi olla optio joskus.
 
Äkkiä katsoen Googlella toiselta puolelta suomea CM piha-alueella, tai hyvin lähellä.
 
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?
Hintoja ei taida nähdä mistään kootusti ja/tai luotettavasti. Myöskin jokainen tarvitsee oman appin, joskin uusissa pisteissä on pakko olla korttilukija. Itse tuoreena käyttäjänä laskin, että asensin 15 eri appiä, jotta sain valmiiksi kaikki mahdollista latausta varten. Iltalehdessä oli hiljattain vertailu hinnoista, mutta tämäkin oli lehden itse kasaama eri lähteistä: Hintavertailu: Näin paljon sähköauton pikalataus maksaa – Tesla yllättäen kallein
 
Hintoja ei taida nähdä mistään kootusti ja/tai luotettavasti. Myöskin jokainen tarvitsee oman appin, joskin uusissa pisteissä on pakko olla korttilukija. Itse tuoreena käyttäjänä laskin, että asensin 15 eri appiä, jotta sain valmiiksi kaikki mahdollista latausta varten. Iltalehdessä oli hiljattain vertailu hinnoista, mutta tämäkin oli lehden itse kasaama eri lähteistä: Hintavertailu: Näin paljon sähköauton pikalataus maksaa – Tesla yllättäen kallein

Kai se täytyy googlemapsista koluta mitä palveluntarjoajia on lähellä ja/tai pidemmillä reiteillä mitä vois kuvitella ajavansa ja sieltä sit sovelluksia lataamaan. Toki noi abc:t ja K-laturit varmaan löytyy joka paikasta mutta jos ne tänkin keskustelun perusteella on ne varatuimmat paikat niin oishan se hyvä olla muutkin tiedossa.
 
Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.

Ionity on kyllä heidän omien tariffien kautta nykyään kWh-pohjainen kuten myös jo osa automerkkien diileistä ja Fortum & K-latauksen kautta.

Vaikkei olekaan alla Tesla tai Koreaa niin kyllä minuuttipohjaisella Ionityllä pääsin ihan ok noin 20c/kWh keskiarvoihin kun aikanaan oli 1v auton mukana tullut latauskortti.
 
Riippuu vähän missä ajelee, millä ja käykö tuuri ettei joudu jonottamaan laturia. Omat yli 1000 km päivässä kokemukset asettuu tuohon Tukholma - Flensburg välille. Sekä dieselillä että sähköllä on tullut sitä tahkottua mutta vain talvella. Aika normi muistaakseni on että sellainen 3 h kauemmin kestää sähköllä. Optimioloissa tietysti ero pienempi, ehkä juuri tunnin luokkaa. Mutta sitten kun ei laivalta/työmaalta pääse lähtemään täydellä akulla, saapua ei voi tyhjällä akulla, matkalla iso todennäköisyys joutua jonottamaan laturia 30 - 60 min, jne. niin eroa tulee helposti lisää.

Ihan täällä kotimaassa ajelen, ei ole ikinä yli 5 min joutunut odottamaan että pääsee lataamaan. Noitakin ehkä 2 kertaa 5 vuoden aikana. Meillä on hyvin tilaa latureilla poislukien PK-seutu ja taksisankarit jotka vapauttaa paikan vain kavereilleen.
 
Kai se täytyy googlemapsista koluta mitä palveluntarjoajia on lähellä ja/tai pidemmillä reiteillä mitä vois kuvitella ajavansa ja sieltä sit sovelluksia lataamaan. Toki noi abc:t ja K-laturit varmaan löytyy joka paikasta mutta jos ne tänkin keskustelun perusteella on ne varatuimmat paikat niin oishan se hyvä olla muutkin tiedossa.

Latauspisteet nimisellä softalla näkee latauspaikat, hintoja siinä ei ole ellei joku ole käynyt kommentoimassa.
 
Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.

Silloin tällöin sitten muita toimijoita, jos haluaa käydä jossain syömässä tai muuta. Jos mukana on apukuski, niin hän saa luvan räpeltää sovelluksista 15min ennen saapumista että onko jonoa.
Ionityllä ei ole minuuttitaksoja enää. Se on subscriptiolla varsin ok hintainen jos arvostaa nopeutta.
 
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?

Kattavimmin kaikki mahdolliset latauspisteet Suomessa näkee varmaan täältä, hintoja ei toki näe.

www.latauskartta.fi
 
Äkkiä katsoen Googlella toiselta puolelta suomea CM piha-alueella, tai hyvin lähellä.
Joo. Toi näyttäisi olevan sijainniltaan siedettävän lähellä motaria. Citymarket on toki ongelma, mutta mielummin tuohon kuin ABC-lataukseen tai Rechargeen jos Juustoportti jumissa.
 
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?

Kyllä tarvii jokaiselle oman sovelluksen että pääsee katsomaan kyseisen latausoperaattorin hinnat. Vähän rasittavaa kyllä, mutta ainakin itse oppinut elämään asian kanssa. Lisäksi nuo hinnat ei juurikaan vaihdu ainakaan ABC (0,35€/kwh), K-Lataus (0,33€/kwh) ja Recharge (0,48€/kwh muistaakseni) operaattoreilla niin ne muistaa jo ulkoa. Nuo hinnat siis sen suurteholatauksen hintoja, asiointilatausten hintoja en muista kun ei tule käytettyä.
Teslalla ja Ionityllä taitaa olla enemmän hintavaihtelua.
Onneksi sovelluksiin ei useinkaan tarvitse rekisteröityä/kirjautua hintoja katsoakseen vaan ne näkee ilmankin tietojen luovuttamista.
 
Plugsharella yleensä olen katsellut latauspaikat. Hintoja tuo ei pidä sisällään (tai pitää, mutta roaming hintoina), mutta näkee sen että maksaako parkkeeraaminen ja se yleensä pitää paikkaansa (kun käytän asiointilatauksia yleensä) ja kertoo onko paikkoja vapaana vai ei. Tuo kertoo kenen toimijan laturi ja ko. toimijan apista sitten hintatieto.

Varsinkin asiointilatauksessa jollain recharchella hinta voi olla melkein mitä vaan riippuen latauspaikasta. Toki hinnat aika nopeasti oppii, mutta tuo ja Virran laturit vaihtelevat aika paljon riippuen lokaatiosta. Abct ja k-lataukset yms. sitten toki tiedossa muutenkin.
 
Se on nimetty "dynamic limit charging" tai "Dynamic limit for charging" ja ilmoitetaan ampeereisssa. Sieltä löytyy myös "maximum charge voltage" Jos lukema on vaikka 120A niin kertoo sen jälkimmäisellä 403 voltilla niin saa = 48,36kW lataustehon
Kiitoksia, sai näemmä tehtyä oman sensorin joka laskee tuon suoraan. Mitenköhän hyvin pitää paikkaansa? Näytti nyt nousevan 111 kW -> 120 kW kun körötteli kotiin. Soc 60 % ja akku alle 10 c.
 
Joo. Toi näyttäisi olevan sijainniltaan siedettävän lähellä motaria. Citymarket on toki ongelma, mutta mielummin tuohon kuin ABC-lataukseen tai Rechargeen jos Juustoportti jumissa.
Jep, Kolmisopin Citymarketin pihassa on ja 5-tieltä pääsee nopeasti lataamaan.
 

Hyvä kirjoitelma Kiinan autotarjonnasta, ja hurjasta tarjonnasta/kehityksestä mitä varsinkin sähköautorintamalla on tapahtunut viime vuosina. Jonkunlainen pudotuspeli on varmasti tulossa, mutta melkoinen etumatka on länsimerkeillä kirittävänä...
"Aika" hyvä reality check. Ja autonäyttely missä ei ole mitään prototyyppejä ja muotoilututkielmia täynnä (mitkä eivät tule ikinä tuotantoon) vaan uusia automalleja joita voi ostaa kävelemällä kauppaan.
 
Baarin jalkeen kauhea into lukea kristalli palloa. 2035 99% uusita myydyista autoista on sahko autoja koska CATL 500wh/l
Jos ambulanssissa on 1500 km range niin jos se riita niin sitten mennaan jo lentaen.

Toinen ennustus on etta 99% autoista tulee vuonna 2035 Kiinasta. Nahdakseni vaatii sita etta Kiina ajautuu sotaan ettei tuo toteudu.
 
En usko että ilman maailmansotaa ja länsimaiden täydellista tuhoutumista saat stuttgartilaisia keskiluokkaisia auton ostajia ostamaan Kiinassa valmistettuja autoja. Jos hinta olisi ollut aina ratkaiseva tekijä, olisivat eurooppalaiset valmistajat olleet konkassa jo vuosikymmeniä sitten kun japsit ja korealaiset alkoivat valua markkinoille tosissaan.
 
En usko että ilman maailmansotaa ja länsimaiden täydellista tuhoutumista saat stuttgartilaisia keskiluokkaisia auton ostajia ostamaan Kiinassa valmistettuja autoja. Jos hinta olisi ollut aina ratkaiseva tekijä, olisivat eurooppalaiset valmistajat olleet konkassa jo vuosikymmeniä sitten kun japsit ja korealaiset alkoivat valua markkinoille tosissaan.

Joo, ei tulla ikinä ostamaan kiinalaisia autoja. EU:n ulkopuolella valmistetutkin ovat vähän siinä ja siinä.

Liittyy Kiinalaisiin sähköautoihin. Karkeasti seuraavat kriteerit pitää omaan käyttööni tulevan auton täyttää:

- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
- Tarkat tekniset tiedot tiedossa: Huoltoväli, takuu, akkutakuu ja sen rajaukset, range kesällä ja talvella, perävaunun vetopaino, muiden käyttäjien kokemukset
- Huolto-organisaatio, huoltohinnat ja huoltopaikkojen sijainnit
- Koeajokokemukset: Nitinät, natinat, melutaso, kommentit ajo-ominaisuuksista, kommentit ajojärjestelmästä ja viihdejärjestelmästä esim Teams yhteensopivuus ja käytettävyys, lämmityslaitteen toiminta ja riittävyys, ilmastointilaitteen toimivuus.
- Vakuutushinnat, varaosahinnat, rengashinnat
- Latausjärjestelmän toimivuus, esim akun esilämmitysmahdollisuus ennen latausta ja latauksen nopeus erilaisissa olosuhteissa
- AC lataus 22 kW
 
japsit ja korealaiset
Japskeilla ja Koreilaisilla taisi olla elektroniikan valmistus vallan -80 ja -90 luvuilla ja siita se valahti Kiinaan. Minulla on ollu tunne etta Kiinalaiset eivat vaan ole osanneet valmistaa riittavan hyvia autoja ennen etta niilla olisi markkinoita mutta nyt sekin taito on heille opetettu.
 
Japskeilla ja Koreilaisilla taisi olla elektroniikan valmistus vallan -80 ja -90 luvuilla ja siita se valahti Kiinaan. Minulla on ollu tunne etta Kiinalaiset eivat vaan ole osanneet valmistaa riittavan hyvia autoja ennen etta niilla olisi markkinoita mutta nyt sekin taito on heille opetettu.
Ei kiinnosta. En osta kiinalaista vaikka sen saisi puoleen hintaan.

Auton osto on 90%:sesti tunnepuolen juttuja, joten joku Zeekr 008 jää kauppaan aina, riippumatta tekniikasta ja hinnasta.

Ehkä tämä muuttuu joskus kun Geelyn tapaiset firmat tajuavat että brändäys pitää hoitaa kunnolla.
 
Ei kiinnosta. En osta kiinalaista vaikka sen saisi puoleen hintaan.

Tämä. Ehkä kuulun siihen 1% mutta en tule ikinä ostamaan kiinalaista autoa. Ja kiinalainen tässä kohtaa tarkoittaa kiinalaisten suunnittelemaa, kiinassa rakennettua ja kiinalaisten omistamaa automerkkiä. Rajan vetäminen voi olla vaikeata tosin, minusta XC40/C40 ei ole em. kriteereillä kiinalainen, XC30 on siinä ja siinä ja BYD on selvästi kiinalainen.
 
Eli pelkastaan kiinassa rakennettu on Ok kunhan se vain on suunniteltu Stuttgartissa?

Monella länsimaalaisella autovalmistajalla on suunnittelustudiot kiinassa, ja saman pitää toteutua toiseen suuntaan. Vaatimukset ja logiikan erot ovat sen verran isot että auto myy paremmin kun on "paikallisesti" suunniteltu.

Joillain kiinalaisilla on suunnittelua euroopan mantereella, uskon että se tuottaa tulosta.

Kiinalaisten suunnittelema auto kiinaan ei tule olemaan myyntivaltti täällä. Ellei se ole jotenkin merkittävästi halvempi. 100kWh akullinen auto, neliveto, 500hp ja 20k€ niin myyntiä piisaisi eikä alkuperällä olisi paljoa väliä ostajille. Mutta tuntuu että ne kiinalaisten autot ovat samanhintaisia kuin muiden vakiintuneiden valmistajien, joten hyppy tuntemattomaan ei houkuta monia.

E: Lisään vielä että komppaan tuota brändiongelmaa. Tuntuu että niitä kiinalaisia valmistajia ilmestyy kuin sieniä sateella. Vaikka konserni saattaa joissain perimmiltään olla sama, niin itsellä tulee jo sellainen automerkkien ylikuormitus. Tuntuu että se on liian hajanaista jotta siihen voi luottaa, jos se koko valmistaja häviää yhtä nopeasti kuin ilmestyikin.
 
Oma henkilokohtainen ongelma Kiinalaismerkkien kanssa on tasan tarkkaan vain huolto ja takuu. Jos nuo saadaan todistettavaan kuntoon niin minulle sen jalkeen merkitsee vain se etta on mahdollisimman halpa.
 
Oma henkilokohtainen ongelma Kiinalaismerkkien kanssa on tasan tarkkaan vain huolto ja takuu. Jos nuo saadaan todistettavaan kuntoon niin minulle sen jalkeen merkitsee vain se etta on mahdollisimman halpa.
Enne vanhaan tällaiset laitettiin torille häpeäpaaluun. Nykyään ihmiset julkisesti halventavat itseään äärimmäisen itsekkyyden osoituksillaan.
 
Enne vanhaan tällaiset laitettiin torille häpeäpaaluun. Nykyään ihmiset julkisesti halventavat itseään äärimmäisen itsekkyyden osoituksillaan.
Miksipä tuo olisi sen itsekkäämpää kuin naapurikunnasta putkimiehen tilaaminen vain, koska saa sieltä alemman tarjouksen?

Anyway - pointtini oli että 99% kiinalaisille autoille on täysi mahdottomuus. Pelkästään jo sen takia, että jenkit kieltävät niiden maahantuonnin ja tuo jättää parikymmentä prosenttia automarkkinoista täysin saavuttamattomiksi kiinassa valmistetuille autoille.

Puhumattakaan siitä, että brändeillä on väliä ihmisille. Made in Germany on osalle auton ostajista välttämättömyysosa brändiä, vaikka sitten seurauksena saisikin hitaamman, ”huonomman” ja kalliimman auton.

Varsinkin kun autojen paremmuutta on aika mahdotonta edes mitata muuten kuin subjektiivisesti.
 
Tämä. Ehkä kuulun siihen 1% mutta en tule ikinä ostamaan kiinalaista autoa. Ja kiinalainen tässä kohtaa tarkoittaa kiinalaisten suunnittelemaa, kiinassa rakennettua ja kiinalaisten omistamaa automerkkiä. Rajan vetäminen voi olla vaikeata tosin, minusta XC40/C40 ei ole em. kriteereillä kiinalainen, XC30 on siinä ja siinä ja BYD on selvästi kiinalainen.
Mites Polestar? Se on vähän hankala kun on mun mielestä hyvin pitkälti kiinalainen, mutta ne kuitenkin tuntuvat toimivan täällä pohjolassa sähköautoiksi jopa poikkeuksellisen hyvin. Paremmin kuin Volvot.
 
Mites Polestar? Se on vähän hankala kun on mun mielestä hyvin pitkälti kiinalainen, mutta ne kuitenkin tuntuvat toimivan täällä pohjolassa sähköautoiksi jopa poikkeuksellisen hyvin. Paremmin kuin Volvot.

Itselleni Polestar tuntuu eniten länsimaalaiselta näistä kiinamerkeistä, ehkä se johtuu skandinaavisesta tyylistä etenkin sisätiloissa ja yleisestä laatufiiliksestä.

Korostui aika konkreettisesti kun tänään istui vuorotellen Polestar 2/3/4 ja BYD Seal. Toki etenkin P3 ja P4 vähän eri hintaluokassa kuin Seal, mutta kyllä se Hylje tuntui sisältä aika muoviselta sekasotkulta Polestareihin verrattuna.

Ainakin haluaisin uskoa että uusissakin Polestareissa olisi edes ripaus Volvon osaamista mukana - tiedä sitten mikä on todellisuus?
 
Ainakin haluaisin uskoa että uusissakin Polestareissa olisi edes ripaus Volvon osaamista mukana - tiedä sitten mikä on todellisuus?
Voihan se olla näin jatkossakin. Polestar ei varsinaisesti kilpaile hinnalla ainakaan kotimarkkinoiden (=Kiinan) ulkopuolella. Tällä voi erottua muusta kiinalalaisesta sähköautomassasta. Se voi olla ihan toimiva konsepti jatkossakin.
 
Ei kiinnosta. En osta kiinalaista vaikka sen saisi puoleen hintaan.

Auton osto on 90%:sesti tunnepuolen juttuja, joten joku Zeekr 008 jää kauppaan aina, riippumatta tekniikasta ja hinnasta.

Ehkä tämä muuttuu joskus kun Geelyn tapaiset firmat tajuavat että brändäys pitää hoitaa kunnolla.
Ostaahan jotkut nykyään korealaisiakin autoja. Hyundai kun tuli Suomeen Pony-mallilla 80-luvulla ei se vaan kelvannut suomalaisille. Ei, vaikka tekniikka oli japanilaista perua. Tekniikan Maailmakin totesi sen kestotestissään ihan kelpo tuotteeksi vaikkakin melko vaatimattomaksi noin varusteiden ja tyylin puolesta. Mutta ei vaan myynyt.
 
Ostaahan jotkut nykyään korealaisiakin autoja. Hyundai kun tuli Suomeen Pony-mallilla 80-luvulla ei se vaan kelvannut suomalaisille. Ei, vaikka tekniikka oli japanilaista perua. Tekniikan Maailmakin totesi sen kestotestissään ihan kelpo tuotteeksi vaikkakin melko vaatimattomaksi noin varusteiden ja tyylin puolesta. Mutta ei vaan myynyt.
Itselläni ainakin isoimpana se, että en ostaisi mitään kallista kuten autoa aivan uudelta valmistajalta(tai omalla markkina alueella uudelta siis). Kun ei ole mitään historiaa eikä mitään tietoa että onko koko valmistaja enää maisemissa parin vuoden päästä niin riski on melkoinen.

Korealaiset olivat aiemmin tällaisessa asemassa, mutta ovat nyt panostaneet suomenkin markkinoille paljon ja pitkään niin ainakin vaikuttaa siltä etteivät ole heti lähdössä niin voisin ostaakkin.

Kiinalaisia valmistajia on vaikka kuinka paljon ja kokoajan tulee uusia, siitä kun valitsee väärän niin voi olla että 2v päästä ei ole enää mitään huoltoa/varaosia jne saatavilla ollenkaan. Joten melkoinen riski ostaa ainakaan omaksi, toki autoja saa nykyään liisarina jolloin ei tietysti mitään merkitystä näillä asioilla.
 
Itselläni ainakin isoimpana se, että en ostaisi mitään kallista kuten autoa aivan uudelta valmistajalta(tai omalla markkina alueella uudelta siis). Kun ei ole mitään historiaa eikä mitään tietoa että onko koko valmistaja enää maisemissa parin vuoden päästä niin riski on melkoinen.

Korealaiset olivat aiemmin tällaisessa asemassa, mutta ovat nyt panostaneet suomenkin markkinoille paljon ja pitkään niin ainakin vaikuttaa siltä etteivät ole heti lähdössä niin voisin ostaakkin.

Kiinalaisia valmistajia on vaikka kuinka paljon ja kokoajan tulee uusia, siitä kun valitsee väärän niin voi olla että 2v päästä ei ole enää mitään huoltoa/varaosia jne saatavilla ollenkaan. Joten melkoinen riski ostaa ainakaan omaksi, toki autoja saa nykyään liisarina jolloin ei tietysti mitään merkitystä näillä asioilla.
Toisaalta sitten on maalman velkaintunein firma VW, joka on jäämässä pahasti jälkeen kehityksessä. Onko sitä olemassa vielä muutaman vuoden päästä?
 
Toisaalta sitten on maalman velkaintunein firma VW, joka on jäämässä pahasti jälkeen kehityksessä. Onko sitä olemassa vielä muutaman vuoden päästä?
Mutta volkkariin saisi huoltoa ja osia kuitenkin vaikka menisi nurin. Joku kiinalainen pingpong firma kun poistuu markkinoilta niin vuoden päästä ei kukaan enää muistakkaan että sellaista on koskaan ollut ja mitään huoltoja ja osia ei ole olemassa.

Ei siis toki koske kaikkia ja monet kiinalaiset varmasti jäävät suomenkin markkinoille pysyvästi, mutta nyt kun niitä puskee joka päivä uusia niin kaikki vaan eivät voi menestyä kilpailussa millään.

Mutta toki kun nykyään saa liisareina niin jos sellainen käy, niin sitten toki helpompi kokeilla mitä vaan.
 
Toisaalta sitten on maalman velkaintunein firma VW, joka on jäämässä pahasti jälkeen kehityksessä. Onko sitä olemassa vielä muutaman vuoden päästä?
Juu, kannattaa tuijottaa vain sitä velkariviä. Netissä on kyllä monesti väännetty rautalangasta miksi firmalla näyttää olevan velkaa. Tekninen kehityskin vähän ihmetyttää, kun tuntuvat vasta olevan pääsemässä vauhtiin myös softan kanssa.
 
Ostaahan jotkut nykyään korealaisiakin autoja. Hyundai kun tuli Suomeen Pony-mallilla 80-luvulla ei se vaan kelvannut suomalaisille. Ei, vaikka tekniikka oli japanilaista perua. Tekniikan Maailmakin totesi sen kestotestissään ihan kelpo tuotteeksi vaikkakin melko vaatimattomaksi noin varusteiden ja tyylin puolesta. Mutta ei vaan myynyt.
Niin kovasti Korealaisia vierastettiin alkuun mutta nehän on osoittautunut aivan hyviksi vekottimiksi. Voi käydä samoin näiden Kiinalaisten kanssa kunhan ihmiset tottuu. Itsellä edelliset autot olleet 3x Kia ja nyt tuli sit sähkö Hyundai. Tätä ennen oli Saksalaisia. Eka Kia itsellä oli Cerato jota taidettiin sanoa Korean Corollaksi.
 
Itse samalla linjalla, kiinalaista laitetta ei ikinä osteta, ellei ole käytännössä pakko. Kiinlaista autoa ei ole pakko ostaa. Asiaa tarkastelen jos Kiinan ihmisoikeusasiat ja Taiwan-tilanne muuttuu. Kiinaa auton hinnan verran tukevia pidän itse länsimaisina pettureina ja ihmisoikeuksien polkijoina. Ja raja menee siinä että merkin omistus on Kiinassa.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta sitten on maalman velkaintunein firma VW, joka on jäämässä pahasti jälkeen kehityksessä. Onko sitä olemassa vielä muutaman vuoden päästä?

Kannattaa ehkä vähän syvemmälle katsoa mistä se velka tulee... jos itse oikein olen tulkinnut niin velkahan on pääsääntöisesti autorahoitusta tarjoavan yksikön kirjoissa... ja sillä vedetään aika hyvää tiliä välistä.

Ja sitten kun tämän ymmärtää niin voikin verrata muiden rahoituslaitoksen velkataseisiin.
 
Niin kovasti Korealaisia vierastettiin alkuun mutta nehän on osoittautunut aivan hyviksi vekottimiksi. Voi käydä samoin näiden Kiinalaisten kanssa kunhan ihmiset tottuu. Itsellä edelliset autot olleet 3x Kia ja nyt tuli sit sähkö Hyundai. Tätä ennen oli Saksalaisia. Eka Kia itsellä oli Cerato jota taidettiin sanoa Korean Corollaksi.

Korealaiset on ns. länsiautoja, kuuluvat "demokraattisten" länsimaiden joukkoon eikä se harjoita aggressiivista ulko-ja sisäpolitiikkaa.

Sanoisin että kiinalaisilla on paljon suurempi kynnys.
 
Mä en kyllä jaksa uskoa että ihmiset olisivat autojensa kanssa yhtään sen enempää poliittisesti tiedostavia kuin ovat kännyköidensä kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kyllä jaksa uskoa että ihmiset olisivat autojensa kanssa yhtään sen enempää poliittisesti tiedostavia kuin ovat kännyköidensä kanssa.
Keskimääräistä ihmistä kiinnostaa lähinnä hinta. Kaikenmaailman kiina krääsää tilataan konttikaupalla kokoajan kiinasta

Sitten kun kiinanautot ovat riittävän pitkään olleet markkinoilla niin suurinosa auton ostajista ei piittaa tippaakaan mistään ihmisoikeuksista tms vaan ostavat jos halvalla saa.

Toki jotkut rikkaammat voivat valita, mutta perus jantterille valinta on lähinnä ostaa kiinalaista tavaraa tai olla kokonaan ilman kun ei ole varaa niin helposti kääntyy siihen kiinalaiseen.
 
Kyllä se on nyt niin että länsimaiset sähköautot ovat IBM PC ja kiinalaiset ovat klooneja jotka tulevat isolla rintamalla ja halvalla. Kun oma raha puhuu niin harvempi maksaa tonneja enemmän ja ottaa länsimerkin.

Joku mainitsi japanilaiset ja korealaiset. Taitaa niissäkin olla suurimmassa osassa kiinalainen akku ja kenties voimansiirtokin. Esim. tulevaa KGM Torres EVX:ää vähän tutkin niin autohan on täynnä BYDin kiinalaista tekniikkaa (mikä ei sinänsä ole huono juttu hyvin kylmää kestävien LFP akkujen kanssa).
 
Kyllä se on nyt niin että länsimaiset sähköautot ovat IBM PC ja kiinalaiset ovat klooneja jotka tulevat isolla rintamalla ja halvalla. Kun oma raha puhuu niin harvempi maksaa tonneja enemmän ja ottaa länsimerkin.

Joku mainitsi japanilaiset ja korealaiset. Taitaa niissäkin olla suurimmassa osassa kiinalainen akku ja kenties voimansiirtokin. Esim. tulevaa KGM Torres EVX:ää vähän tutkin niin autohan on täynnä BYDin kiinalaista tekniikkaa (mikä ei sinänsä ole huono juttu hyvin kylmää kestävien LFP akkujen kanssa).
Miksi kukaan sitten ostaa kalliita autoja kun kerran raha puhuu ja halvimman perässä ollaan? Silti mystisesti kadut täynnä audeja, bemmejä ja mersuja, vaikka saman kokoisia saa halvemmalla muilta merkeiltä?

Voisiko olla, että auto ei ole ihan sama asia kuin nakkipaketti ihmisten kulutuskäyttäytymisessä?

Voi olla että Kiinalaiset oppivat ajan kanssa brändäämään vehkeensä niin, että länsimaihin muodostuu vannoutunut ”NIO all-the-way, mikään muu ei ole oikea auto” porukka, mutta ottaa kyllä aikansa.

Kiinalaisia ostanee aluksi ensimmäisenä sama porukka joka ostaa nyt Daciaa. Ei siis lopulta kovin moni.

Kiinalaiset akut kyllä kelpaisivat minullekin, etenkin LFP-malliset (jos muuten vaan tradeoffit olisivat sopivat).
 
Miksi kukaan sitten ostaa kalliita autoja kun kerran raha puhuu ja halvimman perässä ollaan? Silti mystisesti kadut täynnä audeja, bemmejä ja mersuja, vaikka saman kokoisia saa halvemmalla muilta merkeiltä?
Koska auton kanssa on pakko miettiä huoltoja ja varaosia, nakkipaketin kanssa ei.

Sitten kun nuokin ovat kunnossa kiinalaisilla niin niitä ihmiset sitten ostaa jos ovat halvempia kuin länsimerkit.
 
Miksi kukaan sitten ostaa kalliita autoja kun kerran raha puhuu ja halvimman perässä ollaan? Silti mystisesti kadut täynnä audeja, bemmejä ja mersuja, vaikka saman kokoisia saa halvemmalla muilta merkeiltä?

Kyllä. Tänne valuu myös käytettynä noita ”premium” merkkejä (alkuperämaan kompensiot laskevat hintoja) ja puhe oli uusista (sähkäreistä). Niitä ei paljon näy liikenteessä noilta merkeiltä, ja ne mitkä näkyy ovat todennäköisesti enimmäkseen firmojen liisareita.

Globaalisti kiinalaisten autojen osuus uusista sähköautoista on 60%. Eli aika paljon sitä sun Dacia-porukkaa! Ainoa mikä pistää kunnolla vastaan on Tesla.

Ps. Itsellä ei ole mitään Daciaa vastaan, uusi Duster vaikutti itseasiassa liikkeessä ihan järkiautolta..
 
Globaalisti kiinalaisten autojen osuus uusista sähköautoista on 60%. Eli aika paljon sitä sun Dacia-porukkaa! Ainoa mikä pistää kunnolla vastaan on Tesla.

Kyllä ne kiinalaiset autot taitaa enimmäkseen olla tuolla aasiassa vielä pitkän aikaa joka on väkiluvultaan aivan yliverainen verrattuna mihin tahansa muuhun maanosaan.

Dacioita siellä tuskin on. Tai mistä sitä tietää, jos onkin.

1715420115834.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 504 564
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom