Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hintoja ei taida nähdä mistään kootusti ja/tai luotettavasti. Myöskin jokainen tarvitsee oman appin, joskin uusissa pisteissä on pakko olla korttilukija. Itse tuoreena käyttäjänä laskin, että asensin 15 eri appiä, jotta sain valmiiksi kaikki mahdollista latausta varten. Iltalehdessä oli hiljattain vertailu hinnoista, mutta tämäkin oli lehden itse kasaama eri lähteistä: Hintavertailu: Näin paljon sähköauton pikalataus maksaa – Tesla yllättäen kalleinOnko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?
Hintoja ei taida nähdä mistään kootusti ja/tai luotettavasti. Myöskin jokainen tarvitsee oman appin, joskin uusissa pisteissä on pakko olla korttilukija. Itse tuoreena käyttäjänä laskin, että asensin 15 eri appiä, jotta sain valmiiksi kaikki mahdollista latausta varten. Iltalehdessä oli hiljattain vertailu hinnoista, mutta tämäkin oli lehden itse kasaama eri lähteistä: Hintavertailu: Näin paljon sähköauton pikalataus maksaa – Tesla yllättäen kallein
Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.
Riippuu vähän missä ajelee, millä ja käykö tuuri ettei joudu jonottamaan laturia. Omat yli 1000 km päivässä kokemukset asettuu tuohon Tukholma - Flensburg välille. Sekä dieselillä että sähköllä on tullut sitä tahkottua mutta vain talvella. Aika normi muistaakseni on että sellainen 3 h kauemmin kestää sähköllä. Optimioloissa tietysti ero pienempi, ehkä juuri tunnin luokkaa. Mutta sitten kun ei laivalta/työmaalta pääse lähtemään täydellä akulla, saapua ei voi tyhjällä akulla, matkalla iso todennäköisyys joutua jonottamaan laturia 30 - 60 min, jne. niin eroa tulee helposti lisää.
Kai se täytyy googlemapsista koluta mitä palveluntarjoajia on lähellä ja/tai pidemmillä reiteillä mitä vois kuvitella ajavansa ja sieltä sit sovelluksia lataamaan. Toki noi abc:t ja K-laturit varmaan löytyy joka paikasta mutta jos ne tänkin keskustelun perusteella on ne varatuimmat paikat niin oishan se hyvä olla muutkin tiedossa.
Ionityllä ei ole minuuttitaksoja enää. Se on subscriptiolla varsin ok hintainen jos arvostaa nopeutta.Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.
Silloin tällöin sitten muita toimijoita, jos haluaa käydä jossain syömässä tai muuta. Jos mukana on apukuski, niin hän saa luvan räpeltää sovelluksista 15min ennen saapumista että onko jonoa.
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?
Joo. Toi näyttäisi olevan sijainniltaan siedettävän lähellä motaria. Citymarket on toki ongelma, mutta mielummin tuohon kuin ABC-lataukseen tai Rechargeen jos Juustoportti jumissa.Äkkiä katsoen Googlella toiselta puolelta suomea CM piha-alueella, tai hyvin lähellä.
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?
Kiitoksia, sai näemmä tehtyä oman sensorin joka laskee tuon suoraan. Mitenköhän hyvin pitää paikkaansa? Näytti nyt nousevan 111 kW -> 120 kW kun körötteli kotiin. Soc 60 % ja akku alle 10 c.Se on nimetty "dynamic limit charging" tai "Dynamic limit for charging" ja ilmoitetaan ampeereisssa. Sieltä löytyy myös "maximum charge voltage" Jos lukema on vaikka 120A niin kertoo sen jälkimmäisellä 403 voltilla niin saa = 48,36kW lataustehon
Jep, Kolmisopin Citymarketin pihassa on ja 5-tieltä pääsee nopeasti lataamaan.Joo. Toi näyttäisi olevan sijainniltaan siedettävän lähellä motaria. Citymarket on toki ongelma, mutta mielummin tuohon kuin ABC-lataukseen tai Rechargeen jos Juustoportti jumissa.
Kiitoksia, sai näemmä tehtyä oman sensorin joka laskee tuon suoraan. Mitenköhän hyvin pitää paikkaansa? Näytti nyt nousevan 111 kW -> 120 kW kun körötteli kotiin. Soc 60 % ja akku alle 10 c.
Jep, ehkä pitäisi käyttää akun sen hetken jännitettä tai jotain muuta niistä kymmenistä jännitteistä mitä on tarjolla.Hmmm, vaikuttaa vähän yläkanttiin lukemalta.
"Aika" hyvä reality check. Ja autonäyttely missä ei ole mitään prototyyppejä ja muotoilututkielmia täynnä (mitkä eivät tule ikinä tuotantoon) vaan uusia automalleja joita voi ostaa kävelemällä kauppaan.
Hyvä kirjoitelma Kiinan autotarjonnasta, ja hurjasta tarjonnasta/kehityksestä mitä varsinkin sähköautorintamalla on tapahtunut viime vuosina. Jonkunlainen pudotuspeli on varmasti tulossa, mutta melkoinen etumatka on länsimerkeillä kirittävänä...
En usko että ilman maailmansotaa ja länsimaiden täydellista tuhoutumista saat stuttgartilaisia keskiluokkaisia auton ostajia ostamaan Kiinassa valmistettuja autoja. Jos hinta olisi ollut aina ratkaiseva tekijä, olisivat eurooppalaiset valmistajat olleet konkassa jo vuosikymmeniä sitten kun japsit ja korealaiset alkoivat valua markkinoille tosissaan.
Japskeilla ja Koreilaisilla taisi olla elektroniikan valmistus vallan -80 ja -90 luvuilla ja siita se valahti Kiinaan. Minulla on ollu tunne etta Kiinalaiset eivat vaan ole osanneet valmistaa riittavan hyvia autoja ennen etta niilla olisi markkinoita mutta nyt sekin taito on heille opetettu.japsit ja korealaiset
Ei kiinnosta. En osta kiinalaista vaikka sen saisi puoleen hintaan.Japskeilla ja Koreilaisilla taisi olla elektroniikan valmistus vallan -80 ja -90 luvuilla ja siita se valahti Kiinaan. Minulla on ollu tunne etta Kiinalaiset eivat vaan ole osanneet valmistaa riittavan hyvia autoja ennen etta niilla olisi markkinoita mutta nyt sekin taito on heille opetettu.
Ei kiinnosta. En osta kiinalaista vaikka sen saisi puoleen hintaan.
Eli pelkastaan kiinassa rakennettu on Ok kunhan se vain on suunniteltu Stuttgartissa?
Eli pelkastaan kiinassa rakennettu on Ok kunhan se vain on suunniteltu Stuttgartissa?
Enne vanhaan tällaiset laitettiin torille häpeäpaaluun. Nykyään ihmiset julkisesti halventavat itseään äärimmäisen itsekkyyden osoituksillaan.Oma henkilokohtainen ongelma Kiinalaismerkkien kanssa on tasan tarkkaan vain huolto ja takuu. Jos nuo saadaan todistettavaan kuntoon niin minulle sen jalkeen merkitsee vain se etta on mahdollisimman halpa.
Miksipä tuo olisi sen itsekkäämpää kuin naapurikunnasta putkimiehen tilaaminen vain, koska saa sieltä alemman tarjouksen?Enne vanhaan tällaiset laitettiin torille häpeäpaaluun. Nykyään ihmiset julkisesti halventavat itseään äärimmäisen itsekkyyden osoituksillaan.
Miksipä tuo olisi sen itsekkäämpää kuin naapurikunnasta putkimiehen tilaaminen vain, koska saa sieltä alemman tarjouksen?
Mites Polestar? Se on vähän hankala kun on mun mielestä hyvin pitkälti kiinalainen, mutta ne kuitenkin tuntuvat toimivan täällä pohjolassa sähköautoiksi jopa poikkeuksellisen hyvin. Paremmin kuin Volvot.Tämä. Ehkä kuulun siihen 1% mutta en tule ikinä ostamaan kiinalaista autoa. Ja kiinalainen tässä kohtaa tarkoittaa kiinalaisten suunnittelemaa, kiinassa rakennettua ja kiinalaisten omistamaa automerkkiä. Rajan vetäminen voi olla vaikeata tosin, minusta XC40/C40 ei ole em. kriteereillä kiinalainen, XC30 on siinä ja siinä ja BYD on selvästi kiinalainen.
Mites Polestar? Se on vähän hankala kun on mun mielestä hyvin pitkälti kiinalainen, mutta ne kuitenkin tuntuvat toimivan täällä pohjolassa sähköautoiksi jopa poikkeuksellisen hyvin. Paremmin kuin Volvot.
Voihan se olla näin jatkossakin. Polestar ei varsinaisesti kilpaile hinnalla ainakaan kotimarkkinoiden (=Kiinan) ulkopuolella. Tällä voi erottua muusta kiinalalaisesta sähköautomassasta. Se voi olla ihan toimiva konsepti jatkossakin.Ainakin haluaisin uskoa että uusissakin Polestareissa olisi edes ripaus Volvon osaamista mukana - tiedä sitten mikä on todellisuus?
Ostaahan jotkut nykyään korealaisiakin autoja. Hyundai kun tuli Suomeen Pony-mallilla 80-luvulla ei se vaan kelvannut suomalaisille. Ei, vaikka tekniikka oli japanilaista perua. Tekniikan Maailmakin totesi sen kestotestissään ihan kelpo tuotteeksi vaikkakin melko vaatimattomaksi noin varusteiden ja tyylin puolesta. Mutta ei vaan myynyt.Ei kiinnosta. En osta kiinalaista vaikka sen saisi puoleen hintaan.
Auton osto on 90%:sesti tunnepuolen juttuja, joten joku Zeekr 008 jää kauppaan aina, riippumatta tekniikasta ja hinnasta.
Ehkä tämä muuttuu joskus kun Geelyn tapaiset firmat tajuavat että brändäys pitää hoitaa kunnolla.
Itselläni ainakin isoimpana se, että en ostaisi mitään kallista kuten autoa aivan uudelta valmistajalta(tai omalla markkina alueella uudelta siis). Kun ei ole mitään historiaa eikä mitään tietoa että onko koko valmistaja enää maisemissa parin vuoden päästä niin riski on melkoinen.Ostaahan jotkut nykyään korealaisiakin autoja. Hyundai kun tuli Suomeen Pony-mallilla 80-luvulla ei se vaan kelvannut suomalaisille. Ei, vaikka tekniikka oli japanilaista perua. Tekniikan Maailmakin totesi sen kestotestissään ihan kelpo tuotteeksi vaikkakin melko vaatimattomaksi noin varusteiden ja tyylin puolesta. Mutta ei vaan myynyt.
Toisaalta sitten on maalman velkaintunein firma VW, joka on jäämässä pahasti jälkeen kehityksessä. Onko sitä olemassa vielä muutaman vuoden päästä?Itselläni ainakin isoimpana se, että en ostaisi mitään kallista kuten autoa aivan uudelta valmistajalta(tai omalla markkina alueella uudelta siis). Kun ei ole mitään historiaa eikä mitään tietoa että onko koko valmistaja enää maisemissa parin vuoden päästä niin riski on melkoinen.
Korealaiset olivat aiemmin tällaisessa asemassa, mutta ovat nyt panostaneet suomenkin markkinoille paljon ja pitkään niin ainakin vaikuttaa siltä etteivät ole heti lähdössä niin voisin ostaakkin.
Kiinalaisia valmistajia on vaikka kuinka paljon ja kokoajan tulee uusia, siitä kun valitsee väärän niin voi olla että 2v päästä ei ole enää mitään huoltoa/varaosia jne saatavilla ollenkaan. Joten melkoinen riski ostaa ainakaan omaksi, toki autoja saa nykyään liisarina jolloin ei tietysti mitään merkitystä näillä asioilla.
Mutta volkkariin saisi huoltoa ja osia kuitenkin vaikka menisi nurin. Joku kiinalainen pingpong firma kun poistuu markkinoilta niin vuoden päästä ei kukaan enää muistakkaan että sellaista on koskaan ollut ja mitään huoltoja ja osia ei ole olemassa.Toisaalta sitten on maalman velkaintunein firma VW, joka on jäämässä pahasti jälkeen kehityksessä. Onko sitä olemassa vielä muutaman vuoden päästä?
Juu, kannattaa tuijottaa vain sitä velkariviä. Netissä on kyllä monesti väännetty rautalangasta miksi firmalla näyttää olevan velkaa. Tekninen kehityskin vähän ihmetyttää, kun tuntuvat vasta olevan pääsemässä vauhtiin myös softan kanssa.Toisaalta sitten on maalman velkaintunein firma VW, joka on jäämässä pahasti jälkeen kehityksessä. Onko sitä olemassa vielä muutaman vuoden päästä?
Niin kovasti Korealaisia vierastettiin alkuun mutta nehän on osoittautunut aivan hyviksi vekottimiksi. Voi käydä samoin näiden Kiinalaisten kanssa kunhan ihmiset tottuu. Itsellä edelliset autot olleet 3x Kia ja nyt tuli sit sähkö Hyundai. Tätä ennen oli Saksalaisia. Eka Kia itsellä oli Cerato jota taidettiin sanoa Korean Corollaksi.Ostaahan jotkut nykyään korealaisiakin autoja. Hyundai kun tuli Suomeen Pony-mallilla 80-luvulla ei se vaan kelvannut suomalaisille. Ei, vaikka tekniikka oli japanilaista perua. Tekniikan Maailmakin totesi sen kestotestissään ihan kelpo tuotteeksi vaikkakin melko vaatimattomaksi noin varusteiden ja tyylin puolesta. Mutta ei vaan myynyt.
Toisaalta sitten on maalman velkaintunein firma VW, joka on jäämässä pahasti jälkeen kehityksessä. Onko sitä olemassa vielä muutaman vuoden päästä?
Niin kovasti Korealaisia vierastettiin alkuun mutta nehän on osoittautunut aivan hyviksi vekottimiksi. Voi käydä samoin näiden Kiinalaisten kanssa kunhan ihmiset tottuu. Itsellä edelliset autot olleet 3x Kia ja nyt tuli sit sähkö Hyundai. Tätä ennen oli Saksalaisia. Eka Kia itsellä oli Cerato jota taidettiin sanoa Korean Corollaksi.
Keskimääräistä ihmistä kiinnostaa lähinnä hinta. Kaikenmaailman kiina krääsää tilataan konttikaupalla kokoajan kiinastaMä kyllä jaksa uskoa että ihmiset olisivat autojensa kanssa yhtään sen enempää poliittisesti tiedostavia kuin ovat kännyköidensä kanssa.
Miksi kukaan sitten ostaa kalliita autoja kun kerran raha puhuu ja halvimman perässä ollaan? Silti mystisesti kadut täynnä audeja, bemmejä ja mersuja, vaikka saman kokoisia saa halvemmalla muilta merkeiltä?Kyllä se on nyt niin että länsimaiset sähköautot ovat IBM PC ja kiinalaiset ovat klooneja jotka tulevat isolla rintamalla ja halvalla. Kun oma raha puhuu niin harvempi maksaa tonneja enemmän ja ottaa länsimerkin.
Joku mainitsi japanilaiset ja korealaiset. Taitaa niissäkin olla suurimmassa osassa kiinalainen akku ja kenties voimansiirtokin. Esim. tulevaa KGM Torres EVX:ää vähän tutkin niin autohan on täynnä BYDin kiinalaista tekniikkaa (mikä ei sinänsä ole huono juttu hyvin kylmää kestävien LFP akkujen kanssa).
Koska auton kanssa on pakko miettiä huoltoja ja varaosia, nakkipaketin kanssa ei.Miksi kukaan sitten ostaa kalliita autoja kun kerran raha puhuu ja halvimman perässä ollaan? Silti mystisesti kadut täynnä audeja, bemmejä ja mersuja, vaikka saman kokoisia saa halvemmalla muilta merkeiltä?
Miksi kukaan sitten ostaa kalliita autoja kun kerran raha puhuu ja halvimman perässä ollaan? Silti mystisesti kadut täynnä audeja, bemmejä ja mersuja, vaikka saman kokoisia saa halvemmalla muilta merkeiltä?
Globaalisti kiinalaisten autojen osuus uusista sähköautoista on 60%. Eli aika paljon sitä sun Dacia-porukkaa! Ainoa mikä pistää kunnolla vastaan on Tesla.