Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos Tesla on tehnyt niin huonon jarrun, ettei sitä voi käyttää huonolla kelillä ja vielä saa tuon käännettyä auton hyväksi puoleksi, on kyllä värilliset lasit päässä.Ja en mä nyt tiedä miten se on tesla positiivinen näkemys että just esim nyt kun lunta tuli sunnuntaina 15cm niin jarrulla kun yritin oikein pysähtyä niin en muista hetkeen noin kamalaa käyttäytymistä autolta. ABS/luostonesto mikä lie oli niin onneton että pätkääkään suoraan ei saanut menemään. Siis ihan ilman mitään täysjarrutustakin. Sellanen normi jarrutus. Sit taas regenillä se säätää yhtälailla sitä voimakkuutta itse kun lähtee luistamaan. Ja samaa luikertelua ei tapahdu sen kanssa.
Tuo ei itseasiassa pidä paikkansa. Pisaralla on pienin ilmanvastuksen kerroin, mutta kokonaisilmanvastus saadaan kyllä pienemmäksikin kuin käyttämällä klassista pisaramuotoa (siis oikea pisarahan ei ole pisaran muotoinen).Pisara se ois se täydellinen muoto, kulutuksen kannalta.
Mitähän sä nyt selität? Jos opd on tehty käytännössä täydelliseksi, niin mitä tekemistä sillä on sysisurkean ABS:n kanssa? Ei se loistava opd muuta sitä jarrupuolta yhtään sen paremmaksi. Hienosti taas tahallaan väärinymmärretty jotta päästään virittelee jotain ihme laseja päähän.Jos Tesla on tehnyt niin huonon jarrun, ettei sitä voi käyttää huonolla kelillä ja vielä saa tuon käännettyä auton hyväksi puoleksi, on kyllä värilliset lasit päässä.
Tässä lähimpänä täydellistä oleva muoto yhden hengen ajokille, eli Pac-Car II vuodelta 2005.Pisara se ois se täydellinen muoto, kulutuksen kannalta.
Miusta on mukavaa että jotkut valmistajat kehtaavat tehdä muotoja kulutuksen kustannuksella.
Ei paljoa puhuttele Mersun eq t, samanlaisia saippuakoteloita kuin Teslat.
Niin jostain syystä kummankin brändin kohdalla omistajiksi hakeutuu konsumerismiin uskonnollisena yhteisönä suhtautuvia henkilöitä jotka kiertävät julistamassa ilosanomaa ja torumassa vääräuskoisia pitkin foorumeita.Keskustelu on ihan sama ku Applen kohdalla. Jos sellaisen omistaa niin mikään positiivinen asia ei voi olla positiivista ilman että olisi jotku lasit päässä.
@omenanraato se OPD ei ole täydellinen. Siinä ei ole lähellekään yhtä suuri hidastuvuus kuin kitkajarruilla. Lisäksi uskon, että kuljettajan kyky hätäjarruttaa selkäytimestä hiljalleen rapautuu, jos arjessa ei tule riittävästi muutakin käyttöä jarrujalalle kuin parkkipaikalla tapahtuva rauhallinen operointi.
Videollakin nähtiin, ettei OPD ole täydellinen. Sen hidastusvaikutus oli aivan olematon@116 km/h, eikä kuski osannut edes hipaista jarrupoljinta, vaikka regenin aloittamisesta vasta 2,2 sekunnin kuluttua otti osumaa.
Itse en kuulu kirkkoon, enkä usko mihinkään uskontoon, en edes autoissa. Automerkkejä ollu varmaan toistakymmentä omistuksessa ja hyvät jutut on jokaisessa ollu hyviä ja huonot huonoja.Niin jostain syystä kummankin brändin kohdalla omistajiksi hakeutuu konsumerismiin uskonnollisena yhteisönä suhtautuvia henkilöitä jotka kiertävät julistamassa ilosanomaa ja torumassa vääräuskoisia pitkin foorumeita.
Joskus vois myös keskustella ihan siitä lähtökohdasta että unohdetaan fanitukset, lasit ja uskonnot joka hiton vastaväitteestä.Arvakkaas kumpi on arsyttavampaa lukea. Fanitus vai siita fanituksesta valittaminen?
Mä omistan itse molemmat. Se omenabrändi on mielestäni ihan hirveää paskaa ja olen myös täysin samaa mieltä, että harhaiset omistajansa tekevät siitä vielä todellisuuttakin pahemman.Niin jostain syystä kummankin brändin kohdalla omistajiksi hakeutuu konsumerismiin uskonnollisena yhteisönä suhtautuvia henkilöitä jotka kiertävät julistamassa ilosanomaa ja torumassa vääräuskoisia pitkin foorumeita.
Opd tarkoitus ei ole alunalkaenkaan poistaa normi jarrujen tarvetta. Eikä tuo kyllä todellakaan rapauta jarrun käyttöä yhtään mihinkään. Yhtälailla autopilotin käyttö ei saa unohtamaan miten autoa ajetaan. Ei se noin toimi.
No kyllä sitä nyt kertaakaan tarvii käyttää. Iso osa ajosta menee ilman, mutta kyllä sitä nyt silti käytetään.No, on se minusta jokseenkin selvää, että jos jarrupoljinta ei tarvitse käyttää esim. vuoteen kertaakaan ja sitten tulee joku yllättävä tilanne jolloin sille on tarvetta niin siinä voi mennä hetki ennen kuin oikea poljin löytyy, vaikka kuski toki tietää missä jarrupoljin on.
Mä kyllä melkein väittäisin että ekaksi autokseen sähköauton ostavia on aivan tolkuttoman vähän. Päinvastoin keskimäärin ikä taitaa olla siellä 45-65 välissä ja ihmiset jotka ajanu autoilla kymmeniä vuosia. Nuorimmatkin siellä 35 paikkeilla. En oo vielä törmännyt sellaseen joka olisi ensiautoksi sähkärin ostanut. Ehkä mun lapset alkaa olemaan niitä ikäluokkia jotka noin oikeasti tekee useammin kuin polttiksen oston.Ehkä oireilu on kuitenkin siellä sähkäripuolella vielä vakavampaa johtuen mahdollisesti siitä, että siellä lienee huomattavan paljon enemmän niitä, jotka ovat ostaneet moisen ensimmäiseksi autokseen ja kuvittelevat paitsi saaneensa käsiinsä jotain aivan uniikkia, niin olevansa myös yleisesti ottaen vähän parempia ihmisiä ajaessaan uudella saasteettomalla patterikipollaan ABC:lle jonottelemaan.
Mä kyllä melkein väittäisin että ekaksi autokseen sähköauton ostavia on aivan tolkuttoman vähän.
Mitä nyt latauspaikoilla olen menoa katsonut, niin yllättävän monen auton ratissa on hyvinkin nuoren näköistä "nörtti"poikaa. Varsinkin Santander-valkoisissa kolmosissa. Volkkarissa tuntuu olevan laidasta laitaan, Audi yms. ovat vanhempien herrasmiesten suosiossa. Toki tähän voi vaikuttaa se, että Tesloissa istuu paljon useammin porukkaa ja yleensä kun istuu niin se on se nuori mies. Muissa autoissa ei yleensä kuskeja näy.Mä kyllä melkein väittäisin että ekaksi autokseen sähköauton ostavia on aivan tolkuttoman vähän. Päinvastoin keskimäärin ikä taitaa olla siellä 45-65 välissä ja ihmiset jotka ajanu autoilla kymmeniä vuosia. Nuorimmatkin siellä 35 paikkeilla. En oo vielä törmännyt sellaseen joka olisi ensiautoksi sähkärin ostanut. Ehkä mun lapset alkaa olemaan niitä ikäluokkia jotka noin oikeasti tekee useammin kuin polttiksen oston.
Mun mielestä ne kyselyt kertoo pikemminkin siitä, että auto on viety huoltoon ja siellä tehty niille tarvittavat jutut. Nyt ku on pitkät huoltovälit tai ei välejä ollenkaan niin kysymykset on ihan ihmeellisiä. Eipä siellä kaupungissa asuvan oo tarvinnu miettiä mitä huollossa tapahtuu ja nyt pitäs ymmärtää et autossa on esim raitisilmasuodatin mikö pitäs ite älytä vaihdattaa/vaihtaa.Kyllä siellä sellaisia kyselyitä yms. näkee, että hyvin vaikeaa uskoa kenenkään auton joskus aiemminkin omistaneen vastaavia asioita ihmettelevän. Mun arvaus on, että sähköauto on tuonut monelle aiemmin yksityisautoilua vastustaneelle hyvän tavan hyvesignaloida näkyvällä tavalla ympäristölleen kuinka valistuneen ihmisen kanssa ovat tekemisissä. Nämä lienevät kuitenkin vihervassareillekin ihan salonkikelpoisia kulkuvälinetä sen Jopon rinnalle.
Mitä nyt latauspaikoilla olen menoa katsonut, niin yllättävän monen auton ratissa on hyvinkin nuoren näköistä "nörtti"poikaa. Varsinkin Santander-valkoisissa kolmosissa. Volkkarissa tuntuu olevan laidasta laitaan, Audi yms. ovat vanhempien herrasmiesten suosiossa. Toki tähän voi vaikuttaa se, että Tesloissa istuu paljon useammin porukkaa ja yleensä kun istuu niin se on se nuori mies. Muissa autoissa ei yleensä kuskeja näy.
Mä kyllä melkein väittäisin että ekaksi autokseen sähköauton ostavia on aivan tolkuttoman vähän. Päinvastoin keskimäärin ikä taitaa olla siellä 45-65 välissä ja ihmiset jotka ajanu autoilla kymmeniä vuosia. Nuorimmatkin siellä 35 paikkeilla. En oo vielä törmännyt sellaseen joka olisi ensiautoksi sähkärin ostanut. Ehkä mun lapset alkaa olemaan niitä ikäluokkia jotka noin oikeasti tekee useammin kuin polttiksen oston.
Tämä. Ja pätee ihan jokaiseen vatkaimeen. Kiihtyvyys on jotain mitä ei kansankipoissa ole polttiksilla koettu, mutta muutenhan näissä ei ole yhtään mitään ihmeellistä - paitsi se fakta, että sulla on autossa 10-30l tankki, johon laitetaan bensaa lääkeruiskulla, kun olet tottunut 60-90l tankkiin ja 30mm pistooliin.Ei se nyt niin ihmeelliselle autolle tunnu jos nyt on ajellut jo autoilla pidempään.
Rolls Royce Phantomissakaan ei ole mutta onhan se sata kertaa parempi auto kuin Tesla 3. Ihan vitsiksi mennyt keskustelu täällä.Ei mun vanhassa AMG mesessä ollu rangea sen kummemmin kuin nykyisessä M3P:ssä. Tehoakin reilun sata heppaa vähemmän ja painoa lähes saman verran. Bensaa ei saanut kotona tankattua.
Niin no. Vaikka unohtaa tehon kokonaan laskuista, niin itellä ainakin tää on eka auto millä vielä 7kk jälkeen haluaisi ajaa aamusta iltaan ja tekisi mieli keksiä tekosyitä päästä ajamaan. Ei mikään muu auto oo päässyt lähellekään, vaikka on uusilla autoilla tullu ajeltua. Ja nyt tän 7kk aikana on koeajanut tolkuttoman määrän uusia autoja ja aina yhtä kiva hypätä tuon oman rattiin. (Ja käytännössä yhtä versiota lukuunottamatta uudemmat teslatkin aiheuttanut saman reaktion. Todella nautinto hypätä oman rattiin ilman niiden uusien ongelmia)Tämä. Ja pätee ihan jokaiseen vatkaimeen. Kiihtyvyys on jotain mitä ei kansankipoissa ole polttiksilla koettu, mutta muutenhan näissä ei ole yhtään mitään ihmeellistä - paitsi se fakta, että sulla on autossa 10-30l tankki, johon laitetaan bensaa lääkeruiskulla, kun olet tottunut 60-90l tankkiin ja 30mm pistooliin.
Omalla kohdalla tää oli ainaki vanhempi mitä edelliset autot ollu ostohetkellä ja kuten todettu ni ~25-30 eri uutta autoa tässä talven aikana koeajanut, myös niitä uudempia ja 4x kalliimpia tesloja eikä mitään hinkua saada sellasta silti, älyttömästi jokaisessa asioita mitkä ärsyttää todella paljon. Tesloillakin S/X on softat karsitumpia kuin 3/Y ja esim Y on ihan karmea auto omaan makuun.Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten. Tämä sitten välillä näkyy keskusteluissa sellaisena, että kun vanha on ollut vaikka 10v Volvo , niin sähkiksen erinomaisuus korostuu kun sitä verrataan siihen vanhaan autoon. Vertailu olisi aivan erinlainen jos vertailtaisin uutta sähkistä ja uutta polttista.
Aina sitä uudeta autosta saa "kiksejä" oli sitten se mikä tahansa. Ja mitä vanhemmasta siirtyy , sitä isommat ne on.
Miten karsitumpi ? Ja onko se nyt autossa sellainen tekijä joka on oikeasti merkitsevä ?Tesloillakin S/X on softat karsitumpia kuin 3/Y ja esim Y on ihan karmea auto omaan makuun.
No yks esimerkki on se, että 3/Y voit säätää cruisessa etäisyyden edelläajavaan ratin rullaa sivusuunnassa vääntämällä. S/X kyseinen rulla ei tee mitään toimintoa tuossa suunnassa. Etäisyys löytyy vain valikoista ja oliko peräti niin et vanhemmissa ainakin asetuksen muutos onnistui vain paikallaan ollessa. Ominaisuus mitä käytän lähes joka ajolla.Miten karsitumpi ? Ja onko se nyt autossa sellainen tekijä joka on oikeasti merkitsevä ?
Höpöhöpö pikkuviiksestä säädetään etäisyys x ravenissa. Aivan yhtä nopea kuin y:ssä jossa kai sama kuin kolmosessa. Itsellä y ja xNo yks esimerkki on se, että 3/Y voit säätää cruisessa etäisyyden edelläajavaan ratin rullaa sivusuunnassa vääntämällä. S/X kyseinen rulla ei tee mitään toimintoa tuossa suunnassa. Etäisyys löytyy vain valikoista ja oliko peräti niin et vanhemmissa ainakin asetuksen muutos onnistui vain paikallaan ollessa. Ominaisuus mitä käytän lähes joka ajolla.
Uusissa ei ole viiksiä…Höpöhöpö pikkuviiksestä säädetään etäisyys x ravenissa. Aivan yhtä nopea kuin y:ssä jossa kai sama kuin kolmosessa. Itsellä y ja x
Ok uudemmista en (vielä) tiedä. Mutta ainakin noissa vanhemmissa onnistuuEtäisyys löytyy vain valikoista ja oliko peräti niin et vanhemmissa ainakin asetuksen muutos onnistui vain paikallaan ollessa. Ominaisuus mitä käytän lähes joka ajolla.
No kyllähän sinä sen vitsiksi vedit, itse kommentoin ylempänä ollutta ”bensaa lääkeruiskulla” virittelyä. Rollsilla ja mersullakaan ei ole oikein mitään yhteistä. AMG:ni keskikulutus (S203) oli 12,5 litraa 98E:tä ja Teslan 20 kWh. On siinä eroa!Rolls Royce Phantomissakaan ei ole mutta onhan se sata kertaa parempi auto kuin Tesla 3. Ihan vitsiksi mennyt keskustelu täällä.
Veikkaan, että kulkemisen edullisuuden sijasta iso syy uutena ostamiselle on, että käytettyjä om vähemmän vastaavana saatavana ja uuden tekniikakan kanssa ei haluta ostaa välttämättä myöskään niin helposti sitä riskialtista välimallia, jossa on takuut mennyt mutta arvoa sen verran että on mistä hävitä.Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten.
Omassa antiikkisessa -13 Chevy Voltissakin regen säätyy jarrua painamalla, ja kun tarpeeksi syvään/voimakkaasti painaa niin alkaa siirtyä levyjarrujen puolelle. Todella moni muukin sähkis/phev toimii näin.Luulo ei näemmä ole tiedon väärti.
Olen ollut siinä luulossa että Teslakin käyttäisi regeniä jarrupoljinta painettaessa, ja vasta syvemmälle survoessa ottaisi normijarrut mukaan, mutta viimeaikaisten keskustelujen perusteella näin ei ilmeisesti ole?
Sen yhden kerran kun olen Model 3:sta päässyt koeajamaan (dual motor long range) niin en tykännyt yhtään siitä voimakkaasta regenistä kaasua nostettaessa. Tuolloin oli niin lyhyt aika koeajolle ettei ennättänyt paneutua olisko sitä saanut säädettyä, oletin tuolloin että olisi saanut säädettyä jostain infotainmentin syövereistä mutta ilmeisesti tuo sitten oli se ainoa asento regenille, tai sitten ihan kokonaan off mikä ei sekään ole kiva.
No onneksi ei tullut kauppoja kun olisi ollut pettymys itselle tuo regen ja one pedal drivingin "pakottaminen"
Makuasioita.
On kyllä viritelmä jos ei rullasta voi säätää etäisyyttä. Koko ajan ne pystyy vaan paskomaan kaiken käytettävyyden.Uusissa ei ole viiksiä…
Ja tätä olen nyt yrittänyt selvittää niin yhden s omistajan kautta, että sekä S plaidin, että X plaidin esittelijän kanssa, sekä manuaalin kautta.
Siis samalla ratilla 3/y kyllä pystyy. Jostain syystä s/x ei tuoda softaan kaikkia samoja juttuja kuin kahteen muuhun.On kyllä viritelmä jos ei rullasta voi säätää etäisyyttä. Koko ajan ne pystyy vaan paskomaan kaiken käytettävyyden.
Muutaman käymäni keskustelun perusteella veikkaan joillakin olevan syynä uuden sähkiksen hankintaan pelko polttomoottoriautojen suuremmasta arvonalenemasta, kun ne eivät kohta kelpaa kenellekkään. Tämä toki nurinkurista, kun verrataan viimeisen vuoden aikana tapahtuneita hinnanalennuksia sähkissektorilla.Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten.
Se keskustelu missa pohditaan etta kuka on kuinka paljon Tesla fani on keskustelijoista keskustelemista. En tieda onko se saantojen vastaista mutta ainakin se on pirun tylsaa luettavaa. Eli mieluummin lopettaa kokonaan Tesla fanituksesta keskusteleminen.Eikös noi Tesla-väännöt voisi mennä hoitamaan Teslaketjuun?
Yksilö, tottumus eroja jne. ja jos haluaa että se kaasupolkimen energiantalteenotto muistuttaa polttista (laaja käsite), mutta siis ei korvaa jarrua, vaan hiljentää. ja sitten jarrulla jarruttaa jos tarve.Ei tarvi turhaan jalkaa nostaa kokonaan pois kun lepää jalan painolla tossa niin rullaa. Sit jos täytyykin jarruttaa ni nostamalla hoitui.
En keksi kyllä miten jalan siirtely tuon sijasta on kätevämpää, helpompaa tai mukavampaa..
"Säileiköt", BMW munuaiset ovat aivan viimevuosna kasvaneet, eli muotia nyt. toki joissain autossa on jotain kasari muotia, jolloin säillökkä oli minimmissään (no toki oli, mutta ulkonällisesti piilotettu), vanhoissa sähkiksissä korostettiin säleikön puuttumista, kasari tyyliin.Onko tästä tulossa myös fossiilimalli, kun siihen on suunniteltu iso jäähdyttimensäleikkö? Minusta se saa auton näyttämään vanhanaikaiselta. BMW:n iX:ssä on myös iso "säleikkö". Onko näissä suunnittelusuuntauksissa vaan taustalla halu tyydyttää kuskien tarve viestiä ettei autoa hankittu ainakaan ympäristösyistä?
Sähkisten käytettyjen markkina aika ohut, ja kuumimillaan maksoivat enemmän kuin uudet.(* Sähkiksistä myös ollut kovia rahoitustarjouksia, kuuluisin Hullujen päivien pösö, joka kilpaili käyttökustannuksiltaan jo vanhat arvottoman polttiksen kanssa.Olen ollut huomaavinani , että sähkis on monelle ensimmäinen uutena ostettu auto. On ilmeisesti laskeskeltu, että kun kulkeminen on edullista, niin on varaa panostaa uuten. Tämä sitten välillä näkyy keskusteluissa sellaisena, että kun vanha on ollut vaikka 10v Volvo , niin sähkiksen erinomaisuus korostuu kun sitä verrataan siihen vanhaan autoon. Vertailu olisi aivan erinlainen jos vertailtaisin uutta sähkistä ja uutta polttista.
Aina sitä uudeta autosta saa "kiksejä" oli sitten se mikä tahansa. Ja mitä vanhemmasta siirtyy , sitä isommat ne on.
Mainoskuvia kai saa jakaa, liitteenä Q6 e-tronJotenkin susiruma toi Q6:n päänäyttö + repsikan näyttö -yhdistelmä kummallisine muotoineen.
Repsikan näyttö ei kuulu vakiovarustukseenRepsikan näytöstä, niin voisikuvitella että se aktiivinen vain jos repsikka sitä tarvii, onko se muuten vakiovaruste ? Voisi kuvitella että osa valmis siitä tinkimään.
Ja tätä ilmeisesti ei voi tilata lapinreisulle viikoksi.Repsikan näyttö ei kuulu vakiovarustukseen
Varmasti on mukana autossa mutta joka napautus maksaa 50 senttiä tai kuukausimaksulla 25e/kk.Ja tätä ilmeisesti ei voi tilata lapinreisulle viikoksi.![]()
Tietysti makuasioita, että onko parempi sitten lisätä keulaan lisää muovia, että saadaan matkittua merkille tuttua polttiksen lookkia, tai sitten nämä feikki diffuussorit, joissa on ikään kuin pakoputkille paikat jne. Sähköautoissa oikein korostuu aerodynamiikka, koska toimintamatkaa pitää yrittää venyttää kaikin keinoin tämän hetken akkutekniikalla, joka tietty tuppaa toisilla merkeillä näkymään enemmän muotoilussa.Onhan tuo auto nätti. Parempi kuin saippuakotelot tai muuten vastaavat, jotka huutaa oikein kilometrin päähän "katsokaa olen erikoinen, olen sähköauto!". Oikein nätti, toki ei ehkä ihan heti omassa ostokategoriassa, kun varusteineen hinta nouseekin melko korkealle.
Tietysti makuasioita, että onko parempi sitten lisätä keulaan lisää muovia, että saadaan matkittua merkille tuttua polttiksen lookkia, tai sitten nämä feikki diffuussorit, joissa on ikään kuin pakoputkille paikat jne. Sähköautoissa oikein korostuu aerodynamiikka, koska toimintamatkaa pitää yrittää venyttää kaikin keinoin tämän hetken akkutekniikalla, joka tietty tuppaa toisilla merkeillä näkymään enemmän muotoilussa.
Henk.kohtaisesti minun mielestäni sähköautoissa ei ole enää mitään erikoista katukuvassa, joten ei haittaa vaikka ne erottuvatkin joukosta.
Ihan autoja nuo kaikki luettemasi ovat, ja onneksi jokaisella on vara valita itseä miellyttävä kulkine, hinnan rajoissa.Tottakai. Itse tykkään ihan autoista, en mistään aerodynamiikan ehdoilla tehdyistä saippuapaloista. Esim. tämän takia mielestäni Model 3 tai Model Y ovat aika perhana rumia. Model S näyttää jo hyvältä. Jokaisella toki omat mieltymyksensä, mutta jos itselleni pitäisi esim. valita Model X tai tuon Audin väliltä, ei valintaa tarvitsisi edes miettiä kun Audi olisi jo ostoskorissa.