Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mielestäni nuo napit on ihan ok, jos ovat painonappeja. Siinähän näyttäisi olevan oven, ikkunoiden ja peilien säätö, penkinlämmitin, takaboksin luukku ja pari muuta. Periaatteessa siis nappeja joita ei usein tarvitse painella tai nappeja jotka jo entuudestaan ovat sijainneet ovessa.Q6:sta vielä . Vaatii taas vanhalta hieman sulattelua kun oven paneeliin on laittettu aika paljon nappuloita kun on siivottu kojelautaa puhtaammaksi. Näyttävät uhkaavasti joltain hipaisunäppäimiltä. Toivottavasti ovat ensin juttelleet vokkarin kanssa.
![]()
Vähän poikkeaa esim. Enyaqin vastaavista. Ikkunoiden säädöt kyynärtasolla näyttäisi identtisiltä. Tuon paneelin paikalla on Skodassa ainoastaan peilien säädön/lämmityksen kiertokytkin. Ovien lukitus ja penkinlämmittimien säädöt on keskikonsolissa, ja takaluukun avauspainike löytyy oven alaosasta.Mielestäni nuo napit on ihan ok, jos ovat painonappeja. Siinähän näyttäisi olevan oven, ikkunoiden ja peilien säätö, penkinlämmitin, takaboksin luukku ja pari muuta. Periaatteessa siis nappeja joita ei usein tarvitse painella tai nappeja jotka jo entuudestaan ovat sijainneet ovessa.
Onko tästä tulossa myös fossiilimalli, kun siihen on suunniteltu iso jäähdyttimensäleikkö?
![]()
Vai näyttääkö tuo jonkun mielestä vanhanaikaiselta? Tai edes jäähdyttimensäleiköltä?
Jos tuossa ei olisi Auto Unionin logoa, itse olisin veikannut joksikin Toyota/Lexus tuotteeksi tyylittömän mustan muovin viljelyn osalta. Ehkä nuo saa sitten rahalla korinvärisenä?
Konsernilla oli joskus 80 luvulla liitteen näköisiä, tuo sarja ollut aika pienellä säleiköllä tuonkin jälkeen.Se ei ole jäähdyttimensäleikkö. Se on osa designia, jolla Audi tekee autosta Audin näköisen, eli auto on tunnistettavissa Audiksi vaikka ei rinkuloita näkisikään. Vähän samaan tapaan kuin Bemarilla on munuaiset. Eli niiden tarkoitus ei ole tehdä autosta polttiksen näköistä, vaan niiden tarkoitus on tehdä autosta Audin näköinen.
Näköjään makuja on monenlaisia. Omasta mielestä juuri tuo musta osa tekee tuosta autosta hyvännäköisenJa ei, rahallakaan noita ei saa korinvärisenä. Olisi kyllä hirveän näköinen tuo keula yksivärisenä.
Näköjään makuja on monenlaisia. Omasta mielestä juuri tuo musta osa tekee tuosta autosta hyvännäköisen ja siksi sellaisen itsellekin hommasinJa ei, rahallakaan noita ei saa korinvärisenä. Olisi kyllä hirveän näköinen tuo keula yksivärisenä.
BMW munuaisten kasvaminen 80-90 luvun vaihteesta.Edit, lisätty Honda, ja ysäri sähkis (GM)
Feikkisäleikkö tuo vähän eroa autojen ulkonäköön. Bemarilla iX on suunniteltu ainakin hieman eri ulkonäöllä, kuin edelliset bemarit.Tesla luopui Model S:n feikkisäleiköstä jo kahdeksan vuotta sitten. Kuinka monta vuotta jälkijunassa tulee Bemarin ja Audin suunnittelijat?
Miten niin ei saa? Saahan tuon mustana valkoisen sijaan.
Kyllä tää musta keula ihan kivalta näyttää
![]()
![]()
Miten niin ei saa? Saahan tuon mustana valkoisen sijaan.
Pitäisikö tämän näyttää jonkun mielestä hyvältä kun jätetty pintaväri maalaamatta? Mun mielestä tämmöset pohjamaalatut autot oli merkki sitten mikä tahansa, ei herätä kuin köyhyyttä.
Onneksi 5520e mustaan erikoisväriin voi valita 1990e Musta Optiikka Plus paketin, millä saa kaikki korinväriseksi![]()
Kyllä tää musta keula ihan kivalta näyttää
Automaalari sanoisi tähän, että se pintaväri on oikeastaan aina matta, lakkalla se kiilto siihen sitten lopulta tehdään. Tuo on toki ihan vaan teipattu matta mustaksi.Pitäisikö tämän näyttää jonkun mielestä hyvältä kun jätetty pintaväri maalaamatta? Mun mielestä tämmöset pohjamaalatut autot oli merkki sitten mikä tahansa, ei herätä kuin köyhyyttä.
No se on sitten jo eri asia. Pointti oli, että noita mustia osia ei saa korinvärisenä, eli esim. valkoisena. Se on sitten eri asia jos otat korin mustana, niin silloinhan se kori on samanvärinen noiden kanssa.
Mutta siihenkään ei mitään musta optiikka plus -pakettia tarvitse, sillä tuo plus ainoastaan vaihtaa audi-rinkulat ja perän tekstit mustaksi.
Ja mitä tarkoitat tuolla mustalla erikoisvärillä? Saahan tuon mustana ihan normaalihintaisenakin.
Hinnastoa kun katsoin niin valkoinen oli ainoa väri, ja muut oli värikoodilla q0q0, mikä lienee ostajan valitsema - hinta oli edellä mainittu.
Tosin hinnasto oli pitkä kuin mikä, voi olla että oli jäänyt multa vaan huomaamatta, jos siellä oli muita perusvärejä piilotettu jonnekin.
Se ei ole jäähdyttimensäleikkö.
No nyt täytyy korjata omia sanomisia. Kun tuossa tuli muista syistä hinnastoa vilkaistua, niin näyttää siltä, että Audin maahantuojakin kutsuu sitä hinnastossa jäähdyttimensäleiköksi![]()
Minulle tarpeeksi ihmeellistä sähköautossa oli että kilometrikustannukset laskivat todella paljon aiemmasta, eikä tyhjäkäynnillä auton lämpimänä pitäminen talvella (ml. camp modet jne.) tuntunut enää synniltä koska takaa ei jatkuvasti tupruta pahanhajuista savua ja pienhiukkasia. Tesla-Björnin kokeet missä hän nukkui sydäntalvella Teslansa tavaratilaan levitetyllä patjalla paleltumatta kuoliaaksi olivat kovin sykähdyttäviä, aivan kuin autolle olisi keksitty aivan uusia käyttökohteita ja mahdollisuuksia.Tämä. Ja pätee ihan jokaiseen vatkaimeen. Kiihtyvyys on jotain mitä ei kansankipoissa ole polttiksilla koettu, mutta muutenhan näissä ei ole yhtään mitään ihmeellistä - paitsi se fakta, että sulla on autossa 10-30l tankki, johon laitetaan bensaa lääkeruiskulla, kun olet tottunut 60-90l tankkiin ja 30mm pistooliin.
Niin ja tietyissä tilanteissa myös hiljaisuus teki vaikutuksen, kun jää moottorimelu sikseen. Toki rengasmelu yms. vielä on.
Rengasmelu on vähän kaksijakoinen asia sähköautoissa. Toisaalta pistämällä lisää eristystä sitä saataisiin helposti vähemmälle, mutta sitten taas paino nousee ja kulutus kasvaa -> autolla ei pääse niin pitkälle -> kusematta Lappiin porukka jatkaa dinoilla. Olisi hienoa joskus saada normikansalle ja normihinnalla auto, joka on vauhdissakin hiljainen. Itse ottaisin koska vaan hittiä sen 50km rangeen, jossa sillä saisi pari desibeliä pois ja ajomelun "mukavammaksi" korville.
Kyllä mä ainakin miellän edelleen niin että myös paljon ajavat lataa pääsääntöisesti kotona silti ja se lataushinta pikalaturilla ei oo se ratkaiseva tekijä.Tuo on vähän kuin vertaisi omenoita ja appelsiineja. Kulutus toki merkitsee, mutta se on aika lailla se pienin asia jolla keskimääräisellä käytöllä sähkiksissä nykymarkkinassa on merkitystä. Ei suurin osa aja 70k vuoteen tai jotain muuta järjetöntä. Tuohon käyttökategoriaan on aiemminkin olleet eri ostajat kuin keskimäärin, joten se mikä tuollaisessa käytössä on tärkeää on lähes aina ihan eri asia kuin keskimääräisellä käytöllä.
Väittäisin että tuollaisilla ajomäärillä kulutusta tärkeämpi on halvat lataushinnat ja siksi noita Ionityn pönttöjä onkin saksalaismerkeillä ollut aktiivisesti käytössä.
Kyllä mä ainakin miellän edelleen niin että myös paljon ajavat lataa pääsääntöisesti kotona silti ja se lataushinta pikalaturilla ei oo se ratkaiseva tekijä.
Joo meillä on paljon kilsoja, mutta kyllä sähköautoissa aika moni vetää sen 30tkm vuoteen mikä tekee jo keskimäärin varmaan kotilatauksillakin 400-450e/vuosi ja jos on vaikka auto missä ois 15tkm huoltoväli, niin voi laskea 200-400e päälle kahdesta huollosta. Eli vuositasolla puhutaan niin isoista summista että sähköisen voimalinjan edullisuus kuihtuu todella nopeasti.
Ja kun kuitenkin tosiaan nyt kyse oli siitä että sulla on kaksi sähköistä saman kokoluokan, saman asiakaskunnan autoa vierekkäin, niin tollasilla luulis olevan aika paljonkin vaikutusta,
Oletko laskenut näitä vai vedätkö hatusta? Otetaan vaikka tämän päivän hinta pörssistä keskimäärin (sisältäen carunan sähkönsiirron ja sähköveron) eli 13,39c/kWh.
Jos auto kuluttaa 14kWh/100km niin 30000km ajolla tuo tekisi 562,38e. 20kWh/100km tuo tekisi samalla ajolla 803,4e. Ero kustannuksissa on pelkällä kotilatauksella 241,02e vuodessa. Tässä siis enemmän kuluttava vie sen 43% enemmän virtaa kuin vähemmän kuluttava ja ero on euroissa käytännössä täysin merkityksetön autoilun muihin kustannuksiin nähden esim. jäännösarvoon (joo, on se toki euroja sekin, ei sillä).
Polttoaineena kulutuksella 7l vs 10l tuo hintaero ko ajolla on 6000 vs 4200, eli 1800e. 4l kulutuksella (2400e) eroa 7l vievään on 2000e (nämä laskettu 2e/l bensan hinnalla yksinkertaisuuden vuoksi ja lähinnä esimerkiksi).
Nykyplugarilla keskimääräinen 2,8l/100km maksaa aika paljon vähemmän kuin edellinen 7,2l/100km kuluttava.
Vertasin siis tuossa puhtaasti BYD sealiin joka vei samalla lenkillä 10kwh enemmän kuin oma auto
Ei tietenkään voi, mutta kun koko talven samassa paikassa käynyt about joka merkkiä koeajamassa ja kulutukset merkistä riippumatta olleet todella rajuja kokoajan, ja omalla autolla sama lenkki samoissa keleissä on yhtälailla yksittäinen lenkki aina, niin kyllä siinä alkaa kuitenkin osviittaa saamaan omalla ajolla eri autojen välillä.No eihän nyt mitenkään ole järkevää yhden lenkin perusteella tehdä noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kulutuserosta.
Ja se fltp ei kerro sitäkään vähää niin kauan kun siellä on niitä "lämmityksen voi pitää pois kun housuihin kuseminen lämmittää" porukkaa mukana.
Kyllä, todennäköisesti Tesla yleisesti kuluttaa vähemmän mitä BYD mutta se että mikä ero on ei yhden lenkin tai fltp:n perusteella löydy.
Jonkun toisen ajoprofiili voi olla sellainen, että eroa ei ole juuri lainkaan, jonkun toisen taas sellainen että ero on isompi.
Höpö höpö. Jos siellä nyt on joku yksi sellainen, niin se ei kokonaiskuvaa muuta. Tässä ne FLTP ajo-ohjeet:Ja se fltp ei kerro sitäkään vähää niin kauan kun siellä on niitä "lämmityksen voi pitää pois kun housuihin kuseminen lämmittää" porukkaa mukana.
Kyllä ne varmaan muutkin panostaa, mutta filosofia on tosiaan vahvasti eri kuin vaikka Teslalla. Tesla ei ole koskaan ilmoittanut akkujen kokoja itse, vaan toimintamatka on ollut kantava myyntiargumentti.Alkanu menee tosi paljon tohon et akun koko nostetaan lähelle sataa sieltä 79-80 lukemista. Mut mikään merkki ei tunnu panostavan kulutukseen. Wltp nostetaan vain akulla ja sillä ratsastetaan koska ”sähkö on halpaa.”
Akun koolla voi vain puoliksi kaunistella WLTP-lukemia. Suurempi akku parantaa WLTP-rangea, mutta heikentää WLTP-kulutuslukemia.Ei tietenkään voi, mutta kun koko talven samassa paikassa käynyt about joka merkkiä koeajamassa ja kulutukset merkistä riippumatta olleet todella rajuja kokoajan, ja omalla autolla sama lenkki samoissa keleissä on yhtälailla yksittäinen lenkki aina, niin kyllä siinä alkaa kuitenkin osviittaa saamaan omalla ajolla eri autojen välillä.
Eikä kyse nyt ole yksittäisistä autoista, taas aletaan takertumaan ihan väärään asiaan.
Pointti on täysin siinä, että kun ihminen ostaa sähköautoa, tällä hetkellä usein sitä ensimmäistä. Ei pysty mitenkään saamaan käsitystä sen kulutuksista, kun pelkkä mittari on wltp jota kaunistellaan akun koolla, eikä edes yritetä panostaa kulutukseen.
Samoin noi huoltokulut.
Kyllä mulle on merkittävä ero vaikka se ois puolet tuosta 450:stä eurosta vuodessa.
Mulle on jo merkittävä ero se, että vaihdoin yösähköön ja säästän sillä 25-50e/kk.
En ehkä tuonut riittävän selvästi esiin, että akku oletettiin saman kokoiseksi. Paitsi kohdassa 12, joka söi suurimman osan muista kohdista pois. Otin viimeisen kohdan esiin vain ratkaisuksi rajallisten akkumateriaalien ongelmaan (ja pienentämään auton hankintahintaa).Pieni kulutus on hyvä juttu, mutta Pohjolassa isompi akku on tärkeä, koska ihan sama miten virtaviivaisella pisaralla ajaa, jos perse jäätyy matkustamon jäädessä ilman lämmitykseen tarvittavia lisä-kWh. Käytännön tasolla tuossa listassa on monta asiaa, josta ei kyllä täysin samaa mieltä voi olla. Ei se kulutus niin pientä ole, että sillä ihmeisiin pystyy. Esim. 4, 5, 9 ja 10 täyttyvät kyllä nimenomaan isolla akulla helpommin kuin pienemmällä kulutuksella. Molempi tietysti parempi.
Mutta eihän tuossa pohdinnassa saman kokoisilla akuilla ole juuri järkeä, kun tulos on ihan itsestään selväEn ehkä tuonut riittävän selvästi esiin, että akku oletettiin saman kokoiseksi. Paitsi kohdassa 12, joka söi suurimman osan muista kohdista pois. Otin viimeisen kohdan esiin vain ratkaisuksi rajallisten akkumateriaalien ongelmaan.
Saman kokoisella akulla matkustamoon nimenomaan riittää enemmän lämpöä, jos ajovastukset ovat pienemmät. Toki taloudellinen auto kärsii talvella suhteessa enemmän, mutta mieluummin samalla akulla matalan CdA:n kevyehköllä autolla kesällä 650 km ja talvella 300 km, kuin korkean CdA:n raskaalla autolla kesällä 480 km ja talvella 250 km.
Tulevaisuudessa valinta voisi olla:Mutta eihän tuossa pohdinnassa saman kokoisilla akuilla ole juuri järkeä, kun tulos on ihan itsestään selväKäytännön tasollahan se valinta menee saman mallin kahden eri akkukoon välillä, jos sellaisia on tarjolla. Esim. ID.3:ssa merkittävästi isompi akku on aikalailla no-brainer, kun hintaeroa on vain pari tonnia ellei satu sitä 5. istumapaikkaa tarvitsemaan (jolloin id.3:n valinta on hieman oudohko muutenkin, kun käytännön tasolla 5. paikka on aikalailla hätävara tuon kokoisessa autossa)
Pitkästä aikaan jotain mielenkiintoista. Jos ei nelivedon hinta karkaa EV9 lukemiin niin pitää käydä katsomassa kun joskus tulee.Peugeot julkaissut sähkö e-5008.
Perus 5008 on kehuttu käsittääkseni aika paljon; perushyvä tila-auto/katumaasturi isoilal tiloilla.
Liekkö tuossa samaa? Kaatuneeko etupenkkikin alas, kuten polttis-5008:ssa.
Erittäin kiinnostava julkaisu minusta Peugeotilta. Hintoja en tosin löytänyt mistään..
![]()
Askeleen edellä oleva iso SUV
Uusi Peugeot E-5008 on markkinoiden ainoa täyssähköinen seitsemänpaikkainen C-SUV, joka tarjoaa jopa 660 kilometrin sähköisen toimintamatkan.www.peugeot.fi
Pitkästä aikaan jotain mielenkiintoista. Jos ei nelivedon hinta karkaa EV9 lukemiin niin pitää käydä katsomassa kun joskus tulee.
Lähinnä tässä ihmettelen, että mikä tarve moiselle pohdinnalle ylipäätään oli, kun kyseessä on täysin itsestäänselvyyys. Pienempi kulutus on parempi ja sillä ei ole yhtään mitään tekemistä akkukoon kanssa. Reaalimaailmassa se valinta kohdistuu aina erilaisten autojen ja niiden akkukokojen välille, ihan kuten tässä viestissäsi avasit.Tulevaisuudessa valinta voisi olla:
ID.3 77 kWh, 559 km, 40 k€
Vai
Viistoperä Octavia-e 58 kWh, 559 km, 37 k€
Vaiko sittenkin
Viistoperä Octavia-e 77 kWh, 715 km, 40 k€
Octavia kuluttaisi 12 cm ID.3:a matalampana ja pidemmän virtaviivaisemman perän ansiosta sen verran vähemmän, että pienellä akulla pääsisi saman verran kuin korkea lyhyt pystyperä suurella akulla. Tämä toisi pienen rahallisen säästön heti, ja kevyemmän akun ansiosta viideskin kyytiläinen sopisi mukaan. Suuriakkuiseen Octavia-e:hen voi päätyä, jos tarvitsee, mutta voi tyytyä pienempäänkin.
Pääpointtini ei ollut pohtia ison akun kannattavuutta, vaan pienen kulutuksen etuja samalla akkukoolla. Korin muotoa, kokoa ja sitä kautta massaakin.
Tulevaisuudessa valinta voisi olla:
ID.3 77 kWh, 559 km, 40 k€
Vai
Viistoperä Octavia-e 58 kWh, 559 km, 37 k€
Vaiko sittenkin
Viistoperä Octavia-e 77 kWh, 715 km, 40 k€
Octavia kuluttaisi 12 cm ID.3:a matalampana ja pidemmän virtaviivaisemman perän ansiosta sen verran vähemmän, että pienellä akulla pääsisi saman verran kuin korkea lyhyt pystyperä suurella akulla. Tämä toisi pienen rahallisen säästön heti, ja kevyemmän akun ansiosta viideskin kyytiläinen sopisi mukaan. Suuriakkuiseen Octavia-e:hen voi päätyä, jos tarvitsee, mutta voi tyytyä pienempäänkin.
Pääpointtini ei ollut pohtia ison akun kannattavuutta, vaan pienen kulutuksen etuja samalla akkukoolla. Korin muotoa, kokoa ja sitä kautta massaakin.
Kunhan toin esille pienemmän kulutuksen yllättävän monia etuja.Lähinnä tässä ihmettelen, että mikä tarve moiselle pohdinnalle ylipäätään oli, kun kyseessä on täysin itsestäänselvyyys. Pienempi kulutus on parempi ja sillä ei ole yhtään mitään tekemistä akkukoon kanssa. Reaalimaailmassa se valinta kohdistuu aina erilaisten autojen ja niiden akkukokojen välille, ihan kuten tässä viestissäsi avasit.
Tottakai pienempi kulutus on parempi. Sehän siinä se pointti olikin että kun sitä oikeaa kulutusta ei edes ilmoitella missään.Lähinnä tässä ihmettelen, että mikä tarve moiselle pohdinnalle ylipäätään oli, kun kyseessä on täysin itsestäänselvyyys. Pienempi kulutus on parempi ja sillä ei ole yhtään mitään tekemistä akkukoon kanssa. Reaalimaailmassa se valinta kohdistuu aina erilaisten autojen ja niiden akkukokojen välille, ihan kuten tässä viestissäsi avasit.