Tuossa oli mutkaan nähden yksinkertaisesti liikaa vauhtia ja auto puski suoraan. Jarrun kerakin olisi painellut ihan samalla tavalla ja ihan oikein että painelikin. Täys idiootti kuskina.
Eipä oo kyllä noilla peilijääkeleilläkään ongelmaa ollut kun Snow mode hyppää välittömästi päälle. Todella hienosti mennyt kaikissa olosuhteissa regenillä. Auto menee kuin kiskoilla. Jarruilla kun välillä ihan koittanu ni toi on ihan hirveä ajaa, luikertelee liukkaalla tosi ärsyttävästi.
Aivan oikein, mutkaan nähden oli liikaa vauhtia, ja sitä vauhtia saa tehokkaimmin pois oikeilla jarruilla.
Kuvasin videosta 30 fps videon ja katselin kuva kuvalta tilanteen. Valitsin ajan nollakohdaksi sen hetken, kun regeniä/hidastuvuutta osoittava vaakapalkki muuttui vihreäksi.
Muutin nopeudet mph to km/h.
Videon tilanne/jos jarruttaisi 9,81 m/s^2:
0 s: 115,9/115,9
0,2 s: 115,9/108,8 *
0,4 s: 115,9/101,7
0,6 s: 114,2/94,7
0,8 s: 112,6/87,6
1,0 s: 109,4/80,5
1,2 s: 107,8/73,5 **
1,4 s: 104,6/66,4
1,6 s: 98,2/59,3
1,8 s: 94,9/52,3
2,0 s: 90,1/45,2
2,2 s: 62,8/38,2 ***
*) regeniin on selvästi tehty mukavuuspehmennystä alkuun, koska mph ei pienene, vaikka vihreä palkki on jo päällä)
**) Tässä vaiheessa videon auto alkoi ajautua pois ajolinjalta. Matkaa regenin aloituksesta tähän pisteeseen on 37,7 m, koska keskinopeus 113,1 ja aika 1,2 s.
***) Tässä otetaan jo osumaa, koska hidastuvuus välillä 2,0 s-2,2 s on keskimäärin 3,9 G.
Ainakin tuon 1,2 s ajan ollaan vielä ihan ok paikassa tiellä. Ei vielä pahasti vastaantulevien kaistalla, eikä ajolinja ole tuota ennen poikennut tien linjasta. Tässä kohtaa on hyvä huomata, että oikeita jarruja käyttävältä kuluu suurempi aika päätyä samaan pisteeseen (37,7 m regenin aloituksesta), koska sen keskinopeus on pienempi. Oikeita jarruja käyttävä on liikkunut 1,5 sekunnissa kohtaan 37,2 m, eli suunnilleen sama, mutta vähän parempi asema.
Regen-Reijo joutuu kriittiseen pisteeseen 1,2 sekunnin kuluttua regenin aloittamisesta (vihreä palkki). Reijon nopeus on silloin 107,8 km/h. Ykkösen kitkalla onnistuisi parhaimmillaan mutka, jonka kaarevuussäde on (107,8 / 3,6)^2 / 9,81 = 91,4 metriä. Videon lopputuloksesta päätellen mutka oli tuota kireämpi.
Jarru-Janne joutuu kriittiseen pisteeseen 1,5 s kohdalla. Jannen nopeus on silloin 62,9 km/h. Ykkösen kirjalla onnistuisi mutka, jonka kaarevuussäde on 31,1 m. Aika iso ero Reijon 91,4 metriin, eli ei se nyt ihan sama ole kenkäiseekö jarrua vai ei. Jannen reilua kuuttakymppiä ei todennäköisesti olisi ollut vaikeuksia ajaa mutkaa läpi.