Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos avaimeen paritettu asennot, niin ei tarvi painaa muistipaikka napeja, vaan säädöt menee avaimen mukaan automaattisesti.

Minkä vuosimallin Audi? Tuntuisi hölmöltä, että Audi olisi luopunut tuollaisesta.

Pidän edelleen todennäköisenä, että tuo toimii edelleen, mutta kun MMI-järjestelmä on päivittynyt jo moneen otteeseen, niin ominaisuus on jossain tuolla syvällä piilossa ja pitäisi aktivoida jotenkin.
 
Ja miten se toimi? Itse olen ajellut Audeilla vasta 17 vuotta, joten sitä vanhemmista ei ole kokemusta.
Audi tais esitellä sormenjälkilukijan vuonna 2001 Audi Avantissimo konseptissa, joka mahdollisti kuskin tunnistamisen. Tämän ominaisuuden sai lisävarusteena A8 (Typ E4) eli vuodesta 2003 lähtien.
2115102059_2553f8c108_o.png
 
Viimeksi muokattu:
Audi tais esitellä sormenjälkilukijan vuonna 2001 Audi Avantissimo konseptissa, joka mahdollisti kuskin tunnistamisen. Tämän ominaisuuden sai lisävarusteena A8 (Typ E4) eli vuodesta 2003 lähtien.
Tuollainen löytyy myös Kia EV9:ssä nykyään. Näppärä.
 
Nykyinen itselataava hybridi Kia Niro on nyt ollu 2 vuotta ja noin 50 tkm. Ei tuosta nyt mikään pakottava tarve ole eroon päästä varsinkin kun hankintahinta oli noin 35t€ ja rahoitus 0% ja 0€ kulut.
Sähköauto kuitenkin kiinnostaisi. Voisi tulla halvemmaksikin kun 99% lataus kotona ja aurinkopaneeleja reilusti. Mitähän malleja kannattaisi katella alle 50t€ hintaluokassa? Yli sen taitaa nousta rahoituserä sellaiseksi, että ei enää kannata rahallisesti. Toki korosta ja kulusta riippuen. Nykyisessä 326 €/kk, 2t€ käsirahaa ja noin 14t€ viimeinen erä.

Niroa toki sähköversiona saa mutta vastaavia muita? Eikä haittaisi vaikka olisi vähän isompi ja maasturimaisempi. Noita uusia kiinamerkkejä tuntuu aika sopivasti olevan tyrkyllä nyt mutta tiedä uskaltaako niihin sekaantua. Ja toisaalta yllättävän paljon saksalaisia sähköautojakin moititaan? :D Tuleva Kia EV4 varmaan olis just eikä melkein mutta hinta voi toki karaata.
 
Nykyinen itselataava hybridi Kia Niro on nyt ollu 2 vuotta ja noin 50 tkm. Ei tuosta nyt mikään pakottava tarve ole eroon päästä varsinkin kun hankintahinta oli noin 35t€ ja rahoitus 0% ja 0€ kulut.
Sähköauto kuitenkin kiinnostaisi. Voisi tulla halvemmaksikin kun 99% lataus kotona ja aurinkopaneeleja reilusti. Mitähän malleja kannattaisi katella alle 50t€ hintaluokassa? Yli sen taitaa nousta rahoituserä sellaiseksi, että ei enää kannata rahallisesti. Toki korosta ja kulusta riippuen. Nykyisessä 326 €/kk, 2t€ käsirahaa ja noin 14t€ viimeinen erä.

Niroa toki sähköversiona saa mutta vastaavia muita? Eikä haittaisi vaikka olisi vähän isompi ja maasturimaisempi. Noita uusia kiinamerkkejä tuntuu aika sopivasti olevan tyrkyllä nyt mutta tiedä uskaltaako niihin sekaantua. Ja toisaalta yllättävän paljon saksalaisia sähköautojakin moititaan? :D Tuleva Kia EV4 varmaan olis just eikä melkein mutta hinta voi toki karaata.
Tuohon hintaan (alle 45k jopa) saa jo uuden model y:n ja hiukan yli 50k saa long rangena. On korkeampi, on tilaa jne. Aika omaa luokkaansa tuossa hintaluokassa.
 
Voisi tulla halvemmaksikin kun 99% lataus kotona ja aurinkopaneeleja reilusti.

Niin, jos pystyy lataamaan aikoina jolloin paistaa aurinko kunnolla.
Hieman pelivaraa on paneelien suuntauksesta riippuen, mutta kannattaa varmaan tutkailla tuottokäyrää, että saako sitä akkua täyteen jos auto saapuu töistä 17 aikaan pihaan ja paneelit menee samalla varjoon.
 
Renault Scenic taitaa lähteä 43900, ja tuossa on mielestäni suht paljon hyvää ja lähtöakkukin on jo ihan ok kokoinen.
 
Pitänee renaulttia ja kian uusia malleja päivystää kun eipä tässä kiire ole.

Teslaan suhtaudun kyllä melko epäluuloisesti, varsinkin kun ei täällä etelä-pohjanmaalla taida huoltoa olla ollenkaan.

En toki ajatellut, että pelkästään paneelien tuottamalla sähköllä saisi ladattua. Lähinnä tuo kotilatauksen +paneelit edullisuus versus jos kylillä pitäis aina ladata.
 
Seinäjoella on huoltoauto, näin kertoili Tre ranger kun kollegan kolmosta tuli fiksaamaan. On se mullakin 120km lähimpään myynti/huoltoon, pärjätty vielä.
 
Eipä taida olla vielä. Kia EV9 on iso, mutta käytettynä ei ole vielä.

E-tron on sitten ”janoinen” eli ei taida päästä kun maks 350km.
Mutta iso se on, sitähän ei valmisteta enää.

Tuossa yllä ehdoteltiin esim MB EQB, jösses että on pieni auto.
Takakonttiin mahtuu ehkä juuri ja juuri muutama kauppakassi.

Mutta sun budjettiin mahtuisi vähän ajettu EQC…

EQC tuntui myös kovin pieneltä, melkeinpä sisätiloiltaan pituudessa vastasi nykyistä V60. En jaksa uskoa että tuo range on ongelma, vaikka sitä monet kyseisen auton kanssa tuovatkin esiin. Itsellä ei ainakaan ole tarve päästä kolmea kertaa viikossa Hangosta Nuorgamiin yhdellä istumalla. Ja takaisin.

Riittääkö tilojen puolesta Volvo XC40 Recharge Twin (4,8 s, 1800 kg), MB EQA 350 4Matic (6,0 s, 1800 kg) tai Kia EV6 GT (3,5 s, 1800 kg)? MB EQB olisi suurempi, mutta vain 1700 kg vetomassa. Kia saattaa mennä yli budjetin.

XC40 on turhan pieni sekin. Vaikkakin kuski mahtuu niin sitten takapenkin tilat ahdistavat todella monessa autossa. En ole ihan varma miksei tuo EQA ole osunut listoille koskaan. Ehkä hinnan takia kun ollaan budjetin yläpäässä ja sieltä tulee vain nytkin pari alle 55ke yksilöä.
 
Minkä vuosimallin Audi? Tuntuisi hölmöltä, että Audi olisi luopunut tuollaisesta.
Hölmöä se onkin mutta näin on volkkarikonsernilla käynyt. Esimerkiksi Skodan ja Volkswagenin muut mallit ovat pitkään osanneet säätää auton asetukset kohdalleen käytettävän avaimen mukaan (ja avaimia on useimmissa näissä malleissa tullut vakiona mukana kolme kappaletta) mutta uusissa sähköautoissa kuten ID3, ID4 ja Enyaq, tätä ominaisuutta EI enää ole.

Audia en tunne tarkemmin joten en osaa sanoa onko joissakin malleissa aiemmin tuo toiminto ollut vai ei. Joka tapauksessa siitä on todisteita, että tämä kyseinen konserni osaa jättää uudemmista autoistaan pois mainioita ominaisuuksia jotka vanhemmissa olivat mukana ja toimivat hyvin.

Tämän videon perusteella ainakin jossain mallissa Audillakin on kyseinen ominaisuus ollut.

 
Käyttäjävalintahan sinänsä se preferoitu on. Toki avaimellakin voisi tunnistaa, mutta otan ennemmin käyttäjävalinnan muulla tavalla. Lähinnä omalla kohdalla sen takia, että vaikka avain on molemmilla "oma" niin ne ovat molemmat myös aina mukana (jos molemmat autossa, joka ainoalle autolle se normi), joka varmasti sekoittaa auton jos lähtee arpomaan tuon perusteella kuskia. Vageissakin se yleisin taitaa olla infotainmentistä tehtävä valinta.

Tokihan välttämättä kaikki asetukset eivät ole ihan loogisesti ripoteltu profiileihin ja muihin. Oma suosikki omassa korealaisessa plugarikärryssä on aikavyöhyke, joka on käyttäjäkohtainen.
 
Oma suosikki omassa plugarikärryssä on aikavyöhyke, joka on käyttäjäkohtainen.
Ai siltä varalta että autoa ajetaan eri aikavyöhykkeillä samaan aikaan :)

Aivaintunnustuksessa on se ongelma että molemmilla pitää olla oma avain, meillä avaimet sekaisin randomisti ja yhteiskäytössä.

Onneksi auto kysyy vielä varmuuden vuoksi ruudulla , että kuka sinne rattiin on aikomassa ja sen voi halutessaan vaihtaa ruudulta jos on väärät avaimet taskussa.
 
Ai siltä varalta että autoa ajetaan eri aikavyöhykkeillä samaan aikaan :)

Selvästi suunniteltu johonkin etelä-pohjoiskorea -tilanteeseen tms. :)
Tuossa myös kesä-aika -täppä kuuluu käyttäjäkohtaisiin asetuksiin. Aikavyöhyke ei normaalitilanteessa ole kauhean merkityksellinen koska gps valinta on usein päällä, mutta tuo kesäaika -valinta tulee jopa vastaan kun se pitää vaihtaa jokaisen käyttäjän erikseen. Lähinnä on hauska yksityiskohta josta saa keskustelua. Ehkä tässäkin on joku "ajetaan Venäjälle rajan yli ja siellä kesä-aika on erilailla käytössä" -tilanne, tai Korean tapauksessa ajellaan lautalla Kiinaan tms.
 
Renault Scenic taitaa lähteä 43900, ja tuossa on mielestäni suht paljon hyvää ja lähtöakkukin on jo ihan ok kokoinen.
Jaaha Rellu ei ole ainakaan vielä ole heittänyt pyyhettä kehään. Kiinnostukseni heräsi tuota 87 kWh akulla varustettua halvinta long range-versiota kohtaan, irtoaisi hinnaston mukaan 51k€. Kilpaileeko nyt suoraan Nissan Ariyan kanssa?


Jos ei kerran ole neliveto, onko tuo nyt sitten etu- vai takaveto? Etuvetoisuus voitanee katsoa sähköautoissa pieneksi miinukseksi, mutta toisaalta ihan hyvin olen sellaisella nyt pärjännyt yli kaksi vuotta...

EDIT: Ai niin se maavara, sehän minua kiinnostaa! Pitää tarkistaa...
 
En toki ajatellut, että pelkästään paneelien tuottamalla sähköllä saisi ladattua. Lähinnä tuo kotilatauksen +paneelit edullisuus versus jos kylillä pitäis aina ladata.
Jos omalla sähköllä voi ladata (omakotitalo tms.) niin pörssisähkösoppari kehiin ja latailee pääasiassa öisin ja erikoisen tuulisina päivinä, kuten tänään. Jos aurinkopaneeleissa ei ole jotain akkuvälivarastoa, sitä en osaa sanoa kuinka paljon se hyödyttää sähköautoilijaa:

1. Onko auto yleensä silloin kotona latauksessa päivällä kun aurinko porottaa, vaiko ajossa tai työpaikan parkkipaikalla? Jos menee johonkin akkuun niin siitä toki voi ladata sitten autoon vaikka yöllä.

2. Yleensä kai ne aurinkoisimmat päivät ovat monesti muutenkin suht halpoja päiviä pörssisähkön osalta kun on lämmin kesä jne...

Minä lataan taloyhtiön sähköllä joten en voi tehdä tuollaista optimointia, maksan aina "keskimääräistä kWh-hintaa", riippumatta mihin kellonaikoihin tai minä päivinä lataan.
 
1. Onko auto yleensä silloin kotona latauksessa päivällä kun aurinko porottaa, vaiko ajossa tai työpaikan parkkipaikalla? Jos menee johonkin akkuun niin siitä toki voi ladata sitten autoon vaikka yöllä.
Eipä tuo keskimäärin kauaa tarvi päivässä ladata että normaali 15k - 20k vuotuinen ajosuorite täyttyy. Kesällä töiden jälkeen pari tuntia ja viikonloppuna aurinkosähköä tankit täyteen. Eihän bensa-autokaan joka päivä tankata vaan parin-kolmen viikon välein kun "rangea" on vajaa 500km kuten omassa Hondassa.
 
Jaaha Rellu ei ole ainakaan vielä ole heittänyt pyyhettä kehään. Kiinnostukseni heräsi tuota 87 kWh akulla varustettua halvinta long range-versiota kohtaan, irtoaisi hinnaston mukaan 51k€. Kilpaileeko nyt suoraan Nissan Ariyan kanssa?


Jos ei kerran ole neliveto, onko tuo nyt sitten etu- vai takaveto? Etuvetoisuus voitanee katsoa sähköautoissa pieneksi miinukseksi, mutta toisaalta ihan hyvin olen sellaisella nyt pärjännyt yli kaksi vuotta...

EDIT: Ai niin se maavara, sehän minua kiinnostaa! Pitää tarkistaa...
Noissa Relluissa on kyllä onneton maavara. Meganeenkin hiipui mielenkiinto kun katsoin maavaran ja ei taida olla kun sentti enemmän Scenicissä.
Meganessa tais olla 13,5cm ja oisko se Scenicissä ollu 14,5cm.
 
Onko täällä kenelläkään kokemuksia Mazdan MX-30:sta? Tuollaista saisi alle parivuotiaana ja hyvillä varusteilla alle 20k euron. Sopisi hyvin perheen kakkosautoksi, kun rangella ja latausnopeudella ei käytännössä ole mitään väliä. Onko kaappariovet hankalat arjessa lapsiperheessä?
 
Onko täällä kenelläkään kokemuksia Mazdan MX-30:sta? Tuollaista saisi alle parivuotiaana ja hyvillä varusteilla alle 20k euron. Sopisi hyvin perheen kakkosautoksi, kun rangella ja latausnopeudella ei käytännössä ole mitään väliä. Onko kaappariovet hankalat arjessa lapsiperheessä?
Meillä on kakkosautona ollut nyt pari vuotta. Mitäs tuohon sanoisi, kaappariovet vaatii tilaa hieman enemmän, koska etuovi täytyy aina avata. Plussana etuovi aukeaa 90 astetta eli täysin suoraksi. Ajossa auto on hiljainen ja hyvä ajettava, varusteita on tarpeeksi. ILP:n lämpöteho tuossa -26C korvilla oli jo aika äärirajoilla, mutta lämpöä tuli silti ettei palella tarvinnut. Omassa on yksivaihelataus eli kotona tulee 3.6kW. Pieni akkuhan tuossa on, 35kW josta nettoa on n. 30kW eli sen saa kyllä aina täyteen. Tänä talvena rangena pätkäajossa ollut 120 kilsaa about. Kesäisin menee sen 180 - 220 kilsaa aika heittämällä. Auto on kaikinpuolin laadukas, mutta kaappariovet vaatii tutustumista. Meillä on vain yksi lapsi, joten hänen kanssaan ongelma ei ole ollut. Mitään vikaa ei myöskään autossa ole ollut, ajettuna hippasen vajaa 40k nyt. Eka huolto kustansi 108€ ja sentit päälle. Valot ja valoautomatiikka on pirun hyvää.

Kakkosautona ehkä paras sähkis. Parempi kuin tripletti siinä mielessä, että on isompi, laadukkaampi ja hiljaisempi. Perusäänentoisto tuossa on sitten ihan silkkaa kuraa, eli jos musaa kuuntelee täytyy olla Boset. Nätti ja erilainen auto ja kakkosautona on mahtava. Jaa niin toki tuo DC-lataushan on tuossa parhaimmillaan sen 35-40kW, talvella kylmään akkuun reippaasti vähemmän. Akunlämmitin on, mutta aika maltillinen.
 
Meillä on kakkosautona ollut nyt pari vuotta. Mitäs tuohon sanoisi, kaappariovet vaatii tilaa hieman enemmän, koska etuovi täytyy aina avata. Plussana etuovi aukeaa 90 astetta eli täysin suoraksi. Ajossa auto on hiljainen ja hyvä ajettava, varusteita on tarpeeksi. ILP:n lämpöteho tuossa -26C korvilla oli jo aika äärirajoilla, mutta lämpöä tuli silti ettei palella tarvinnut. Omassa on yksivaihelataus eli kotona tulee 3.6kW. Pieni akkuhan tuossa on, 35kW josta nettoa on n. 30kW eli sen saa kyllä aina täyteen. Tänä talvena rangena pätkäajossa ollut 120 kilsaa about. Kesäisin menee sen 180 - 220 kilsaa aika heittämällä. Auto on kaikinpuolin laadukas, mutta kaappariovet vaatii tutustumista. Meillä on vain yksi lapsi, joten hänen kanssaan ongelma ei ole ollut. Mitään vikaa ei myöskään autossa ole ollut, ajettuna hippasen vajaa 40k nyt. Eka huolto kustansi 108€ ja sentit päälle. Valot ja valoautomatiikka on pirun hyvää.

Kakkosautona ehkä paras sähkis. Parempi kuin tripletti siinä mielessä, että on isompi, laadukkaampi ja hiljaisempi. Perusäänentoisto tuossa on sitten ihan silkkaa kuraa, eli jos musaa kuuntelee täytyy olla Boset. Nätti ja erilainen auto ja kakkosautona on mahtava. Jaa niin toki tuo DC-lataushan on tuossa parhaimmillaan sen 35-40kW, talvella kylmään akkuun reippaasti vähemmän. Akunlämmitin on, mutta aika maltillinen.
Pääseeko autosta ulos takaa ilman, että joku käy ulkoa ensin avaamassa etuoven? Eli voiko kuski istua penkillään ja lapsi pääsee takapenkiltä ulos toiselta puolen omatoimisesti?
 
Pääseeko autosta ulos takaa ilman, että joku käy ulkoa ensin avaamassa etuoven? Eli voiko kuski istua penkillään ja lapsi pääsee takapenkiltä ulos toiselta puolen omatoimisesti?

Etuovi täytyy aina avata, jotta takaoven saa auki. Tämä käytännössä tarkoittaa, että pitää irroittaa turvavyö ja avata ainakin 20cm raolle etuovea, jotta takaovi aukeaisi. Ite takaovessa on avaussalpa sisällä, josta sen saa auki sisäkautta kyllä ongelmitta. Takapenkki on siinä suhteessa isohko, että minun kokoinen 185cm/87kg ihminen mahtuu sinne matkustamaan kohtalaisesti ainakin lyhyempää kaupunkisiirtymää. Etupenkissä on kuskin puolella myös sähkönapit josta sitä auton P:llä ollessa voi liikuttaa eteen/taakse ja laskea/nostaa selkänojaa.
 
Etuovi täytyy aina avata, jotta takaoven saa auki. Tämä käytännössä tarkoittaa, että pitää irroittaa turvavyö ja avata ainakin 20cm raolle etuovea, jotta takaovi aukeaisi. Ite takaovessa on avaussalpa sisällä, josta sen saa auki sisäkautta kyllä ongelmitta. Takapenkki on siinä suhteessa isohko, että minun kokoinen 185cm/87kg ihminen mahtuu sinne matkustamaan kohtalaisesti ainakin lyhyempää kaupunkisiirtymää. Etupenkissä on kuskin puolella myös sähkönapit josta sitä auton P:llä ollessa voi liikuttaa eteen/taakse ja laskea/nostaa selkänojaa.
Kuulostaa valitettavasti epäkäytännölliseltä itselle. Lapsia kun pitää kuskata treeneihin melkein joka päivä niin tuo tarkoittaisi pariakymmentä "turhaa" ulosnousua autosta viikottain verrattuna normaaliin takaoviratkaisuun. Täytyy ehkä käydä kuitenkin kokeilemassa ensin.
 
Mielenkiintoinen keissi, jossa vm. 2022 Enyaqin akun kunto (State of Health) kolmannen osapuolen testillä mitattuna oli 76 %, mutta Skodan omat lukemat oli 88,2 %. Artikkelissa kerrotaan, että ”Tämä auto menee todennäköisesti akkumoduulin vaihtoon, sillä sen akkutakuu on voimassa”. Mutta kuinkahan mahtaa käydä, kun Skodalla lienee se 70 % raja takuussa ennen kuin toimenpiteisiin ryhdytään? Takuuta varten kolmannen osapuolen testillä ei liene merkitystä ja tuijotetaan tuota oman akunhallinnan lukemaa. Valitettavasti tässäkin tapauksessa taitaa insentiivit olla petkuhuiputuksen puolella eli kaunisteltuja lukemia esittäen voidaan väistää kalliita takuukorjauksia ja huonoa mainetta asiassa, joka on sähköautoille kriittinen elämän ja kuoleman kysymys.

 
Mielenkiintoinen keissi, jossa vm. 2022 Enyaqin akun kunto (State of Health) kolmannen osapuolen testillä mitattuna oli 76 %, mutta Skodan omat lukemat oli 88,2 %. Artikkelissa kerrotaan, että ”Tämä auto menee todennäköisesti akkumoduulin vaihtoon, sillä sen akkutakuu on voimassa”. Mutta kuinkahan mahtaa käydä, kun Skodalla lienee se 70 % raja takuussa ennen kuin toimenpiteisiin ryhdytään? Takuuta varten kolmannen osapuolen testillä ei liene merkitystä ja tuijotetaan tuota oman akunhallinnan lukemaa. Valitettavasti tässäkin tapauksessa taitaa insentiivit olla petkuhuiputuksen puolella eli kaunisteltuja lukemia esittäen voidaan väistää kalliita takuukorjauksia ja huonoa mainetta asiassa, joka on sähköautoille kriittinen elämän ja kuoleman kysymys.


Onko tuo joku piilomainos olevinaan? Eikös nuo datat saa pihalle ihan kuka vaan lukijalla? Toki vaatii vähän vaivaa et latailee täyteen ja ajelee tyhjäksi. Ja sen OBD-lukijan.
 
Kuulostaa valitettavasti epäkäytännölliseltä itselle. Lapsia kun pitää kuskata treeneihin melkein joka päivä niin tuo tarkoittaisi pariakymmentä "turhaa" ulosnousua autosta viikottain verrattuna normaaliin takaoviratkaisuun. Täytyy ehkä käydä kuitenkin kokeilemassa ensin.
Valitettavasti tuo käytännöllisyys ei ole millään tasolla kaappariovien puolella. Kannattaa käydä katsomassa ja ihmettelemässä miten tämä omalle kohdalleen asettuu. Meillä kyseessä oli selkeä kompromissi, koska kyseessä vain kakkosauto ja täten se saa olla vähän erilainen kuin normipeli.
 
Onko tuo joku piilomainos olevinaan? Eikös nuo datat saa pihalle ihan kuka vaan lukijalla? Toki vaatii vähän vaivaa et latailee täyteen ja ajelee tyhjäksi. Ja sen OBD-lukijan.
Lainaus artikkelista
Auton OBD-diagnostiikkaporttiin kytketty testilaite tarkkailee testirupeaman aikana akuston yksittäisten kennojen jännitettä ja niiden luovuttamaa virtaa sekä akuston lämpötiloja ja varausta. Laitteen modeemi lähettää tiedot yrityksen palvelimelle.
Saako tuolta väylästä kennotasoisen tiedon ihan standarti protokollilla/viesteillä. Jolloin tuo palvelun lisäarvo on tietovarastot ja analysointi. ja toki se mokkula.
 
Valitettavasti tuo käytännöllisyys ei ole millään tasolla kaappariovien puolella. Kannattaa käydä katsomassa ja ihmettelemässä miten tämä omalle kohdalleen asettuu. Meillä kyseessä oli selkeä kompromissi, koska kyseessä vain kakkosauto ja täten se saa olla vähän erilainen kuin normipeli.

Samat kokemukset, mutta itsellä kyseessä BMW i3s mutta ovet toimivat ihan samalla tavalla. Ovet on siis vähän konstikkaat, mutta niiden kanssa pärjää. Meilläkin on kakkosautona tuo pikkubemari. Lapsia kuskatessa useimmiten käsken heitä istumaan vänkärin puolelle, niin sitten pääsee "yhdellä" aukaisulla 2 lasta pois eikä itse tarvitse ottaa turvavyötä pois tai pomppia autosta ulos.

Jos on kolme kyydissä ja kaikki haluavat pois yhtäaikaa, niin sitten pitää toki avata oma turvavyö ja ovea raottaa hieman, että kuskin takana istuva pääsee pois kyydistä. Ei autosta kuitenkaan tarvitse nousta ylös.

Useimmiten kyydissä on kuskin lisäksi vain yksi matkustaja, jolloin kyydittävä on etupenkillä ja kaappariovet eivät haittaa. Parkkiruudussa myös joskus konstikasta säätää takaovien kanssa, mutta siihen tottuu.

Ihan hauska idea nuo kaappariovet, mutta käytännössä hieman epäkäytännöllisempi kuin normaaliovet. Silti voin lämpimästi suositella myös i3(s) bemaria kakkosautoksi, varsin tilava, hauska ja käytännöllinen kapine edullisesti. Toki voi olla design-mielessä/visuaalisesti haasteellinen, mutta nää on näitä makuasioita :geek:
 
Onko tuo joku piilomainos olevinaan? Eikös nuo datat saa pihalle ihan kuka vaan lukijalla? Toki vaatii vähän vaivaa et latailee täyteen ja ajelee tyhjäksi. Ja sen OBD-lukijan.

Siihen en ota kantaa mikä on TM:n ja testilaitteen firman välinen suhde.

Laajempi näkökulma on tämä autojen omien akunhallintajärjestelmien lukemat ja takuukäytännöt. Valitettavasti monet autovalmistajat ovat kunnostautuneet erilaisissa vilpillisissä tapauksissa, mm. päästöhuijaukset, kulutusoptimointi testilabran olosuhteisiin, vastuun välttely suunnitteluvikaisten moottorien rikkoutuessa jne. Miksi tilanne olisi muuttunut? Historian valossa on todennäköistä, että joku tai jotkut autovalmistajat tulevat ohjelmoimaan akunhallintajärjestelmiä näyttämään kaunisteltuja lukemia akun kunnosta välttääkseen kalliita takuukorjauksia.

On hyvä, että markkinoille tulee kolmannen osapuolen laitteita akun kunnon tutkimiseen. Vaikka asiaa ei edes itse tutkisi laitteiden avulla, dataa alkaa tulemaan ja valveutuneen ostajan on mahdollista saada tietoon automalleja, joissa kuntolukemat poikkeavat todellisesta. Nämä mallit voi sitten jättää harkinnan ulkopuolelle, kun on ostamassa käytettyä sähköautoa. Vähän samaan tapaan kuin nytkin on ollut tapana polttomoottoriautojen kohdalla eli suunnitteluvikaiset romut voi jättää pois valikoimasta.
 
Vaikea usko että tuollaiset Aviloon tapaiset testit voisivat olla niin tarkkoja kuin auton oman diagnostiikan antamat lukemat.

Joten kumpaa uskoa tilanteessa, jossa näiden antamat arviot akun kunnosta poikkeavat?
 
Itse lähtisin kyllä oletuksena siitä että ei niitä akunhallintajärjestelmiä todellakaan "ohjelmoida näyttämään kaunisteltuja lukemia". Sopivalla autolla tuo helähtää törkeäksi petokseksi ja siihen en usko autoyhtiöiden lähtevän.

Se, että näyttääkö autonvalmistaja softa eri lukemaa kolmannen osapuoleen verrattuna ei sinänsä ole mikään yllätys. Kyse on aika pitkälle siitä lasketaanko vai mitataanko se kuluminen ja mistä lukemista se tehdään. Yleensähän akuissa on tarkoituksella bufferina ja valmistaja varmasti laskee prosenttinsa alkuperäisen annetun kapasiteetin mukaan (eikä sen mukaan paljonko siellä oikeasti on kapasiteettia).

Takuun kohdalla toki saattaa tulla kiistatilanteita mikä se akuston todellinen kuluminen on ollut ja onko se valmistajan speksien mukainen vai ei. Näitä sitten varmasti käydään läpi ja onko akkutestit yhteismitallisia (eli kuluttaja olettaa saavansa tietyn kW/h lukeman ulos akusta ennen kuin se on loppu ja auto pysähtyy ja/tai mikä kapasiteetti on ollut 0% kohdalla).
 
Vaikea usko että tuollaiset Aviloon tapaiset testit voisivat olla niin tarkkoja kuin auton oman diagnostiikan antamat lukemat.

Joten kumpaa uskoa tilanteessa, jossa näiden antamat arviot akun kunnosta poikkeavat?
Tuo on toki sen auton kertoman datan varassa, mutta yhtiö tekee siitä oman analyysin ja jos sillä on paljon käyttäjiä, siis paljon mallikohtaisia käyttäjiä, niin jokin edellettys tehdä päätelmiä. Jos oikeasti on kennokohtainen jännitte, virta ym data käytössä, ja verokki dataa paljon, niin jotain voi oppia.

Mutta näissä ketjuissa ollut juttua näistä firmoista, niin jäänyt ollo ettei ainakaan kaikki ole ihan neutraalein ajatuksin, vaan myydään höttöä ja raportit huomiohakuisia.

Tuon tason TM artikkelli ei vielä nosta jokin toimijan brändia uskottavalle tasolle.
 
Itse lähtisin kyllä oletuksena siitä että ei niitä akunhallintajärjestelmiä todellakaan "ohjelmoida näyttämään kaunisteltuja lukemia". Sopivalla autolla tuo helähtää törkeäksi petokseksi ja siihen en usko autoyhtiöiden lähtevän.

Petoksen toteennäyttäminen olisi vaikeaa, osin noista kirjoittamistasi syistä johtuen. Akunhallintajärjestelmän menetelmä on varmuudella salaisuus eli sitä ei voi kolmas osapuoli tarkistaa esimerkiksi niiden mittausten perusteella mitä sieltä OBD-portista on saatavilla. Ihmettelen kyllä tätä lapsenuskoa autovalmistajien (ja yritysten yleensä) eettiseen toimintaan, kun päinvastaisia esimerkkejä löytyy lukuisia.

Se, että näyttääkö autonvalmistaja softa eri lukemaa kolmannen osapuoleen verrattuna ei sinänsä ole mikään yllätys. Kyse on aika pitkälle siitä lasketaanko vai mitataanko se kuluminen ja mistä lukemista se tehdään. Yleensähän akuissa on tarkoituksella bufferina ja valmistaja varmasti laskee prosenttinsa alkuperäisen annetun kapasiteetin mukaan (eikä sen mukaan paljonko siellä oikeasti on kapasiteettia).

Takuun kohdalla toki saattaa tulla kiistatilanteita mikä se akuston todellinen kuluminen on ollut ja onko se valmistajan speksien mukainen vai ei. Näitä sitten varmasti käydään läpi ja onko akkutestit yhteismitallisia (eli kuluttaja olettaa saavansa tietyn kW/h lukeman ulos akusta ennen kuin se on loppu ja auto pysähtyy ja/tai mikä kapasiteetti on ollut 0% kohdalla).

Kiistatilanteessa vedotaan siihen akunhallintajärjestelmän lukemaan ja asenne on todennäköisesti "computer says no", kun takuun perään kysellään sieltä tehtaalta. Siinä on kuluttaja sellaisessa altavastaajan asemassa ettei 9/10 lähde riitelemään, kun ei ole muuta kuin vitutus siitä, että range on paskaa vaikka kunto onkin esim. 71 % autovalmistajan mielestä.

Koska nämä State-of-Health mittaukset ovat mielivaltaisia, olisi kiistatilanteessa paras keino testata auton todellista rangea. Eli kiistanalainen auto toimitettaisiin WLTP:n mukaiseen testiin ja jos tulos on alle sen esimerkiksi 70 % luvatusta WLTP rangesta, niin takuukorjauksen ehdot täyttyisivät.
 
Viimeksi muokattu:
. Ihmettelen kyllä tätä lapsenuskoa autovalmistajien (ja yritysten yleensä) eettiseen toimintaan, kun päinvastaisia esimerkkejä löytyy lukuisia.

Tie menee silti toiseen suuntaan. Jos väität että valmistaja tietoisesti esim. huijaa noissa akkutesteissä niin silloin on tietysti sinulla oltava ne todisteet sen puolesta. Se, että joku testi näyttää eri lukemaa ei vielä itsessään johda tuohon.

Valmistajilla on toki omat testinsä ja metodinsa joita pitääkin tietty haastaa ja kyseenalaistaa (kuten vaikka Teslan EPAn lukemat) ja hyvä niin.

Valmistajan näkemystä voi lähteä haastamaan (ja joissakin niin pitääkin tehdä) ja varsinkin akun osalta näitä tullaan varmasti käymään läpi mikä se hyväksyttävä määrä kulumista on.
 
Mielenkiintoinen keissi, jossa vm. 2022 Enyaqin akun kunto (State of Health) kolmannen osapuolen testillä mitattuna oli 76 %, mutta Skodan omat lukemat oli 88,2 %. Artikkelissa kerrotaan, että ”Tämä auto menee todennäköisesti akkumoduulin vaihtoon, sillä sen akkutakuu on voimassa”. Mutta kuinkahan mahtaa käydä, kun Skodalla lienee se 70 % raja takuussa ennen kuin toimenpiteisiin ryhdytään? Takuuta varten kolmannen osapuolen testillä ei liene merkitystä ja tuijotetaan tuota oman akunhallinnan lukemaa. Valitettavasti tässäkin tapauksessa taitaa insentiivit olla petkuhuiputuksen puolella eli kaunisteltuja lukemia esittäen voidaan väistää kalliita takuukorjauksia ja huonoa mainetta asiassa, joka on sähköautoille kriittinen elämän ja kuoleman kysymys.


Ainakin oma sisarmalli kävi syksyllä ruotsin tuonti merkkiliikkeessä takaisinkutsussa ja vaihtoivat viallisen moduulin jota en ollut edes huomannut käytössä (range ja muut samat) joten tuskin on ongelmaa.
 
Tie menee silti toiseen suuntaan. Jos väität että valmistaja tietoisesti esim. huijaa noissa akkutesteissä niin silloin on tietysti sinulla oltava ne todisteet sen puolesta. Se, että joku testi näyttää eri lukemaa ei vielä itsessään johda tuohon.

Valmistajilla on toki omat testinsä ja metodinsa joita pitääkin tietty haastaa ja kyseenalaistaa (kuten vaikka Teslan EPAn lukemat) ja hyvä niin.

Valmistajan näkemystä voi lähteä haastamaan (ja joissakin niin pitääkin tehdä) ja varsinkin akun osalta näitä tullaan varmasti käymään läpi mikä se hyväksyttävä määrä kulumista on.

Ei nyt mennä asioiden edelle. En ole ketään syyttänyt huijauksesta, mutta asiassa on syytä olla valppaana. Suoria todisteita huijauksesta ei ole mahdollista saada. Se, että range on huono tai muut testit näyttävät muita lukemia ovat kuitenkin vain aihetodisteita.

Tämä asia on vähän samankaltainen kuin se, että auton kulutusmittari systemaattisesti näyttää pienempiä lukemia kuin mitä tankatuista litroista on saatu laskettua. Ilmiö on varmasti tuttu monille, asia on helposti toteennäytettävissä, mutta silti niissä kulutusmittareissa tuota kaunistelua esiintyy. Varsinaista vahinkoa tuosta ei kuitenkaan synny toisin kuin voi tapahtua kaunistelluista lukemista akun kunnon suhteen.
 
Se, että näyttääkö autonvalmistaja softa eri lukemaa kolmannen osapuoleen verrattuna ei sinänsä ole mikään yllätys. Kyse on aika pitkälle siitä lasketaanko vai mitataanko se kuluminen ja mistä lukemista se tehdään. Yleensähän akuissa on tarkoituksella bufferina ja valmistaja varmasti laskee prosenttinsa alkuperäisen annetun kapasiteetin mukaan (eikä sen mukaan paljonko siellä oikeasti on kapasiteettia).

Mä tein Aviloon ajamalla tehdyn akkutestin, se tarjosi 64kwh kapasiteetiksi. Auton oma testi näytti 69kwh. Tessie sovellus laskee latauksista ja ajalta pitkällä aika välillä ja se näytti 70,5kwh.
Sit ostin s3xy buttonit ja sen softa näytti 71,1kwh minkä päälle 3,2kwh bufferi. Sen jälkeen ajosta olen tuon katsonut niin tuo buttonien 71.1kwh on se joka on se todellinen tulos ja tämän jälkeen siellä on tosiaan bufferia se 3,2kwh.

Eli aika raju ero eri mittaustavoilla on ja erityisen suuri tuo kolmannen osapuolen ajamalla tehty mittaustulos.
 
Akun todellinen kapasiteetti on onneksi todella helppoa varmentaa ajo- lataustestillä. Hieman aikaa se ottaa, mutta mitään kummoisia järjestelyitä ei vaadi.
Eli ladataan akku täyteen. Ajetaan (lähes) tyhjäksi ja katsotaan ajotietokoneesta kulutettu energia. Ladataan akku uudestaan täyteen ja katsotaan akkuun latautunut energia.
 
Mä tein Aviloon ajamalla tehdyn akkutestin, se tarjosi 64kwh kapasiteetiksi. Auton oma testi näytti 69kwh. Tessie sovellus laskee latauksista ja ajalta pitkällä aika välillä ja se näytti 70,5kwh.
Sit ostin s3xy buttonit ja sen softa näytti 71,1kwh minkä päälle 3,2kwh bufferi. Sen jälkeen ajosta olen tuon katsonut niin tuo buttonien 71.1kwh on se joka on se todellinen tulos ja tämän jälkeen siellä on tosiaan bufferia se 3,2kwh.

Eli aika raju ero eri mittaustavoilla on ja erityisen suuri tuo kolmannen osapuolen ajamalla tehty mittaustulos.
Muuta menee pieneen prosenttihaarukkaan, tuo Avilon on luokkaa 10% eri, onko kyse täydestä vedätyksestä, vai onko testin auton antama mittadata epätarkaa/virheellistä. Tosin jos muut pääsää samalle tontille, niin pistää vähän epäilyttää. (siis oletan että muutkin mittaa samaa kennodataa jne)

Miten paljon nielee tankilla ?
Akun todellinen kapasiteetti on onneksi todella helppoa varmentaa ajo- lataustestillä. Hieman aikaa se ottaa, mutta mitään kummoisia järjestelyitä ei vaadi.
Eli ladataan akku täyteen. Ajetaan (lähes) tyhjäksi ja katsotaan ajotietokoneesta kulutettu energia. Ladataan akku uudestaan täyteen ja katsotaan akkuun latautunut energia.
Ja tuosta sitten ynnäillä kapasiteetti ?

Auton mittauksella kai paras edellytys olla tarkka, jolloin käytettävissä olevan kapasiteetin saisi sillä että lataa täyteen, ajaa tyhjäksi ja katsoo käytetyn energiamäärän, kannattaa toki viimeiset mehut kuluttaa laturin ympärillä pyörien.

Jos ei luoettaan autoon ?

Mutta eikö tuossa itse latauksessa tule jonkinverran epätarkuutta, laskutettava energia varmaan mitataan luotettavasti, mutta epätarkkuus paljonko akkuun ladattu. Ja jos meillä ei ole tietoa kuinka tarkka ja luetettava se ajotietokoneen mittaus on. Saa sillä sen ettei enempääkään ole.
 
Akun todellinen kapasiteetti on onneksi todella helppoa varmentaa ajo- lataustestillä. Hieman aikaa se ottaa, mutta mitään kummoisia järjestelyitä ei vaadi.
Eli ladataan akku täyteen. Ajetaan (lähes) tyhjäksi ja katsotaan ajotietokoneesta kulutettu energia. Ladataan akku uudestaan täyteen ja katsotaan akkuun latautunut energia.
Riippuu ihan autosta. Eri autoissa ajotietokone näyttää ihan eri lukemia. Osa näyttää vain ajoon menneen, osa ajo+lämmitys, osa kaiken. Osa seinästä otetun häviön mukaan jne.
 
Muuta menee pieneen prosenttihaarukkaan, tuo Avilon on luokkaa 10% eri, onko kyse täydestä vedätyksestä, vai onko testin auton antama mittadata epätarkaa/virheellistä. Tosin jos muut pääsää samalle tontille, niin pistää vähän epäilyttää. (siis oletan että muutkin mittaa samaa kennodataa jne)

Miten paljon nielee tankilla ?

Samasta obd:sta se aviloo ottaa kuin esim s3xy buttonin softa. Kun ottaa akun lämmitykset ja häviön huomioon niin tuo 71,1kwh on aikalailla varmaan se täysin todellinen. Eniten ihmetyttää että miten auton oma testi antaa vähemmän.
 
Samasta obd:sta se aviloo ottaa kuin esim s3xy buttonin softa.
Käyttävätkö samaa dataa ? Aviloo mainosti kennokohtaista jännite virta mittausta, ja mainosti omaa datapankkia ja analyysiä. mitä s3xy käyttää. siis tuli mieleen että jos jälkimmäinen pohjaa auton hetkelliseen kulutus mittaukseen, niin noin pienet erot voi selittyä jo ihan näytteen otto eroilla.
 
Näitä tila”ongelmia” kun lukee ihmettelen miten joskus olen pärjännyt reissussa kahden pienen lapsen (ja puolison) kanssa jollain Suzuki S-Crossilla tai Hyundai Getzillä (no oli se sentään neliovinen malli).

Ei noi sähköautojen akut kuitenkaan hirveästi vie tilaa pois, laturi ja lyhyt johtokaan ei paljon vie jos niiitä pitää mukana.

Pitäisi varmaan olla paketti- tai lava-auto double cabilla että mahtuu…

Riippuu aika paljon siitäkin minkä ikäisiä ne lapset on.

Silloin kun meillä oli vasta yksi lapsi, mahduttiin vielä ihan ok reissaamaan -08 vm Citroen C4 hatchbackilla. Tosin jo silloin tilanne oli se, että kun takakonttiin löi rattaat ja vaunukopan, sinne ei sitten paljon muuta mahtunutkaan. Takapenkillä oli kuitenkin silloin vielä yksi tyhjä paikka, joten loput kassit ja nyssäkät (joita ainakin meidän lapsiperheessä riittää...) kulki sitten siellä, mutta ei tämäkään turvallisuuden kannalta ihan optimaalisin ratkaisu ollut. Kun toinen muksu syntyi, autoksi vaihtui hieman uudempi ja reilusti isompi Citroen C5 farkku, jossa just ja just saatiin koko perheen kamat mahtumaan takakonttiin. Nykyisen Kia Optima plugarin kontti on akun takia pienempi, mutta integroidun "koiraverkon" ansiosta kontin pystyy kuormaamaan paljon täydemmäksi kuin Citikassa, niin ollaan mahduttu ihan ok. Iso osa nykyisin myytävistä sähkäreistä on kuitenkin samaa kokoluokkaa tuon C4:n kanssa tai pienempiä, joten ainakaan meidän perhe ei vaan yksinkertaisesti mahtuisi niihin.

Toisaalta tästä sitten kun lapset vielä vähän kasvaa ja nuorempikaan ei enää tarvitse kuin korkeintaan kevyet matkarattaat, mahdutaan taas luultavasti reilusti pienempäänkin autoon. Ennen kuin päädyttiin tilapäisratkaisuna tuohon plugariin, harkittiin vakavasti mY:n ostoa ja se oli käytännössä minimikokoluokka, jota pystyimme edes harkitsemaan, mutta nyt sitten kun vuoden-parin päästä lähdemme uudestaan sähkäriä katsomaan, luultavasti mahduttaisiin taas ihan hyvin jo vaikka Teslan kolmoseenkin, tai muuhun vastaavan kokoiseen.
 
Noissa Relluissa on kyllä onneton maavara. Meganeenkin hiipui mielenkiinto kun katsoin maavaran ja ei taida olla kun sentti enemmän Scenicissä.
Meganessa tais olla 13,5cm ja oisko se Scenicissä ollu 14,5cm.
Jaa Rellu taitaa sitten tykätä madalletuista autoista ainakin sähköautoissaan. Zoessa maavara (kuormattuna) taitaa olla 12cm jos oikein muistan, mutta onneksi akseliväli lienee lyhyt. Viimeksi tänään Vantaan Mantelikujalla ajoin auton ostoskeskuksen ja nuorisotilan/kirjaston välissä oleviin parkkiruutuihin joissa oli kummallisen jyrkkä ja terävä umpijääkoroke, olin melkein varma että osuu pohjaan mutta ei onneksi... Käykää itse katsomassa paikka jos ette usko, kyllä sitä maavaraa yllättävästi myös taajamissa tarvitsee, pääkaupunkiseudullakin. Ainakin näin talvella.


Tuo 14,5cm alkaa ehkä olla siedettävä, vaikka toki Tesla Y:n 17cm olisi parempi. Pitää miettiä, kiinnostaisi kuitenkin koeajaa, mitäpä se maksaa muuta kuin muutaman tielle osuneen siilin ja oravan hengen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuosta sitten ynnäillä kapasiteetti ?

Auton mittauksella kai paras edellytys olla tarkka, jolloin käytettävissä olevan kapasiteetin saisi sillä että lataa täyteen, ajaa tyhjäksi ja katsoo käytetyn energiamäärän, kannattaa toki viimeiset mehut kuluttaa laturin ympärillä pyörien.

Jos ei luoettaan autoon ?

Mutta eikö tuossa itse latauksessa tule jonkinverran epätarkuutta, laskutettava energia varmaan mitataan luotettavasti, mutta epätarkkuus paljonko akkuun ladattu. Ja jos meillä ei ole tietoa kuinka tarkka ja luetettava se ajotietokoneen mittaus on. Saa sillä sen ettei enempääkään ole.
Riippuu ihan autosta. Eri autoissa ajotietokone näyttää ihan eri lukemia. Osa näyttää vain ajoon menneen, osa ajo+lämmitys, osa kaiken. Osa seinästä otetun häviön mukaan jne.

Juu, tuosta sitten perus jakolaskulla 0-100 % kapasiteetti. Lähes kaikki sähköautot kuvaavat akun varaustasoa kWh-perustaisesti (eikä Ah, ampeeritunti) joten aika lähelle pääsee jo kun ajaa akun vaikka 100-20 tai 90-10 ja lataa täyteen. Lataus aina type2 tällaista tehdessä.

Ajon aikana tulee tietysti erinäisiä häviöitä, kuten myös latauksen aikana. Näistä on monenlaisia arvioita, mutta puhutaan alle 10% tasosta normaaliolosuhteissa. Siten yhdellä tällaisella ajolla ei mitään desimaalin tarkkaa tulosta saa, mutta antaa varmasti esim. Käytettyä ostavalle riittävän käsityksen akun todellisesta kunnosta, varsinkin jos vertaa vaikka Teslabjörnin tuloksiin saamaansa tulosta.

Toyotalla oli aluksi jotain höpöä bz4x kulutusnäytöissä (huomioi lataushäviöt), mutta en tiedä ainuttakaan nykyaikaista täyssähköautoa, joka ei ottaisi ajon aikaista lämmitystä huomioon. Omenanraato voi toki todistaa väitteensä todeksi halutessaan.
 
Käyttävätkö samaa dataa ? Aviloo mainosti kennokohtaista jännite virta mittausta, ja mainosti omaa datapankkia ja analyysiä. mitä s3xy käyttää. siis tuli mieleen että jos jälkimmäinen pohjaa auton hetkelliseen kulutus mittaukseen, niin noin pienet erot voi selittyä jo ihan näytteen otto eroilla.
S3xy ei laske mitään vaan näyttää kokoajan sen kapasiteetin. Ja kun itse ajaa niin kulutuksen kanssa täsmää tuo lukema mitä tuo näyttää täytenä.
 
Juu, tuosta sitten perus jakolaskulla 0-100 % kapasiteetti. Lähes kaikki sähköautot kuvaavat akun varaustasoa kWh-perustaisesti (eikä Ah, ampeeritunti) joten aika lähelle pääsee jo kun ajaa akun vaikka 100-20 tai 90-10 ja lataa täyteen. Lataus aina type2 tällaista tehdessä.
Ok, sori ajatuksissa oli kun tuossa jos ihmeteltiin parin prosentin eroja. ja todellisekapasiteetin otin turhan vakavasti.
Mutta ajatus tasolla tuo lataa nollasta täyteen voisi vähän tarkentua jos joku palvelu mihin sitä tietoa kerätään, eli olisi tietokantaa missä olisi lataus määriä laajasti eri automalleista, niin uutena kuin käytettynä. Tosin nyt tuli mieleen että voiko elinkaaren aikana ne lataushäviöt muuttua, kasvaa ? onko eroa eri lataustilanteissa, ympäristö, lataustapa mukaanlukien teho ?
Ja ihan varmistaakseni , niin mittaako laturi aina sen latausasemasta lähtevän energian, eikä latausaseman ottamaa energiaa.
S3xy ei laske mitään vaan näyttää kokoajan sen kapasiteetin. Ja kun itse ajaa niin kulutuksen kanssa täsmää tuo lukema mitä tuo näyttää täytenä.
Eli se ilmeisesti sitten auton kertoma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 438
Viestejä
4 507 669
Jäsenet
74 397
Uusin jäsen
Jtin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom