Yleistä keskustelua sähköautoista

Muilla valmistajilla ilmeisesti jotain sumeaa logiikkaa käytössä joka huomio jatkuvasti vallitsevat olosuhteet, eikä mikään perustu ennalta määritettyin arvoihin? Itse en ole huomannut ongelmia penkinlämmityksen, peilien tai ilmastoinnin automatiikan kanssa. Yksilöeroja näissä lienee, koska koko toiminta perustuu useamman anturin virheettömään yhteispeliin. Ilmastointi puhkui eilen yllättävän lämmintä parkkihallista lähtiessä, mutta heräsi tilanteeseen melkein heti kun pääsin ulos. Huurteenpoisto oli aktiivinen ja ilmeisesti syynä tähän.
Eivät ne ongelmia ole kuin silloin kun ”automatiikka” ei toimi.

Vaikka lämmitän autoa 1h ennen lähtöä, silti auton mielestä ikkunat on huurussa ja defog päällä seuraavan 30min.

Talvirajoitukset eivät näy koska yöllä oltiin lähellä 0 ja hiukan plussan puolella, aamulla taas -5 pakkasta.

Aamu on hämärää ja peilien himmennys ei ole enää päällä koska aurinko on jo noussut mutta hämärää yhä ja kirkkaat ajovalot häikäisee.
 
Eivät ne ongelmia ole kuin silloin kun ”automatiikka” ei toimi.

Vaikka lämmitän autoa 1h ennen lähtöä, silti auton mielestä ikkunat on huurussa ja defog päällä seuraavan 30min.

Talvirajoitukset eivät näy koska yöllä oltiin lähellä 0 ja hiukan plussan puolella, aamulla taas -5 pakkasta.

Aamu on hämärää ja peilien himmennys ei ole enää päällä koska aurinko on jo noussut mutta hämärää yhä ja kirkkaat ajovalot häikäisee.

Siis että mitä? Mikäli ei ollut vitsi niin kuulostaa kyllä sellaiselta kikkaviritelmältä ettei tosikaan.
 
Siis että mitä? Mikäli ei ollut vitsi niin kuulostaa kyllä sellaiselta kikkaviritelmältä ettei tosikaan.
Nämä ovat omia huomioita mitä tullut huomattua päivittäisessä ajossa. Etenkin syksyllä/keväällä nuo peilien himmennykset.

Se että puhutaan useammasta anturista on jotain outoa kun sisätilalle on tasan yksi Model 3/Y.
 
Kaikki te jotka olette käyneet potkimassa renkaita autokaupoissa, onko käytetyistä sähköautoista ollut viimeaikoina jo tarjolla testitietoa akun kunnosta?

Itse kun nyt olen etsimässä jotain mistä arvokkaat kilometrit on jo ajettu, niin ei tee mieli ostaa mahdolisesti jatkuvasti 100% pikaladattua yksilöä...
 
Vilkaise service menua niin näet että AC:n toiminta perustuu monen eri lämpötila-anturin antamiin yhdistelmiin. Jos yksikin niistä antaa virheellisiä lukemia on lopputulos todennäköisesti kaikkea muuta kuin mitä on suunniteltu.
Sisälämpötila luetaan silti siitä yhdestä anturista.
Mutta ei sillä. Kaikki on rikki omassani ja muilla täydelliset.

Ei varmaan kaikki jaksa kirjoittaa jokaisesta asiasta. Olen vain huomannut tämmöisiä asioita. Enkä yhtään epäilisi jos Tesla vaikka julkaisee OTAna asetuksia tietyille ajoille ja vaihtaa niitä myöhemmin OTAna.
 
Volvossa tuo perseenlämmitin ei ole siis automaaginen. Asetuksista voi valita lämmitetäänkö persettä matalalla tai korkealla teholla auton esilämmityksen yhteydessä. Lämmitys jää päälle kun auto käynnistetään ja sit joutuu hipelöimään kosketusnäyttöä että sen saa pois päältä. Onneksi se on siinä alalaidassa omalla paikallaan aina.

Huurteenpoistolle (max. teho/lämpö ikkunoille) on ihan oma kiinteä nappi. Auto-ilmastointi ei siihen ota kantaa.
 
Omasta Seatistakin löytyy. Opettelee käyttötapoja per käyttäjä viikon pari ja sen jälkeen toiminut ilman miettimistä.

Mistä se tunnistaa käyttäjän? Meillä kun kaikki kuskit käyttävät samaa avainta, niin eihän autolla voi olla mitään käsitystä siitä, kuka kulloinkin ajaa.
 
Mistä se tunnistaa käyttäjän? Meillä kun kaikki kuskit käyttävät samaa avainta, niin eihän autolla voi olla mitään käsitystä siitä, kuka kulloinkin ajaa.

Avaimen mukaan. Jos teillä kaikki käyttää samaa avainta, asialle ei toki me muut jotka käytetään kuskeilla eri avaimia mahdeta mitään. Teillä vissiin jokainen kuski säätää penkin ja peilitkin erikseen? Vai meneekö kaikki jollain geneerisellä setillä? Ei 2020-luvulla oikein tulisi mieleenkään ostaa autoa, jossa ei saa per avain määritettyä kaikkia haluamiaan speksejä.
 
On niitä useampi. Olikohan peräti 4 kappaletta sisätiloissa.




Jos sulla defog pauhaa turhaan, niin veikkaisin jälkimmäisen Relative Humidity and Temperature (Remove and Replace) korjaavan tilanteen.
Kuten sinun linkeistä näkyy. On vain yksi joka mittaa sisätilat.
Jos Tesla ei voi toistaa vikaa, niin eivät korvaa vaan käynti maksaa aina 160€.

Teslan mukaan kaikki on kunnossa ja voin antaa näistä laput ja liput.
 
Avaimen mukaan. Jos teillä kaikki käyttää samaa avainta, asialle ei toki me muut jotka käytetään kuskeilla eri avaimia mahdeta mitään. Teillä vissiin jokainen kuski säätää penkin ja peilitkin erikseen? Vai meneekö kaikki jollain geneerisellä setillä? Ei 2020-luvulla oikein tulisi mieleenkään ostaa autoa, jossa ei saa per avain määritettyä kaikkia haluamiaan speksejä.
Penkin, ratin ja peilien säädöille on muistipaikat. Mutta ei tässä (Audi) käsittääkseni ole edes sellaista optiota, että vaikka tulisit eri avaimella sisään, niin auto säätäisi automaattisesti penkit ja muut kohilleen, vaan ne pitää aina valita tuosta muistipaikasta. Ja harvoissa autoissa taitaa muutenkaan tulla enempää kuin 2 avainta, joten miten nuo systeemit toimii jos käyttäjiä on enemmän kuin 2?
 
Kuten sinun linkeistä näkyy. On vain yksi joka mittaa sisätilat.
Jos Tesla ei voi toistaa vikaa, niin eivät korvaa vaan käynti maksaa aina 160€.

Teslan mukaan kaikki on kunnossa ja voin antaa näistä laput ja liput.
Eikö sisätiloihin kuulu vasen ja oikea jalkatila, taustapeili ja näytön tausta? Jos kuuluu, niin neljä sisätilan lämpötila-anturia näkyi olevan.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-11-16-27-02-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-11-16-27-02-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    123,7 KB · Luettu: 39
  • Screenshot_2024-02-11-16-27-31-61_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-11-16-27-31-61_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    119,4 KB · Luettu: 49
  • Screenshot_2024-02-11-16-28-45-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-11-16-28-45-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    171,1 KB · Luettu: 50
  • Screenshot_2024-02-11-16-29-22-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-11-16-29-22-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    143,3 KB · Luettu: 47
Kaikki te jotka olette käyneet potkimassa renkaita autokaupoissa, onko käytetyistä sähköautoista ollut viimeaikoina jo tarjolla testitietoa akun kunnosta?

Kyllä isoimmilla käytettyjen ketjuilla on jo testiraportit. 85-95% näyttäneet yleensä akun kunnoksi.

En kyllä itse ostaisi käytettyä sähköautoa jossa takuu on ummessa jollei se ole huomattavan halpa. Pari huonoa kokemusta lähipiirissä.
 
Ajossa?
Vilkku, valot, lasinpyyhkijä/pesu, vakionopeus, radio/media, ilmastointi, voimansiirto. nyt nopeasti.

Jos ilmastointi, siis lämmitykset on laadukas automatiikka, niin siinä korostuu se että sen käyttöliittymä on selkeä, hyvä näppituntuma. Jos sitä joutuu jatkuvasti säätää, niin huononkin vakkariautossa tottuu.

Jos vakkarilla ajaa, niin sopeutuva vakkari auttaa osittin, mutta jos siinä hyvä käyttöliittymä niin sillä voi ajella arjessakin.

Monitoimi napit, + hyvä HUD näyttö, tai siihen verratava voi korvata ns tiettyyn käyttöön tarkoitettuja nappeja harvemmin tarvittavissa.

Nykyään sitten avustimien ym päälle/poiskytkeminen, akunesilämmitys.
Niin? Noi toimii ratista. Mitä pitää sieltä kosketusnäytöltä säätää kokoajan?
 
Penkin, ratin ja peilien säädöille on muistipaikat. Mutta ei tässä (Audi) käsittääkseni ole edes sellaista optiota, että vaikka tulisit eri avaimella sisään, niin auto säätäisi automaattisesti penkit ja muut kohilleen, vaan ne pitää aina valita tuosta muistipaikasta. Ja harvoissa autoissa taitaa muutenkaan tulla enempää kuin 2 avainta, joten miten nuo systeemit toimii jos käyttäjiä on enemmän kuin 2?

Jos avaimia on vähemmän kuin käyttäjiä niin sitten profiili valitaan autoon mentäessä. Mut tämä nyt on aika harvinainen skenaario, että en nyt tiedä onko väliä; Ja voihan sitä sitten hankkia kolmannen avaimen.
 
Niin? Noi toimii ratista. Mitä pitää sieltä kosketusnäytöltä säätää kokoajan?
Ratista kaikki ? no jossain ratissa valikkoa nappit millä voi selata lähes kaikki valikot ratista, se nyt ei takaa että on erityisen käytettävä.

Harvassa autoissa se ilmastoinnin/lämmitysten säätö onnistuu riittävsäti ratista, joissain ei edes ole kunnon nappeja niihin, vaan mennee näytön lääppimiseen.

Vilkku tosiaan joissain itse ratissa, ennemmin viiksi, ainakin kolmiasentoinen, ratti vaihteet, no, se ehkä mielummin oma vipu, se sitten makuasia miten tilojenvalinta, ratissa vai kepin vieressä.

Akun esilämituksen ei tarvi olla ratissa, kunhan on selkeä, samoin valojen ei tarvi olla ratissa, kunhan perus asiat viiksessä. (jos kaikki viiksessä, niin se vaatii sen että auto tuttu, siksi kannattan erillistä selkeitä kytkimiä osaan valoja)

Avustimet, ratissa varmaan ok, mutta jos nuo kaikki on rattiin tungettu, niin vähän arveluttaa kärsiikö siinä vähän kokemus. Rattiin haluan niitä joita tarvii ajossa ja niille hyvän kokemuksen, jos se ei kärsi, niin olkoon vaikka kaikki, mutta osa voi olla muuallakkin.
 
Ja millä näistä luetaan sisätilan lämpötila?
En tiedä, eikä minulla edes ole Teslaa. Vastasin vain siihen, että sisätiloissa on neljä lämpötila-anturia.

Voisin kuitenkin veikata, että taustapeilin anturi liittyy tuulilasin läpinäkyvänä pitämiseen. Jalkatilojen antureilla voisi toteuttaa kaksialueilmastoinnin, eli mahdollistaa eri sisälämpötilan kuljettajalle ja etumatkustajalle. Näytön taustalla olevalla anturilla ollee nimensä mukaisesti suurin vastuu matkustamon sisälämpötilan mittaamisessa, mutta muitakin antureita mahdollisesti käytetään apuna mittaamaan millaisena kuljettaja/matkustaja kokee tietyn sisälämpötilan. Jalkatila-antureista voisi saada lisätietoa minkä lämpöistä ilmaa kintuille todellisuudessa puhalletaan, millä on oma vaikutuksensa miten hyvin tietyssä näytönalusanturin raportoimassa lämpötilassa oikeasti tarkenee. Taustapeilistä voisi vastaavasti päätellä pään tilanteen, että osuuko kasvoihin ja otsaan lämpöä hukkaava viileä huju, vai lämmöntunnetta lisäävä kasvojen "kuumotus".

Kerroit, että sinulla on defog päällä 30 min. putkeen, vaikka olisit tunnin esilämmittänyt, ja ikkunat oikeasti kirkkaat. Joko tuo on muidenkin vastaavista autoista löytyvä "ominaisuus", tai sitten sinulla on luultavasti se taustapeilissä sijaitseva kosteus- ja lämpötila-anturi rikkinäinen. Varmasti turhauttavaa, jos huolto vain levittelee käsiään ja laskuttaa.
 
Auto kaipaisi päivitystä. Kriteereinä neliveto, riittävän ripeä (<7s 0-100), isohko vetomassa (min 1800kg) ja tarpeeksi tilaa parimetriselle kuskille sekä kahdelle lastenistuimelle. Ja ei Teslaa. Sekä n. 55ke budjetti. Näillä vaatimuksilla vaihtoehtona on lähinnä Audin E-tron ja... No eihän niitä muita taida oikein ollakkaan.

Mites tuollainen ekan sukupolven E-tron, uhka vai mahdollisuus?
 
Auto kaipaisi päivitystä. Kriteereinä neliveto, riittävän ripeä (<7s 0-100), isohko vetomassa (min 1800kg) ja tarpeeksi tilaa parimetriselle kuskille sekä kahdelle lastenistuimelle. Ja ei Teslaa. Sekä n. 55ke budjetti. Näillä vaatimuksilla vaihtoehtona on lähinnä Audin E-tron ja... No eihän niitä muita taida oikein ollakkaan.

Mites tuollainen ekan sukupolven E-tron, uhka vai mahdollisuus?
Riittääkö tilojen puolesta Volvo XC40 Recharge Twin (4,8 s, 1800 kg), MB EQA 350 4Matic (6,0 s, 1800 kg) tai Kia EV6 GT (3,5 s, 1800 kg)? MB EQB olisi suurempi, mutta vain 1700 kg vetomassa. Kia saattaa mennä yli budjetin.
 
Pitäkää persgrilli automaattiasennossa. Miksi sitä pitäisi koko ajan säädellä?
No periaatteessa pitkälle pärjää termariohjatulla, mutta sitä lämpötilaa voi haluta jonkin verran vaihdella.

En nyt ihan varma millaista toiminnallisuutta automaatti asentosi tarkoittaa, jotain säätökäyrää ulkolämpötilan mukaan + aajastus vai mitä?

Missä automalleissa on automaattinen penkinlämmitin? Itse en ole omia autoja tilatessa koskaan tuollaista löytänyt edes lisävarustelistalta. Olisin toki ruksinut mukaan jos olisi saatavilla.
Näitä kai ollut vanhoissakin.
 
Eikös Saabeissa ollut automaattinen ensimmäisenä, 99/900? :hmm: Sitä aikaa kun koko varusteesta ollut suurin osa kuullutkaan tai semmoinen löytyi lisävarustelistan sivulta ja tylysti ohitettiin joko humpuukina tai rahattomuuttaan. Yleensä B.
 
Auto kaipaisi päivitystä. Kriteereinä neliveto, riittävän ripeä (<7s 0-100), isohko vetomassa (min 1800kg) ja tarpeeksi tilaa parimetriselle kuskille sekä kahdelle lastenistuimelle. Ja ei Teslaa. Sekä n. 55ke budjetti. Näillä vaatimuksilla vaihtoehtona on lähinnä Audin E-tron ja... No eihän niitä muita taida oikein ollakkaan.

Mites tuollainen ekan sukupolven E-tron, uhka vai mahdollisuus?
Eipä taida olla vielä. Kia EV9 on iso, mutta käytettynä ei ole vielä.

E-tron on sitten ”janoinen” eli ei taida päästä kun maks 350km.
Mutta iso se on, sitähän ei valmisteta enää.

Tuossa yllä ehdoteltiin esim MB EQB, jösses että on pieni auto.
Takakonttiin mahtuu ehkä juuri ja juuri muutama kauppakassi.

Mutta sun budjettiin mahtuisi vähän ajettu EQC…
 
En tiedä, eikä minulla edes ole Teslaa. Vastasin vain siihen, että sisätiloissa on neljä lämpötila-anturia.

Voisin kuitenkin veikata, että taustapeilin anturi liittyy tuulilasin läpinäkyvänä pitämiseen. Jalkatilojen antureilla voisi toteuttaa kaksialueilmastoinnin, eli mahdollistaa eri sisälämpötilan kuljettajalle ja etumatkustajalle. Näytön taustalla olevalla anturilla ollee nimensä mukaisesti suurin vastuu matkustamon sisälämpötilan mittaamisessa, mutta muitakin antureita mahdollisesti käytetään apuna mittaamaan millaisena kuljettaja/matkustaja kokee tietyn sisälämpötilan. Jalkatila-antureista voisi saada lisätietoa minkä lämpöistä ilmaa kintuille todellisuudessa puhalletaan, millä on oma vaikutuksensa miten hyvin tietyssä näytönalusanturin raportoimassa lämpötilassa oikeasti tarkenee. Taustapeilistä voisi vastaavasti päätellä pään tilanteen, että osuuko kasvoihin ja otsaan lämpöä hukkaava viileä huju, vai lämmöntunnetta lisäävä kasvojen "kuumotus".

Kerroit, että sinulla on defog päällä 30 min. putkeen, vaikka olisit tunnin esilämmittänyt, ja ikkunat oikeasti kirkkaat. Joko tuo on muidenkin vastaavista autoista löytyvä "ominaisuus", tai sitten sinulla on luultavasti se taustapeilissä sijaitseva kosteus- ja lämpötila-anturi rikkinäinen. Varmasti turhauttavaa, jos huolto vain levittelee käsiään ja laskuttaa.
Teslan osalta kannattaa huomioida että he menevät aina sieltä mistä aita on matalin. Jos katsot noita lämpötilasensorien sijainteja niin eihän noissa ole mitään järkeä. Ne ovat muovin alla piilossa haistelemassa sen tilan ilmaa/puhallusta. Ainut mikä haistaa sisätilan on näytön takana oleva anturi johon on varta vasten tehty reiät.

Facebookissa muutkin valittelee defogista. Teslassa on todella paljon outoja ratkaisuja mitkä eivät aina toimi täällä Pohjolassa. Moni vain lakaisee ne piiloon koska Tesla on paras auto. Suomen Tesla Clubi ei juuri salli kritiikkiä merkkiä kohtaan vaan jos et kehu autoa niin et kauaa siellä ole.
 
Auto kaipaisi päivitystä. Kriteereinä neliveto, riittävän ripeä (<7s 0-100), isohko vetomassa (min 1800kg) ja tarpeeksi tilaa parimetriselle kuskille sekä kahdelle lastenistuimelle. Ja ei Teslaa. Sekä n. 55ke budjetti. Näillä

Yksisarvinen sähköisenä. Vaihda käyttövoimaa?

E-troniin pitää budjettiin varata 15-20 tonnia mahdollisiin korjauksiin..tai sitten heittää kolikkoa ettei hajoa.
 
Suomen Tesla Clubi ei juuri salli kritiikkiä merkkiä kohtaan vaan jos et kehu autoa niin et kauaa siellä ole.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Kritiikkiä siellä saa esittää ja paljon esitetäänkin ja niitä jopa viedään teslan suuntaan eteenpäin. Mutta se että tarkoituksella jokainen postaus on pelkkää negatiivista ja usein vielä väkisin väännettyä sellaista, kuten sulla esim täällä, niin sillon teslaryhmä on aikalailla väärä paikka ylipäätään, koska ainoa agenda on haukkua autoa ilman mitään oikeaa asiallista kritiikkiä.
 
Yksisarvinen sähköisenä. Vaihda käyttövoimaa?

E-troniin pitää budjettiin varata 15-20 tonnia mahdollisiin korjauksiin..tai sitten heittää kolikkoa ettei hajoa.

Mitä tyyppivikoja Etronissa on? kaveri tuollaista harkitsee ja menossa tänään mukaan koeajolle. vm20 55 malli
 
E-tron on sitten ”janoinen” eli ei taida päästä kun maks 350km.
Mutta iso se on, sitähän ei valmisteta enää.

Takaluukkuun lyötiin Q8 tarra ja vähän puskureita muokattiin -> facelift.
Olisko ollut niin että vanha 55 on nyt uus 50 ja uus 55 sai vielä isomman akun? (toi nimeämistapa on persiistä, myös polttiksissa).
 
Tuossa yllä ehdoteltiin esim MB EQB, jösses että on pieni auto.
Takakonttiin mahtuu ehkä juuri ja juuri muutama kauppakassi.
En tiedä minkä kokoista pakua pidät ”normaalikokoisena”, mutta minun on kyllä vaikea ymmärtää väitettä että tähän mahtuisi vain muutama kauppakassi. Saa olla isot kauppakassit, jotta ”muutama” täyttää tuon.

Vai meinaatko että kolmirivisessä konfiguraatiossa takatilat ovat vähän pienet? No ei ehkä ole kauhea ihme…
IMG_5445.jpeg

Kuva varastettu carbuyer.co.uk:sta.
 
Mitä tyyppivikoja Etronissa on? kaveri tuollaista harkitsee ja menossa tänään mukaan koeajolle. vm20 55 malli

Erikoisena yksityiskohtana ainakin on moottorien yhteydessä oleva ylivuotosäiliö, jonne ajan saatossa tihkuttaa jäähdytysnestettä (joka on kai tarkoitus tyhjentää nimelliseen hintaan 30tkm välein). Ilmeisesti tuonne ei pitäisi kertyä vaihtovälillä kuin muutamia tippoja, mutta jos siellä on paljon nestettä, niin tiivisteet vuotaa ja kaiketi ennen pitkää moottori menee vaihtoon.
 
Penkin, ratin ja peilien säädöille on muistipaikat. Mutta ei tässä (Audi) käsittääkseni ole edes sellaista optiota, että vaikka tulisit eri avaimella sisään, niin auto säätäisi automaattisesti penkit ja muut kohilleen, vaan ne pitää aina valita tuosta muistipaikasta. Ja harvoissa autoissa taitaa muutenkaan tulla enempää kuin 2 avainta, joten miten nuo systeemit toimii jos käyttäjiä on enemmän kuin 2?

Jos elämästä haluaa tehdä vaikeaa, niin voihan autolla olla 100 kuskia ja jokainen ajaa 10min pätkiä ja mitä sitten? Oikeastihan sitten vaan ostetaan se kolmas avain tai otetaan profiili ja painetaan nappia. Jos sun Audissa ei ole tuollaista optiota, on se melko vanha ruoskajos Cupra vm21 tällaisen jo tarjoaa. Samaa konserniskeidaa nämä ovat. Toki tuokin voi olla Audilla joku premiumsuperextrafeature joka maksaa rahaa. Tosin tuo fiitsöri oli jo aikoinaan meidän Fiat 500X vm2015 autossakin, joten ehkä se Audi on vaan paska auto.
 
Eikös Saabeissa ollut automaattinen ensimmäisenä, 99/900? :hmm: Sitä aikaa kun koko varusteesta ollut suurin osa kuullutkaan tai semmoinen löytyi lisävarustelistan sivulta ja tylysti ohitettiin joko humpuukina tai rahattomuuttaan. Yleensä B.
Penkinlämmittimistä puhut?
Piti vähän googlettaa, Saabin automatiikka tuohon aikaan tarkoitti ettei ollut sitä käyttökytkintä, teho/lämpö valintaa, vaan se vastus oli termarin ja (mekaanisen) läskikytkimen takana. Kuullostaa nykyajan halpuuttamiselta. No tainnut jopa 2000 luvulla olla autoja joissa ei ole termaria, ja ehkä se läskikytkinkin puuttuu.

Mutta jos miettii käyttäjää, niin vähän riippuen sitä millainen "automatiikka", jos on vain termari/istuinkytkin, niin mitä haluaisi käsin säätää, se lämpötila ja se lämmittääkö vaikka ei vielä istu. jos lämittää aina haluttuun lämpöön, niin sitten pois päällä, jossa voi sitten olla pari lämpötila porrasta, siis ihan sellainen perinteinen toteutus.
 
Jos elämästä haluaa tehdä vaikeaa, niin voihan autolla olla 100 kuskia ja jokainen ajaa 10min pätkiä ja mitä sitten? Oikeastihan sitten vaan ostetaan se kolmas avain tai otetaan profiili ja painetaan nappia. Jos sun Audissa ei ole tuollaista optiota, on se melko vanha ruoskajos Cupra vm21 tällaisen jo tarjoaa. Samaa konserniskeidaa nämä ovat. Toki tuokin voi olla Audilla joku premiumsuperextrafeature joka maksaa rahaa. Tosin tuo fiitsöri oli jo aikoinaan meidän Fiat 500X vm2015 autossakin, joten ehkä se Audi on vaan paska auto.
Joskus paljastuu yllättäviä puutteita, mutta olisko tässä kuitenkin kyse siitä ettei ole ominaisuutta kaivattu, eikä sitä ole etsitty.
Kaikilla, ei edes kaikilla perheillä ole niin että jokaisella oma avain, vaan mennään yhdellä tietyllä, tai mikä sattuu. Jolloin ne muistipaikat on se juttu, ja pienellä mutulla kaikki ei edes käytä niitä, vaikka kuski tarvisi eri säätöjä lyhyemmälläkin pätkällä.
 
Miten sen nyt ottaa, Bjornin bananaboxeja meni enemmän kuin Model Y:ssä tai jopa X:ssä kun penkit olivat ylhäällä. Kokoisekseen varsin tilava kontti.
Mielestäni Björnin banaanilaatikkotesti on epäkäytännöllinen, vaikkakin testaajalle helppo. Itse pitäisin neljästä tiedosta:
1) Absoluuttinen litratilavuus (jonkin standardi, tosin ymmärtääkseni Tesla ei näitä kumartele)
2) Suurin sisään mahtuva esine, mitat / tilavuus
3) Hieman muotoutuvien 60l putkikassien määrä
4) Lentolaukkujen (eli isojen 75cm ruumaan menevien matkalaukkujen) määrä
 
Penkinlämmittimistä puhut?
Piti vähän googlettaa, Saabin automatiikka tuohon aikaan tarkoitti ettei ollut sitä käyttökytkintä, teho/lämpö valintaa, vaan se vastus oli termarin ja (mekaanisen) läskikytkimen takana.
80-luvun Saab 900:ssa oli juu. Eikä ollut kuljettajan penkissä edes läskikytkimen takana, kun ainahan sillä paikalla joku istuu. Toimi tosi hyvin vaikka olikin yksinkertainen toteutus. Ajon alussa tuntui hieman lämpimältä, sen jälkeen siihen ei kiinnittänyt mitään huomiota enää. Vastasi just sitä miten itsekin olisi sitä manuaalisesti käyttänyt.

90-luvulla muuttui sitten 3-tehoiseen manuaaliseen kytkentään, eikä automaattiin enää palattu.

Oppiva automaatti manuaalisella overridella olisi optimi näin sähköautoaikana.
 
Eipä taida olla vielä. Kia EV9 on iso, mutta käytettynä ei ole vielä.

E-tron on sitten ”janoinen” eli ei taida päästä kun maks 350km.
Mutta iso se on, sitähän ei valmisteta enää.

Tuossa yllä ehdoteltiin esim MB EQB, jösses että on pieni auto.
Takakonttiin mahtuu ehkä juuri ja juuri muutama kauppakassi.

Mutta sun budjettiin mahtuisi vähän ajettu EQC…
Et taida olla ihan tosissasi, jos EQB on "jösses että on pieni auto"?

Noita näkee paljon taksitolpilla. Autoa saa myös 7-paikkaisena, mikä vihjaa, että 5-paikkaisena käyttäen tavaratilaan mahtuu vähän enemmänkin kuin muutama kauppakassi juuri ja juuri. Se on totta, että kaikkia 7:ää paikkaa käytettäessä ei mahdu muutamaa kauppakassia enempää, mutta sellaista tilannetta on järjetöntä verrata muiden 5-paikkaisten autojen suurempiin tavaratiloihin, koska niillä kaksi matkustajaa joutuu menemään toisella kyydillä.

Ilta-Sanomien koeajossa enemmän kehuttiin tiloja kuin hämmästeltiin auton pienuutta.

"tilaa on runsaasti. Sitä on niin paljon, että auton voi tilata 1 570 euron lisähintaan 7-paikkaisena"

"KOEAJETTU 5-paikkainen EQB toi olemuksellaan mieleen Lontoon taksin. Sama ajatus on pälkähtänyt mieleen monelle taksiyrittäjällekin, sillä EQB:tä näkee aika paljon taksikilpi katollaan. Eikä ihme, sillä autoon on helppo astua sisään niin eteen kuin taakse. Tilaa on hulppeasti niin jaloille kuin korkeussuunnassa, joten silinterihatunkin käyttö voisi olla mahdollista."

"Toisella rivillä on runsaasti tilaa pitkänkin ajajan takana."



Viisipaikkaisessa takapenkkiä voi siirtää 140 mm pituussuunnassa.


Ehkä olitkin nähnyt 7-paikkaiseksi säädetyn EQB:n tavaratilan, etkä huomannut että tavaratilan lyhyys johtui kolmesta penkkirivistä? Sen perusteella tuomitsit pieneksi muutaman kauppakassin autoksi.

IS vielä loppuarvostelussa kiitti runsaista sisätiloista. Tavaratilan litroiksi oli ilmoitettu 570-1805 l, mikä on hyvää perheautoluokkaa, eikä pienen auton lukemat.


Edit. Ilmeisesti EQB:ssä 7-paikkaiseksi tilattuna litroja on 5-paikkaisenakin käytettynä vähemmän, 495-1710 l, sillä lisäpenkkien takia lattia on korkeammalla. Sellaistakaan versiota EQB:stä ei juuri voi pieneksi moittia, vs. EQC:n 500-1460 l. Toki Kia EV9 on paljon suurempi, muttei se tarkoita EQB:n olevan "jösses-pieni" - etenkään kun vaatimukset olivat vain parimetrinen kuski ja pari lastenistuinta taakse. EQB olisi luultavasti hyvinkin sopiva tuohon käyttöön, mutta kuten totesin, vetomassa on haluttua pienempi, 1700 kg vs. 1800 kg.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-12-09-22-22-57_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-12-09-22-22-57_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    209,1 KB · Luettu: 49
  • Screenshot_2024-02-12-09-23-46-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-12-09-23-46-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    159,2 KB · Luettu: 47
Viimeksi muokattu:
90-luvulla muuttui sitten 3-tehoiseen manuaaliseen kytkentään, eikä automaattiin enää palattu.
Siis oikeasti ilman termaria ? Saab ? Jos tosiaan noin, niin kai sitten tuoreemmissa korimalleissa termari.

Tästä jatkoa, jos sähkisketjussa puhuttu automaattisesta, niin ei kai tänäpäivänä ole sellaista penkinlämmitintä jossa ei ole termaria, ja matkustajien pinnoissa istumisanturia.
 
Jos elämästä haluaa tehdä vaikeaa, niin voihan autolla olla 100 kuskia ja jokainen ajaa 10min pätkiä ja mitä sitten? Oikeastihan sitten vaan ostetaan se kolmas avain tai otetaan profiili ja painetaan nappia. Jos sun Audissa ei ole tuollaista optiota, on se melko vanha ruoskajos Cupra vm21 tällaisen jo tarjoaa. Samaa konserniskeidaa nämä ovat. Toki tuokin voi olla Audilla joku premiumsuperextrafeature joka maksaa rahaa. Tosin tuo fiitsöri oli jo aikoinaan meidän Fiat 500X vm2015 autossakin, joten ehkä se Audi on vaan paska auto.
Kun mä ajan vaimon kanssa mantereen halki ja vaihdamme kuskia parin tunnin välein, niin ei me kyllä todellakaan jakseta tehdä mitään "lähdetään pois auton luota ja mä tuun tällä kertaa eka auton luo ja sitten kun auto on herännyt keyless-entry avaimella niin sä voit tulla sinne pelkääjän penkkiin" tyylistä tanssia, että saadaan auto keksimään avaimesta että kuka tällä kertaa on istumassa kuskin penkkiin ja kuka ei.

Itse en oikein jaksa mitään profiilivalintojakaan klikkailla kun istuu autoon - turha välivaihe. Jos penkin säädöt saa kahdesta muistipaikasta kohdalleen, niin lopuilla ei sitten ole enää oikein mitään väliä. Tylsästi tykkään enemmän oikeastaan langallisesta carplaystäkin kun ei tarvitse paahtaa puhelinta langattomalla hidaslatausalustalla kuumana koko päivää + ei tarvitse arpoa, että kumman luuriin se auto nyt sattui tällä kertaa liittymään kun molemmat tulevat yhtä aikaa autolle sieltä huoltiksen vessatauolta.

Mutta ei tämä keskustelu kyllä mitenkään liity enää sähköautoihin. Mutta en kyllä näe että nämä olisivat minulle mitään oikeita kynnysehtoja auton ostoon / valintaan. Mutta jos tulisi päivittäin ajettua samalla autolla useiden ihmisten välillä, niin sitten alkaisi olla väliä.
 
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Kritiikkiä siellä saa esittää ja paljon esitetäänkin ja niitä jopa viedään teslan suuntaan eteenpäin. Mutta se että tarkoituksella jokainen postaus on pelkkää negatiivista ja usein vielä väkisin väännettyä sellaista, kuten sulla esim täällä, niin sillon teslaryhmä on aikalailla väärä paikka ylipäätään, koska ainoa agenda on haukkua autoa ilman mitään oikeaa asiallista kritiikkiä.
Eli toiminnallisuuksien kuvaaminen ei ole asiallista? Tesla kuvaa itseään nykyään softa/AI firmana, niin luulisi asioiden olevan paremmin kuin miten se jalkautuu käyttäjälle. Negatiivisuus voi myös johtua että asioita ei osata tarkastella laajemmin vain kuin oman putken läpi.
 
EQB missä istuin takapenkillä oli normaali 5-paikkainen ja kun kurkin takapenkkien yli niin tila oli minun mielestä pieni.
En tosin tiennyt penkkien liikuttelusta niin en osaa sanoa että olisiko penkit olleet aivan takana...?

Alla kuva nettiauton imoituksesta, aika pieni tuo.
Yksi rengas.
Ja kun miettii kysyjää, pitää mahtua kaksi turvaistuinta, joten tavaraakin luultavasti on mitä pitää kuskata...

1707726966572.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos elämästä haluaa tehdä vaikeaa, niin voihan autolla olla 100 kuskia ja jokainen ajaa 10min pätkiä ja mitä sitten? Oikeastihan sitten vaan ostetaan se kolmas avain tai otetaan profiili ja painetaan nappia. Jos sun Audissa ei ole tuollaista optiota, on se melko vanha ruoskajos Cupra vm21 tällaisen jo tarjoaa. Samaa konserniskeidaa nämä ovat. Toki tuokin voi olla Audilla joku premiumsuperextrafeature joka maksaa rahaa. Tosin tuo fiitsöri oli jo aikoinaan meidän Fiat 500X vm2015 autossakin, joten ehkä se Audi on vaan paska auto.
Onko sinulla jotain vaikeuksia vastata asiallisesti? Kysyin ihan asiallisen kysymyksen, niin sun vastausten sävy on koko ajan vain vittuileva. Ei tämä mikään vanha ole, vuosimallia -22. En vaan ole Audeissa tuollaiseen toiminnallisuuteen törmännyt, niin siksi kysyn. Ja nimenomaan jo sanoin, että ei tällaista löydy Audin lisävarustelistaltakaan, joten onko tämä jokin sellainen varuste mitä ei mainita missään, mutta sen saa jotenkin kikkailemalla käyttöön, vai eikö vaan Audi tällaista tue?

Tässä tosiaan kuvaus Audin lisävarustelistauksesta. Tämä on siis ainoa penkkien säätöön liittyvät varuste, jonka lisävarustelistalta voi ruksia:

1707727257704.png
 
Viimeksi muokattu:
EQB missä istuin takapenkillä oli normaali 5-paikkainen ja kun kurkin takapenkkien yli niin tila oli minun mielestä pieni.
En tosin tiennyt penkkien liikuttelusta niin en osaa sanoa että olisiko penkit olleet aivan takana...?

Alla kuva nettiauton imoituksesta, aika pieni tuo.
Yksi rengas.
Ja kun miettii kysyjää, pitää mahtua kaksi turvaistuinta, joten tavaraakin luultavasti on mitä pitää kuskata...

1707726966572.png
Aika monenkin auton kontti näyttää pieneltä, jos keskelle sitä heittää nykyaikaisen sähkö-SUV:n suurivanteisen ja pullean sekä leveän renkaan. Kyseisen pikkupyörylän halkaisija on vaatimattomat 716 mm.

Aiemmin mainitsemieni maksimilitrojen lisäksi jotain tavaratilan koosta ja käyttökelpoisesta muodosta kertoo Björn Nylandin banaanilaatikkotesti, kpl takapenkki pystyssä/kaadettuna:

EQC 7/20
Audi E-Tron 8/23
MB EQB 350 7-seater 12/25


Edit. Videolta näkee hyvin takapenkin säädettävyyden kohdasta 3:10 alkaen. Laatikoita aletaan ottaa ulos 3:55.

 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-12-10-42-57-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-12-10-42-57-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    161,9 KB · Luettu: 80
Viimeksi muokattu:
Onko sinulla jotain vaikeuksia vastata asiallisesti? Kysyin ihan asiallisen kysymyksen, niin sun vastausten sävy on koko ajan vain vittuileva. Ei tämä mikään vanha ole, vuosimallia -22. En vaan ole Audeissa tuollaiseen toiminnallisuuteen törmännyt, niin siksi kysyn. Ja nimenomaan jo sanoin, että ei tällaista löydy Audin lisävarustelistaltakaan, joten onko tämä jokin sellainen varuste mitä ei mainita missään, mutta sen saa jotenkin kikkailemalla käyttöön, vai eikö vaan Audi tällaista tue?

Tässä tosiaan kuvaus Audin lisävarustelistauksesta. Tämä on siis ainoa penkkien säätöön liittyvät varuste, jonka lisävarustelistalta voi ruksia:

1707727257704.png
Ehkä siinä sinun Audissa ei ole, joskus valmistajilta vuosien varalle tippuu vakiintuneita ominaisuuksia pois.
Jos vuosimallin lisäksi mainitset mallin, niin joku voi tietää. Mutta jos ei palstalla selviä, niin sitä voi sitten seuraavalla marmmorikäynillä kysyä, onko sitä, miten sitä käytetään, jos puuttuu niin tilata ei kannata, jos sille ei itsellä mitään käyttöä. Ei tuo kaikille oli juttu, vaan ominaisuus mitä ei haluta käyttää. jos huollossa aktivoivat, niin sitten seuraava haaste voi olla miten sen saa pois.
 
Eli toiminnallisuuksien kuvaaminen ei ole asiallista? Tesla kuvaa itseään nykyään softa/AI firmana, niin luulisi asioiden olevan paremmin kuin miten se jalkautuu käyttäjälle. Negatiivisuus voi myös johtua että asioita ei osata tarkastella laajemmin vain kuin oman putken läpi.

Tottakai on, mutta esim sun viesteistä paistaa läpi jo kaukaa se perimmäinen viha teslaa kohtaan jolloin pienestäkin jutusta muotoutuu valtava ongelma, minkä lisäksi monet sun kokemuksista tuntuu pohjautuvan tosi vanhoihin softaversioihin. Itellä auto ollu vasta 6kk ja 33tkm ja sinä aikana tullut 17 päivitystä.
IMG_5364.jpeg


Esim pelkästään autopilotti alkanut käyttäytymään todella paljon paremmin jo syksyllä ja nyt toissaviikon pätsissä muutama muu juttu ap parani todella paljon.
Itellä toiminu esim pyyhkijät kokoajan ihan hyvin ja loppuvuodesta asti erinomaisesti jne.

Edes tän 6kk aikana ei voi oikein enää verrata kokemuksia syksyyn kuin mitä se tuossa autotksilössä on nyt. Minkä lisäksi noissa tuntuu noita autokohtaisia eroja olevan ihan liian paljon. Toisella toimii kaikki, toisella ei mikään ja kolmannella osittain, vaikka ois tismalleen sama auto alla. Siinä se isoin ongelma tällä hetkellä on.
Eli kun saat kokemuksen siitä huonosta autoyksilöstä, niin se sun mielikuva sen toimivuudesta on täysin eri kuin esim mulla jolla nuo on sattunut toimimaan. Ei se tee sun kokemuksesta väärää tai huonoa, mutta ei se itse ominaisuus välttämättä ole huono, vaan teslan kyky tuoda se tasapuolisesti jokaiseen autoyksilöön. Eikä se jatkuva haukkuminen tietyllä agendalla muuta yhtään mitään. Tos ois ihan älyttömästi parannettavaa, mutta esim AP osalta en vielä oo ollu autossa mikä tuon hoitais paremmin esim kaupungissa ajaessa.
 
Ehkä siinä sinun Audissa ei ole, joskus valmistajilta vuosien varalle tippuu vakiintuneita ominaisuuksia pois.
Jos vuosimallin lisäksi mainitset mallin, niin joku voi tietää. Mutta jos ei palstalla selviä, niin sitä voi sitten seuraavalla marmmorikäynillä kysyä, onko sitä, miten sitä käytetään, jos puuttuu niin tilata ei kannata, jos sille ei itsellä mitään käyttöä. Ei tuo kaikille oli juttu, vaan ominaisuus mitä ei haluta käyttää. jos huollossa aktivoivat, niin sitten seuraava haaste voi olla miten sen saa pois.

Onko Audeissa joskus tuollainen ominaisuus ollut, kun vihjaat että se olisi tippunut pois?
Ei auton mallilla ole sinänsä mitään merkitystä, koska kaipailen nyt tietoa ihan yleisesti, että onko tällaista ominaisuutta missään Audin mallissa.
 
Näitä tila”ongelmia” kun lukee ihmettelen miten joskus olen pärjännyt reissussa kahden pienen lapsen (ja puolison) kanssa jollain Suzuki S-Crossilla tai Hyundai Getzillä (no oli se sentään neliovinen malli).

Ei noi sähköautojen akut kuitenkaan hirveästi vie tilaa pois, laturi ja lyhyt johtokaan ei paljon vie jos niiitä pitää mukana.

Pitäisi varmaan olla paketti- tai lava-auto double cabilla että mahtuu…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 427
Viestejä
4 507 413
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom