Yleistä keskustelua sähköautoista

Mutta vakavasti puhuen, talvella nappuloita tarvitsee enemmän kuin kesällä. Sumuvalot, peilien sulatus, takalasin sulatus, takapyyhin, tuulilasin tehopuhallus. Kesällä nappien käyttö paljon vähäisempää. Myös tuulilasinpyyhkimien manuaalikäyttö on talvella tavallisempaa kuin kesälllä ( lumet pois ikkunasta, jäät pois ikkunasta )

No tänä talvena täällä ollut yksi päivä kun ihan oikeasti sumareita on tullut käytettyä, silloinkin ne päälle pistin jo parkissa..mutta eipä oo mitään ongelmaa moista kyllä näytöltä päälle laittaa, on niin harvinainen keissi kun niitä ylipäätään käyttää. Kaikki sulatukset nyt on hoidettu jo ennen kuin on edes liikkeelle lähdetty. Auto on täysin sula aina kun ajetaan. Ei oo tullu kyllä ajonaikana moisia säädettyä. Pyyhkijät hoituu manuaalisesti viiksestä nyttenkin, uudemmissa ratista.
 
Se jo parantaisi oman kosketusnäyttöallergiani aika hyvin jos se UI reagoisi kuiten reaaliaikajärjestelmän kuuluisi, muistelen että jossain projektissa aikanaan vaadittiin 20 ms vasteaikaa käyttäjän inputille oli tilanne taustalla mikä tahansa. Nämä nykyiset jossa 3 asentoista penkillämmittimen kuvaketta pitää painaa 8 kertaa tai kerran - odotus - toinen - odotus - kolmas painallus -tyylilllä on ihan hanurista.

Kesken ajon sohiminen tietty vielä oma haasteensa mutta sen kanssa jo tottunut tulemaan toimeen.
 
Nämä nykyiset jossa 3 asentoista penkillämmittimen kuvaketta pitää painaa 8 kertaa tai kerran - odotus - toinen - odotus - kolmas painallus -tyylilllä on ihan hanurista.
Napit tässäkin aivan ylivoimaiset. Ja voi vielä kuski ja appari säätää yhtäaikaa näin halutessaan.

Kun en tiedä niin kysytään, Liittyy edelleen nappeihin. Oletan että Teslassa on ristiselän tuki penkeissä ? Onko niille nappulat vai onko senkin säätö näytöltä ? Jos näin , niin miten ihmeessä sitä säädetään helposti kun perinteisesti se on sellainen nelisuuntainen keinukytkin jolla säädetään tuen korkeusasemaa ja syvyyttä ? Tuohan vaatii hieman hakemista jos niitä säätää. Napeilla tuo onnistu sokkona helposti.
 
Napit tässäkin aivan ylivoimaiset. Ja voi vielä kuski ja appari säätää yhtäaikaa näin halutessaan.

Kun en tiedä niin kysytään, Liittyy edelleen nappeihin. Oletan että Teslassa on ristiselän tuki penkeissä ? Onko niille nappulat vai onko senkin säätö näytöltä ? Jos näin , niin miten ihmeessä sitä säädetään helposti kun perinteisesti se on sellainen nelisuuntainen keinukytkin jolla säädetään tuen korkeusasemaa ja syvyyttä ? Tuohan vaatii hieman hakemista jos niitä säätää. Napeilla tuo onnistu sokkona helposti.
Model 3 ja Y:n osalta, nykyään vain kuskilla, ennen oli myös muualla mutta koska statistiikka näytti, että ei ole käyttöä, niin poistettu apukuskilta.
 
Napit tässäkin aivan ylivoimaiset. Ja voi vielä kuski ja appari säätää yhtäaikaa näin halutessaan.

Kun en tiedä niin kysytään, Liittyy edelleen nappeihin. Oletan että Teslassa on ristiselän tuki penkeissä ? Onko niille nappulat vai onko senkin säätö näytöltä ? Jos näin , niin miten ihmeessä sitä säädetään helposti kun perinteisesti se on sellainen nelisuuntainen keinukytkin jolla säädetään tuen korkeusasemaa ja syvyyttä ? Tuohan vaatii hieman hakemista jos niitä säätää. Napeilla tuo onnistu sokkona helposti.
Täysin automaattiset penkinlämppärit. Ei oo kertaakaan tarvinnut koskea. Penkki lämmin kun autoon menee, säätää automaattisesti lisää/vähemmän. Kokoajan ihan täydellinen lämpötila.
Mut kyllä ne tuosta ruudulta toimii todella hyvin. Takana sit näyttö mistä myös saa suoraan säädettyä.

Penkin säädöt on penkissä fyysisinä nappuloina. Mutta esim peilit/ratin säädöt jne säädetään ratin rullasta ylös/alas ja sivuille. Näin toimi myös esim uudessa Volvossa.
Tosin kerran penkin laittanut kuntoon, sen jälkeen en ole koskenut. Turvavyö irti ja auto menee easy entryyn, sit puhelimen mukaan menee sen kuskin mukaan oikeisiin säätöihin kaikki, ni eipä itellä oo kyllä tarvetta edes penkin fyysisille näppäimille. Oikeastaan ikkunat on ainoat mitkä on hyvä olla ja ne onkin. Ja hätävilkku.
 
Täysin automaattiset penkinlämppärit. Ei oo kertaakaan tarvinnut koskea. Penkki lämmin kun autoon menee, säätää automaattisesti lisää/vähemmän. Kokoajan ihan täydellinen lämpötila.
En nyt tiedä mitä sanoisin tähän. Auto päättää puolestasi mitä haluat ? Vetää sanattomaksi.
 
Perustuu täysin määritettyyn sisälämpötilaan jne. eli jos nostat sisälämpötilaa penkinlämmittimet ovat X aikaa täysillä ja laskee hiljalleen alaspäin. Eivät ole siis aina päällä.
Vähän kuten motarin talvirajoitukset, laskee jollakin fixed arvolla koska on tarpeeksi kylmä, että näyttää 100km/h rajoitusta.
 
Täysin automaattiset penkinlämppärit. Ei oo kertaakaan tarvinnut koskea. Penkki lämmin kun autoon menee, säätää automaattisesti lisää/vähemmän. Kokoajan ihan täydellinen lämpötila.
Mut kyllä ne tuosta ruudulta toimii todella hyvin. Takana sit näyttö mistä myös saa suoraan säädettyä.
Mites tämä toimii kun ainakin teslan ohjekirjan mukaan pitää olla ilmastointi automaattisena että säätelee itsestään penkkien lämpötilaa mutta aiemmin sanoit että käytät ilmastointia aina manuaalisena? Ohje oli tosin tästä ihan uusinkoppaisesta joten voi olla että on muutunutkin.

" The seat icon displays twisting lines that turn red (heating) or blue (cooling) corresponding with the set level. Auto, which displays when the climate control system is set to Auto, warms or cools the front seats based on cabin temperature. "
 
En tiedä miten muilla, mutta meillä perseitä lämmitellään auton sisälämpötilasta riippumatta. Siis puhtaasti mukavuusvaruste, eli ei riippuvainen mistään muusta. Lieneekö se selkänöjakin lämpiävän alaosastaan.

Siis ymmärsinkö oiken että penkinlämmitimet Teslassa hohkaa aina talvella ? Ja hiipuvat sitten itsekseen kun sisälämpötila saavutetaan ?
 
Toimii manuaalilla yhtälailla. Eikä ole kokoajan päällä, mutta ei ole myöskään sellainen että hiipuu pois ja on siinä, vaan se myös laittaa sen ykköselle takaisin tarpeen vaatiessa, välillä jopa kakkoselle. Vaikka et siis koske mitenkään ilmastointiin. Pysyy kokoajan sen tuntuisena etten itse ainakaan koske ollenkaan.

Saa toki manuaalisesti 0-3 asteikolla, mut en oo tosiaan koskenut. Lämpeää ennen autoon menoa ja autoon mennessä yleensä 1-2 asennossa. Sit se seilaa ajossa 0-2 väliltä, eikä itel ainakaan selkä/persus huomas mitään kuumuutta tai kylmyyttä, se on kokoajan vain sopiva.
 
En tiedä miten muilla, mutta meillä perseitä lämmitellään auton sisälämpötilasta riippumatta. Siis puhtaasti mukavuusvaruste, eli ei riippuvainen mistään muusta. Lieneekö se selkänöjakin lämpiävän alaosastaan.

Siis ymmärsinkö oiken että penkinlämmitimet Teslassa hohkaa aina talvella ? Ja hiipuvat sitten itsekseen kun sisälämpötila saavutetaan ?
Itse pidän Teslassa penkin ja ratin lämmittimiä automaatilla. En tiedä miten loppujenlopuksi toimivat, mutta olen siis varsin tyytyväinen lopputulokseen. Kun autolle menee niin on penkki ja ratti lämpimät ja pysyvät sopivan lämpiminä.

Joskus syksyllä piti koskea tuohon ratinlämmittimeen muutaman kerran, kun oli vähän kelistä riippuen ratti toisinaan turhan lämmin, mutta talvella ollut todella hyvä.
 
En nyt tiedä mitä sanoisin tähän. Auto päättää puolestasi mitä haluat ? Vetää sanattomaksi.
Sinulla selvästikään ei kokemusta ole, mutta omasta puolesta voin sanoa että toimii talvella erittäin hyvin.

Yli +10 lämpötiloissa lämmittää vähän turhan innokkaasti, mutta niissä keleissä itellä automaatti onkin pois päältä.
 
Itse pidän Teslassa penkin ja ratin lämmittimiä automaatilla. En tiedä miten loppujenlopuksi toimivat, mutta olen siis varsin tyytyväinen lopputulokseen. Kun autolle menee niin on penkki ja ratti lämpimät ja pysyvät sopivan lämpiminä.

Joskus syksyllä piti koskea tuohon ratinlämmittimeen muutaman kerran, kun oli vähän kelistä riippuen ratti toisinaan turhan lämmin, mutta talvella ollut todella hyvä.
Lämmitys käynnistää aina ratin ja penkit eli eivät liity automaatioon suoraan.
 
Täysin automaattiset penkinlämppärit. Ei oo kertaakaan tarvinnut koskea. Penkki lämmin kun autoon menee, säätää automaattisesti lisää/vähemmän. Kokoajan ihan täydellinen lämpötila.

En tiedä haluanko sinun Teslasi vai mielesi. Mulla ei todellakaan ole keskikesän +15C ja automaattinen penkkilämppäri täysillä mitenkään "täydellinen lämpötila".
 
En tiedä haluanko sinun Teslasi vai mielesi. Mulla ei todellakaan ole keskikesän +15C ja automaattinen penkkilämppäri täysillä mitenkään "täydellinen lämpötila".
Miksi se kytkisi tuon kesällä päälle?

Ei mulla ainakaan lämpimällä kelillä se mene päälle…koska se on automaattinen…
Mutta vaikka menisikin jostain syystä, niin miksi tosiaan pitäisi sitä päällä kesällä. Joka asia täytyy väkisin kääntää aina jotenkin negatiiviseksi ja perustella miksi manuaalinen on jotenkin parempi..kun ei se vain aina ole.
 
Mutta vaikka menisikin jostain syystä, niin miksi tosiaan pitäisi sitä päällä kesällä. Joka asia täytyy väkisin kääntää aina jotenkin negatiiviseksi ja perustella miksi manuaalinen on jotenkin parempi..kun ei se vain aina ole.

Kommentoinkin mielipiteeseesi että sekin on täydellinen, kuten toteat joka asiaa Teslastasi. On täydellinen AP, täydelliset pyyhkimet, täydelliset valot ja mikään ei koskaan ole toiminut huonosti toisin kuin kaikilla muilla.

Onko se nyt täydellinen vai ei? Minusta se ei ole täydellinen, koska katson asiaa objektiivisesti. Enkä verrannut mitenkään sitä manuaaliseen, se on sinun vertailusi.
 
Omassa ex-Teslassa se meni päälle jos ambient temperature oli alle 15 celsiusta, joten kerropa tuo miksi meni aamuisin kesällä päälle?

Koska Muskin mielestä alle 15 astetta on viileää ja penkinlämmittimen on syytä mennä päälle :joy:
 
Varmaankin näin, mutta haittaako se?
Tietyissä tapauksissa kyllä, esim. penkit lämpee kesän paahteessa, auto kuvittelee olevan huurussa ja ilmastoinninautomatiikka on jotain muuta. Talvinopeudet eivät toimi.
Peilien himmennys ei toimi.
 
Kommentoinkin mielipiteeseesi että sekin on täydellinen, kuten toteat joka asiaa Teslastasi. On täydellinen AP, täydelliset pyyhkimet, täydelliset valot ja mikään ei koskaan ole toiminut huonosti toisin kuin kaikilla muilla.

Onko se nyt täydellinen vai ei? Minusta se ei ole täydellinen, koska katson asiaa objektiivisesti. Enkä verrannut mitenkään sitä manuaaliseen, se on sinun vertailusi.

Penkinlämppärit, no toistaiseksi ollu ne kyllä täydelliset, ei niissä ole mitään ongelmaa ollu.

Ap täydellinen? Täh, ei todellakaan ole täydellinen, kaukana siitä. Mutta mun autoyksilössä ei ole ollut niitä ongelmia mitä monilla muilla on ollu. Ja tässä 6kk aikana ap on kehittynyt huimasti, nyt viime viikon pätsi korjasi isoimpia ongelmia vihdoin, eli koukkauksen kaistan levennyksissä risteysalueella. Ja mitä tässä nyt noin kymmenkuntaa muuta merkkiä koeajanut, niin niissä on ollut niin isoja ongelmia ettei ole kauheasti voinut käyttää edes. Joten kyllä tuo on ollut todella toimivaa, mutta täydellistä? Juu ei todellakaan.

Täydelliset valot? Surkeat valot 2019 autossa on nykyaikasiiin autoihin nähden? En mä mitään lisäpitkiä noissa kaipaa, eikä oo itellä suuntaus vielä onneksi seilaillut. Jos meinasit automaattipitkiin niin ainut missä ne on oikeasti toiminut oli 70 luvun Chrysler missä toimi peilien avulla just eikä melkein silloin kun piti. Onhan tuossakin automaattipitkissä paljonkin ongelmia, mutta ei se niistä mitenkään käyttökelvottomia tee kuten monet väittää.

Mutta siinä olet oikeassa että tuo mun yksilö on välttynyt haamujarruilta, pyyhkijä ongelmilta jne. Ja ei, en tiedä mistä se johtuu. Ja kyllä tiedän että niitä on etenkin y mallissa paljon ja en itse jaksais sellasten kans vääntää yhtään, hermo menis heti. Mutta miksi mun täytyy alkaa haukkumaan siitä kun mun autossa ja esim kaverin vanhassa ässässä on toiminut kokoajan täysin ongelmitta?

Onko tesla täydellinen? Ei toden totta ole, todella monia asioita mitä pitäs parantaa moniltakin osin. Ero onkin vain siinä, että kun käy vaikka ajamassa monia monia muita autoja. Ja käytännössä jokaisessa on asioita jotka ärsyttää isosti jo ennen liikkeelle lähtöä, sit ajaessa tulee tosi isoja yksittäisiä juttuja jotka jää häiritsemään pahasti. Sen jälkeen fiilis lässähtää ja autosta ei tule mitään tunnetta, jonka jälkeen jää olo et täähän on hyvä auto, mutta miks ihmeessä haluisin tälläsen? Sit hyppää omaan autoon jossa ärsytyksen aiheet liittyy esim siihen et kurakelillä kura valuu kuskin sivuikkunaan, tai aurinkolippa on liian pieni, tai että kun takakontin laittaa kiinni, niin rekisterikilpi rämähtää. Ne on sellasia ärsytyksen aiheita, että ne plussat menee ihan eri levelillä, verrattuna siihen että jossain autossa vaikka ajomoodin säätöön vaaditaan 5-6 painallusta, parit scrollailut jne. Tai ettet jossain toisessa meinaa löytää kunnon kulutustietoja, mutta auton pesutila on isolla pilavalintana. Tai kolmannessa autossa on kyllä hud mikä olisi itsessään hieno juttu, mutta sen kuvakkeet on niin pieniä että yrität tihrustaa niitä ja ajaudut sen takia kaistaviivan päälle kun niistä ei saa selvää. Tai neljännessä menet istumaan takaraivolla ja ainoastaan vasemmalla puolella istuvalle tulee nilkkaan tulikuumaa ilmaa, mutta oikealle ei ole edes suulaketta.

Tesla on kaikkea muuta kuin täydellinen, tai ongelmaton. Mutta se tekee ne ydinasiat niin hyvin että sen kanssa on yksinkertaisesti vaivaton, helppo, mukava, hauska ajaa ja ennenkaikkea siinä tulee ajon jälkeen fiilis, etten mä halua kotiin, tai edes ulos autosta. Mä haluan ajaa lisää.
Ja oikeastaan ainut mikä on saanut samaa fiilistä, joskin eri syistä kuin tesla oli uusi Opel Astra Electric. En mä sitäkään ottais ottais muutamien isojen juttujen takia, mutta siinä oli fiilis et haluan viikoksi sen kanssa ajelee.
 
Nuo kaksi viikseä on aivan erinomaiset.Vasemmasta valot eri muodoissaan sekä vilkku, oikeasta pyyhkimet ja niiden asetukset.. Ratista sitten vakionopeuden säädin sekä rammari.


Puheohjausta en ole kokeillut, no se on googelin että toimii niinkuin toimii. Eli varmaan hyvin.

edit. En tiedä kuka tykkää jutella autolle/puhelimelle. en minä ainakaan.

edit2. Käytiin tuossa Mikkeli - Kuopio väli huvikseen ajelee. Pakkasta lähtiessä -28, perillä -22. Kulutus oli kyllä massiivinen 38kW (kylmällä akulla liikenteeseen), eikä meinannut edes lämpimänä pysyä. Aivan hilkulla mentiin pysyykö kabiini lämpöisenä -28 pakkasella ja satasen nopeudella. Pystyi olemaan ilman takkia mutta ei jaksanut lämmittää aivan kuumaksi autoa.

edit3. Paluumatkalla -16 -12, akkukin oli lämmin. Kulutus pysytteli silti 29kW. On tuo saakeli Volvo kyllä semmoinen sähkösyöppö ettei paremmasta väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhoista autoista on kokemusta erittäin paljon ja siltä pohjalta sanoisin, että ainoa hyvin toimiva automaatio on ilmastointi. Pääasiassa automaatti-ilmastointiin joutuu koskemaan vain kun menee paukkupakkasilla/sopivalla huurresäällä parkkihalliin, jolloin joutuu laittamaan huurteenpoiston päälle, muuten ei ilmastointiin tarvitse yleensä koskea. Kaikki muut automaattiset viritykset, esim. pyyhkimien ohjaus, eivät ikinä toimi täydellisesti. Noh, nykyautoissa on vaikka mitä automaatioita ja epäilen, että toimivat korkeintaan siedettävästi, eli että niiden kanssa voi elää, mutta toivoisi toimivan paremmin.

Automaatio on hyvin hankalaa toteuttaa ja sehän ei ole mikään puhdas sähköautoilun ongelma, koskee ihan kaikkia autoja. Automaation pitäisi toimia kuin ajatus, jotta siitä olisi oikeaa hyötyä. Tuntuu siltä, että tällä hetkellä se on pitkälti markkinointia.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhoista autoista on kokemusta erittäin paljon ja siltä pohjalta sanoisin, että ainoa hyvin toimiva automaatio on ilmastointi. Pääasiassa automaatti-ilmastointiin joutuu koskemaan vain kun menee paukkupakkasilla parkkihalliin, jolloin joutuu laittamaan huurteenpoiston päälle, muuten ei ilmastointiin tarvitse yleensä koskea. Kaikki muut automaattiset viritykset, esim. pyyhkimien ohjaus, eivät ikinä toimi täydellisesti. Noh, nykyautoissa on vaikka mitä automaatioita ja epäilen, että toimivat korkeintaan siedettävästi, eli että niiden kanssa voi elää, mutta toivoisi toimivan paremmin.
Tuo oli ensimmäinen kerta kun jouduin lämmitys asetuksiin puuttumaan. Ei vaan tehot riittäneet -27 ja nopeus 100km/h. Muuten on kyllä auto-asetus toiminut niinkuin pitää, eli pitänyt lämmöt kohdillaan.
 
Tuo oli ensimmäinen kerta kun jouduin lämmitys asetuksiin puuttumaan. Ei vaan tehot riittäneet -27 ja nopeus 100km/h. Muuten on kyllä auto-asetus toiminut niinkuin pitää, eli pitänyt lämmöt kohdillaan.
Jeps, harvoin joutuu tuollaisissa keleissä ajelemaan, joten ihan ok. Kyllä tuo on ihan normisettiä, että mittarin näyttäessä -30 joutuu missä vain autossa vähän ohjailemaan puhallusta. Tai no näin voisin kuvitella, en ole kaikilla autoilla ajanut ;)
 
Puheohjausta en ole kokeillut, no se on googelin että toimii niinkuin toimii. Eli varmaan hyvin.

edit. En tiedä kuka tykkää jutella autolle/puhelimelle. en minä ainakaan.
Itselläni puheohjaus on toiminto jota tulee usein käytettyä ajaessa. Voi ajaessa vastailla viesteihin tai lisätä muistutuksia asioista joita tulee ajaessa mieleen, esim. ostoslistan päivitys. Navigoinnin kanssa myös hyvä, mutta sen nyt voi asettaa ennen liikkeellelähtöäkin.
 
Hieno toi Kia EV9. Hyvä rewikka carwow youtubessa. Ja on tilaa! 6 paikkaisenakin vaikka viidellä henkilöllä vois käyttää yhtä takapenkkiä, ja kahta keskipenkkiä ja varmaan kelpo tavaratilta ois jne.
Kallishan se köyhällle eli mulle, mutta onneksi maailmassa on rahamiehiä.
Saa nähdä mitä EX90 Volvolta tuo; ainakin hintaa.

Ja Kia EV6 suv tms. lienee kans mielenkiintoinen.

Yllättävän pitkään menny muuten ID.7 farkussa. Luulis et olis iha helppo julkaisu :D
 
Olis ollu helpompaa jos olisivat aikanaan laittaneet kaikkiin kakslitrasiinsa TDI:hin heti suoraan ne Euro 6 adbluet. :whistling:
 
En tiedä miten muilla, mutta meillä perseitä lämmitellään auton sisälämpötilasta riippumatta. Siis puhtaasti mukavuusvaruste, eli ei riippuvainen mistään muusta. Lieneekö se selkänöjakin lämpiävän alaosastaan.

Siis ymmärsinkö oiken että penkinlämmitimet Teslassa hohkaa aina talvella ? Ja hiipuvat sitten itsekseen kun sisälämpötila saavutetaan ?
Edellisessä bensa-toyotassa oli täysin manuaaliset perseenlämmittimet, eli ne piti laittaa itse päälle nappuloista ja jonkin ajan kuluttua laittaa pois ellei halunnut että perse palaa. Ei niille käyttöä ollut muulloin kuin kylmänä ajoon lähtiessä, ajon aikana ei enää tarvinnut eikä edes halunnut koska niissä ei ollut mitään säätöä, hohkasivat sitten täysillä koko ajan. Kerran unohdin sen päälle pelkääjän penkille ja pelkääjän paikalla ollut vaimoni kaveri, jota olin kuskaamassa vaimon pyynnöstä (meillä ei siis ollut mitään salasuhdetta ja lehtolapsia, kun kuitenkin kaikkia kiinnostaa), alkoi hän jonkin ajan kuluttua valittaa että penkki on kuuma. Katsoin että kas olikin unohtunut se perseenlämmitin päälle koko ajaksi.

Zoe-sähköautossa en jaksa juuri koskaan laittaa sitä päälle. Normi-farkuilla istuessa ei ole perse kylmänä ainakaan jos on ensin esilämmittänyt auton.
 
Edellisessä bensa-toyotassa oli täysin manuaaliset perseenlämmittimet, eli ne piti laittaa itse päälle nappuloista ja jonkin ajan kuluttua laittaa pois ellei halunnut että perse palaa. Ei niille käyttöä ollut muulloin kuin kylmänä ajoon lähtiessä, ajon aikana ei enää tarvinnut eikä edes halunnut koska niissä ei ollut mitään säätöä, hohkasivat sitten täysillä koko ajan. Kerran unohdin sen päälle pelkääjän penkille ja pelkääjän paikalla ollut vaimoni kaveri, jota olin kuskaamassa vaimon pyynnöstä (meillä ei siis ollut mitään salasuhdetta ja lehtolapsia, kun kuitenkin kaikkia kiinnostaa), alkoi hän jonkin ajan kuluttua valittaa että penkki on kuuma. Katsoin että kas olikin unohtunut se perseenlämmitin päälle koko ajaksi.

Zoe-sähköautossa en jaksa juuri koskaan laittaa sitä päälle. Normi-farkuilla istuessa ei ole perse kylmänä ainakaan jos on ensin esilämmittänyt auton.
Aika harvoin tulee kyllä perseen lämmitintä käytettyä kun esilämmitetty auto. Nyt tosin muutaman kerran kun näitä -25 - -30 pakkasia, tuntuu että se kylmyys varastoituu oikein kunnolla siihen penkkiin vaikka muuten lämmin auto.
 
Täällä on ollut persegrilli pienimmällä lämmöllä marraskuusta lähtien, lämmittää sopivasti mutta ei liikaa, ei tarvinnut koskea kertaakaan. Kolmiportainen säätö voimakkuudessa siis.
 
Täällä on ollut persegrilli pienimmällä lämmöllä marraskuusta lähtien, lämmittää sopivasti mutta ei liikaa, ei tarvinnut koskea kertaakaan. Kolmiportainen säätö voimakkuudessa siis.
Juu sama se on Volvossa, ja siis onhan tuo aina 1-teholla esilämmitettäessä samoin kuin ratti. Eli onhan tuo jatkuvasti noin periaatteessa käytössä. Silti noilla kovimmilla pakkasilla tullut tyrkättyä 3-teholle hetkeksi kun lähtee ajamaan. Saisihan senkin jostain asetuksista vissiin että esilämmityksessä 3/3-teho, en vaan ole muistanut/jaksanut. Ja toisaalta sitten hikoilee perse ja selkä kun tuo 3teho on mallia voileipägrilli.
 
Täällä on ollut persegrilli pienimmällä lämmöllä marraskuusta lähtien, lämmittää sopivasti mutta ei liikaa, ei tarvinnut koskea kertaakaan. Kolmiportainen säätö voimakkuudessa siis.
Sama homma. Tuntuu tossa volkkarissa kaikki penkinlämmityksen tasot ykkösen yläpuolella olevan aikamoisia grillejä pidemmän päälle. Ratinlämmitys ykkösellä esilämmitetyssä autossa on kans ihan jees, pysyy sellainen kiva lämpö kun autoilee ilman hanskoja.
 
Juu sama se on Volvossa, ja siis onhan tuo aina 1-teholla esilämmitettäessä samoin kuin ratti. Eli onhan tuo jatkuvasti noin periaatteessa käytössä. Silti noilla kovimmilla pakkasilla tullut tyrkättyä 3-teholle hetkeksi kun lähtee ajamaan. Saisihan senkin jostain asetuksista vissiin että esilämmityksessä 3/3-teho, en vaan ole muistanut/jaksanut. Ja toisaalta sitten hikoilee perse ja selkä kun tuo 3teho on mallia voileipägrilli.

Pitäkää persgrilli automaattiasennossa. Miksi sitä pitäisi koko ajan säädellä?
 
Pitäkää persgrilli automaattiasennossa. Miksi sitä pitäisi koko ajan säädellä?
Volkkarissa tohon on joku automaatio joka on käytössä, mutten ole ihan varma mikä se raja-arvo jonka alla se menee päälle - olisikohan 5c? Sitä on tullutkin käytettyä alimmalla teholla, ja ainakin nyt talvella se on mennyt käytännössä aina lähtiessä päälle riippuen vähän esilämmityksen pituudesta.

Edit: Kiva olisi jos ton raja-arvo lämpötilan voisi itse säätää, laittaisin varmaan johonkin -5C kulmille sen itse.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäkää persgrilli automaattiasennossa. Miksi sitä pitäisi koko ajan säädellä?
Automaatti kun hiivuttaa tehoja ja lopettaa sen kuten parhaaksi näkee. Vaimo joskus tykkää lämmittää ahteriaan täydellä teholla. Eli ei tuota käytetä mitenkään sen mukaan kuinka kylmä ulkona tai autossa on. Joskus vaan pitää saada ahterille lämpökäsittely, kai se hyvää tekee?
 
Pitäkää persgrilli automaattiasennossa. Miksi sitä pitäisi koko ajan säädellä?
Toyota Auris 2007 valinnat olivat muistaakseni "koko ajan täysillä" ja "pois". Se siitä automatiikasta ja säätelystä.

Zoesta en ole varma, jotenkin muistikuva että se menisi jonkun ajan kuluttua itsekseen pois päältä jos on laittanut päälle, ellen sitten sekoita takalasin lämpövastuksiin jotka ainakin tekevät niin.

Jotkut väittävät että sähköautossa voi lisätä toimintamatkaa laittamalla ilmastoinnin kylmemmälle ja perseen- ja ratinlämmittimet päälle kompensoimaan kylmyyttä, mutta mulla on suht usein kyytiläisiä takapenkilläkin joissa tuota ei ole, ja josta aletaan herkästi valittaa että jalat palelee. normilämmitykselläkin.
 
edit. En tiedä kuka tykkää jutella autolle/puhelimelle. en minä ainakaan.

Jos on Applen puhelin ja siis Applen Carplay käytössä niin onhan se nyt ihan luksusta kun auto/puhelin sanelee whatsapin viestitkin sinulle ja voit vastata niihin suoraan puhekomennoin ja sanelemalla. Sama homma erilaiset muistiinpanot, kalenterit ja sitten toki navigaatio.

Toki esim. Googlen viritykset hiukan alkeellisia Applen vastaaviin verraten ja esim. suomen kieli ei kai Androidissa vieläkään toimi, mutta tosiaan jos puhelimena tuore iPhone niin aika näppärää se puheohjaus on.
 
Mitä te ajossa sieltä kokoajan sit säädätte? Ku en mä näyttöön yleisesti koske ollenkaan ajossa.
Ajossa?
Vilkku, valot, lasinpyyhkijä/pesu, vakionopeus, radio/media, ilmastointi, voimansiirto. nyt nopeasti.

Jos ilmastointi, siis lämmitykset on laadukas automatiikka, niin siinä korostuu se että sen käyttöliittymä on selkeä, hyvä näppituntuma. Jos sitä joutuu jatkuvasti säätää, niin huononkin vakkariautossa tottuu.

Jos vakkarilla ajaa, niin sopeutuva vakkari auttaa osittin, mutta jos siinä hyvä käyttöliittymä niin sillä voi ajella arjessakin.

Monitoimi napit, + hyvä HUD näyttö, tai siihen verratava voi korvata ns tiettyyn käyttöön tarkoitettuja nappeja harvemmin tarvittavissa.

Nykyään sitten avustimien ym päälle/poiskytkeminen, akunesilämmitys.
 
Pitäkää persgrilli automaattiasennossa. Miksi sitä pitäisi koko ajan säädellä?

Missä automalleissa on automaattinen penkinlämmitin? Itse en ole omia autoja tilatessa koskaan tuollaista löytänyt edes lisävarustelistalta. Olisin toki ruksinut mukaan jos olisi saatavilla.
 
Missä automalleissa on automaattinen penkinlämmitin? Itse en ole omia autoja tilatessa koskaan tuollaista löytänyt edes lisävarustelistalta. Olisin toki ruksinut mukaan jos olisi saatavilla.
Teslassa on muistaakseni automaattinen "grilli".
 
Missä automalleissa on automaattinen penkinlämmitin? Itse en ole omia autoja tilatessa koskaan tuollaista löytänyt edes lisävarustelistalta. Olisin toki ruksinut mukaan jos olisi saatavilla.

Omasta Seatistakin löytyy. Opettelee käyttötapoja per käyttäjä viikon pari ja sen jälkeen toiminut ilman miettimistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 606
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom